Ændringsforslag stillet den 25.
januar 2010
Til § 2
Af undervisningsministeren:
1)
Før n r.1 indsættes:
»01. I §
3, stk. 2, nr. 3, indsættes efter »jf. § 4,
stk. 1, nr. 1«: »og 5«.« «
?Begrænsning af støtte ved studierejser og
praktikperioder?
Af undervisningsministeren:
2) Nr.1udgår, og i stedet indsættes:
»1. I §
4, stk. 1, nr. 3, ændres »i gang med, og«
til: »i gang med,«.
02. I
§ 4, stk. 1, nr. 4, ændres
»uddannelsesstøtte til.« til:
»uddannelsesstøtte til, og«.
03. I
§ 4, stk. 1, indsættes som
nr. 5:
»5)
særlige kompetenceudvidende forløb efter afsluttet
videregående uddannelse, jf. lov om særlige
kompetenceudvidende forløb for nyuddannede. Støtten
kan gives til det særlige kompetenceudvidende forløb
uanset tidligere forbrug af specialpædagogisk støtte,
jf. kapitel 5.«
[Støtte uanset tidligere
forbrug]
Af undervisningsministeren:
3)
Efter nr. 1 indsættes:
»04. I §
12, stk. 1, indsættes efter »§ 4, stk. 1,
nr. 1-3«: »og 5«.« «
?Ansøgning om specialpædagogisk støtte til
særlige kompetenceudvidende forløb?
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den foreslåede ændring af § 3, stk. 2,
nr. 3, i lov om specialpædagogisk støtte til
videregående uddannelser (SPS-loven) vil
undervisningsministeren kunne fastsætte regler om
begrænsning af specialpædagogisk støtte til
studierejser og praktikperioder i forbindelse med det særlige
kompetenceudvidende forløb svarende til det
økonomiske niveau, hvor støtten er eller ville have
været ydet til det særlige forløb i Danmark.
Hjemmelen svarer til, hvad der gælder, for så vidt
angår studierejser og praktikperioder i forbindelse med
ordinær uddannelse i Danmark. Det fremgår således
af § 3, stk. 3, i bekendtgørelse om
specialpædagogisk støtte til videregående
uddannelse (SPS-bekendtgørelsen), at støtte under
studierejser og praktikperioder i udlandet, jf. lovens § 4,
stk. 1, nr. 1, samt under uddannelse i udlandet, jf. lovens §
4, stk. 1, nr. 3 og 4, ikke kan overstige det økonomiske
niveau for den støtte, som den studerende får eller
ville kunne få under uddannelse i Danmark.
Til nr. 2
Nr. 1 og 02 er konsekvensændringer af nr. 03.
Med nr. 03 foreslås det, at den i forslag til lov om
ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven)
og forskellige andre love på Undervisningsministeriets
område, lovforslag nr. L 95, foreslåede nye § 4 a
erstattes af et nyt nummer i SPS-lovens § 4, stk. 1. Det
foreslåede 1. pkt. er identisk med § 4 a og har
udelukkende til hensigt at begrænse antallet af
nødvendige redaktionelle ændringer i
SPS-bekendtgørelsen som følge af lovforslaget. Med
det foreslåede 2. pkt. gives der mulighed for, at der kan
ydes specialpædagogisk støtte i hele den periode, hvor
den nyuddannede følger det kompetenceudvidende
forløb, uanset om den nyuddannede har opbrugt
støtterammen eller støttetiden efter SPS-lovens
§§ 5 og 6. Dette medfører, at SPS-lovens kapitel 5
om støtteramme og støttetid reelt ikke finder
anvendelse for specialpædagogisk støtte til de
særlige kompetenceudvidende forløb.
Til nr. 3
Det foreslås med nr. 04, at den nyuddannede, der
deltager i et særligt kompetenceudvidende forløb,
indgiver ansøgning om specialpædagogisk støtte
til den uddannelsesinstitution, som den nyuddannede er optaget
på.