L 96 Forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v.

(Liberalisering af reglerne om åbningstid).

Af: Økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen (KF)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 17-12-2009

Fremsat: 17-12-2009

Fremsat den 17. december 2009 af økonomi‑ og erhvervsministeren (Lene Espersen)

20091_l96_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 17. december 2009 af økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v.

(Liberalisering af reglerne om åbningstid)

§ 1

I lov nr. 606 af 24. juni 2005 om detailsalg fra butikker m.v., som ændret ved § 4 i lov nr. 391 af 25. maj 2009, foretages følgende ændringer:

1. § 1, stk. 2, ophæves.

Stk. 3 bliver herefter stk. 2.


2. § 2, stk. 1, affattes således:

»Der må ikke ske detailsalg fra de butikker, der er nævnt i § 1, stk. 1, på helligdage, grundlovsdag og juleaftensdag samt efter kl. 15 på nytårsaftensdag.«

3. I § 2, stk. 1, ændres »kl. 17.00« til: »kl. 20.00«.

4. § 2, stk. 2-4, ophæves.

Stk. 5 bliver herefter stk. 2.


5. I § 3, stk. 1, indsættes som nr. 8:

»8) Brød, mejeriprodukter og aviser.«

6. § 3, stk. 2, ophæves.

7. I § 4, stk. 1, indsættes som nr. 7-9:

»7) Bagerbutikker.

8) Byggemarkeder.

9) Butikker, hvis omsætning hovedsageligt stammer fra salg af materialer til brug for bygning eller vedligeholdelse af fast ejendom eller fra produkter til brug i haven. Den enkelte butiks samlede omsætning må dog ikke overstige den fastsatte beløbsgrænse i § 5, stk. 1.«

8. I § 5, stk.1, ændres to steder »27,1« til: »30,5«.

9. I § 5, stk. 4, ændres »11,7« til: »13,2«.

10. I § 5, stk. 5, ændres »en registreret eller statsautoriseret revisor« til: »en godkendt revisor«.

11. § 9, stk. 3, affattes således:

»Stk. 3. Butikker, der er beliggende på eller ved havnearealer, og som forud for den 5. oktober 2000 har holdt åbent i overensstemmelse med undtagelsesbestemmelsen i § 3, stk. 5, i lov om butikstid m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 614 af 26. juni 2000, og som af kommunalbestyrelsen har fået tilladelse til efter den 1. juli 2007 at foretage detailsalg i en nærmere angivet periode, kan uanset § 2, stk. 1, fortsætte hermed i den periode, tilladelsen angiver.«

12. § 9, stk. 4, ophæves.

13. § 11 ophæves.

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2010, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. § 2, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker m.v., som ændret ved denne lovs § 1, nr. 2, træder i kraft den 1. oktober 2012.

§ 3

Stk. 1. Uanset § 2, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker m.v. må der ske detailsalg fra butikker, der er nævnt i § 1, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker m.v., i perioden fra den 1. juli 2010 til den 30. september 2012 i følgende tidsrum:

1) Fra kl. 10.00 til kl. 17.00 den første og sidste søndag i hver måned.

2) Fra kl. 10.00 til kl. 17.00 alle søndage i december måned.

3) Fra kl. 10.00 til kl. 17.00 på yderligere 4 søndage om året.

4) Fra kl. 10.00 til kl. 20.00 den sidste søndag før juleaftensdag.



Stk. 2. Stk. 1, nr. 1-3, finder ikke anvendelse, hvis en helligdag, grundlovsdag eller juleaftensdag er en søndag.

Stk. 3. Hvis nytårsaftensdag er en søndag, må der uanset stk. 1, nr. 1-3, ikke ske detailsalg fra butikken efter kl. 15.00.

Bemærkninger til lovforslaget

  
Almindelige bemærkninger
  
1.
Indledning
2.
Baggrund
3.
Lovforslagets indhold
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
5.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
6.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
7.
Administrative konsekvenser for borgerne
8.
Miljømæssige konsekvenser
9.
Forholdet til EU-retten
10.
Hørte myndigheder og organisationer
11.
Sammenfattende skema
  


1. Indledning


Lovforslaget tager udgangspunkt i det forslag, detailbranchen fremlagde i august 2009. Regeringen har efterfølgende indgået en politisk aftale med Dansk Folkeparti, som på følgende områder betyder en større liberalisering end detailbranchens oplæg:


På lørdage udvides åbningstiden fra kl. 17.00 til kl. 20.00 for alle butikker.


Herudover får byggemarkeder og alle bagerbutikker uanset omsætning mulighed for at holde åbent på søn- og helligdage. Ligeledes undtages mindre butikker, der sælger materialer til hus og have, fra lukketidsbestemmelserne.


Med lovforslaget sker der en trinvis liberalisering af de regler, der regulerer butikkernes åbningstider. Fra den 1. juli 2010 liberaliseres mulighederne for søndagsåbent, så alle butikker kan holde åbent den første og sidste søndag i hver måned samt hver søndag i december måned. Herudover får butikkerne mulighed for at holde åbent 4 søndage om året efter eget valg. På lørdage udvides åbningstiden, så butikkerne kan holde åbent til kl. 20.00 i stedet for som i dag til kl. 17.00.


Herudover får byggemarkeder og alle bagerbutikker uanset omsætning mulighed for at holde åbent på søn- og helligdage.


Butikker, hvis omsætning for hovedpartens vedkommende stammer fra salg af materiale til bygning eller vedligeholdelse af fast ejendom eller fra materialer til brug i haven, kan efter forslaget ligeledes holde åbent på søn- og helligdage, hvis deres samlede omsætning ikke overstiger den i § 5, stk. 1, jf. stk. 8, fastsatte beløbsgrænse (30,5 mio. kr. i 2009).


Fra den 1. oktober 2012 sker der en yderligere liberalisering, hvorefter alle butikker kan holde åbent alle dage året rundt med undtagelse af helligdage, grundlovsdag og juleaftensdag. Nytårsaftensdag skal butikkerne lukke kl. 15.


Formålet med loven er at skabe større fleksibilitet for butikkerne og forbrugerne samt fri konkurrence på markedet. Forslaget vil således medvirke til at skabe tidssvarende åbningstider til gavn for både butikker og forbrugere.


2. Baggrund


Den gældende lov om detailsalg fra butikker m.v. trådte i kraft den 1. juli 2005. Loven indeholder i § 11 en revisionsklausul, hvorefter økonomi- og erhvervsministeren skal fremsætte forslag om revision af loven i folketingsåret 2009-10. Samtidig skal der foretages en analyse af, hvordan loven påvirker detailhandelens struktur. Der er blevet udarbejdet en detailhandelsanalyse, der er blevet publiceret i oktober 2009.


Efter den gældende lov om detailsalg fra butikker m.v. kan alle butikker holde døgnåbent for detailsalg alle hverdage fra mandag kl. 06.00 til lørdag kl. 17.00. Ved loven i 2005 blev der foretaget en række liberaliseringer, hvorved butikkerne bl.a. fik udvidet adgangen til at holde søndagsåbent. Således har alle butikker mulighed for at holde åbent den første søndag i hver måned, samt alle søndage i december før juleaftensdag. Desuden har alle butikker 4 »løse« søndage, som de kan vælge at placere, som de vil - dog ikke på helligdage, juleaftensdag og grundlovsdag, samt nytårsaftensdag efter kl. 15. Endelig har alle butikker mulighed for at holde åbent 2 søndage efter eget valg i månederne juli-august. Afhængigt af, hvordan helligdagene falder i et givent år, giver det mellem 18 og 21 søndage årligt, hvor alle butikker kan vælge at holde søndagsåbent.


Dagligvarebutikker, hvis årlige omsætning ikke overstiger 30,5 mio. kr. (pristalsreguleret i marts 2009), kan holde åbent alle dage året rundt.


Herudover er der en række særrettigheder til butikker med særlig beliggenhed samt til butikker, der sælger særlige varer.


Regeringen gav i forbindelse med fremsættelsen af 2005-loven udtryk for og er fortsat af den opfattelse, at en liberalisering skal ske over en årrække, så detailhandelen og samfundet i sin helhed får mulighed for gennem en periode at indstille sig på og tilpasse sig til de ændrede forhold. En liberalisering skal ske på en sådan måde, at der tages hensyn til en kombination af forbrugernes, de ansattes og de forretningsdrivendes behov.


Det er de færreste butikker, der i dag udnytter de muligheder, lukkeloven allerede indeholder, for at holde aften- og natåbent på alle hverdage. Ligeledes benyttes åbningstiden meget forskelligt af forskellige typer butikker samt fra egn til egn. Det synes således fortrinsvis at være dagligvarebutikker og store udvalgsvarebutikker, der har benyttet sig af mulighederne for at holde åbent på »løse« søndage.


Regeringen ønsker at skabe fleksible vilkår for forbrugerne generelt og for børnefamilierne i særdeleshed. Men det er vigtigt, at en yderligere liberalisering foretages, så det sker på en måde, så både forbrugere, butikker og de ansatte kan nå at indstille sig herpå. Ikke mindst under den nuværende finanskrise, der også har stor betydning for detailhandelen, er det vigtigt, at ændringerne sker over en årrække. Lovforslaget er udarbejdet med behørig hensyntagen hertil. Det foreslås derfor, at liberaliseringen sker trinvis over en årrække.


Den foreslåede liberalisering er en naturlig fortsættelse af den liberalisering, der er sket ved lukkelovsrevisionerne i 1995, 2000 og 2005, og den skaber mulighed for, at de butikker, der ønsker at gøre brug heraf, i takt med samfundsudviklingen kan holde yderligere søndagsåbent.


En trinvis liberalisering giver butikkerne mulighed for at tilpasse deres åbningstider efter deres eget, forbrugernes og de ansattes behov. Med de enklere regler for, hvornår butikkerne kan holde åbent, skabes større fleksibilitet for alle typer butikker uanset beliggenhed og omsætning. De handlende vil få en periode til at indstille sig på de nye muligheder, loven giver, og forbrugerne vil få gavn af den større fleksibilitet, der må forventes at blive for at gøre deres indkøb.


3. Lovforslagets indhold


Med lovforslaget sker der en liberalisering, som foregår over to omgange. Fra den 1. juli 2010 vil alle butikker - uanset størrelse, beliggenhed og type - kunne holde åbent både den første og sidste søndag i hver måned. Endvidere vil butikkerne kunne holde åbent alle søndagene i hele december måned. Endelig får butikkerne mulighed for at holde åbent yderligere 4 søndage om året efter eget valg. Det er dog en betingelse, at søndagene ikke falder på helligdage, juleaftensdag og grundlovsdag samt nytårsaftensdag efter kl. 15.00, hvor der ikke må ske detailsalg. Afhængigt af placeringen af helligdage i et år, vil det give ca. 30 søndage om året, hvor butikkerne kan vælge at holde åbent.


På lørdage, som er en af de travleste indkøbsdage, foreslås åbningstiden udvidet for alle butikker til kl. 20.00. Alle butikker kan herefter holde døgnåbent fra mandag morgen kl. 6.00 til lørdag kl. 20.00.


Den gældende særbestemmelse om brød, mejeriprodukter og aviser udvides, så salg af disse produkter kan ske hele døgnet - også på butikkernes lukkedage. Bestemmelsen suppleres med en generel bestemmelse om, at bagerbutikker kan holde åbent alle dage året rundt.


Samtidig åbnes der op for, at byggemarkeder, hvis omsætning for hovedpartens vedkommende stammer fra salg af en lang række forskellige materialer til brug ved bygning og vedligeholdelse af fast ejendom, kan holde åbent på søn- og helligdage, så bl.a. »gør-det-selv«-folket, kan købe de nødvendige materialer og det nødvendige værktøj, også på disse dage.


Mindre butikker, hvis omsætning for hovedpartens vedkommende stammer fra salg af materiale til bygning eller vedligeholdelse af fast ejendom eller materialer til brug i haven, kan efter forslaget ligeledes holde åbent på søn- og helligdage, hvis deres samlede omsætning ikke overstiger den i § 5, stk. 1, jf. stk. 8, fastsatte beløbsgrænse (30,5 mio. kr. i 2009). Bestemmelsen supplerer den ligeledes foreslåede bestemmelse for byggemarkeder.


Det foreslås, at loven fra den 1. oktober 2012 bliver yderligere liberaliseret, så alle butikker - uanset størrelse, beliggenhed og type - vil kunne holde døgnåbent året rundt, dog med undtagelse af helligdage, grundlovsdag og juleaftensdag samt nytårsaftensdag efter kl. 15.00. Med forslaget bliver der således 13 lukkedage samt lukning nytårsaftensdag efter kl. 15.00.


På de nævnte lukkedage vil mindre dagligvarebutikker, jf. den gældende lovs § 5, butikker med særlige tilladelser, jf. § 6, § 9, stk. 1, og § 10, butikker, der sælger særlige varer, jf. § 3, eller har en særlig beliggenhed, jf. § 4 og § 9, stk. 2 og 3, dog fortsat kunne holde åbent.


Selvom åbningstiderne gøres mere liberale og fleksible, er der dog fortsat et behov for, at der kan købes dagligvarer også på helligdage. De gældende regler om, at dagligvarebutikker med en årlig omsætning under 30,5 mio. kr. kan holde åbent også på lukkedagene, foreslås derfor bibeholdt uændret. Som hidtil vil omsætningsgrænserne blive reguleret en gang årligt.


Herudover foreslås der nogle enkelte justeringer af lovteksten, der ikke ændrer på lovens materielle indhold.


Lovforslaget berører ikke de særlige regler i erhvervslejeloven og lejeloven for butikker beliggende i butikscentre o. lign. Disse bestemmelser, der er indført som en beskyttelse af især mindre specialbutikker, betyder, at lejere af forretninger i butiksfællesskaber ikke ved vedtægter eller kontrakt kan pålægges at holde åbent mandag til fredag efter kl. 20.00 og fra lørdag kl. 17.00 til mandag kl. 06.00. Bestemmelserne herom findes i erhvervslejelovens § 39, stk. 2, 2. pkt. og i lejelovens § 30, stk. 2, 2. pkt.


4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner


Lovforslaget får ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.


5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet


Det vurderes, at en yderligere lempelse af reglerne for butikkernes lukketider kan have positive økonomiske konsekvenser for de omfattede butikker. Ved at liberalisere lovgivningen, gives butikkerne således mulighed for at kunne holde åbent flere søndage, hvilket kan gavne deres afsætningsmuligheder.


For mindre butikker kan liberaliseringen betyde øget konkurrence.


6. Administrative konsekvenser for erhvervslivet


Forslaget får ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.


Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR) med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget bør derfor ikke forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.


7. Administrative konsekvenser for borgerne


Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.


8. Miljømæssige konsekvenser


Lovforslaget får ikke konsekvenser for miljøet.


9. Forholdet til EU-retten


Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.


10. Hørte myndigheder og organisationer


Forslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:


Advokatrådet, Arbejdsgiverforeningen Konditorer, Bagere og chokolademagere, Bager- og Konditormestre i Danmark, Beskæftigelsesministeriet, Benzinforhandlernes Fællesrepræsentation, Bryggeriforeningen, Coop Danmark A/S, Danmarks Aktive Forbrugere, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Fiskehandlere, Danmarks Fotohandlerforening, Danmarks Optikerforening, Danmarks Restauranter og Caféer, Danmarks Sportshandlerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Detail, Dansk Erhverv, Dansk Frisør og Kosmetikerforbund, Dansk Frisørmesterforening, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Landbrugsrådgivning - Landscentret, Dansk Supermarked A/S, Danske Cykelhandlere, Danske Guldsmede og Urmagere, Danske Helsekostforretningers Brancheforening, Danske Håndværksslagtere, Danske Slagtemestres Landsforening, Danske Regioner, De Samvirkende Købmænd, Den Danske Boghandlerforening, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, DSB Detail A/S, Ejendomsforeningen Danmark, Finansministeriet, Forbrugerrådet, Foreningen af Dagligvaregrossister, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer, Forsvarsministeriet, Frederiksberg Kommune, Helsebranchens Leverandørforening, HK, HK-Handel, HORESTA, Håndværksrådet, Indenrigs- og Socialministeriet, Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Klima- og Energiministeriet, Kommunernes Landsforening, Kulturministeriet, Københavns City Center, Københavns Kommune, Københavns Politi, Landbrugets Rådgivningscenter, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af landsbysamfund, Landsorganisationen af Danmarks Detailfiskehandlere, Landsorganisationen i Danmark, Materialistforeningen, Miljøministeriet, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Nærbutikkernes Landsforening, Politidirektøren i København, Politidirektørforeningen, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen afdeling E, Skatteministeriet, Transportministeriet, Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, Urmagernes og Optikernes Landssammenslutning.


   
11. Sammenfattende skema
   
 
Positive konsekvenser/
mindre udgifter
Negative konsekvenser/
merudgifter
Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Lempelsen af reglerne for butikkernes lukketider kan have positive økonomiske konsekvenser for de omfattede butikker.
For mindre butikker, kan liberaliseringen betyde øget konkurrence.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
  


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser


Til § 1

Til nr. 1.


Det foreslås, at lovens § 1, stk. 2, ophæves. Bestemmelsen blev indsat i den gældende lov i forbindelse med indførelsen af muligheden for »samdrift«, dvs. muligheden for, at der i butikker, hvorfra der sker detailsalg, ligeledes vil kunne ske servering, samt muligheden for, at der fra lokaler, hvor der drives restaurationsvirksomhed - såvel med som uden alkoholbevilling - ligeledes vil kunne ske detailsalg af varer. Bestemmelsen blev i sin tid indsat for at understrege, at det, hvis der foruden detailsalg også sker servering fra en butik omfattet af stk. 1, er restaurationslovens regler, der gælder for serveringsvirksomheden.


Ved den netop foretagne ændring af lov om næringsbrev til visse fødevarevirksomheder og lov om restaurations- og hotelvirksomhed m.v. (lov nr. 391 af 25. maj 2009) blev reglerne om servering i virksomheder uden alkoholbevilling udskilt fra restaurationslovens regelsæt og underlagt kravene om næringsbrev i lov om næringsbrev til visse fødevarevirksomheder. Som konsekvens heraf finder restaurationslovens regler - bortset fra reglerne om lukketid samt enkelte ordensmæssige regler - ikke længere anvendelse på virksomheder uden alkoholbevilling.


Det gældende stk. 2 er derfor overflødigt, og det foreslås, at stykket udgår. Materielt sker der ingen ændring for virksomheder med alkoholbevilling, idet deres virksomhed er reguleret ved lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v.


Til nr. 2


Bestemmelsen, der træder i kraft den 1. oktober 2012, afløser den ændring af lovens § 2, som efter lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2010. Der bliver således tale om en trinvis liberalisering, der gennemføres ved, at butikkernes mulighed for at holde søndagsåbent i første omgang udvides med et antal søndage i perioden fra den 1. juli 2010 til den 30. september 2012.


Bestemmelsen afskaffer ordningen med »faste« og »løse« søndage, idet bestemmelsen fastslår, at alle butikker - uanset størrelse, beliggenhed og type - kan holde døgnåbent året rundt, dog med undtagelse af helligdage, grundlovsdag, juleaftensdag og nytårsaftensdag efter kl. 15.00. Med forslaget bliver der således 13 lukkedage samt nytårsaftensdag efter kl. 15.00.


Følgende dage anses i relation til lov om detailsalg for helligdage: 1. og 2. juledag, nytårsdag, skærtorsdag, langfredag, 1. og 2. påskedag, st. bededag og Kr. Himmelfartsdag og 1. og 2. pinsedag.


På lukkedagene vil dagligvarebutikker med en årlig omsætning på under 30,5 mio. kr., jf. den gældende lovs § 5, butikker med særlige tilladelser, jf. § 6, § 9, stk. 1, og § 10, butikker, der sælger særlige varer, jf. § 3, eller har en særlig beliggenhed, jf. § 4 og § 9, stk. 2 og 3, dog fortsat kunne holde åbent.


Det følger fortsat af reglerne i erhvervslejeloven og lejeloven, at lejere af forretninger i butiksfællesskaber ikke ved vedtægter eller kontrakt kan pålægges at holde åbent mandag til fredag efter kl. 20.00 og fra lørdag kl. 17.00 til mandag kl. 06.00.


Til nr. 3


Efter den gældende lovs § 2, stk. 1, skal butikkerne lukke lørdag kl. 17.00. Det foreslås, at åbningstiden udvides, så der lørdage kan holdes åbent i alle butikker til kl. 20.00. Alle butikker kan herefter i perioden 1. juli 2010 til 30. september 2012 holde døgnåbent fra mandag kl. 6.00 til lørdag kl. 20.00. Fra den 1. oktober 2012 udvides åbningstiden yderligere, så der kun skal holdes lukket i den i § 2, stk. 1, omhandlede lukketid.


Til nr. 4


Efter § 2, stk. 2-4, gælder der en række undtagelser til de generelle lukketidsregler. Det foreslås, at stk. 2-4 i den gældende lovs § 2 ophæves fra lovens ikrafttræden den 1. juli 2010. Bestemmelserne erstattes af bestemmelsen i lovforslagets § 3, der indeholder reglerne for, hvornår der må foregå detailsalg fra butikkerne i perioden fra den 1. juli 2010 til den 30. september 2012. Der henvises til bemærkningerne til forslagets § 3.


Til nr. 5


Efter § 3, stk. 2, kan visse butikker holde åbent for salg af brød, mejeriprodukter og aviser på bl.a. søn- og helligdage kl. 7.00-11.00. Den foreslåede bestemmelse er udtryk for udvidelse af ordningen i § 3, stk. 2. Efter forslaget kan brød, mejeriprodukter og aviser nu sælges i alle butikker og hele døgnet. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 1, nr. 7, (forslagets § 1, nr. 7), hvorefter alle bagerbutikker uanset omsætningsgrænse foreslås undtaget fra lovens lukketidsregler.


Til nr. 6


Den gældende bestemmelse i § 3, stk. 2, erstattes af den foreslåede § 3, stk. 1, nr. 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 5, hvortil der henvises.


Til nr. 7


Den gældende § 4, stk. 1, omhandler en række butikker og anlæg, som er undtaget fra lovens regler. Der er tale om butikker, hvor der kan være særlige grunde til, at det skal være muligt at handle uden for de tidsrammer, som loven ellers sætter op.


Det foreslåede § 4, stk. 1, nr. 7 omhandler bagerbutikker. Bestemmelsen giver mulighed for, at også store bagerbutikker kan holde åbent på lovens lukkedage. Det er dog en forudsætning, at bagerbutikkens væsentligste omsætning stammer fra salg af brød og mejeriprodukter. Der er intet til hinder for, at bagerbutikker sælger andre produkter end de nævnte, men det er en forudsætning, at mere end 50 pct. af butikkens omsætning hidrører fra salg af de nævnte produkter.


Det foreslåede § 4, stk. 1, nr. 8 omhandler byggemarkeder, dvs. de markeder, der typisk sælger ting til bl.a. »gør-det-selv«-folket, herunder folk, der laver mindre håndværksarbejder under private former, og som har behov for at kunne købe de nødvendige materialer og det nødvendige værktøj også på søn- og helligdage. Der vil typisk være tale om salg af bygge- og vedligeholdelsesmaterialer til hus, sommerhus og lignende, såsom brædder, maling, sanitet og værktøj. Også artikler til brug i haven vil være omfattet. Det er en betingelse, at byggemarkedets omsætning for hovedpartens vedkommende - dvs. over 50 pct. - stammer fra salg af materialer til brug ved bygning og vedligeholdelse af fast ejendom og/eller produkter til brug i haven, og at butikken kan dokumentere dette.


Det foreslåede § 4, stk. 1, nr. 9 omhandler mindre butikker, der handler med visse af de samme ting som byggemarkederne, men som typisk har specialiseret sig inden for et enkelt eller nogle få områder. Som eksempler kan nævnes VVS-forretninger, maler- og tapetforretninger, farvehandlere, tømrer- og trælastudsalg, havecentre, køkken- og badeværelsesforretninger og lignende.


Selvom der typisk er tale om specialbutikker, er der ingen begrænsning på de varegrupper, butikken kan sælge. Der er således intet i vejen for, at butikken sælger f.eks. møbler, billeder, lamper, løse tæpper og andet interiør. Som for byggemarkeder er det dog en betingelse, at mere end 50 pct. af butikkens omsætning hidrører fra salg af produkter, der benyttes som bygge- eller vedligeholdelsesprodukter i forbindelse med den mur- og nagelfaste del af bygningen eller produkter, som er til brug i haven. For så vidt angår produkter til haven, er der ikke krav om, at det skal være »faste« genstande, men alene at det er genstande, der naturligt hører til haven. Dvs. en butik, som eksempelvis primært sælger havemøbler, grill og varmelamper mv. vil være omfattet af bestemmelsen.


De butikker, som ikke er omfattet af bestemmelsen, er butikker, hvor 50 pct. eller mere af omsætningen hidrører fra produkter, der ikke har sammenhæng med den mur- og nagelfaste del af bygningen eller er til brug i haven. Dvs. f.eks. rene møbel- eller lampeforretninger er ikke omfattet af bestemmelsen.


Derudover er det en betingelse for at kunne benytte bestemmelsen, at butikkens omsætning ikke overstiger den i § 5, stk. 1, jf. stk. 8, fastsatte beløbsgrænse (i 2009: 30,5 mio. kr.).


Lovens § 4, stk. 2, indeholder en bestemmelse, hvorefter Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om afgrænsningen af de i stk. 1 nævnte butikker.


Til nr. 8


Efter den gældende lovs § 5, stk. 1, er der en øvre grænse på 27,1 mio. kr., som løbende er blevet pristalsreguleret, senest i 2009 til 30,5 mio. kr. Det foreslås, at der sker en opdatering af grænsen i loven, så den svarer til den pristalsregulerede grænse, jf. bekendtgørelse nr. 232 af 24. marts 2009.


Til nr. 9


Efter den gældende lovs § 5, stk. 4, er der en bagatelgrænse på 11,7 mio. kr., som løbende er blevet pristalsreguleret, senest i 2009 til 13,2 mio. kr. Det foreslås, at der sker en opdatering af grænsen i loven, så den svarer til den pristalsregulerede grænse, jf. bekendtgørelse nr. 232 af 24. marts 2009.


Til nr. 10


Efter revisorloven (lov nr. 468 af 17. juni 2008 om godkendte revisorer og revisionsvirksomheder) kan alle godkendte revisorer, herunder registrerede og statsautoriserede revisorer, afgive de omhandlede erklæringer. I § 5, stk. 5, i den gældende lov om detailsalg fra butikker m.v. nævnes alene statsautoriserede og registrerede revisorer. Efter forslaget kan alle godkendte revisorer afgive de omhandlede erklæringer. Med lovforslaget bringes lovteksten i overensstemmelse med revisorloven.


Til nr. 11 og 12


Bestemmelsen i § 9, stk. 3, 1. pkt., om butikker, der sælger proviant til skibe og luftfartøjer, ophørte ifølge den gældende lov med at have virkning den 1. juli 2007. Bestemmelsen er derfor udgået.


Ved den tidligere lov om butikstid (lov nr. 1260 af 20. december 2000) blev der indsat en overgangsbestemmelse, hvorefter butikker, der var beliggende på eller ved havnearealer, og som på visse nærmere vilkår havde haft tilladelse til at holde søndagsåbent, kunne fortsætte hermed indtil den 1. juli 2007. Kommunalbestyrelsen kunne dog beslutte, at butikkerne i en nærmere angivet periode også kunne holde søndagsåbent efter den 1. juli 2007. Bestemmelsen videreførtes i uændret form i § 9, stk. 3 og 4, i den gældende lov om detailsalg fra butikker m.v.


Bestemmelsen fastlægger ikke nærmere, hvad der forstås ved »en nærmere angivet periode«. Med den liberalisering af loven, der skete i 2005, og som indeværende forslag lægger yderligere op til, vurderes behovet for særregler dog at være mindsket betydeligt.


Det foreslåede stk. 3 giver de butikker, som af kommunalbestyrelsen har fået forlænget tilladelsen til at holde søndagsåbent ud over den 1. juli 2007, tilladelse til at fortsætte hermed i den periode, der er angivet i tilladelsen. En given tilladelse kan ikke forlænges. Efter datoen for tilladelsens udløb vil butikker beliggende på eller ved havnearealer være omfattet af lovens generelle regler.


Som konsekvens af det foreslåede stk. 3 er stk. 4 ikke længere relevant og foreslås ophævet.


Til nr. 13


Den gældende lov indeholder en revisionsklausul, hvorefter loven skal revideres i 2009-10. Da loven efter 2012 alene regulerer butikkernes åbningstider på helligdage, juleaftensdag og grundlovsdag samt nytårsaftensdag efter kl. 15, foreslås det, at revisionsklausulen ophæves.


Til § 2

Lovforslagets § 2 indeholder lovens ikrafttrædelsesbestemmelse. Det foreslås heri, at lovændringerne træder i kraft den 1. juli 2010. Af stk. 2 fremgår det dog, at lovforslagets § 1, nr. 2, der vedrører den gældende lovs § 2, stk. 1, først skal træde i kraft den 1. oktober 2012.


Ikrafttrædelsesbestemmelsen angiver således den trinvise liberalisering, der gennemføres ved lovforslaget. Den 1. juli 2010 får butikkerne et yderligere antal søndage, hvor de kan holde åbent, og fra den 1. oktober 2012 kan alle butikker holde døgnåbent alle dage og skal kun holde lukket på helligdage, grundlovsdag, juleaftensdag og efter kl. 15.00 nytårsaftensdag.


Til § 3

Lovforslagets § 3 indeholder de bestemmelser, der fra den 1. juli 2010 og frem til den 30. september 2012 træder i stedet for den gældende lovs § 2, stk. 2-4. Fra den 1. oktober 2012 afløses disse bestemmelser af den foreslåede § 2, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.


Stk. 1 indeholder udtømmende de undtagelser fra lovens § 2, stk. 1, der i den omhandlede periode gælder for alle slags butikker - uanset type, beliggenhed og størrelse.


I forhold til reglerne i den gældende lov sker der en liberalisering, idet det samlede antal søndage, hvor butikkerne kan vælge at holde åbent, udvides.


I nr. 1 foreslås det, at antallet af »faste« søndage, hvor butikkerne kan holde åbent, udvides, så alle butikker - uanset type, beliggenhed og størrelse - vil kunne holde åbent både den første og sidste søndag i hver måned.


I nr. 2 foreslås det, at alle butikker kan holdes åbent alle søndage i december måned, og i nr. 3 foreslås det, at der herudover kan holdes åbent 4 »løse« søndage om året.


Mens der for så vidt angår nr. 1 og 2 er tale om en væsentlig udvidelse af antallet af søndage, hvor butikkerne kan holde åbent, er der for så vidt angår de 4 »løse« søndage tale om en mindre indskrænkning i forhold til den gældende bestemmelse, der giver mulighed for 6 »løse« søndage. Samlet er der dog tale om en væsentlig udvidelse af antallet af søndage, hvor alle butikker kan holde åbent.


Der er ikke længere noget krav om, at de 2 af de »løse« søndage skal placeres i »turistmånederne« juli og august. De 4 søndage vil kunne placeres efter butikkernes frie valg, f.eks. i forbindelse med lokale arrangementer, hvor butikkerne ønsker ekstraordinært at kunne holde søndagsåbent.


Det foreslåede nr. 4 i stk. 1, er en videreførelse af den allerede gældende bestemmelse i lovens § 2, stk. 2, hvorefter butikkerne kan holde åbent fra kl. 10.00 til kl. 20.00 den sidste søndag før juleaftensdag. De hidtidige bestemmelser, hvorefter butikkerne kan holde åbent påske- og pinselørdag samt den sidste lørdag før juleaftensdag, er nu blevet overflødige, da alle butikker kan holde åbent til kl. 20.00 på lørdage.


Fælles for bestemmelserne i nr. 1-3 er dog, at søndagene ikke kan placeres på helligdage, på grundlovsdag eller juleaftensdag eller efter kl. 15.00 på nytårsaftensdag, jf. bestemmelsens stk. 2 og 3.



Bilag

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget 1. juli 2010 til 30. september 2012
   
  
§ 1
   
  
I lov nr. 606 af 24. juni 2005 om detailsalg fra butikker m.v., som ændret ved § 4 i lov nr. 391 af 25. maj 2009, foretages følgende ændringer:
   
§ 1. Denne lov omfatter butikker, hvorfra der foregår detailsalg.
Stk. 2. Foregår der fra de i stk. 1 nævnte butikker ud over detailsalg også selvstændig erhvervsvirksomhed ved servering af spise- eller drikkevarer, finder bestemmelserne i lov om hotel- og restaurationsvirksomhed m.v. anvendelse på denne del af virksomheden.
Stk. 3. Loven gælder ikke for apoteker.
 
1. I § 1, stk. 2, ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
   
§ 2. Fra de i § 1, stk. 1, nævnte butikker må der ikke ske detailsalg fra lørdag kl. 17.00 til mandag kl. 6.00 samt på helligdage, grundlovsdag og juleaftensdag og efter kl. 15.00 på nytårsaftensdag.
 
3. I § 2, stk. 1, ændres »kl. 17.00« til: »kl. 20.00«.
Stk. 2. Uanset bestemmelsen i stk. 1 må der fra de i § 1, stk. 1, nævnte butikker ske detailsalg fra kl. 10.00 til kl. 17.00 den første søndag i hver måned. Dette gælder dog ikke, hvis en sådan søndag falder på en helligdag eller grundlovsdag. I december måned må detailsalg endvidere ske fra kl. 10.00 til kl. 17.00 på de søndage, der falder forud for juleaftensdag. Den sidste søndag før juleaftensdag kan der fra butikkerne ske detailsalg fra kl. 10.00 til kl. 20.00.
Stk. 3. Endvidere må der fra de i § 1, stk. 1, nævnte butikker ske detailsalg fra kl. 10.00 til kl. 17.00 yderligere 6 søndage om året. De 2 af disse søndage skal placeres i perioden fra den 1. juli til den 1. september. De 4 øvrige søndage må ikke placeres på helligdage, grundlovsdag og juleaftensdag og efter kl. 15.00 på nytårsaftensdag.
Stk. 4. Påske- og pinselørdag samt den sidste lørdag før juleaftensdag kan der fra de i § 1, stk. 1, nævnte butikker ske detailsalg til kl. 20.00.
Stk. 5. Stk. 1 finder ikke anvendelse på salg fra automater.
 
4.§ 2, stk. 2-4, ophæves.
 
Stk. 5 bliver herefter stk. 2.
  
 
§ 3
 
[gælder kun 1.7.2010-30.09.2012]
  
 
Stk. 1. Uanset § 2, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker m.v. må der ske detailsalg fra butikker, der er nævnt i § 1, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker m.v., i perioden fra den 1. juli 2010 til den 30. september 2012 i følgende tidsrum:
 
1)
Fra kl. 10.00 til kl. 17.00 den første og sidste søndag i hver måned.
 
2)
Fra kl. 10.00 til kl. 17.00 alle søndage i december måned.
 
3)
Fra kl. 10.00 til kl. 17.00 på yderligere 4 søndage om året.
 
4)
Fra kl. 10.00 til kl. 20.00 den sidste søndag før juleaftensdag.
 
Stk. 2. Stk. 1, nr. 1-3, finder ikke anvendelse, hvis en helligdag, grundlovsdag eller juleaftensdag er en søndag.
 
Stk. 3. Hvis nytårsaftensdag er en søndag, må der uanset stk. 1, nr. 1-3, ikke ske detailsalg fra butikken efter kl. 15.00.
   
§ 3. § 2, stk. 1, gælder ikke for salg af følgende varer:
  
1)
Brændsel.
  
2)
Motorkøretøjer, traktorer, landbrugs- og entreprenørmaskiner, skibe og luftfartøjer samt brændstof og tilbehør hertil.
  
3)
Lystbåde og tilbehør hertil, campingvogne, telte og andet lejrudstyr.
  
4)
Planter, blomster, kranse og tilbehør hertil samt havebrugsvarer.
  
5)
Husdyr.
  
6)
Løsøre, der afhændes ved tvangsauktion eller er indleveret fra et bo og afhændes ved frivillig offentlig auktion.
  
7)
Brugte genstande, der sælges fra en butik, hvis indehaver har bevilling til handel med brugte genstande, jf. lov om brugte genstande samt pantelånervirksomhed.
 
5. I § 3, stk. 1, indsættes som nr. 8:
»8) Brød, mejeriprodukter og aviser.«
Stk. 2. Brød, mejeriprodukter og aviser må på søn- og helligdage, grundlovsdag og juleaftensdag i tidsrummet fra kl. 7.00 til kl. 11.00 sælges fra butikker, hvorfra der på hverdage sælges aviser eller mejeriprodukter.
 
6.§ 3, stk. 2, ophæves.
   
§ 4. § 2, stk. 1, gælder ikke for:
 
7. I § 4, stk. 1, indsættes som nr. 7-9:
1)
Butikker i udstillingslokaler, forlystelseshaver, dyreparker og lign.
  
2)
Serviceanlæg beliggende på motorvejsnettet.
  
3)
Butikker beliggende i passagerskibe, fly og tog til betjening af de rejsende.
  
4)
Butikker beliggende i lufthavne, hvorved forstås butikker i samme bygning som lufthavnens egne faciliteter til betjening af de rejsende.
  
5)
Butikker beliggende på lejrpladser for den tid af året, hvor lejrpladsen er åben for lejrgæster.
  
6)
Butikker beliggende i jernbanestationer og rutebilstationer, hvorved forstås butikker beliggende i samme bygning som stationens egne faciliteter til betjening af de rejsende. Omsætningen må dog ikke overstige den i henhold til § 5, stk. 1, jf. stk. 8,fastsatte beløbsgrænse.
  
  
»7)
Bagerbutikker.
  
8)
Byggemarkeder.
  
9)
Butikker, hvis omsætning hovedsageligt stammer fra salg af materialer til brug for bygning eller vedligeholdelse af fast ejendom eller fra produkter til brug i haven. Den enkelte butiks samlede omsætning må dog ikke overstige den fastsatte beløbsgrænse i § 5, stk. 1.«
   
§ 5. Undtaget fra § 2, stk. 1, er eksisterende butikker, hvis realiserede omsætning for seneste regnskabsperiode ikke overstiger 27,1 mio. kr. inkl. moms, samt nye butikker, hvis budgetterede omsætning for første regnskabsperiode ikke overstiger 27,1 mio. kr. inkl. moms. Omsætningen skal omregnes til helårstal og opgøres inkl. punktafgifter. Butikker, der udelukkende eller hovedsagelig sælger udvalgsvarer, er ikke omfattet af undtagelsen.
 
8. I § 5, stk.1, ændres to steder »27,1« til: »30,5«.
……………………………..
  
Stk. 4. Eksisterende butikker er ikke omfattet af indsendelseskravet i stk. 2, og nye butikker er ikke omfattet af indsendelseskravet i stk. 3, hvis den realiserede omsætning for seneste regnskabsperiode henholdsvis den budgetterede omsætning for første regnskabsperiode inkl. moms og opgjort efter stk. 1, 2. pkt., ikke overstiger 11,7 mio. kr. Disse butikker skal dog til enhver tid kunne dokumentere, at omsætningen ligger under denne grænse. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fastsætter nærmere regler herom.
 
9. I § 5, stk. 4, ændres »11,7« til: »13,2«.
Stk. 5. De i stk. 2 og 3 nævnte erklæringer skal være underskrevet af en registreret eller statsautoriseret revisor. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fastsætter nærmere regler for erklæringernes indhold samt for indsendelse og offentliggørelse heraf.
 
10. I § 5, stk. 5, ændres »en registreret eller statsautoriseret revisor« til: »en godkendt revisor«.
………………………….
  
   
§ 9.
  
……………………….
  
Stk. 3. Butikker, der sælger proviant til skibe og luftfartøjer, og som forud for den 5. oktober 2000 har holdt åbent i overensstemmelse med undtagelsesbestemmelsen i § 3, stk. 4, i lov om butikstid m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 614 af 26. juni 2000, kan fortsætte hermed indtil den 1. juli 2007. Det samme gælder butikker, der er beliggende på eller ved havnearealer, og som forud for den 5. oktober 2000 har holdt åbent i overensstemmelse med undtagelsesbestemmelsen i § 3, stk. 5, i lov om butikstid m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 614 af 26. juni 2000.
 
11.§ 9, stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Butikker, der er beliggende på eller ved havnearealer, og som forud for den 5. oktober 2000 har holdt åbent i overensstemmelse med undtagelsesbestemmelsen i § 3, stk. 5, i lov om butikstid m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 614 af 26. juni 2000, og som af kommunalbestyrelsen har fået tilladelse til efter den 1. juli 2007 at foretage detailsalg i en nærmere angivet periode, kan uanset § 2, stk. 1, fortsætte hermed i den periode, tilladelsen angiver.«
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der fra de butikker i kommunen, der er omfattet af stk. 3, 2. pkt., i en nærmere angivet periode også efter den 1. juli 2007 kan ske detailsalg i overensstemmelse med undtagelsen nævnt i stk. 3, 2. pkt.
 
12.§ 9, stk. 4, ophæves.
   
§ 11. Økonomi- og erhvervsministeren fremsætter forslag om revision af loven i folketingsåret 2009-10.
 
13.§ 11 ophæves.
   
  
§ 2
   
  
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2010, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 2, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker m.v., som ændret ved denne lovs § 1, nr. 2, træder i kraft den 1. oktober 2012.
   
   
Gældende formulering
1. juli 2010 til 30. september 2012
(Konsolideret tekst)
 
Lovforslaget fra 1. oktober 2012
   
  
§ 1
   
  
I lov nr. 606 af 24. juni 2005 om detailsalg fra butikker m.v., som ændret ved § 4 i lov nr. 391 af 25. maj 2009, foretages følgende ændringer:
   
§ 2. Fra de i § 1, stk. 1, nævnte butikker må der ikke ske detailsalg fra lørdag kl. 20.00 til mandag kl. 6.00 samt på helligdage, grundlovsdag og juleaftensdag og efter kl. 15.00 på nytårsaftensdag.
……………………….
 
2.§ 2, stk. 1, affattes således:
»Der må ikke ske detailsalg fra de butikker, der er nævnt i § 1, stk. 1, på helligdage, grundlovsdag og juleaftensdag samt efter kl. 15 på nytårsaftensdag.«
   
§ 3
  
(Overgangsbestemmelse)
  
   
Stk. 1. Uanset § 2, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker m.v. må der ske detailsalg fra butikker, der er nævnt i § 1, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker m.v., i perioden fra den 1. juli 2010 til den 30. september 2012 i følgende tidsrum:
  
1)
Fra kl. 10.00 til kl. 17.00 den første og sidste søndag i hver måned.
  
2)
Fra kl. 10.00 til kl. 17.00 alle søndage i december måned.
  
3)
Fra kl. 10.00 til kl. 17.00 på yderligere 4 søndage om året.
  
4)
Fra kl. 10.00 til kl. 20.00 den sidste søndag før juleaftensdag.
  
Stk. 2. Stk. 1, nr. 1-3, finder ikke anvendelse, hvis en helligdag, grundlovsdag eller juleaftensdag er en søndag.
  
Stk. 3. Hvis nytårsaftensdag er en søndag, må der uanset stk. 1, nr. 1-3 ikke ske detailsalg fra butikken efter kl. 15.00.
  
   
  
§ 2
   
  
………………
  
Stk. 2. § 2, stk. 1, i lov om detailsalg fra butikker m.v., som ændret ved denne lovs § 1, nr. 2 træder i kraft den 1. oktober 2012.