Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 6. maj 2010
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 3-5. Økonomi- og
erhvervsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. december 2009 og var til 1.
behandling den 22. januar 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og økonomi- og
erhvervsministeren sendte den 9. december 2009 og den 11. december
2009 disse udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 82 og 91. Den
5. januar 2010 sendte økonomi- og erhvervsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Dansk Erhverv,
Danske Slagtermestre,
HK Handel og
Nærbutikkernes Landsforening.
Økonomi- og erhvervsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Danske Slagtermestre mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12 spørgsmål til
økonomi- og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som
denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF
og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af økonomi- og
erhvervsministeren stillede ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepartis og
Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget udtaler
følgende:
Detailhandelen spiller en vigtig rolle for liv og
bosætning i alle dele af landet. Mange af de mindre butikker
i yderområderne er imidlertid udfordret, da forbrugerne i
vidt omfang søger til butikker i større byer, hvor
udvalg og prisniveau typisk er mere fordelagtigt. Særlig i
yderområderne er der således grund til at støtte
op om, at der er lokale handlemuligheder. Her spiller beboerne en
væsentlig rolle som lokale forbrugere. Regeringen vil i
forbindelse med lukkelovens liberalisering tage en række
tiltag for at forbedre eksistensvilkårene for detailhandelen
i yderområderne.
Regeringen vil oprette et bredt sammensat detailhandelsforum,
der skal kortlægge de generelle rammer for drift af små
butikker, herunder initiativer, der kan skabe gode rammer for
dagligvareindkøb inden for rimelig afstand. Forummet skal
desuden kortlægge støtteordninger og
tillægsfunktioner til den daglige drift af små butikker
og vurdere erfaringer med og effekten af de nuværende
muligheder for at understøtte butiksdriften. Endvidere
får forummet til opgave at undersøge varebindingers
betydning for udbredelsen af detailhandel på
servicestationer. Forummet skal senest den 1. september 2011 komme
med en samlet analyse og forslag til konkrete initiativer, der kan
styrke detailhandelen i mindre butikker. Detailhandelsforummets
analyse og anbefalinger drøftes blandt partierne bag
lovforslaget umiddelbart efter dets offentliggørelse.
Allerede i dag har købmanden gode muligheder for at
varetage tillægsfunktioner, der kan bidrage til, at
butikkerne i især yderområderne kan overleve. Det
drejer sig f.eks. om bogafhentning fra biblioteker, borgerservice
som indlevering af diverse ansøgningsblanketter, opstilling
af pc'er og brochurer, pjecer og lign., udlevering af
håndkøbs- eller receptpligtig medicin m.v. Regeringen
vil, i samarbejde med kommunerne, søge at fremme anvendelsen
af disse muligheder.
Herudover kan de lokale aktionsgrupper (LAG'er) gennem
Landdistriktsprogrammet støtte op om lokale
indkøbsmuligheder, bl.a. til etablering af eller bevarelse
af lukningstruede basale servicefaciliteter, mikrovirksomheder
eller mindre købmænd. Regeringen vil aktivt fremme
viden om og anvendelse af Landdistriktsprogrammet til disse
formål.
Ligeledes kan Landdistriktspuljen søges til projekter
om f.eks. videndeling om gode eksempler på lokale initiativer
til at bevare butikker. Regeringen vil sikre, at
netværksdannelse med henblik på videndeling mellem
mindre virksomheder i landdistrikterne - herunder virksomheder
inden for detailhandel - bliver et prioriteret tema for uddelingen
af puljemidler til forsøgsprojekter i 2011.
Regeringen vil fremsætte lovforslag om dispensation til
etablering af servicebutikker i ældre- og
plejeboligbebyggelser i yderområderne, således at der
skabes gode rammer for tilgængeligheden af dagligvarer gennem
adgang til butikslokaler på fordelagtige vilkår som
sideaktivitet i almene boligbebyggelser.
Økonomi- og erhvervsministeren vil endvidere se
på, hvordan rammerne for socialt iværksætteri kan
forbedres, herunder hvordan det sikres, at sociale
iværksættere, der driver virksomhed på
kommercielle vilkår, har adgang til offentlige
iværksættertilbud i eksempelvis Vækstfonden eller
væksthusene. Økonomi- og erhvervsministeren vil
endvidere afsøge muligheden for at støtte op om
sociale iværksættere, der endnu ikke er klar til at
konkurrere på markedsvilkår, gennem satspuljen.
Regeringen vil i 2010 kortlægge adgangen til
pasningstilbud i weekenden, som efterfølgende drøftes
af partierne bag lovforslaget.
Et mindretal i udvalget (S, SF og
EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1 og 3-5 stillede
ændringsforslag. Såfremt ændringsforslag nr. 1 og
3-5 ikke vedtages ved 2. behandling, vil mindretallet stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod økonomi- og erhvervsministerens
ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget udtaler følgende:
Lukkeloven har gennem årene tjent flere formål,
bl.a. at afstemme de mange aktørers interesser i at have
overskuelige og håndterlige åbningstider, at sikre
udbredelsen af detailhandel i hele landet, at sikre liv i de
traditionelle detailhandelsområder i større byer, at
tilgodese, at der er en blanding af special- og
dagligvareforretninger, at sikre, at offentlig service og handel
supplerer hinanden og at sikre plads til, at samfundets udbud af
kultur og fritidstilbud kan indpasses i handelslivet. Der har
udviklet sig en tradition for, at interessenterne i
fællesskab formulerer hensigtsmæssige ændringer i
loven, således at loven er i overensstemmelse med den samtid
og det samfund, den skal fungere i.
Med denne lovændring brydes denne tradition for, at alle
interessenters synspunkter afstemmes i loven. L 96 tilgodeser
primært de store dagligvarebutikkers interesser med risiko
for at tilsidesætte hensyn, der hidtil har kunnet sikre
Danmark et differentieret handelsliv og afpasset storbyens behov
over for behovene i mindre bysamfund, sikret specialforretninger og
dagligvareforretninger og sikret handelsliv i historiske bycentre
og mulighed for generationsskifte som en del af strukturudviklingen
i handelslivet. Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti
beklager flertallets brud med disse traditioner.
Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti støtter
ønsket om etablering af en følgegruppe, der kan
evaluere de ændringer, der er indarbejdet i første del
af L 96, således at der kan ligge viden bag yderligere
ændringer. Herved kan man forebygge uønskede
konsekvenser af en fuldstændig ophævelse af lukkelovens
bestemmelser.
S og SF lægger vægt på, at der sikres den
fornødne konkurrence, så forbrugernes mangeartede
interesser kan tilgodeses. Den fuldstændige ophævelse
af lukkeloven indebærer en risiko for, at alene
priskonkurrencen bliver afgørende. Herved
tilsidesættes muligheder for konkurrence på
nærhed, kvalitet og service. Oplysninger om disse forhold kan
opsamles i den følgegruppe, der er foreslået, og
sikre, at viden - og ikke ren ideologi - ligger bag yderligere
ændringer. S og SF konstaterer med tilfredshed, at der i en
aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre
etableres et detailhandelsforum, som vi håber og forventer
får den ovennævnte opgave: at sikre viden bag
lovgrundlaget. Uden denne mulighed for at bygge lovgivningen
på viden om de enkelte elementers indvirkning risikerer vi at
få et handelsliv i Danmark, der alene tilgodeser forbrugerne
med stor mobilitet og glemmer mindre mobile forbrugeres
interesser.
Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti kan
støtte første del af lovforslaget om at udvide
åbningstiderne, men vil stemme imod en totalliberalisering af
lukkeloven på det videngrundlag, som vi har i dag.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (S),
tiltrådt af et mindretal (SF og
EL):
1) Nr.
2-4 udgår, og i stedet indsættes:
»2. § 2 affattes således:
Ȥ 2. Fra de butikker,
der er nævnt i § 1, stk. 1, må der ikke ske
detailsalg fra lørdag kl. 20.00 til mandag kl. 6.00 og
på helligdage, grundlovsdag og juleaftensdag og efter kl.
15.00 på nytårsaftensdag.
Stk. 2. Der må
uanset stk. 1 ske detailsalg fra butikker i følgende
tidsrum:
1) Fra kl. 10.00
til kl. 17.00 den første og den sidste søndag i hver
måned.
2) Fra kl. 10.00
til kl. 17.00 alle søndage i december måned.
3) Fra kl. 10.00
til kl. 17.00 yderligere 4 søndage om året.
4) Fra kl. 10.00
til kl. 20.00 den sidste søndag før
juleaftensdag.
Stk. 3. Stk. 2, nr. 1-3,
finder ikke anvendelse, hvis en helligdag, grundlovsdag eller
juleaftensdag er en søndag.
Stk. 4. Hvis
nytårsaftensdag er en søndag, må der uanset stk.
2, nr. 1-3, ikke ske detailsalg fra butikken efter kl. 15.00.
Stk. 5. Stk. 1 finder
ikke anvendelse på salg fra automater.«
[Den yderligere liberalisering i
2012 gennemføres ikke]
Af økonomi- og
erhvervsministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF, KF og RV):
2) Den
under nr. 7 foreslåede § 4, stk. 1,nr.
9, affattes således:
»9) Butikker,
hvis omsætning hovedsagelig stammer fra salg af udvalgsvarer,
der hører til hus og have. Den enkelte butiks samlede
omsætning må dog ikke overstige den fastsatte
beløbsgrænse i § 5, stk. 1.«
[Udvidelse af bestemmelsens
anvendelsesområde]
Af et mindretal (S),
tiltrådt af et mindretal (SF og
EL):
3) Nr.
13 affattes således:
»13. I §
11 ændres »2009-10« til:
»2011-12«
»[Fornyelse af revisionsklausul]«
Til § 2
Af et mindretal (S),
tiltrådt af et mindretal (SF og
EL):
4)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 2
Af et mindretal (S),
tiltrådt af et mindretal (SF og
EL):
Loven træder i kraft den 1. juli 2010.«
Af et mindretal (S),
tiltrådt af et mindretal (SF og
EL):
»[Den yderligere liberalisering i 2012
gennemføres ikke]«
Til § 3
Af et mindretal (S),
tiltrådt af et mindretal (SF og
EL):
5)
Paragraffen udgår.
»[Den yderligere liberalisering i 2012
gennemføres ikke]«
Bemærkninger
Til nr. 1 og 3-5
Ændringerne betyder, at der med vedtagelsen af
lovforslaget ikke træffes beslutning om en yderligere
liberalisering af åbningstiderne pr. 1. oktober 2012. Denne
beslutning skal først træffes på grundlag af en
evaluering af den gradvise liberalisering.
Til nr. 2
Den foreslåede ændringsbestemmelse har til hensigt
at afgrænse anvendelsesområdet på ensartet vis
for genstande til henholdsvis hus og have. Dermed udvides
anvendelsesområdet til at omfatte alle varer, der naturligt
hører til hus og have.
For så vidt angår produkter til haven, sker der
ingen ændring i forhold til det fremsatte forslag. Det
omfatter således fortsat genstande, der naturligt
hører til haven. Det vil sige, at en butik, som eksempelvis
primært sælger havemøbler, grill og varmelamper
m.v. vil være omfattet af bestemmelsen.
Ændringen vedrører de varer, der kan
karakteriseres som hørende til huset. Ud over egentlige
bygge- og vedligeholdelsesmaterialer omfatter bestemmelsen inventar
som f.eks. møbler, udsmykning, lamper, musik- og tv-udstyr,
hårde hvidevarer og udstyr til køkken,
badeværelse og soveværelse.
Derimod vil »personlige effekter« som tøj,
sko og smykker, legetøj, sportsudstyr, telefoner og lignende
varer ikke være omfattet af bestemmelsen.
Det er som hidtil en betingelse, at butikkens omsætning
hovedsagelig stammer fra salg af de nævnte produkter til hus
og have. Der er dog ingen begrænsning i, hvilke varegrupper
butikken kan sælge, når blot omsætningen
hovedsagelig stammer fra materialer til hus og have, og når
den samlede årlige omsætning ikke overstiger den
omsætningsgrænse, der er fastsat i medfør af
§ 5, stk. 1 (30,5 mio. kr. i 2009).
Helge Sander V fmd. Karsten Lauritzen V
Marion Pedersen V Lars Christian Lilleholt V
Erling Bonnesen V Colette L. Brix DF nfmd. Pia Adelsteen DF
Carina Christensen KF Mike Legarth KF Orla Hav S
Benny Engelbrecht S Henrik Dam Kristensen S
Niels Sindal S Karsten Hønge SF
Flemming Bonne SF Morten Østergaard RV
Frank Aaen EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 96
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra økonomi- og erhvervsministeren |
2 | Ændringsforslag, fra økonomi-
og erhvervsministeren |
3 | Henvendelse af 3/2-10 fra Danske
Slagtermestre |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | Henvendelse af 8/12-09 fra HK Handel |
6 | Henvendelse af 12/2-10 fra HK Handel |
7 | Henvendelse af 25/2-10 fra Dansk
Erhverv |
8 | 1. udkast til betænkning |
9 | Henvendelse af 7/4-10 fra
Nærbutikkernes Landsforening |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 96
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om en redegørelse for de
regler, der gælder med hensyn til regulering af kontrakter
mellem storcentre og butikker - både før og efter en
vedtagelse af lovforslaget, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, så lovforslaget deles op i to: 1. For
perioden frem til 1. oktober 2012 og 2. for perioden efter 1.
oktober 2012, til økonomi- og erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm., om ministeren vil give tilsagn om,
at der etableres en politisk følgegruppe i forhold til
lukkeloven med henblik på opsamling af erfaringer, der kan
være til nytte for at sikre de mangeartede interesser i
loven, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå |
4 | Spm. om kommentar til henvendelse af
3/2-10 fra Danske Slagtermestre, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om kommentar til henvendelse af
8/12-09 fra HK Handel, til økonomi- og erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om kommentar til henvendelse af
12/2-10 fra HK Handel, til økonomi- og erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om, hvad ministeren vil gøre
for at sikre, at udfasningen af lukkeloven ikke får
uønskede konsekvenser for butiksstrukturen i Danmark, til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om, hvad ministeren kan gøre,
hvis det mod forventning viser sig, at udfasningen af lukkeloven
får uønskede følger for specialbutikkerne i
Danmark, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå |
9 | Spm. om, hvilken sammenhæng
ministeren ser imellem, at man i Sverige ikke har nogen lukkelov,
og at man dér stort set heller ikke har nogen
specialfødevarebutikker, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvilken betydning ministeren
vurderer det vil have for konkurrencen mellem butikstyperne i
dagligvarehandelen, at de små butikker typisk skal være
bemandet med faglært personale også i weekenderne, mens
supermarkederne i vidt omfang kan bemandes med ufaglærte
ungarbejdere, til økonomi- og erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå |
11 | Spm. om kommentar til henvendelse af
25/2-10 fra Dansk Erhverv, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om kommentar til henvendelse af
7/4-10 fra Nærbutikkernes Landsforening, til økonomi-
og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |