Fremsat den 18. december 2009 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om statens
uddannelsesstøtte (SU-loven)
(Støtte til særlige
kompetenceudvidende forløb for nyuddannede)
§ 1
I lov om statens uddannelsesstøtte
(SU-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 661 af 29. juni 2009,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 1
a. Nyuddannede, der deltager i kompetenceudvidende
forløb efter afsluttet videregående uddannelse, jf.
lov om særlige kompetenceudvidende forløb for
nyuddannede, kan få støtte efter afsnit II
a.«
2. I
§ 46, stk. 1, indsættes som
nr. 3 :
»3)
Grundlaget for tildeling, beregning og tilbagebetaling af
støtte efter afsnit II a.«
3.
Efter § 59 indsættes:
»Afsnit II a
Støtte til særlige
kompetenceudvidende forløb for nyuddannede
Kapitel 13
Støttebetingelser,
støtteform, administration og klageadgang
§ 60.
Nyuddannede kan efter ansøgning få støtte til
et særligt kompetenceudvidende forløb, når
de
1) er indskrevet
på og gennemgår et særligt kompetenceudvidende
forløb efter afsluttet videregående uddannelse, jf.
lov om særlige kompetenceudvidende forløb for
nyuddannede,
2) opfylder de
betingelser, der følger af § 2 a og regler fastsat i
medfør heraf,
3) ikke tidligere
har modtaget støtte til et særligt kompetenceudvidende
forløb og
4) ikke får
anden offentlig støtte, der tilsigter at dække
leveomkostningerne.
§ 60
a. Nyuddannede, der opfylder betingelserne i § 60, kan
i op til 6 måneder få støtte i form af et
stipendium, der i størrelse svarer til stipendium efter
§ 8, stk. 1.
Stk. 2. Sammen med
stipendium efter stk. 1 kan der gives støtte i form af:
1) Lån med et
beløb, der i størrelse svarer til studielån
efter § 9.
2) Stipendium som
tillæg til nyuddannede, som på grund af varig fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse har meget betydelige
begrænsninger i evnen til at påtage sig
erhvervsarbejde, med et beløb, der i størrelse svarer
til stipendium efter § 10 a.
3) Stipendium som
tillæg til nyuddannede, der er enlige forsørgere, med
et beløb, der i størrelse svarer til stipendium efter
§ 10 b, stk. 1.
4) Stipendium som
tillæg til nyuddannede, der er forsørgere og bor
sammen med en uddannelsessøgende, der modtager SU, med et
beløb, der i størrelse svarer til stipendium efter
§ 10 b, stk. 2.
5) Supplerende
lån til nyuddannede, der er forsørgere, med et
beløb, der svarer til supplerende studielån efter
§ 10 b, stk. 3.
§ 60
b. Støtte efter § 60 a, stk. 1, gives med enten
udeboendesats eller hjemmeboendesats på samme betingelser som
stipendium med udeboendesats eller hjemmeboendesats inden for
klippekortet, jf. kapitel 5 og regler fastsat i medfør af
§ 8, stk. 4.
Stk. 2. Støtte
efter § 60 a, stk. 2, nr. 2, gives på samme betingelser
som stipendium efter § 10 a og regler fastsat i medfør
heraf.
Stk. 3. Støtte
efter § 60 a, stk. 2, nr. 3-5, gives på samme
betingelser som stipendium efter § 10 b og regler fastsat i
medfør heraf, jf. dog stk. 4.
Stk. 4. Afgørende
for tildeling af støtte efter § 60 a til hele det
særlige kompetenceudvidende forløb er den nyuddannedes
forhold den 1. i den måned, som den nyuddannede tidligst kan
få støtte fra, jf. § 60 d, stk. 3.
§ 60
c. Lån efter § 60 a, stk. 2, nr. 1 og 5,
forrentes og tilbagebetales efter de bestemmelser i kapitel 8 og
regler fastsat i medfør heraf, der gælder for
studielån og slutlån, jf. § 33, stk. 1.
Stk. 2. § 33, stk.
2 og 3, og regler fastsat i medfør af § 35, stk. 1,
finder tilsvarende anvendelse for det særlige
kompetenceudvidende forløb.
§ 60
d. Styrelsen træffer på baggrund af
ansøgning fra den nyuddannede og indberetning fra
uddannelsesinstitutionen afgørelse om støtte efter
afsnit II a.
Stk. 2. Styrelsen
udbetaler støtten forud i månedlige rater til den
nyuddannedes Nemkonto.
Stk. 3. Første
månedlige rate af støtten udbetales tidligst fra
begyndelsen af den måned, hvor den nyuddannede har ret til
støtte, herunder begynder på det særlige
kompetenceudvidende forløb. Hvis forløbet begynder
efter den 20. i en måned, udbetales støtte
først fra begyndelsen af den følgende måned.
Støtten udbetales dog tidligst fra den måned, hvor
ansøgning herom er modtaget på
uddannelsesinstitutionen, jf. dog stk. 4.
Stk. 4. Lån efter
§ 60 a, stk. 2, nr. 1 og 5, udbetales efter de betingelser,
der følger af § 38 c, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, og
regler fastsat i medfør af § 38 c, stk. 4.
Beløb, der er til disposition, men ikke er udbetalt,
bortfalder ved afbrydelse eller afslutning af det særlige
kompetenceudvidende forløb og ved støtteårets
udgang.
Stk. 5. Styrelsen kan
kræve beløb, der er udbetalt for måneder, hvor
den nyuddannede ikke opfylder støttebetingelserne,
tilbagebetalt efter § 31 og regler fastsat i medfør
heraf.
§ 60
e. Den nyuddannede skal straks give oplysning til
uddannelsesinstitutionen, hvis den pågældende afbryder
det særlige kompetenceudvidende forløb.
Stk. 2. Den nyuddannede
skal oplyse sit navn og personnummer ved ansøgning om
støtte efter afsnit II a og ved henvendelse til styrelsen i
øvrigt.
§ 60
f. Styrelsen kan hos offentlige myndigheder og institutioner
samt private institutioner om de nyuddannede indhente oplysninger,
der er nødvendige for tildeling og tilbagebetaling af
støtte efter afsnit II a.
Stk. 2. Styrelsen kan
til uddannelsesinstitutionerne og til andre offentlige myndigheder
videregive oplysninger om de nyuddannede, der er nødvendige
for vejledning om støtte efter afsnit II a.
Stk. 3.
Økonomistyrelsen kan hos offentlige myndigheder om
låntager indhente oplysninger, der er nødvendige for
at administrere krav efter § 36.«
§ 2
I lov om specialpædagogisk støtte
ved videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse
nr. 210 af 1. marts 2007, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4
a. Specialpædagogisk støtte kan ydes til
nyuddannede, der deltager i særlige kompetenceudvidende
forløb efter afsluttet videregående uddannelse, jf.
lov om særlige kompetenceudvidende forløb for
nyuddannede.«
§ 3
I lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående udannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 353
af 14. marts 2007, som ændret ved § 33 i lov nr. 551 af
6. juni 2007 og § 3 i lov nr. 208 af 31. marts 2008, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 1
a. Retten til rabat ved køb af abonnementskort
omfatter endvidere måneder, hvor den nyuddannede får
støtte efter afsnit II a i lov om statens
uddannelsesstøtte (SU-loven).«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. februar 2010 og har gyldighed til og
med den 31. januar 2011, jf. dog stk. 2. Lovforslaget kan
stadfæstes straks efter vedtagelsen.
Stk. 2. Loven finder
anvendelse for kompetenceudvidende forløb, som den
nyuddannede påbegynder i perioden fra den 1. februar 2010 til
og med den 31. januar 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Gældende ret
3. Lovforslagets udformning
3.1. Støttebetingelser
3.2. Støtteformer og
støttebeløb
3.3. Administration og klage
4. Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og
kommuner
5. Administrative konsekvenser for stat, regioner og
kommuner
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
8. Miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og
organisationer
1. Indledning
Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk
Folkeparti er som led i aftalen af 12. november 2009 om finansloven
for 2010 blevet enige om at gennemføre en
ekstraordinær indsats for kommende dimittender fra
kandidatuddannelser m.v. i form af etablering af særlige
kompetenceudvidende forløb i forlængelse af den
igangværende uddannelse. Forløbet skal forbedre og
udbrede de nyuddannedes kompetencer i forhold til de aktuelle
jobmuligheder og begrænse risikoen for, at de nyuddannede
bliver ledige efter endt uddannelse. Forløbet retter sig
således mod nyuddannede, der er
arbejdsløshedstruede.
Det er hensigten, at det særlige forløb skal
udvide den unges kompetencer på nye områder. Den
kommende dimittend vil skulle søge om deltagelse i det
særlige forløb inden afslutningen af den
igangværende uddannelse. De særlige forløb, som
sammensættes med udgangspunkt i fag på eksisterende
heltidsuddannelser, vil blive udbudt af uddannelsesinstitutionerne.
Et forløb vil højst få en varighed af et halvt
år. Initiativet, der etableres ved det af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling samtidigt fremsatte forslag til
lov om særlige kompetenceudvidende forløb for
nyuddannede, foreslås at træde i kraft den 1. februar
2010 og løbe i ét år.
Forløbet berettiger ikke til statens
uddannelsesstøtte (SU), men det forudsættes, at
nyuddannede, der deltager i de særlige kompetenceudvidende
forløb, kan modtage støtte til forsørgelse i
form af en ydelse, der i størrelse og vilkår svarer
til SU.
Med forslaget etableres på denne baggrund en ny
forsørgelsesydelse for nyuddannede, der deltager i
særlige kompetenceudvidende forløb. Støtten kan
bestå af både stipendium og lån med beløb,
der svarer til henholdsvis SU-stipendium med satsen for hjemme-
eller udeboende og satsen for SU-studielån. Det
foreslås endvidere, at der gives mulighed for at søge
om stipendietillæg og supplerende lån til
forsørgere og handicappede på samme vilkår og
med beløb, der svarer til satsen for
SU-stipendietillæg og supplerende SU-lån. Endelig
foreslås det, at nyuddannede, der deltager i de særlige
kompetenceudvidende forløb, gives mulighed for at få
specialpædagogisk støtte efter lov om
specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 210 af 1. marts 2007,
og befordringsrabat efter lov om befordringsrabat til studerende
ved videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse
nr. 353 af 14. marts 2007.
2. Gældende ret
Uddannelsessøgende kan efter lov om statens
uddannelsesstøtte (SU-loven), jf. lovbekendtgørelse
nr. 661 af 29. juni 2009, få støtte i form af SU til
uddannelse indtil kandidatgrad eller magisterkonferensgrad og til
ph.d.-studium indtil opnåelse af kandidatgrad.
Uddannelsesaktiviteter efter lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og efter § 5 i lov om
universiteter (universitetsloven) giver dog ikke ret til SU.
Det følger af lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 975 af 26. september 2008,
og regler fastsat i medfør heraf, at nyuddannede har ret til
optagelse i en arbejdsløshedskasse, hvis de har
gennemført en uddannelse, der berettiger til SU inden for
klippekortet, og når arbejdsløshedskassen har modtaget
skriftlig begæring om optagelse senest 2 uger efter
uddannelsens afslutning. Det er af afgørende betydning, at 2
ugers fristen for henvendelse til arbejdsløshedskassen
overholdes, da der ellers kræves et års medlemskab og
beskæftigelse i mindst 52 uger inden for de sidste 3 år
for at opnå dagpengeret. Optagelse i en
arbejdsløshedskasse på grundlag af uddannelse kan kun
ske én gang, og det særlige kompetenceudvidende
forløb berettiger ikke i sig selv til optagelse i en
arbejdsløshedskasse.
Retten til dagpenge indtræder en måned efter den
SU-berettigende uddannelses afslutning. Dagpenge kan dog ikke
udbetales, hvis den nyuddannede begynder på en ny uddannelse
eller lignende og derfor ikke står til rådighed for
arbejdsmarkedet.
3. Lovforslagets udformning
Det særlige kompetenceudvidende forløb, der
ligger efter afsluttet videregående uddannelse, falder uden
for anvendelsesområdet for SU-lovens afsnit I, idet det
særlige kompetenceudvidende forløb ikke er en egentlig
selvstændigt kompetencegivende uddannelse, men et
særligt tilrettelagt forløb, som sammensættes
med udgangspunkt i fag på eksisterende heltidsuddannelser.
På denne baggrund er det særlige kompetenceudvidende
forløb ikke SU-berettigende.
Det foreslås derfor, at der etableres en ny
støtteordning til nyuddannede, der er indskrevet på og
gennemgår et særligt kompetenceudvidende forløb
efter afsluttet videregående uddannelse. Forløbene
udbydes efter bestemmelserne i det samtidigt fremsatte forslag til
lov om særlige kompetenceudvidende forløb for
nyuddannede. Det forudsættes her, at de kompetenceudvidende
forløb er heltidsforløb.
Det er en forudsætning for aftalen, at det særlige
kompetenceudvidende forløb for arbejdsløshedstruede
nyuddannede sættes i værk allerede fra 2010. Som
følge af den korte tidshorisont for etableringen af den nye
ordning er det ikke muligt at udvikle fuld
edb-understøttelse af ordningen, og den baseres derfor i
stor udstrækning på manuel sagsbehandling. På
denne baggrund og under hensyn til, at den nye ordning finder
anvendelse på meget korte forløb, er visse regler og
støttebetingelser forenklet i forhold til det, der
gælder for uddannelsessøgende, der har ret til SU.
Ordningen svarer dog i støtteform og
støttebeløb til SU.
3.1. Støttebetingelser
Det foreslås, at støtten gives til nyuddannede,
der er indskrevet på og gennemgår et særligt
kompetenceudvidende forløb efter afsluttet
videregående uddannelse, som er udbudt efter lov om
særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddannede.
Støtten til de særlige kompetenceudvidende
forløb foreslås højst at kunne gives i 6
måneder, og tildelingen er uafhængig af deltagerens
eventuelt tidligere tildeling af SU.
Støtten gives først fra den måned, hvor
den nyuddannede er begyndt på det særlige
kompetenceudvidende forløb, og der gives ikke støtte
i en eventuel venteperiode mellem den afsluttede videregående
uddannelse og det særlige kompetenceudvidende forløb.
Dette gælder, selv om den nyuddannede efter lov om
særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddannede
skal indskrives på det særlige kompetenceudvidende
forløb fra ansøgningstidspunktet, og derfor i en
eventuel venteperiode, før det kompetencegivende
forløb begynder, vil være optaget og indskrevet
på forløbet.
Da den nyuddannede efter det samtidigt fremsatte forslag til
lov om særlige kompetenceudvidende forløb for
nyuddannede vil være indskrevet på det særlige
kompetenceudvidende forløb i eventuel venteperiode, vil den
nyuddannede ikke være til rådighed for arbejdsmarkedet
og vil derfor ikke være berettiget til dagpenge. Den
nyuddannede må søge om optagelse i
arbejdsløshedskassen senest 2 uger efter den
videregående uddannelses afslutning, men vente med at
søge dagpenge, indtil det kompetenceudvidende forløb
er afsluttet. Hvis den pågældende afbryder det
kompetenceudvidende forløb, vil det på det tidspunkt
være muligt at rette henvendelse til
arbejdsløshedskassen med henblik på at overgå
til dagpenge på dimittendsats.
Det foreslås, at det er en betingelse for at få
støtte til det særlige kompetenceudvidende
forløb, at den nyuddannede er dansk statsborger eller efter
de samme regler, som gælder for SU-modtagere, kan ligestilles
hermed, ikke modtager anden offentlig støtte, der tilsigter
at dække leveomkostningerne, og ikke tidligere har fået
støtte til et særlig kompetenceudvidende
forløb.
Det følger af SU-reglerne, at ikke-danske statsborgere
kan ligestilles med danske statsborgere, hvis de er flyttet til
Danmark sammen med deres forældre før de er fyldt 20
år, hvis de er gift med en dansk statsborger og har boet i
Danmark uafbrudt i mindst to år umiddelbart før
ansøgning om støtte, hvis de er omfattet af lov om
integration af udlændinge i Danmark (integrationsloven),
eller hvis de umiddelbart før ansøgningstidspunktet
har boet i Danmark uafbrudt i mindst fem år uden at have
taget ophold i Danmark med henblik på uddannelse. De
nyuddannede ikke-danske statsborgere vil endvidere kunne få
støtte på baggrund af de rettigheder, der
følger af EU-retten. Reglerne om støtte til
ikke-danske statsborgere afviger fra de regler om adgang til de
kompetenceudvidende forløb, der følger af det
samtidigt hermed fremsatte forslag til lov om særlige
kompetenceudvidende forløb for nyuddannede. Det vurderes dog
hensigtsmæssigt at videreføre de regler, der
gælder for at opnå ret til SU til den SU-berettigende
videregående uddannelse, til det særlige
kompetenceudvidende forløb.
Støtten til de særlige kompetenceudvidende
forløb gives uanset den nyuddannedes indkomst i perioden.
Har den nyuddannede fået SU i samme år, som den
pågældende deltager i det særlige forløb,
betragtes det særlige forløb i forhold til SU-reglerne
som en periode uden for uddannelse. Det betyder, at den
pågældende har det højeste fribeløb i
måneder med den særlige støtte. For
SU-modtagere, der afslutter uddannelsen i løbet af et
støtteår, vil det endvidere være muligt efter
SU-lovens § 22 a kun at lægge indkomst i den
SU-berettigende uddannelsesperiode til grund for
indkomstkontrollen, hvorved indkomst under det særlige
kompetenceudvidende forløb ikke medregnes ved
indkomstkontrollen.
Det er en betingelse for støtte, at den nyuddannede er
optaget på og gennemgår det særlige
kompetenceudvidende forløb. Den nyuddannede forpligtes til
at meddele uddannelsesinstitutionen, når den
pågældende ikke længere deltager i
forløbet, så institutionen kan meddele styrelsen, at
støtten skal standses. Støtte, der er modtaget med
urette, fordi støttebetingelserne viser sig ikke at
være opfyldt, kræves tilbage på samme måde
som ved krav om tilbagebetaling af for meget modtaget SU. Kravet
vil blive rejst af styrelsen, og skal tilbagebetales straks eller
over en periode på højst 3 år til
Økonomistyrelsen. Det til enhver tid skyldige beløb
forrentes med en årlig rente, der svarer til den, der
følger af lov om renter ved forsinket betaling.
3.2. Støtteformer og støttebeløb
I det følgende er satserne for stipendium og lån
til nyuddannede i særlige kompetenceudvidende forløb,
der i størrelse svarer til satserne for SU, angivet med de
satser, der gælder for SU i 2010. Satserne reguleres hvert
år efter bestemmelsen i SU-lovens § 12.
Det foreslås, at nyuddannede, der deltager i et
kompetenceudvidende forløb, kan få et månedligt
stipendium på 2.677 kr. med satsen for hjemmeboende og 5.384
kr. med satsen for udeboende. Stipendiet vil blive givet med
udeboende- eller hjemmeboendesats efter samme regler, som
gælder for SU-stipendium inden for klippekortet.
Sammen med stipendiet foreslås det, at nyuddannede, der
deltager i et særligt kompetenceudvidende forløb,
gives mulighed for et månedligt lån på 2.755 kr.
Lånet forrentes og skal tilbagebetales på samme
vilkår som studielån efter kapitel I i SU-loven.
Nyuddannede, der er forsørgere til børn under 18
år, og som deltager i et særligt kompetenceudvidende
forløb, foreslås endvidere at kunne søge om
lignende supplerende ydelser som SU-modtagere. Det vil sige, at
nyuddannede, der har egne biologiske børn eller
adoptivbørn under 18 år boende hos sig, vil få
mulighed for at optage et supplerende lån på 1.379 kr.
Nyuddannede, der får ekstra børnetilskud som enlige
forsørgere den 1. i den måned, som de har ret til og
søger støtte til et kompetenceudvidende
forløb, kan få et stipendietillæg på 5.384
kr. Endelig vil nyuddannede, der har egne børn boende hos
sig, og som bor sammen med en SU-modtager, kunne få et
stipendietillæg på 2.151 kr.
Nyuddannede, der på grund af varig fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse har meget betydelige begrænsninger
i evnen til at påtage sig erhvervsarbejde, foreslås at
få mulighed for et månedligt stipendietillæg
på 7.656 kr. Dette svarer til handicaptillægget for
SU-modtagere, og det må forventes, at langt de fleste vil
kunne få tildelt stipendietillægget til det
særlige kompetenceudvidende forløb på baggrund
af tildelingen af handicaptillæg til den tidligere afsluttede
SU-berettigende videregående uddannelse.
Det foreslås ved en ændring af lov om
specialpædagogisk støtte, jf. lovbekendtgørelse
nr. 210 af 1. marts 2007, at nyuddannede, der har behov for
specialpædagogisk støtte for at kompensere for en
fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse i forbindelse med
gennemførelse af det særlige kompetenceudvidende
forløb, kan få specialpædagogik støtte
på samme vilkår som uddannelsessøgende, der
går på en SU-berettigende videregående
uddannelse. Lige som med stipendietillægget til handicappede
nyuddannede, jf. ovenfor, vil der være tale om
videreførelse af den specialpædagogiske støtte,
som er tildelt i forbindelse med den afsluttede SU-berettigende
videregående uddannelse.
Endelig foreslås det ved ændring af lov om
befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser,
jf. lovbekendtgørelse nr. 353 af 14. marts 2009, at give
nyuddannede, der deltager i de særlige kompetenceudvidende
forløb, mulighed for at få rabat på
abonnementskort (periodekort) til bus, tog og metro i den
kollektive trafik. Med satsen for 2010 udgør rabatten 65
pct. af det beløb, der overstiger 14,10 kr. pr. dag.
Rabatten kan dog højst udgøre 23,49 kr. pr.
dag.
3.3. Administration og klage
Det foreslås, at den nye ordning administreres af
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte (styrelsen), og at
uddannelsesinstitutionerne vil blive inddraget i forbindelse med
vejledning m.v. Det er hensigten, at der til brug for
ansøgning om støtte skal udarbejdes et særligt
papiransøgningsskema, som skal udfyldes af ansøgeren
og afleveres på uddannelsesinstitutionen.
Uddannelsesinstitutionen skal herefter kontrollere, at
ansøgeren er optaget på det særlige
kompetenceudvidende forløb og indsende
ansøgningsskemaerne til styrelsen, som taster
ansøgningerne i styrelsens støtteadministrative
system. Uddannelsesinstitutionen skal tillige meddele styrelsen,
hvis den nyuddannede afbryder forløbet og derfor ikke
længere er berettiget til støtte.
Som nævnt under afsnit 3.2, vil nyuddannede, der
deltager i de særlige kompetenceudvidende forløb, have
mulighed for at søge om de samme stipendietillæg og
supplerende lån som uddannelsessøgende ved
videregående uddannelse. Ansøgning om
handicaptillæg og specialpædagogisk støtte vil
kræve, at den nyuddannede vedlægger relevant
dokumentation for handicappet eller angiver at have modtaget
handicaptillæg og/eller specialpædagogisk støtte
til den netop afsluttede SU-berettigende videregående
uddannelse.
Når støtten er tildelt, udbetales den til den
nyuddannedes Nemkonto. Den nyuddannede vil modtage en særlig
støttemeddelelse om tildelingen og vil tillige kunne se
tildelingen i minSU. I lighed med SU udbetales støtten forud
i månedlige rater. Er der tildelt lån, vil den
nyuddannede skulle acceptere vilkårene og godkende
udbetalingen i minSU på samme måde som det er
tilfældet for de nye fleksible SU-lån, der
indføres med virkning fra 2010.
Det foreslås, at afgørelser, som styrelsen
træffer om tildeling af støtte til de særlige
kompetenceudvidende forløb, kan påklages til
Ankenævnet for Uddannelsesstøtten, der træffer
den endelige administrative afgørelse. Dette svarer til de
gældende regler for klage over styrelsens afgørelser
om SU.
4. Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og
kommuner
Det foreslås, at ordningen træder i kraft 1.
februar 2010 og løber ét år. Det skønnes
muligt at gennemføre ca. 575 særlige
kompetenceudvidende forløb. Støtteudgifterne til
stipendier skønnes til ca. 17 mio. kr.
5. Administrative konsekvenser for stat, regioner og
kommuner
Udgifterne til etablering og administration af ordningen
skønnes at udgøre ca. 0,7 mio. kr.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
I forbindelse med fremsættelsen er lovforslaget sendt i
høring til følgende: Akademikernes
Centralorganisation, Ankenævnet for
Uddannelsesstøtten, Børne- og
ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), CIRIUS, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Konservative Studerende, Danmarks
Liberale Studerende, Danmarks Lærerforening, Danmarks Medie-
og Journalisthøjskole, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Dansk Magisterforening, Dansk Metal, Dansk Skoleforening
for Sydslesvig, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske
Handicaporganisationer (DH), Danske Regioner, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter, Datatilsynet,
Erhvervsakademirådet, Forbundet af Offentlige Ansatte (FOA),
Frit Forum - Socialdemokratiske Studerende, Funktionærernes
og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF),
Fællesrådet for Foreninger for Uddannelses- og
Erhvervsvejledning (FUE), Handel, Transport og Serviceerhvervene
(HTS-A), HK/Kommunal, HK/Stat, Kommunernes Landsforening,
Konkurrencestyrelsen, Kulturministeriets Rektorer (KUR),
Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Lederforsamlingen, Ungdommens
Uddannelsesvejledning, Lærernes Centralorganisation,
Lærerstuderendes Landskreds, Nævnet om
Støtteberettigende Uddannelser i Udlandet,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium,
Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Rigsrevisionen,
Rådet for større IT-sikkerhed,
Socialpædagogernes Landsforbund, Studenterrådgivningen,
Studierådet for Ingeniørstuderende i Danmark,
SU-rådet og Sygeplejestuderendes Landssammenslutning.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget skønnes at medføre
merudgifter til forsørgelse på 17 mio. kr. samt 0,7
mio. kr. til etablering og administration. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget skønnes at medføre
merudgifter til etablering og administration på 0,7 mio.
kr. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede nye § 1
a er en konsekvens af, at der med § 1, nr. 3,
indsættes et nyt afsnit II a, der indfører en ny form
for støtte til nyuddannede, der deltager i særlige
kompetenceudvidende forløb efter afsluttet
videregående uddannelse efter lov om særlige
kompetenceudvidende forløb for nyuddannede.
Det følger af SU-lovens § 1, at SU-lovens afsnit I
regulerer uddannelsesstøtte til uddannelse indtil
kandidatgrad eller magisterkonferensgrad (SU), afsnit I a regulerer
udlandsstipendium til studieophold i udlandet som led i en dansk
videregående uddannelse eller til en hel uddannelse på
kandidatniveau i udlandet og afsnit II regulerer
uddannelsesstøtte til ph.d.-studiet inden opnåelse af
kandidatgrad.
Der henvises til de almindelige bemærkninger til afsnit
3.
Til nr. 2
Med den foreslåede ændring af SU-lovens § 46, stk. 1, vil afgørelser, som
styrelsen træffer om tildeling af støtte til de
særlige kompetenceudvidende forløb, kunne
påklages til Ankenævnet for Uddannelsesstøtten.
Ankenævnet træffer den endelige administrative
afgørelse, jf. § 46, stk. 3, i SU-loven. Dette svarer
til de gældende regler for klage over styrelsens
afgørelser om SU. Fremgangsmåde og klagefrist skal
ligeledes svare til, hvad der gælder for så vidt
angår klager over styrelsens afgørelser om SU. Det vil
sige, at den nyuddannede skal sende klagen til styrelsen og stile
klagen til Ankenævnet for Uddannelsesstøtten. Klagen
skal indgives senest 4 uger efter afgørelsen er modtaget hos
den nyuddannede.
Der henvises til de almindelige bemærkninger til afsnit
3.3.
Til nr. 3
(§ 60)
Med den foreslåede § 60
fastsættes det, hvem der er berettiget til den nye
støtte til forsørgelse under de særlige
kompetenceudvidende forløb.
Det følger af det foreslåede nr. 1, at den særlige støtte
gives efter ansøgning til nyuddannede, der er indskrevet
på og gennemgår et særligt kompetenceudvidende
forløb efter afsluttet videregående uddannelse efter
det samtidigt med dette lovforslag fremsatte forslag til lov om
særlige kompetenceudvidende forløb for
nyuddannede
Det foreslås endvidere i nr.
2, at nyuddannede, der deltager i de særlige
kompetenceudvidende forløb, skal opfylde betingelserne i
SU-lovens § 2 a og regler fastsat i medfør heraf. Det
betyder, at den nyuddannede skal være dansk statsborger eller
kunne ligestilles hermed.
Følgende nyuddannede vil således kunne
ligestilles med danske statsborgere og få ret til
støtte til det kompetenceudvidende forløb:
- Nyuddannende, der
flyttede til Danmark sammen med deres forældre, før de
fyldte 20 år. Det er en betingelse, at den nyuddannede
fortsat har bopæl i Danmark sammen med den ene eller begge af
forældrene.
- Nyuddannede, der
er gift med en dansk statsborger og har boet i Danmark uafbrudt i
mindst to år umiddelbart inden ansøgning om
støtte til det særlige kompetenceudvidende
forløb.
- Nyuddannede, der
umiddelbart før de begynder på det særlige
kompetenceudvidende forløb har boet i Danmark uafbrudt i
mindst to år og har haft mindst 30 timers erhvervsarbejde om
ugen.
- Nyuddannede, der
er omfattet af lov om integration af udlændinge i Danmark
(integrationsloven).
- Nyuddannede, der
er tyske statsborgere og tilhører det danske mindretal i
Sydslesvig.
- Nyuddannede, der
umiddelbart før ansøgningstidspunktet har boet i
Danmark uafbrudt i mindst fem år, uden at have taget ophold i
Danmark med henblik på uddannelse.
Nyuddannede, der er EU- eller EØS-statsborgere eller er
familiemedlemmer til EU- eller EØS-statsborgere, vil
endvidere kunne ligestilles med danske statsborgere efter
EU-retten. Det betyder, at følgende nyuddannede vil kunne
få støtte til det særlige kompetenceudvidende
forløb:
- Nyuddannede, der
er arbejdstagere eller selvstændige erhvervsdrivende i
Danmark.
- Nyuddannede, der
er barn af, forældre til eller gift/i registeret partnerskab
med en arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende i
Danmark.
- Nyuddannede, der
har haft sammenhængende ophold i Danmark i mindst fem
år.
EU- eller EØS-statsborgere, der er kommet til Danmark
for at studere og ikke for at arbejde eller drive
selvstændigt erhverv, vil ikke kunne få støtte,
før de har været i Danmark i 5 år.
Med det foreslåede nr. 3,
vil det være en støttebetingelse, at den nyuddannede
ikke samtidig med støtten til det særlige
kompetenceudvidende forløb modtager anden offentlig
støtte, der tilsigter at dække leveomkostningerne.
Nyuddannede, der eventuelt modtager dagpenge, revalidering, pension
eller lignende, vil således ikke kunne få den
særlige støtte. Det vil heller ikke være muligt
at få støtte til det særlige kompetenceudvidende
forløb, hvis den nyuddannede samtidig modtager SU, jf.
SU-lovens afsnit I.
Endelig foreslås det med nr.
4. at nyuddannede, der tidligere har fået
støtte til et særlige kompetenceudvidende
forløb, ikke kan få støtte til et nyt
kompetenceudvidende forløb.
Der henvises til de almindelige bemærkninger til afsnit
3.1.
(§ 60 a)
Med den foreslåede § 60
a vil nyuddannede, der deltager i et særlig
kompetenceudvidende forløb, der er tilrettelagt efter lov om
særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddannede,
kunne søge om en ny forsørgelsesydelse, der i
størrelse og form svarer til SU. Ydelsen gives i
højst 6 måneder.
Det foreslås således, at nyuddannede, der deltager
i det særlige kompetenceudvidende forløb, kan
søge om et beløb, der i størrelse svarer til
stipendium efter SU-lovens § 7, stk. 1, nr. 1, jf. § 8,
stk. 1. Sammen med stipendiet kan den nyuddannede endvidere
søge om lån med et beløb, der i
størrelse svarer til studielån efter SU-lovens §
7, stk. 1, nr. 2, jf. § 9. Nyuddannede, der på grund af
varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har meget
betydelige begrænsninger i evnen til at påtage sig
erhvervsarbejde, foreslås at kunne søge om et
stipendium som tillæg, der i størrelse svarer til
handicaptillægget efter SU-lovens § 10 a. Nyuddannede,
der er forsørgere, foreslås ligeledes at kunne
få lignende ydelser som forsørgere, der modtager SU.
Nyuddannede, der er enlige forsørgere, vil således
kunne få et stipendium som tillæg, der i
størrelse svarer til stipendium efter § 10 b, stk. 1.
Nyuddannede, der er forsørgere og bor sammen med en
uddannelsessøgende, der modtager SU, vil kunne få et
stipendium som tillæg, der i størrelse svarer til
stipendium efter § 10 b, stk. 2. Endelig vil alle nyuddannede,
der er forsørgere, kunne få et supplerende lån,
der i størrelse svarer til supplerende studielån efter
§ 10 b, stk. 3.
Nedenfor er stipendier og lån angivet med den sats, der
gælder for de relevante SU-støttesatser i 2010.
Satserne reguleres hvert år efter bestemmelsen i SU-lovens
§ 12.
Støtteform | Støttebeløb |
Stipendium - hjemmeboendesats | 2.677 kr. |
Stipendium - udeboendesats | 5.384 kr. |
Lån | 2.755 kr. |
Supplerende stipendium til enlige
forsørgere | 5.384 kr. |
Supplerende stipendium til samboende
forsørgere | 2.151 kr. |
Supplerende lån til alle
forsørgere | 1.379 kr. |
Handicaptillæg | 7.656 kr. |
Der henvises til de almindelige bemærkninger til afsnit
3.2.
(§ 60 b)
Den foreslåede § 60
b indeholder bestemmelser om, hvornår nyuddannede, der
deltager i et særligt kompetenceudvidende forløb, har
ret til stipendium med udeboende eller hjemmeboende sats, og
hvornår den nyuddannede har ret til de supplerende ydelser
til forsørgere og handicappede. Betingelserne i de
foreslåede stk. 1-3 svarer til
betingelserne for de tilsvarende ydelser til SU-berettigede
uddannelsessøgende ved videregående uddannelser, jf.
dog bemærkningerne til det foreslåede stk. 4.
Det foreslås således i stk.
1, at stipendium efter den foreslåede § 60 a,
stk. 1, skal gives efter samme regler som SU-stipendium med
hjemmeboendesats eller udeboendesats, jf. 8, stk. 3, i SU-loven og
§ 8 i bekendtgørelse nr. 455 af 8. juni 2009
(SU-bekendtgørelsen), der gælder for stipendium til
uddannelsessøgende, der får SU inden for klippekortet.
Som følge heraf vil stipendium kunne gives med
hjemmeboendesats, når den nyuddannede er hjemmeboende, og med
udeboendesats, når den nyuddannede er udeboende. Den
nyuddannede vil blive betragtet som hjemmeboende, hvis den
nyuddannede står tilmeldt den ene eller begge
forældrenes adresse, eller uanset folkeregisteradressen
jævnligt bor hos forældrene eller den ene af dem.
Styrelsen vil kunne kræve, at den nyuddannede dokumenterer at
være udeboende. Nyuddannede, der bor på kostskole,
skolehjem eller lignende, vil have ret til stipendium med
udeboendesats, uanset hvilken adresse den pågældende
står tilmeldt i folkeregisteret.
Med stk. 2 foreslås det, at
nyuddannede, som på grund af varig fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse har meget betydelige begrænsninger
i evnen til at påtage sig erhvervsarbejde, kan modtage
stipendietillæg på samme betingelser som stipendium
efter § 10 a. Det følger af § 21 i
SU-bekendtgørelsen, at styrelsen tildeler støtten ud
fra en vurdering af arten og graden af funktionsnedsættelsen,
og på baggrund heraf en vurdering af
funktionsnedsættelsens betydning for evnen til at
påtage sig erhvervsarbejde på lige fod med andre
uddannelsessøgende. Til brug for denne vurdering kan
styrelsen indhente en sagkyndig vurdering.
Med stk. 3 foreslås det, at
stipendium som tillæg og supplerende lån til
forsørgere tildeles på samme vilkår som de
supplerende ydelser til samme gruppe SU-modtagere. Det supplerende
lån kan således tildeles alle nyuddannede, der har egne
biologiske børn eller adoptivbørn under 18 år
boende hos sig. Nyuddannede, der får ekstra
børnetilskud som enlige forsørgere, vil få ret
til stipendium som tillæg til enlige forsørgere, mens
nyuddannede, der har sit eget barn boende hos sig og bor sammen med
en SU-modtager, vil kunne få et stipendium som tillæg
til samboende forsørger. Den nyuddannede betragtes som
samboende med en SU-modtager, hvis samboen har fået SU med
rette i mindst en måned i kvartalet før det kvartal,
fra hvilket den nyuddannede kan få støtte til det
særlige kompetenceudvidende forløb, jf.
bemærkningerne nedenfor til stk. 4.
Det foreslås med stk. 4, at
det er den nyuddannedes forhold den 1. i den måned, som den
nyuddannede tidligst kan få støtte fra, der er
afgørende for tildeling af støtte til hele det
særlige kompetencegivende forløb. Det betyder, at det
er den nyuddannedes bopælsstatus den 1. i den måned fra
hvilken, den nyuddannede tidligst kan få støtte, der
bestemmer, om den nyuddannede skal have støtte med satsen
for udeboende eller hjemmeboende til hele forløbet.
Ligeledes er det også den nyuddannedes status som samboende
eller enlig forsørger den 1. i den måned, som den
nyuddannede tidligst kan få støtte fra, der bestemmer,
om der gives stipendium som tillæg med satsen for enlige
eller samboende forsørgere, uanset om denne status
ændrer sig i løbet af forløbet. Det betyder
blandt andet, at en nyuddannet, der påbegynder et
særligt kompetenceudvidene forløb i februar 2010, vil
kunne få stipendietillæg til hele forløbet, hvis
samboen modtog SU med rette i mindst én måned i 4.
kvartal 2009. Bestemmelsen i stk. 4, er
en forenkling i forhold til, hvad der gælder for
uddannelsessøgende, der modtager SU, idet SU-modtagere har
mulighed for at ændre tildelingen af SU, hvis f.eks.
bopælsforhold eller samlivsforhold ændrer sig i
løbet af studiet. Forenklingen er fundet
hensigtsmæssig, da de særlige kompetenceudvidende
forløb har en meget begrænset varighed og for at
opnå en enkel administrerbar ordning.
Der henvises til de almindelige bemærkninger til afsnit
3.2.
(§ 60 c)
Det foreslås med § 60
c, at lån efter den foreslåede § 60 a, stk.
2, nr. 1, og supplerende lån efter den foreslåede
§ 60 a, stk. 2, nr. 5, forrentes og tilbagebetales på
samme måde som studielån og slutlån efter regler
i SU-lovens kapitel 8 om forrentning og tilbagebetaling af
studielån, slutlån samt statslån. Af SU-lovens
§ 33, stk. 2 og 3, fremgår det, at lånet i
uddannelsesperioden forrentes med 4 pct. årligt, og med 1
pct. point over den officielle diskonto uden for
uddannelsesperioden. Det foreslås, at det særlige
kompetenceudvidende forløb i forhold til reglerne om
forrentning og tilbagebetaling af lån betragtes som en
uddannelsesperiode. Det følger af reglerne i
SU-bekendtgørelsens § 49, stk. 1, at låntager
skal begynde at tilbagebetale lånet med påløbne
renter til Økonomistyrelsen den 1. januar i
kalenderåret 1 år efter det støtteår, hvor
uddannelsesperioden er ophørt.
Der henvises til de almindelige bemærkninger til afsnit
3.2.
(§ 60 d)
Det foreslås med § 60 d, stk.
1, at afgørelse om støtte til de særlige
kompetenceudvidende forløb træffes af styrelsen
på baggrund af den nyuddannedes ansøgning og
indberetninger fra uddannelsesinstitutionen. Med stk. 2 foreslås det, at styrelsen
udbetaler støtten forud i månedlige rater til den
nyuddannedes Nemkonto.
Det foreslås med stk. 3, at
den første månedlige rate af støtten tidligst
udbetales fra begyndelsen af den måned, hvor den nyuddannede
har ret til støtte, herunder er begyndt på det
kompetencegivende forløb. Der gives således ikke
støtte i en eventuel venteperiode mellem den afsluttede
videregående uddannelse og det særlige
kompetenceudvidende forløb. Dette gælder, selv om den
nyuddannede efter lov om særlige kompetenceudvidende
forløb for nyuddannede skal indskrives på det
særlige kompetenceudvidende forløb fra
ansøgningstidspunktet, og derfor i en eventuel venteperiode,
før det kompetenceudvidene forløb påbegyndes,
vil være optaget og indskrevet på
forløbet.
Hvis forløbet begynder efter den 20. i en måned,
udbetales støtten først fra begyndelsen af den
følgende måned. Det foreslås endvidere, at
ansøgning om støtte skal afleveres på
uddannelsesinstitutionen, og at tidspunktet for modtagelsen
på uddannelsesinstitutionen er afgørende for,
hvornår deltageren kan få støtte fra. Det
foreslås således, at støtten tidligst kan
udbetales fra den måned, hvor ansøgning herom er
modtaget på uddannelsesinstitutionen. Støtten kan
derfor ikke tildeles med tilbagevirkende kraft.
For så vidt angår lån efter den
foreslåede § 60 a, stk. 2, nr. 1, og supplerende
lån efter den foreslåede § 60 a, stk. 1, nr. 5,
foreslås det med stk. 4, at
lånet udbetales efter samme bestemmelser som
SU-studielån. Den nyuddannede vil således skulle
acceptere lånevilkår og godkende udbetalingen i minSU
på samme måde som det er gældende for de nye
fleksible SU-lån, der indføres med virkning fra 2010,
jf. SU-lovens § 38 c.
Endelig foreslås det med stk.
5, at styrelsen kan kræve beløb, der er
udbetalt for måneder, hvor den nyuddannede ikke opfylder
støttebetingelserne, tilbagebetalt efter bestemmelsen i
SU-lovens § 31 og regler fastsat i medfør heraf. Heraf
følger det, at kravet rejses af styrelsen og skal
tilbagebetales straks eller over en periode på højst 3
år til Økonomistyrelsen. Det til enhver tid skyldige
beløb forrentes med en årlig rente, der svarer til
den, der følger af lov om renter ved forsinket
betaling.
Der henvises til de almindelige bemærkninger til afsnit
3.1 og 3.3.
(§ 60 e)
Det er en betingelse for støtte, at den nyuddannede er
optaget på og gennemgår det særlige
kompetenceudvidende forløb, jf. den foreslåede §
60, nr. 1. Den nyuddannede forpligtes med den foreslåede
§ 60 e, stk. 1, til at meddele
uddannelsesinstitutionen, når de ikke længere deltager
i forløbet, så institutionen kan meddelelse styrelsen,
at støtten skal standses.
Det foreslås, at den nyuddannede skal oplyse sit navn og
personnummer ved ansøgning om støtte efter afsnit II
a og ved henvendelse til styrelsen i øvrigt. Bestemmelsen er
parallel med SU-lovens § 38 e, for så vidt angår
ansøgning og henvendelse om SU.
Der henvises til de almindelige bemærkninger til afsnit
3.1 og 3.3.
(§ 60 f)
Det foreslås med 60 f at
fastsætte bestemmelser om behandling og videregivelse af
oplysninger, der svarer til bestemmelserne om behandling og
videregivelse af oplysninger i forbindelse med ansøgning om
SU. Dog foreslås det kun at fastsætte bestemmelser om
behandlinger af oplysninger, der er relevante for behandling af
ansøgning om den særlige støtte til
kompetenceudvidende forløb og tilbagebetaling af lån
og eventuel for meget modtaget støtte. Det foreslås
således med stk. 1, at styrelsen
hos offentlige myndigheder og institutioner samt private
institutioner kan indhente oplysninger om de nyuddannede, der er
nødvendige for tildeling og tilbagebetaling af
støtte.
For at styrke mulighederne for vejledning foreslås det
med stk. 2, at styrelsen kan videregive
oplysninger om de nyuddannede, der er nødvendige for
vejledning om støtte, til uddannelsesinstitutionerne og til
andre offentlige myndigheder.
Endelig forslås det med stk.
3, at Økonomistyrelsen hos offentlige myndigheder kan
indhente oplysninger om låntager, der er nødvendige
for at administrere krav om tilbagebetaling af for meget modtaget
støtte.
Der henvises til de almindelige bemærkninger til afsnit
3.3.
Til § 2
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse i lov om
specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser skabes der mulighed for, at nyuddannede med fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse, der deltager i
særlige kompetenceudvidende forløb efter afsluttet
videregående uddannelse, fortsat kan modtage
specialpædagogisk støtte, så de uanset
funktionsnedsættelsen kan gennemføre forløbet i
lighed med andre deltagere.
Der henvises til de almindelige bemærkninger til afsnit
3.2.
Til § 3
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse i lov om befordringsrabat
til studerende ved videregående uddannelser, skabes der
mulighed for, at nyuddannede, der deltager i et særligt
kompetenceudvidende forløb, kan få rabat til
abonnementskort (periodekort) til befordring med tog, bus eller
metro på samme betingelser som uddannelsessøgende, der
er berettiget til SU til en videregående uddannelse. Med
satsen for 2010 udgør rabatten 65 pct. af det beløb,
der overstiger 14,10 kr. pr. dag. Rabatten kan dog høst
udgøre 23,49 kr. pr. dag.
Der henvises til de almindelige bemærkninger til afsnit
3.2.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
februar 2010. Det følger af aftalen mellem regeringen og
Dansk Folkeparti, at ordningen med særlige
kompetenceudvidende forløb kun skal løbe ét
år. Det foreslås derfor, at loven har gyldighed til og
med den 31. januar 2011, og at loven finder anvendelse for
kompetenceudvidende forløb, som den nyuddannede
påbegynder i perioden fra den 1. februar 2010 til og med den
31. januar 2011.
Nyuddannede, der er optaget på et særligt
kompetenceudvidende forløb senest den 31. januar 2011 og
fortsætter på forløbet efter den 31. januar
2011, vil således til færdiggørelse af
forløbet efter lovens gyldighedsperiode kunne få
støtte efter det i § 1, nr. 3, foreslåede afsnit
II a i SU-loven, den i § 2 foreslåede § 4 a i lov
om specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser og den i § 3 foreslåede § 1 a i lov om
befordringsrabat til studerende ved videregående
udannelser.
Bilag 1
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om statens uddannelsesstøtte
(SU-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 661 af 29. juni 2009,
foretages følgende ændringer: |
| | 1. Efter §
1 indsættes: »§ 1
a. Nyuddannede, der deltager i kompetenceudvidende
forløb efter afsluttet videregående uddannelse, jf.
lov om særlige kompetenceudvidende forløb for
nyuddannede, kan få støtte efter afsnit II
a.« |
§ 46.
Undervisningsministeren nedsætter et ankenævn,
Ankenævnet for Uddannelsesstøtten. Følgende
afgørelser truffet af Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte kan indbringes for ankenævnet: 1) Grundlaget for tildeling og beregning
af uddannelsesstøtte til en uddannelsessøgende. 2) En støttemodtagers
tilbagebetaling af uddannelsesstøtte. Stk. 2.
Klage over en afgørelse skal indbringes for ankenævnet
inden 4 uger efter meddelelsen af afgørelsen. Klagen skal
indbringes af den, afgørelsen vedrører.
Ankenævnet kan indtil 6 måneder efter meddelelsen af
afgørelsen se bort fra overskridelse af fristen, når
overskridelsen af særlige grunde er undskyldelig. Stk. 3.
Klagen stiles til Ankenævnet for Uddannelsesstøtten og
sendes til Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte. Hvis
styrelsen fastholder afgørelsen, sender styrelsen klagen til
ankenævnet med en udtalelse. Ankenævnet træffer
den endelige administrative afgørelse. Stk. 4.
Ankenævnet består af en formand og to andre medlemmer.
Formanden skal være dommer. Undervisningsministeren beskikker
medlemmerne for fire år. Genbeskikkelse kan finde sted. Stk. 5.
Ankenævnet tiltrædes ved hver sag om tildeling af
stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3, af et
særlig sagkyndigt medlem udpeget af De Samvirkende
Invalideorganisationer. Stk. 6.
Undervisningsministeren kan fastsætte forretningsorden for
ankenævnet. | | 2. I § 46, stk. 1, indsættes som nr. 3: »3) Grundlaget for tildeling,
beregning og tilbagebetaling af støtte efter afsnit II
a.« |
| | »Afsnit II a Støtte til særlige
kompetenceudvidende forløb for nyuddannede Kapitel 13 Støttebetingelser,
støtteform, administration og klageadgang § 60.
Nyuddannede kan efter ansøgning få støtte til
et særligt kompetenceudvidende forløb, når
de 1) er indskrevet på og
gennemgår et særligt kompetenceudvidende forløb
efter afsluttet videregående uddannelse, jf. lov om
særlige kompetenceudvidende forløb for
nyuddannede, 2) opfylder de betingelser, der
følger af § 2 a og regler fastsat i medfør
heraf, 3) ikke tidligere har modtaget
støtte til et særligt kompetenceudvidende
forløb og 4) ikke får anden offentlig
støtte, der tilsigter at dække
leveomkostningerne. § 60
a. Nyuddannede, der opfylder betingelserne i § 60, kan
i op til 6 måneder få støtte i form af et
stipendium, der i størrelse svarer til stipendium efter
§ 8, stk. 1. Stk. 2. Sammen
med stipendium efter stk. 1 kan der gives støtte i form
af: 1) Lån med et beløb, der i
størrelse svarer til studielån efter § 9. 2) Stipendium som tillæg til
nyuddannede, som på grund af varig fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse har meget betydelige begrænsninger
i evnen til at påtage sig erhvervsarbejde, med et
beløb, der i størrelse svarer til stipendium efter
§ 10 a. 3) Stipendium som tillæg til
nyuddannede, der er enlige forsørgere, med et beløb,
der i størrelse svarer til stipendium efter § 10 b,
stk. 1. 4) Stipendium som tillæg til
nyuddannede, der er forsørgere og bor sammen med en
uddannelsessøgende, der modtager SU, med et beløb,
der i størrelse svarer til stipendium efter § 10 b,
stk. 2. 5) Supplerende lån til nyuddannede,
der er forsørgere, med et beløb, der svarer til
supplerende studielån efter § 10 b, stk. 3. § 60
b. Støtte efter § 60 a, stk. 1, gives med enten
udeboendesats eller hjemmeboendesats på samme betingelser som
stipendium med udeboendesats eller hjemmeboendesats inden for
klippekortet, jf. kapitel 5 og regler fastsat i medfør af
§ 8, stk. 4. Stk. 2.
Støtte efter § 60 a, stk. 2, nr. 2, gives på
samme betingelser som stipendium efter § 10 a og regler
fastsat i medfør heraf. Stk. 3.
Støtte efter § 60 a, stk. 2, nr. 3-5, gives på
samme betingelser som stipendium efter § 10 b og regler
fastsat i medfør heraf, jf. dog stk. 4. Stk. 4.
Afgørende for tildeling af støtte efter § 60 a
til hele det særlige kompetenceudvidende forløb er den
nyuddannedes forhold den 1. i den måned, som den nyuddannede
tidligst kan få støtte fra, jf. § 60 d, stk.
3. § 60
c. Lån efter § 60 a, stk. 2, nr. 1 og 5,
forrentes og tilbagebetales efter de bestemmelser i kapitel 8 og
regler fastsat i medfør heraf, der gælder for
studielån og slutlån, jf. § 33, stk. 1. Stk. 2. §
33, stk. 2 og 3, og regler fastsat i medfør af § 35,
stk. 1, finder tilsvarende anvendelse for det særlige
kompetenceudvidende forløb. § 60
d. Styrelsen træffer på baggrund af
ansøgning fra den nyuddannede og indberetning fra
uddannelsesinstitutionen afgørelse om støtte efter
afsnit II a. Stk. 2.
Styrelsen udbetaler støtten forud i månedlige rater
til den nyuddannedes Nemkonto. Stk. 3.
Første månedlige rate af støtten udbetales
tidligst fra begyndelsen af den måned, hvor den nyuddannede
har ret til støtte, herunder begynder på det
særlige kompetenceudvidende forløb. Hvis
forløbet begynder efter den 20. i en måned, udbetales
støtte først fra begyndelsen af den følgende
måned. Støtten udbetales dog tidligst fra den
måned, hvor ansøgning herom er modtaget på
uddannelsesinstitutionen, jf. dog stk. 4. Stk. 4.
Lån efter § 60 a, stk. 2, nr. 1 og 5, udbetales efter de
betingelser, der følger af § 38 c, stk. 1, 1. pkt., og
stk. 2, og regler fastsat i medfør af § 38 c, stk. 4.
Beløb, der er til disposition, men ikke er udbetalt,
bortfalder ved afbrydelse eller afslutning af det særlige
kompetenceudvidende forløb og ved støtteårets
udgang. Stk. 5.
Styrelsen kan kræve beløb, der er udbetalt for
måneder, hvor den nyuddannede ikke opfylder
støttebetingelserne, tilbagebetalt efter § 31 og regler
fastsat i medfør heraf. § 60
e. Den nyuddannede skal straks give oplysning til
uddannelsesinstitutionen, hvis den pågældende afbryder
det særlige kompetenceudvidende forløb. Stk. 2. Den
nyuddannede skal oplyse sit navn og personnummer ved
ansøgning om støtte efter afsnit II a og ved
henvendelse til styrelsen i øvrigt. § 60
f. Styrelsen kan hos offentlige myndigheder og institutioner
samt private institutioner om de nyuddannede indhente oplysninger,
der er nødvendige for tildeling og tilbagebetaling af
støtte efter afsnit II a. Stk. 2.
Styrelsen kan til uddannelsesinstitutionerne og til andre
offentlige myndigheder videregive oplysninger om de nyuddannede,
der er nødvendige for vejledning om støtte efter
afsnit II a. Stk. 3.
Økonomistyrelsen kan hos offentlige myndigheder om
låntager indhente oplysninger, der er nødvendige for
at administrere krav efter § 36.« |
| | § 2 I lov om specialpædagogisk
støtte ved videregående uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 210 af 1. marts 2007, foretages
følgende ændring: |
§ 4.
Specialpædagogisk støtte kan ydes til studerende, som
er indskrevet på og gennemgår 1) offentligt anerkendt videregående
uddannelse indtil kandidatgrad og magisterkonferensgrad samt
sidefagssupplering, som hører under Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling eller Undervisningsministeriet,
og som berettiger til statens uddannelsesstøtte, herunder
obligatoriske praktikperioder i disse uddannelser, selv om de ikke
berettiger til statens uddannelsesstøtte, 2) teoretisk og praktisk
pædagogikum, 3) uddannelse i udlandet, som af en dansk
uddannelsesinstitution er godkendt som led i en uddannelse, der er
omfattet af nr. 1, og som den studerende er i gang med, og 4) uddannelse i udlandet, som ikke er
omfattet af nr. 3, men som der kan ydes statens
uddannelsesstøtte til. Stk. 2.
Undervisningsministeren kan efter anmodning fra en anden minister
bestemme, at videregående uddannelser, der henhører
under vedkommende minister, henføres til loven. | | 1. Efter §
4 indsættes: »§ 4
a. Specialpædagogisk støtte kan ydes til
nyuddannede, der deltager i særlige kompetenceudvidende
forløb efter afsluttet videregående uddannelse, jf.
lov om særlige kompetenceudvidende forløb for
nyuddannede.« |
| | § 3 I lov om befordringsrabat til studerende
ved videregående udannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
353 af 14. marts 2007, som ændret ved § 22 i lov nr. 551
af 6. juni 2007 og § 3 i lov nr. 208 af 31. marts 2008,
foretages følgende ændring: |
§ 1.
Studerende ved videregående uddannelser har ret til rabat ved
køb af abonnementskort til befordring med bus og tog i den
kollektive persontrafik, der er omfattet af lov om trafikselskaber
samt med tog i den kollektive fjerntrafik. Undervisningsministeren
kan bestemme, at anden kollektiv persontrafik er omfattet af 1.
pkt. Undervisningsministeren kan endvidere fastsætte regler
om, at 1. pkt. gælder for befordring til og fra
udlandet. Stk. 2. Retten
til rabat ved køb af abonnementskort omfatter ikke
befordring i form af individuel handicapkørsel for
svært bevægelseshæmmede eller befordring på
første klasse. Stk. 3. Retten
til rabat ved køb af abonnementskort omfatter måneder,
hvor den studerende har ret til statens uddannelsesstøtte
(SU), herunder måneder, hvor SU fravælges, jf. dog
§ 5, stk. 1, nr. 2, samt måneder, hvor den studerende er
i lønnet praktik. Studerende, der ikke har søgt SU
til den uddannelse, de er i gang med, har ikke ret til rabat. Stk. 4.
Studerende kan få befordringsrabat i indtil 12 måneder
efter, at de har opbrugt deres muligheder for at få SU. Det
er en betingelse, at den studerende fortsat deltager aktivt i
uddannelsen. | | 1. Efter §
1 indsættes: »§ 1
a. Retten til rabat ved køb af abonnementskort
omfatter endvidere måneder, hvor den nyuddannede får
støtte efter afsnit II a i lov om statens
uddannelsesstøtte (SU-loven).« |
| | § 4 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. februar 2010 og har gyldighed til og
med den 31. januar 2011, jf. dog stk. 2. Lovforslaget kan
stadfæstes straks efter vedtagelsen. Stk. 2.Loven
finder anvendelse for kompetenceudvidende forløb, som den
nyuddannede påbegynder i perioden fra den 1. februar 2010 til
og med den 31. januar 2011. |