Fremsat den 1. april 2011 af Thomas Jensen
(S), Sophie Hæstorp Andersen (S), Lennart Damsbo-Andersen
(S), Yildiz Akdogan (S), René Skau Björnsson (S),
Bjarne Laustsen (S) og Rasmus Prehn (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om afbureaukratisering og forenkling af
ansøgning om boligstøtte
Folketinget pålægger regeringen senest ved
næste folketingsårs start at iværksætte
tiltag, som effektiviserer og afbureaukratiserer
boligstøtteområdet ved yderligere digitalisering og
samkøring af registeroplysninger.
Regeringen pålægges at tage initiativ til
- at der gives
hjemmel til at indhente relevante oplysninger fra andre myndigheder
til sagsbehandlingen i forbindelse med boligstøtte (efter
samtykke fra borgeren)
- at krav om
partshøring i forbindelse med anvendelse af
eIndkomstregisteret afskaffes
- at digitalt
huslejeregister etableres hurtigt
- at
dokumentationskravene ændres, så borgerne ikke
behøver at fremvise lønsedler m.v. i forbindelse med
ansøgning, men blot kan oplyse forventet indkomst, hvorefter
beløbet om nødvendigt reguleres, når den
faktiske indkomst kendes af myndighederne.
Forslagsstillerne mener, at dette vil give borgerne lettere
adgang til at søge boligstøtte, hvilket især
vil komme de mest udsatte grupper til gavn.
Bemærkninger til forslaget
I dag findes der i boligstøtteloven en lang række
krav til de oplysninger, en borger skal medbringe, når
vedkommende henvender sig til den relevante myndighed for at
få boligstøtte (boligsikring og -ydelse). Det drejer
sig om indkomstforhold, fremtidige indkomstforhold, formue,
boligens størrelse, boligudgiftens størrelse og
husstandens størrelse.
De samme krav stilles til ansøgninger, der indgives via
nettet som selvbetjening. Konsekvensen er en lang række fejl
i de indgivne ansøgninger fra borgerne, som giver problemer
både for myndigheden og borgeren.
Det gælder særligt de mest udsatte borgere. I Det
Nationale Forskningscenter for Velfærds (SFI's)
undersøgelse af tvangsudsættelser i rapporten
»Hvorfor lejere bliver sat ud af deres boliger - og
konsekvenserne af en udsættelse« fra 2008,
fremgår det, at: »Det er (…)
bemærkelsesværdigt, at kun 50 pct. af de udsatte lejere
har søgt boligstøtte. For når udsatte lejeres
indkomst tages i betragtning, må det formodes, at en
større andel er berettigede til boligstøtte.«
(s. 19).
Ved at lette ansøgningen om boligstøtte vil en del
af udsættelserne med stor sandsynlighed kunne afværges.
Udsættelser af lejere udgør et særdeles
alvorligt socialt problem, og antallet af tvangsudsættelser
er vokset meget markant fra 1.823 i 2002 til 4.382
tvangsudsættelser i 2010. (Statistik for fogedsager:
Huslejesager - udsættelsessager for privat bolig i perioden
2002-2009. Domstolsstyrelsen 2009 og Statistik for fogedsager:
Huslejesager - udsættelsessager for privat bolig i perioden
2006-2010. Domstolsstyrelsen 2010).
Forslagsstillerne foreslår derfor,
- at reglerne
ændres, således at den relevante myndighed gives
hjemmel til, efter samtykke fra borgeren, at indhente relevante
oplysninger fra andre myndigheder til sagsbehandlingen i
forbindelse med boligstøtte
- at afskaffe krav
om partshøring i forbindelse med anvendelse af
eIndkomstregisteret, når ydelsen ændres på
baggrund af en automatisk opfølgning. Myndighederne vil
være forpligtet til at orientere borgeren om, at ydelsen kan
omregnes på baggrund af en registeropfølgning, og at
borgeren får mulighed for at gøre indsigelse
- at der hurtigt
etableres et digitalt huslejeregister, som allerede er ved at blive
etableret i samarbejde med Landsbyggefonden
- at
dokumentationskravene ændres, så borgerne ikke
behøver fremvise lønsedler m.v., men blot kan oplyse
forventet indkomst, hvorefter myndighederne efterfølgende
kan følge op på den faktiske indkomst og regulere for
meget/for lidt udbetalt boligstøtte på baggrund af
oplysninger om den faktiske indkomst.
Konsekvensen af forslaget bliver dels en mere ubureaukratisk
boligstøttelovgivning, dels en større sikkerhed for
at de personer, der rent faktisk ifølge lovgivningen er
berettiget til boligstøtte, også kan modtage
denne.
Indsamlingen af oplysninger til brug for beregning af
boligstøtte skal følge gældende retningslinjer
for beskyttelse af personoplysninger.
Beslutningsforslaget medfører ikke ændringer i
reglerne for oplysningspligt, omregning og tilbagebetaling af
boligstøtte.
Forslagets økonomiske
konsekvenser
Forslaget giver ikke boligstøtteansøgere nye
rettigheder af økonomisk art, men giver ansøgere
langt lettere mulighed for at få det, de i forvejen har ret
til.
Skriftlig fremsættelse
Thomas Jensen
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afbureaukratisering og forenkling af ansøgning om
boligstøtte.
(Beslutningsforslag nr. B 111)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.