Fremsat den 3. maj 2011 af Anne Grete
Holmsgaard (SF), Sophie Hæstorp Andersen (S) og Thomas Jensen
(S)
Forslag til folketingsbeslutning
om en national handlingsplan mod radon i
bygninger
Folketinget anerkender, at radon i bygninger er et nationalt
sundhedsproblem, og pålægger derfor regeringen at
udarbejde en national handlingsplan med følgende
elementer:
Offentlige bygninger
Radonniveauet i indeklimaet i offentlige bygninger måles,
startende med skoler og daginstitutioner, og prioriteret efter den
seneste kortlægning1
af radonrisiko. Der udarbejdes en plan for, hvordan indholdet af
radon i indeklimaet i offentlige bygninger kan nedbringes til under
Bygningsreglementets grænseværdi (100 Bq/m3). Ved ombygninger og renoveringer
sænkes radonniveauet yderligere, hvor det er praktisk
muligt.
Private bygninger
Der udarbejdes og foretages informationskampagner rettet mod
husejere, lejere og ejere af erhvervs- og udlejningsejendomme. Det
er vigtigt, at kampagnen målrettes hele befolkningen, og ikke
kun områder med forhøjet risiko for høje
radonkoncentrationer. En del af kampagnen kan med fordel udarbejdes
i forbindelse med informationskampagner mod rygning, idet radon og
rygning tilsammen giver en helbredsmæssigt negativ
synergieffekt. Der indføres en generel forpligtelse til at
gennemføre radonmåling af indeklimaet, således
at radonniveauet i alle bygninger er registreret senest i 2020.
Dokumentation
Der foretages afsluttende radonmåling ved nybyggeri og
ombygninger, for at sikre at byggereglementets bestemmelser
overholdes. Ved salg skal radonindhold i indeklimaet oplyses,
såfremt der er gennemført en måling. Efter 2020
oplyses radonindhold i indeklimaet ved alle salg. Der etableres en
national database, der løbende opdateres med nye
målinger fra nybyggeri, ombygninger og i forbindelse med salg
samt øvrige målinger. Den nationale database er
offentligt tilgængelig og kan anvendes til måling af
handlingsplanens effektivitet samt til konstant opdatering af
Kommunekortet og identificering af højrisikozoner. Der
udarbejdes en vejledning i korrekt prøvetagning, og der
etableres en offentligt tilgængelig liste over firmaer og
personer, der er i stand til at gennemføre en korrekt
radontest.
Handlingsplanen forelægges Folketingets partier inden
udgangen af 2011.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget vil gennemføre en række af
Verdenssund?sorg?anisationen WHO's anbefalinger fra september 2009.
Se Handbook on indoor radon - a public health perspective.
WHO, september 2009. Tilgængelig på:
www.who.int.
Radon er langt den største enkeltkilde til den
bestråling, danskerne modtager fra radioaktive stoffer. I
gennemsnit kommer ca. halvdelen fra indånding af radon fra
indeklima, en fjerdedel kommer fra stråling fra radioaktive
stoffer i fødevarer og fra stråling fra verdensrummet,
og den sidste fjerdedel fra medicinsk behandling (røntgen og
lign. ). Ved en radonkoncentration over gennemsnittet vil dette
forhold forskubbes.
Radon er et naturligt forekommende radioaktivt stof som stammer
fra henfald af uran. Stoffet er den hyppigste årsag til
lungekræft efter aktiv rygning, og dermed den hyppigste
årsag blandt ikkerygere. (Ibid)
I Danmark anslås det, at 9 pct. af alle
lungekræftdødsfald skyldes radon i boliger, svarende
til over 300 dødsfald pr. år. Rygere har op til 25
gange større risiko for lungekræft ved
radonudsættelse (afhængig af deres rygevaner), men
risikoen er også betydelig for ikkerygere. Se Radon and
public health. Report of the independent Advisory Group on Ionising
Radiation. HPA, juni 2009. Tilgængelig på:
www.hpa.org.uk. 755.000 danskere svarende til 13,7 pct. af
befolkningen udsættes for radon over WHO's anbefalede
grænseværdi på 100 Bq/m3. (Ibid)
Selv om lungekræft er den kræftform, der slår
flest danskere ihjel, er opmærksomheden mindre end ved andre
kræftformer. En femtedel af danskerne mener, at
lungekræft er selvforskyldt, fordi rygning er den hyppigste
årsag. Denne stigmatisering af lungekræft kan
være en medvirkende årsag til, at der ikke er mere
opmærksomhed omkring radonproblemet. Ifølge Handbook
on indoor radon - a public health perspective. WHO, september 2009.
Tilgængelig på: www.who.int dør ca. dobbelt
så mange af radoninduceret lungekræft som af
modermærkekræft. Og hvem ved ikke, at man ikke må
tage for meget sol?
Desuden viser nyere forskning, at børn, der har boet i
boliger med meget radon, muligvis har øget risiko for at
udvikle akut lymfatisk leukæmi ALL, som er den mest
almindelige type leukæmi blandt børn, jf. Radon i
boligen og kræft hos børn. O. Raaschou-Nielsen et al.
, maj 2008. Tilgængelig på: www.risoe.dtu.dk. Det
forventes, at radon er skyld i ca. 10 pct. af alle tilfælde
af ALL hos danske børn.
Der dør relativt flere danskere end svenskere som
følge af radon, selv om klippegrund giver et højere
radonbidrag. Årsagen er, at radon i Sverige anses for at
være et nationalt sundhedsproblem.
Radon i indeluften varierer geografisk og mellem boligformer. I
omkring 350.000 boliger overskrides WHO's anbefalede
grænseværdi på 100 Bq/m3 og udsætter dermed ca. 755.000
danskere for forhøjet risiko for lungekræft.
Typiske radonniveauer for danske boliger er:
- Udendørs:
5 Bq/m3
- Gennemsnit
etagebyggeri: 18 Bq/m3
- Gennemsnit
enfamiliehuse: 77 Bq/m3
- Gennemsnit alle
boliger i DK: 59 Bq/m3
I det nye bygningsreglement 2010, som trådte i kraft 1.
januar 2011, er forholdene omkring radon i indeklimaet
skærpet i forhold til tidligere reglementer. For nybyggeri er
det nu et krav, at radonkoncentrationen i alt byggeri ikke må
overstige 100 Bq/m3. Der er
imidlertid ingen krav om kontrol og måling af, om dette
overholdes. Ligeledes er anbefalingerne til eksisterende byggeri
skærpet. Det anbefales nu, at bygningsejere installerer
tiltag mod radon i bygninger, hvor koncentrationen overstiger 100
Bq/m3.
Der foreslås en indsats mod radonforurening i offentlige
bygninger og en informationskampagne til private ejere af boliger,
erhverv og andre bygninger. For at sikre at bygningsreglement 2011
overholdes ved nybyggeri og ombygninger, foretages afsluttende
radonmåling. Det foreslås, at alle bygninger skal have
foretaget radonmåling senest i 2020. Alle radonmålinger
samles i en database, som er offentligt tilgængelig på
et overordnet områdeniveau, men hvor der kan foretages
udtræk på data for den enkelte bygning af husets ejer
og offentlige myndigheder. Radonniveauet skal fremover oplyses ved
hussalg, således at nye ejere får mulighed for at blive
informeret om radonniveauet i bygningen og i området.
I både USA og England foretages målinger i
forbindelse med hussalg, og der er i den forbindelse udarbejdet
vejledninger til, hvordan korttidsmålinger kan benyttes til
dette formål. Dette kan umiddelbart anvendes i Danmark.
Det vil være nødvendigt at oprette en
godkendelsesordning (certificering) både for firmaer, der
måler radon og for entreprenører, der udbedrer
radonproblemer.
Dansk Standards kommende standard, DS 3033 Klassifikation af
indeklimaets kvalitet i boliger, skoler, daginstitutioner og
kontorer inddrages i udarbejdelse af handlingsplanen og databasen,
og fordele og ulemper ved at gøre radonmålinger til en
del af tilstandsrapporten undersøges. Ligeledes bør
muligheden for at inddrage registrering i BBR-registeret
overvejes.
Radonmålinger skal foretages i fyringssæsonen for at
være pålidelige. Ved salg i sommermånederne skal
der, hvis ikke der er foretaget radonmåling af bygningen
forinden, tages forbehold for retvisende radonmåling, der
så foretages efterfølgende i fyringssæsonen.
Målet er at bringe radonniveauet under 100 Bq/m3 i alle bygninger.
Det er enkelt og billigt at få undersøgt sin bolig
for radon, og det er forholdsvis enkelt og billigt at minimere
radon?indholdet i indeluften. En måling kan foretages for
få hundrede kroner. Der er flere løsningsmodeller til
sænkning af radonindholdet for både nyt og eksisterende
byggeri. Et såkaldt radonsug, et dræn under gulvet som
er illustreret i SBI's nyeste radonanvisninger 232 og 233, er den
bedste løsning til minimering af radonindholdet i
indeklimaet, både for nyt og eksisterende byggeri.
SBI's nye anvisninger inkluderer den nyeste viden på
feltet fra undersøgelser i Danmark, men omhandler kun
nybyggeri. Billige metoder og kreative løsningsmodeller kan
findes i udlandet, hvor der i flere lande er blevet forsket i
radonproblematikken igennem mange år. Generelt viser
udenlandske erfaringer, at tætning af huse langt fra giver en
så effektiv reduktion mod radon som ventilering og radonsug.
Tætning har i mange år været den foretrukne
radonsikring i dansk byggeri.
I 1998 blev radonsikring første gang introduceret i
byggeriet, og for bygninger opført før 1998 er det
således bygningsejeren, der har ansvar for at sikre en
radonsikring. Det fordrer selvfølgelig, at bygningsejeren er
klar over problemet, og at en køber oplyses om
radonindholdet i sælgers bolig. Sælger har
således incitament til at reducere radon?indholdet.
Økonomi
Fra puljen på 800 mio. kr. på S og SF's fælles
ændringsforslag til finansloven for 2011, afsættes 10
mio. kr. til oplysningskampagner til borgerne i
fyringssæsonerne 2011 og 2012 og til udarbejdelse af
handlingsplaner, database og eventuelle autorisationsordninger.
Endelig udmøntning af det samlede budget må
nødvendigvis afvente udarbejdelse af detaljerne i
handlingsplanen.
Databasen skal tilknyttes en allerede eksisterende database, og
omkostningerne hertil vil være begrænsede, hvis den
eksisterende database er velfungerende. Anonymiserede data kunne
for eksempel være naturligt offentligt tilgængelige i
Miljøportalen, når denne er bragt til at fungere efter
hensigten.
Hovedparten af midlerne bør anvendes til offentlige
informationskampagner i fyringssæsonen 2011 og 2012.
De nødvendige ombygninger og indarbejdelse af
radonforebyggelse i renoveringsarbejder m.v. finansieres af den
offentlige eller private ejer.
Skriftlig fremsættelse
Anne Grete
Holmsgaard (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
national handlingsplan mod radon i bygninger.
(Beslutningsforslag nr. B 134)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Officielle noter
1 Det danske
»Kommunekortet« er baseret på ca. 3.000
målinger fordelt over landet. Målingerne er ikke
geografisk udvalgt, hvilket betyder, at der er væsentlig
flere målinger ved større byer (hvorfor kortet ikke
kan benyttes til at udpege arealer med større risiko).
Kortet er opdelt efter de gamle kommunegrænser, og i nogen
kommuner er målt i så lidt som kun 3 boliger. Rapporten
bag Kommunekortet fastslår at »der med sikkerhed vil
være fejlvurderede kommuner«. Denne usikkerhed er
vigtig at understrege.