Fremsat den 1. april 2011 af Benny
Engelbrecht (S), Ole ?Vagn ?Christensen? (S),? Mette Gjerskov (S),
Per Husted (S) og Flemming Møller Mortensen (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om en ny ansvarsfordeling for håndtering af
elskrot
Folketinget pålægger regeringen at udforme en ny
national ansvarsfordeling for håndtering af elskrot, der i
overensstemmelse med producentansvaret og forureneren
betaler-princippet pålægger producenterne det fulde
økonomiske ansvar for indsamlingen af elskrot fra
borgerne.
Bemærkninger til forslaget
Formål
Forslaget har til formål at sikre en
samfundsøkonomisk og miljømæssigt optimal
indsamling af elskrot samt undgå, at dele af producenternes
ansvar og omkostninger væltes over på kommunerne,
affaldsselskaberne og i sidste ende borgerne. En ny
ansvarsfordeling forventes ifølge Affaldsselskabernes
sammenslutning, Renosam, at kunne spare kommunerne 40-60 mio. kr.
årligt.
Konkret skal en ny ansvarsfordeling bevirke,
- at borgerne
fortsat skal aflevere elskrot til den kommunale
indsamlingsordning,
- at kommunerne har
ansvaret for at indsamle elskrot fra borgerne, og
- at producenterne
har det fulde økonomiske ansvar for indsamlingen af elskrot
fra borgerne samt ansvaret for at hente alt det elskrot, kommunerne
indsamler fra borgerne.
Endvidere mener forslagsstillerne, at forslaget vil løse
den verserende traktatkrænkelsessag, Kommissionen har anlagt
mod Danmark og producenternes manglende finansiering af
indsamlingen af elskrot.
Baggrund
Kommuner og affaldsselskaber har i mange år indsamlet
elskrot fra borgerne med stor succes. Det er en rigtig god
løsning for borgerne, samfundsøkonomien og
miljøet. I modsætning til, hvad der er tilfældet
i andre EU-lande, stiller kommuner og affaldsselskaber i dag deres
indsamlingslogistik til rådighed for producenterne uden
betaling. Det har friholdt producenterne fra at skulle investere i
en ny indsamlingsinfrastruktur og stillet producenterne i Danmark
favorabelt i sammenligning med andre lande.
I praksis er den konkrete ansvarsfordeling mellem
kommuner/affaldsselskaber og producenter i forhold til sortering,
afhentning, indsamlingsmateriale m.v. dog uklar. Producenterne har
i stigende grad væltet mange opgaver og omkostninger, som
ellers er tiltænkt producenterne, jf. producentansvaret, over
på kommuner, affaldsselskaber og i sidste ende borgerne.
Siden 2006 har elskrothåndteringen været reguleret,
jf. den danske implementering af WEEE-direktivet (Waste Electrical
and Electronic Equipment-Directive, 2002/96/EF). Som et resultat af
direktivet er producenterne omfattet af producentansvaret, der har
til formål at motivere producenterne til at udvikle mere
miljøvenlige produkter samt øge genbrug,
genindvinding og andre former for nyttiggørelse af elskrot.
Det sker ved, at producenterne tilskyndes til at finansiere alle
omkostningerne i relation til indsamlingen af elskrot fra
husholdninger. I følge producentansvaret har producenterne
således pligt til at tilbagetage elskrot og behandle det
miljømæssigt forsvarligt. Dette sker i fuld
overensstemmelse med forureneren betaler-princippet om, at
virksomheder er ansvarlige for at håndtere den forurening,
deres produkt risikerer at måtte forårsage.
Det er derfor ikke acceptabelt, at producenterne vælter
opgaver og omkostninger over på kommunerne, som følge
af de eksisterende regler i Danmark og som følge af, at
producenterne ikke lever op til deres ansvar, jf. producentansvaret
og forureneren betaler-princippet.
Som eksempel på områder, hvor producenternes ansvar
væltes over på kommunerne, kan nævnes:
- Sikring mod
tyveri. Producenterne stiller krav om, at kommuner/affaldsselskaber
skal betale for at beskytte producenternes værdier.
- Strenge
sorteringskrav, der kræver ekstra mandskab og materiel.
- Elskrot, der ikke
afhentes af producenterne som aftalt, hvilket medfører
driftsproblemer på genbrugspladserne og tvinger pladserne til
at investere i ekstra lagerkapacitet.
- Producenterne
henter ikke elskrot i weekenderne, hvor der typisk indleveres mest
elskrot.
- Genbrugspladserne
modtager ikke indsamlingsbure og lign. fra producenterne, eller de
er i dårlig stand, hvilket medfører driftsproblemer og
farligt arbejdsmiljø.
På trods af at miljøministeren og
Miljøstyrelsen gennem længere tid af kommuner og
affaldsselskaber er blevet gjort opmærksom på
problemet, blev der i april 2010 udstedt en revideret
»elskrotbekendtgørelse«, der desværre
understøtter den uheldige tendens. (Bekendtgørelse
nr. 362 af 6. april 2010 om markedsføring af elektrisk og
elektronisk udstyr samt håndtering af affald af elektrisk og
elektronisk udstyr).
Såfremt situationen ikke ændres, vil kommuner og
affaldsselskaber som en konsekvens af den øgede opgavebyrde
være tvunget til at sætte affaldsgebyret op eller
forringe servicen over for borgerne. Ingen af delene er
ønskværdige. Samtidig er incitamentet for
producenterne til at udvikle mere miljøvenlige produkter
mindre, når omkostningerne ved indsamling væltes over
på kommuner, affaldsselskaber og borgere. Da der er tale om
håndtering af et miljø- og sundhedsfarligt
affaldsprodukt, er situationen på ingen måde acceptabel
og går stik imod princippet om, at forureneren betaler,
hvilket traditionelt har været grundlaget for den danske
affaldshåndtering og miljøpolitik.
Implementering af WEEE i andre
EU-lande
EU-direktivet om producentansvar for elskrot lader det
være op til hver enkelt medlemsstat at afgøre, hvordan
ansvar og finansiering af indsamlingen af elskrot fra borgerne skal
fordeles. Danmark har som en af de eneste medlemsstater i EU
besluttet, at de lokale myndigheder har det praktiske såvel
som det økonomiske ansvar for indsamlingen af elskrot fra
husholdningerne.
I 2007 identificerede en evaluering af WEEE-direktivet, igangsat
af Kommissionen, Danmark som en medlemsstat, der i implementeringen
af direktivet havde ignoreret den vigtige artikel 8, der
pålægger producenterne finansieringsansvaret, jf.
2010-11, MPU alm. del - svar på spørgsmål 134.
Samme evaluering slog ikke overraskende fast, at Danmark også
i praksis har fritaget producenterne for det finansielle
ansvar.
Kommissionen har efterfølgende anlagt en
traktatkrænkelsessag mod den danske regering, hvori det
anføres, at man ikke kan se, hvordan det i Danmark sikres,
at en producent pålægges det finansielle ansvar, jf.
2010-11, MPU alm. del - svar på spørgsmål 135.
Forslagsstillerne mener, at forslaget vil løse dette problem
og bringe Danmark på linje med Kommissionens anvisninger og
med andre lande i EU.
I en lang række af de andre medlemsstater
pålægges producenterne at betale for hele eller dele af
indsamlingen1). I bl.a. Sverige,
Spanien og Grækenland bærer producenterne således
hele finansieringsansvaret, mens producenterne i lande som
Frankrig, Østrig og Storbritannien er pålagt dele af
finansieringen. I forhold til disse lande nyder producenterne i
Danmark ekstraordinært favorable infrastrukturelle og ikke
mindste økonomiske forhold.
En ny ansvarsfordeling
For at undgå fremtidige gebyrstigninger og forringet
service for borgerne skal producenterne i overensstemmelse med
producentansvaret og forureneren betaler-princippet samt i lighed
med ansvarsfordelingen i mange andre EU-medlemsstater
tillægges det fulde økonomiske ansvar for indsamlingen
af elskrot fra borgerne i Danmark.
Det betyder, at der skal laves aftaler mellem producenterne og
kommunerne, som kompenserer kommuner og affaldsselskaber for deres
indsats. Forhandlingerne om disse aftaler kan med fordel
faciliteres med Miljøstyrelsen som moderator.
Hvis parterne ikke er i stand til at nå til enighed om en
aftale, træder en »nødaftale« i kraft. Den
går ud på, at kommuner og affaldsselskaber lægger
alt elskrot usorteret i samme container, som transporteres til et
regionalt opsamlingssted, hvor det overtages af producenterne.
Borgerne vil fortsat skulle bruge det system, de er bekendt med,
og som hidtil har resulteret i store mængder indsamlet
elskrot. Kommunerne vil have ansvaret for at indsamle elskrottet
fra borgerne, mens producenterne bærer det økonomiske
ansvar samt ansvaret for at hente og behandle det elskrot, som
kommunerne indsamler fra borgerne.
Økonomi
Forslaget forventes ikke at medføre udgifter for hverken
stat eller kommuner. Tværtimod vil en effektiv implementering
af den foreslåede ansvarsfordeling kunne medføre
besparelser for kommunerne, da de vil blive kompenseret fuldt ud
for deres indsamlingsindsats. En besparelse, der i sidste ende vil
kunne komme borgerne til gode i form af et reduceret affaldsgebyr.
Affaldsselskabernes sammenslutning, Renosam, vurderer, at den
kommunale indsamlingsindsats koster kommunerne 40-60 mio. kr.
årligt.
Skriftlig fremsættelse
Benny Engelbrecht
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en ny
ansvarsfordeling for håndtering af elskrot.
(Beslutningsforslag nr. B 108)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Officielle noter
1) DG ENV. The Producer Responsibility
Principle of the WEEE Directive: Final Report. Ökopol, iiiee,
RPA, 2007.