Fremsat den 18. december 2009 af
videnskabsministeren (Helge Sander)
Forslag
til
Lov om særlige kompetenceudvidende
forløb for nyuddannede
§ 1.
Universiteter, professionshøjskoler, erhvervsakademier,
ingeniørhøjskoler, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, Danmarks Biblioteksskole og arkitekt- og
designskolerne kan udbyde særlige kompetenceudvidende
forløb for nyuddannede. Forløbene har til
formål at forbedre og udbrede de nyuddannedes kompetencer i
forhold til aktuelle jobmuligheder og begrænse risikoen for,
at nyuddannede bliver ledige efter endt uddannelse.
Stk. 2. Ved
særlige kompetenceudvidende forløb forstås i
denne lov heltidsforløb, som sammensættes med
udgangspunkt i fag på eksisterende heltidsuddannelser.
Forløbet kan have en varighed af indtil 6 måneder
svarende til 30 ECTS-point.
§ 2.
Optagelse på et særligt kompetenceudvidende
forløb, jf. § 1, er betinget af, at
1) ansøger
har dansk statsborgerskab eller ved adgang til uddannelse har et
retskrav på ligestilling med danske statsborgere,
2) ansøger
er ved at afslutte sin første kandidatuddannelse,
professionsbacheloruddannelse, erhvervsakademiuddannelse,
overbygningsuddannelse fra designskolerne eller afsluttende
uddannelse fra Kunstakademiets Billedkunstskoler, Statens
Teaterskole eller Den Danske Filmskole,
3) ansøger
indgiver ansøgning om optagelse inden afslutningen af en
uddannelse, som nævnt i nr. 2,
4) ansøger
påbegynder det særlige kompetenceudvidende
forløb i forlængelse af en uddannelse, som nævnt
i nr. 2, inden for den frist, der fremgår af regler fastsat i
medfør af § 3,
5) ansøger
ikke i perioden fra afslutning af en uddannelse, som nævnt i
nr. 2, til påbegyndelsen af det særlige
kompetenceudvidende forløb modtager dagpenge,
6) ansøger
ønsker optagelse på et forløb, som vil bibringe
ansøger kompetencer inden for nye fagområder i forhold
til de faglige kompetencer, som den pågældende har
opnået ved at have gennemført sin uddannelse, som
nævnt i nr. 2,
7) ansøger
opfylder de almindelige adgangskrav, som gælder for de fag,
som det særlige kompetenceudvidende forløb tager
udgangspunkt i, og
8) ansøger
ikke er ved at afslutte en erhvervsakademi- eller
professionsbacheloruddannelse, som giver adgang til en
efterfølgende videregående uddannelse på heltid
på en professionshøjskole, et erhvervsakademi, en
ingeniørhøjskole eller Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole.
Stk. 2.
Ansøgning om optagelse på et særligt
kompetencegivende forløb skal indgives til den
uddannelsesinstitution, der udbyder forløbet.
Afgørelse om optagelse træffes af den i 1. pkt.
nævnte institution.
§ 3.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling fastsætter
nærmere regler for de særlige kompetenceudvidende
forløb på universiteterne. Ministeren fastsætter
endvidere regler om ansøgning, om optagelse på
uddannelsesinstitutioner som nævnt i 1. pkt., herunder om
ansøgningens form, og om adgang til at klage over afslag
på optagelse. Ministeren kan desuden fastsætte regler
om, at kun gennemførelse af nærmere bestemte
kandidatuddannelser skal kunne danne grundlag for optagelse
på de særlige kompetenceudvidende forløb, som
udbydes af universiteterne.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler for
de særlige kompetenceudvidende forløb på
professionshøjskoler, erhvervsakademier,
ingeniørhøjskoler og Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole. Ministeren fastsætter endvidere
regler om ansøgning, om optagelse på
uddannelsesinstitutioner som nævnt i 1. pkt., herunder om
ansøgningens form, og om adgang til at klage over afslag
på optagelse. Ministeren kan desuden fastsætte regler
om, at kun gennemførelse af nærmere bestemte
erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser skal kunne danne
grundlag for optagelse på de særlige
kompetenceudvidende forløb, som udbydes af de i 1. pkt.
nævnte institutioner. For så vidt angår
professionsbacheloruddannelserne på Økonomi- og
Erhvervsministeriets område fastsættes reglerne
nævnt i 3. pkt. efter drøftelse med økonomi- og
erhvervsministeren.
Stk. 3.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler for de
særlige kompetenceudvidende forløb på Danmarks
Biblioteksskole og arkitekt- og designskolerne. Ministeren
fastsætter endvidere regler om ansøgning, om optagelse
på uddannelsesinstitutioner som nævnt i 1. pkt.,
herunder om ansøgningens form, og om adgang til at klage
over afslag på optagelse. Ministeren kan desuden
fastsætte regler om, at kun gennemførelse af
nærmere bestemte kandidatuddannelser, overbygningsuddannelser
på designskolerne eller en afsluttende uddannelse på
Kunstakademiets Billedkunstskoler, Statens Teaterskole eller Den
Danske Filmskole skal kunne danne grundlag for optagelse på
de særlige kompetenceudvidende forløb, som udbydes af
de i 1. pkt. nævnte institutioner.
§ 4.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling,
undervisningsministeren og kulturministeren kan efter
ansøgning inden for vedkommende ministers område yde
institutionerne tilskud til de særlige kompetenceudvidende
forløb. Tilskuddet svarer på Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udviklings og Undervisningsministeriets
område til de takster, der er fastsat på finansloven
for de heltidsuddannelser, hvis fag forløbene
sammensættes med udgangspunkt i. Tilskuddet på
Kulturministeriets område svarer til de takster, som
kulturministeren har fastsat i gældende
resultatkontrakter.
§ 5.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling,
undervisningsministeren og kulturministeren kan pålægge
uddannelsesinstitutioner inden for vedkommende ministers
område at udbyde særlige kompetenceudvidende
forløb efter § 1 for at sikre et
landsdækkende udbud heraf.
§ 6.
Loven træder i kraft den 1. februar 2010 og har gyldighed til
og med den 31. januar 2011, jf. dog stk. 4. Lovforslaget kan
stadfæstes straks efter vedtagelsen.
Stk. 2. Loven
finder anvendelse på nyuddannede, der har afsluttet den i
§ 2, stk. 1, nr. 2, nævnte uddannelse efter
den 1. januar 2010.
Stk. 3. Personer,
der har afsluttet deres uddannelse i perioden fra den 1. januar til
den 1. februar 2010, kan blive optaget på et særligt
kompetenceudvidende forløb, jf. § 1, uanset at de
ikke opfylder betingelserne nævnt i § 2,
stk. 1, nr. 2-4. Ansøgning om optagelse fra de
personer, der er nævnt i 1. pkt., skal dog være
indgivet senest den 1. marts 2010.
Stk. 4. Personer,
der har påbegyndt et forløb efter denne lov, har ret
til at færdiggøre dette forløb efter
lovens regler, selvom forløbet først afsluttes
efter lovens gyldighedsperiode.
§ 7.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
| |
Almindelige
bemærkninger |
| |
Indholdsfortegnelse |
| |
1. | Indledning: |
| 1.1. | Lovforslagets formål |
| 1.2. | Lovforslagets baggrund |
| 1.3. | Gældende ret |
2. | Lovforslagets indhold |
| 2.1. | Etablering af ordningen med de
særlige kompetenceudvidende forløb |
| | 2.1.1. Adgangsgivende uddannelser |
| | 2.1.2. Fordeling af rammen til udbud af
særlige kompetenceudvidende forløb |
| | 2.1.3. Institutionernes vurdering af
ansøgninger om optag på særlige
kompetenceudvidende forløb |
| 2.2. | Betingelser for optagelse på de
særlige kompetenceudvidende forløb |
| 2.3. | Bemyndigelse til videnskabsministeren,
undervisningsministeren og kulturministeren |
| 2.4. | De nye reglers ikrafttræden |
| 2.5. | Forholdet til dagpengereglerne |
3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner |
4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
5. | Administrative konsekvenser for
borgere |
6. | Miljømæssige
konsekvenser |
7. | Lovforslagets forhold til EU-retten |
8. | Høring |
9. | Sammenfattende skema |
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål
Lovforslaget er et beskæftigelsesfremmende initiativ,
som har til formål at begrænse risikoen for, at
nyuddannede bliver ledige ved at tilbyde dem særlige
kompetenceudvidende forløb på visse
uddannelsesinstitutioner. Forløbene skal forbedre og udbrede
de nyuddannedes kompetencer i forhold til de aktuelle
jobmuligheder. Af den politiske aftale, jf. punkt 1.2. neden for,
om de særlige kompetenceudvidende forløb,
fremgår, at formålet skal opnås ved, at
forløbene udvider den nyuddannedes kompetencer på nye
områder. Dette betyder, at en nyuddannet kun kan optages
på forløb, der består af fag/fagområder,
som den nyuddannede ikke har gennemført på sin netop
afsluttede uddannelse. Samtidig skal de særlige
kompetenceudvidende forløb begrænses til den
målgruppe af nyuddannede, der har en betydelig risiko for
ledighed.
1.2. Lovforslagets baggrund
Lovforslaget er en udmøntning af den politiske aftale
af 12. november 2009 om finansloven for 2010 mellem regeringen
(Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti,
hvorefter der foreslås gennemført en
ekstraordinær indsats for kommende nyuddannede fra
kandidatuddannelser m.v. i form af etablering af særlige
kompetenceudvidende forløb i forlængelse af den
igangværende uddannelse. Forløbet skal forbedre og
udbrede den enkelte nyuddannedes kompetencer i forhold til de
aktuelle jobmuligheder og begrænse risikoen for, at
kommende nyuddannede bliver ledige. Forløbene er et
tilbud til nyuddannede fra Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udviklings, Undervisningsministeriets, Kulturministeriets samt
Økonomi- og Erhvervsministeriets område med de neden
for beskrevne begrænsninger.
Ordningen foreslås at træde i kraft den 1. februar
2010. Ifølge den politiske aftale er der afsat midler til
den forslåede ordning frem til og med 31. januar 2011.
Forløbet giver efter gældende regler ikke ret til
statens uddannelsesstøtte (SU), men det foreslås
samtidig, at deltagere i de særlige kompetenceudvidende
forløb kan modtage støtte til forsørgelse i
form af en ydelse, der i størrelse og vilkår svarer
til SU. På denne baggrund etableres der ved et samtidigt
fremsat lovforslag om ændring af SU-loven (Støtte til
særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddannede) en
ny forsørgelsesydelse for deltagere i særlige
kompetenceudvidende forløb.
1.3. Gældende ret
Universiteterne kan udbyde enkeltfag og fagspecifikke kurser
fra deres heltidsuddannelser som deltidsuddannelse med delvis
deltagerbetaling, jf. universitetslovens §§ 5 og 26.
På tilsvarende måde kan institutioner med
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser med
udgangspunkt i de heltidsuddannelser, den enkelte institution er
godkendt til at udbyde, afholde åben uddannelse mod
deltagerbetaling, jf. §§ 3 og 8 i lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) mv. Det samme
gør sig gældende for institutioner under
Kulturministeriet, jf. lov om videregående kunstneriske
uddannelsers § 13 og lov om Danmarks Biblioteksskoles
§ 5.
Lovforslaget indebærer, at den målgruppe, som kan
komme i betragtning til et særligt forløb, kan
gennemføre dette uden deltagerbetaling.
Det nye i lovforslaget er således alene, at deltagerne
kan følge de særlige kompetenceudvidende forløb
gratis og de begrænsninger i målgruppen, der
følger af, at der her etableres en særlig gunstig
finansieringsmodel for deltagerne i forhold til andre
uddannelsessøgende.
Forskellen i finansieringsmodel skal ses i sammenhæng
med, at deltidsuddannelse skal tilrettelægges for
erhvervsaktive, der således forudsættes at have en
sideløbende indkomst, der kan dække deltagerbetalingen
og leveomkostningerne, mens de nyuddannede, der er målgruppen
for de foreslåede kompetenceudvidende forløb, netop
ikke har en sådan sideløbende indkomst, der ville
kunne dække en deltagerbetaling, ligesom de ikke kan
forventes at have en indkomst, der kan dække
leveomkostningerne under det særlige kompetenceudvidende
forløb. Som en konsekvens af fag på deltid, vil man
heller ikke være berettiget til SU efter gældende
regler.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Etablering af ordningen med de
særlige kompetenceudvidende forløb
Målgruppen for de særlige kompetenceudvidende
forløb er ifølge lovforslagetnyuddannede fra de
videregående uddannelser under Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling, Undervisningsministeriet, Kulturministeriet
og Økonomi- og Erhvervsministeriet, hvor der ikke
umiddelbart er relevante videreuddannelsesmuligheder. Ved relevante
videreuddannelsesmuligheder forstås i lovforslaget, at
der ved afslutning af en uddannelse er adgang til en hel
videregående uddannelse inden for samme fagområde, som
anses at udgøre en naturlig overbygning på den
afsluttede uddannelse. Lovforslagets målgruppe omfatter
således nyuddannede fra
kandidatuddannelser, overbygningsuddannelser på
designskolerne og tilsvarende afsluttende uddannelse fra en af
Kulturministeriets videregående uddannelsesinstitutioner.
Lovforslaget omfatter således ikke bachelorer fra
universiteterne eller Kulturministeriets institutioner samt
ansøgere med grunduddannelsen fra designskolerne.
Målgruppen omfatter endvidere nyuddannede fra
erhvervsakademiuddannelser samt professionsbacheloruddannelser fra
Undervisningsministeriets og Økonomi- og
Erhvervsministeriets institutioner, hvor der ikke umiddelbart
er adgang til en hel videregående uddannelse inden for
samme fagområde, som anses at udgøre en naturlig
overbygning på erhvervsakademi- eller
professionsbacheloruddannelsen.
Den afsatte ramme til finansiering af de særlige
kompetenceudvidende forløb på finansloven 2010
indebærer, at kun en mindre andel af målgruppen
for initiativet vil kunne indskrives på et særligt
kompetenceudvidende forløb. Derfor foreslås det, at
målgruppen uddannelsesmæssigt begrænses til de
uddannelser, hvor de nyuddannede har særlig stor risiko for
ledighed.
Med henblik på at indfri formålet med initiativet
samt udnytte de begrænsede midler mest effektivt set i
forhold til formålet etableres en styringsmodel, der
målretter aktiviteten på ordningen fra såvel
efterspørgsels- som udbudssiden. Styringsmodellen omfatter
følgende tre elementer:
2.1.1. Adgangsgivende uddannelser
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling,
kulturministeren og undervisningsministeren med inddragelse af
økonomi- og erhvervsministeren vil udarbejde lister over de
kandidatuddannelser, professionsbacheloruddannelser,
overbygningsuddannelser og tilsvarende afsluttende uddannelser
på Kulturministeriets område samt
erhvervsakademiuddannelser, hvorfra de nyuddannede har adgang til
at blive optaget på et særligt kompetenceudvidende
forløb. Undervisningsministeren vil fastsætte sin
liste i samarbejde med økonomi- og erhvervsministeren.
Listerne vil omfatte uddannelser, hvor de nyuddannede er
hårdest ramt af ledighed. Ved at begrænse ordningen til
nyuddannede fra uddannelser med høj ledighedsrisiko
øges effekten af ordningen. Opgørelsen af de
nyuddannedes ledighed baseres på aktuelle ledighedstal fra
Danmarks Statistik for nyuddannede fra kandidatuddannelser,
professionsbacheloruddannelser, erhvervsakademiuddannelser,
overbygningsuddannelser eller tilsvarende afsluttende uddannelse
på en af Kulturministeriets institutioner. Foreløbige
lister vil blive offentliggjort på ministeriernes hjemmesider
i december 2009, således at kommende nyuddannede kan
orientere sig om, hvorvidt de kan indgå i målgruppen
for de særlige kompetenceudvidende forløb. Ud fra de
foreløbige lister over adgangsgivende uddannelser forbereder
uddannelsesinstitutionerne forslag til udbud af særlige
kompetenceudvidende forløb, jf. neden for. Ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, kulturministeren og
undervisningsministeren med inddragelse af økonomi- og
erhvervsministeren fastsætter de endelige lister efter de
regler, der fastsættes i medfør af lovforslagets
§ 3.
2.1.2. Fordeling af rammen til udbud
af særlige kompetenceudvidende forløb
Videnskabsministeren, undervisningsministeren og
kulturministeren vil ifølge lovforslagets § 4
fordele rammen for tilskud til de særlige kompetenceudvidende
forløb mellem institutionerne. Fordelingen vil ske på
baggrund af ansøgninger fra institutionerne. I
ansøgningerne skal institutionerne beskrive, hvilke
forløb de vil udbyde, hvilke kategorier af nyuddannede
forløbene retter sig imod, samt hvor mange forløb
institutionerne vil have kapacitet til at udbyde. Institutionerne
skal beskrive, hvordan de udbudte forløb forventes at
øge jobmulighederne for målgruppen, og hvordan de
tilfører den anførte målgruppe kompetencer
på nye fagområder. Fordelingen af midler skal ske under
hensyn til, at der oprettes tilbud til alle relevante grupper af
nyuddannede, at tilbuddene har en rimelig geografisk spredning, og
at tilbuddene bliver fordelt over hele 2010. I den forbindelse kan
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling,
undervisningsministeren og kulturministeren ifølge
lovforslaget pålægge uddannelsesinstitutioner at udbyde
særlige kompetenceudvidende forløb. Fordelingen af
midler vil blive udmeldt til institutionerne som tilskudstilsagn. I
tilsagnene til den enkelte institution anføres, hvilke
særlige kompetenceudvidende forløb institutionen er
forpligtet til at udbyde. Fordelingen af midler på
institutioner vil blive offentliggjort på ministeriernes
hjemmesider. I den forbindelse annonceres, hvilke forløb de
enkelte institutioner vil udbyde, og hvilke nyuddannede de udbudte
forløb retter sig imod.
Tilskudshjemlen fremgår af lovforslagets § 4,
og muligheden for at give påbud om udbud af særlige
kompetenceudvidende forløb fremgår af lovforslagets
§ 5.
2.1.3. Institutionernes vurdering af
ansøgninger om optag på særlige
kompetenceudvidende forløb
Institutionerne skal ifølge lovforslaget foretage en
konkret vurdering af ansøgninger om optagelse på
særlige kompetenceudvidende forløb. Institutionen skal
vurdere, om ansøgeren opfylder de i lovforslagets
§ 2, stk. 1, nr. 1-8, anførte betingelser for
optag. Herunder vurderer institutionen, jf. lovforslagets jf.
§ 2, stk. 1, nr. 6, om ansøgeren ved
optagelse på det særlige kompetencegivende
forløb får udvidet sine kompetencer på
fagområder, der er nye i forhold til de fagområder, der
indgår i den adgangsgivende videregående uddannelse.
Endelig skal institutionen vurdere, om ansøgeren er ved at
afslutte en uddannelse, der er indeholdt i listerne over
adgangsgivende uddannelser, jf. oven for under punkt 2.1.1. Hvis
disse betingelser er opfyldt, vil ansøgeren blive optaget
efter "først til mølle"-princippet bestemt efter
tidspunktet for ansøgningens modtagelse hos
uddannelsesinstitutionen.
2.2. Betingelser for optagelse
på de kompetenceudvidende forløb
Som det oven for er beskrevet, vil det efter lovforslaget
være en betingelse for optagelse på de
kompetenceudvidende forløb, at man på den ene side
afslutter en uddannelse, hvor der er stor risiko for ledighed, og
at man på den anden side gennem det særlige
kompetenceudvidende forløb erhverver sig kompetencer inden
for nye fagområder i forhold til de faglige kompetencer, som
man allerede har opnået i sin forudgående uddannelse.
Herudover skal de særlige kompetenceudgivende forløb
heller ikke dublere allerede eksisterende
videreuddannelsesmuligheder i form af hele videregående
uddannelser. Derfor foreslås det også, at
ansøgere, der er ved at afslutte en erhvervsakademi- eller
professionsbacheloruddannelse, som i forvejen giver adgang til en
efterfølgende videregående uddannelse på fuld
tid på en professionshøjskole, et erhvervsakademi, en
ingeniørhøjskole eller Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, må benytte sig af dette tilbud om
uddannelse og ikke af de nye særlige kompetenceudvidende
forløb, jf. lovforslagets § 2, stk. 1, nr.
8.
Endvidere er det hensigten, at målgruppen hurtigst
muligt må tage stilling til, om de ønsker at
gøre brug af det nye tilbud om de særlige
kompetenceudvidende forløb, eller om de i stedet vil
søge ud på arbejdsmarkedet med hertil hørende
dagpengeret for nyuddannede. Man skal derfor søge de
særlige kompetenceudvidende forløb, inden man
afslutter sin forudgående uddannelse. Det særlige
forløb skal også påbegyndes i umiddelbar
forlængelse af den forudgående uddannelse, jf.
§ 2, stk. 1, nr. 2-4, og man må ikke have
oppebåret dagpenge i perioden mellem den afsluttede
uddannelse og det særlige forløb, jf. § 2,
stk. 1, nr. 5. Der er således tale om et individuelt
valg, som den enkelte træffer.
Endelig vil målgruppen blive omfattet af de
sædvanlige regler, der gælder for adgangen til
uddannelser på det pågældende område.
Adgangen til gratis uddannelse er således begrænset til
danske statsborgere og udenlandske statsborgere, der har krav
på ligestilling hermed ved adgangen til uddannelse. Det vil
være udlændinge, der er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark, og udlændinge, der
efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internationale
aftaler, herunder kulturaftaler, som Danmark har indgået, har
krav på ligestilling med danske statsborgere, jf. også
bemærkningerne til § 2, stk. 1, nr. 1.
Hertil kommer, at ansøgerne, for at få det
nødvendige udbytte af de særlige kompetenceudvidende
forløb, skal opfylde de faglige adgangskrav, der
gælder for de fag, som forløbene sammensættes
med udgangspunkt i, jf. lovforslagets § 2, stk. 1,
nr. 7.
2.3. Bemyndigelser til ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, undervisningsministeren og
kulturministeren
Lovforslaget indeholder i § 3 bemyndigelser for de
tre ministre til at fastsætte de nærmere regler for de
særlige kompetenceudvidende forløb.
Bemyndigelserne vil blandt andet blive brugt til at
fastsætte, at de særligt kompetenceudvidende
forløb for de enkelte uddannelsesaktiviteter skal
følge de tilhørende almindelige uddannelsesregler
inden for Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Uviklings,
Undervisningsministeriets og Kulturministeriets område,
bortset fra reglerne om deltagerbetaling.
Bemyndigelserne vil endvidere blive brugt til at
fastsætte ansøgningsproceduren for optagelse på
de særlige kompetenceudvidende forløb og til at
afgrænse de uddannelser, hvorfra nyuddannede kan indskrives
på et særligt forløb. Afgrænsningen af
uddannelser vil ske ud fra aktuelle ledighedstal fra Danmarks
Statistik. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling,
Undervisningsministeriet i samarbejde med Økonomi- og
Erhvervsministeriet samt Kulturministeriet vil vedligeholde lister,
der giver et samlet overblik over, hvilke særlige
forløb der udbydes af de enkelte uddannelsesinstitutioner.
Listerne vil blive tilgængelige på ministeriernes
hjemmesider. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling,
undervisningsministeren og kulturministeren fastsætter de
endelige lister efter de regler, der fastsættes i
medfør af lovforslagets § 3.
Lovforslagets § 5 giver endvidere de tre ministre
mulighed for at pålægge uddannelsesinstitutionerne at
udbyde særlige kompetenceudvidende forløb for at sikre
et landsdækkende udbud i hele 2010, og at der oprettes tilbud
til de relevante grupper af nyuddannede.
2.4. De nye reglers
ikrafttræden
Loven foreslås at træde i kraft den 1. februar
2010 for hurtigst muligt at etablere det nye tilbud for
nyuddannede, der har en stor risiko for arbejdsløshed.
Imidlertid bevirker semesterstrukturen på navnlig
universiteternes og arkitektskolernes kandidatuddannelser, at det
må forventes, at der er en betydelig gruppe af nyuddannede,
der færdiggør deres uddannelse i januar 2010,
altså før lovens ikrafttræden, og som derfor
heller ikke vil opfylde de foreslåede betingelser i
§ 2, stk. 1, nr. 2-3, om, at ansøgeren skal
være ved at afslutte sin uddannelse og indgive
ansøgningen inden afslutningen. For ikke at udelukke denne
gruppe fra tilbuddet om særlige kompetenceudvidende
forløb foreslås det, at loven får virkning for
nyuddannede, der har afsluttet deres uddannelse efter den 1. januar
2010. Da denne gruppe ligesom øvrige ansøgere
hurtigst muligt bør træffe valget, om de vil
gøre brug af de særlige kompetenceudvidende
forløb, eller om de i stedet vil gå på dagpenge
og søge job på arbejdsmarkedet, skal de senest den 1.
marts 2010 have søgt om et særligt kompetenceudvidende
forløb. Når fristen sættes relativt sent i
forhold til kravet i lovforslagets § 2, stk. 1, nr.
4, om, at det særlige kompetenceudvidende forløb skal
ligge i umiddelbar forlængelse af den forudgående
uddannelse, er det fordi, det ikke kan forventes, at alle de
kompetenceudvidende forløb i forårssemestret 2010 kan
sættes i værk allerede fra lovens ikrafttræden
den 1. februar 2010.
2.5. Forholdet til
dagpengereglerne
Det er i lovforslaget forudsat, at de særlige
kompetenceudvidende forløb skal ligge i umiddelbar
forlængelse af kandidatuddannelsen, overbygningsuddannelsen,
professionsbacheloruddannelsen, erhvervsakademiuddannelsen eller
tilsvarende afsluttende uddannelse på en af
Kulturministeriets institutioner, og det er derfor ikke muligt at
få adgang til de særlige kompetenceudvidende
forløb efter en ledighedsperiode på
arbejdsløshedsdagpenge. Den nyuddannede må
således træffe et personligt valg om, hvorvidt
vedkommende ønsker et særligt forløb eller
ønsker at stille sig til rådighed for arbejdsmarkedet
og få dagpenge. Der henvises til lovforslagets § 2,
stk. 1, nr. 2-5.
Det er således afgørende for adgang til de
særlige forløb, at den nyuddannede ikke efter
afslutningen af sin kandidat-, overbygnings-, professionsbachelor-
eller erhvervsakademiuddannelse eller tilsvarende afsluttende
uddannelse på en af Kulturministeriets institutioner har
modtaget arbejdsløshedsdagpenge. Det bemærkes i den
forbindelse, at den nyuddannede har ret til optagelse i en a-kasse
på baggrund af sin afsluttede uddannelse, uanset om
vedkommende har ønsket optagelse på et særligt
kompetenceudvidende forløb eller ej. Den nyuddannede skal
således - ligesom alle andre nyuddannede - søge om
optagelse i en a-kasse senest 2 uger efter uddannelsens afslutning,
hvis vedkommende ønsker at være medlem af en a-kasse
og erhverve dagpengeret med dimittendrettigheder efter en
karensperiode på 1 måned. Karensperioden løber
uafhængigt af, om den pågældende er optaget
på et særligt forløb, og den nyuddannede vil
således normalt være berettiget til
arbejdsløshedsdagpenge umiddelbart efter afslutning af det
særlige kompetenceudvidende forløb, hvis den
nyuddannede i øvrigt opfylder betingelserne for ret til
dagpenge. Det samme gør sig gældende, hvis den
nyuddannede afmelder sig det kompetenceudvidende forløb
eller afbryder dette før tid og i stedet for melder sig
ledig og stiller sig til rådighed for arbejdsmarkedet.
Som det fremgår oven for under afsnit 2.4. De nye
reglers ikrafttræden foreslås lovforslaget suppleret
med en overgangsregel, hvorefter nyuddannede, der
færdiggør deres uddannelse efter 1. januar 2010, men
inden lovens foreslåede ikrafttræden den 1. februar
2010, får mulighed for at blive optaget på de
særlige kompetenceudvidende forløb. Denne
målgruppe foreslås undtaget fra lovforslagets
§ 2, stk. 1, nr. 2 - 4, hvorefter man skal have
søgt de særlige kompetenceudvidende forløb,
inden man har afsluttet sin forudgående uddannelse, og at man
skal tage det særlige kompetenceudvidende forløb i
umiddelbar forlængelse af den forudgående
uddannelse. Den enkelte nyuddannede i denne målgruppe
må dog fortsat træffe et valg, om vedkommende
ønsker et særligt kompetenceudvidende forløb,
eller om vedkommende ønsker at stille sig til rådighed
for arbejdsmarkedet med heraf følgende
dagpengeret, jf. lovforslagets § 2, stk. 1, nr.
5, hvorefter ansøgeren ikke må have modtaget dagpenge
i perioden mellem afslutningen på den forudgående
uddannelse og det særlige
kompetenceudvidende forløb.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner, og kommuner
I henhold til aftalen om finansloven for 2010 mellem
regeringen og Dansk Folkeparti er der i 2010 afsat 20 mio. kr. til
særlige kompetenceudvidende forløb.
Af disse 20 mio. kr. anvendes 15,6 mio. kr. til særlige
forløb på universiteterne, 0,7 mio. kr. anvendes til
særlige forløb på arkitekt- og
designskolerne samt Danmarks Biblioteksskole, 3,0 mio. kr. anvendes
til særlige forløb på
professionshøjskolerne, erhvervsakademierne,
ingeniørhøjskolerne og Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, og 0,7 mio. kr. afsættes til
administration i SU-styrelsen af den ny forsørgelsesydelse,
som etableres ved det samtidigt fremsatte lovforslag om
ændring af lov om statens uddannelsesstøtte
(SU-loven).
Der er endvidere i 2010 afsat 17 mio. kr. til
forsørgelse til nyuddannede i de særlige
kompetenceudvidende forløb, der i niveau og regler svarer
til SU, jf. det samtidig fremsatte lovforslag om ændring af
lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven).
Midlerne finansierer de særlige kompetenceudvidende
forløb, der gennemføres i perioden 1. februar
2010-31. januar 2011.
Fordelingen af midlerne mellem ressortministerierne er
foretaget på baggrund af en foreløbig vurdering af
målgruppens størrelse under hensyntagen til, hvilke
videreuddannelsesmuligheder i form af hele videregående
uddannelser, de nyuddannede har adgang til. Når
målgruppens størrelse og søgemønstre
kendes, er der mulighed for at omfordele ressourcer fra et
ressortministerium til et andet, med det formål at sikre en
optimal fordeling af ressourcerne på tværs af
ressortministerierne. En eventuel omfordeling skal holdes inden for
den samlede ramme.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling,
undervisningsministeren og kulturministeren fordeler rammen inden
for de tre ressortområder på de institutioner, der
ønsker at udbyde særlige forløb til de
nyuddannede.
Fordeling af midler til særlige kompetenceudvidende
forløb sker under hensyntagen til geografisk og
uddannelsesmæssig spredning af det samlede udbud, hvor
på arbejdsmarkedet der er mangel på arbejdskraft, og
med henblik på at få udbudet fordelt over hele
2010.
Når en nyuddannet indskriver sig på et
særligt forløb, udløser den
pågældende nyuddannede et tilskud til den
pågældende uddannelsesinstitution. Tilskuddets
størrelse er afhængigt af forløbets omfang i
ECTS-point og taksten for den heltidsuddannelse, hvis fag det
særlige forløb sammensættes med udgangspunkt
i.
Institutionerne kan ikke modtage tilskud til særlige
forløb ud over den tildelte ramme. Hvis institutionen ikke
udnytter den ramme, den har fået tildelt til
gennemførelse af særlige forløb, skal
institutionen så tidligt som muligt informere
ressortministeriet herom. Uforbrugte midler skal tilbagebetales til
det pågældende ressortministerium.
En deltager kan maksimalt udløse et tilskud svarende
til 30 ECTS-point.
Universiteter, Danmarks Biblioteksskole, arkitekt- og
designskolerne, professionshøjskoler, erhvervsakademier,
ingeniørhøjskoler, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole udarbejder ansøgninger til de
særlige forløb, som de ønsker at udbyde.
Ressortministerierne behandler de indkomne
ansøgninger.
Både udarbejdelse og behandling af ansøgninger om
midler til særlige kompetenceudvidende forløb er
forbundet med administration for henholdsvis institutionerne og
ressortministerierne.
Vejledning af de nyuddannede, der er i den afsluttende fase af
deres uddannelse, herunder vejledning om eventuel deltagelse i et
særligt kompetenceudvidende forløb, og behandling af
ansøgninger om optagelse på et forløb er
forbundet med administration for institutionerne. Disse opgaver vil
dog indgå som en del af de opgaver, som institutionerne
almindeligvis varetager som led i studievejledningen og
uddannelsesadministrationen.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for regioner og kommuner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet, idet det dog bemærkes, at
lovforslaget i den aktuelle beskæftigelsessituation bidrager
til at sikre, at de nyuddannedes kompetencer vedligeholdes til gavn
for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgere
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgere.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Lovforslagets forhold til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Høring
Lovforslaget er i forbindelse med fremsættelsen sendt i
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, ACE Denmark -
Akkrediteringsinstitutionen, Akademiet for de Tekniske Videnskaber,
Akademisk Arkitektforening, Akademikernes Centralorganisation,
Ankenævnet for Uddannelsesstøtten, Børne- og
ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), CIRIUS, Danish
Institute for Study Abroad, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Konservative Studerende, Danmarks Liberale Studerende, Danmarks
Lærerforening, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole,
Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Magisterforening,
Dansk Metal, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Designere, Danske
Handicaporganisationer (DH), Danske Regioner, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter, Datatilsynet, Det
Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser,
Fagligt Fælles Forbund, Forbundet af Offentlige Ansatte
(FOA), Foreningen til Unge Handelsmænds Uddannelse, Frit
Forum - Socialdemokratiske Studerende, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF),
Fællesrådet for Foreninger for Uddannelses- og
Erhvervsvejledning (FUE), Handelshøjskolen i
København, Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS-A),
HK/Kommunal, HK/Stat, It-Universitetet i København,
Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen, Kulturministeriets
Rektorer (KUR), Københavns Universitet, Landsforbundet af
Voksen- og Ungdomsundervisere, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Lederforsamlingen, Ungdommens Uddannelsesvejledning, Lærernes
Centralorganisation, Lærerstuderendes Landskreds,
Nævnet om Støtteberettigende Uddannelser i Udlandet,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium,
Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Rigsrevisionen,
Roskilde Universitet, Rådet for større IT-sikkerhed,
Socialpædagogernes Landsforbund, Studenterrådgivningen,
Studierådet for Ingeniørstuderende i Danmark,
SU-rådet, Syddansk Universitet, Sygeplejestuderendes
Landssammenslutning og Udlændingeservice.
| | |
9. Sammenfattende
skema |
| Positive konsekvenser / mindre
udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | På finansloven for 2010 er der afsat
20 mio. kr. til særlige kompetenceudvidende forløb. Af
disse anvendes 15,6 mio. kr. til særlige forløb
på universiteterne, 0,7 mio. kr. anvendes til særlige
forløb på arkitekt- og designskolerne samt
Danmarks Biblioteksskole, 3,0 mio. kr. anvendes til særlige
forløb på professionshøjskolerne,
erhvervsakademierne, ingeniørhøjskolerne og Danmarks
Medie- og Journalisthøjskole, 0,7 mio. kr. afsættes
til administration i SU-styrelsen af den ny
forsørgelsesydelse, som etableres ved det samtidigt
fremsatte lovforslag om ændring af SU-loven. Lovforslaget har
ingen økonomiske konsekvenser for regioner og
kommuner. |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Udarbejdelse af udbudsansøgninger
fra uddannelsesinstitutioner og ministeriernes behandling af disse
ansøgninger er forbundet med administration. Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for regioner og kommuner. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget har ikke økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet det dog
bemærkes, at lovforslaget i den aktuelle
beskæftigelsessituation bidrager til at sikre, at de
nyuddannedes kompetencer vedligeholdes til gavn for
erhvervslivet. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget har ikke økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet det dog
bemærkes, at lovforslaget i den aktuelle
beskæftigelsessituation bidrager til at sikre, at de
nyuddannedes kompetencer vedligeholdes til gavn for
erhvervslivet. | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgere. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
| |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til stk. 1.
Det foreslås, at universiteter,
professionshøjskoler, erhvervsakademier,
ingeniørhøjskoler, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, Danmarks Biblioteksskole og arkitekt- og
designskolernekan udbyde særlige kompetenceudvidende
forløb til nyuddannede. Afgrænsningen af
uddannelsesinstitutioner er foretaget på baggrund af, hvilke
institutioner der kan udbyde særlige forløb, som
navnlig er indholdsmæssigt relevante og derved kan bidrage
til at supplere de nyuddannedes faglige kompetencer.
Til stk. 2.
Det foreslås, at de særlige forløb
sammensættes med udgangspunkt i fag, som er en
afgrænset faglig del af de uddannelser, som den udbydende
uddannelsesinstitution er godkendt til at udbyde på heltid.
Formålet med de særlige forløb, er blandt andet
at forbedre deltagernes muligheder for at finde
beskæftigelse. Derfor skal de særlige forløb
udbygge deltagernes kompetencer i forhold til aktuelle
jobmuligheder. Sigtet er at give den enkelte institution en frihed
inden for uddannelsesreglerne til at tilrettelægge et
særligt forløb med et andet indhold og en anden
længde end de normale udbudte heltidsfag eksempelvis i
forhold til en særlig udvalgt målgruppe. Et
forløb kan således omfatte fagspecifikke kurser, der
er undervisningsforløb af 1-4 ugers varighed på
heltid, som bygger på elementer fra godkendte
heltidsuddannelser. Den nyuddannede vil skulle opfylde
adgangskravene, der er fastsat for den uddannelse, som de enkelte
fag, der indgår i det særlige forløb, tager
udgangspunkt i, og som den nyuddannede indskrives på, jf.
forslagets § 2, stk. 1, nr. 7.
På universitetsområdet kan et særligt
forløb helt eller delvist bestå af projektorienterede
forløb, jf. §§ 18 og 24 i
bekendtgørelse nr. 338 af 6. maj 2004 om bachelor- og
kandidatuddannelser ved universiteterne. Dette kunne eksempelvis
være projektorienterede forløb med tilknytning til en
privat eller offentlig virksomhed. På Kulturministeriets
område vil et særligt forløb tilsvarende helt
eller delvis kunne bestå af projektorienterede forløb
eksempelvis i tilknytning til en privat eller offentlig virksomhed.
På Undervisningsministeriets område kan et
særligt forløb også omfatte projektorienterede
undervisningsforløb, hvor den studerende udbygger sin
faglige profil i tilknytning til en privat eller offentlig
virksomhed.
Et særligt forløb tilrettelægges på
heltid svarende til 30 ECTS-point for et forløb af et halvt
års varighed. Et særligt forløb kan også
være kortere end 6 måneder. Et kortere forløb,
der eksempelvis har en varighed på 4 måneder svarende
til 20 ECTS-point, har ud over reduktion i tilskuddet den
konsekvens, at der kun kan opnås ret til
forsørgelsesydelsen i 4 måneder, jf. det samtidigt
fremsatte forslag om ændring af SU-loven (støtte til
særlige kompetenceudvidende forløb).
Til § 2
Til stk. 1.
Det foreslås, at der skal gælde en række
betingelser for optagelse på de særlige forløb.
I nr. 1 foreslås det, at det skal være en betingelse,
at ansøger har dansk statsborgerskab eller ved adgang til
uddannelse har et retskrav på ligestilling med danske
statsborgere. Formuleringen understreger den gældende
retstilstand for personers adgang til gratis uddannelse i Danmark
fastsat i anden lovgivning. Dette følger for så vidt
angår universitetsuddannelserne af universitetslovens
§ 19, stk. 5, og bekendtgørelse nr. 1373 af
10. december 2007 om tilskud og regnskab m.v. ved universiteterne,
på Undervisningsministeriets område og for så
vidt angår professionsbacheloruddannelser og
erhvervsakademiuddannelser af § 24, stk. 4, i lov om
professionshøjskoler for videregående uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 849 af 8. september 2009,
§ 24, stk. 4, i lov om erhvervsakademier for
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
850 af 8. september 2009, § 22, stk. 4, i lov om
medie- og journalisthøjskolen, jf. lovbekendtgørelse
nr. 851 af 8. september 2009, samt § 35, stk. 1, i
lov nr. 207 af 31. marts 2008 om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser samt lov nr. 333. af 18. maj 2005 om
stipendier til visse udenlandske studerende ved korte og
mellemlange videregående uddannelser. På
Kulturministeriets område henvises der til
bekendtgørelse nr. 407 af 5. maj 2009 om opkrævning af
betaling fra udenlandske studerende på Kulturministeriets
videregående uddannelser.
Målgruppen præciseres nærmere i de regler,
den pågældende minister fastsætter efter
§ 3. Der henvises endvidere til bemærkningerne til
denne bestemmelse.
I nr. 2 foreslås det, at det
skal være en betingelse for optagelse, at ansøger
enten er ved at afslutte sin første kandidatuddannelse,
overbygningsuddannelse på designskolerne eller tilsvarende
afsluttende uddannelse fra en af Kulturministeriets
videregående uddannelsesinstitutioner (Kunstakademiets
Billedkunstskoler, Statens Teaterskole og Den Danske Filmskole),
professionsbacheloruddannelse eller erhvervsakademiuddannelse. En
ansøger er ved at afslutte en uddannelse, når
ansøgeren har tilmeldt sig den eller de prøver, der
indgår i den afsluttende eksamen. Ved kandidater
forstås både kandidater fra universiteterne og
Kulturministeriets institutioner. Omvendt er bachelorer fra disse
institutioner ikke omfattet. Ved professionsbachelorer
forstås både professionsbachelorer fra
Undervisningsministeriets og Økonomi- og
Erhvervsministeriets område. Tilsvarende er
overbygningsuddannelser ved designskolerne omfattet, mens
grunduddannelserne ved designskolerne ikke er omfattet.
Kravet om at begrænse optagelsen til ansøgere,
der færdiggør den første uddannelse på et
bestemt niveau, er begrundet i, at personer, der har afsluttet to
eller flere uddannelser på samme niveau, og som fortsat
oplever ledighed, næppe har behov for flere
uddannelsesmæssige kompetencer for at finde
beskæftigelse på arbejdsmarkedet. Hensigten med loven
er netop at give de nyuddannede præcis de supplerende
kompetencer, der vil gøre dem tilstrækkeligt
attraktive på arbejdsmarkedet, ikke at forlænge deres
uddannelsesforløb unødigt.
Formuleringen betyder videre, at en ansøger, der
tidligere har gennemført en erhvervsakademiuddannelse, og
som nu er ved at afslutte en kandidat- eller en
professionsbacheloruddannelse, vil opfylde betingelsen for at
søge optagelse på det særlige
kompetenceudvidende forløb. Den nyuddannede kan
således frit vælge mellem alle særlige
forløb, der udbydes - under forudsætning af at
vedkommende opfylder de almindelige adgangskrav for det udbudte
forløb og de resterende betingelser fastsat i loven, jf.
lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 7.
I nr. 3 foreslås det, at
ansøgning om optagelse indgives inden afslutningen af de
oven for nævnte uddannelsesforløb. De nyuddannede skal
således inden afslutningen af deres videregående
uddannelse beslutte, om de vil søge optagelse på et
særligt forløb og indsende ansøgning herom, jf.
dog § 6, stk. 3, eller om den pågældende
hellere vil søge ud på arbejdsmarkedet. Den
nyuddannede indskrives på det særlige forløb med
virkning fra ansøgningstidspunktet.
Regler om ansøgninger vil blive nærmere
præciseret i de regler, der fastsættes i medfør
af lovforslagets § 3.
I nr. 4 foreslås det, at de
særlige forløb skal ligge i umiddelbart
forlængelse af den afsluttede videregående uddannelse,
og at forløbene først kan påbegyndes efter
afslutningen af den forudgående videregående
uddannelse. Bestemmelsen skal læses i forlængelse af
betingelsen i nr. 3, idet det er tiltænkt, at venteperioden
mellem uddannelsens afslutning og påbegyndelse af et
særligt forløb ikke må være for
langstrakt. Ved umiddelbar forlængelse menes således,
at det særlige forløb normalt skal være
påbegyndt senest 1 måned efter, at ansøgeren har
afsluttet sin uddannelse. Dog kan der i sommerperioden grundet
uddannelsesinstitutionernes semesterstruktur gå længere
tid, ligesom det kan være vanskeligt at få begyndt alle
det kommende forårs særlige kompetenceudvidende
forløb umiddelbart efter lovens ikrafttræden den 1.
februar 2010. Da der ikke på nuværende tidspunkt er et
nærmere overblik over det forventede antal og omfang af de
særlige udbudte forløb, vil den pågældende
minister fastsætte nærmere regler i medfør af
lovforslagets § 3 om den maksimale længde for
tidspunktet for uddannelsens afslutning til det særlige
forløb påbegyndes.
I nr. 5 foreslås det, at
ansøger ikke må have modtaget
arbejdsløshedsdagpenge efter afslutningen af den uddannelse,
hvorfra der søges optagelse på et kompetenceudvidende
forløb. Dette vil ansøger skulle oplyse om ved
indgivelse af sin ansøgning, jf. de regler der vil blive
fastsat i medfør af § 3.
Det foreslås som nævnt ovenfor, at de
særlige kompetenceudvidende forløb skal ligge i
umiddelbar forlængelse af den forudgående uddannelse,
jf. nr. 2, og det er derfor heller ikke muligt at få adgang
til de særlige kompetenceudvidende forløb efter en
ledighedsperiode på arbejdsløshedsdagpenge. Den
nyuddannede må således træffe et personligt valg
om, hvorvidt vedkommende ønsker et særligt
forløb eller ønsker at stille sig til rådighed
for arbejdsmarkedet og få dagpenge.
Det foreslås således at være
afgørende for adgang til de særlige forløb, at
den nyuddannede ikke efter afslutningen af sin forudgående
kandidat-, professionsbachelor-, erhvervsakademiuddannelse eller
overbygningsuddannelse eller afsluttende uddannelse på
Kulturministeriets område har modtaget
arbejdsløshedsdagpenge, jf. de almindelige
bemærkninger afsnit 2.5.
I nr. 6 foreslås det, at de
særlige forløb skal bibringe ansøgeren
kompetencer inden for nye fagområder i forhold til de faglige
kompetencer, som ansøgeren har opnået ved
gennemførelsen af den adgangsgivende uddannelse, som der
søges fra. Eksempler herpå er en civilingeniør,
designer eller cand.mag., der optages på et forløb,
der omfatter fag inden for erhvervsøkonomi eller
kommunikation; en civilingeniør, der udbygger sin faglige
profil med miljøteknologi; en arkitekt, der udbygger sin
faglige profil med kompetencer inden for digital styring af
byggeri; en diplomingeniør, der udbygger sin faglige profil
med forretningsmæssige kompetencer; en produktionsteknolog,
der udbygger sine merkantile kompetencer inden for f.eks.
markedsføring og iværksætteri eller en
skibsofficer, der udbygger sine kompetencer f.eks. med
miljøteknologiske fag eller inden for
iværksætteri. Uddannelsesinstitutionen vil foretage en
vurdering ud fra en sammenligning af indholdet af det
ønskede særlige kompetenceudvidende forløb med
den fagrække, ansøgeren har på sin
forudgående uddannelse.
I nr. 7 foreslås det, at
ansøger skal opfylde de almindelige adgangskrav, som
gælder for de fag, som det særlige kompetenceudvidende
forløb er sammensat med udgangspunkt i. Betingelsen er
begrundet i, at ansøgeren skal have de faglige
forudsætninger for at kunne gennemføre det
pågældende særlige forløb.
I nr. 8 foreslås det, at
optagelse på de særlige kompetenceudvidende
forløb er et tilbud til nyuddannede, hvor der ikke findes
relevante videreuddannelsesmuligheder i form af hele
kompetencegivende uddannelser. Betingelsen medfører, at
tilbuddet om optagelse på de særlige
kompetenceudvidende forløb alene retter sig mod nyuddannede
fra erhvervsakademi- eller professionsbacheloruddannelser, hvor der
ikke umiddelbart er relevante videreuddannelsesmuligheder. Det vil
sige, hvor der ikke er adgang til en hel videregående
uddannelse inden for samme fagområde, som anses at
udgøre en naturlig overbygning på erhvervsakademi-
eller professionsbacheloruddannelsen.
Til stk. 2.
Det foreslås, at ansøgning om optagelse på
et særligt kompetencegivende forløb skal indgives til
den uddannelsesinstitution, der udbyder forløbet. Det
præciseres videre, at afgørelse om optagelse
træffes af denne uddannelsesinstitution.
Til § 3
Til stk. 1.
Det foreslås, at ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling får bemyndigelse til at fastlægge
nærmere regler for særlige kompetenceudvidende
forløb på universiteterne om optagelse, herunder om
ansøgningens form, og om adgang til at klage over afslag
på optagelse. Ministeren kan endvidere fastsætte regler
om, at kun gennemførelse af nærmere bestemte
universitetsuddannelser skal kunne danne grundlag for optagelse
på de særlige kompetenceudvidende forløb, jf.
§ 1, stk. 2. Ministeren kan desuden fastsætte
en frist for, hvornår det særlige forløb senest
må være påbegyndt i forhold til tidspunktet for
ansøgernes afslutning af deres uddannelse.
Ministeren vil, jf. bemyndigelsens 2. pkt., fastsætte
regler om, at de enkelte uddannelsesaktiviteter følger de
generelle regler for deltidsuddannelse, jf. bekendtgørelse
nr. 1188 af 7. december 2009 om deltidsuddannelse ved
universiteterne, samt de generelle regler for uddannelse - blandt
andet eksamensbekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr.
867 af 19. august 2004 med senere ændringer. Som følge
af fastsættelsen af disse regler vil det herefter
gælde, at hvor der er flere ansøgere end pladser
på særlige forløb, sker udvælgelse efter
et "først til mølle"-princip bestemt efter
tidspunktet for modtagelsen af ansøgningen. Yderligere vil
ovenstående regelfastsættelse medføre, at de
nyuddannede har krav på at kunne fuldføre et
forløb, som en institution har indskrevet dem på, og
få et bevis for den beståede aktivitet. Desuden vil den
nyuddannedes retsstilling for så vidt angår
klagemuligheder ved optag blive nærmere fastsat, svarende til
de regler, der gælder for optag ved andre
universitetsuddannelser.
Ministeren vil, jf. bemyndigelsens 3. pkt., fastsætte,
hvilke universitetsuddannelser der skal kunne danne grundlag for
optagelse på de særlige kompetenceudvidende
forløb. De pågældende ministre vil
offentliggøre foreløbige lister over de
kandidatuddannelser, overbygningsuddannelser, og tilsvarende
afsluttende uddannelser på Kulturministeriets område,
professionsbacheloruddannelser og erhvervsakademiuddannelser,
hvorfra de nyuddannede har adgang til at blive optaget på et
særligt kompetenceudvidende forløb. Listerne omfatter
uddannelser, hvor de nyuddannede er hårdest ramt af ledighed.
Ministeren træffer beslutningen om, hvilke uddannelser der
giver adgang til særlige forløb efter høring af
arbejdsmarkedets parter.
Til stk. 2.
Det foreslås tilsvarende, at undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler for de særlige
kompetenceudvidende forløb på
professionshøjskoler, erhvervsakademier,
ingeniørhøjskoler og Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, regler om ansøgning om optagelse
samt om adgang til at klage over afslag på optagelse.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at kun
gennemførelse af nærmere bestemte erhvervsakademi- og
professionsbacheloruddannelser skal kunne danne grundlag for
optagelse på de særlige kompetenceudvidende
forløb. Ministeren kan desuden fastsætte en frist for,
hvornår det særlige forløb senest må
være påbegyndt i forhold til tidspunktet for
ansøgernes afslutning af deres uddannelse. For
professionsbacheloruddannelser på Økonomi- og
Erhvervsministeriets område vil reglerne blive fastsat efter
drøftelse med økonomi- og erhvervsministeren.
Det fastsættes videre, at de særlige
kompetenceudvidende forløb følger de generelle regler
for videregående uddannelser, herunder
Undervisningsministeriets eksamensbekendtgørelse for
erhvervsrettede uddannelser, jf. bekendtgørelse nr. 782 af
17. august 2009, samt generelle regler for uddannelser tilrettelagt
under åben uddannelse, bortset fra regler om
deltagerbetaling. Som følge af fastsættelsen af disse
regler vil det herefter gælde, at hvor der er flere
ansøgere end pladser på særlige forløb,
vil udvælgelse skulle ske efter et "først til
mølle"-princip, hvor det afgørende er tidspunktet for
modtagelsen af ansøgningen. Yderligere vil ovenstående
regelfastsættelse medføre, at de nyuddannede har krav
på at kunne fuldføre et forløb, som en
institution har indskrevet dem på, og få et bevis for
det beståede forløb. Desuden vil den nyuddannedes
retsstilling for så vidt angår klagemuligheder ved
optag blive nærmere fastsat, svarende til de regler, der
gælder for optag ved andre videregående
uddannelser.
Til stk. 3.
Det foreslås, at kulturministeren fastsætter
nærmere regler for de særlige kompetenceudvidende
forløb på arkitekt- og designskolerne og Danmarks
Biblioteksskole. Kulturministeren vil, jf. bemyndigelsens 2. pkt.,
fastsætte regler om, at de enkelte udannelsesaktiviteter
følger de generelle regler for uddannelse, jf. lov nr. 289
af 27. april 1994 om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet med senere
ændringer, lov nr. 17 af 14. januar 1998 om Danmarks
Biblioteksskole med senere ændringer samt de generelle regler
for arkitekt- og designuddannelserne samt biblioteksuddannelserne
blandt andet uddannelsesbekendtgørelserne om
arkitektuddannelsen ved Det Kongelige Danske Kunstakademis
Arkitektskole og Arkitektskolen i Aarhus, jf. bekendtgørelse
nr. 531 af 27. juni 2002 med senere ændringer,
bekendtgørelse om designuddannelserne ved Danmarks
Designskole og Designskolen Kolding, jf. bekendtgørelse nr.
617 af 27. juni 2003 med senere ændringer og
uddannelsesbekendtgørelse om biblioteksuddannelserne ved
Danmarks Biblioteksskole, jf. bekendtgørelse nr. 740 af 30.
juni 2008. Ministeren kan desuden fastsætte en frist for,
hvornår det særlige forløb senest må
være påbegyndt i forhold til tidspunktet for
ansøgerens afslutning af deres uddannelse.
Til § 4
Det foreslås, at ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling, undervisningsministeren og kulturministeren efter
ansøgning kan yde tilskud til de kompetenceudvidende
forløb. De pågældende ministre fordeler den
ramme til særlige kompetenceudvidende forløb, der er
afsat på finansloven, til de institutioner, der har
ansøgt om at udbyde særlige forløb. I
ansøgningen beskriver institutionerne, hvilke særlige
forløb de ønsker at udbyde, hvilke nyuddannede disse
forløb retter sig mod, samt hvor mange særlige
forløb institutionerne ønsker at udbyde.
Udmøntningen af rammen sker på baggrund af de
takster, der er fastsat på finansloven på Ministeriet
for Videnskab, Teknologi og Udviklings og Undervisningsministeriets
områder for de heltidsuddannelser, hvis fag forløbene
er sammensat af. På Kulturministeriets område
gælder de takster, som er fastsat i de gældende
resultatkontrakter med ministeriets uddannelsesinstitutioner for de
heltidsuddannelser, hvis fag forløbene sammensættes
med udgangspunkt i.
Et forløb udløser tilskud på baggrund af
de fag, forløbet sammensættes med udgangspunkt i. Et
forløb, der er sammensat af fag, der samlet omfatter 20
ECTS-point, udløser et tilskud svarende til 20
ECTS-point.
Når en nyuddannet indskrives på et særligt
forløb, får uddannelsesinstitutionen et tilskud
svarende til forløbets omfang i ECTS-point og de hertil
svarende takster jf. ovenfor. Tilskuddet er derfor ikke
afhængigt af, om det særlige kompetenceudvidende
forløb bestås.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling,
undervisningsministeren og kulturministeren vil prioritere de
indkomne ansøgninger fra de pågældende
uddannelsesinstitutioner under hensyntagen til indholdet af
kompetenceudvidende forløb, geografisk og
uddannelsesmæssig spredning af det samlede udbud og hvor
på arbejdsmarkedet, der er mangel på arbejdskraft.
Fordelingen af midler udmeldes til institutionerne i
tilskudstilsagn. I tilsagnet til den enkelte institution
anføres, hvilke særlige kompetenceudvidende
forløb institutionen er forpligtet til at udbyde.
Fordelingen af midler skal ske under hensyn til, at der
oprettes tilbud til alle relevante grupper af nyuddannede, og at
tilbuddene har en rimelig geografisk spredning. Fordelingen sker
desuden under hensyntagen til, at der skal være udbud af
særlige forløb i hele 2010.
Til § 5
Det foreslås, at ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling, undervisningsministeren og kulturministeren kan
pålægge uddannelsesinstitutioner på vedkommendes
område at udbyde de særlige forløb. Muligheden
for påbud er, som det fremgår af forslaget,
tiltænkt at sikre et landsdækkende udbud af disse
særlige kompetenceudvidende forløb, men også i
tilfælde af at der ikke oprettes tilbud til alle relevante
grupper af nyuddannede. Idet det er tiltænkt, at de afsatte
midler så vidt muligt skal anvendes, kan et påbud om
udbud af kursusforløb ligeledes komme på tale, hvis
antallet af udbudte pladser viser sig begrænset i forhold til
størrelsen af de tilgængelige tilskudsmidler. Et
eventuelt påbud kan også tilsikre, at det relevante
udbud er til stede i hele 2010.
Til § 6
Til stk. 1.
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
februar 2010. Den foreslåede dato er fastsat med henblik
på, at lovens ordning med særlige kompetenceudvidende
forløb kan iværksættes hurtigst muligt.
Stadfæstelsen foreslås af samme hensyn at kunne ske
straks efter vedtagelsen.
Til stk. 2.
Det foreslås, at alle nyuddannede, der har afsluttet
deres uddannelse efter den 1. januar 2010, kan blive omfattet af
forslaget. Dette skal ses i sammenhæng med semesterstrukturen
på navnlig universiteternes og arkitektskolernes
kandidatuddannelser, hvorfor det må forventes, at der er en
betydelig gruppe af nyuddannede, som færdiggør deres
uddannelse i januar 2010, altså før lovens
ikrafttræden, og som derfor heller ikke vil opfylde de
foreslåede betingelser i § 2, stk. 1, nr. 2 og
3, om, at ansøgeren skal være ved at afslutte sin
uddannelse og indgive ansøgningen inden afslutningen. For
ikke at udelukke denne gruppe fra det nye tilbud foreslås
det, at loven får virkning for nyuddannede, der har afsluttet
deres uddannelse efter den 1. januar 2010.
Til stk. 3.
Da denne gruppe ligesom øvrige ansøgere hurtigst
muligt bør træffe valget, om de vil gøre brug
af de særlige kompetenceudvidende forløb, eller om de
i stedet vil gå på dagpenge og søge job på
arbejdsmarkedet, foreslås det, at de senest den 1. marts 2010
skal have søgt om et særligt kompetenceudvidende
forløb. Når fristen sættes relativt sent i
forhold til kravet i lovforslagets § 2, stk. 1, nr.
4, om, at det særlige kompetenceudvidende forløb skal
ligge i umiddelbar forlængelse af den forudgående
uddannelse, er det fordi, det ikke kan forventes, at alle de
kompetenceudvidende forløb i forårssemestret kan
sættes i værk allerede fra lovens ikrafttræden
den 1. februar 2010.
Til stk. 4.
Det foreslås, at personer, der har påbegyndt et
forløb efter denne lov, har ret til at
færdiggøre dette forløb efter lovens
regler, selvom forløbet afsluttes efter lovens
gyldighedsperiode.
Ordningen skal løbe i 1
år. Institutionerne får tilskud til udbud af
særlige forløb i forårssemestret og
efterårssemestret 2010, og aktiviteten er derfor tilrettelagt
sådan, at forløbene som hovedregel vil
være afsluttet inden for 1
år. Overgangsreglen er indsat for at sikre, at
deltagerne i de særlige forløb kan
færdiggøre forløbet, hvis der opstår
tilfælde, hvor forløbet forlænges, for
eksempel fordi en deltager skal til omprøve senere
end den 31. januar 2011 på grund af sygdom, eller fordi den
pågældende ikke bestod eksamen i første
forsøg.
Til § 7
Det foreslås, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Afgrænsningen er
begrundet i, at både beskæftigelsespolitik og de
videregående uddannelser er særanliggender for
Færøerne og Grønland.