Fremsat den 1. april 2011 af Liselott
Blixt (DF), Anita Christensen (DF), René Christensen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF), Pia Kjærsgaard (DF) Karin
Nødgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ventetidsgaranti for børn, der er
visiteret til at få en insulinpumpe
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
2011 at fremsætte lovforslag, der sikrer en ventetidsgaranti
for børn, der er visiteret til at få en insulinpumpe.
Ventetidsgarantien foreslås opdelt således, at
børn, der er yngre end 6 år, tilbydes insulinpumpe fra
sygdomsdebut, og at børn, der er ældre end 6 år,
skal have tilbudt en insulinpumpe inden for 3 måneder.
Bemærkninger til forslaget
Med beslutningsforslaget ønsker forslagsstillerne at
sikre, at der indføres ventetidsgaranti på
insulinpumper til børn, således at børn under 6
år tilbydes insulinpumpe ved sygdomsdebut og børn over
6 år tilbydes en insulinpumpe inden for 3 måneder.
Baggrunden for forslaget er følgende:
- Små
børn med diabetes har store udsving i blodsukkerniveauet,
hvilket til dels skyldes deres variable hverdag og en meget
forskellig appetit og forskelligt aktivitetsmønster.
- Små
børn har en høj forekomst af alvorlig
hypoglykæmi og er i risiko for udvikling af blivende
hjerneskader i forbindelse med dette.
- Små
børn er meget insulinfølsomme og har et lille
insulinbehov. Det kan være umuligt at dosere med
forhåndenværende insulin. Derfor kan det være
nødvendigt at fortynde insulinet. Det vil medføre en
ikke ubetydelig risiko for regnefejl og dermed give langt
større doseringsusikkerhed.
- Små
børn har mange akutte infektioner, hvor en pumpe på en
meget kort tid vil kunne ændre den injicerede insulindosis.
Det er ikke muligt ved penbehandling.
Insulinpumper
I dag benyttes insulinpumpen af ca. 3 pct. af de voksne
diabetikere og ca. 30 pct. af danske børn med diabetes. Den
mest almindelige måde at tage insulin på er
således ved den gammeldags penbehandling. Generelt kan man
sige om insulinpumper, at de giver bedre langtidsblodsukker, lavere
risiko for hypoglykæmi (insulintilfælde med lavt
blodsukker), forventeligt færre senkomplikationer, forbedret
livskvalitet og bedre samfundsøkonomi, når man
på sigt sparer sundhedsvæsenet for endnu større
omkostninger, jf. Ugeskrift for Læger 172/27 5. juli 2010:
»Omkostningseffektivitet ved behandling af type 1-diabetes
med insulinpumpe«.
Forklaringen på, at mange - både børn og
voksne - har stået på venteliste til at få en
insulinpumpe, har været, at det var for dyrt. Men studiet
»Omkostningseffektivitet ved behandling at type 1-diabetes
med insulinpumpe« tyder på, at dette ikke er
tilfældet. I forbindelse med offentliggørelsen af
studiet udtalte formand for Diabetesforeningen og
diabete?sprofessor ved Århus Universitetshospital Allan
Flyvbjerg: »Men nu kan vi altså se, at behandling med
insulinpumper vil være en win win-situation for flere af
landets diabetikere og for dansk sundhedsøkonomi. Der er
ingen gode undskyldninger for ventelisterne længere. I
forvejen har vi i Danmark meget stramme regler for, hvem der kan
få en pumpe, og vi kan simpelthen ikke være bekendt at
holde folk hen, når de opfylder alle krav til at få en
pumpe« (www.diabetes.dk »God økonomi i
insulinpumper« 7. juli 2010). Ved studiets
offentliggørelse stod flere end tusinde mennesker på
venteliste til at få en pumpe, selv om de opfyldte
Sundhedsstyrelsens krav til at få en insulinpumpe, og selv om
en læge har vurderet, at de ville fungere bedre i hverdagen,
hvis de fik en pumpe (ibid).
Diabetesforeningen skriver endvidere, at insulinpumper sikrer
bedre regulering af blodsukkeret og længere levetid:
»Ifølge det nye studie sikrer behandling med
insulinpumper en bedre regulering af blodsukkeret hos diabetikere
sammenlignet med penbehandling. I det daglige betyder det, at den
enkelte kan trives bedre, da højt eller lavt blodsukker kan
påvirke både humør og energiniveau. Endnu
vigtigere mindsker et velreguleret blodsukker på sigt
risikoen for alvorlige følgesygdomme som skader på
øjnene og nyrerne, hjertekarsygdom og amputation. En anden
gevinst er, at patienter i pumpe-behandling lever knapt et år
længere end patienter i traditionel penbehandling.« Her
skal der dog gøres opmærksom på, at de direkte
omkostninger er lidt højere, end ved den traditionelle
behandling: »I direkte udgifter koster en insulinpumpe dog
358 kr. mere om året end traditionel penbehandling, hvis man
ser på en 60-årig periode. Men til gengæld kan
der spares på de indirekte udgifter til behandling af
følgesygdomme og sammen med den længere levetid
fører det til konklusionen, at pumpebehandling er
økonomisk attraktivt baseret på en række
standardparametre for, hvornår en behandlingsform er
økonomisk attraktiv.« (ibid). Studiet viste endvidere,
at insulinpumpen fører til færre insulinchok end ved
brug af insulinpen. Det betyder færre læge- og
skadestuebesøg og færre indlæggelser i
forbindelse med insulinchok. Det giver større tryghed for
den enkelte og sparede sundhedsudgifter for det offentlige.
Forslagsstillerne håber således, at Folketingets
øvrige partier kan slutte op om forslaget.
Skriftlig fremsættelse
Liselott Blixt
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ventetidsgaranti for børn, der er visiteret til at få
en insulinpumpe.
(Beslutningsforslag nr. B 107)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.