Fremsat den 31. marts 2011 af Line Barfod
(EL), Johanne Schmidt-Nielsen (EL), Per Clausen (EL) og Frank Aaen
(EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om etablering af transitrum for udenlandske
hjemløse m.v.
Folketinget pålægger regeringen inden den 1. juni
2011 at ændre reglerne, så offentligt støttede
herberger ikke mister deres støtte, hvis de lukker
udenlandske hjemløse ind i varmen, og at etablere et
femårigt forsøgsprojekt med transi?trum til
udenlandske hjemløse med henblik på akut hjælp
og hjælp til tilbagevenden til hjemlandene.
Bemærkninger til forslaget
Formål
Formålet med beslutningsforslaget er dels at få
ændret reglerne, således at offentligt støttede
herberger ikke mister deres støtte, hvis de lukker
udenlandske hjemløse ind i varmen, dels at etablere
transitrum til udenlandske hjemløse, således at de kan
få den nødvendige hjælp og blive afklaret med
henblik på en værdig hjemsendelse og hjælp til
etablering af et værdigt liv i hjemlandet.
Målgruppen for transitrum er fattige udlændinge med
hjemløseadfærd, der opholder sig på gader og
stræder og som regel ernærer sig ved at tigge, spille
musik, samle flasker, sælge Hus Forbi m.m.
Baggrund
I 2007 fastslog velfærdsminister Karen Jespersen
regeringens kurs over for udenlandske hjemløse med
argumentet om, at Danmark ikke skal være »Europas
varmestue«1).
Velfærdsministeren mente ikke, at de udenlandske
hjemløse skulle hjælpes, og endte med at true
offentligt støttede herberger med at tage bevillingerne fra
dem, hvis de hjalp udenlandske hjemløse. Siden da er der
ikke blevet færre, men flere udenlandske hjemløse. Men
problemerne forsvinder ikke, blot fordi man som ansvarlig minister
lukker øjnene og nægter at gøre noget ved dem.
Forslagsstillerne foreslår derfor, at reglerne ændres,
således at offentligt støttede herberger ikke bliver
tvunget til at nægte udenlandske hjemløse at komme ind
i varmen. Vi kan ikke være bekendt at lade folk dø af
sult og kulde på gader og stræder.
I dag er både nationale og internationale eksperter enige
om, at reglerne, der forhindrer offentligt støttede
herberger i at lukke udenlandske hjemløse ind i varmen, er i
strid med internationale konventioner. De juridiske eksperter er
enige om, at Danmark bryder Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, når herbergerne nægter
udlændinge adgang. Jurist Christoffer Badse ved Institut for
Menneskerettigheder fastslår, at »Staten skal beskytte
retten til livet. Det gælder også i forhold til helt
basal omsorg som husly. Hvis det er livsfarligt at sove udenfor, og
staten undlader at gribe ind, kan staten drages til ansvar for at
have overtrådt konventionen«. EU's Agentur for
Grundlæggende Rettigheder er enig i den betragtning2).
Problematikken med fattige borgere, der ender som
hjemløse i de vestlige lande, skaber et generelt problem i
form af social dumping. Projekt UDENFOR fik i 2008, i samarbejde
med en gruppe studerende, undersøgt de udenlandske
hjemløses vilkår i Danmark. Undersøgelsen
viser, at polske og danske arbejdsgivere udnytter og snyder de
østeuropæiske hjemløse, f.eks. ved ikke at
udbetale løn for udført arbejde eller betale for lidt
i løn3). Forslagsstillerne
ønsker derfor med forslaget om transitrum at hjælpe
den enkelte, sætte en stopper for den ulovlige udnyttelse af
fattige udenlandske hjemløse og forebygge og modvirke social
dumping i Danmark.
Med baggrund i det stadigt stigende antal udenlandske
hjemløse henvendte Mikkel Warming (EL), socialborgermester i
Københavns Kommune, sig i 2008 flere gange til
velfærdsminister Karen Jespersen om etablering af transitrum.
Velfærdsministeren ville ikke tage ansvar for det stadigt
stigende problem, men henviste dengang socialborgmesteren til
Udlændingeservice og Justitsministeriet4).
Forslag om transitrum
Forslagsstillerne foreslår, at regeringen i samarbejde med
Københavns Kommune og med baggrund i kommunens erfaringer
etablerer transitrum til udenlandske hjemløse.
Formålet er ikke at blive »Europas varmestue«,
men at tage et medansvar for den hjemløshed, der findes i
Danmark. Hvis regeringen fortsat ønsker at udrydde
hjemløsheden i Danmark, hvilket regeringen satte som
mål i 2007, er et internationalt samarbejde en
nødvendighed.
Forslagsstillerne foreslår følgende formål
for transitrum:
- At udrede den
hjemløses tilstand i forhold til helbred og ret til sociale
ydelser i hjemlandet.
- At sikre
nødvendige midlertidige ydelser, så som mad,
overnatning, elementær sundhedsbehandling, tolkebistand og
bistand til kontakt til hjemlandets myndigheder, relevante ngo'er
og/eller familier.
- At
planlægge og medvirke ved den hjemløses hjemrejse og
modtagelse i hjemlandets sociale system.
Det nærmere indhold i tilbuddet er:
- Opsøgende
arbejde og henvisning til transitrummet.
- Juridisk og
socialfaglig rådgivning.
- Assistance til
kontakt til hjemlandes myndigheder, hjemlandets ambassade i
København, relevante ngo'er i hjemlandet og/eller familie i
hjemlandet.
For at øge muligheden for at hjemsendelsen og
integrationen bliver en succes, er det afgørende, at et
transitrum samarbejder med og etablerer kontakt til hjemlandet. Det
er vigtigt, at de offentlige myndigheder og ngo'er i Danmark
samarbejder med og etablerer kontakt til myndighederne, ngo'erne og
evt. familiemedlemmer i de respektive lande. På den
måde vil man kunne skabe et bredere fundament for en
succesfuld tilbagevenden til hjemlandet. En reel udredning af den
udenlandske hjemløse og dennes behov kan kun blive en succes
via et samarbejde på tværs af landegrænser. Det
er vigtigt at bemærke, at transitrum er et tilbud, og derfor
skal brugerne være indstillede på frivillig hjemrejse
og på at samarbejde med myndigheder m.v. i hjemlandet.
Det har vist sig, at mange udenlandske hjemløse kommer
fra lande som Rumænien, hvor fattigdommen er et kæmpe
problem, og derfor kan vi ikke forvente, at der kan etableres
tilbud i hjemlandet af samme karakter som det, der tilbydes i
Danmark til danske hjemløse. Via et samarbejde med Danmark
kan man imidlertid forestille sig, at hjælpen til de
udenlandske hjemløse bliver mere succesfuld. På
længere sigt kan sådan et samarbejde også
føre til udvikling af best practice og udbredelse af
idéen til andre europæiske lande, hvor de har lignende
udfordringer.
Placering af transitrum kan evt. ske i forlængelse af
allerede etablerede hjemløsetilbud som herberger,
forsorgshjem m.v.
Finansiering
Finansieringen findes som en del af det løft af de
kommunale økonomier, som oppositionspartierne har fremlagt i
deres respektive økonomiske planer.
Skriftlig fremsættelse
Line Barfod
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
etablering af transitrum for udenlandske hjemløse m.v.
(Beslutningsforslag nr. B 106)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Officielle noter
1) Illegale østeuropæere
lever på gaden. Af Nadia Claudi og Mette Dahlgaard.
Politiken, 22. december 2007.
2) Eksperter: Hjemløse må
ikke holdes ude i kulden. Af Jakob Sheikh. Politiken, 5. december
2010.
3) Arbejdskraftens frie
ubevægelighed - en undersøgelse af hjemløse
østeuropæere i København. Af Line Selmer
Garbøl & Karina Vendrup Andersen. Projekt UDENFOR,
2008.
4) Nye hjemløse fra øst
hver uge. Ritzaus Bureau, 19. december 2008.