L 95 Forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) og forskellige andre love på Undervisningsministeriets område.

(Støtte til særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddannede).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 18-12-2009

Fremsættelse: 18-12-2009

Skriftlig fremsættelse (18. december 2009)

20091_l95_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (18. december 2009)

Undervisningsministeren (Bertel Haarder):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) (Støtte til særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddannede)

(Lovforslag nr. L 95).

Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti er som led i aftalen af 12. november 2009 om finansloven for 2010 blevet enige om en ekstraordinær indsats for kommende dimittender fra kandidatuddannelser m.v. i form af etablering af særlige kompetenceudvidende forløb i forlængelse af den igangværende uddannelse. Forløbet skal forbedre og udbrede den enkelte dimittends kompetencer i forhold til de aktuelle jobmuligheder og begrænse risikoen for, at kommende dimittender bliver ledige. Forslaget retter sig således mod dimittender, der er arbejdsløshedstruede. De særlige forløb sammensættes med udgangspunkt i fag på eksisterende heltidsuddannelser og vil have en varighed på op til et halvt år. Ordningen, der etableres ved et samtidigt fremsat forslag til lov om særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddannede, foreslås at træde i kraft den 1. februar 2010 og løbe i ét år.


Forløbene berettiger ikke til statens uddannelsesstøtte (SU), men det forudsættes, at nyuddannede, der deltager i de særlige kompetenceudvidende forløb, kan modtage støtte til forsørgelse i form af en ydelse, der i størrelse og vilkår svarer til SU. Det foreslås derfor, at der etableres en ny forsørgelsesydelse for nyuddannede, der deltager i særlige kompetenceudvidende forløb, som er udbudt efter det samtidigt fremsatte forslag til lov om særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddannede. Støtten til de særlige kompetenceudvidende forløb foreslås højst at kunne gives i 6 måneder, og tildelingen er uafhængig af den nyuddannedes eventuelt tidligere tildeling af SU.


Støtten kan bestå af både stipendium og lån med beløb, der svarer til henholdsvis SU-stipendium med satsen for hjemme- eller udeboende og satsen for SU-studielån. Det foreslås endvidere, at der gives mulighed for at søge om stipendietillæg og supplerende lån til forsørgere og handicappede på samme vilkår og med beløb, der svarer til satsen for de stipendietillæg og supplerende lån, der gives til samme grupper sammen med SU-stipendium. Endelig foreslås det, at nyuddannede, der deltager i det særlige kompetenceudvidende forløb, gives mulighed for at få specialpædagogisk støtte efter lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser og befordringsrabat efter lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser.


Det foreslås, at den nye ordning administreres af Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte, og at uddannelsesinstitutionerne inddrages i forbindelse med vejledning m.v. De afgørelser, som styrelsen træffer om tildeling af støtte til de særlige kompetenceudvidende forløb, kan påklages til Ankenævnet for Uddannelsesstøtten. Dette svarer til de gældende regler for klage over styrelsens afgørelser om SU.


Som følge af den korte tid fra finanslovsaftalens indgåelse til den nye ordnings ikrafttræden er lovforslaget sendt i høring parallelt med fremsættelsen for Folketinget.


Idet jeg i øvrig henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale forslaget til velvillig behandling i det høje Ting.