Fremsat den 7. april 2011 af Kamal Qureshi
(SF), Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en styrket indsats over for forbrydelser
motiveret af offerets seksualitet, etnicitet m.v.
(hadforbrydelser)
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
indeværende folketingsår at sikre, at politiet
indskærpes pligten til at undersøge motivet i
forbindelse med potentielle hadforbrydelser, at fremsætte
forslag til ændring af straffelovens § 81, nr. 6, at
oprette en ny taskforce under Rigspolitiet, som vil rådgive i
forbindelse med hadforbrydelser, at tilse, at der
iværksættes en ordentlig registrering af
hadforbrydelser i Danmark og at styrke indsatsen på
offersiden gennem anvendelse af konfliktråd og en forbedret
vejledning.
Bemærkninger til forslaget
Nærværende forslag er i al væsentlighed
en genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 50 fra
folketingsåret 2009-10 A, B 50 som fremsat, side 1 ff, og F,
møde 43, side 51 ff. . I den mellemliggende periode er der
sket to væsentlige ting på området. For det
første har justitsministeren medgivet, at der er et behov
for at undersøge, hvordan anklagemyndigheden kan styrke
opmærksomheden på straffelovens § 81, nr. 6.
Konkret har justitsministeren bedt Rigsadvokaten overveje, hvordan
der kan sikres fuld opmærksomhed på området fra
anklagemyndighedens side. Dette har forslagsstillerne noteret sig
med tilfredshed, selvom der altså fortsat ikke er taget
egentlige initiativer. For det andet har Institut for
Menneskerettigheder færdiggjort rapporten
»Hadforbrydelser i Danmark - vejen til en effektiv
beskyttelse«, Udredning nr. 8, Institut for
Menneskerettigheder 2011, som belyser og vurderer
håndteringen af hadforbrydelser i Danmark. Rapportens
anbefalinger flugter på mange punkter med
nærværende beslutningsforslag, hvorfor
forslagsstillerne finder det relevant at genfremsætte
forslaget.
Formål
Forbrydelser, som er motiveret med udgangspunkt i offerets
køn, seksualitet, religion, etnicitet, alder eller handicap
m.v. er særlig grove forbrydelser. Beslutningsforslaget
betegner pågældende forbrydelser som hadforbrydelser.
Hadforbrydelser er ikke blot et angreb på en bestemt person,
men et angreb på en bestemt livsførelse eller en
bestemt gruppe af menneskers ret til at indgå i samfundet.
Hadforbrydelser er desuden kendetegnet ved, at det er
vilkårlige personer, der med udgangspunkt i f.eks. seksuel
orientering eller etnicitet er i risiko for at blive ramt.
Der findes ingen fyldestgørende oversigter over omfanget
af hadforbrydelser i Danmark. Der er dog forskellige
undersøgelser og rapporteringer fra relevante
organisationer, som viser, at minoritetsgrupperinger er
særlig udsatte, når det kommer til risikoen for at
blive udsat for vold, trusler eller andre forbrydelser.
I statistikkerne over domsfældelser figurer
hadforbrydelser yderst sjældent. Forklaringen er dels, at der
er mange forbrydelser, som ikke anmeldes, dels at de kun
sjældent behandles som hadforbrydelser. Da der således
er et stort gab mellem den faktiske kriminalitet og antallet af
domsafsigelser, mener forslagsstillerne, der er behov for en
generel opprioritering af indsatsen imod hadforbrydelser.
Hadforbrydelser i Danmark
I juni 2009 er CASA udkommet med en rapport, som viser, at
homoseksuelle, biseksuelle og transkønnede (LGBT), er
særlig udsat for vold og trusler. Ifølge en
undersøgelse har 12 pct. fra LGBT-gruppen været udsat
for vold eller trusler inden for de seneste 12 måneder, imens
tallet er 7 pct. blandt heteroseksuelle, jf. »Lige og ulige?
Homoseksuelle, biseksuelle og transkønnedes
levevilkår« kapitel 11, CASA, juni 2009.
Transkønnede er mest udsatte. Der er ikke tal for, i hvilke
situationer vold og trusler opstår, eller hvem som er
gerningsmændene. En EU-undersøgelse indikerer dog, at
hvor der er tale om hadforbrydelser på baggrund af seksuel
orientering, er det som oftest grupper med etnisk
majoritets-baggrund, som står bag forbrydelsen, jf.
»The social situation concerning homophobia and
discrimination on grounds of sexual orientation in Denmark«
side 6, Danish Institute for Human Rights, marts 2009.
Undersøgelser indikerer desuden, at de personer fra
LGBT-gruppen, som er relativt udadvendte og åbne omkring
deres seksualitet eller køn er mere udsatte end LGBT-gruppen
generelt. Dette kan tyde på en intolerance i f.eks.
nattelivet, jf. »Lige og ulige? Homoseksuelle, biseksuelle og
transkønnedes levevilkår« kapitel 11, CASA, juni
2009.
En EU-undersøgelse, som netop har undersøgt
forholdene for immigranter og etniske minoritetsgrupperinger i de
europæiske lande, understreger, at hadforbrydelser er et
reelt problem i Danmark. I Danmark har man fokuseret på to
grupper: somaliere og tyrkere. Her rapporterer 31 pct. af de
adspurgte herboende somaliere, at de inden for de seneste 12
måneder er blevet udsat for en racistisk motiveret
forbrydelse. Forbrydelse dækker her over berigelses- og
voldsforbrydelse og grov chikane.
Den europæiske undersøgelse inkluderer lande som
Rumænien og Rusland, der normalt betragtes som lande med
forholdsvis store problemer med diskrimination af etniske
mindretal. Alligevel er somaliere i Danmark den gruppe i
undersøgelsen, som er den tredje mest udsatte i forhold til
racistisk motiverede forbrydelser, jf. »EU-MIDIS at a glance,
Introduction to the FRA's EU-wide discrimintion survey« side
10-11, European Union Agency for Fundamental Rights.
Langt de fleste hadforbrydelser anmeldes ikke til politiet. Det
er der flere årsager til. Men det er slående, at 80
pct. af de herboende somaliere ikke kender til en organisation,
hvor man kan henvende sig for at få råd og vejledning i
tilfælde af diskrimination. I Sverige har man et
landsdækkende netværk af centre, hvor man kan henvende
sig vedrørende diskrimination, hvorfor det tilsvarende tal
er nede på 59 pct., jf. »EU-MIDIS at a glance,
Introduction to the FRA's EU-wide discrimintion survey« side
7, European Union Agency for Fundamental Rights.
Med direkte henvisning til Danmark, hvor somaliere er
særlig udsat for hadforbrydelser, og hvor der samtidig er en
lav grad af rapportering, konkluderer EU-undersøgelsen, at
der er behov for yderligere tiltag, jf. »Data in Focus
Report-Muslims« side 12, European Union Agency for
Fundamental Rights.
PET har endvidere udarbejdet en rapport om »Kriminelle
forhold i 2009 med mulig ekstremistisk baggrund« Politiets
Efterretningstjeneste, 2010. Her var det samlede antal sager i 2009
vedrørende forhold, der har mulig ekstremistisk baggrund,
når det kriminelle forhold må anses for motiveret af
ekstremistiske opfattelser af politiske spørgsmål
eller af spørgsmål vedrørende race, hudfarve,
nationalitet, etnisk oprindelse, tro eller seksuel orientering 309
sager jf. rapportens side 4.
Eksisterende lovgivning og
domsfældelser
Straffelovens § 81, nr. 6, angiver det som en
skærpende omstændighed, hvis »gerningen har
baggrund i andres etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering
eller lignende«. Der bliver imidlertid ført meget
få sager med udgangspunkt i nævnte bestemmelse. I alt
er der registreret ti sager i løbet af 2007, jf.
»Redegørelse om anvendelse af straffelovens § 81,
nr. 6, og nr. 7, samt sager om overtrædelse af lov om forbud
mod forskelsbehandling på grund af race m.v.«,
Rigsadvokaten, april 2008.
Som ovenstående antyder, er det meget lille antal sager
langtfra dækkende for det antal af hadforbrydelser, der
begås i Danmark. Ifølge Rigsadvokaten er der flere
årsager til, at der ikke er flere domsafsigelser, der
henviser til § 81, stk. 6. , herunder at det retsligt set ikke
er muligt at føre bevis for gerningsmandens motiv, eller at
motivet for forbrydelsen ikke har spillet en rolle i retssagen.
Hertil kommer den manglende indrapportering til politi og
organisationer.
Forslagsstillerne noterer sig, at politiets nye
sagsbehandlingssystem, der er under udarbejdelse, vil give mulighed
for, at politiet og anklager ved enhver anmeldelse kan krydse af,
hvorvidt der muligvis er tale om en hadforbrydelse, jf. REU - alm.
del svar på spørgsmål 663 (2008-09). Det er et
positivt skridt, som dog kun kan forventes at få en reel
effekt, hvor det følges op med uddannelse og etableringen af
procedurer til systematisk behandling af de sager, hvor offeret,
gerningsmanden eller vidner indikerer, at der er tale om en
hadforbrydelse.
En styrket indsats imod
hadforbrydelser
Forslagsstillerne mener, der skal slås hårdt ned
på forbrydelser, som er motiveret af offerets etniske
oprindelse, tro, seksuelle orientering el.lign. Forslagsstillerne
finder det aldeles utilfredsstillende, at de muligheder, der
allerede foreligger i lovgivningen, ikke anvendes i
tilstrækkeligt omfang. Den nuværende situation er
udtryk for en ringe retssikkerhed for de personer, der
udsættes for hadforbrydelser.
Forslagsstillerne vil på den baggrund komme med
følgende forslag:
Bedre anvendelse af straffelovens paragraf § 81, nr. 6.
§ 81, nr. 6, anvendes i dag ikke i et omfang, som
tilnærmelsesvis afspejler antallet af begåede
hadforbrydelser. Det vil sige, at der er et ukendt antal
voldsmænd, som ikke får den straf, de fortjener, men
slipper for billigt.
Derfor vil forslagsstillerne foreslå følgende:
1) Justitsministeren pålægges at indskærpe
politiets pligt til at undersøge motivet i forbindelse med
potentielle hadforbrydelser. I tilfælde hvor offeret,
gerningsmanden eller vidner indikerer, at der er tale om en
hadforbrydelse, skal motivet for forbrydelsen undersøges
nærmere. Justitsministeren bedes tilse, at der
iværksættes en landsdækkende handlingsplan for at
øge politiets opmærksomhed på og kompetencer til
at håndtere hadforbrydelser. Handlingsplanen skal indeholde
tiltag, som sikrer, at der indsamles den nødvendige
dokumentation for at føre en sag i henhold til straffelovens
§ 81, nr. 6.
2) Der oprettes en taskforce under Rigspolitiet, som orienteres
og om nødvendigt inddrages i alle tilfælde, hvor der
vurderes at kunne være tale om en hadforbrydelse, og/eller
hvor offeret eller nærtstående vidner mener, der er
tale om en hadforbrydelse. Taskforcen rummer specialiseret
personale og yder rådgivning til politiet og
anklagemyndigheden i forhold til at efterforske og rejse sager i
forbindelse med hadforbrydelser. Den egentlige efterforskning m.m.
foretages ude i politikredsene.
Bedre registrering
I dag er registreringen og følgelig vores viden om
omfanget og karakteren af hadforbrydelser utilstrækkelig. Med
henblik på at fremme en fokuseret indsats ønsker
forslagsstillerne en forbedret registrering.
Derfor opfordrer forslagsstillerne til følgende:
1) Der oprettes et permanent register, som registrerer
hadforbrydelser, der er ført til doms. Oplysninger om sager,
der ikke er ført til doms, registreres ligeledes, men uden
at der kan foretages en kobling til sigtede. Registerets
formål er at få et tydeligere billede af omfanget og
karakteren af de hadforbrydelser, som begås. Politikredsene
har ansvaret for at indberette sager. Registeret skal ligge hos den
foreslåede taskforce under Rigspolitiet.
2) Relevante organisationer såsom Landsforeningen for
Bøsser og Lesbiske, Dokumentations- og
Rådgivningscenteret om racediskrimination (DRC), Institut for
Menneskerettigheder m.v. skal understøttes i deres arbejde
for at dokumentere omfanget af hadforbrydelser i Danmark.
Justitsministeren pålægges at tilse, at der gives
midler til driften af et fælles registreringssystem, der
tager udgangspunkt i ofrene og deres oplevede kriminalitet. Det
skal ikke være muligt at registrere påståede
gerningsmænd ved navn eller andre oplysninger, som kan
anvendes til at identificere de pågældende.
Straffelovsændring
Forslagsstillerne finder, at der er behov for en
tilføjelse til straffeloven i forhold til hadforbrydelser.
Forslagsstillerne ønsker med dette beslutningsforslag at
pålægge ministeren at fremsætte et lovforslag om
ændring af straffelovens § 81, nr. 6.
I § 81, nr. 6, tilføjes, at hvor gerningen har
baggrund i køn, alder eller handicap, er dette en
skærpende omstændighed på linje med tro, seksuel
orientering, etnicitet m.v. Handicappede repræsenterer en
generelt udsat gruppe i vores samfund, og med lovændringen
styrkes deres retsstilling. »Køn« medtages
særlig med henblik på transkønnede og skal
således ikke anvendes i bred forstand til at dække
diverse forbrydelser som f.eks. udføres af mænd imod
kvinder.
Offerhensyn
Forslagsstillerne ønsker at styrke ofrenes retsstilling
og mulighed for at bearbejde den forbrydelse, som de har
været offer for. At blive udsat for en hadforbrydelse er ikke
blot et angreb på ens person, men på ens
livsførelse og eksistens. Dertil kommer, at den
tilfældighed, hvormed man bliver udsat for forbrydelsen, kan
avle en stor frygt og usikkerhed
Forslagsstillerne ønsker følgende:
1) I det omfang offer og gerningsmand indvilger heri, gives der
mulighed for, at sagerne som supplement til den almindelige
rettergang henvises til konfliktråd. Erfaringerne fra andre
lande viser, at muligheden for at konfrontere gerningsmanden og
høre om dennes motiv til f.eks. et overfald kan være
et vigtigt led i offerets bearbejdning. I tillæg hertil er
der indikationer på, at konfliktråd kan mindske
gentagen kriminalitet.
2) Regeringen pålægges at undersøge en model
for, hvordan man kan styrke rådgivningen og vejledningen af
personer, som udsættes for hadforbrydelser og diskrimination.
Forslagsstillerne opfordrer til, at man indtænker
organisationer som LBL, DRC m.v. Formålet er at sikre en
højere grad af indrapportering af hadforbrydelser.
Oplysningsindsats
Hadforbrydelser udspringer af manglende tolerance og er
således rodfæstet i gerningsmandens holdninger til
bestemte grupper i samfundet.
Forslagsstillerne ønsker, at der udarbejdes materiale
til, at man i folkeskolen diskuterer opfattelser af køn,
seksualitet, etnicitet ud fra et diskriminations- og
ligestillingsperspektiv.
Skriftlig fremsættelse
Kamal Qureshi
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
styrket indsats over for forbrydelser motiveret af offerets
seksualitet, etnicitet m.v. (hadforbrydelser).
(Beslutningsforslag nr. B 129)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.