Fremsat den 25. november 2010 af Johanne
Schmidt-Nielsen (EL), Line Barfod (EL), Per Clausen (EL), Anne
Marie Geisler Andersen (RV), Marianne Jelved (RV) og Margrethe
Vestager (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om at sikre barnets tarv i asylsager, sager om
humanitær opholdstilladelse og sager om
tvangshjemsendelser
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
folketingsåret 2010-11 at fremsætte de
nødvendige lovforslag og foretage de fornødne
administrative ændringer, der kan garantere retssikkerheden
for børn i asylsøgende familier og sikre en
systematiseret inddragelse af princippet om barnets tarv i
asylsager, sager om humanitær opholdstilladelse og sager om
tvangshjemsendelser, der involverer børn.
Børnekonventionen er ikke inkorporeret direkte i dansk
ret, men Danmark er forpligtet til at sikre, at dansk ret fortolkes
og administreres i overensstemmelse med konventionen. Dette skal
ske gennem følgende praksisændringer:
1) Systematiske vurderinger af børns
selvstændige asylmotiver
I samtlige asylsager, der involverer
børn, skal der foretages en konkret vurdering af, hvorvidt
barnet har et selvstændigt asylmotiv. Det skal fremgå
udtrykkeligt af afgørelserne, at der er taget stilling til
spørgsmålet.
2) Børnefaglige undersøgelser i
forbindelse med asylsager og sager om humanitært ophold, der
involverer børn
I behandlingen af asylsager og sager om
humanitær opholdstilladelse, der involverer børn, skal
der foretages en børnefaglig undersøgelse af hvert
enkelt barn. Resultatet af undersøgelsen skal ligge til
grund for beslutninger, der involverer barnet, således at det
sikres, at barnets tarv varetages.
3) Børnefaglige undersøgelser i
forbindelse med tvangshjemsendelser af børn
I forbindelse med beslutning om
tvangshjemsendelse, der involverer børn, skal der
gennemføres en børnefaglig undersøgelse af
hvert enkelt barn, således at intet barn sendes ud af landet,
uden at det undersøges, hvorvidt udsendelse er i strid med
hensynet til barnets tarv.
4) Justering af praksis for meddelelse af
humanitær opholdstilladelse - til fordel for psykisk syge
børn
Praksis for meddelelse af humanitær
opholdstilladelse skal justeres, så specifikke
børnepsykiatriske lidelser indgår blandt de kriterier,
der kan begrunde humanitært ophold. I en afgørelse om
humanitært ophold skal der tages udtrykkelig stilling til, om
barnet ved eventuel udsendelse udsendes til et land, hvor det vil
kunne opnå behandling for de børnepsykiatriske
lidelser, eller om barnet ikke vil kunne opnå den
nødvendige behandling, fordi behandlingen ikke gives i det
pågældende land, eller fordi den ikke er alment
tilgængelig for personer med familiens økonomiske og
sociale status. Desuden skal barnets overlevelse og udvikling
sikres, som anført i Børnekonventionens artikel
6.
Bemærkninger til forslaget
I Danmark er behandlingen af asylansøgeres børn
underlagt en række internationale konventioner.
Udlændingeservice, Flygtningenævnet og
Integrationsministeriet har bl.a.- som alle andre offentlige
myndigheder - pligt til at leve op til FN's Konvention om Barnets
Rettigheder i sager, hvor børn er involveret. Det betyder i
al sin enkelhed, at alle beslutninger, der involverer et asylbarn,
skal baseres på, hvad der er til barnets bedste, jf.
Børnekonventionens artikel 3. Børnekonventionen
understreger desuden med al tydelighed i artikel 2, at
deltagerstaterne inden for deres jurisdiktion skal sikre ethvert
barn de rettigheder, der er fastsat i konventionen, uden
forskelsbehandling af nogen art, og at barnet skal beskyttes mod
alle former for forskelsbehandling.
Forslagsstillerne vil med de fire forslag til en ny praksis
sikre en systematiseret inddragelse af barnets tarv i asylsager,
sager om humanitært ophold og sager om tvangshjemsendelser,
der involverer børn. Målet er at sikre, at Danmark
også i praksis lever op til Børnekonventionens
ånd og bogstav.
Selv om princippet om barnets tarv med nærværende
forslag systematisk skal inddrages i alle asylsager, sager om
humanitært ophold og sager om tvangshjemsendelser, der
involverer børn, betyder det naturligvis ikke, at alle
børnefamilier automatisk skal have ophold i Danmark. Der
skal netop foretages en afvejning af familiens evne til bl.a. at
beskytte børnene i hjemlandet kontra i Danmark. Hvis
familien har opholdt sig i kortere tid i Danmark og det efter en
fair asylsagsbehandling inklusive hensynet til børnenes eget
asylmotiv ikke skønnes, at familien har behov for
beskyttelse i Danmark, så vil en undersøgelse af
barnets bedste sandsynligvis vise, at barnets tilknytning er
stærkest til hjemlandet, at barnets netværk vil
være størst i hjemlandet, at barnets sprog vil
være sproget i hjemlandet, og at barnets skolegang bedst vil
kunne fortsættes i hjemlandet. Men når opholdet i
Danmark bliver langt, vil der sandsynligvis opstå en
forskydning i forhold til afvejningen af barnets bedste,
særlig når opholdet også kan have medført
psykisk og fysisk mistrivsel for forældre og børn,
når sproget er blevet dansk, netværket er dansk og
skolegangen har været dansk i længere tid, jf. artikel
8 i Menneskerettighedskonventionen og artikel 3, 6 og 16 i
Børnekonventionen.
Der argumenteres fra tid til anden for, at
asylansøgerbørns psykiske problemer skyldes deres
egne forældre, og at vi derfor ikke skal hjælpe
børnene. For forslagsstillerne er det vigtigt at
understrege, at uanset hvilken andel forældrene måtte
have i den usikkerhed, der ofte belaster børn i
asylfamilier, er det de danske myndigheders ansvar at sikre, at
børnenes retssikkerhed ikke krænkes. Helt konkret
betyder det, at der hver gang - i forhold til hvert enkelt barn -
skal foretages en individuel og professionel vurdering af, hvad der
er til barnets bedste. FN's Børnekonvention
pålægger myndigheder at hjælpe og beskytte
børn - uanset kilden til deres problemer.
Bemærkninger til de fire
punkter
Ad. punkt
1. Systematiske vurderinger af
børns selvstændige asylmotiver
I dag forholder det sig sådan, at børn i
asylbehandlingen som udgangspunkt vurderes som værende en del
af deres forældres - eller anden ledsagende voksens -
asylsag. Børnenes situation anses som afledt af deres
forældres, og de indkaldes derfor ikke til en
selvstændig asylsamtale, medmindre en myndighedsperson
konkret vurderer, at det er relevant. Det fremgår af
integrationsministerens besvarelse af 3. juli 2009 af
spørgsmål nr. S 2501, folketingsåret
2008-09.
Denne procedure er efter forslagsstillernes opfattelse i
modstrid med UNHCR´s retningslinjer fra december 2009 for
behandling af asylsøgende børn: UNHCR's
»Guidelines om International Protection No. 8: Child Asylum
Claims under Articles 1(A)2 and 1(F) of the 1951 Convention and/or
1967 Protocol relating to the Status of Refugees«.
I modsætning til i Norge og Sverige er der i Danmark ikke
lavet kortlægninger af, i hvilket omfang børn bliver
hørt i udlændingesager. Ti
børnerettighedsorganisationer, herunder Red Barnet, Unicef
og Børns Vilkår, vurderede dog i maj 2009 på
baggrund af deres erfaringer med enkeltsager, at der i Danmark ikke
er nogen fast praksis for at høre børn i
udlændingesager. Konsekvensen er efter de ti organisationers
opfattelse, at børnenes udsagn som altovervejende hovedregel
ikke indgår i selve afgørelserne (»supplerende
NGO-rapport til den danske regerings fjerde periodiske rapport til
FN's Komité for Barnets rettigheder«, maj 2009).
Det er ifølge forslagsstillerne særdeles vigtigt,
at børn bliver hørt, fordi afgørelserne i
udlændingesager har så gennemgribende konsekvenser for
børnenes liv. Når det gælder vurderingen af, om
børnene har et selvstændigt asylmotiv, er det i dag i
vid udstrækning op til forældrene i deres asylsamtale
at gøre opmærksom på deres børns
eventuelle beskyttelsesmotiv.
UNHCR's retningslinjer for asylansøgende børn fra
december 2009 påpeger også, at børn kan have
selvstændige og særlige asylmotiver. Der kan
eksempelvis være tale om risiko for kvindelig
omskæring, tvangsægteskaber for mindreårige,
æresdrab, kidnapning, rekruttering som børnesoldat
eller til farligt børnearbejde, og børnene kan
være særlig forfulgt, fordi de er født uden for
ægteskab eller er etnisk blandede. I sådanne
situationer vil børn være mere sårbare for
overgreb, og ofte er forældrene ikke i stand til at beskytte
børnene.
Derfor foreslås det, at der i samtlige asylsager, der
involverer børn, skal foretages en konkret vurdering af,
hvorvidt barnet har et selvstændigt asylmotiv. En sådan
vurdering skal ikke - som i dag - afhænge af, om der
tilfældigvis er konkrete elementer i asylsagen eller i
forældrenes udsagn, der indikerer, at et barn har et
selvstændigt - uafhængigt af forældrene -
asylmotiv, men foretages under alle omstændigheder.
Børnenes retssikkerhed opretholdes kun, hvis alle
børn i asylsøgende familier høres og vurderes
individuelt og systematisk.
Oplysningerne fra samtalen med barnet skal gives med
størst mulig tryghed for barnet og skal derfor
ikke kunne medtages i vurderingen af forældrenes
asylsag. Børnesamtalerne bør derfor foretages af en
børnesagsbehandler, der ikke samtidig vurderer
forældrenes asylsag.
Ad punkt 2. Børnefaglige undersøgelser i
forbindelse med asylsager og sager om humanitært ophold, der
involverer børn
At integrere hensynet til barnets tarv systematisk i
behandlingen af udlændingesager, der indbefatter børn,
er ikke en let sag. Forslagsstillerne mener derfor, at der er behov
for at få defineret en fast procedure, der beskriver, hvordan
kompetent børnefaglig ekspertise skal inddrages i
undersøgelser af hvert enkelt asylbarn. Kun gennem
systematiske, professionelle og helhedsorienterede
undersøgelser, der er tilpasset asylbørnenes
særlige situation, kan man sikre, at asylbarnets tarv
varetages - hver gang. Og kun med sådanne
undersøgelser af hvert enkelt barns tarv bliver det
gennemskueligt, hvilket grundlag beslutninger om børnenes
fremtid hviler på.
Både tidligere indenrigs- og socialminister Karen Ellemann
og integrationsminister Birthe Rønn Hornbech har slået
fast, at børn i danske asylcentre er omfattet af
serviceloven, der bl.a. pålægger kommunerne at foretage
en undersøgelse af udsatte børns vilkår og
iværksætte den nødvendige hjælp, hvis det
viser sig, at der er behov for det. De undersøgelser, der i
henhold til servicelovens § 50 skal foretages i forhold til
børn og unge med behov for særlig støtte, skal
inddrage familien og barnet selv, og undersøgelserne skal
omfatte barnet eller den unges udvikling og adfærd,
familieforhold, skoleforhold, sundhedsforhold, fritidsforhold,
venskaber og andre relevante forhold. Undersøgelsen skal
desuden afdække ressourcer og problemer hos barnet, familien
og netværket.
Børn i asylsøgende familier har ofte været
udsat for særlig belastende vilkår, og derfor har de
også helt særlige behov, der bør tages
højde for. Se f.eks. »UNHCR Guidelines on Determining
the Best Interests of the Child«, maj 2008). F.eks. har
børn i asylsøgende familier ofte psykiske lidelser
på grund af traumer og en barndom med usikkerhed om
fremtiden. Meget få danske børn har haft en barndom
under tilnærmelsesvis sammenlignelige forhold, og det kan
derfor diskuteres, om serviceloven, der tager udgangspunkt i danske
børns situation, i sig selv er en garanti for, at
børn i asylsøgende familiers (ofte særlige)
situation og mentale sundhedstilstand udredes på en
sådan måde, at der kan træffes de mest
hensigtsmæssige beslutninger for dem.
Forslagsstillerne foreslår, at de relevante
børnerettighedsorganisationer i Danmark bliver hørt i
arbejdet med at definere en fast procedure for, hvad disse
specifikke børnefaglige undersøgelser af børn
i asylsøgende familier skal bestå af, hvordan de skal
udføres, og hvilken form for børnefaglig ekspertise
der bør inddrages.
Ad. punkt
3. Børnefaglige
undersøgelser i forbindelse med tvangshjemsendelser af
børn
Der er i dag ikke nogen særlig procedure for inddragelse
af børnesagkyndig ekspertise i forbindelse med udsendelser
af asylansøgere med børn. Integrationsministeren har
dog i et bidrag til indenrigs- og sundhedsministerens svar til
Folketingets Socialudvalg oplyst, at inddragelse af
børnesagkyndig ekspertise kan ske, hvis der opstår
behov for det. Forslagsstillerne mener grundlæggende ikke, at
der ligger en egentlig retssikkerhed for børn i, at
børnefaglig ekspertise kan inddrages i forbindelse med
udsendelser af familier, »hvis der opstår behov
herfor«, jf. indenrigs- og socialministerens svar på
SOU alm. del - spørgsmål 561 af 23. september 2009,
folketingsåret 2008-09.
Som nævnt ovenfor er det en kendsgerning, at børn i
asylsøgende familier, der kommer til Danmark ofte har det
meget dårligt. Det ulykkelige er, at disse børn i
løbet af deres ophold i Danmark ofte får det gradvis
dårligere. Usikkerheden og de mange skift i deres hverdag
forstyrrer deres trivsel og udvikling. De
børneorganisationer, der i det daglige har kontakt med
børnene, kan fortælle, hvordan børnenes hverdag
er præget af søvnløse nætter, stigende
frustration, bekymring, angst, aggressivitet - og indimellem
selvmordstanker. Institut for Folkesundhedsvidenskab på
Københavns Universitet, Rehabiliterings- og
Forskningscentret for Torturofre, Dansk Røde Kors m.fl. har
belyst dette via psykiatriske og statistiske
undersøgelser.
Der kan i praksis gå lang tid i den proces, fra familiens
asylsag behandles, hvor der måske på et tidspunkt gives
afslag, og frem til en aftale om hjemsendelse med hjemlandet
indgås. Et barn, som i starten af asylbehandlingen har haft
det nogenlunde, kan i løbet af den ofte langstrakte
sagsbehandlingsproces nå at udvikle en
behandlingskrævende psykisk sygdom. Det er derfor
afgørende for forslagsstillerne, at der både sikres et
kontinuerligt fokus på barnets trivsel og desuden i
forbindelse med en beslutning om tvangshjemsendelse
gennemføres en selvstændig børnefaglig
undersøgelse af hvert enkelt barn, således at intet
barn sendes ud af landet, uden at det undersøges, hvorvidt
udsendelse er i strid med hensynet til barnets tarv. En
tvangsudsendelse er en alvorlig beslutning med vidtrækkende
konsekvenser for et barns fremtid. Det er derfor afgørende,
at beslutningen baseres på en aktuel udredning af barnets
situation.
Forslagsstillerne foreslår ligesom under punkt 2, at de
relevante børnerettighedsorganisationer og andre med
særlig kompetence på området høres i
arbejdet med at definere en fast procedure for, hvordan
børnefaglige undersøgelser i forbindelse med
tvangsudsendelser af familier skal udføres, og hvilke
elementer disse undersøgelser skal indeholde.
Ad punkt 4. Justering af praksis for meddelelse af
humanitær opholdstilladelse til fordel for psykisk syge
børn
Efter gældende lovgivning og praksis er det særdeles
svært at få humanitært ophold i Danmark. Blandt
de forhold, der dog kan udløse en humanitær
opholdstilladelse, er psykiske sygdomme af meget alvorlig karakter.
Med psykiske sygdomme af meget alvorlig karakter menes egentlige
sindssygdomme som psykoser, herunder diagnoserne paranoid psykose
og skizofreni.
Disse psykiske diagnoser vil imidlertid sjældent
korrespondere med psykiske diagnoser hos børn.
Børnepsykiatere vil ganske enkelt være meget varsomme
med at give børn, der fortsat er i udvikling, sådanne
diagnoser - dvs. at betegne et barn som kronisk psykisk syg.
Forholdet vil ofte være det, at barnet udviser tegn på
psykiske problemer, som - hvis de ikke behandles - kan udvikle sig
til kroniske psykiske sygdomme, som vil have alvorlige og
ødelæggende konsekvenser for barnets senere voksenliv.
Det snævre fokus på sindssygdomme har derfor den
konsekvens, at et barn ikke vil kunne få humanitært
ophold, selvom det har psykiske lidelser, der ud fra et
børnepsykiatrisk perspektiv i sig selv vil tale for et
fortsat ophold i Danmark med henblik på behandling og
helbredelse.
Et andet problem i forhold til børns mulighed for at
få humanitært ophold er igen, at børnene ikke
vurderes selvstændigt, men får opholdstilladelse -
eller afslag - som direkte konsekvens af afgørelsen i
forældrene sag. Efter forslagsstillernes opfattelse er denne
praksis ikke i fuld overensstemmelse med Børnekonventionen,
som foreskriver, at børn skal behandles som
selvstændige rettighedshavere.
På den baggrund foreslås det, at praksis for
meddelelse af humanitær opholdstilladelse justeres,
således at specifikke børnepsykiatriske lidelser
kommer til at indgå i de kriterier, hvorefter der kan
tildeles humanitært ophold. Desuden foreslås det, at
der i forbindelse med alle de afgørelser om humanitært
ophold, der involverer børn, skal laves en grundig
undersøgelse af, om barnet ved eventuel udsendelse af
Danmark udsendes til et land, hvor det vil ikke vil kunne
opnå behandling for sine børnepsykiatriske lidelser,
enten fordi behandlingen ikke findes i det pågældende
land, eller fordi den ikke er alment tilgængelig for personer
med familiens økonomiske og sociale status.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at udsendelse af psykisk
syge børn til et land, hvor der ikke er almindelig adgang
til den nødvendige behandling, udgør en umenneskelig
og nedværdigende behandling i strid med Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 3 og Børnekonventionen
i sin helhed, også selv om børnene er i følge
med deres forældre til hjemlandet.
Provenumæssige
konsekvenser
Beslutningsforslaget skønnes at medføre
merudgifter for ca. 10 mio. kr. årligt. Udgifterne er
finansieret på partiernes forslag til finanslov for
2011.
Skriftlig fremsættelse
Johanne
Schmidt-Nielsen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
sikre barnets trav i asylsager, sager om hnumanitær
opholdstilladelse og sager om tvangshjemsendelser.
(Beslutningsforslag nr. B 29)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.