Fremsat den 31. marts 2011 af Line Barfod
(EL), Johanne Schmidt-Nielsen (EL), Per Clausen (EL) og Frank Aaen
(EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om minimumsnormering i dagtilbud og ret til
uddannelse og efteruddannelse for det pædagogiske
personale
Folketinget pålægger regeringen at indføre
minimumsnormering i dagtilbud og ret til uddannelse og
efteruddannelse for det pædagogiske personale.
Bemærkninger til forslaget
I Danmark har vi i mange år haft en grundholdning om, at
børn har ret til et godt børneliv, og at dagtilbud
som vuggestue, børnehave, dagpleje, fritidshjem og SFO
først og fremmest skal sikre gode rammer for børnene.
Men i de senere år er det i stigende omfang blevet
ændret til, at opgaven først og fremmest er at passe
børnene, mens forældrene er på arbejde, og at
sikre, at børnene kan lære mest muligt.
Samtidig har der været massive nedskæringer, og der
er mange steder alt for mange børn til for få
voksne.
I 1990'erne var den store opgave at sikre, at alle børn
kunne få en plads, og der skete derfor en massiv udbygning af
antallet af pladser, uden at antallet af ansatte fulgte med i samme
omfang. I dag kommer næsten alle børn i dagtilbud, i
årene før de går i skole. Det er på
høje tid, at vi nu får sikret, at der bliver
ordentlige vilkår for børnene.
Forslagsstillerne foreslår derfor, at der skal
indføres følgende minimumsnormeringer for, hvor mange
børn der skal være i forhold til antal voksne:
- Der skal
højst være tre vuggestuebørn pr.
pædagogisk medarbejder.
- Der skal
højst være seks børnehavebørn pr.
pædagogisk medarbejder.
- Der skal
højst være ti fritidshjem-/SFO-børn pr.
pædagogisk medarbejder.
- Der skal
højst være tre faste børn pr.
dagplejemedarbejder med plads til et barn i
gæstedagpleje.
- Der skal
være mindst en dagplejepædagog for hver tolv
dagplejere.
Samtidig mener vi, det er afgørende at sikre kvaliteten
af det pædagogiske arbejde. Derfor skal det også
sikres, at ret til uddannelse og efteruddannelse ikke kun er
pæne ord på papiret, men at det rent faktisk
gennemføres i praksis.
Sideløbende med minimumsnormeringen foreslår vi en
garanti for uddannelse og efteruddannelse af det pædagogiske
personale. Vi foreslår,
- at alle
dagplejere og pædagogmedhjælpere sikres ret til en
pædagogisk assistentuddannelse senest efter 3 års
ansættelse,
- at alle uddannede
pædagoger sikres ret til pædagogisk diplomuddannelse
senest efter 5 års samlet beskæftigelse på det
pædagogiske område,
- at alle
dagplejepædagoger sikres ret til en voksenpædagogisk
grunduddannelse ved ansættelsen, og
- at alle
pædagogiske ledere sikres ret til lederuddannelse ved
ansættelsen og diplomuddannelse i ledelse senest efter 3
års ansættelse.
Baggrund
I de senere år har daginstitutionerne oplevet en
kæmpe forringelse. Regeringen har krævet, at kommunerne
skærer ned, og det har ført til en række
besparelser på børneområdet.
Den seneste undersøgelse, som fagforbundet FOA og
Ugebrevet A4 har fået gennemført, viser et
foruroligende billede af normeringen. I 1986 var der i gennemsnit
7,5 børnehavebørn pr. voksen, og i 2011 er tallet
oppe på 11,6 børn pr. voksen. I 1986 brugte de ansatte
to tredjedele af deres arbejdstid på direkte at være
sammen med børnene, og i dag bruger de kun halvdelen af
arbejdstiden på børnene. Eksperterne kalder
udviklingen og normeringen for en katastrofe og vurderer, at de
ressourcesvage børn, der udgør op til 20 pct. af en
børneårgang, er taberne af den dårlige
normering. Seniorkonsulent Niels Glavind, der står bag
undersøgelsen, mener ikke, at det giver mere kvalitet i
omsorgen for børnene, at institutionerne får
pålagt en masse administrative opgaver og krav om
dokumentation, sådan som det er tilfældet i dag1).
BUPL har lavet en liste over de nye opgaver, som bl.a. er
pædagogiske læreplaner,
børnemiljøvurderinger, administrative opgaver som
økonomistyring, kontraktstyring m.v., flere
specialpædagogiske og behandlingsmæssige opgaver og
øgede krav til dokumentation og virksomhedsplaner m.m.2). De nye opgaver
går alt sammen fra samværet med børnene og
opgaver, som relaterer sig til direkte omsorg, udvikling og
læring. Undersøgelsen »Let vejen for det
pædagogiske arbejde« om pædagogisk tidsanvendelse
fra 2009, gennemført af BUPL Storkøbenhavn, viser,
»at en betydelig del af pædagogernes arbejdstid,
anvendes til andre arbejdsopgaver end »uforstyrret
samvær med børnene«.3) «.
Flere undersøgelser viser, at de store besparelser
på børneområdet har betydet en forringet
kvalitet i det pædagogiske arbejde.
En undersøgelse fra FOA, »Daginstitutionernes
hverdag 2010«, som sætter fokus på
personalenormering og hverdagen i daginstitutionerne, dokumenterer
for første gang, hvad medarbejdere i daginstitutionerne har
sagt i mange år; at der er en klar sammenhæng mellem
antallet af børn pr. voksen og den omsorg, der bliver givet.
Dårlig normering er lig med dårlig omsorg, og derfor er
det et faktum, at besparelser på normeringerne altid
går ud over omsorgen for børnene4).
Af en medlemsundersøgelse, »Rammer for offentlig
service«, fra maj 2009 bestilt af FOA, BUPL og Danmarks
Lærerforening fremgår det bl.a. for BUPL's medlemmers
vedkommende, at pædagogerne altid (11 pct.) eller ofte (66
pct.) mangler tid til at udføre arbejdet på en
tilfredsstillende måde, og blandt dem svarer 82 pct., at det
går ud over kvaliteten af deres arbejde. Undersøgelsen
viser, at de dårlige rammer også har konsekvenser for
medarbejderne og arbejdsmiljøet5).
SFI har på foranledning af BUPL lavet en
forskningsoversigt over de nyeste danske og internationale
forskningsresultater på dagpasningsområdet. Rapporten
»Børnehavens betydning for børns
udvikling« fra september 20096) dokumenterer, at gode normeringer i dagtilbud
har en positiv effekt på børnenes
skolepræstationer senere i livet. En svensk
undersøgelse, som refereres i rapporten, viser, hvordan en
ændring af normeringen fra tre til fem 2,5-4,5-årige
børn pr. voksen øger forekomsten af
adfærdsforstyrrelser - bl.a. æn?gstelige og
hæmmede børn, konflikter og mindre trivsel blandt
børnene og en fordobling af personalesygefraværet.
Undersøgelser viser også, at børnene er
tilbøjelige til at være aggressive, hyperaktive eller
at trække sig tilbage i overfyldte dagtilbud. Dagtilbud af
høj kvalitet bl.a. med gode normeringer og relevant uddannet
personale har en gavnlig effekt på børnene kognitivt,
socialt og helbreds- og følelsesmæssigt både
på kort og lang sigt. Rapporten slår derudover fast, at
der er store samfundsøkonomiske gevinster ved at investere i
dagtilbud af høj kvalitet, herunder nødvendige
personalenormeringer, da gode dagtilbud er et vigtigt redskab til
at kompensere for svage forældres manglende ressourcer.
Undersøgelser dokumenterer nemlig, at børn fra
belastede familier klarer sig bedre, hvis deres dagtilbud har
været af høj kvalitet. De bliver f.eks. mindre
kriminelle, får en højere uddannelse, får
højere indtjening og har et bedre helbred.
Forskningen peger med andre ord entydigt på vigtigheden af
ordentlige personalenormeringer. Heldigvis ønsker borgerne
også en god offentlig børnepasning. En
forældreundersøgelse fra 2009, som BUPL har fået
foretaget, viser, at 72 pct. af forældre til børn i
dagtilbud ønsker en minimumsnormering, og det er på
tværs af partiskel. 77 pct. af RV's, SF's og S' vælgere
og 66 pct. af V's og K's vælgere ønsker dette7). 95 pct. af
forældrene mener desuden, at det frem for mere »frit
valg« er vigtigt med mere tid til omsorg, udvikling og
læring for børnene8).
Men det er ikke nok, at der er voksne nok til at tage sig af
børnene. Uddannelse og efteruddannelse er også
vigtigt, da personalets uddannelse har stor betydning for
kvaliteten af omsorgen for børnene. International
såvel som dansk forskning peger på, at en
kvalificerende uddannelse af personalet i en
børneinstitution har en positiv effekt. Forskningen
dokumenterer, at uddannelse og efteruddannelse fører til et
mere stimulerende og støttende personale, som igen
påvirker barnets sociale, følelsesmæssige og
kognitive udvikling. Det har positive, langsigtede effekter
på barnet, når personalet er trænet til at
støtte op om barnets udvikling og til at reflektere over
egen adfærd og handlemønster i forhold til barnet9).
Finansiering
Forslagsstillerne er klar over, at det vil være en
større udfordring både økonomisk og i forhold
til at få ansat flere medarbejdere at få indført
disse minimumsnormeringer i alle kommuner. Derfor foreslår
vi, at der fastsættes et tidspunkt, hvor målet skal
være nået, og at der i årene op til sker en
løbende opregulering af midlerne fra staten til
kommunerne.
Pengene til at sikre bedre kvalitet i dagtilbud for vores
børn foreslår vi skal komme fra at rulle
skattelettelser for de rigeste tilbage. Hvis der er flertal for
forslaget, er vi selvfølgelig villige til at forhandle om
finansieringen.
Vi foreslår samtidig, at der nedsættes en
følgegruppe bestående af repræsentanter fra
BUPL, FOA, FOLA (forældrerepræsentanter),
Børnerådet, børnefaglige eksperter og forskere
m.v., der sammen følger implementeringen og kan komme med
indspark til politikerne, hvis det går for langsomt med
implementeringen.
Skriftlig fremsættelse
Line Barfod
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
minimumsnormering i dagtilbud og ret til uddannelse og
efteruddannelse for det pædagogiske personale.
(Beslutningsforslag nr. B 105)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Officielle noter
1) »Børnene er ved at
overtage børnehaverne«. Af Allan Larsen og Flemming
Dupont. Ugebrevet A4, nr. 8, 28. februar-6. marts 2011.
www.ugebreveta4.
dk/2011/201108/Artikler/Boernene_er_ved_at_overtage_boernehaverne.
aspx
2) »Faktapakke - Tid og
normeringer«. BUPL, 2009.
http://www.bupl.dk/iwfile/BALG-7WDGC9/$file/Faktapakke_tid_normeringer.
pdf
3) »Let vejen for det
pædagogiske arbejde. En undersøgelse af
pædagogers tidsforbrug i institutioner på 0-6 års
området«. BUPL Storkøbenhavn, 2008.
http://www.bupl.dk/iwfile/AGMD-7VQKYF/$file/rapportarbejdstidsforbrugsep2008.
pdf
4) »Daginstitutionernes hverdag
2010: Del 1: Bemanding, aktiviteter og omsorg«. FOA, 2010.
http://www.foa.dk/Forbund/~/media/Faelles/PDF/Rapporter-undersoegelser/2010/Daginstitutionernes%20hverdagpdf.
ashx
5) »Undersøgelse af rammer
for offentlig service«. FOA, 2009.
http://www.foa.dk/~/media/_Files/Fildeling/undersgelser/undersoegelse-om-rammer-off-service%20pdf.
ashx
6) »Børnehavens betydning
for børns udvikling - en forskningsoversigt«. Af Alva
Albæk Nielsen og Mogens Nygaard Christoffersen. SFI, 2009.
http://www.sfi.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?
File=%2FFiles%2FFiler%2FSFI%2FPdf%2FRapporter%2F2009%2F0927-Boernehavens-betydning.pdf
7)
»Forældreundersøgelse for BUPL om kvalitet i
pasningstilbud«. Capacent, 2009.
http://www.bupl.dk/iwfile/BALG-WLDVB/$file/Project_12073%20normering%20tabel.
pdf
8) »Faktapakke - Tid og
normeringer«. BUPL, 2009.
http://www.bupl.dk/iwfile/BALG-7WDGC9/$file/Faktapakke_tid_normeringer.
pdf
9) »Børnehavens betydning
for børns udvikling - en forskningsoversigt«. Af Alva
Albæk Nielsen og Mogens Nygaard Christoffersen. SFI, 2009.
http://www.sfi.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?
File=%2FFiles%2FFiler%2FSFI%2FPdf%2FRapporter%2F2009%2F0927-Boernehavens-betydning.pdf