Fremsat den 1. april 2011 af Per Clausen
(EL), Line Barfod (EL), Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og Frank Aaen
(EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om omstrukturering af ordningen om
rejsetidskompensation gældende for jernbanerejser
Folketinget opfordrer regeringen til at igangsætte en
omstrukturering af rejsetidskompensationen gældende for
jernbanerejser, hvori følgende elementer indgår:
Ordningen skal
- omfatte samtlige
jernbaneoperatører,
- gælde for
hele rejsens forløb fra station til station,
- omfatte
aflysninger, herunder force-majeure aflysninger på grund af
vejrlig og lign. ,
-
pålægge operatørerne pligt til at oplyse om
kompensationsmulighederne,
- indrettes,
så pendlere, der oplever hyppige, men mindre forsinkelser, er
omfattet af ordningen,
- være
lettere at søge fra og mindre ressourcekrævende at
administrere og
- fremover
administreres af Ankenævnet for Bus, Tog og Metro.
Bemærkninger til forslaget
Rejsetidskompensation var, da den blev indført for nogle
år siden, en nyttig udvidelse af jernbaneoperatørernes
service til de rejsende. Generelt har passagererne oplevet det som
et løft i serviceniveauet, at der bliver givet kompensation,
når et tog er mere end 30 minutter forsinket.
Imidlertid ser ordningen ikke ud til altid at fungere efter
hensigten. Mange passagerer har rettet en velunderbygget kritik af,
at operatørerne yder for dårlig service. Kritikken er
både kommet til udtryk i medierne og i henvendelser til
Folketingets Trafikudvalg.
Blandt de tilbagevendende problemer nævnes eksempelvis
dårlig koordination med tilsluttende forbindelser,
utilstrækkelig eller ubrugelig information i forbindelse med
uregelmæssigheder og problemer med at få udbetalt
rejsetidskompensation.
I april 2007 udsendte Forbrugerrådet rapporten »Test
af togselskabernes rejsetidsgaranti« baseret på
interviews med ca. 1.400 personer. Undersøgelsen blev fulgt
op i oktober 2010, hvor rådets forbrugerpanel, der
består af et repræsentativt udsnit af befolkningen i
alderen 18-80 år, i ugerne 40-44 i 2010 blev spurgt om deres
kendskab til rejsetidsgarantien.
I de pågældende uger lå DSB's regularitet
generelt på et tilfredsstillende niveau, bortset fra lyntog
og forbindelser til/fra Sverige. Undersøgelsen
bekræftede indtrykket fra 2007, men viste desuden, at
kendskabet til ordningen i befolkningen som helhed er faldet.
2010-undersøgelsen fremhæver, at
operatørernes informationsindsats enten er mindre
tilfredsstillende eller direkte utilfredsstillende. Da
2007-undersøgelsen blev fremlagt, gav operatørerne
tilsagn om at ville sætte ind for at forbedre dette
kritikpunkt, men det er ikke sket.
Forbrugerrådet konkluderede, at DSB og Arriva har fortabt
en oplagt mulighed for at levere en god service og
kompensation.
Det er med afsæt i denne kritik, at Enhedslisten
foreslår en række ændringer i
rejsetidsgarantiordningen.
Hvad er der galt?
En række forhold ved den nuværende
rejsetidsgarantiordning er efter Enhedslistens opfattelse ikke
særlig forbrugervenlige.
Ordningen gælder kun for én strækning med den
samme operatør. Rejser en pendler f.eks. fra Kolding til
Ribe med skift i Bramming, så gælder
rejsetidskompensationen kun på strækningen
Kolding-Bramming. Ved normal togdrift er dette uden betydning, men
ankommer DSB-toget fra Kolding f.eks. 10 minutter for sent til
Bramming, er Arrivas tog til Ribe kørt, og pendleren
må vente en halv til en hel time, vel at mærke uden at
kunne opnå rejsetidskompensation. For DSB-toget var ikke
forsinket længe nok til, at det kunne udløse
kompensation, og Arrivatoget afgik til tiden, og heller ikke det
udløser kompensation. Rejsetidskompensation skal derfor
gælde for hele strækningen fra station til station og
tillige omfatte samtlige operatører.
Rejsetidskompensation udbetales i dag på basis af
regulariteten udregnet over 24 timer. Det er imidlertid i
myldretiden, langt de fleste forsinkelser forekommer, da den
større belastning af skinnenettet medfører, at flere
tog bliver forsinket og forsinkelserne rammer derved flere
rejsende. Forsinkelser af myldretidstog bør derfor veje
tungere.
Pendlere er af og til ude for, at de dagligt i en periode kan
blive forsinket 5, 7, 10 og12 minutter. Hver enkelt forsinkelse er
ikke stor nok til at udløse kompensation, men lagt sammen
på ugebasis kommer den pågældende ofte op over en
halv time eller mere. Ordningen bør indrettes, så der
tages højde for dette problem.
Rejsetidskompensation gælder ikke for aflyste tog. En
pendler, der f.eks. skal med fra København H hver dag kl.
16.23 til Borup, kan være ude for, at både dette og den
efterfølgende afgang kl. 16.53 er aflyst. Hun henvises til
afgangen kl. 17.11, der standser ekstraordinært. Ved
ankomsten til Borup er pendleren således 35-40 minutter
forsinket, men det tog, hun rejser med, er ikke forsinket, og hun
vil derfor ikke modtage rejsetidskompensation.
Rejsetidskompensation gælder ikke i tilfælde af
snestorm, våde blade på skinnerne eller andre former
for vejrlig og vejrligskonsekvenser, der kan gribe forstyrrende ind
i togdriften, og hvor forsinkelser varsles forlods. Det er efter
forslagsstillernes opfattelse uheldigt, at operatørerne
benytter force majeure som begrundelse for ikke at skulle udbetale
rejsetidskompensation.
Den eksisterende bagatelgrænse på 25 kr. er for
unge, der rejser på SU-kort, ikke ubetydelig, idet der kan
rejses langt på en ungdomsbillet til f.eks. 150 kr. uden
udsigt til at kunne opnå kompensation.
Kompensationsordningen har ingen relevans for passagerer, der
udelukkende rejser med S-tog. Kun når S-tog-rejsen kombineres
med vidererejse med regional- eller IC-tog, træder
rejsegarantiordningen i kraft. Dette er ikke hensigtsmæssigt,
eftersom der er S-togs-rejser mellem f.eks. Køge og Lyngby,
der har den samme tids- og afstandsmæssige udstrækning,
som mange af de rejser, der sker med regionaltog, og som er
omfattet af ordningen.
Sverigesrejsende gør opmærksom på, at de
kommer i klemme mellem de forskellige ordninger, der findes i de to
lande. Det kan være svært for dem at finde frem til,
hvilken operatør der er ansvarlig for opståede
forsinkelser, samt hvorvidt det er den svenske tidsgrænse
på 25 minutter, eller den danske på 30 minutter, der er
gældende.
Togoperatørernes
informationspligt
Et tilbagevendende problem er, at mange rejsende enten ikke
kender ordningen og/eller kun har et overfladisk kendskab til den.
Omkring 80 pct. af passagererne ved f.eks. ikke, hvordan de skal
søge om at få pengene retur for billetten, hvis toget
har været forsinket.
Lige så problematisk er det, at selv de, der har kendskab
til ordningen, ofte afstår fra at bruge den, da den anses for
at være for kompliceret. Med tiden har der bredt sig den
opfattelse, at operatørerne ikke ønsker at udbrede
kendskabet til ordningen, hvilket ikke er fremmende for, hvordan
den kollektive trafik opfattes i befolkningen.
Af passagerundersøgelsen fremgik det således, at
operatørernes informationsindsats blev vurderet lavt.
På en skala fra 1 til 4 lå vurderinger/passagerernes
vurdering af informationsaktiviteterne i forbindelse med
indførelsen af Basis Rejsetidsgarantien på 1,93, mens
pendlerne havde et noget bedre kendskab til Pendler Rejstidsgaranti
ordningen; her lå gennemsnittet på 2,23 i vurderingen
af informationsindsatsen i forbindelse med indførelse af
ordningen.
Forbrugerrådets undersøgelse fra efteråret
2010 viser, at kun få rejsende har hørt om ordningen
via de informationskanaler, som operatørerne betjener sig
af; det gælder først og fremmest DSB's »Ud og
Se«. Denne kilde overgås dog langt af det kendskab, de
rejsende erhverver sig via me?dierne, bekendte, kollegaer eller
rejsefæller.
Følgelig er der kun få rejsende, der opfatter
kompensationsordningerne som det »plaster på
såret«, som operatørerne ønsker at give
indtryk af, at ordningen er. Ellers ville operatørerne ikke
blot gøre en større indsats for at udbrede kendskabet
til ordningen; de ville også designe ordningen således,
at den ville være lettere at benytte.
Det er derfor svært at fortænke de rejsende i at
opfatte ordningen som noget, der er blevet operatørerne
påtvunget og ikke som noget, der indført for at komme
de rejsende i møde.
Blandt de rejsende er der god forståelse for, at der
naturligvis skal være regler, for at ordningen kan fungere.
Forståelsen svinder dog, når den enkelte passager
opleve, hvor svært det kan være at opnå
kompensation.
Således kan blanketten kun hentes på bemandede
stationer og/eller på operatørernes websider, hvilket
ikke er problemfrit, eftersom en del stationer kun har åbent
i ganske få timer og ikke altid, så det er lige
hensigtsmæssigt for alle rejsende.
Heller ikke alle passagerer er fortrolige med internettet.
Eksempelvis har det vist sig, at ca. 40 pct. af alle over 62
år enten ikke har adgang til en pc eller ikke er i stand til
at bruge en.
Administrationen af ordningen og
andre ændringer
Rejsetidsgarantien administreres i dag af den enkelte
operatør. Dette har givet anledning til en vis mistillid
mellem de rejsende og operatøren, der på ingen
måde er givtig. Beslutningsforslaget sigter derfor mod, at
ordningen fjernes fra den enkelte operatør og placeres i
Ankenævnet for Bus Tog og Metro, der som en neutral instans
ikke er involveret i den trafikhændelse, der søges
kompensation for.
Rejsetidskompensation udbetales for alle forsinkelser over 30
minutter. Det vil sige, at de forskellige måltal, der er
opstillet for forskellige målestrækninger afskaffes.
Det er f.eks. ikke rimeligt, at passagerer, der rejser på
enkeltsporede strækninger bedømmes anderledes, end de
passagerer, der kører på dobbeltsporede
strækninger. Prisen for en billet eller et pendlerkort er jo
den samme, og effekten af enkeltsporsstrækninger,
dårlige skinner og gammelt materiel bør derfor
være indregnet i køreplanerne på
forhånd.
Generelt skal ordningen tilpasses passagerernes faktiske
rejsemønster. Det vil sige, at det skal være muligt at
kombinere flere målestrækninger, og at der medtages
forsinkelser i zone 1 og 2 i København samt forsinkelser
på alle dele af strækningerne.
Det er forslagstillernes opfattelse, at det falder ind under
Ankenævnets kompetence, jf. nævnets vedtægter
§ 2, stk. 1, hvor det fremgår, at det »behandler
civilretlige tvister angående rejser med kollektiv trafik i
Danmark mellem forbrugere og udbydere af Bus, Tog og Metro«.
Selv om der ikke er tale om et civilretligt forhold, er det
forslagsstillernes opfattelse, at rejsetidsgarantien ligger i klar
forlængelse af ankenævnets hidtidige virke.
.
Skriftlig fremsættelse
Per Clausen
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
omstrukturering af ordningen om rejsetidskompensation
gældende for jernbanerejser.
(Beslutningsforslag nr. B 119)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.