Betænkning afgivet af
Uddannelsesudvalget den 2. marts 2010
1. Ændringsforslag
Socialdemokratiets og Det Radikale Venstres medlemmer af
udvalget har stillet 1 ændringsforslag.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. december 2009 og var til 1.
behandling den 13. januar 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og undervisningsministeren
sendte den 22. oktober 2009 dette udkast til udvalget, jf. alm. del
- bilag 30. Den 18. december 2009 sendte undervisningsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejde modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Henrik Becker-Christensen, Generalkonsulatet i
Flensborg,
Det Sydslesvigske Samråd, Flensborg, og
Grænseforeningen og Dansk Folkeoplysnings
Samråd.
Undervisningsministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret. 6 af udvalgets spørgsmål og
undervisningsministerens svar herpå er optrykt som bilag til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF,
SF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i udvalget (S og RV)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal (EL) indstiller
lovforslaget til vedtagelse.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod det stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af et mindretal (S
og RV):
1) Stk.
1 affattes således:
»Stk. 1.
Undervisningsministeren nedsætter Sydslesvigudvalget, som
består af 5 medlemmer. Folketinget vælger udvalgets
medlemmer efter forholdstal blandt sine medlemmer.
Undervisningsministeren udpeger udvalgets formand blandt de valgte
medlemmer.«
[Kun medlemmer af Folketinget kan
vælges til Sydslesvigudvalget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre foreslår med
ændringsforslaget, at kun medlemmer af Folketinget kan
vælges til Sydslesvigudvalget.
Ifølge § 3, stk. 1, 3. pkt., i det fremsatte
lovforslag kan Folketinget i ganske særlige tilfælde
vælge et eller flere udvalgsmedlemmer, der ikke er medlem af
Folketinget, hvis den eller de pågældende har
tilknytning til et af Folketingets partier og den eller de
pågældende har et særligt indblik i og interesse
for spørgsmål vedrørende det danske mindretal i
Sydslesvig.
Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre foreslår, at
§ 3, stk. 1, 3. pkt., udgår af lovforslaget,
således at kun medlemmer af Folketinget kan vælges til
Sydslesvigudvalget.
Sophie Løhde V
Britta Schall Holberg V Kim Andersen V
Anne-Mette Winther Christiansen V nfmd. Troels Christensen V
Marlene Harpsøe DF fmd. Jette Plesner Dali DF
Rasmus Jarlov KF Villum Christensen LA
Christine Antorini S Carsten Hansen S Kim Mortensen
S Kirsten Brosbøl S
Pernille Vigsø Bagge SF Nanna Westerby SF
Marianne Jelved RV Johanne Schmidt-Nielsen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 2
Oversigt over bilag vedrørende
L 98
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra undervisningsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Brev om de administrative konsekvenser af
lovforslaget, fra undervisningsministeren |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | 1. udkast til betænkning |
6 | Henvendelse af 9/2-10 fra Henrik
Becker-Christensen, Generalkonsultatet i Flensborg |
7 | Henvendelse af 1/2-10 fra Det
Sydslesvigske Samråd, Flensborg |
8 | Henvendelse af 26/2-10 fra
Grænseforeningen og Dansk Folkeoplysnings Samråd |
| |
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 98
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm., om Sydslesvigudvalget kan
rådgive andre ministre end undervisningsministeren, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
9/2-10 fra generalkonsul Henrik Becker-Christensen,
Generalkonsultatet i Flensborg, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
1/2-10 fra Det Sydslesvigske Samråd, Flensborg, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om lignende lovgivning om
økonomisk støtte til mindretal i andre lande, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om personer, som ikke er tyske
statsborgere, også fremover kan være en integreret del
af mindretallets virke, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå |
6 | Spm. om det frisiske mindretal, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm., om foreninger, organisationer og
institutioner m.m. er underlagt foreningsjura og lovgivning, som er
gældende i Tyskland, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
8 | Spm. om de tilskudsmodtagerne
sydslesvigske foreningers, organisationers og institutioners
driftsansvar, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
26/2-10 fra Grænseforeningen og Dansk Folkeoplysnings
Samråd, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål og
undervisningsministerens svar herpå:
Spørgsmål 1, 3, 5, 6, 8 og 9 og
undervisningsministerens svar herpå er optrykt efter
ønske af udvalget.
Spørgsmål 1:
Det fremgår af § 7, at Sydslesvigudvalget kan
rådgive andre ministre end undervisningsministeren. Vil
rådgivning af andre ministre ske med samme kompetence som
rådgivning af undervisningsministeren?
Svar:
Ja, rådgivningen af andre ministre vil ske med samme
kompetence som rådgivningen af undervisningsministeren, jf.
lovforslagets § 7:
»Sydslesvigudvalget kan rådgive
undervisningsministeren om forhold af betydning for det danske
mindretal i Sydslesvig inden for undervisningsministerens
område. Udvalget kan endvidere rådgive andre ministre
om ordninger på deres områder for det danske mindretal
i Sydslesvig, herunder omtildeling af støtte.«
Spørgsmål 3:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 1/2-10 fra Det
Sydslesvigske Samråd, jf. L 98 - bilag 7?
Svar:
Henvendelsen er besvaret af min forgænger ved brev af
17. februar 2010. Svaret vedlægges som bilag.
I svaret anføres, at det er det kommende
Sydslesvigudvalgs opgave at sikre, at den bevilling, som
afsættes på de årlige finanslove, ikke
overskrides, og at jeg derfor mener, at det er nødvendigt at
give udvalget det redskab, som det er, at udvalget fastsætter
et loft for taxametertilskuddene.
Efter lovforslaget kan driftstilskud ydes som grundtilskud
eller som taxametertilskud, der ydes ud fra objektive kriterier
fastsat i resultataftalen, som indgås mellem
Sydslesvigudvalget og ansøgeren. Driftstilskud til
daginstitutions- og skolevirksomhed skal ydes i form af både
grundstilskud og taxametertilskud. Det fremgår af
lovforslaget, at der i alle resultataftaler, hvori der indgår
taxametertilskud skal være fastsat et loft for
størrelsen af det samlede tilskud, der kan ydes som
taxametertilskud. Nås loftet for taxametertilskud ikke, vil
de midler, som derved ikke bruges i det pågældende
finansår, kunne ydes af Sydslesvigudvalget til andre
formål.
Af mit svar til Det Sydslesvigske Samråd og Dansk
Skoleforening for Sydslesvig fremgår endvidere, at loftet kan
fastsættes, så det giver plads til eventuelle
aktivitetsstigninger.
Jeg mener derfor, at det samlet set må anses for mest
hensigtsmæssigt, at vi fastholder, at tilskudsmodtageren og
Sydslesvigudvalget i resultataftalen skal aftale et loft for de
samlede taxametertilskud.
Lovforslaget giver mulighed for, at der også kan
bevilges støtte til foreninger m.v. nord for grænsen
med henblik på at oplyse den danske befolkning om
mindretallet. Dermed vil kredsen af tilskudsmodtagere kunne
udvides. Det er dog udelukkende Sydslesvigudvalgets beslutning, om
der skal ydes støtte til nye tilskudsmodtagere.
Bilag til svar på
spørgsmål 3:
Kære Dieter Paul Küssner og Per Gildberg
17-02-2010
Tak for jeres brev af 1. februar 2010 om det fremsatte forslag
til lov om Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger for det danske
mindretal i Sydslesvig.
I anfører i brevet, at I med interesse har fulgt
førstebehandlingen af lovforslaget i Folketinget, og at det
glæder jer, at tilskudsordningen får hjemmel i
lov.
I udtrykker dog også en bekymring over forslagets loft
over taxametertilskuddet, og over en sikring af det nuværende
aktivitetsniveau for det danske mindretal i Sydslesvig.
Indledningsvis bemærkes, at tanken med lovforslaget ikke
er at mindske det statslige tilskud til gavn for det danske
mindretal i Sydslesvig.
Det bliver imidlertid det nye Sydslesvigudvalgs opgave at
sikre, at den bevilling, som afsættes på de
årlige finanslove, ikke overskrides. Det vil gælde,
uanset om den årlige bevilling måtte blive sat op i
forbindelse med vedtagelse af finansloven for et givent
finansår. Der vil under alle omstændigheder på de
årlige finanslove skulle fastsættes en øvre
beløbsgrænse for bevillingen til denne
tilskudsordning. Et loft eller en ramme for taxametertilskud kendes
i øvrigt også for andre taxameterfinansierede
bevillinger på finansloven.
Jeg mener derfor, at det er nødvendigt at give udvalget
det redskab, som det er, at det fastsætter et loft for
taxametertilskuddene. Indførelsen af taxametertilskud vil i
modsat fald kunne medføre, at støtten til de
øvrige tilskudsmodtagere skal reduceres for at finansiere en
øget udgift til taxametertilskud til Skoleforeningen, hvis
foreningens aktivitet øges betydeligt.
Med hensyn til spørgsmålet om fastsættelsen
af loftet for taxametertilskuddene kan jeg oplyse, at loftet efter
lovforslaget skal aftales af Sydslesvigudvalget og
tilskudsmodtageren i resultataftalen. Der er ingen hindring for at
fastsætte loftet, så der er mulighed for
aktivitetsstigninger.
Jeg mener derfor, at det samlet set må anses for mest
hensigtsmæssigt, at vi fastholder, at tilskudsmodtageren og
Sydslesvigudvalget i resultataftalen skal aftale et loft for de
samlede taxametertilskud.
Med hensyn til en eventuel udvidelse af kredsen af
tilskudsmodtagere giver lovforslaget mulighed for, at der
også kan bevilges støtte til foreninger m.v. nord for
grænsen med henblik på at oplyse den danske befolkning
om mindretallet. Det er dog udelukkende Sydslesvigudvalgets
beslutning, om der skal ydes støtte til nye
tilskudsmodtagere.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder
Spørgsmål 5:
Det danske mindretal i Sydslesvig defineres i forhold til
København Bonn erklæringen fra 1955 og er
således tyske statsborgere, men det danske mindretal i
Sydslesvig, som er et sindelagsmindretal, omfatter op gennem tiden
og således også i dag personer, som ikke er tyske
statsborgere, men for eksempel danske. Disse personer indgår
typisk i mindretallet via ægteskab eller et
ansættelsesforhold hos en af mindretallets institutioner.
Erfaringen viser, at disse personer via deres engagement ofte er en
berigelse for mindretallets foreningsliv. Kan ministeren
bekræfte, at disse borgere også fremover kan være
en integreret del af mindretallets virke, selv om definitionen af
mindretallet i henhold til København Bonn erklæringen
fastholdes, og således bliver tilskudsberettiget til danske
statsmidler gennem de foreninger, som de er medlem af eller virker
i?
Svar:
Jeg kan bekræfte, at tilskudsmodtagende foreninger efter
lovforslaget vil kunne modtage tilskud til aktiviteter, hvori der
også deltager personer, der ikke er en del af det danske
mindretal. Det fremgår af bemærkningerne til
lovforslagets § 11, at det forhold, at virksomheden skal
være til gavn for det danske mindretal i Sydslesvig, ikke
udelukker, at andre, navnlig danske statsborgere med bopæl i
Sydslesvig, kan deltage i aktiviteterne.
Spørgsmål 6:
Det frisiske mindretal betragtes ikke som værende en
direkte del af det danske mindretal i Sydslesvig. Vil ministeren
bekræfte, at dette ikke er til hindre for, at det danske
mindretal opretholder de hidtidige samarbejdsrelationer med det
frisiske mindretal, organiseret i Friisk Foriining. Såfremt
ministeren er enig heri bedes bekræftelsen indeholde
»Friisk Foriinings« navn.
Svar:
I bemærkninger til lovforslagets § 1 er
anført, at definitionen på det danske mindretal, som
ikke omfatter det frisiske mindretal, ikke hindrer, at det danske
mindretal i Sydslesvig opretholder de hidtidige
samarbejdsrelationer med det frisiske mindretal. Dette gælder
også for den del af det frisiske mindretal, som er medlemmer
af Friisk Foriining.
Spørgsmål 8:
Vil ministeren bekræfte, at uagtet de nye procedurer,
jf. lovforslaget og forrige spørgsmål, er det de
tilskudsmodtagene sydslesvigske foreninger, organisationer og
institutioner, der i forhold til den danske statsbevilling og
Sydslesvigudvalget har det fulde driftsansvar for deres virksomhed
inden for lovens rammer?
Svar:
Efter lovforslaget har tilskudsmodtagerne driftsansvaret for
egen virksomhed. Ændrer en tilskudsmodtagende forening,
organisation m.v. sin virksomhed, så det har betydning for,
om støtten anvendes efter formålet, har
tilskudsmodtageren pligt til at indberette dette forhold til
Sydslesvigudvalget og undervisningsministeren efter lovforslagets
§ 21, stk. 3.
Spørgsmål 9:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 26/2-10 fra
Grænseforeningen og Dansk Folkeoplysnings Samråd, vedr.
L 98, jf. L 98 - bilag 8?
Svar:
Grænseforeningen og Dansk Folkeoplysnings Samråd
anmoder i henvendelsen af 26. februar 2010 Uddannelsesudvalget om,
at det i lovforslaget indarbejdes, at en bestemt procentdel af den
samlede bevilling til det danske mindretal i Sydslesvig på
forhånd reserveres til en oplysningsindsats i Danmark.
Som nævnt i henvendelsen, har Grænseforeningen
også under høringen over lovforslaget fremsat dette
ønske.
Dette forslag blev ikke imødekommet i
høringsnotatet under hensyn til, at det er det kommende
Sydslesvigudvalg, som efter lovforslaget får kompetencen til
at yde tilskud og lån og dermed også til at prioritere
mellem forskellige ansøgere.
Det er nyt i forhold til den gældende ordning, at der
efter lovforslaget også kan bevilges støtte til
foreninger m.v. nord for grænsen med henblik på at
oplyse den danske befolkning om mindretallet. Dermed vil kredsen af
tilskudsmodtagere kunne udvides, såfremt udvalget beslutter
det.
Jeg synes ikke, at det er hensigtsmæssigt at
indskrænke Sydslesvigudvalgets kompetence til at vurdere,
hvilke aktiviteter til gavn for mindretallet som udvalget
ønsker at fremme og med hvilket beløb.
Jeg mener derfor, at det må anses for mest
hensigtsmæssigt, at vi fastholder, at det er
Sydslesvigudvalget, som har kompetence til at fordele midlerne i
bevillingen.