Forslaget, som 87 mandater i Folketinget står bag, skal rette op på den skævhed, som er i det nuværende system, som af både Institut for Menneskerettigheder og andre er blevet betegnet som direkte økonomisk diskrimination.
Situationen er nemlig den, at der bredt i Folketinget er enighed om, at unge med særlige psykiske lidelser ikke kan leve af den kontanthjælp, som unge under 25 år får, den såkaldte ungeydelse.
Derfor har man vedtaget, at de, som har skizofreni, skizoaffektive lidelser, skizotypiske lidelser, psykotiske tilstande, psykose eller borderline skal have den kontanthjælpsydelse, som voksne kontanthjælpsmodtagere, der er udeboende, får.
Det vil sige, at de ikke skal have 6.472 kr., som er ungeydelsen, men derimod have 10.044 kr.
om måneden.
Det er ud fra en betragtning om, at de her personer har meget vanskeligt ved at håndtere deres livssituation, men også at de jo har særlige udgifter.
Derfor var der bred enighed i Folketinget om, at man var nødt til at ændre situationen for unge psykisk syge under 25 år.
Men på det tidspunkt, hvor forslaget blev gennemført, var der ikke flertal i Folketinget for også at inddrage unge på starthjælp.
Det kan altså være unge flygtninge, der har de samme lidelser.
Det kan også være danskere, der inden for de sidste 8 år har været mere end 12 måneder i udlandet.
De, som kommer tilbage og kan have nøjagtig de samme lidelser, skal altså i dag nøjes med 5.367 kr.
om måneden, altså lige godt og vel det halve af de unge danskere under 25 år med de her psykiske lidelser.
Det er det, som eksperter har sagt er i strid med FN's handicapkonvention, fordi vi har en forpligtelse til at stille folk med den slags svære lidelser økonomisk ens, og at vi dermed diskriminerer bl.a.
flygtninge.
Derfor er det, vi har vurderet, at der var basis for, at et flertal i Folketinget igen manifesterede sig, godt nok uden Venstre og Konservative og Dansk Folkeparti, der jo i et og alt forsvarer starthjælpen, for der var tilsyneladende et flertal blandt starthjælpskritiske partier for på det her område at ændre vilkårene.
Det, vi foreslår, er jo ganske enkelt at sige, at hvis ydelsen på 10.044 kr.
om måneden er det, vi vurderer er tilstrækkeligt for folk under 25 år, der har skizofreni, psykotiske tilstande eller borderline, så må det gælde, uanset hvornår man er kommet til landet, uanset om man er flygtning eller dansk statsborger, og uanset om man er dansk statsborger, der har været her i alle 8 af de sidste 8 år, eller man har været væk i mere end 1 år inden for den periode.
Det er det, forslaget går ud på, altså at sige, at hvis man er ung psykisk syg i det danske samfund med de lidelser, jeg nu har ridset op her, skal man have, hvad der svarer til den almindelige kontanthjælp for udeboende på 10.044 kr.
om måneden.
I praksis vil det sige, at man afskaffer starthjælpen for den her lille gruppe.
Så er der jo en række partier, der ønsker at afskaffe starthjælpen fuldstændig.
Det vil selvfølgelig også løse problemet.
Men det, vi har fundet der var basis for at samle et flertal om, var altså her, hvor diskriminationen er allerstørst.
Vi vil bringe orden i sagerne, så vi i det mindste ikke er i diametral modstrid med FN's handicapkonvention.
Vi har så fremsat forslaget og håbet, at det kunne finde flertal, og vi kan nu konstatere, at et flertal bestående af regeringen, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance vil komme med et ændringsforslag.
Det er ikke et ændringsforslag, man har haft ulejlighed med at fremsætte forud for førstebehandlingen, og derfor kender vi jo ikke det konkrete indhold af det, og det gjorde ministeren vist nærmest heller ikke og kunne derfor ikke rigtig svare på de spørgsmål, der var.
Men det, vi forstår, er altså, at man vil fastholde starthjælpen for unge under 25 år med psykiske lidelser, men i det tilfælde, hvor en ung under 25 år på starthjælp ikke er gift eller samlevende med en anden, vil man, hvis de har de her psykiske lidelser, løfte dem op på 6.472 kr.
Altså 6.472 kr.
eller 10.044 kr.
om måneden – det er det, diskussionen handler om.
Det paradoksale er, at de 6.472 kr.
om måneden, som man nu vil tilbyde enlige unge med psykiske lidelser på starthjælp, nøjagtig svarer til det beløb, unge under 25 år får på kontanthjælp i dag.
Altså, det beløb, som et flertal i Folketinget syntes var uanstændigt at byde unge danskere med psykiske lidelser, er nu godt nok til unge med psykiske lidelser på starthjælp.
Det er den sejr, som hr.
Simon Emil Ammitzbøll i dag har gjort et stort nummer ud af at Liberal Alliance har erhvervet.
Forskellen er altså, at hvis man er ung på kontanthjælp, så får man i dag et tillæg på 3.500 kr.
til sin kontanthjælp.
Hvis man er ung på starthjælp, som starter fra et lavere udgangspunkt, så vil man med det forslag, der rygtevis er frembragt her i salen i dag, have et nettotillæg på 1.100 kr.
om måneden.
Det betyder altså, at for danske unge med psykiske lidelser, som har været i landet mere end 7 af de sidste 8 år, lægger man 3.500 kr.
til deres i forvejen relativt høje ungeydelse, så de kommer op på 10.000 kr.
Men for unge på starthjælp lægger man et sted mellem 0 og 1.100 kr.
til, så de ikke kommer højere op end den ungeydelse, der var i forvejen.
Det løser ikke diskriminationsproblemet.
Det stadfæster diskriminationsproblemet.
For vi vil fortsat være i modstrid med den handicapkonvention, der siger, at vi ikke må diskriminere folk med de samme handicap.
Det løser ingen problemer.
Så hører vi altså fra ministeren, at hun anerkender tankegangen, og at regeringen anerkender tankegangen.
Det er i virkeligheden en landvinding, for det er første gang, det er sket.
Man har været imod hele vejen igennem.
Men som ministeren sagde:
Der er ræson i, at man skal modtage en højere ydelse, hvis man har psykiske lidelser.
Men ministeren glemte at sige, at det altså kun gælder, hvis man er enlig.
For skulle man være samlevende, er der åbenbart ikke den samme ræson i det.
Det gælder kun for dem på starthjælp og ikke for dem på kontanthjælp.
Der får man tillægget, uanset hvad.
Så det her ekstra nøk opad, som ministeren også betegnede det, kan altså være 0 kr.
Et ekstra nøk på 0 kr.
Og så siger ministeren:
Jo, men det, forslagsstillerne ikke har tænkt på, er, at det jo er brandærgerligt, hvis man er 24 år og har en psykisk lidelse og så bliver 25 år, for så falder man ned på den lave starthjælpsydelse igen ifølge forslaget.
Ja, det er jo ikke så meget anderledes, end hvis man får det godt og i dag er under 25 år og på kontanthjælp.
Får man det bedre, og kommer man over sin lidelse, så ryger man selvfølgelig også tilbage på en ungeydelse, så på den måde er der jo ikke en stor forskel i det.
Men problemet kunne jo løses ved at afskaffe starthjælpen som sådan, hvad vi jo egentlig også gentagne gange har foreslået, hvis ministeren mente, at der var ræson i, at unge med psykiske lidelser skulle have en højere ydelse.