Fremsat den 17. december 2010 af Torben
Hansen (S), Lennart Damsbo-Andersen (S), Leif Lahn Jensen (S),
Bjarne Laustsen (S), Anne-Marie Meldgaard (S), Lone Møller
(S) og Julie Rademacher (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om dispensationsmulighed for
forældelsesfristen for anerkendelse af arbejdsskader
Folketinget pålægger regeringen hurtigst muligt at
fremsætte et lovforslag, som gør det muligt
at dispensere fra den absolutte forældelsesfrist
på 30 år i forbindelse med anerkendelse og
udbetaling af erstatning i arbejdsskadesager, hvor
sygdomsudviklingen fra påvirkning til lidelse kan
strække sig over mere end 30 år.
Bemærkninger til forslaget
Den 1. januar 2008 trådte de ændrede
regler om forældelse, jf. lov nr. 522 af 6. juni 2007, i
kraft. De ændrede regler indebærer bl.a. en absolut
frist på 30 år for anerkendelse og udbetaling
af erstatning i bl.a. arbejdsskadesager, jf. lovens
§ 3, stk. 3. Pr. 1. januar 2011 omfattes også alle
tidligere sager og forhold af lovens regler.
En række førende eksperter
på det arbejdsmedicinske område har dog
fremført, at der findes kendte
arbejdsmiljøpåvirkninger, som kan indebære en
sygdomsudvikling, som rækker ud over de 30 år. Som et
eksempel på sådanne kan nævnes malignt
mesotheliom (lungehindecancer). Malignt mesotheliom er en
dødelig sygdom, som typisk skyldes indånding af
asbestfibre, og som sjældent bryder ud, før 25-35
år efter at påvirkningen med asbest er ophørt.
En latenstid på op mod 40-45 år er ikke
usædvanlig.
Malignt mesotheliom er optaget på
erhvervssygdomsfortegnelsen og vil normalt kunne udløse en
erstatning, hvis ikke kravet er forældet. Det vil det
imidlertid være efter den nugældende
forældelseslov. Sygdommen rammer ca. 100 personer i Danmark
om året (P. Grandjean, Ugeskrift for Læger, 2004;
166(26): 2597). De senest offentliggjorte tal fra Cancerregisteret
er fra 2008, hvor der blev registreret 105 tilfælde af
malignt mesotheliom i Danmark. Denne patientgruppe er med de nye
forældelsesregler blevet frataget sin hidtidige ret til
erstatning.
I relation til netop denne lidelse er det væsentligt at
bemærke, at asbest blev anvendt til produktion i Danmark frem
til 1988, og at det så sent som i 2006 kom frem, at ansatte
hos DSB helt frem til 2005 havde været udsat for asbest i
forbindelse med anvendelsen af de såkaldte
andengenerations-S-tog, som indvendig var isoleret med asbest.
Denne sygdom må således også i en
årrække fremover forventes at fremkomme med en
hyppighed som hidtil.
Forslagsstillerne ønsker en retstilstand, hvor de
skadelidtes krav på erstatning og godtgørelse for
følgerne af sundhedsskadelige påvirkninger ikke
forældes, inden følgerne af påvirkningen har
vist sig, og hvor de skadelidte dermed heller ikke er
afhængige af, om der etableres en særordning netop for
deres område. Det vil samtidig sikre, at erstatninger og
godtgørelse til fremtidige sygdomsramte ikke fremover skal
finansieres over finansloven, men af skadevolder eller de
forsikringsselskaber, som har modtaget præmie for
afdækning af risikoen.
Gennemføres en dispensationsmulighed, sikres de i
forvejen svagt stillede ofre en mulighed for kompensation, ligesom
de ansvarlige for det skadelige miljø og ikke statskassen
bliver belastet med udgiften. En konsekvens af de gældende
forældelsesregler er også, at der også fremover
stilles krav om flere særordninger om kompensation til ofre
for sundhedsskadelige påvirkninger svarende til den allerede
etablerede ordning i den såkaldte Grindstedsag. Denne
kompensationsordning er finansieret over finansloven for 2009 med
20 mio. kr. og finansloven for 2010 med 5 mio. kr.
Forslagsstillerne ønsker derfor med dette
beslutningsforslag at sikre, at der indføres en
dispensationsmulighed, så ingen personer risikerer at
gå glip af en retsmæssig erstatning for skade
eller sygdom, der skyldes en
arbejdsmiljømæssig påvirkning.
Skriftlig fremsættelse
Torben
Hansen (S)::
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
dispensationsmulighed for forældelsesfristen for anerkendelse
af arbejdsskader.
(Beslutningsforslag nr. B51)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.