Fremsat den 1. april 2011 af Mette
Gjerskov (S), Ole Vagn Christensen (S), Benny Engelbrecht (S),
Torben Hansen (S), Per ?Husted? (S) og Flemming Møller
Mortensen (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om nationalparker på havet
Folketinget pålægger regeringen i samarbejde med
Folketinget at udpege to eller tre nationalparker på havet i
dele af farvandene Kattegat, Limfjorden, Østersøen og
Isefjord/Roskilde Fjord. Regeringen pålægges at
iværksætte en offentlig høring om
nationalparkerne i overensstemmelse med kapitel 2 i lov om
nationalparker.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund
Danmarks havområder, fjorde og kyster byder på store
områder enestående natur - ja faktisk 105.000 km².
Det er en natur, som desværre ikke beskyttes
tilstrækkeligt mod trusler fra bl.a. bundslæbende
redskaber, råstofgravning, for mange næringsstoffer og
overfiskning. Der er behov for handling. Etablering af
nationalparker på havet er en af mulighederne for at styrke
naturindsatsen.
Ifølge en nylig offentliggjort rapport fra DMU1) er belastning med
næringssalte og fiskeri de største trusler imod havets
biodiversitet. Den biologiske mangfoldighed i havet er som en
følge heraf for nedadgående. Naturtyper som stenrev,
boblerev og sandbanker skal beskyttes bedre. Det samme gælder
dyrearter som den truede ål og torsken, der er i tilbagegang.
Den øgede biodiversitet, som nationalparkerne vil skabe,
gavner samtidig fiskebestandene og dermed det lokale fiskeri.
I Danmark har vi traditionelt bestræbt os på at
beskytte naturen til havs ved at lave generelle reguleringer som
f.eks. reduktion af landbrugets udledning af næringsstoffer
og ved at forsøge at forhindre overfiskeri. Det har ikke
ført til en tilstrækkelig beskyttelse af naturen i
havet og fjordene, hvor tilbagegangen i biodiversitet endnu ikke er
stoppet. Der er behov for at tage helt konkret fat på nogle
udvalgte områder og se på mulighederne for dér
at sætte naturens overlevelsesmuligheder i
højsædet.
Danmark har i forvejen en række områder, der er
beskyttet gennem EU-lovgivningen, hvor naturen skal prioriteres:
Natura 2000-områderne, som omfatter habitatområderne,
fuglebeskyttelsesområderne og Ramsarområderne. For
disse områder er der individuelle naturplaner i høring
frem til april 2011. Danmark har imidlertid ikke en klar overordnet
plan for, hvordan naturen skal beskyttes, fremmes og genoprettes i
disse områder. Til trods for vores europæiske
forpligtelser er skadelige aktiviteter som eksempelvis klapning af
havneslam og bundtrawling fortsat tilladt i havets
naturbeskyttelsesområder. Det skal etableringen af
nationalparker på havet rette op på.
Nationalparkerne skal sikre et bedre samspil mellem natur og
menneske. Et samspil mellem naturen og de mennesker, der lever af
at udnytte naturen erhvervsmæssigt, og dem, der benytter
naturen rekreativt. Forslagsstillerne finder, at der skal tages
udgangspunkt i gode erfaringer, hvor benyttelse og beskyttelse
går hånd i hånd. Et godt eksempel er det
stærkt besejlede Øresund, hvor trawlfiskeri i mange
år har været forbudt. Bestanden af torsk er derfor stor
her, og der fanges store mængder inden for andre typer
fiskeri. Fiskeri finder dermed sted, men på en
bæredygtig måde. Benyttelse og beskyttelse udgør
en synergi. Nationalparker på havet skal udnytte denne
oplagte potentielle synergi.
Samtidig vil parkerne kunne fungere som et bidrag til
udviklingen af et mere bæredygtigt fiskerierhverv til gavn
for især lokale fiskere. Undersøgelser2) peger på, at
etableringen af nationalparker er med til at sikre eksisterende og
fremtidige fiskebestande til gavn for fiskeriet, og at
nationalparkerne således kan betragtes som en
håndsrækning til fiskerierhvervene. Eventuelle
omkostninger på kort sigt udlignes af de langsigtede fordele
ved at sikre bæredygtige fiskebestande. I en dansk kontekst
peger en rapport fra Miljøministeriet3) eksempelvis på, at genetableringen af
stenrev ved Læsø vil få en gavnlig og positiv
indvirkning på de lokale fiskebestande og dermed også
på fiskeriet.
Afhængig af naturtype og beskyttelses- og
benyttelsesinteresser kan nationalparkerne inddeles i zoner.
Ligesom nationalparkerne på land skal nationalparkerne til
havs rumme en kerne af urørt natur omgivet af zoner, hvor
visse aktiviteter er tilladt. Vi kender allerede denne type
regulering fra de jagt- og forstyrrelsesfri kerneområder, der
er udpeget i en del af Natura 2000-områderne til havs.
Nationalparkerne skal således bestå af zoner, hvor der
kan fiskes, men hvor der ikke må benyttes bundslæbende
redskaber, zoner uden muslingeskrab, zoner til lineopdræt af
muslinger, zoner til strandjagt og zoner uden, zoner til
motoriseret færdsel med både og vandski og zoner uden,
zoner til lystfiskeri, zoner til badning og zoner til dykning - alt
under hensyn til dyre- og plantelivet. Zonerne kan overlappe
hinanden, og der skal ikke nødvendigvis udlægges alle
slags zoner i de enkelte nationalparker. Det er vigtigt, at zoner
og bestemmelser bliver enkle, operationelle og ubureaukratiske.
Råstofindvindingen til havs og skibstrafikken er
væsentlige samfundsmæssige aktiviteter, som ikke kan
eller skal hindres, men som ikke mindst derfor kræver
langsigtet opmærksomhed. Det gælder
råstofindvindingens lokalisering, indvinding og transport og
for skibstrafikkens håndtering af affald - herunder
spildevand, som urenset hældes i havet - og forebyggelse af
uheld.
Brugen af bundskrabende redskaber såsom bundtrawl og
muslingeskrabere vil som udgangspunkt skulle ophøre i
nationalparkerne. Fiskerimetoderne skader naturen dels ved at fange
arter, som omkommer og efterfølgende smides overbord, dels
ved at de tunge redskaber pløjer havbunden op, så ikke
kun fisk og muslinger, men alt, hvad der er af større dyr og
alger på og i bunden, går til. En øget indsats
for at mindske næringsudledningen fra bl.a. landbruget er
forgæves, hvis næringsoptagende plantevækst
på havbunden samtidig ødelægges af disse
fiskerimetoder. Det samme billede tegner sig ved
råstofindvinding af f.eks. sand og ral. Det er
afgørende, at al fiskeriregulering skal ske under
EU-regulering, så områder ikke bare overtages af
udenlandske fiskere.
Lov om nationalparker fastsætter i § 2, stk. 4,
mulighed for at oprette nationalparker på havet. Det er dog
ikke sket under den nuværende regering. Med
beslutningsforslaget etableres tre nationalparker på havet i
overensstemmelse med loven og proceduren beskrevet heri.
Beslutningsforslaget fastsætter imidlertid bestemmelser om
naturhensyn og sammentænkning af benyttelses- og
beskyttelseshensyn, som er mere konkrete end lovens bestemmelser.
Forslagsstillerne ønsker således med
beslutningsforslaget ikke et »forbud mod alting« i
nationalparkerne. Hensigten er i stedet at udnytte potentialet for
synergi mellem natur- og erhvervsinteresser i videst muligt omfang,
og at vægtningen af naturinteresserne skal skabe grobund for
en bæredygtig og forbedret rekreativ brug af
områderne.
Hvor skal nationalparkerne
ligge?
Forslagsstillerne ønsker en nøjere gennemgang af
mulighederne for nationalparker til havs. Danmarks
Naturfredningsforening har meget konkret foreslået otte
mulige lokaliteter, hvor der bl.a. tages udgangspunkt i
eksis?terende Natura 2000-områder. Det Grønne
Kontaktudvalg har også arbejdet med spørgsmålet
og anbefaler, at der »udlægges store
sammenhængende beskyttede områder, hvor aktiviteter
såsom råsto?ndvinding, klapning og ?skeri
forbydes«.
Et vigtigt element i prioriteringen af nationalparkerne vil
naturligvis være at beskytte den mest sårbare natur.
Det bør imidlertid også være et element, at vi
med de første nationalparker sikrer os så varieret et
naturgrundlag som muligt, så hele den danske havnatur er
repræsenteret i nationalparkerne. Det er ligeledes
væsentligt, at erfaringerne fra parkernes beskyttelse bruges
i fremtidens generelle regulering af vores marine natur.
Forslagsstillerne kan pege på fire potentielle muligheder,
som områderne kan vælges blandt: Kattegat, Limfjorden,
Østersøen og Isefjord/Roskilde Fjord.
Kattegats stenrev er igennem årene blevet udnyttet af et
meget omfattende stenfiskeri, og der fiskes intensivt overalt.
Særlige forekomster af biologiske særegenheder - rev
med de såkaldte skorstene - har været medvirkende til
udpegningen af Natura 2000-områder i områder med kendte
forekomster. Det har dog ikke medført generelle
begrænsninger af fiskeri, som er ødelæggende for
denne naturtype. Med udpegningen af en stor nationalpark vil der
skulle sikres et mere bæredygtigt fiskeri.
Limfjorden er ofte på den miljøpolitiske dagsorden
i medierne og ikke uden grund. Det er et helt unikt område,
som samtidig bærer præg af væsentlige
erhvervsinteresser. I Limfjorden er der en række
udfordringer, men også en række muligheder. En
foreløbig afgørelse fra Europa-Kommissionen i februar
2011 slår fast, at muslingeskrab i fjordens
naturbeskyttelsesområder er ulovligt. Derfor er der behov for
at udvikle et nyt velegnet muslingefiskeri. Alternative
bæredygtige produktionsformer må udvikles. Det
gælder f.eks. lineopdræt af muslinger, som tilmed er i
stand til at optage mere næring og fosfor end de skrabede
muslinger.
Østersøen er vores smertensbarn i
miljøpolitisk sammenhæng og er vel nok det mest
forurenede hav i verden. Især i Østersøen er
udledningen af kviksølv, cadmium, PCB og dioxin så
stor, at den har truet dele af faunaen og givet anledning til
periodevise forbud mod salg af visse fiskearter fra bestemte
områder, som simpelthen er uegnet til menneskeføde.
Forureningen kommer i høj grad fra vore naboer, så en
nationalpark her løser bestemt ikke problemet alene. EU har
imidlertid med sin strategi for Østersøregionen
besluttet at udpege Østersøen som pilotområde
for havstrategidirektivet, hvilket indebærer, at EU de
kommende år hjælper regionen med at få alle
relevante politikker til at spille sammen. Det giver derfor mening
at udpege en nationalpark i et område af
Østersøen omkring Bornholm. Det kunne f.eks. som
foreslået af Danmarks Naturfredningsforening være
området nordøst for Bornholm og omkring
Christiansø. Udpegningen af dette område ville
være en meget relevant begyndelse, som også på
sigt vil kunne give os værdifuld ny viden.
Endelig er der Isefjord og Roskilde Fjord, hvor
erhvervsinteresserne er meget mindre, men hvor der til
gengæld er et meget stort befolkningsgrundlag. Her er der
færre fiskeriinteresser. I dette område er eksempelvis
ålen truet. Ålen vil med forholdsvis få
virkemidler kunne beskyttes meget bedre. Til gengæld er der
massive rekreative interesser fra de omkringboende fra
åledrivkvaser og strandjagt fra gammel tid over
fugleobservationer til ønsket om at stå på
vandski eller sejle i vikingeskibe. De rekreative interesser er
væsentlige, og fuglelivet er unikt. Derfor skal de
naturmæssige og rekreative interesser prioriteres og
muslingeskrab ophøre.
Et eftersyn af jagt- og reservatbestemmelserne skal ikke
indebære, at jagt i fjorden helt forbydes, men tilsigte den
højest mulige synergi mellem områder uden jagt. Det
vil forbedre jagten uden for disse områder i respekt for vore
internationale forpligtelser.
Iværksættelse og
finansiering
Til havs er det ikke på samme måde som til lands
relevant at tage hensyn til lodsejerinteresser. Imidlertid er der
mange både erhvervsmæssige og rekreative interessenter.
Det er derfor afgørende, at alle interessenter samles
omkring arbejdet, at de forskellige interesser bøjer sig mod
hinanden med naturen som fokus. Der er også involveret en
række myndigheder og ministerier i havenes trivsel og
udnyttelse.
Forslagsstillerne foreslår derfor, at der nedsættes
et nationalt sekretariat for nationalparker på havet med
inddragelse af alle relevante myndigheder og interessenter.
Sekretariatet får til opgave at samle faglig viden,
myndigheder og interessenterne omkring udarbejdelsen af konkrete
planer for nationalparker til havs, herunder at vægte de tre
områder i forlængelse af den offentlige
høring.
Det må forventes, at den nævnte zoneinddeling vil
kunne etableres ved almindelig regulering, da der ikke er tale om
lodsejere, erstatning m.v. Imidlertid skal det sikres, at der peges
på alternativ, bæredygtig erhvervsudvikling for de
interessenter, der har en erhvervsmæssig interesse, som
bliver berørt. Samtidig vil der som nævnt være
en række langsigtede fordele for fiskeriet - også uden
for nationalparkerne - som følge af sikringen af mere
bæredygtige fiskebestande.
Finansieringen af sekretariatet foreslås tilvejebragt ved
midler fra Copenhagen Consensus Center.
Skriftlig fremsættelse
Mette Gjerskov
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
nationalparker på havet.
(Beslutningsforslag nr. B 109)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Officielle noter
1) DMU: »Danmarks biodiversitet
2010 - status, udvikling og trusler«. Faglig rapport fra DMU,
2011: 815.
2) Cullis-Suziki, Sarika & Pauli,
Daniel (2010): »Marine Protected Area Costs as
»Beneficial« Fisheries Subsidies: A Global
Evaluation«. Coastal mangement. Vol. 38, no. 2: 113-121.
3) Naturgenopretning af stenrev
på Læsø Trindel: design beskrivelse og
konsekvensvurdering. Skov- og Naturstyrelsen, Orbicon A/S,
2008.