Fremsat den 17. december 2009 af
økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om detailsalg fra
butikker m.v.
(Liberalisering af reglerne om
åbningstid)
§ 1
I lov nr. 606 af 24. juni 2005 om detailsalg fra
butikker m.v., som ændret ved § 4 i lov nr. 391 af
25. maj 2009, foretages følgende ændringer:
1. § 1, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
2. § 2, stk. 1, affattes
således:
»Der må ikke ske
detailsalg fra de butikker, der er nævnt i § 1,
stk. 1, på helligdage, grundlovsdag og juleaftensdag
samt efter kl. 15 på nytårsaftensdag.«
3. I
§ 2, stk. 1,
ændres »kl. 17.00« til: »kl.
20.00«.
4. § 2, stk. 2-4,
ophæves.
Stk. 5 bliver herefter stk. 2.
5. I
§ 3, stk. 1,
indsættes som nr. 8:
»8)
Brød, mejeriprodukter og aviser.«
6. § 3, stk. 2,
ophæves.
7. I
§ 4, stk. 1,
indsættes som nr. 7-9:
»7)
Bagerbutikker.
8)
Byggemarkeder.
9) Butikker, hvis
omsætning hovedsageligt stammer fra salg af materialer til
brug for bygning eller vedligeholdelse af fast ejendom eller fra
produkter til brug i haven. Den enkelte butiks samlede
omsætning må dog ikke overstige den fastsatte
beløbsgrænse i § 5, stk. 1.«
8. I
§ 5, stk.1, ændres to
steder »27,1« til: »30,5«.
9. I
§ 5, stk. 4,
ændres »11,7« til: »13,2«.
10. I
§ 5, stk. 5,
ændres »en registreret eller statsautoriseret
revisor« til: »en godkendt revisor«.
11. § 9, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Butikker, der er beliggende på eller ved havnearealer, og som
forud for den 5. oktober 2000 har holdt åbent i
overensstemmelse med undtagelsesbestemmelsen i § 3,
stk. 5, i lov om butikstid m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 614 af 26. juni 2000, og som af kommunalbestyrelsen har
fået tilladelse til efter den 1. juli 2007 at foretage
detailsalg i en nærmere angivet periode, kan uanset
§ 2, stk. 1, fortsætte hermed i den periode,
tilladelsen angiver.«
12. § 9, stk. 4,
ophæves.
13. § 11 ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2010, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 2, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker m.v.,
som ændret ved denne lovs § 1, nr. 2, træder
i kraft den 1. oktober 2012.
§ 3
Stk. 1. Uanset
§ 2, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker m.v.
må der ske detailsalg fra butikker, der er nævnt i
§ 1, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker m.v.,
i perioden fra den 1. juli 2010 til den 30. september 2012 i
følgende tidsrum:
1) Fra kl. 10.00
til kl. 17.00 den første og sidste søndag i hver
måned.
2) Fra kl. 10.00
til kl. 17.00 alle søndage i december måned.
3) Fra kl. 10.00
til kl. 17.00 på yderligere 4 søndage om
året.
4) Fra kl. 10.00
til kl. 20.00 den sidste søndag før
juleaftensdag.
Stk. 2.
Stk. 1, nr. 1-3, finder ikke anvendelse, hvis en helligdag,
grundlovsdag eller juleaftensdag er en søndag.
Stk. 3. Hvis
nytårsaftensdag er en søndag, må der uanset
stk. 1, nr. 1-3, ikke ske detailsalg fra butikken efter kl.
15.00.
Bemærkninger til lovforslaget
| |
Almindelige
bemærkninger |
| |
1. | Indledning |
2. | Baggrund |
3. | Lovforslagets indhold |
4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner |
5. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet |
6. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet |
7. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
8. | Miljømæssige
konsekvenser |
9. | Forholdet til EU-retten |
10. | Hørte myndigheder og
organisationer |
11. | Sammenfattende skema |
| |
1. Indledning
Lovforslaget tager udgangspunkt i det forslag, detailbranchen
fremlagde i august 2009. Regeringen har efterfølgende
indgået en politisk aftale med Dansk Folkeparti, som på
følgende områder betyder en større
liberalisering end detailbranchens oplæg:
På lørdage udvides åbningstiden fra kl.
17.00 til kl. 20.00 for alle butikker.
Herudover får byggemarkeder og alle bagerbutikker uanset
omsætning mulighed for at holde åbent på
søn- og helligdage. Ligeledes undtages mindre butikker, der
sælger materialer til hus og have, fra
lukketidsbestemmelserne.
Med lovforslaget sker der en trinvis liberalisering af de
regler, der regulerer butikkernes åbningstider. Fra den 1.
juli 2010 liberaliseres mulighederne for søndagsåbent,
så alle butikker kan holde åbent den første og
sidste søndag i hver måned samt hver søndag i
december måned. Herudover får butikkerne mulighed for
at holde åbent 4 søndage om året efter eget
valg. På lørdage udvides åbningstiden, så
butikkerne kan holde åbent til kl. 20.00 i stedet for som i
dag til kl. 17.00.
Herudover får byggemarkeder og alle bagerbutikker uanset
omsætning mulighed for at holde åbent på
søn- og helligdage.
Butikker, hvis omsætning for hovedpartens vedkommende
stammer fra salg af materiale til bygning eller vedligeholdelse af
fast ejendom eller fra materialer til brug i haven, kan efter
forslaget ligeledes holde åbent på søn- og
helligdage, hvis deres samlede omsætning ikke overstiger den
i § 5, stk. 1, jf. stk. 8, fastsatte
beløbsgrænse (30,5 mio. kr. i 2009).
Fra den 1. oktober 2012 sker der en yderligere liberalisering,
hvorefter alle butikker kan holde åbent alle dage året
rundt med undtagelse af helligdage, grundlovsdag og juleaftensdag.
Nytårsaftensdag skal butikkerne lukke kl. 15.
Formålet med loven er at skabe større
fleksibilitet for butikkerne og forbrugerne samt fri konkurrence
på markedet. Forslaget vil således medvirke til at
skabe tidssvarende åbningstider til gavn for både
butikker og forbrugere.
2. Baggrund
Den gældende lov om detailsalg fra butikker m.v.
trådte i kraft den 1. juli 2005. Loven indeholder i
§ 11 en revisionsklausul, hvorefter økonomi- og
erhvervsministeren skal fremsætte forslag om revision af
loven i folketingsåret 2009-10. Samtidig skal der foretages
en analyse af, hvordan loven påvirker detailhandelens
struktur. Der er blevet udarbejdet en detailhandelsanalyse, der er
blevet publiceret i oktober 2009.
Efter den gældende lov om detailsalg fra butikker m.v.
kan alle butikker holde døgnåbent for detailsalg alle
hverdage fra mandag kl. 06.00 til lørdag kl. 17.00. Ved
loven i 2005 blev der foretaget en række liberaliseringer,
hvorved butikkerne bl.a. fik udvidet adgangen til at holde
søndagsåbent. Således har alle butikker mulighed
for at holde åbent den første søndag i hver
måned, samt alle søndage i december før
juleaftensdag. Desuden har alle butikker 4
»løse« søndage, som de kan vælge at
placere, som de vil - dog ikke på helligdage, juleaftensdag
og grundlovsdag, samt nytårsaftensdag efter kl. 15. Endelig
har alle butikker mulighed for at holde åbent 2
søndage efter eget valg i månederne juli-august.
Afhængigt af, hvordan helligdagene falder i et givent
år, giver det mellem 18 og 21 søndage årligt,
hvor alle butikker kan vælge at holde
søndagsåbent.
Dagligvarebutikker, hvis årlige omsætning ikke
overstiger 30,5 mio. kr. (pristalsreguleret i marts 2009), kan
holde åbent alle dage året rundt.
Herudover er der en række særrettigheder til
butikker med særlig beliggenhed samt til butikker, der
sælger særlige varer.
Regeringen gav i forbindelse med fremsættelsen af
2005-loven udtryk for og er fortsat af den opfattelse, at en
liberalisering skal ske over en årrække, så
detailhandelen og samfundet i sin helhed får mulighed for
gennem en periode at indstille sig på og tilpasse sig til de
ændrede forhold. En liberalisering skal ske på en
sådan måde, at der tages hensyn til en kombination af
forbrugernes, de ansattes og de forretningsdrivendes behov.
Det er de færreste butikker, der i dag udnytter de
muligheder, lukkeloven allerede indeholder, for at holde aften- og
natåbent på alle hverdage. Ligeledes benyttes
åbningstiden meget forskelligt af forskellige typer butikker
samt fra egn til egn. Det synes således fortrinsvis at
være dagligvarebutikker og store udvalgsvarebutikker, der har
benyttet sig af mulighederne for at holde åbent på
»løse« søndage.
Regeringen ønsker at skabe fleksible vilkår for
forbrugerne generelt og for børnefamilierne i
særdeleshed. Men det er vigtigt, at en yderligere
liberalisering foretages, så det sker på en måde,
så både forbrugere, butikker og de ansatte kan nå
at indstille sig herpå. Ikke mindst under den nuværende
finanskrise, der også har stor betydning for detailhandelen,
er det vigtigt, at ændringerne sker over en
årrække. Lovforslaget er udarbejdet med behørig
hensyntagen hertil. Det foreslås derfor, at liberaliseringen
sker trinvis over en årrække.
Den foreslåede liberalisering er en naturlig
fortsættelse af den liberalisering, der er sket ved
lukkelovsrevisionerne i 1995, 2000 og 2005, og den skaber mulighed
for, at de butikker, der ønsker at gøre brug heraf, i
takt med samfundsudviklingen kan holde yderligere
søndagsåbent.
En trinvis liberalisering giver butikkerne mulighed for at
tilpasse deres åbningstider efter deres eget, forbrugernes og
de ansattes behov. Med de enklere regler for, hvornår
butikkerne kan holde åbent, skabes større
fleksibilitet for alle typer butikker uanset beliggenhed og
omsætning. De handlende vil få en periode til at
indstille sig på de nye muligheder, loven giver, og
forbrugerne vil få gavn af den større fleksibilitet,
der må forventes at blive for at gøre deres
indkøb.
3. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget sker der en liberalisering, som foregår
over to omgange. Fra den 1. juli 2010 vil alle butikker - uanset
størrelse, beliggenhed og type - kunne holde åbent
både den første og sidste søndag i hver
måned. Endvidere vil butikkerne kunne holde åbent alle
søndagene i hele december måned. Endelig får
butikkerne mulighed for at holde åbent yderligere 4
søndage om året efter eget valg. Det er dog en
betingelse, at søndagene ikke falder på helligdage,
juleaftensdag og grundlovsdag samt nytårsaftensdag efter kl.
15.00, hvor der ikke må ske detailsalg. Afhængigt af
placeringen af helligdage i et år, vil det give ca. 30
søndage om året, hvor butikkerne kan vælge at
holde åbent.
På lørdage, som er en af de travleste
indkøbsdage, foreslås åbningstiden udvidet for
alle butikker til kl. 20.00. Alle butikker kan herefter holde
døgnåbent fra mandag morgen kl. 6.00 til lørdag
kl. 20.00.
Den gældende særbestemmelse om brød,
mejeriprodukter og aviser udvides, så salg af disse produkter
kan ske hele døgnet - også på butikkernes
lukkedage. Bestemmelsen suppleres med en generel bestemmelse om, at
bagerbutikker kan holde åbent alle dage året
rundt.
Samtidig åbnes der op for, at byggemarkeder, hvis
omsætning for hovedpartens vedkommende stammer fra salg af en
lang række forskellige materialer til brug ved bygning og
vedligeholdelse af fast ejendom, kan holde åbent på
søn- og helligdage, så bl.a.
»gør-det-selv«-folket, kan købe de
nødvendige materialer og det nødvendige
værktøj, også på disse dage.
Mindre butikker, hvis omsætning for hovedpartens
vedkommende stammer fra salg af materiale til bygning eller
vedligeholdelse af fast ejendom eller materialer til brug i haven,
kan efter forslaget ligeledes holde åbent på
søn- og helligdage, hvis deres samlede omsætning ikke
overstiger den i § 5, stk. 1, jf. stk. 8,
fastsatte beløbsgrænse (30,5 mio. kr. i 2009).
Bestemmelsen supplerer den ligeledes foreslåede bestemmelse
for byggemarkeder.
Det foreslås, at loven fra den 1. oktober 2012 bliver
yderligere liberaliseret, så alle butikker - uanset
størrelse, beliggenhed og type - vil kunne holde
døgnåbent året rundt, dog med undtagelse af
helligdage, grundlovsdag og juleaftensdag samt
nytårsaftensdag efter kl. 15.00. Med forslaget bliver der
således 13 lukkedage samt lukning nytårsaftensdag efter
kl. 15.00.
På de nævnte lukkedage vil mindre
dagligvarebutikker, jf. den gældende lovs § 5,
butikker med særlige tilladelser, jf. § 6,
§ 9, stk. 1, og § 10, butikker, der
sælger særlige varer, jf. § 3, eller har en
særlig beliggenhed, jf. § 4 og § 9,
stk. 2 og 3, dog fortsat kunne holde åbent.
Selvom åbningstiderne gøres mere liberale og
fleksible, er der dog fortsat et behov for, at der kan købes
dagligvarer også på helligdage. De gældende
regler om, at dagligvarebutikker med en årlig omsætning
under 30,5 mio. kr. kan holde åbent også på
lukkedagene, foreslås derfor bibeholdt uændret. Som
hidtil vil omsætningsgrænserne blive reguleret en gang
årligt.
Herudover foreslås der nogle enkelte justeringer af
lovteksten, der ikke ændrer på lovens materielle
indhold.
Lovforslaget berører ikke de særlige regler i
erhvervslejeloven og lejeloven for butikker beliggende i
butikscentre o. lign. Disse bestemmelser, der er indført som
en beskyttelse af især mindre specialbutikker, betyder, at
lejere af forretninger i butiksfællesskaber ikke ved
vedtægter eller kontrakt kan pålægges at holde
åbent mandag til fredag efter kl. 20.00 og fra lørdag
kl. 17.00 til mandag kl. 06.00. Bestemmelserne herom findes i
erhvervslejelovens § 39, stk. 2, 2. pkt. og i
lejelovens § 30, stk. 2, 2. pkt.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Lovforslaget får ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
5. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Det vurderes, at en yderligere lempelse af reglerne for
butikkernes lukketider kan have positive økonomiske
konsekvenser for de omfattede butikker. Ved at liberalisere
lovgivningen, gives butikkerne således mulighed for at kunne
holde åbent flere søndage, hvilket kan gavne deres
afsætningsmuligheder.
For mindre butikker kan liberaliseringen betyde øget
konkurrence.
6. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget får ikke administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget får ikke konsekvenser for
miljøet.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer
Forslaget har været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Advokatrådet, Arbejdsgiverforeningen Konditorer, Bagere
og chokolademagere, Bager- og Konditormestre i Danmark,
Beskæftigelsesministeriet, Benzinforhandlernes
Fællesrepræsentation, Bryggeriforeningen, Coop Danmark
A/S, Danmarks Aktive Forbrugere, Danmarks Apotekerforening,
Danmarks Fiskehandlere, Danmarks Fotohandlerforening, Danmarks
Optikerforening, Danmarks Restauranter og Caféer, Danmarks
Sportshandlerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Detail,
Dansk Erhverv, Dansk Frisør og Kosmetikerforbund, Dansk
Frisørmesterforening, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk
Landbrugsrådgivning - Landscentret, Dansk Supermarked A/S,
Danske Cykelhandlere, Danske Guldsmede og Urmagere, Danske
Helsekostforretningers Brancheforening, Danske
Håndværksslagtere, Danske Slagtemestres Landsforening,
Danske Regioner, De Samvirkende Købmænd, Den Danske
Boghandlerforening, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, DSB Detail A/S,
Ejendomsforeningen Danmark, Finansministeriet,
Forbrugerrådet, Foreningen af Dagligvaregrossister,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske
Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer, Forsvarsministeriet,
Frederiksberg Kommune, Helsebranchens Leverandørforening,
HK, HK-Handel, HORESTA, Håndværksrådet,
Indenrigs- og Socialministeriet, Justitsministeriet,
Kirkeministeriet, Klima- og Energiministeriet, Kommunernes
Landsforening, Kulturministeriet, Københavns City Center,
Københavns Kommune, Københavns Politi, Landbrugets
Rådgivningscenter, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen af landsbysamfund, Landsorganisationen af Danmarks
Detailfiskehandlere, Landsorganisationen i Danmark,
Materialistforeningen, Miljøministeriet, Ministeriet for
Flygtninge, Indvandrere og Integration, Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling,
Nærbutikkernes Landsforening, Politidirektøren i
København, Politidirektørforeningen, Rigsadvokaten,
Rigspolitichefen afdeling E, Skatteministeriet,
Transportministeriet, Udenrigsministeriet,
Undervisningsministeriet, Urmagernes og Optikernes
Landssammenslutning.
| | |
11. Sammenfattende
skema |
| | |
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lempelsen af reglerne for butikkernes
lukketider kan have positive økonomiske konsekvenser for de
omfattede butikker. | For mindre butikker, kan liberaliseringen
betyde øget konkurrence. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
| |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Det foreslås, at lovens § 1, stk. 2, ophæves.
Bestemmelsen blev indsat i den gældende lov i forbindelse med
indførelsen af muligheden for »samdrift«, dvs.
muligheden for, at der i butikker, hvorfra der sker detailsalg,
ligeledes vil kunne ske servering, samt muligheden for, at der fra
lokaler, hvor der drives restaurationsvirksomhed - såvel med
som uden alkoholbevilling - ligeledes vil kunne ske detailsalg af
varer. Bestemmelsen blev i sin tid indsat for at understrege, at
det, hvis der foruden detailsalg også sker servering fra en
butik omfattet af stk. 1, er restaurationslovens regler, der
gælder for serveringsvirksomheden.
Ved den netop foretagne ændring af lov om
næringsbrev til visse fødevarevirksomheder og lov om
restaurations- og hotelvirksomhed m.v. (lov nr. 391 af 25. maj
2009) blev reglerne om servering i virksomheder uden
alkoholbevilling udskilt fra restaurationslovens regelsæt og
underlagt kravene om næringsbrev i lov om næringsbrev
til visse fødevarevirksomheder. Som konsekvens heraf finder
restaurationslovens regler - bortset fra reglerne om lukketid samt
enkelte ordensmæssige regler - ikke længere anvendelse
på virksomheder uden alkoholbevilling.
Det gældende stk. 2 er derfor overflødigt,
og det foreslås, at stykket udgår. Materielt sker der
ingen ændring for virksomheder med alkoholbevilling, idet
deres virksomhed er reguleret ved lov om restaurationsvirksomhed og
alkoholbevilling m.v.
Til nr. 2
Bestemmelsen, der træder i kraft den 1. oktober 2012,
afløser den ændring af lovens § 2, som efter
lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2010. Der bliver
således tale om en trinvis liberalisering, der
gennemføres ved, at butikkernes mulighed for at holde
søndagsåbent i første omgang udvides med et
antal søndage i perioden fra den 1. juli 2010 til den 30.
september 2012.
Bestemmelsen afskaffer ordningen med »faste« og
»løse« søndage, idet bestemmelsen
fastslår, at alle butikker - uanset størrelse,
beliggenhed og type - kan holde døgnåbent året
rundt, dog med undtagelse af helligdage, grundlovsdag,
juleaftensdag og nytårsaftensdag efter kl. 15.00. Med
forslaget bliver der således 13 lukkedage samt
nytårsaftensdag efter kl. 15.00.
Følgende dage anses i relation til lov om detailsalg
for helligdage: 1. og 2. juledag, nytårsdag,
skærtorsdag, langfredag, 1. og 2. påskedag, st. bededag
og Kr. Himmelfartsdag og 1. og 2. pinsedag.
På lukkedagene vil dagligvarebutikker med en årlig
omsætning på under 30,5 mio. kr., jf. den
gældende lovs § 5, butikker med særlige
tilladelser, jf. § 6, § 9, stk. 1, og
§ 10, butikker, der sælger særlige varer, jf.
§ 3, eller har en særlig beliggenhed, jf.
§ 4 og § 9, stk. 2 og 3, dog fortsat kunne
holde åbent.
Det følger fortsat af reglerne i erhvervslejeloven og
lejeloven, at lejere af forretninger i butiksfællesskaber
ikke ved vedtægter eller kontrakt kan pålægges at
holde åbent mandag til fredag efter kl. 20.00 og fra
lørdag kl. 17.00 til mandag kl. 06.00.
Til nr. 3
Efter den gældende lovs § 2, stk. 1, skal
butikkerne lukke lørdag kl. 17.00. Det foreslås, at
åbningstiden udvides, så der lørdage kan holdes
åbent i alle butikker til kl. 20.00. Alle butikker kan
herefter i perioden 1. juli 2010 til 30. september 2012 holde
døgnåbent fra mandag kl. 6.00 til lørdag kl.
20.00. Fra den 1. oktober 2012 udvides åbningstiden
yderligere, så der kun skal holdes lukket i den i
§ 2, stk. 1, omhandlede lukketid.
Til nr. 4
Efter § 2, stk. 2-4, gælder der en
række undtagelser til de generelle lukketidsregler. Det
foreslås, at stk. 2-4 i den gældende lovs
§ 2 ophæves fra lovens ikrafttræden den 1.
juli 2010. Bestemmelserne erstattes af bestemmelsen i lovforslagets
§ 3, der indeholder reglerne for, hvornår der
må foregå detailsalg fra butikkerne i perioden fra den
1. juli 2010 til den 30. september 2012. Der henvises til
bemærkningerne til forslagets § 3.
Til nr. 5
Efter § 3, stk. 2, kan visse butikker holde
åbent for salg af brød, mejeriprodukter og aviser
på bl.a. søn- og helligdage kl. 7.00-11.00. Den
foreslåede bestemmelse er udtryk for udvidelse af ordningen i
§ 3, stk. 2. Efter forslaget kan brød,
mejeriprodukter og aviser nu sælges i alle butikker og hele
døgnet. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med den
foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 1, nr. 7,
(forslagets § 1, nr. 7), hvorefter alle bagerbutikker
uanset omsætningsgrænse foreslås undtaget fra
lovens lukketidsregler.
Til nr. 6
Den gældende bestemmelse i § 3, stk. 2,
erstattes af den foreslåede § 3, stk. 1, nr.
8, jf. lovforslagets § 1, nr. 5, hvortil der
henvises.
Til nr. 7
Den gældende § 4, stk. 1, omhandler en
række butikker og anlæg, som er undtaget fra lovens
regler. Der er tale om butikker, hvor der kan være
særlige grunde til, at det skal være muligt at handle
uden for de tidsrammer, som loven ellers sætter op.
Det foreslåede § 4,
stk. 1, nr. 7 omhandler bagerbutikker. Bestemmelsen
giver mulighed for, at også store bagerbutikker kan holde
åbent på lovens lukkedage. Det er dog en
forudsætning, at bagerbutikkens væsentligste
omsætning stammer fra salg af brød og mejeriprodukter.
Der er intet til hinder for, at bagerbutikker sælger andre
produkter end de nævnte, men det er en forudsætning, at
mere end 50 pct. af butikkens omsætning hidrører fra
salg af de nævnte produkter.
Det foreslåede § 4,
stk. 1, nr. 8 omhandler byggemarkeder, dvs. de
markeder, der typisk sælger ting til bl.a.
»gør-det-selv«-folket, herunder folk, der laver
mindre håndværksarbejder under private former, og som
har behov for at kunne købe de nødvendige materialer
og det nødvendige værktøj også på
søn- og helligdage. Der vil typisk være tale om salg
af bygge- og vedligeholdelsesmaterialer til hus, sommerhus og
lignende, såsom brædder, maling, sanitet og
værktøj. Også artikler til brug i haven vil
være omfattet. Det er en betingelse, at byggemarkedets
omsætning for hovedpartens vedkommende - dvs. over 50 pct. -
stammer fra salg af materialer til brug ved bygning og
vedligeholdelse af fast ejendom og/eller produkter til brug i
haven, og at butikken kan dokumentere dette.
Det foreslåede § 4,
stk. 1, nr. 9 omhandler mindre butikker, der handler
med visse af de samme ting som byggemarkederne, men som typisk har
specialiseret sig inden for et enkelt eller nogle få
områder. Som eksempler kan nævnes VVS-forretninger,
maler- og tapetforretninger, farvehandlere, tømrer- og
trælastudsalg, havecentre, køkken- og
badeværelsesforretninger og lignende.
Selvom der typisk er tale om specialbutikker, er der ingen
begrænsning på de varegrupper, butikken kan
sælge. Der er således intet i vejen for, at butikken
sælger f.eks. møbler, billeder, lamper, løse
tæpper og andet interiør. Som for byggemarkeder er det
dog en betingelse, at mere end 50 pct. af butikkens omsætning
hidrører fra salg af produkter, der benyttes som bygge-
eller vedligeholdelsesprodukter i forbindelse med den mur- og
nagelfaste del af bygningen eller produkter, som er til brug i
haven. For så vidt angår produkter til haven, er der
ikke krav om, at det skal være »faste« genstande,
men alene at det er genstande, der naturligt hører til
haven. Dvs. en butik, som eksempelvis primært sælger
havemøbler, grill og varmelamper mv. vil være omfattet
af bestemmelsen.
De butikker, som ikke er omfattet af bestemmelsen, er
butikker, hvor 50 pct. eller mere af omsætningen
hidrører fra produkter, der ikke har sammenhæng med
den mur- og nagelfaste del af bygningen eller er til brug i haven.
Dvs. f.eks. rene møbel- eller lampeforretninger er ikke
omfattet af bestemmelsen.
Derudover er det en betingelse for at kunne benytte
bestemmelsen, at butikkens omsætning ikke overstiger den i
§ 5, stk. 1, jf. stk. 8, fastsatte
beløbsgrænse (i 2009: 30,5 mio. kr.).
Lovens § 4, stk. 2, indeholder en bestemmelse,
hvorefter Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte
nærmere regler om afgrænsningen af de i stk. 1
nævnte butikker.
Til nr. 8
Efter den gældende lovs § 5, stk. 1, er
der en øvre grænse på 27,1 mio. kr., som
løbende er blevet pristalsreguleret, senest i 2009 til 30,5
mio. kr. Det foreslås, at der sker en opdatering af
grænsen i loven, så den svarer til den
pristalsregulerede grænse, jf. bekendtgørelse nr. 232
af 24. marts 2009.
Til nr. 9
Efter den gældende lovs § 5, stk. 4, er
der en bagatelgrænse på 11,7 mio. kr., som
løbende er blevet pristalsreguleret, senest i 2009 til 13,2
mio. kr. Det foreslås, at der sker en opdatering af
grænsen i loven, så den svarer til den
pristalsregulerede grænse, jf. bekendtgørelse nr. 232
af 24. marts 2009.
Til nr. 10
Efter revisorloven (lov nr. 468 af 17. juni 2008 om godkendte
revisorer og revisionsvirksomheder) kan alle godkendte revisorer,
herunder registrerede og statsautoriserede revisorer, afgive de
omhandlede erklæringer. I § 5, stk. 5, i den
gældende lov om detailsalg fra butikker m.v. nævnes
alene statsautoriserede og registrerede revisorer. Efter forslaget
kan alle godkendte revisorer afgive de omhandlede
erklæringer. Med lovforslaget bringes lovteksten i
overensstemmelse med revisorloven.
Til nr. 11 og 12
Bestemmelsen i § 9, stk. 3, 1. pkt., om
butikker, der sælger proviant til skibe og
luftfartøjer, ophørte ifølge den
gældende lov med at have virkning den 1. juli 2007.
Bestemmelsen er derfor udgået.
Ved den tidligere lov om butikstid (lov nr. 1260 af 20.
december 2000) blev der indsat en overgangsbestemmelse, hvorefter
butikker, der var beliggende på eller ved havnearealer, og
som på visse nærmere vilkår havde haft tilladelse
til at holde søndagsåbent, kunne fortsætte
hermed indtil den 1. juli 2007. Kommunalbestyrelsen kunne dog
beslutte, at butikkerne i en nærmere angivet periode
også kunne holde søndagsåbent efter den 1. juli
2007. Bestemmelsen videreførtes i uændret form i
§ 9, stk. 3 og 4, i den gældende lov om
detailsalg fra butikker m.v.
Bestemmelsen fastlægger ikke nærmere, hvad der
forstås ved »en nærmere angivet periode«.
Med den liberalisering af loven, der skete i 2005, og som
indeværende forslag lægger yderligere op til, vurderes
behovet for særregler dog at være mindsket
betydeligt.
Det foreslåede stk. 3 giver de butikker, som af
kommunalbestyrelsen har fået forlænget tilladelsen til
at holde søndagsåbent ud over den 1. juli 2007,
tilladelse til at fortsætte hermed i den periode, der er
angivet i tilladelsen. En given tilladelse kan ikke
forlænges. Efter datoen for tilladelsens udløb vil
butikker beliggende på eller ved havnearealer være
omfattet af lovens generelle regler.
Som konsekvens af det foreslåede stk. 3 er
stk. 4 ikke længere relevant og foreslås
ophævet.
Til nr. 13
Den gældende lov indeholder en revisionsklausul,
hvorefter loven skal revideres i 2009-10. Da loven efter 2012 alene
regulerer butikkernes åbningstider på helligdage,
juleaftensdag og grundlovsdag samt nytårsaftensdag efter kl.
15, foreslås det, at revisionsklausulen ophæves.
Til § 2
Lovforslagets § 2 indeholder lovens
ikrafttrædelsesbestemmelse. Det foreslås heri, at
lovændringerne træder i kraft den 1. juli 2010. Af
stk. 2 fremgår det dog, at lovforslagets § 1,
nr. 2, der vedrører den gældende lovs § 2,
stk. 1, først skal træde i kraft den 1. oktober
2012.
Ikrafttrædelsesbestemmelsen angiver således den
trinvise liberalisering, der gennemføres ved lovforslaget.
Den 1. juli 2010 får butikkerne et yderligere antal
søndage, hvor de kan holde åbent, og fra den 1.
oktober 2012 kan alle butikker holde døgnåbent alle
dage og skal kun holde lukket på helligdage, grundlovsdag,
juleaftensdag og efter kl. 15.00 nytårsaftensdag.
Til § 3
Lovforslagets § 3 indeholder de bestemmelser, der
fra den 1. juli 2010 og frem til den 30. september 2012
træder i stedet for den gældende lovs § 2,
stk. 2-4. Fra den 1. oktober 2012 afløses disse
bestemmelser af den foreslåede § 2, stk. 1,
jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Stk. 1 indeholder
udtømmende de undtagelser fra lovens § 2,
stk. 1, der i den omhandlede periode gælder for alle
slags butikker - uanset type, beliggenhed og
størrelse.
I forhold til reglerne i den gældende lov sker der en
liberalisering, idet det samlede antal søndage, hvor
butikkerne kan vælge at holde åbent, udvides.
I nr. 1 foreslås det, at
antallet af »faste« søndage, hvor butikkerne kan
holde åbent, udvides, så alle butikker - uanset type,
beliggenhed og størrelse - vil kunne holde åbent
både den første og sidste søndag i hver
måned.
I nr. 2 foreslås det, at
alle butikker kan holdes åbent alle søndage i december
måned, og i nr. 3 foreslås
det, at der herudover kan holdes åbent 4
»løse« søndage om året.
Mens der for så vidt angår nr. 1 og 2 er tale om
en væsentlig udvidelse af antallet af søndage, hvor
butikkerne kan holde åbent, er der for så vidt
angår de 4 »løse« søndage tale om
en mindre indskrænkning i forhold til den gældende
bestemmelse, der giver mulighed for 6 »løse«
søndage. Samlet er der dog tale om en væsentlig
udvidelse af antallet af søndage, hvor alle butikker kan
holde åbent.
Der er ikke længere noget krav om, at de 2 af de
»løse« søndage skal placeres i
»turistmånederne« juli og august. De 4
søndage vil kunne placeres efter butikkernes frie valg,
f.eks. i forbindelse med lokale arrangementer, hvor butikkerne
ønsker ekstraordinært at kunne holde
søndagsåbent.
Det foreslåede nr. 4 i
stk. 1, er en videreførelse af den allerede
gældende bestemmelse i lovens § 2, stk. 2,
hvorefter butikkerne kan holde åbent fra kl. 10.00 til kl.
20.00 den sidste søndag før juleaftensdag. De
hidtidige bestemmelser, hvorefter butikkerne kan holde åbent
påske- og pinselørdag samt den sidste lørdag
før juleaftensdag, er nu blevet overflødige, da alle
butikker kan holde åbent til kl. 20.00 på
lørdage.
Fælles for bestemmelserne i nr. 1-3 er dog, at
søndagene ikke kan placeres på helligdage, på
grundlovsdag eller juleaftensdag eller efter kl. 15.00 på
nytårsaftensdag, jf. bestemmelsens stk. 2 og 3.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget 1. juli
2010 til 30. september 2012 |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov nr. 606 af 24. juni 2005 om
detailsalg fra butikker m.v., som ændret ved § 4 i
lov nr. 391 af 25. maj 2009, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 1.
Denne lov omfatter butikker, hvorfra der foregår
detailsalg. Stk. 2.
Foregår der fra de i stk. 1 nævnte butikker ud
over detailsalg også selvstændig erhvervsvirksomhed ved
servering af spise- eller drikkevarer, finder bestemmelserne i lov
om hotel- og restaurationsvirksomhed m.v. anvendelse på denne
del af virksomheden. Stk. 3.
Loven gælder ikke for apoteker. | | 1. I § 1, stk. 2,
ophæves. Stk. 3 bliver herefter
stk. 2. |
| | |
§ 2.
Fra de i § 1, stk. 1, nævnte butikker må
der ikke ske detailsalg fra lørdag kl. 17.00 til mandag kl.
6.00 samt på helligdage, grundlovsdag og juleaftensdag og
efter kl. 15.00 på nytårsaftensdag. | | 3. I § 2, stk. 1, ændres
»kl. 17.00« til: »kl. 20.00«. |
Stk. 2.
Uanset bestemmelsen i stk. 1 må der fra de i
§ 1, stk. 1, nævnte butikker ske detailsalg
fra kl. 10.00 til kl. 17.00 den første søndag i hver
måned. Dette gælder dog ikke, hvis en sådan
søndag falder på en helligdag eller grundlovsdag. I
december måned må detailsalg endvidere ske fra kl.
10.00 til kl. 17.00 på de søndage, der falder forud
for juleaftensdag. Den sidste søndag før
juleaftensdag kan der fra butikkerne ske detailsalg fra kl. 10.00
til kl. 20.00. Stk. 3.
Endvidere må der fra de i § 1, stk. 1,
nævnte butikker ske detailsalg fra kl. 10.00 til kl. 17.00
yderligere 6 søndage om året. De 2 af disse
søndage skal placeres i perioden fra den 1. juli til den 1.
september. De 4 øvrige søndage må ikke placeres
på helligdage, grundlovsdag og juleaftensdag og efter kl.
15.00 på nytårsaftensdag. Stk. 4.
Påske- og pinselørdag samt den sidste lørdag
før juleaftensdag kan der fra de i § 1,
stk. 1, nævnte butikker ske detailsalg til kl.
20.00. Stk. 5.
Stk. 1 finder ikke anvendelse på salg fra
automater. | | 4.§ 2, stk. 2-4,
ophæves. | | Stk. 5 bliver herefter
stk. 2. | | | | § 3 | | [gælder kun
1.7.2010-30.09.2012] | | | | Stk. 1.
Uanset § 2, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker
m.v. må der ske detailsalg fra butikker, der er nævnt i
§ 1, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker m.v.,
i perioden fra den 1. juli 2010 til den 30. september 2012 i
følgende tidsrum: | | 1) | Fra kl. 10.00 til kl. 17.00 den
første og sidste søndag i hver måned. | | 2) | Fra kl. 10.00 til kl. 17.00 alle
søndage i december måned. | | 3) | Fra kl. 10.00 til kl. 17.00 på
yderligere 4 søndage om året. | | 4) | Fra kl. 10.00 til kl. 20.00 den sidste
søndag før juleaftensdag. | | Stk. 2.
Stk. 1, nr. 1-3, finder ikke anvendelse, hvis en helligdag,
grundlovsdag eller juleaftensdag er en søndag. | | Stk. 3.
Hvis nytårsaftensdag er en søndag, må der uanset
stk. 1, nr. 1-3, ikke ske detailsalg fra butikken efter kl.
15.00. |
|
| | |
§ 3.
§ 2, stk. 1, gælder ikke for salg af
følgende varer: | | |
1) | Brændsel. | | |
2) | Motorkøretøjer, traktorer,
landbrugs- og entreprenørmaskiner, skibe og
luftfartøjer samt brændstof og tilbehør
hertil. | | |
3) | Lystbåde og tilbehør hertil,
campingvogne, telte og andet lejrudstyr. | | |
4) | Planter, blomster, kranse og
tilbehør hertil samt havebrugsvarer. | | |
5) | Husdyr. | | |
6) | Løsøre, der afhændes
ved tvangsauktion eller er indleveret fra et bo og afhændes
ved frivillig offentlig auktion. | | |
7) | Brugte genstande, der sælges fra en
butik, hvis indehaver har bevilling til handel med brugte
genstande, jf. lov om brugte genstande samt
pantelånervirksomhed. | | 5. I § 3, stk. 1, indsættes
som nr. 8: »8) Brød, mejeriprodukter og
aviser.« |
Stk. 2.
Brød, mejeriprodukter og aviser må på
søn- og helligdage, grundlovsdag og juleaftensdag i
tidsrummet fra kl. 7.00 til kl. 11.00 sælges fra butikker,
hvorfra der på hverdage sælges aviser eller
mejeriprodukter. | | 6.§ 3, stk. 2,
ophæves. |
| | |
§ 4.
§ 2, stk. 1, gælder ikke for: | | 7. I § 4, stk. 1, indsættes
som nr. 7-9: |
1) | Butikker i udstillingslokaler,
forlystelseshaver, dyreparker og lign. | | |
2) | Serviceanlæg beliggende på
motorvejsnettet. | | |
3) | Butikker beliggende i passagerskibe, fly
og tog til betjening af de rejsende. | | |
4) | Butikker beliggende i lufthavne, hvorved
forstås butikker i samme bygning som lufthavnens egne
faciliteter til betjening af de rejsende. | | |
5) | Butikker beliggende på lejrpladser
for den tid af året, hvor lejrpladsen er åben for
lejrgæster. | | |
6) | Butikker beliggende i jernbanestationer og
rutebilstationer, hvorved forstås butikker beliggende i samme
bygning som stationens egne faciliteter til betjening af de
rejsende. Omsætningen må dog ikke overstige den i
henhold til § 5, stk. 1, jf. stk. 8,fastsatte
beløbsgrænse. | | |
| | »7) | Bagerbutikker. |
| | 8) | Byggemarkeder. |
| | 9) | Butikker, hvis omsætning
hovedsageligt stammer fra salg af materialer til brug for bygning
eller vedligeholdelse af fast ejendom eller fra produkter til brug
i haven. Den enkelte butiks samlede omsætning må dog
ikke overstige den fastsatte beløbsgrænse i
§ 5, stk. 1.« |
| | |
§ 5.
Undtaget fra § 2, stk. 1, er eksisterende butikker,
hvis realiserede omsætning for seneste regnskabsperiode ikke
overstiger 27,1 mio. kr. inkl. moms, samt nye butikker, hvis
budgetterede omsætning for første regnskabsperiode
ikke overstiger 27,1 mio. kr. inkl. moms. Omsætningen skal
omregnes til helårstal og opgøres inkl. punktafgifter.
Butikker, der udelukkende eller hovedsagelig sælger
udvalgsvarer, er ikke omfattet af undtagelsen. | | 8. I § 5, stk.1, ændres to steder
»27,1« til: »30,5«. |
…………………………….. | | |
Stk. 4.
Eksisterende butikker er ikke omfattet af indsendelseskravet i
stk. 2, og nye butikker er ikke omfattet af indsendelseskravet
i stk. 3, hvis den realiserede omsætning for seneste
regnskabsperiode henholdsvis den budgetterede omsætning for
første regnskabsperiode inkl. moms og opgjort efter
stk. 1, 2. pkt., ikke overstiger 11,7 mio. kr. Disse butikker
skal dog til enhver tid kunne dokumentere, at omsætningen
ligger under denne grænse. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
fastsætter nærmere regler herom. | | 9. I § 5, stk. 4, ændres
»11,7« til: »13,2«. |
Stk. 5.
De i stk. 2 og 3 nævnte erklæringer skal
være underskrevet af en registreret eller statsautoriseret
revisor. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fastsætter
nærmere regler for erklæringernes indhold samt for
indsendelse og offentliggørelse heraf. | | 10. I § 5, stk. 5, ændres
»en registreret eller statsautoriseret revisor« til:
»en godkendt revisor«. |
…………………………. | | |
| | |
§ 9. | | |
………………………. | | |
Stk. 3.
Butikker, der sælger proviant til skibe og
luftfartøjer, og som forud for den 5. oktober 2000 har holdt
åbent i overensstemmelse med undtagelsesbestemmelsen i
§ 3, stk. 4, i lov om butikstid m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 614 af 26. juni 2000, kan
fortsætte hermed indtil den 1. juli 2007. Det samme
gælder butikker, der er beliggende på eller ved
havnearealer, og som forud for den 5. oktober 2000 har holdt
åbent i overensstemmelse med undtagelsesbestemmelsen i
§ 3, stk. 5, i lov om butikstid m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 614 af 26. juni 2000. | | 11.§ 9, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3. Butikker, der er
beliggende på eller ved havnearealer, og som forud for den 5.
oktober 2000 har holdt åbent i overensstemmelse med
undtagelsesbestemmelsen i § 3, stk. 5, i lov om
butikstid m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 614 af 26. juni
2000, og som af kommunalbestyrelsen har fået tilladelse til
efter den 1. juli 2007 at foretage detailsalg i en nærmere
angivet periode, kan uanset § 2, stk. 1,
fortsætte hermed i den periode, tilladelsen
angiver.« |
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der fra de butikker i
kommunen, der er omfattet af stk. 3, 2. pkt., i en
nærmere angivet periode også efter den 1. juli 2007 kan
ske detailsalg i overensstemmelse med undtagelsen nævnt i
stk. 3, 2. pkt. | | 12.§ 9, stk. 4,
ophæves. |
| | |
§ 11.
Økonomi- og erhvervsministeren fremsætter forslag om
revision af loven i folketingsåret 2009-10. | | 13.§ 11 ophæves. |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2010, jf. dog
stk. 2. Stk. 2.
§ 2, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker m.v.,
som ændret ved denne lovs § 1, nr. 2, træder
i kraft den 1. oktober 2012. |
| | |
| | |
Gældende
formulering 1. juli 2010 til 30.
september 2012 (Konsolideret
tekst) | | Lovforslaget fra 1.
oktober 2012 |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov nr. 606 af 24. juni 2005 om
detailsalg fra butikker m.v., som ændret ved § 4 i
lov nr. 391 af 25. maj 2009, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 2.
Fra de i § 1, stk. 1, nævnte butikker må
der ikke ske detailsalg fra lørdag kl. 20.00 til mandag kl.
6.00 samt på helligdage, grundlovsdag og juleaftensdag og
efter kl. 15.00 på nytårsaftensdag.
………………………. | | 2.§ 2, stk. 1, affattes
således: »Der må ikke ske detailsalg
fra de butikker, der er nævnt i § 1, stk. 1,
på helligdage, grundlovsdag og juleaftensdag samt efter kl.
15 på nytårsaftensdag.« |
| | |
§ 3 | | |
(Overgangsbestemmelse) | | |
| | |
Stk. 1.
Uanset § 2, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker
m.v. må der ske detailsalg fra butikker, der er nævnt i
§ 1, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker m.v.,
i perioden fra den 1. juli 2010 til den 30. september 2012 i
følgende tidsrum: | | |
1) | Fra kl. 10.00 til kl. 17.00 den
første og sidste søndag i hver måned. | | |
2) | Fra kl. 10.00 til kl. 17.00 alle
søndage i december måned. | | |
3) | Fra kl. 10.00 til kl. 17.00 på
yderligere 4 søndage om året. | | |
4) | Fra kl. 10.00 til kl. 20.00 den sidste
søndag før juleaftensdag. | | |
Stk. 2.
Stk. 1, nr. 1-3, finder ikke anvendelse, hvis en helligdag,
grundlovsdag eller juleaftensdag er en søndag. | | |
Stk. 3.
Hvis nytårsaftensdag er en søndag, må der uanset
stk. 1, nr. 1-3 ikke ske detailsalg fra butikken efter kl.
15.00. | | |
| | |
| | § 2 |
| | |
| |
……………… |
| | Stk. 2.
§ 2, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker m.v.,
som ændret ved denne lovs § 1, nr. 2 træder i
kraft den 1. oktober 2012. |