Fremsat den 16. december 2010 af Simon
Emil Ammitzbøll (LA), Villum Christensen (LA) og Anders
Samuelsen (LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om sikring af borgernes frihedsrettigheder
Folketinget pålægger regeringen inden april 2011 at
igangsætte de nødvendige initiativer med henblik
på en sikring af borgernes frihedsrettigheder ved at
1) forbedre
borgernes rettigheder i terrorlovgivningen og i reglerne om
tålt ophold,
2) forbedre
borgernes forsamlingsfrihed og
3) begrænse
overvågningen af borgerne.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget bygger på dele af B 169 om
gennemførelse af et retssikkerhedstjek fra
folketingssamlingen 2009-10. Se www.folketingstidende.dk.
Forslagsstillerne er bekymrede for, hvorvidt der over de seneste
år er sket en udhuling af borgernes retssikkerhed.
Terrorpakkerne rummer vidtgående bestemmelser om
myndighedernes muligheder for overvågning af borgerne gennem
hemmelige aflytninger og ransagninger, om logning af
telefonoplysninger og en række andre tiltag, der gør
det nemmere for myndighederne at efterforske borgerne på
bekostning af borgernes frihedsrettigheder. Lømmelpakken
indeholder en række bestemmelser om administrative
anholdelser, der begrænser borgernes muligheder for at
forsamles, hvilket er en klar indskrænkning af borgernes
frihedsrettigheder.
Derfor er det nødvendigt at sikre borgernes
frihedsrettigheder ved nøje at gennemgå en række
eksisterende love og ved at forholde sig kritisk til den
retssikkerhedsmæssige udvikling, der har været i
Danmark, med det formål at skabe tryghed for borgerne gennem
sikring af borgernes frihedsrettigheder.
Ad 1.
Den danske terrorlovgivning er blevet strammet flere gange,
f.eks. i 2002, 2006 og 2008. Under Ad 1 findes bemærkninger
om terrorloven fra 2008. Bemærkninger om terrorlovene fra
2002 og 2006 findes under Ad 3. Med baggrund i en sag om en
terrormistænkt tuneser skærpede man f.eks. i 2008
kravene for tålt ophold i Danmark, jf. 2008-09, L 69
(Folketingstidende 2008-09, Tillæg A side 1925).
Lovændringen betyder, at personer på tålt ophold
skal melde sig personligt og dagligt i Center Sandholm, hvor
personerne også skal overnatte, på trods af at
Højesteret er nået frem til, at der ikke har kunnet
fremlægges tilstrækkeligt materiale mod den
pågældende tuneser til, at han kan straffes. Den nye
lovgivning omfatter også inddragelsen af en særlig
advokat udpeget af retten med det formål at varetage
udlændingens interesser i de lukkede møder, uden at
denne advokat dog må tale med den sigtede om det hemmelige
materiale, PET måtte fremlægge i sagen.
Lovændringen betyder også, at retssager, som på
tidspunktet for lovens vedtagelse var anlagt, skal
gennemføres efter de nye bestemmelser. Forslagsstillerne
ønsker, at borgernes rettigheder bliver bedre i den danske
terrorlovgivning, herunder også i reglerne vedrørende
tålt ophold og i prøvelsen af terrorsager ved
domstolene.
Ad 2.
I november 2009 blev den såkaldte lømmel- eller
uropakke vedtaget efter en hastebehandling i Folketinget, jf.
2009-10, L 49. Det skete, på trods af at pakken fik kritik
fra landsretsdommerne, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Kriminalforsorgsforeningen, Den Danske Dommerforening, Institut for
Menneskerettigheder og fagbevægelsen, der har opfordret
regeringen til at ændre eller præcisere loven.
Pakken indeholder bl.a. bestemmelser om, at aktivister, der
hindrer politiets arbejde, skal have fængselsstraf på
op til 40 dage allerede første gang, de anholdes, at
politiet får lov til at frihedsberøve mennesker
administrativt i op til 12 timer mod de 6 timer, der gjaldt
før, at personer, der ikke deltager direkte i
optøjer, men som befinder sig i området, kan anholdes
og straffes med fængsel i op til 40 dage, at bøder
forhøjes markant for visse overtrædelser af
ordensbekendtgørelsen, og at politiet skal bruge mere mobilt
videoudstyr og videodokumentation, når der i et område
sker grov forstyrrelse af den offentlige ro og orden.
I december 2009 blev næsten 1.000 demonstranter
tilbageholdt i en ellers fuldt lovlig demonstration. Her blev de
placeret på jorden i timevis, fordi politiet frygtede
uroligheder. Blandt de tilbageholdte var flere fredelige
demonstranter, som f.eks. en gruppe Hare Krishna-munke og
tilfældigt forbipasserende. Forslagsstillerne ønsker,
at de basale demokratiske frihedsrettigheder sikres, og at
lømmelpakkens indskrænkninger af forsamlingsfriheden
rulles tilbage.
Ad 3.
Ifølge organisationerne Privacy International og
Electronic Privacy Information Center er Danmark gået fra
»systematisk svigt over for at opretholde beskyttelse«
til et »samfund med udbredt overvågning«, jf.
www.business.dk dateret den 3. januar 2008. Organisationerne
kritiserer Danmark, fordi Folketinget på beklagelig vis har
tilladt alt for meget overvågning. Forslagsstillerne
ønsker, at der sættes klare grænser for
overvågningen af borgerne, og ønsker bl.a., at der
sættes grænser for videoovervågning af borgerne,
at det i videst muligt omfang sikres, at brevhemmeligheden
også gælder på internettet, og at myndighedernes
tvangsindgreb over for borgerne underlægges strengere
retskrav.
SikkerhedsBranchen har fortaget en undersøgelse af
omfanget af brugen af sikkerhedskameraer i Danmark. Konklusionen af
undersøgelsen er, at der i 2008 blev solgt 51.006 kameraer
til den professionelle del af markedet. Hertil skal lægges et
ukendt salg af billige anlæg i byggemarkeder og varehuse. De
sælges mest til brug i køberens private bolig, men
nogle dukker også op i kiosker og andre forretninger. Endelig
kommer der et ukendt antal fra udlandet til Danmark via nethandel.
Det totale antal kameraer kendes ikke, men SikkerhedsBranchen
anslår, at der er ca. 350.000 kameraer opsat i Danmark.
Opsætning af kameraer, der skal overvåge gader og
stræder, har dog ingen kriminalpræventiv effekt. Det er
fastslået i en international undersøgelse, som
Brottsförebyggande rådet - Det Kriminalpræventive
Råds søsterorgan i Sverige - offentliggjorde i januar
2008, jf. rapporten »Kameraövervakning och
brottsprevention. En systematisk forskningsgenomgång, Rapport
2007: 29«.
Ud over den stigende mulighed for brug af
overvågningskameraer er der med terrorlovene også sket
en overvågning af borgerne gennem myndighedernes mulighed for
logning af telefon- og internetkommunikation, hvorved alle borgeres
telefonsamtaler, e-mails og opslag på internettet
registreres. I 2008 viste tal fra Justitsministeriet, at
teleselskaberne alene i 2008 havde registreret, hvad der svarer til
82.000 oplysninger pr. dansker. Samme år benyttede politiet
sig af oplysningerne 134 gange, jf. 2008-09 Retsudvalget, Alm. del
- bilag 608.
Yderligere er der med terrorpakkerne sket en udvidelse af
myndighedernes mulighed for at aflytte borgernes telefoner.
Før terrorpakkerne skulle politiet have aflytningskendelse
til at aflytte et eller flere telefonnumre. Med terrorpakkens
bestemmelser er aflytningskendelsen nu rettet mod en person,
hvorved enhver telefon, en mistænkt person kan tænkes
at bruge, er omfattet af kendelsen. Opnås en kendelse
på en person, er skønnet herfra overladt til
politiet.
I 2009 er denne bestemmelse udvidet til også at kunne
finde anvendelse på andre alvorlige lovovertrædelser,
som indebærer fare for menneskers liv og helbred, jf.
2008-09, L 124 (Folketingstidende 2008-09, Tillæg A side
3924).
En opgørelse fra tænketanken CEPOS viser, at der i
dag er 234 love eller bekendtgørelser, der giver
myndighederne adgang til tvangsindgreb over for borgerne uden
retskendelse. Det betyder, at myndighedernes mulighed for
tvangsindgreb er steget støt. En lignende opgørelse
fra CEPOS sidste år fandt således 225 sådanne
love, mens tallet i 2003 var på 185. Kravet om retskendelse
er en nødvendig sikring mod vilkårlige indgreb. Der
henvises til analysenotat fra CEPOS fra den 2. marts 2010 om, at
offentlige myndigheder fortsat har vid adgang til at foretage
tvangsindgreb i private hjem og virksomheder, af chefjurist Jacob
Mchangama, CEPOS 2010.
Forslagsstillerne anerkender den specielle kontekst,
beslutningerne er truffet i, men er grundlæggende bekymrede
over udviklingen, hvor myndighederne i tiltagende grad har
fået beføjelser, der gør indhug i borgernes
frihed og begrænser borgernes frihedsrettigheder.
Skriftlig fremsættelse
Simon Emil
Ammitzbøll (LA)::
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
sikring af borgernes frihedsrettigheder.
(Beslutningsforslag nr. B 42)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.