Fremsat den 4. november 2010 af Pia Olsen
Dyhr (SF), Karsten Hønge (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om åbenhed i pensionssektoren
Folketinget pålægger regeringen at fremsætte
lovforslag for at sikre åbenhed i pensionssektoren. Forslaget
skal indeholde fire elementer:
- Der skal
indføres oplysningspligt om simple nøgletal for
prisen på at spare op til pension.
-
Nøgletallene skal defineres ud fra direkte og indirekte
omkostninger.
- Alle skal
følge samme beregningsmetode, hvilket skal fremme fair
konkurrence på området.
- Prisen skal
oplyses, når pensionen tegnes.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis genfremsættelse af
beslutningsforslag nr. B 166, folketingsåret 2009-10, jf.
Folketingstidende 2009-10 A, B 166 som fremsat, side 1 ff.
Der spares stadig mere op til pension. Pension bliver dermed i
højere grad forudfinansieret og er borgernes eget
ansvar. Den udvikling vil regeringen gerne fremme. Men der mangler
i dag information om prisen på at spare op.
Pensionssystemet i Danmark hviler på tre
søjler:
- Offentlig
pension, især folkepension.
-
Arbejdsmarkedspension og ATP.
- Privat,
supplerende pension.
En stadig større del af pensionen kommer i dag fra privat
opsparing. Det er regeringen glad for. Bl.a. bliver det lettere for
staten at overkomme de fremtidige pensionsudgifter til det stigende
antal ældre. Men samfundet har ikke sikret, at borgerne
har de nødvendige redskaber, når de skal vælge,
hvordan de bedst sparer op til pensionen.
Aktuelle
omkostningsniveauer
- ATP 0,15 pct.
-
Arbejdsmarkedspension 0,5 pct.
- Traditionel
privat pension 1 pct.
-
Markedsrente/unitlink 1,5-2 pct.
-
Bankløsninger 1-2,5 pct.
- Når
omkostningerne falder med 1 procentpoint, har en gennemsnitlig
dansker 300.000 kr. mere til pension (30.000 kr. årlig
opsparing i 37 år).
Der spares store beløb op til pension:
Fakta om pension (2008-tal)
- Samlet
pensionsformue: 2.600 mia. kr.
- Pensionsformue i
gennemsnit: 650.000 kr. pr. person.
- Årlig
opsparing i gennemsnit: 30.000 kr. pr. person.
Frie valg af pensionstype og investering stiller store krav til
viden, især om omkostninger og konsekvenserne af at investere
med højere eller lavere risiko. Forkerte valg får
store konsekvenser for den enkelte, der kan risikere ikke at
få pension nok.
De store forskelle på prisen på pensionsopsparing
har stor betydning for den fremtidige levestandard.
Der udbydes især to private pensionsprodukter:
- Traditionel
pension kaldet »garanteret ydelse«.
-
Markedsrentepension og unitlink.
Prisen varierer med over 100 pct., hvilket fremgår af
Danica Pensions pensionsmåler nedenfor.
Resultat Danica Traditionel
- Dit afkast
før skat og investerings- og andre omkostninger: 40.324 kr.
- 3,6 pct.
- Dine samlede
årlige omkostninger (ÅOK og ÅOP): 10.700 kr. -
1,0 pct.
Resultat Danica Link, Danica
Valg Middel Risiko
- Dit afkast
før skat, investerings- og andre omkostninger: 291.909 kr. -
27,5 pct.
- Dine samlede
årlige omkostninger (ÅOK og ÅOP): 21.973 kr. -
2,1 pct.
Kilde: www.danicapension.dk den 1. februar 2010.
Brancheløsning
Forsikring & Pension har lavet en plan for større
åbenhed. Planen er et godt skridt fremad, men vil samtidig
ikke bringe sagen i mål. Det skyldes følgende:
- Det er frivilligt
at følge disse retningslinjer.
- Planen indeholder
ikke en fælles metode til at beregne omkostninger. I stedet
udvikler hvert selskab selv en metode.
- Det er
frivilligt, hvordan der gives oplysninger.
- Oplysninger vil
ikke foreligge ved aftaleindgåelse.
De to største aktører på markedet, Danica
Pension og PFA, har modeller klar (foråret 2010), som viser
ÅOK/ÅOP (Årlige Omkostninger i Kroner/Procent).
Det er altså muligt at vise alle omkostninger.
Virkelighedens verden
Forbrugerrådets pengeblad, Tænk Penge,
undersøgte i juni 2009 pensionsomkostninger for ratepension.
Undersøgelsen viste udbredt frygt blandt pensionsselskaberne
for at vise egne omkostninger, som andre ikke viste. Et
pensionsselskab afslog at deltage i undersøgelsen, medmindre
det kunne garanteres, at alle andre viste alle omkostninger.
Ligeledes undersøgte Tænk Penge i marts 2010
pensionsomkostninger for livrenter. Trods stor vilje til
åbenhed var det ikke muligt at opgøre omkostninger.
Der findes ganske enkelt ingen fælles metode.
Markedspladsen
Pensionsopsparing kan i dag ske såvel i regi af et
pensionsselskab som via en bank. Størstedelen af
pensionsformuen i bankregi er placeret i
investeringsforeninger. Mange af disse investeringsforeninger
anvendes tillige af pensionssektoren. For disse er der for
længst etableret et fælles offentligt
ÅOP-nøgletal, som beregnes ens, jf.
InvesteringsForeningsRådets hjemmeside.
Det er hensigtsmæssigt at have ensartede regler.
Teknisk løsning -
ÅOK/ÅOP
Den valgte løsning skal være enkel og let at
anvende for forbrugerne og samtidig retvisende. Det vil være
naturligt at bygge videre på branchens forarbejde og dertil
sammenholde med metoden for investeringsforeninger og metoden fra
kreditaftaleloven.
Det er afgørende, at alle omkostninger medtages, uanset
hvilken betegnelse sektoren har givet dem. Det vil sige alle
fradrag, som sker fra bruttoinvesteringsafkastet:
administrations-, investerings- eller
rådgivningsomkostninger.
Skriftlig fremsættelse
Pia Olsen Dyhr
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
åbenhed i pensionssektoren.
(Beslutningsforslag nr. B 19)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.