Fremsat den 1. april 2011 af Kim Mortensen
(S), Mette Gjerskov (S), Per Husted (S), Ole Hækkerup (S) og
John Dyrby Paulsen (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om en national strategi for øget
olieindvinding til finansiering af velfærd og overgangen til
vedvarende energi
Folketinget pålægger regeringen at udarbejde en
dansk strategi for forøgelse af indvindingen på de
danske oliefelter.
Den nationale strategi skal have som mål, at
indvindingsgraden for olie i de danske oliefelter i gennemsnit
øges fra de nuværende knap 30 pct. til mindst 50 pct.,
ligesom den nationale strategi skal fastlægge, hvorledes man
gennem bl.a. uddannelse, forskning og udvikling vil nå dette
mål.
Det forventede øgede skatteprovenu, som en sådan
forøgelse af indvindingsgraden vil medføre, kan give
over 400 mia. kr. i ekstra skatteindtægter til statskassen,
som kan bruges til at sikre velfærden og investere i Danmarks
overgang til vedvarende energi.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en revideret genfremsættelse af
beslutningsforslag nr. B 224 fra folketingsåret 2009-10. Der
henvises til Folketingstidende 2009-10 A, B 224 som fremsat, side 1
ff. , og F, møde 94 side 107 ff. , 1. beh. af B 224.
Forslagsstillerne ønsker, at der udarbejdes en national
strategi for øget olieindvinding. Den nationale strategi
skal have som mål, at indvindingsgraden for olie i de danske
oliefelter i gennemsnit øges fra de nuværende knap 30
pct. til mindst 50 pct., ligesom den nationale strategi skal
fastlægge, hvorledes man gennem bl.a. øget uddannelse,
forskning og udvikling vil nå dette mål.
Den nationale strategi skal udvikles hurtigt, således at
den nødvendige forskning og uddannelse af medarbejdere kan
igangsættes og nye teknologier kan implementeres, mens
produktionen på oliefelterne fortsat er høj og
installationer og infrastruktur fortsat intakt. Det forventes,
at strategien vil koste staten 100 mio. kr. årligt i 10
år, og at de deltagende virksomheder derudover selv vil
bidrage med betydelige beløb.
Den danske indvindingsgrad for olie er i dag på under 30
pct. i gennemsnit. Således forbliver over 70 pct. af de
påviste olieressourcer i de danske oliefelter i undergrunden.
Årsagen til den forholdsvis lave indvindingsgrad er, at olien
i de danske felter i Nordsøen findes i meget tætte
kalkbjergarter, som gør olien vanskeligt tilgængelig.
Den strømmer langsomt på grund af modstanden i de
små porer i kalken. Med vandinjektion bevares et højt
tryk på olien. Med den teknologi er indvindingsgraden blevet
øget væsentligt, men der er behov for andre
indvindingsteknologier og for udvikling af nye og billigere
udbygningsmetoder, hvis indvindingsgraden skal bringes op over de
forventede knap 30 pct.
Når olie efterlades i undergrunden, efterlades også
en stor værdi. Således anslås det, at hver
procentpoint, indvindingsgraden kan hæves,
repræsenterer olie til en værdi af ca. 50 mia. kr. Selv
nogle få procentpoints øget indvinding kan dermed
skabe stor værdi for samfundet. Konservative skøn
viser, at en øget indvinding på 15 procentpoint vil
give staten en ekstraindtægt på 400 mia. kr. Den
indtægt kan bidrage til at sikre velfærdssamfundet
langt ud i fremtiden og - gennem investeringer i vedvarende energi
- give Danmark en position som verdens førende grønne
energination og dermed skabe nye arbejdspladser.
En national strategi for øget indvinding af olie gennem
bl.a. uddannelse, forskning og udvikling vil sikre, at Danmark
får andel i de mange oliemilliarder, som Danmark vil gå
glip af, hvis de får lov at ligge på Nordsøens
bund. Det bemærkes, at en samfundsmæssig investering
over 10 år på i alt 1 mia. kr. forventes at give et
afkast på mere end 400 gange investeringen.
Det er essentielt, at investeringerne foretages hurtigst muligt.
I disse år overvejer olieselskaberne, om det er rentabelt at
blive i Nordsøen, eller om de skal satse på felter
andre steder i verden. Og når først man har lukket et
felt ned, er det ikke rentabelt at genåbne det.
Samfundsøkonomisk
gevinst
Den globale efterspørgsel efter energi er stærkt
stigende. Mens vi i Danmark som foreslået af Radikale
Venstre, SF og Socialdemokraterne kan frigøre os for fossile
brændstoffer inden 2050, er situationen anderledes i mange
andre lande.
For på den globale scene vil den forventede udbygning af
vedvarende energi gennem eksempelvis vind-, bølge- og
solenergi ikke være tilstrækkelig, og derfor vil
fossile brændsler fortsat være afgørende for, at
energiudbuddet kan dække efterspørgslen. Det
internationale energiagentur IEA vurderer således, at
efterspørgslen på olie vil stige med 40 pct. over de
næste 20 år på grund af global
befolkningstilvækst og øget velstand i
udviklingslandene, i særlig grad i
vækstøkonomierne Kina og Indien.
Den stigende globale efterspørgsel efter olie betyder
ikke blot, at olie er et nødvendigt brændsel flere
år frem i tiden, men også, at markedsprisen vil
stige.
Dermed er der god grund til at øge indvindingen af olie
gennem efterforskning af nye felter og parallelt med arbejdet
på at øge indvindingsgraden på de eksisterende
felter. Set i lyset af den stigende efterspørgsel på
olie og i lyset af, at omkring 60 pct. af indtægterne fra
Nordsøen i øjeblikket tilfalder den danske stat,
synes en investering i øget indvinding at være en
investering til gavn for samfundsøkonomien og dermed
også til gavn for de kommende års massive investeringer
i vedvarende energi.
Oliefond skal sikre penge til
forskning og udvikling af grøn energi
Forslagsstillerne ønsker som en del af den nationale
strategi for øget olieindvinding at sikre, at en del af
statens provenu i de kommende år opsamles i en oliefond og
anvendes målrettet til forskning og udvikling af den danske
energisektor. De kommende års omstilling af energiforsyningen
til grøn og vedvarende energi og dermed fortsat
selvforsyning af energi vil kræve store investeringer -
investeringer, der kun vil ske med staten som en aktiv
medspiller.
I Norge har man for flere år siden oprettet en oliefond
for at sikre, at overskuddet fra olieindvindingen også kommer
kommende generationer til gode. I Danmark har vi hidtil
forsømt dette, og set i forhold til, at en øget
satsning på olieindvinding også vil kræve
statslige investeringer, må staten også sikre, at der
opsamles penge til den nødvendige omstilling og fortsatte
selvforsyning af energi og til omstilling af den danske
offshoresektor fra olie- og gasindvinding til offshoreaktiviteter
inden for vedvarende energi. Forslagsstillerne vil her henvise til
tidligere fremsatte beslutningsforslag.
Forsyningssikkerhed
En investering i øget olieindvinding gavner ikke blot
samfundets økonomi. Det er ligeledes en investering i
national forsyningssikkerhed.
Uden nye oliefund eller stigninger i indvindingsgraden ventes
det, at den danske produktion af olie allerede i 2018 vil
være lavere end det danske forbrug af olie, hvorfor
også Danmark i stigende grad fremover får behov for at
importere olie fra et fortsat mindre antal lande.
En øget indvinding af olie vil kunne forlænge
Danmarks status som nettoeksportør af fossile
brændsler. Dermed kan Danmark frigøre sig fra den
afhængighed af energi østfra og fra
Mellemøsten, som mange af vore europæiske naboer
allerede er mærket af. For med et afhængighedsforhold
til de energieksporterende stater følger en sårbarhed
over for disse - en sårbarhed, som senest kom til udtryk, da
Rusland i januar 2009 afbrød gasforsyningerne til Ukraine
med alvorlige følger i store dele af Europa.
En øget indvinding af olie synes dermed som den oplagte
mulighed for en forlængelse af Danmarks status som
nettoeksportør af fossile brændsler og dermed for
minimering af dansk afhængighed af andre energieksporterende
lande.
Erhvervspolitisk gevinst
Danmark er i øjeblikket ved at omstille energiforsyningen
fra kul, olie og gas til vedvarende grøn energi. En stor del
af denne energiforsyning vil skulle leveres af en voksende
energiproduktion offshore i form af offshoremølleparker,
bølgeenergianlæg m.v. Den knowhow, de virksomheder og
den arbejdskraft, der skal udvikle den danske energiproduktion, vil
i stort omfang vokse op af den nuværende offshoresektor. Det
er en omstilling, der er i gang, men som kræver et nationalt
engagement i både udvikling og forskning.
Samtidig vil Danmark i lang tid fremover have en olieproduktion,
der overstiger det forventede forbrug. På meget lang sigt vil
der for mange af de virksomheder, der er involveret i den danske
offshoresektor, være store muligheder for fortsat vækst
og udvikling på den internationale scene i forbindelse med
eksport af produkter og ydelser til olieproduktion i udlandet -
altså eksportarbejdspladser. Det kan enten være i
forbindelse med danske firmaers aktiviteter i udlandet eller ved
salg til udenlandske operatører i udlandet.
Med den store nationaløkonomiske betydning, som sektoren
har, kan man argumentere for, at offentlige forskningsmidler skal
tilføres sektoren i relevant omfang for at
understøtte sektorens og dennes virksomheder i en fortsat
mere internationalt orienteret branche.
Investering i forskning og
teknologiudvikling
Øget olieindvinding fra de danske felter og dermed
øget værdiskabelse er mulig gennem bl.a. øget
uddannelse, forskning og udvikling. Således fastslår
forskere fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU), at en
gennemsnitlig 50-procents-indvinding af olie bør være
mulig, hvis der investeres målrettet i uddannelse af den
nødvendige arbejdskraft og i forskning og udvikling af nye
metoder og teknologier til indvinding.
En række af de teknologiske gennembrud, der har bragt
indvindingsgraden op til det nuværende niveau, er udviklet i
olieindustrien af højt kvalificerede ingeniører med
ph.d.-uddannelse fra DTU, f.eks. STAR-platformen og CAJ
liner-teknologien.
Ved at satse på stærke forskningsmiljøer vil
man både opnå helt nye forskningsresultater og
udklække eksperter, som industrien kan ansætte til at
varetage den interne udvikling. Det er mest nærliggende at
forske i metoder, der enten bygger videre på den
igangværende vandinjektion med tilsætning af kemikalier
(i meget lave koncentrationer), som kan øge vandets
effektivitet, eller baserer sig på gasinjektion, hvor
injektion af CO2 har et lovende
potentiale. Mulighederne for nye teknologier er dog ikke
undersøgt til bunds, så der er behov for forskning og
udvikling for at afsøge og udvikle nye muligheder.
Med stigende efterspørgsel på olie og høje
oliepriser bliver det afgørende at kunne hente den sidste
dyre dråbe olie op. Derfor ventes det også, at
efterspørgslen efter ny teknologi inden for vanskeligt
tilgængelige oliefelter vil stige. Dansk viden og knowhow
inden for indvinding fra svært tilgængelige oliefelter
som de danske kalkfelter vil således have stor global
interesse fremover fra internationale forskningsmiljøer og
olieselskaber, der alle har interesse i øget indvinding,
hvorfor ny dansk teknologi inden for olieindvinding kan
gøres til en eksportvare.
Men øget indvindingsgrad, god ressourceudnyttelse og
værdiskabelse fra felterne kræver udvikling af og
adgang til den rette teknologi og uddannelse af kvalificerede
medarbejdere.
Derfor ønsker forslagsstillerne, at der udarbejdes en
national strategi, hvori det klarlægges, hvilke
initiativer inden for bl.a. forskning, udvikling og uddannelse der
skal igangsættes for at øge indvindingen af olie.
Uddannelse af kvalificerede
medarbejdere
Inden for de kommende 10 år ventes mange af
olieindustriens specialister at forlade arbejdsmarkedet grundet
alder, og arvtagerne står ikke lige for. Rekruttering af nye
medarbejdere til olie- og gassektoren mangler. Olie- og
gasselskaberne i Danmark peger selv på behovet for et
årligt studenteroptag på 50-100 personer inden for
olie- og gasspecialer, hvilket er en flerdobling af det
nuværende optag.
En national strategi bør derfor have fokus på
uddannelse af flere kvalificerede medarbejder til håndtering
af fremtidens udfordringer inden for olie og gas. Dette skal bl.a.
ske igennem en øget promovering af sektoren, hvor relevante
myndigheder, uddannelsesinstitutioner og industrien i
fællesskab søger at gøre flere unge mennesker
opmærksomme på uddannelsesmulighederne inden for
området. Ligeledes bør det i stigende grad være
muligt for internationale studerende og forskere at bidrage med
viden på de danske universiteter.
Oprettelse af stærke
klynger
En række steder i vore nabolande omkring Nordsøen
har man opbygget stærke videnklynger baseret på
både forskningsdrevne og brugerdrevne
innovationsmiljøer. Således har man i bl.a. Aberdeen i
Skotland og Stavanger i Norge opbygget stærke nationale
videnklynger præget af stor knowhow, højtuddannet og
specialiseret arbejdskraft og højt teknologiniveau.
På erhvervssiden er det i Danmark lykkedes via et
stærkt nationalt innovationsnetværk at samle en stor
erhvervsklynge omkring Esbjerg og en mindre erhvervsklynge omkring
København, men den nationale prioriterede forskning har ikke
understøttet disse to klynger i deres videre udvikling.
For at tiltrække yderligere investeringer og dermed
tiltrække flere internationale selskaber til Danmark skal vi
styrke de eksisterende videnklynger, vi har - også for at
styrke Danmarks konkurrencedygtighed inden for
offshoreenergi.
Den nationale strategi bør derfor fastlægge,
hvorledes der i højere grad end i dag kan skabes nationale
videnmiljøer og stærke klynger inden for olie- og
gasområdet offshore.
Norges strategi
I Norge har man for længst anerkendt behovet for en
national strategi for bl.a. øget olieindvinding.
Således indledte den norske regering i 2001 initiativet OG21
(Oil and Gas in the 21st Century), som er en national strategi, der
klarlægger de mange udfordringer, olie- og gasindustrien
står over for i det 21. århundrede, og de
løsninger, som kan gives herpå.
Konkret peger OG21-strategien på otte
indsatsområder, herunder styrkelse af uddannelseskapaciteten
inden for olie- og gassektoren, skabelse af stærke
forsknings- og teknologimiljøer og naturligvis øget
indvinding af olie.
Således har den norske regering i samarbejde med den
norske olieindustri og norske universiteter og
forskningsmiljøer sat sig som mål bl.a. at rekruttere
flere unge til de naturvidenskabelige studier inden for olie- og
gassektoren, at skabe nationale forsknings- og uddannelsesklynger
og endvidere at øge indvindingsgraden for olie fra 46 pct.
til 70 pct. på felter med platforme og til 55 pct. på
felter, som drives med undervandsinstallationer.
Den norske regering har i fællesskab med olieindustrien og
uddannelsesinstitutionerne sat sig ambitiøse mål til
gavn for norsk økonomi. Nordmændene har bl.a.
systematisk vurderet, hvor godt de enkelte oliefelter opererer, ved
at bedømme dem på parametre som »aktuel
produktion i forhold til planlagt produktion«, »tilgang
af reserver i forhold til tidligere planer«,
»omkostninger i forhold til planlagte« og
»indvindingsgrad«. Brugen af disse parametre, der har
betegnelsen PIAF, anvendes til at udfordre operatørerne og
har vist sig at give resultater i form af forbedret output.
Det er sådanne ambitiøse mål og metoder,
Danmark må lade sig inspirere af i udarbejdelsen af en
national strategi for øget olieindvinding.
Skriftlig fremsættelse
Kim Mortensen
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
national strategi for øget olieindvinding til finansiering
af velfærd og overgangen til vedvarende energi.
(Beslutningsforslag nr. B 122)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.