Fremsat den 31. marts 2011 af Marianne
Jelved (RV), Margrethe Vestager (RV), Morten Østergaard
(RV), Christine Antorini (S), Carsten Hansen (S), Karsten
Hønge (SF), Nanna Westerby (SF), Johanne Schmidt-Nielsen
(EL) og Line Barfod (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om bedre forhold for forsørgere på
erhvervsuddannelserne
Folketinget pålægger regeringen snarest muligt at
fremsætte de nødvendige lovforslag og foretage andre
fornødne administrative ændringer, der skal sikre, at
forsørgere på erhvervsuddannelserne, der bor sammen
med en anden uddannelsessøgende, og enlige forsørgere
på erhvervsuddannelserne får samme økonomiske
vilkår som forsørgere på de videregående
uddannelser. Forslaget skal medføre:
- At
forsørgere, der bor sammen med en anden
uddannelsessøgende, og enlige forsørgere, der
modtager elevløn, får samme lånemuligheder som
SU-modtagere.
- at
forsørgeres elevløn mindst skal ligge på niveau
med SU'en til forsørgere. Arbejdsgivernes ekstraudgifter i
den forbindelse skal refunderes gennem Arbejdsgivernes Elevrefusion
(AER).
- at elever
på erhvervsuddannelserne, som er i skolepraktik, også
skal sikres en barselydelse.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en genfremsættelse af
beslutningsforslag nr. B 2, folketingsåret 2009-10. Der
henvises til Folketingstidende 2009-10, A, B 2 som fremsat, side 1
ff og F, møde 10 side 39 ff, 1. beh. af B 2. Forslaget om,
at elever på erhvervsuddannelserne, som er i skolepraktik,
også skal sikres en barselsydelse, er nyt i forhold til B
2.
På erhvervsuddannelserne får eleverne SU, mens de
går på grundforløbet, og løn, når
de kommer over på hoveddelen. Det betyder, at især
enlige forsørgere og forsørgere, der bor sammen med
en anden uddannelsessøgende, vil opleve en stor
økonomisk nedgang, når de skifter fra grund- til
hovedforløb.
Forslaget vurderes at dreje sig om cirka 3.600 studerende
på erhvervsuddannelsernes hovedforløb. Den nyeste
opgørelse fra Undervisningsministeriet viser, at cirka
124.000 elever i 2008 var i gang med en erhvervsuddannelse. Omkring
44.000 af eleverne gik på grundforløbet og 80.000
på hovedforløbet. Samtidig viser en opgørelse
fra Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte for 2009, at 3,9
pct. af de 39.446 støttemodtagere (1.544) på de
erhvervsfaglige ungdomsuddannelser - som altså var på
grundforløbet - var enlige forsørgere med
børn, mens knap 0,6 pct. af modtagerne (218) var
forsørgere, der var samboende med en SU-modtager. (jf.
»SU-støtte & SU-gæld 2009« http://www.sustyrelsen.dk/stud_tal/statistikker/2009/pdf/SUS2009. pdf). Forudsat, at andelen af
forsørgere er den samme som på de videregående
uddannelser, svarer det til, at 3.120 er enlige forsørgere
og 480 er forsørgere, der bor sammen med en anden
uddannelsessøgende.
Situationen for en enlig forsørger illustrerer problemet:
En enlig forsørger på grundforløbet får
efter satserne for 2011 5.486 kr. i almindelig SU og 5.486 kr. i
forsørgertillæg, dvs. i alt 10.972 kr. om
måneden i SU. Herudover har hun eller han mulighed for at
låne 2.087 kr. om måneden som SU-lån samt 1.405
kr. om måneden som supplerende SU-lån til
forsørgere, dvs. i alt 4.212 kr. om måneden i
lån. Samlet set er der som SU-modtagere altså adgang
til et forsørgelsesgrundlag på i alt 15.184 kr. for
forsørgere. Når eleverne overgår til hoveddelen,
får de i stedet løn. Lønnen varierer fra fag
til fag og stiger med elevens anciennitet. Begyndelseslønnen
på eksempelvis uddannelsen som elektriker er på ca.
8.000 kr. om måneden, mens slutlønnen er på ca.
14.000 kr. om måneden for de længste specialer (Jf.
http://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelsereudveud/stroem-styringogit/elektriker.aspx#fold6).
Det betyder, at en enlig forsørger risikerer at miste
halvdelen af sit forsørgelsesgrundlag, når han eller
hun overgår til hovedforløbet.
Det kan være en meget stor udfordring for en enlig
forsørger at skulle leve af elevlønnen. Ifølge
Forbrugerstyrelsens standardbudget skal en enlig forsørger
nemlig bruge cirka 12.700 kr. om måneden til mad,
fritidsinteresser, fjernsyn, vaskemaskine, telefon, daginstitution
m.v., efter at huslejen er betalt. Jf. http://casa-analyse.dk/files/hvad_koster_det_at_leve. pdf.
Budgettet dækker både de almindelige løbende
forbrugsudgifter til mad, tøj, personlig hygiejne og andre
dagligvarer samt forbrugsudgifter til sjældnere indkøb
af varige forbrugsgoder som f.eks. møbler, tv,
køleskab, vaskemaskine m.v. I budgettet er der imidlertid
set bort fra boligudgifter, det vil sige udgifter til boligen
(husleje/renteudgifter) samt udgifter til varme, el, gas,
forsikringer og vedligeholdelse af boligen. Derudover indeholder
budgettet ikke udgifter til: Ejendomsskatter, lån,
forsikringer, afdrag og renter, fagforening, a-kasse, opsparing til
pension og lignende samt tobak. Der er taget udgangspunkt i
Forbrugerstyrelsens 2001-tal. Tallene er omregnet til 2011-niveau
ved hjælp af Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks. For
nogle bliver udfordringen så stor, at de opgiver at
færdiggøre uddannelsen.
Hvis 95 pct. af en årgang skal tage en ungdomsuddannelse,
skal alle have realistiske økonomiske muligheder for at
gennemføre en uddannelse. Forslagsstillerne ønsker at
ligestille forsørgere, der bor sammen med en anden
uddannelsessøgende, og enlige forsørgere på
erhvervsuddannelserne med forsørgere på SU-berettigede
uddannelser. Det er sund fornuft, både for forældre,
børn og samfund. Beslutningsforslaget skal derfor
medføre, at de får samme lånemuligheder som
SU-modtagere, og at elevlønnen for forsørgere som
minimum skal ligge på niveau med den SU, de kunne have
fået på en videregående uddannelse.
Forslaget vil medføre ekstraudgifter for arbejdsgivere,
der ansætter forsørgere. De ekstraudgifter skal
refunderes gennem Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER).
Derudover vil forslaget medføre statslige merudgifter til
SU-lån til enlige forsørgere og forsørgere, der
bor sammen med en anden uddannelsessøgende på ca. 104
mio. kr. årligt. Med forslaget vil enlige forsørgere
og forsørgere, der bor sammen med en anden
uddannelsessøgende og går på
erhvervsuddannelsernes hovedforløb, kunne låne 4.212
kr. om måneden. Det vurderes at dreje sig om i alt 3.600
studerende. Det forudsættes, at deres
lånetilbøjelighed ligner den, der gælder for
forsørgere på ungdomsuddannelserne (UU) og
uddannelserne på folkeskoleniveau (FSK), hvor 57 pct. af
forsørgerne optog SU-lån, jf. »SU-støtte
& SU-gæld 2009«, jf. http://www.sustyrelsen.dk/stud_tal/statistikker/2009/pdf/SUS2009. pdf). På den baggrund skønnes
det, at forslaget vil medføre udgifter på i alt 104
mio. kr. årligt. Da der er tale om et lån, vil pengene
imidlertid blive tilbagebetalt over tid.
Derudover ønsker forslagsstillerne også at sikre en
barselydelse til de elever på erhvervsuddannelserne, som er
skolepraktikelever. Skolepraktik er et tilbud til elever i
erhvervsuddannelserne, som ikke har eller har haft en
uddannelsesaftale. Skolepraktik er en måde, hvorpå
elever kan gennemføre en erhvervsuddannelsespraktikdel uden
at være i praktik i en virksomhed. Denne gruppe modtager i
dag - modsat SU-modtagere - ikke nogen barselydelse, hvis de
går på barsel under deres skolepraktik. Ifølge
Undervisningsministeriet bør skolepraktikelever af begge
køn gives frihed fra skolen i forbindelse med barsel i samme
omfang, som elever med uddannelsesaftale har ret til barselorlov.
Det følger af bekendtgørelse nr. 1677 af 22. december
2010 om skolepraktikydelse og skoleydelse til elever i
produktionsbaseret erhvervsuddannelse, § 5, stk. 3, at
skolepraktikydelse udbetales uanset fravær ved ferier og
helligdag samt sygdom. Ved andet fravær end nævnt i
§ 5, stk. 3, som ikke er godkendt af skolen, nedsættes
ydelserne forholdsmæssigt, jf. § 5, stk. 6.
Såfremt skolen godkender fravær ved barsel, vil eleven
kunne få skolepraktikydelse i den godkendte periode. Mens de
går i skolepraktik, modtager eleverne en skolepraktikydelse,
som opgøres pr. uge, eleven er i skolepraktik, og som i 2011
udgør 628 kr. pr. uge for elever under 18 år, mens
elever på 18 år eller derover modtager 810 kr. pr. uge
som hjemmeboende eller 1.503 kr. pr. uge som udeboende.
Forslagsstillerne foreslår, at barselydelsen til elever i
skolepraktik skal svare til niveauet for barselsydelsen til
SU-modtagere.
Ifølge Undervisningsministeriet var der i alt 3.671
elever i skolepraktik ultimo januar 2011. Der findes dog ingen
opgørelser over antallet af elever i skolepraktik, som er
gået på barsel. Hvis det imidlertid antages, at elever
i skolepraktik går på barsel i samme omfang som
eleverne på hovedforløbet, kan det forventes, at det
maksimalt drejer sig om nogle få hundrede elever. En
opgørelse fra Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte
viser, at der i 2009 var ca. 2 pct. af stipendiemodtagerne på
de erhvervsfaglige uddannelser, der var forsørgere til
børn, der var født i samme år.
Forslagsstillerne er enige om finansiering af denne del af
forslaget over finansloven.
Skriftlig fremsættelse
Marianne Jelved
(RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om bedre
forhold for forsørgere på erhvervsuddannelserne.
(Beslutningsforslag nr. B 00)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.