Fremsat den 17. december 2009 af
ministeren for sundhed og forebyggelse (Jakob Axel Nielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
Blødererstatningsfonden
(Videreførsel af
Blødererstatningsfonden)
§ 1
I lov nr. 440 af 14. juni 1995 om
Blødererstatningsfonden, som ændret ved § 29
i lov nr. 386 af 22. maj 1996 og § 37 i lov nr. 980 af
17. december 1997, foretages følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »sundhedsministeren« til:
»ministeren for sundhed og forebyggelse« og
»Sundhedsministeren« til: »Ministeren«.
2. I
§ 2, stk. 1,
indsættes efter »regler«: »jf. dog
stk. 2.«.
3. I
§ 2 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan efter behov
tilføre fonden yderligere midler.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
4. I
§ 2, stk. 2, der bliver
stk. 3, indsættes efter »stk. 1«:
»og stk. 2«
5. I
§ 4, stk. 7,
ændres »1,5 pct. af fondens oprindelige« til:
»150.000 kr. af fondens«.
6. § 13, stk. 1, affattes
således:
»Fonden ophører
med sin virksomhed, når der ikke længere er
støtteberettigede efter § 4. Fondens bestyrelse
giver ministeren for sundhed og forebyggelse meddelelse
herom.«
7. § 14, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. Der
skal i alle tilfælde ses bort fra ydelser efter denne lov og
afkastet heraf i forbindelse med tildeling af ydelser efter
pensionslovgivningen, lov om aktiv socialpolitik og
sociallovgivningen i øvrigt.«
§ 2
Loven træder i kraft
den 1. juni 2010.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. | Indledning |
2. | Lovforslagets hovedindhold |
3. | Lovforslagets baggrund |
4. | Lovforslagets indhold |
5. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige |
6. | Administrative konsekvenser for det
offentlige |
7. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet mv. |
8. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv. |
9. | Administrative konsekvenser for
borgere |
10. | Miljømæssige
konsekvenser |
11. | Forholdet til EU-retten |
12. | Høring |
13. | Sammenfattende skema |
| |
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at sikre en
videreførelse af Blødererstatningsfonden. Fonden har,
siden sin oprettelse i 1995, haft til formål at sikre de
blødere, som i 1980'erne blev smittet med HIV gennem deres
faktorpræparater, en særlig støtte i form af
udbetalinger fra fonden. Der sikres ved lovforslaget også
hjemmel til overførsel af yderligere midler til
fonden.
2. Lovforslagets hovedindhold
Efter den gældende lov om Blødererstatningsfonden
ophører fonden med sin virksomhed senest 15 år efter
lovens ikrafttræden. Da loven trådte i kraft den 15.
juni 1995, vil fonden dermed skulle ophøre med sin
virksomhed den 15. juni 2010. På dette tidspunkt forventes
det, at Blødererstatningsfondens oprindelige kapital
på 20 mio.kr., som ifølge loven blev ydet én
gang for alle, er ved at være opbrugt.
Imidlertid er 27 HIV-smittede blødere - imod den
forventning om de HIV-smittede bløderes livsperspektiv, som
lå til grund for vedtagelsen af loven i 1995 -
glædeligvis fortsat i live.
Det er regeringens opfattelse, at disse blødere, som i
starten af 1980'erne blev smittet med HIV via deres blodprodukter
(faktorpræparater), samt deres efterladte, bør sikres
fortsat støtte i henhold til lov om
Blødererstatningsfonden.
Regeringen foreslår derfor, at lovens bestemmelse om
fondens ophør ophæves, og at der åbnes mulighed
for at tilføre fonden yderligere statslige midler som
grundlag for fortsat ydelse af økonomisk støtte,
så længe der i henhold lovens betingelser er
støtteberettigede. Med den påtænkte
tilførsel af yderligere statslige midler til fonden må
det forventes, at fondens virksomhed vil kunne videreføres
mindst 10 år frem i tiden. Blødererstatningsfondens
bestyrelse har ligeledes bekræftet denne antagelse.
Lovforslaget er led i udmøntningen af aftalen mellem
regeringen og Dansk Folkeparti om finansloven for 2010. Der blev
ved denne aftale opnået enighed overførsel af 10 mio.
kr. til fonden. Dette beløb overføres i 2010.
3. Lovforslagets baggrund
I første halvdel af 1980'erne, hvor en række
blødere blev smittet med HIV via deres blodprodukter
(faktorpræparater), fandtes der ikke nogen
lægemiddelerstatningsordning. Det var baggrunden dels for
statens ydelse af kulancemæssig godtgørelse og dels
for oprettelsen af Blødererstatningsfonden.
Staten ydede således fra og med 1987 en
kulancemæssig godtgørelse på 750.000 kr. til
hver enkelt bløder, der efter behandling med blodprodukter
ved danske sygehuse var blevet konstateret HIV-smittet, samt til
efterladte til disse blødere.
Blødererstatningsfonden blev oprettet ved lov nr. 440
af 14. juni 1995 om Blødererstatningsfonden. I medfør
af loven ydede staten i 1995 fonden et beløb på 20
mio. kr. til løbende fordeling blandt blødere, som
efter behandling med blodprodukter ved danske sygehuse var blevet
konstateret HIV-smittede, samt til efterladte efter sådanne
blødere. Der henvises til lovforslag nr. 224 (FF
tillæg A 3051), der blev fremsat den 19. april 1995 (FF
4752).
I henhold til loven udbetales 80 % af
Blødererstatningsfondens midler som et månedligt
beløb til nulevende HIV-smittede blødere til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste, det forkortede
livsperspektiv samt den eventuelt forringede livskvalitet, som
HIV-smitten medfører. I en overgangsperiode udbetales
endvidere et beløb til dækning af forsørgertab
til efterladte til en afdød HIV-smittet bløder. 20 %
af fondens midler skal ifølge loven udbetales efter
individuel ansøgning til merudgifter i dagligdagen begrundet
i HIV-smitten. Med etablering af fonden blev det således -
oven i den kulancemæssige godtgørelse - muligt at
tilgodese den enkelte HIV-smittede bløders individuelle
situation og behov.
Støtte efter loven er fritaget for indkomstskattepligt,
ligesom støtten dels ikke modregnes i ydelser, som
måtte tilkomme de pågældende efter pensions- og
sociallovgivningen.
Det er i lov om Blødererstatningsfonden angivet, at
fonden ophører med sin virksomhed senest 15 år efter
lovens ikrafttræden, hvilket er medio juni 2010. Det er ikke
i bemærkningerne til lovforslaget angivet, hvorfor fondens
virksomhed tidsmæssigt er begrænset til 15 år,
men det må antages, at dette tidsrum er fastsat under
hensyntagen til de daværende HIV-smittedes forventede
restlevetid. Såvel af lovens ordlyd som af
bemærkningerne til lovforslaget fremgår det
udtrykkeligt, at der ikke herudover vil blive tilført midler
til fonden fra staten.
Antagelsen om, at der efter 15 år ikke ville være
nogle HIV-smittede blødere tilbage, og fonden dermed ikke
længere havde et formål, har vist sig lykkeligvis ikke
at holde stik. Blødererstatningsfondens formål er
således fortsat aktuelt, men lovbestemmelsen om fondens
ophør og forbruget af den oprindelige fondskapital
forhindrer en videreførelse af støtteordningen.
Blødererstatningsfondens bestyrelse, der
sekretariatsbetjenes af Danmarks Bløderforenings
sekretariat, træffer afgørelse vedrørende
udbetaling af fondsmidler. De bevilgede tilskud fra
Blødererstatningsfonden har i regnskabsårene 2007 og
2008 udgjort henholdsvis knapt 848.000 kr. og knapt 898.000 kr.
svarende til et samlet årligt gennemsnit på ca. 873.000
kr. eller godt 32.000 kr. til hver enkelt af de
tilbageværende 27 begunstigede blødere. Ved udgangen
af 2008 udgjorde fondens resterende kapital godt 2,4 mio.kr.
Fonden er efter loven desuden berettiget til årligt at
anvende indtil 1,5 % svarende til 0,3 mio.kr. af fondens
oprindelige kapital til administration og revision af fonden.
Udgifterne hertil har i regnskabsåret 2008 udgjort knapt 0,2
mio.kr.
4. Lovforslagets indhold
Med ændringerne i lovens § 2 sikres ministeren
den nødvendige hjemmel til at overføre de midler, som
regeringen og Dansk Folkeparti i finanslovsaftalen for 2010 blev
enige om, skulle overføres til fonden.
Med ændringen i lovens § 4 ændres det
maksimale beløb, som fonden kan anvende til revision og
administration af fonden. Beløbet nedsættes fra 1,5 %
af den oprindeligt tilførte kapital til maksimalt 150.000
kr. Dette beløb antages på baggrund af ændringen
i antallet af støtteberettigede at være
tilstrækkeligt, hvilket er bekræftet af
Blødererstatningsfondens bestyrelse.
Med ændringen af lovens § 13 sker der en
videreførelse af fonden, således at denne først
ophører, når der efter lovens § 4, ikke
længere er nogen støtteberettigede.
5. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Med lovforslaget skabes der hjemmel for at tilføre
yderligere statslige midler til Blødererstatningsfonden. Det
er med aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om finansloven
for 2010 aftalt at tilføre fonden yderligere 10 mio. kr. fra
2010.
Som nævnt har de bevilgede tilskud fra
Blødererstatningsfonden i de seneste to regnskabsår i
gennemsnit udgjort 873.000 kr. svarende til godt 32.000 kr. til
hver enkelt af de tilbageværende 27 begunstigede
blødere. En fastholdelse af det samlede årlige
støttebeløb uden hensyn til antallet af
tilbageværende begunstigede blødere ville ad åre
indebære, at færre og færre blødere og
efterladte hver ville kunne tildeles stadigt voksende
støttebeløb. Blødererstatningsfondens
bestyrelse har i forbindelse med lovforslagets forberedelse
bekræftet, at fondens nuværende bevillingspraksis (for
så vidt angår størrelsen og baggrunden for de
ydede beløb) agtes videreført uændret,
således at det nævnte gennemsnitlige årlige
støttebeløb til hver enkelt af de
tilbageværende begunstigede blødere - reguleret for
pris- og lønstigninger - vil blive fastholdt. Det samlede
årlige støttebeløb vil dermed forventeligt
gradvis falde i takt med, at antallet af begunstigede
blødere og efterladte falder.
Det er regeringens vurdering, at det hidtidige
maksimumbeløb til administration og revision af fonden vil
kunne sænkes som følge af det reducerede antal
støtteberettigede. Fonden har som nævnt i det seneste
regnskabsår anvendt knapt 0,2 mio.kr. til administration og
revision. Da fonden frem over vil skulle yde støtte til et
stadigt faldende antal støtteberettigede, må det
forventes at også administrationsomkostningerne vil kunne
reduceres. Det forekommer på den baggrund
tilstrækkeligt, at der maksimalt anvendes 150.000 kr.
årligt til fondens administrationsomkostninger.
Blødererstatningsfondens bestyrelse har bekræftet
denne antagelse.
Fondsudgifterne i de seneste to regnskabsår giver
grundlag for en formodning om, at fonden - med en forlængelse
af sin virksomhedsperiode - vil kunne afholde de fornødne
støttebeløb og administrationsomkostninger i den
resterende del af 2010 uden tilførsel af yderligere
statslige midler, således at der først bliver behov
for tilførsel af yderligere midler fra og med
finansåret 2011. Blødererstatningsfondens bestyrelse
har bekræftet denne antagelse.
Med den påtænkte tilførsel af yderligere
statslige midler til fonden må det forventes, at fondens
virksomhed vil kunne videreføres mindst 10 år frem i
tiden. Blødererstatningsfondens bestyrelse har ligeledes
bekræftet denne antagelse.
6. Administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for det
offentlige.
7. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
8. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
9. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgere
10. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
12. Høring
Lovforslaget har været i høring hos
Blødererstatningsfondens bestyrelse, Center for Små
Handicapgrupper, Danmarks Bløderforening, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter og
Forbrugerrådet.
| | |
13. Sammenfattende
skema |
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Merudgift på 10 mio. kr. I
forbindelse med regeringen og Dansk Folkepartis aftale om
finansloven for 2010 blev det besluttet, at der overføres
10. mio. kr. til fonden. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
| |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ved kongelig resolution af 23. november 2007 overførtes
sager vedrørende sundhedslovgivningen til Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse. Som konsekvens heraf ændres lovens
henvisninger fra sundhedsministeren til ministeren for sundhed og
forebyggelse samt fra Sundhedsministeren til Ministeren.
Til nr. 2
Det foreslås, at der i lovens § 2,
stk. 1, tilføjes en henvisning til stk. 2,
således at en yderligere overførelse af midler ikke er
i strid med lovens ordlyd om, at fonden i 1995 tilførtes
midler »én gang for alle«.
Til nr. 3
Det foreslås, at der i § 2 indsættes et
stykke 2, hvorefter ministeren sikres den fornødne hjemmel
til at tilføre Blødererstatningsfonden yderligere
statslige midler. Det er i forbindelse med regeringens og Dansk
Folkepartis aftale om finansloven for 2010 aftalt, at fonden
tilføres 10 mio. kr. i 2010, som nævnt ovenfor under
pkt. 5. De midler, som overføres, forventes administreret af
fonden på samme måde, som de midler fonden tidligere er
tilført. Således at 80 % af
Blødererstatningsfondens midler udbetales som et
månedligt beløb til nulevende HIV-smittede
blødere til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, det
forkortede livsperspektiv samt den eventuelt forringede
livskvalitet, som HIV-smitten medfører. Og 20 % af fondens
midler udbetales efter individuel ansøgning til merudgifter
i dagligdagen begrundet i HIV-smitten.
Til nr. 4
Det foreslås, at der i § 2, stk. 2, der
bliver stk. 3, indsættes en henvisning til det nye
stk. 2, således at det fremgår præcis,
hvilke midler fonden råder over, og hvilke der er
tilført af staten.
Til nr. 5
Det foreslås, at § 4, stk. 7
ændres, så det hidtidige maksimumbeløb til
administration og revision af fonden sænkes som følge
af det reducerede antal støtteberettigede siden fondens
oprettelse i 1995. Fonden har i det seneste regnskabsår
anvendt knapt 0,2 mio.kr. til administration og revision. Da fonden
frem over vil skulle yde støtte til et stadigt faldende
antal støtteberettigede, må det forventes at
administrationsomkostningerne vil falde yderligere. Det forekommer
på den baggrund tilstrækkeligt, at der maksimalt
anvendes 150.000 kr. årligt til fondens administrations- og
revisionsomkostninger.
Det vurderes ikke at være nødvendigt at
pristalsregulere beløbet fremadrettet, henset til de
faldende administrationsomkostninger.
Til nr. 6
Det foreslås, at lovens § 13, stk. 1
ændres, således at fonden først ophører
med sin virksomhed, når der ikke længere er nogen
støtteberettigede efter lovens § 4. Efter lovens
§ 4 ydes der støtte både til de HIV-smittede
blødere samt deres efterladte. Ved efterladte menes
ægtefæller, samlevende, hvor samlivet har bestået
i mindst 2 år, og børn under 21 år.
Samtidig foreslås det, at fondens bestyrelse er
forpligtet til at give ministeren for sundhed og forebyggelse
besked herom, således at der kan ske en afvikling af
fonden.
Til nr. 7
Der er tale om en ajourføring af de love, ifølge
hvilke der ved tildeling af ydelser skal ses bort fra
godtgørelse og afkast heraf tildelt efter lov om
Blødererstatningsfonden.
Til § 2
Det foreslås at loven træder i kraft den 1. juni
2010 for at sikre, at loven træder i kraft inden det
tidspunkt - den 15. juni 2010 - hvor fonden efter den
gældende lov ville skulle være ophørt.
Til § 3
Bestemmelsen fastlægger lovens territoriale
anvendelsesområde svarende til den gældende lov.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov om Blødererstatningsfonden,
jf. lov nr. 440 af 14. juni 1995, som ændret ved
§ 29 i lov nr. 386 af 22. maj 1996 og senest ved
§ 37 i lov nr. 980 af 17. december 1997, foretages
følgende ændringer: |
| | |
| | 1.Overalt i
loven ændres »sundhedsministeren« til:
»ministeren for sundhed og forebyggelse« og
»Sundhedsministeren« til:
»Ministeren«. |
| | |
§ 2.
Staten yder en gang for alle fonden et beløb på 20
mio. kr., der udbetales, når fonden er etableret efter denne
lovs regler. | | 2. I § 2, stk. 1, indsættes
efter »regler«: »jf. dog
stk. 2.«. 3. I § 2 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2. Ministeren for sundhed og
forebyggelse kan efter behov tilføre fonden yderligere
midler.« Stk. 2 bliver herefter
stk. 3. |
| | |
Stk. 2.
Sundhedsministeren kan godkende, at også andre midler end de
af staten efter stk. 1 tilførte midler indgår i
fonden. | | 4. I § 2, stk. 2, der bliver
stk. 3, indsættes efter »stk. 1«: »og stk. 2« |
| | |
§ 4.
Fondens midler uddeles efter bestyrelsens beslutning efter
retningslinjerne i stk. 2-4, jf. dog stk. 5. Stk. 2.
Fonden kan yde støtte i form af engangsbeløb eller
beløb, der ydes over et på forhånd fastsat antal
år eller til en begivenhed, der indtræder inden dette
åremåls udløb. Fonden kan i forbindelse hermed
forbruge af såvel kapitalen som afkastet heraf. Stk. 3.
Indtil 20 pct. af fondens midler kan efter ansøgning ydes
som engangsbeløb til merudgifter, som den HIV-smittede
bløder eller dennes samlevende familie måtte have i
deres dagligdag som følge af den HIV-smittede bløders
eller dennes families særlige individuelle behov. Stk. 4.
Resten af fondens midler kan efter ansøgning ydes som
engangsbeløb eller faste årlige beløb dels til
dækning af HIV-smittede bløderes tabte
arbejdsfortjeneste og det forkortede livsperspektiv samt eventuelt
forringet livskvalitet, som HIV-smitten medfører, dels til
dækning af forsørgertab til efterladte efter en
afdød HIV-smittet bløder. Beløb kan dog kun
ydes, så længe de pågældende lever.
Beløb, der udbetales til efterladte børn, kan
længst ydes indtil barnets fyldte 21. år. Stk. 5.
Sundhedsministeren kan, når særlige forhold taler
herfor, efter ansøgning fra fondens bestyrelse godkende
fravigelse af de i stk. 2-4 anførte retningslinjer for
fondens anvendelse. Stk. 6.
Efterladte efter stk. 4 omfatter ægtefæller til
HIV-smittede blødere eller samlevere, hvor samlivet har
bestået mindst 2 år, og børn. Fondens bestyrelse
kan, når særlige forhold taler herfor, dispensere fra
kravet om 2 års samliv, for så vidt angår en
efterladt samlever. | | |
Stk. 7.
Fonden kan af dennes midler årligt anvende indtil 1,5 pct. af
fondens oprindelige kapital til administration og revision af
fonden. | | 5. I § 4, stk. 7, ændres
»1,5 pct. af fondens oprindelige« til: »150.000
kr. af fondens«. |
| | |
§ 13.
Fonden ophører med sin virksomhed senest 15 år efter
lovens ikrafttræden, eller når fondens bestyrelse i
øvrigt ansøger sundhedsministeren herom. Stk. 2.
Ved fondens ophør tilfalder eventuelle resterende midler
staten, jf. dog stk. 3. Stk. 3.
Såfremt der efter § 2, stk. 2, er
tilgået fonden andre midler end de af staten tilførte,
træffer sundhedsministeren ved fondens ophør
bestemmelse om, hvorledes disse eventuelle resterende midler skal
forvaltes. Stk. 4.
Beregning af resterende midler efter stk. 2-3 foretages
på grundlag af en forholdsmæssig fordeling baseret
på de oprindelige kapitalindskud fra henholdsvis staten og
andre. | | 6.§ 13, stk. 1, affattes
således: »Fonden ophører med sin
virksomhed, når der ikke længere er
støtteberettigede efter § 4. Fondens bestyrelse
giver ministeren for sundhed og forebyggelse meddelelse
herom.« |
| | |
§ 14.
Støtte udbetalt efter denne lov og afkastet heraf
indgår ikke i modtagerens husstandsindkomst, jf.
§ 8 i lov om individuel boligstøtte. | | |
Stk. 2.
Der skal i alle tilfælde ses bort fra ydelser efter denne lov
og afkastet heraf i forbindelse med tildeling af ydelser efter
pensionslovgivningen, og andre sociale love inden for
Socialministeriets område. | | 7.§ 14, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2. Der skal i alle
tilfælde ses bort fra ydelser efter denne lov og afkastet
heraf i forbindelse med tildeling af ydelser efter
pensionslovgivningen, lov om aktiv socialpolitik og
sociallovgivningen i øvrigt.« |