Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 21. juni 2011
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 30. maj 2011 og var til
1. behandling den 14. juni 2011. Beslutningsforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2
møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 2
skriftlige henvendelser fra Danske Advokater og Rafn &
Søn ApS, som skatteministeren har kommenteret over for
udvalget.
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til
finansministeren og 1 spørgsmål til skatteministeren
til mundtlig besvarelse, som disse har besvaret i åbent
samråd den 21. juni 2011.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret
med undtagelse af spørgsmål 11, som forventes besvaret
inden 2. behandling. Udvalget har endvidere stillet 1
spørgsmål til finansministeren til skriftlig
besvarelse, som denne forventes at besvare inden 2.
behandling.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, V, DF,
KF og SF) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget ønsker en offentlig sektor, der er så
effektiv som overhovedet muligt. I Fair Løsning 2020
anfører de to partier således, at »En veldrevet
offentlig sektor styrker økonomien. Men det
forudsætter en konstant effektiviseringsindsats, som
forhindrer budgetoverskridelser og sikrer sammenhæng mellem
mål og midler«. Det indebærer blandt andet, at
ressourcerne anvendes optimalt til at løse de til en?hver??
tid værende opgaver, og det indebærer en åben og
fordomsfri tilgang til alle initiativer og ideer, der kan
føre til nye og bedre måder at løse opgaverne
på. Socialdemokratiet og SF kan konstatere, at den indsats
har det nuværende flertal VKO ikke været i stand til at
levere. Specifikt for ejendomsvurderingsområdet har
regeringen to gange haft forenkling af området på
lovprogrammet uden at være i stand til at levere noget.
Derfor støtter S og SF, at Folketinget pålægger
regeringen at arbejde med, om det er muligt at etablere et enklere
grundlag for beskatning af fast ejendom.
Det foreliggende beslutningsforslag tager ikke i
tilstrækkeligt omfang højde for det komplekse samspil
med øvrig lovgivning, hvor ejendomsvurderingen har materiel
betydning. Under Skatteudvalgets behandling af beslutningsforslaget
er det kommet frem, at dette er relevant for afskrivningsloven,
ejendomsavancebeskatningsloven, ejendomsskatteloven,
ejendomsværdiskatteloven, ligningsloven, selskabsskatteloven,
skatteforvaltningsloven, tingslysningsafgiftsloven,
virksomhedsskatteloven,
værdiansættelsescirkulæret,
andelsboligforeningsloven, arbejderboligloven,
arbejdsskadesikringsloven, ATP-loven, ejerlejlighedsloven,
friplejeboligloven, landbrugsloven, lov om et testcenter for store
vindmøller ved Østerild, lov om finansiel virksomhed,
lov om individuel boligstøtte, lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner, lov om Lønmodtagernes
Dyrtidsfond, lov om lån til betaling af ejendomsskatter, lov
om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved
forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning, lov om
private fællesveje, lov om tilsyn med firmapensionskasser,
retsplejeloven, udstykningsloven og vejbidragsloven.
Forslagsstillerne Dansk Folkeparti har desværre ikke
været opmærksomme herpå, men anfører blot
i bemærkningerne til beslutningsforslaget, at
ejendomsvurderingsordningen ikke længere har en vigtig
funktion. Dette er objektivt konstaterbart forkert, og det er
magtpåliggende for Socialdemokratiet og SF, at et kommende
lovforslag på kompetent måde tager højde for
dette samspil mellem ejendomsvurderingen og den øvrige
lovgivning.
Som påpeget under førstebehandlingen af
beslutningsforslaget finder Socialdemokratiet og SF det
problematisk, at den i beslutningsforslagets bemærkninger
angivne fastfrysning af ejendomsværdiskatten og den kommunale
grundskyld betyder, at angiveligt op mod hver femte boligejer vil
blive beskattet af en værdi, der ligger højere end den
aktuelle værdi af deres ejendom. Forslagsstillerne snyder
dermed de relevante boligejere, hvoraf en stor del er bosiddende i
det såkaldte udkantsdanmark, for en lettelse af
ejendomsskatten. Muligheden for at imødegå dette og
konstatere, om en ejendoms værdi reelt er lavere, end den
vurdering skatten er beregnet ud fra, er at gennemføre en
eller anden form for reel vurdering. Denne problemstilling må
afklares på en hensigtsmæssig måde i forbindelse
med etablering af et nyt system. Desværre har
forslagsstillerne og regeringen ikke viet denne problemstilling
opmærksomhed, jf. skatteministerens svar af 20. juni 2011
på spørgsmål 8.
Endelig finder Socialdemokratiet og SF det uambitiøst,
at beslutningsforslaget i kombination med svaret af 20. juni 2011
på spørgsmål 3 slet ikke forholder sig til
ejendomsskatteområdet, for så vidt angår
erhvervsområdet. Dette burde være indgået i
beslutningsforslaget. At området er udeladt er symptomatisk
for regeringens og Dansk Folkepartis manglende interesse for dansk
erhvervsliv.
Et mindretal i udvalget (RV og EL)
indstiller beslutningsforslaget til forkastelse.
Radikale Venstres medlem af udvalget bemærker, at
Radikale Venstre stemmer imod beslutningsforslaget om at afskaffe
den offentlige ejendomsvurdering, som er præsenteret under
titlen: »Et enklere grundlag for beskatning af fast
ejendom«. For det første finder Radikale Venstre, at
regeringen på ingen måde har godtgjort, hvordan det i
praksis vil lade sig gøre at undvære vurderingen i
forbindelse med eksempelvis forældrekøb eller
boafgifter, som henvendelser til Skatteudvalget har peget
på.
For det andet har regeringen langt fra godtgjort, hvordan man
uden ejendomsvurderingen vil sikre, at danskere med grunde og fast
ejendom på steder, hvor værdien falder, også
oplever en dalende boligbeskatning. Netop den gruppe har jo i
forvejen finansieret skattestoppet, som i følge alle
tilgængelige analyser primært er kommet de mest
velstillede boligejere med de mest værdifulde besiddelser til
gode. Det bærende argument for Radikale Venstre er dog, at
beslutningsforslaget med et slag forringer holdbarheden i dansk
økonomi med ¾ pct. af BNP, fordi skattestoppets
nominalprincip med regeringens tilslutning nu antages
videreført varigt, jf. finansministerens svar af 26. maj
2011 på spørgsmål S 1720, stillet af Niels
Helveg Petersen (RV).
Et andet mindretal i udvalget (LA)
vil redegøre for sin stilling til beslutningsforslaget ved
2. behandling.
Liberal Alliances medlem af udvalget bemærker, at
Liberal Alliance siden 1. behandlingen er blevet opmærksom
på forholdene for de boligejere, som kommer
skattemæssigt i klemme på grund af manglende
ejendomsvurdering, som spurgt ind til i spørgsmål 8.
Derfor ønskes en afklaring af dette spørgsmål
inden endelig tilslutning.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Torsten Schack Pedersen (V)
Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)
Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte
Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA) nfmd. Nick Hækkerup (S) John
Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S) René Skau
Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF) Niels
Helveg Petersen (RV) fmd. Frank
Aaen (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 46 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 4 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende B 140
Bilagsnr. | Titel |
1 | Henvendelse af 14/6-11 fra Danske
Advokater |
2 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af forslaget |
3 | 1. udkast til betænkning |
4 | Henvendelse af 16/6-11 fra Rafn &
Søn ApS |
5 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 14/6-11 fra Danske Advokater |
6 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 16/6-11 fra Rafn & Søn ApS |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
B 140
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om at begrunde, hvorfor forslag om
den offentlige ejendomsvurdering i lovprogrammerne for
folketingsårene 2009-10 og 2010-11 aldrig blev fremsat, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om at fremsende det foreløbige
arbejde, der lå bag de to bebudede forslag om den offentlige
ejendomsvurdering i lovprogrammerne for folketingsårene
2009-10 og 2010-11, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om at formulere et udkast til,
hvordan en lov, der afskaffer den offentlige ejendomsvurdering, ud
fra beslutningsforslagets indhold og debatten under 1. behandlingen
kan se ud, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om at lave en udtømmende liste
over, hvor den offentlige ejendomsvurdering i dag anvendes, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. , om ministeren mener, at
gennemsigtigheden på boligmarkedet for den private forbruger
bliver ringere, hvis den offentlige ejendomsvurdering afskaffes,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. , om ministeren har tiltag, der kan
sikre gennemsigtigheden på boligmarkedet, hvis den offentlige
ejendomsvurdering afskaffes, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
7 | Spm. om at redegøre for
konsekvenserne for andelsboligforeninger og andelsboligmarkedet,
hvis den offentlige ejendomsvurdering afskaffes, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om at bekræfte, at hvis en
boligs værdi bliver mindre end værdien i 2001 som
følge af udviklingen på boligmarkedet, så vil
indehaveren skulle betale mere i ejendomsværdiskat, hvis den
offentlige ejendomsvurdering er afskaffet, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. om at redegøre for de
administrative procedurer i forbindelse med indberetning af
ejendomshandler til myndighederne samt for optagelse i
BBR-registeret (www. OIS.dk), til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
10 | Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra
samrådet den 21. juni 2011 om
samrådsspørgsmål A, til finansministeren, kopi
til skatteministeren |
11 | Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra
samrådet den 21. juni 2011 om
samrådsspørgsmål B, til skatteministeren |
| |
Oversigt over samrådsspørgsmål
vedrørende B 140
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. om, hvilken konsekvens
det vil få for fremskrivning?erne af dansk økonomi
efter 2020 og holdbarheden (HBI), hvis forslaget om at afskaffe den
offentlige ejendomsvurdering vedtages, til finansministeren, kopi
til skatteministeren |
B | Samrådsspm. om at redegøre
for, på hvilke områder man i dag anvender den
almindelige offentlige ejendomsvurdering, til
skatteministeren |
| |