Fremsat den 9. februar 2011 af Peter
Skaarup (DF), Pia Adelsteen (DF), Kim Christiansen (DF), Kristian
Thulesen Dahl (DF), Martin Henriksen (DF) og Pia Kjærsgaard
(DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod Hizb ut-Tahrir
Folketinget pålægger regeringen at søge
foreningen Hizb-ut-Tahrir opløst ved dom på grundlag
af et foreløbigt forbud, der meddeles af justitsministeren
eller af en anden myndighed, der er bemyndiget hertil af
justitsministeren, jf. grundlovens § 78, stk. 3, 2. pkt.
Bemærkninger til forslaget
Den islamistiske organisation Hizb ut-Tahrir afholdt den 3.
oktober 2010 en konference i Bella Centret. Dagsordenen bød
på diskussioner som »forholdet til ikke-muslimer«
og »muslimernes praktiske rolle i Vesten« -
diskussioner, som det sikkert kunne være både
interessant og formålstjenligt for naive vesterlændinge
at få et nærmere indblik i. Man kan ikke sige, at
organisationen skjuler sit mål. På hjemmesiden
erklæres det med brask og bram, at »Hizb ut-Tahrir er
et politisk parti, hvis ideologi er Islam. Politik er partiets
arbejde, og Islam er dets ideologi. Partiet arbejder iblandt og med
den islamiske ummah (nation) med det formål at få ummah
til at tage Islam til sig som sin sag samt at lede denne til at
reetablere Khilafah-staten (kalifatet) og styret med Allahs
åbenbarede lov, så de vender tilbage til
eksistens.«
Organisationens medlemstal i Danmark har været genstand
for en del debat. Estimater svinger mellem 100 og 200 medlemmer.
Organisationen trækker dog langt flere tilhængere i
forbindelse med deres møder og demonstrationer. Ved en
demonstration i februar 2008 var der omkring 1.500 deltagere.
(Ekstra Bladet: »I krænker en milliard muslimer«
16. februar 2008). Organisationen er forbudt i flere muslimske
lande. Desuden er den forbudt i Tyskland og Holland, og i Sverige
betegnes Hizb-ut-Tahrir som en terrororganisation. Organisationens
danske talsmand, Fadi Abdullatif, blev i 2003 og 2007 dømt
for racisme og trusler mod jøder. (Jyllands-Posten:
»Fakta om Hizb-ut-Tahrir« 20. februar 2008). På
det seneste har Hizb ut-Tahrir opfordret muslimer til væbnet
kamp mod danske soldater i Afghanistan. Organisationen inviterede
til møde i Det Kongelige Bibliotek den 21. januar 2011.
Invitationen til debatmødet havde et billede på
forsiden, hvor man bl.a. ser en kiste svøbt i Dannebrog.
Foreningen skrev desuden i invitationen, at muslimer i Afghanistan
har pligt til væbnet modstand: »Debatmødet vil
også sætte fokus på pligten til væbnet
modstand for muslimerne i Afghanistan og omegn. Vi anser denne
modstand som fuldt ud legitim.«
(www.hizb-ut-tahrir.dk/pdffiles/invitation.pdf). Foreningen
opfordrer således indirekte til, at danske soldater skal
slås ihjel. Mødet blev afholdt den 21. januar 2011.
Der var ca. 400 deltagere inde ved selve mødet, hvor der
også var skarp adskillelse af kvinder og mænd.
Mændene sad forrest, mens kvinderne måtte tage plads
bagest i lokalet. Udenfor blev der afholdt en moddemonstration,
hvor flere ministre deltog.
Fra tid til anden opstår debatten om at forbyde Hizb
ut-Tahrir. Med god grund. Organisationen ønsker en afvikling
af demokratiet, støtter åbenlyst sharias voldelige
ideologiske grundsætninger og agter næppe at anvende
demokratiske midler til at gennemtvinge den ideologi, som i
så rigt mål har skabt utålelige levevilkår,
massive menneskerettighedskrænkelser og sociale sammenbrud i
den del af verden, hvor befolkningerne allerede med tvang, terror
og vold holdes fanget i det islamiske regime, som Hizb ut-Tahrir
drømmer om at gennemtvinge i Danmark, Vesten og resten af
verden.
Flere lande har da også reageret rationelt på
partiets aktiviteter og forbudt det. Ifølge Heritage
Foundation er Hizb ut-Tahrir forbudt i de tidligere sovjetiske
muslimske republikker i Centralasien og i Rusland. De fleste
arabiske stater har tilsvarende forbud, ligesom partiet er forbudt
i Pakistan. I Vesten er det forbudt i Tyskland og Sverige, og der
har ud over i Danmark også været overvejelser om forbud
i Australien samt England, hvor Hizb ut-Tahrir er blevet forbudt
på en række universiteter og uddannelsesinstitutioner
efter konflikter med andre religiøse minoriteter, især
jødiske og sikhiske studerende. Der er med andre ord god
grund til som et led i kampen mod terror at genoverveje et dansk
forbud mod organisationen.
Desværre ender debatten om et eventuelt forbud i Danmark
altid med, at Folketinget beder Rigsadvokaten foretage vurdering
af, hvorvidt partiet kan opløses efter grundlovens §
78, stk. 2, der tilsiger, at »foreninger, der virker eller
søger at opnå deres mål ved vold, anstiftelse af
vold eller lignende strafbar påvirkning af anderledes
tænkende, bliver at opløse ved dom.« Senest har
Socialdemokraternes retsordfører, Karen Hækkerup gjort
sig til talsmand for, at man må have en ny
hasteundersøgelse. Men hvad skal det egentlig nytte andet
end at give Socialdemokratiet et skær af at være
på den rette side i kampen mod terror? Den juridiske
vurdering er indtil videre kun faldet ud til islamisternes fordel,
og man må efterhånden stille det
spørgsmål, om Folketingets partier egentlig
ønsker at regere landet eller vil overlade den slags
beslutninger til udvalgte juristers tilfældige overvejelser
og vurdering af, hvad der skal til for at leve op til grundlovens
definition af at virke ved eller søge at opnå deres
mål ved vold.
En forening kan foreløbigt forbydes, og der skal da
straks anlægges sag imod den til dens opløsning, jf.
grundlovens § 78, stk. 3, 2. pkt. Der kan altså
gøres noget. Der kan nedlægges et foreløbigt
forbud, og det er som udgangspunkt justitsministeren, der
nedlægger forbuddet. Men der er intet til hinder for, at
justitsministeren bemyndiger en anden myndighed til at
nedlægge forbuddet. Med dette beslutningsforslag vil vi
pålægge justitsministeren at bruge de muligheder, som
der er i grundloven for at handle og handle her og nu.
Hvorfor vente på en nyttesløs juridisk vurdering i
stedet for blot at gennemføre det, man ønsker? Det er
blot et spørgsmål om politisk vilje. Ønsker vi,
at Danmark skal være stedet, hvor demokratiets fjender,
retssamfundets og den moderne videnskabs modstandere kan boltre sig
i fri kamp imod alt, hvad der samler den vestlige civilisation?
Eller ønsker vi, at Danmark skal stå fast på
Vestens grundlæggende værdier, beskytte demokratiet og
fremme frihedsrettighederne? Når talen falder på Hizb
ut-Tahrir, stiller alle partier gerne op i kor og kræver en
ny undersøgelse efter § 78, stk. 2. Men hvad der her
skal fremstå som det aggressive forsvar for demokratiet, er i
virkeligheden et udtryk for kapitulation for en voldsforherligende
ideologi, som ikke bør mødes med nogen
forståelse, frygt eller respekt - kun modstand og forbud.
Nogle vil påstå, at et forbud strider mod
menneskerettighederne. Men ikke meget tyder på det. Dels er
Tyskland som bekendt medlem af Europarådet og har allerede
gennemført et forbud, dels synes forsvaret for demokratiet
at være et legitimt mål efter konventionens art. 11,
stk. 2, der bl.a. tillader indskrænkninger i
foreningsfrihedsretten af hensyn til »den nationale sikkerhed
eller den offentlige tryghed, for at forebygge uro eller
forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden
eller for at beskytte andres rettigheder og friheder.« Bedre
kunne et forbud mod de totalitære islamisters parti
næppe begrundes.
.
Skriftlig fremsættelse
Peter Skaarup
(DF)::
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om forbud
mod Hizb ut-Tahrir.
(Beslutningsforslag nr. B 67)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.