Fremsat den 4. november 2010 af Bente Dahl
(RV), Margrethe Vestager (RV), Pia Olsen Dyrh (SF), Ole Sohn (SF)
og Per Clausen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at nedbringe mængden af uadresserede
reklamer
Folketinget opfordrer regeringen til i den kommende
folketingssamling at nedsætte et lovforberedende udvalg, der
får som kommissorium at beskrive de fornødne
lovændringer, der skal til for at sikre, at mængden af
uadresserede reklamer, som detailhandelen og andre erhvervsdrivende
sender ud til forbrugerne, begrænses. Ændringerne skal
blandt andet omfatte modeller, hvor reklamer udelukkende omdeles
til de husstande, der aktivt har tilmeldt sig muligheden for at
modtage uadresserede reklamer. Udvalget skal samtidig analysere
fordele og ulemper ved at begrænse antallet af reklamer via
eksempelvis kvoter.
Bemærkninger til forslaget
Danmark er det land i Europa, der producerer mest affald pr.
indbygger. En husstand modtager automatisk omkring 55 kg reklamer
hvert år, medmindre den tilmelder sig ordningen
»Reklamer - Nej tak«.
Det er affaldsmængder, der kunne være undgået.
Kun omkring 20 pct. af befolkningen er tilmeldt den nuværende
»Reklamer - Nej tak«-ordning. Der er formentlig flere
danskere, der ikke ønsker at modtage reklamerne, men
ordningen er bureaukratisk og besværlig at tilmelde sig.
Tilmeldingen skal enten foregå ved personligt fremmøde
på posthuset eller via e-posthuset, der kræver
personligt log-in, på internettet. Herefter går der op
til 2 uger, før skiltet med »Reklamer - Nej tak«
bliver tilsendt. Ved flytning skal husstanden tilmeldes ordningen
på ny.
Forslagsstillerne mener ikke, at det er rimeligt, at ansvaret
for produktion af reklamer og den heraf følgende belastning
af klima og miljø pålægges husstanden, når
modtageren ikke har bedt om det. Desuden betaler forbrugerne
indirekte for reklamerne, fordi prisen for reklamerne lægges
på varerne.
Samtidig kan husstandsomdelte reklamer
dårligt betale sig for dagligvareleverandørerne.
Ifølge brancheforeningen Dagligvareleverandørerne
sælger tilbudskampagner - afhængigt af
kategori - mellem 10 og 30 pct. mindre end for få
år siden, og for de fleste leverandører er kampagnerne
isoleret set tabsgivende.
Det er allerede forbudt at sende uopfordrede reklamer pr.
e-mail. Ifølge markedsføringslovens § 6 må
erhvervsdrivende således ikke sende reklamer pr. e-mail,
medmindre modtageren selv har anmodet herom. Lovgivningen
tilgodeser her først og fremmest modtageren, og det samme
bør være udgangspunktet for de husstandsomdelte
reklamer.
En kommende lovgivning bør sikre rammerne om den konkrete
organisering af området for husstandsomdelte reklamer, og
loven bør sikre, at fremtidige teknologier kan glide ind
på det danske marked, så Danmark også på
dette område er blandt de førende i verden.
Derfor er det forslagsstillernes hensigt, at der i den
løbende udvikling af konkrete løsninger på
området inddrages relevante aktører i stil med det
arbejde, der har været under Forbrugerombudsmanden, og som
har skabt basis for den nuværende »Reklamer - Nej
Tak«-ordning. I den sammenhæng er det væsentligt
at henvise til Forbrugerombudsmandens redegørelse om den
foreslåede »Ja tak«-ordning, hvor det
fremgår, at det lovgivningsmæssige grundlag ikke er til
stede for en sådan ordning. Der skal således etableres
en »Reklamer - Ja tak«-ordning ved at indføre en
bestemmelse i markedsføringsloven, der forbyder
erhvervsdrivende at fremsende uadresserede reklamer til nogen,
medmindre de forudgående har anmodet om det; på
linje med forbuddet mod spam i markedsføringslovens §
6, stk. 1 og 2.
På tilsvarende vis skal dansk lovgivning fremtidssikres,
sådan at kommende løsningsmodeller kan indføres
hurtigt og effektivt, hvis de overholder en række kvalitative
og miljømæssige hensigter.
En kommende lovgivning skal endvidere tilrettelægges
således, at mindre erhvervsdrivende også får
mulighed for at drage nytte af den valgte ordning. Som reglerne er
i dag, er det ikke muligt for mindre erhvervsdrivende at
fravælge husstandsomdelte reklamer.
Andre værktøjer,
der skal nærmere undersøges:
Det lovforberedende udvalg skal belyse alternative metoder til
at begrænse mængden af uønskede husstandsomdelte
reklamer og herunder analysere metodernes egnethed og potentielle
gevinster. Blandt de metoder forslagsstillerne ønsker at
få nærmere belyst gennem et udvalgsarbejde er
følgende:
- Regulering af
antallet af udgivne reklamer pr. år pr. udgiver.
- Krav til
materialevalg med udgangspunkt i miljøhensyn ved
husstandsomdelte reklamer.
-
Indførelsen af en »Ja Tak«-ordning.
- Revision af
Robinsonlisten.
- En udvidelse af
den eksisterende »Nej Tak«-ordning med flere
valgmuligheder.
- Avancerede til-
og/eller fravalgssystemer, hvor den enkelte husstand har en langt
højere grad af muligheder for at modtage nogle typer
reklamer og ikke andre, eksempelvis kombineret med, at noget
modtages på papir og andet via digitale løsninger.
Forslaget er ikke nødvendigvis forbundet med
omkostninger.
Skriftlig fremsættelse
Bente Dahl (RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
nedbringe mængden af uadresserede reklamer.
(Beslutningsforslag nr. B 21)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.