Fremsat den 11. januar 2011 af Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF), Anne Baastrup (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om mulighed for eftergivelse af sagsomkostninger
i straffesager
Folketinget opfordrer regeringen til snarest at skabe reel
mulighed for, at der kan ske hel eller delvis eftergivelse af
sagsomkostninger i straffesager efter endt afsoning, herunder at
der skal ske eftergivelse af sagsomkostninger i straffesager for
personer, som ikke har begået ny kriminalitet i en periode
på 5 år efter endt afsoning.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund og formål
Beslutningsforslaget er en delvis genfremsættelse af B 57
fra folketingssamlingen 2007-08, 2. samling, jf. Folketingstidende
tillæg A side 2785 og 2787 og Folketingets forhandlinger side
3046, jf. også www.folketingstidende.dk.
Mange indsatte i institutioner under kriminalforsorgen
står efter endt afsoning i en situation med meget betydelig
gæld til det offentlige, fordi de hæfter for
sagsomkostningerne i forbindelse med straffesagen. Det kan dreje
sig om ganske store beløb, som de pågældende
reelt ikke har mulighed for at betale. For mange tidligere indsatte
er konsekvensen af en uoverskuelig og uoverstigelig gæld til
det offentlige, at de ikke er aktive på arbejdsmarkedet, men
i stedet er på offentlig bistand. Dette er hindrende for
resocialisering af tidligere indsatte.
Socialistisk Folkeparti foreslår på den baggrund, at
der skabes reel mulighed for eftergivelse af sagsomkostninger i
straffesager. Forslaget vil efter forslagsstillernes vurdering
få begrænsede økonomiske konsekvenser for det
offentlige - om nogen overhovedet - da forslaget vil bevirke en
bedre resocialisering af tidligere kriminelle og et større
incitament for disse til at indgå på det almindelige
arbejdsmarked. Det vil samtidig motivere til ikke at gentage
kriminalitet, så det ansporer til en kriminalitetsfri
tilværelse. Se også afsnittet om sagsomkostninger i
straffesager.
Sagsomkostninger i
straffesager
Reglerne om sagsomkostninger i straffesager fremgår af
retsplejelovens kapitel 91. I straffesager udredes omkostningerne
ved sagens behandling og straffens fuldbyrdelse af det offentlige
med forbehold af ret til at få dem erstattet efter de regler,
som følger af de øvrige bestemmelser i
retsplejelovens kapitel 91 om sagsomkostninger. En sigtet, som
findes skyldig, er pligtig til at erstatte det offentlige de
nødvendige udgifter, som er medgået til sagens
behandling. Statens regres omfatter de nødvendige udgifter,
som er medgået til den pågældende sags
behandling, herunder f.eks. forsvarersalær og udgifter til
lægeundersøgelser samt tekniske og
regnskabsmæssige undersøgelser. Retten til regres
omfatter derimod ikke politiets og anklagemyndighedens almindelige
driftsudgifter. Justitsministeren kan fastsætte takster til
brug ved opgørelsen af det beløb, som den sigtede
skal betale til dækning af udgifter til sagkyndig bistand ved
sagens behandling.
Størrelsen af
sagsomkostningerne
I 2003 blev der opkrævet i alt ca. 234 mio. kr. for
sagsomkostninger, fordelt på ca. 80.000 sager, hvilket svarer
til et gennemsnitligt beløb på 3.000 kr. pr. sag. De
80.000 registrerede sagsomkostninger, der blev opkrævet i
2003, var fordelt på 29.575 domfældte. De
opkrævede beløb kan fordeles i følgende
intervaller:
Beløb | Antal | Under 2.500 | 16.401 | 2.500-5.000 | 4.994 | 5.000-10.000 | 4.199 | 10.000-25.000 | 2.789 | 25.000-50.000 | 762 | 50.000-100.000 | 285 | Over 100.000 | 145 |
|
(Kilde: REU alm. del - bilag 1007 og 1175, 2003-04)
Det følger endvidere af justitsministerens svar på
REU alm. del - spørgsmål 186, »at den 30.
september 2010 udgør de samlede restancer vedrørende
sagsomkostninger 1.860.245.081 kr. fordelt på 113.392
fordringer. Den samlede restance skyldes af 57.333 personer«.
Det følger endvidere af det samme svar, at der i 2009 og de
første 9 måneder af 2010 blev eftergivet gæld
for i alt 5.532.542 kr. Samtidig med fremgår det af
justitsministerens svar på REU alm. del -
spørgsmål 762 (2009-10), at »Rigspolitiet kan
dog oplyse, at det er politiets erfaring, at sagsomkostninger kun i
ringe omfang kan inddrives hos de domfældte, hvorfor det er
Rigspolitiets helt umiddelbare vurdering at det samlede provenutab
for staten ved indførelse af den foreslåede ordning
vil være meget begrænset.«
Inddrivelsen af
sagsomkostningerne
»Lov nr. 1333 af 19. december 2008 om inddrivelse af
gæld til det offentlige trådte i kraft den 1. januar
2009. Med loven blev inddrivelsesreglerne samlet i én lov,
og der skete samtidig en yderligere harmonisering af
inddrivelsesreglerne.
Loven gælder for opkrævning og inddrivelse af
fordringer med tillæg af renter, gebyrer og andre
omkostninger, der opkræves eller inddrives af det offentlige.
Told- og skatteforvaltningen er af skatteministeren udpeget som
restanceinddrivelsesmyndighed for offentlige krav.
Den myndighed, der har fordringen på sagsomkostninger,
benævnes i loven fordringshaver, og told- og
skatteforvaltningen vil i alle tilfælde være
restanceinddrivelsesmyndighed, RIM.
Fordringshaver varetager opgaven med opgørelsen af
fordringen og udsendelse af opkrævning m.v. Inden en eventuel
overdragelse af fordringen til RIM har fordringshaver mulighed for
på skyldners anmodning at tillade afdragsvis betaling eller
henstand med betalingen. Når betalingsfristen er overskredet
og sædvanlig rykkerprocedure forgæves er
gennemført, overdrages fordringen til RIM.
Ved overdragelse af fordringer m.v. til inddrivelse i RIM
overtager RIM kreditorbeføjelserne. Det betyder, at de
inddrivelsesredskaber, som den enkelte fordring er tillagt i
lovgivningen eller ifølge praksis, kan anvendes af RIM.
Også andre kreditorbeføjelser, som følger af
lovgivningen eller af praksis, kan anvendes af RIM.
Det drejer sig blandt andet om udpantningsret,
lønindeholdelse, modregning, indtrædelsesret,
dækningsrækkefølge, tiltrædelse af
akkordordninger og gældssaneringsforslag, indgivelse af
konkursbegæring, indberetning til kreditoplysningsbureauer,
eftergivelse og henstand.
Idømte og vedtagne bøder,
konfiskationsbeløb og sagsomkostninger, som det efter
lovgivningen påhviler politiet at opkræve, og som ikke
betales, inddrives af RIM. Skatteministeren har efter forhandling
med justitsministeren fastsat særlige regler om inddrivelse
af visse bøder, konfiskationsbeløb og
sagsomkostninger m.v., jf. bekendtgørelse nr. 1365 af 12.
december 2008, kapitel 9.
I det efterfølgende redegøres nærmere for
mulighederne for at fastsætte afdragsvis betaling, bevilge
henstand med betaling, eftergive skyldige beløb og foretage
afskrivning af gælden.
Afdragsvis betaling fastsættes som hovedregel som en
nærmere angivet procentdel (afdragsprocent) af skyldners
årlige indkomst, jf. oplysningerne i det såkaldte
indkomstregister, fratrukket arbejdsmarkedsbidrag, skat m.v.
Skatteministeren har i bekendtgørelse nr. 1365 af 19.
december 2008 om inddrivelse af gæld til det offentlige
nærmere fastsat regler for fastsættelse af en
sådan afdragsprocent.
Foreligger der ikke tilstrækkelige oplysninger i
indkomstregisteret, kan afdragsordningen fastsættes på
grundlag af seneste skattemæssige årsopgørelse.
RIM kan fastsætte en afdragsordning ud fra en konkret
betalingsevnevurdering, når særlige forhold taler
herfor, eller skyldner anmoder herom. En afdragsordning, som
overholdes af skyldneren, er ikke til hinder for, at RIM kan
foretage og realisere udlæg, modregning m.v.
For nettoindkomster under 85.000 kr. gælder generelt, at
afdragsprocenten fastsættes til 5, hvis skyldner ikke har
forsørgerpligt, og til 0, hvis skyldner har
forsørgerpligt. Der er i dette tilfælde en
særregel vedrørende bøder, men ikke for
sagsomkostninger, der følger den generelle regel.
RIM kan bevilge henstand, når skyldneren ikke aktuelt har
betalingsevne.
Bestemmelserne om eftergivelse er i lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige udvidet til at omfatte al gæld
til det offentlige, der inddrives eller vil kunne inddrives af
RIM.
Formålet med at skabe mulighed for eftergivelse af alle
gældstyper er at sikre, at skyldner kan få en samlet
ordning for al gæld til det offentlige. Hvis der er
særlige fordringstyper, som ikke kan omfattes af en
eftergivelsesordning, kan formålet med eftergivelsen
forspildes, idet skyldner trods eftergivelse af en del af
gælden fortsat vil være i en økonomisk
trængt situation.
Efter § 13 i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige er der således etableret mulighed for, at
også afsoningsomkostninger og sagsomkostninger kan
eftergives. I disse regler er der visse begrænsninger for
eftergivelse, hvis en ikke uvæsentlig gæld er
pådraget ved strafbare eller erstatningspådragende
forhold. Der er dog ikke tale om, at strafbare forhold
fuldstændig udelukker skyldneren fra at få
eftergivelse. Er gælden eller størstedelen af
gælden eksempelvis opstået i forbindelse med et
strafbart forhold, vil præventionshensyn såvel som
hensyn til retsfølelsen som regel føre til, at der
gives afslag på eftergivelse.
Det er dog ikke udelukket at eftergive gælden, selv om en
væsentlig del af gælden er opstået ved strafbare
forhold. Ved vurderingen heraf lægges bl.a. vægt
på forholdets grovhed og den tid, der er forløbet,
siden det strafbare forhold blev begået, samt hensynet til
skyldneren.
Eftergives gæld, der er pådraget ved strafbare eller
erstatningspådragende forhold, i umiddelbar forlængelse
af den begivenhed, der udløste kravet, vil det kunne virke
særlig stødende. Sådanne krav skal derfor
være noget ældre end anden gæld, før de
kan eftergives. Længden af den periode, der skal være
forløbet, inden der kan ske eftergivelse, vil afhænge
af en konkret vurdering af omstændighederne ved
pådragelsen af kravet. Er et erstatningskrav eksempelvis
opstået som følge af et forsætligt eller groft
uagtsomt forhold, vil eftergivelse være udelukket i
længere tid, end hvis kravet er pådraget ved simpel
uagtsomhed.
RIM kan endvidere afskrive fordringer til det offentlige,
herunder undlade at afbryde forældelse, hvis det må
anses for åbenbart formålsløst eller forbundet
med uforholdsmæssige omkostninger at fortsætte
inddrivelsen.
Der kan alene ske afskrivning af fordringer, der ikke er
inddrivelige, hverken på kort sigt eller længere
sigt.
Ud fra samme hensyn som nævnt ovenfor om eftergivelse af
sagsomkostninger vil der også vedrørende afskrivning
af sagsomkostninger blive anlagt en forsigtig praksis. Afskrivning
af sagsomkostninger er ikke udelukket, men vil kun kunne ske, hvis
særlige forhold taler herfor, og efter en konkret vurdering
af den enkelte sag.«
(Kilde: REU alm. del - svar på spørgsmål 145,
2010-11)
Forslaget
Socialistisk Folkeparti foreslår, at Folketinget opfordrer
regeringen til at skabe reel mulighed for, at der kan ske hel eller
delvis eftergivelse af sagsomkostninger i straffesager efter endt
afsoning. Dette indebærer, at der ved endt afsoning skal
tages stilling til, om sagsomkostninger har en sådan
størrelse, at der skal ske hel eller delvis eftergivelse,
eksempelvis på baggrund af en vurdering af den
pågældendes forventede reelle betalingsevne og
økonomiske forhold i øvrigt, eller om det er rimeligt
og tilstrækkeligt at anvende de almindelige (gældende)
regler om afdragsordning, lønindeholdelse og henstand.
Socialistisk Folkepart foreslår endvidere, at der under
alle omstændigheder skal ske fuldstændig eftergivelse
af sagsomkostninger i straffesager for personer, som ikke har
begået ny kriminalitet i en periode på 5 år efter
endt afsoning. Dermed får alle en chance, når de er
klar til at opgive kriminalitet - noget for noget.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF)::
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
mulighed for eftergivelse af sagsomkostninger i straffesager.
(Beslutningsforslag nr. B 56)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.