Ja, det er lidt besynderligt at stå her og sige tak til regeringen og til samtlige partier for deres fremragende argumentation imod Europa-Parlamentets rejsecirkus og så også at kunne konstatere, at der ikke er et eneste parti, der støtter Enhedslistens forslag om at gøre noget ved det.
Det er jo lidt af et paradoks.
Som EU-modstander kan jeg sige, at jeg jo kunne være glad for, at rejsecirkurset bare fortsætter, for der er ingen tvivl om, at ude i forsamlingshusene er det her jo noget, som folk en gang imellem snakker om og synes, at det er et godt eksempel på bureaukratiet i EU, at det er fuldstændig håbløst, og at det oven i købet er håbløst at komme af med.
Men så kynisk er jeg dog ikke i min politiske tankegang, at jeg synes, det er klogt at lade det rejseri fortsætte.
Det er enormt dyrt, og til dem, der ikke lige har en eurolommeregner i baglommen, er det da et tal, der er blevet nævnt af nogle stykker, og det svarer til 1,3 mia.
kr.
Det er upraktisk.
Der er jo ingen tvivl om, at Europa-Parlamentets produktivitet – hvis man kan tillade sig at bruge det ord om et parlament – jo forringes af, at de skal ud at køre i lastbil, bus og tage med fly de der nu 11 gange om året for at kunne passe deres arbejde.
Det er dårligt for miljøet.
Det koster 19.000 t CO
2
at have det cirkus kørende.
Så hørte jeg under debatten, at man sagde, at det er noget, Europa-Parlamentet skal tage op.
Jamen det har de jo gjort.
Det er jo dem, der har sørget for at få sat fokus på nogle af de her tal og facts.
Men når man så laver en undersøgelse blandt Europa-Parlamentets medlemmer og sekretærer, der arbejder i Parlamentet, og spørger:
Synes I, det vil være en god idé at droppe rejseriet til Strasbourg?
så siger 91 pct., at de synes, det er en rigtig god idé.
Ja, Sverige har sådan nogle Gaddafilignende tal for deres stemmeafgivning.
Der er hundrede procents enighed om, at det her skal stoppe.
Og hvad der måske er overraskende, er, at når man spørger franskmændene i Parlamentet, er det 73 pct., der svarer, at det her må stoppe.
Så der er altså massiv, bred enighed om det.
Så må man jo spørge, hvorfor det ikke bliver gennemført.
Jamen det gør det jo ikke, fordi Europa-Parlamentet ikke engang har autoritet til at kunne bestemme sit eget mødested.
Det er også en underlig ting, at man har et parlament, som ikke kan bestemme, hvorhenne det vil mødes, men i en traktat, de ikke kan ændre på, bliver tvunget til at holde deres møder bestemte steder på bestemte tidspunkter.
Det er også derfor, det er underligt at skulle høre, at det her tidspunkt ikke lige er det rigtige.
For det eneste rigtige tidspunkt er, når man er ved at ændre i traktaten, og når man oven i købet er ved at ændre traktaten på grund af finansielle problemer, må det da være helt oplagt at komme og sige:
Jamen her er 1,3 mia.
kr.
til at hjælpe på problemerne.
Men nej, det må endelig ikke blandes sammen, det her rejseidioti er det vigtigt at man bare gør til det mindst mulige, som så i øvrigt er en stor sag, nemlig ændringen vedrørende styring af finanserne i Europa.
Så jeg vil sige, at det er stærkt utilfredsstillende, at man, når man oven i købet har lejlighed til at kunne gøre det, så ikke engang gør det, men afviser et forslag om at pålægge regeringen at bruge den her anledning til det.
Og der blev sagt, at det kommer som en tyv om natten, men det mener jeg jo ikke det gør.
Det er jo en diskussion, der har været ført i lang, lang tid i Europa-Parlamentet, i de enkelte lande, det er en velkendt problemstilling, og selvfølgelig kan regeringen da lægge den på bordet og sige, at den også synes, at den helt åbenlyse fejl ved EU-traktaten bør rettes, når muligheden er der.
Jeg synes, at selv om det kun bliver til et spørgsmål om, at man får en debat om det i Rådet, ville det under alle omstændigheder være fint, hvis man kunne lukke munden på den franske embedsmand fra deres udenrigsministerium, når han håner dem, der gerne vil ændre på det her rejseri, ved at sige, at det spørgsmål aldrig nogen sinde har været rejst.
Jamen altså, det må vi da i hvert fald have sikret ikke gentager sig en anden gang.
Men altså desværre er vi ude i noget med en sag, som bliver debatteret rigtig mange gange, hvilket flere har sagt, men som ikke bliver ændret.
Hvor mange gange har vi ikke diskuteret de mange fejl i EU's regnskaber; alle de uregelmæssigheder, der år efter år kan konstateres, når revisorerne kigger på EU's regnskaber, er også noget, vi taler om år efter år, men der sker meget lidt.
Når vi snakker landbrugsstøttens afskaffelse, er det noget, der bliver talt om år efter år, og der går det modsat, for landbrugsstøtten fra EU vokser, og her, hvor det drejer sig om noget, som stort set alle er enige om, sker der heller ingenting.
Det er skammeligt, og man skal være – indrømmet – en meget, meget kynisk EU-modstander for at sige, at her er et af de mere folkelige, måske halvplatte argumenter.
Jeg synes, det her er noget, som alle – både modstandere og tilhængere af EU – ikke bare burde snakke om, men gøre noget ved.