Fremsat den 12. januar 2011 af Anne Grete
Holmsgaard (SF), Ole Hækkerup (S), Margrethe Vestager (RV) og
Per Clausen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af diskonteringsrenten til
brug ved vurdering af rentabiliteten i klima- og
energiprojekter
Folketinget pålægger regeringen at nedsætte
diskonteringsrenten, som anvendes i samfundsøkonomiske
konsekvensvurderinger af klima- og energiprojekter.
Nedsættelsen iværksættes umiddelbart.
Bemærkninger til forslaget
Diskonteringsrenten er den rente, som anvendes ved
samfundsøkonomiske vurderinger af f.eks. klima- eller
energiinvesteringer. Den bruges også, når der skal
tages stilling til, om en kommune må skifte f.eks. naturgas
ud med vedvarende energi, hvilket bliver bremset med en for
høj diskonteringsrente. Renten, der er politisk fastsat, har
siden 1999 været fastlagt til 6 pct., hvilket er urimelig
højt og betydelig højere end niveauet i en
række af vores nabolande. Forslagsstillerne vurderer, at
diskonteringsrenten bør ligge på et niveau omkring
3-3,5 pct., jf. nedenfor om vismændenes anbefalinger,
Europa-Kommissionen og omkringliggende lande.
Finansministeriet bruger i dag en diskonteringsrente på 6
pct. Diskonteringsrenten bruges ensidigt til vurdering af alle
statens investeringer, hvilke ifølge Finansministeriet
overvejende består af initiativer med en tidshorisont
på 30-40 år. Ved klima- og energitiltag er
tidshorisonten imidlertid en anden, i og med at fordelene af de
tiltag, som gøres nu, først viser sig efter en
årrække, hvor de så til gengæld er
vedvarende (se svar på Finansudvalgets spørgsmål
30 af 26. november 2008, jf. FIU (2008-09) alm. del - svar på
§ 7 spm. 30).
Jo højere rente man anvender, jo mindre betydning
tillægger man det, der sker om nogle årtier, og
afbøjede klimaforandringer, som er en af de primære
gevinster ved klimatiltag, vil først kunne ses om mange
år.
En rente på 6 pct. betyder, at den nytte, vi i år 30
får af et tiltag, vi udfører i dag, justeres ned til
under 1/10 af det pålydende beløb. Det betyder
så, at hvis vi sætter en vindmøllepark op i dag,
vil 1 t CO2, vi sparer fra i dag og
fremefter, om 30 år kun tælle, som hvis vi havde sparet
0,1 t CO2.
De økonomiske vismænd anbefaler en
diskonteringsrente på 3 pct., og Europa-Kommissionen
anbefaler, at de gamle EU-lande, dvs. herunder Danmark, anvender
2,8-4,1 pct. på visse projekter (EU's social- og
samhørighedsfonde). I Sverige, Norge og Frankrig anvendes en
diskonteringsrente på 4 pct., mens Tyskland bruger 2,9 pct. I
Storbritannien anvendes en rente på 3,5 pct., som
nedsættes efter år 30. I Sternrapporten anbefales en
diskonteringsrente helt ned til 1,4 pct.
Regeringens egen klimakommission har også valgt at se bort
fra Finansministeriets anbefaling og anvendt 5 pct. i stedet for.
Klimakommissionen har desuden gennemført
følsomhedsberegninger med 3 pct., men ikke med f.eks. 9
pct., som ville være naturligt, hvis kommissionen anså
6 pct. som det rigtige niveau.
I 2008 lovede daværende finansminister Lars Løkke
Rasmussen, at Finansministeriet i starten 2009 ville have en ny
anbefaling til diskonteringsrenten klar (se svar på
Finansudvalgets spørgsmål 28 af 26. november 2008, jf.
FIU (2008-09) alm. del - svar på § 7 spm. 28). Den
daværende finansminister erkendte det uhensigtsmæssige
i at have en høj diskonteringsrente og noterede, at en
række lande siden 1999 har anbefalet diskonteringsrenter, der
er lavere end de 6 pct., hvilket ville indgå i
Finansministeriets overvejelser.
Da Folketinget endnu ikke havde set omtalte revurdering,
indkaldte Det Energipolitiske Udvalg til samråd den 6. maj
2010. Her berettede klima- og energiministeren om, at
Finansministeriet har igangsat et arbejde om opdatering af
vejledningen i samfundsøkonomiske analyser, herunder
anbefaling om diskonteringsrenten, og at Klima- og
Energiministeriet deltager i en følgegruppe om
opdatering.
Senest svarede finansministeren på Finansudvalgets
spørgsmål 264 af 30. august 2010, at arbejdet med
revideringen »forventes afsluttet i løbet af
efteråret«, jf. FIU (2009-10) alm. del - svar på
§ 7 spm. 264.
Men der er stadig intet sket. Derfor fremsættes dette
beslutningsforslag. Tidsfristen (umiddelbar gennemførelse)
er sat for at sikre, at forhandlingerne om den kommende
energiaftale baseres på en lavere og mere rimelig
diskonteringsrente. Det er ikke rimeligt, at udmeldingen af en
lavere diskonteringsrente afventer alle mulige andre
ændringer af nævnte vejledning. Ændring af renten
kræver ikke andet end et kortfattet ændringsblad til
vejledningen.
Skriftlig fremsættelse
Anne Grete
Holmsgaard (SF)::
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af diskonteringsrenten til brug ved vurdering af
rentabiliteten i klima- og energiprojekter.
(Beslutningsforslag nr. B 57)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.