Betænkning afgivet af Udvalget for
Videnskab og Teknologi den 19. januar 2010
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling har stillet
ændringsforslag nr. 2-7. Socialdemokratiet, Socialistisk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 8.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. december 2009 og var til 1.
behandling den 13. januar 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udvalget for Videnskab og
Teknologi.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring i forbindelse med
fremsættelsen. Den 8. januar 2010 sendte videnskabsministeren
de indkomne høringssvar til udvalget, og den 12. januar 2010
sendte videnskabsministeren et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12 spørgsmål til
videnskabsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
Sammenhæng med L 95
Lovforslag nr. L 94 skal ses i sammenhæng med lovforslag
nr. L 95, der er fremsat af undervisningsministeren, og som har
været behandlet i Uddannelsesudvalget. L 95 indeholder bl.a.
reguleringen af de særlige ydelser til deltagerne på de
kompetenceudvidende kurser.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de
af videnskabsministeren stillede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 1 og 8.
Et mindretal i udvalget (S,
SF, RV og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale
Venstre og Enhedslisten bemærker følgende:
Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale
Venstre og Enhedslisten støtter, at der tages skridt til at
give dimittender et alternativ til ledighed. Arbejdsløsheden
blandt nyuddannede er eksploderet det sidste år, og det er
på høje tid at sætte ind for at nedbringe denne.
Derfor stemmer partierne for lovforslaget ligesom partierne
stemmer for regeringens 6 ændringsforslag.
Sammenhængende med L 94 støtter partierne
også lovforslag nr. L 95, der har til formål at
sikre de studerende forsørgelse under det særlige
kompetenceudvidende forløb.
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale
Venstre og Enhedslisten har dog også en række
bekymringer:
For det første er der spørgsmålet om, hvad
de studerende skal leve af i perioden imellem deres
uddannelsesafslutning og starten på det særlige
forløb. I denne periode gives der ikke SU, jf. svar
på L 95, spørgsmål 1, og formentlig heller
ikke kontanthjælp. Og den gruppe af unge, der vælger
netop dette tilbud, har i sagens natur ikke let ved at finde
arbejde. Nogle risikerer altså at stå uden
indtægt i op til 3 måneder. Dette problem kan
være medvirkende til, at færre unge får
mulighed for at vælge tilbuddet om kompetenceudvidende
forløb.
For det andet er partierne bekymrede for, at
forløbene kan få karakter af ren opbevaring, idet det
faglige indhold skal ligge inden for eksisterende
studieområder. Det vil sige, at man ikke kan medtage
jobsøgning, præsentationstræning,
virksomhedskontakt, kompetencevurdering eller øvrige tiltag,
der har fokus på at gøre den unge mere parat til at
komme ud på arbejdsmarkedet.
Disse to bekymringer har ledt til, at
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale
Venstre og Enhedslisten har stillet ændringsforslag til
henholdsvis L 94 og L 95 på disse områder.
Mere overordnet skal det nævnes,
at Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Enhedslisten stiller sig tvivlende over for,
hvorvidt dette forslag kommer til at have en stor nok effekt.
Venstre omtaler ordningen som et pilotprojekt, og der er i
forslaget afsat finansiering til 575 forløb. Danmark
står over for en høj generel
ungdomsarbejdsløshed. Der er lige nu 60.000 unge
arbejdsløse under 30 år, og dette dækker over
såvel uddannede og nyuddannede fra alle typer af uddannelser
som ufaglærte unge. Dette forslag er hverken nok til at
løse dimittendudfordringerne isoleret set eller
ungdomsarbejdsløsheden generelt.
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale
Venstre og Enhedslisten beklager, at der ikke er flere initiativer
fra regeringen i den sammenhæng: at man ikke tog fat
på jobskabelse, flere særordninger for dimittender og
flere uddannelsespladser til de unge.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (S,
SF, RV og EL):
1) I
stk. 2 indsættes efter 1. pkt.
som nyt punktum:
»Dog kan op til 10 ECTS-point udgøres af andre
aktiviteter, der kan styrke de nyuddannedes muligheder for at
få job.«
[Mulighed for at aktiviteter, der
ikke giver ECTS-point, kan udløse taxameter]
Til § 2
Af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af udvalget:
2) Stk. 1, nr.
2, affattes således:
»2)
ansøger er ved at afslutte sin første
kandidatuddannelse, professionsbacheloruddannelse,
erhvervsakademiuddannelse, videregående uddannelse på
Økonomi- og Erhvervsministeriets område,
overbygningsuddannelse fra designskolerne eller afsluttende
uddannelse fra Kunstakademiets Billedkunstskoler, Den Danske
Filmskole eller scenekunstuddannelser fra Statens Teaterskole,
Aarhus Teater eller Syddansk Musikkonservatorium og
Skuespillerskole,«
[Inddragelse af yderligere
uddannelser under reglerne]
Af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af udvalget:
3) I
stk. 1, nr. 6, indsættes efter
»forløb,«: »som vil give ansøger
adgang til et lovreguleret erhverv, som den pågældende
ikke i forvejen har adgang til, eller«.
[Anvendelse af særlige
forløb til at erhverve kompetencer, der giver adgang til
lovregulerede erhverv]
Til § 3
Af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af udvalget:
4) I
stk. 1, 3. pkt., udgår »,
som udbydes af universiteterne«.
[Præcisering af frit
institutionsvalg]
Af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af udvalget:
5) I
stk. 2, 3. pkt., indsættes efter
»professionsbacheloruddannelser«: »eller
videregående uddannelser på Økonomi- og
Erhvervsministeriets område«, og », som udbydes
af de i 1. pkt. nævnte institutioner« udgår.
[Udvidelse af hjemmel med flere af
Økonomi- og Erhvervsministeriets uddannelser og
præcisering af frit institutionsvalg]
Af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af udvalget:
6) I
stk. 2, 4. pkt., ændres
»professionsbacheloruddannelserne« til: »de
videregående uddannelser«.
[Lovteknisk
konsekvensændring]
Af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af udvalget:
7) Stk. 3, 3.
pkt., affattes således:
»Ministeren kan desuden fastsætte regler om, at
kun gennemførelse af nærmere bestemte
kandidatuddannelser, overbygningsuddannelser fra designskolerne
eller afsluttende uddannelse fra Kunstakademiets Billedkunstskoler,
Den Danske Filmskole eller scenekunstuddannelser fra Statens
Teaterskole, Aarhus Teater eller Syddansk Musikkonservatorium og
Skuespillerskole skal kunne danne grundlag for optagelse på
de særlige kompetenceudvidende forløb.«
[Inddragelse af yderligere
uddannelser på Kulturministeriets område under reglerne
og præcisering af frit institutionsvalg]
Til § 4
Af et mindretal (S,
SF, RV og EL):
8) Som
4. pkt. indsættes:
»Aktiviteter, jf. § 1, stk. 2, 2. pkt., udløser
den laveste takst, der er fastsat på det
pågældende ministerområde.«
[Lovteknisk
konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 8
Ændringsforslagene giver mulighed for, at
ikke-ECTS-givende aktiviteter kan udløse taxameter og dermed
være en del af det kompetenceudvidende forløb.
Andre aktiviteter, der kan styrke de nyuddannedes muligheder
for at få job, omfatter undervisning og coaching i
jobsøgning, branche- og kompetenceafklaring,
præsentationsteknik, samtaleteknik m.v. Ved opgørelse
af antal ECTS-point for andre aktiviteter, tages der udgangspunkt
i, at 1 ECTS-point svarer til en arbejdsindsats for de studerende
på 27-28 timer.
Ændringsforslag nr. 8 medfører, at andre
aktiviteter, jf. det nye punktum, som er foreslået under
ændringsforslag nr. 1, udløser den laveste takst for
de uddannelser, der er omfattet af lovforslaget for det
pågældende ministerområde.
Til nr. 2
Efter en nærmere gennemgang af
beskæftigelsessituationen for nyuddannede på
henholdsvis Kulturministeriets og Økonomi- og
Erhvervsministeriets område er der fundet behov for at udvide
den målgruppe, der kan tilbydes de særlige
forløb. Kulturministeriet har således ønsket,
at også nyuddannede fra scenekunstuddannelserne fra Aarhus
Teater og Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole bliver
omfattet. Tilsvarende har Økonomi- og Erhvervsministeriet
ønsket, at ikke kun deres professionsbacheloruddannelser
bliver omfattet, men også f.eks.
skibsføreruddannelsen.
Som det fremgår af forslagets første led, vil de
nyuddannede, der er omfattet af målgruppen, kun kunne deltage
i et særligt forløb. Forløbet kan bestå
af uddannelseselementer fra flere forskellige institutioner, men i
så fald skal den pågældende være indskrevet
ved én institution under hele forløbet, og den
pågældende institution vil også have ansvaret for
at udstede et samlet bevis for de gennemførte
uddannelseselementer. Tilskud udbetales til den indskrivende
institution.
Til nr. 3
I forbindelse med høringen er der flere
høringsparter, der har gjort opmærksom på, at
nye faglige kompetencer set i forhold til den netop
gennemførte uddannelse ikke altid vil være det, der
forbedrer en nyuddannets beskæftigelsesmuligheder mest. Ved
lovregulerede erhverv som f.eks. gymnasielærer kan der
være krav om en meget specifik fagrække på den
forudgående uddannelse for at få
undervisningskompetence. Her vil muligheden for at supplere
fagrækken med de manglende fag, sådan at
undervisningskompetence opnås, afgørende forbedre den
nyuddannedes beskæftigelsesmuligheder. Lovforslaget
foreslås derfor ændret i overensstemmelse hermed.
Til nr. 4
Ændringsforslaget præciserer, at de nyuddannede,
der er omfattet af adgangen til de særlige forløb, har
adgang til at vælge netop det særlige forløb,
som de mener tjener deres beskæftigelsesmuligheder bedst, og
de er således ikke bundet i deres valg af institutionstype.
For at ansøgeren skal få det nødvendige udbytte
af forløbet, er det dog et krav, at den
pågældende opfylder adgangskravene, som gælder
for de fag, som det særlige forløb er sammensat med
udgangspunkt i, jf. lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 7.
Til nr. 5 og 6
Ændringsforslagene er dels en konsekvensændring
som følge af udvidelsen af målgruppen på
Økonomi- og Erhvervsministeriets område, jf.
ændringsforslag nr. 2, og dels er det en præcisering af
det frie institutionsvalg, jf. ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 7
Ændringsforslaget er dels en konsekvensændring som
følge af udvidelsen af målgruppen på
Kulturministeriets område, jf. ændringsforslag nr. 2,
og dels er det en præcisering af det frie institutionsvalg,
jf. ændringsforslag nr. 4.
Lars Christian Lilleholt
V nfmd. Henrik Høegh
V Michael Aastrup Jensen V
Anne-Mette Winther Christiansen V Malou Aamund V
Jesper Langballe DF Mikkel Dencker DF
Jørgen S. Lundsgaard KF
Per Ørum Jørgensen KF
Kirsten Brosbøl S Rasmus Prehn S
Benny Engelbrecht S Per Husted S Jonas Dahl SF
Hanne Agersnap SF Marianne Jelved RV fmd. Johanne Schmidt-Nielsen
EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 1 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 94
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Forslag til lov om særlige
kompetenceudvidende forløb for nyuddannede og
høringsbrev og -liste, fra videnskabsministeren |
2 | Høringssvar, fra
videnskabsministeren |
3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af forslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Kopi af høringssvar
vedrørende L 95, fra undervisningsministeren |
6 | Kommenteret høringsnotat og
høringssvar, fra videnskabsministeren |
7 | Høringsnotat fra
undervisningsministeren |
8 | Høringssvar fra Dansk Erhverv, fra
videnskabsministeren |
9 | Kopi af høringssvar fra
Professionshøjskolernes Rektorkollegium vedrørende L
95, fra undervisningsministeren |
10 | Ændringsforslag fra
videnskabsministeren |
11 | 2. udkast til betænkning |
12 | Kopi af L 95 - svar på spm.
1-4 |
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 94
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvor mange kandidater ministeren
forventer der kan overgå direkte fra det netop
færdiggjorte studie til de kompetenceudvidende kurser
henholdsvis i det første og i det andet halvår, til
videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvilke støttemuligheder
under kursusforløbet der kan tilbydes for kandidaterne, der
deltager i de kompetenceudvidende kurser, til videnskabsministeren,
og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvor meget ministeren forventer
at spare på arbejdsløshedsunderstøttelse til
kursisterne på de kompetenceudvidende kurser, til
videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om indskrivningstidspunktet ikke
bør være fra påbegyndelsen af forløbet og
ikke fra ansøgningstidspunktet, jf. bl.a.
høringssvaret fra Aarhus Universitet, til
videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm., om coaching, virksomhedspraktik,
kompetenceafklaring og særligt tilrettelagte elementer, som
ikke er ECTS-pointgivende, kan indgå i de særlige
kompetenceudvidende forløb, til videnskabsministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm. om mulighederne for, at
uddannelsesstederne kan få dækket omkostningerne ved
arbejdsmarkedsrettede elementer, der ikke er ECTS-pointgivende, til
videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om, hvordan ministeren vil garantere,
at de særlige kompetenceudvidende forløb ikke
fremtræder som et nyt 11. semester, der blot udskyder
tidspunktet for registrering i ledighedsstatistikken, til
videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvorledes ministeren vil sikre
forløbene den nødvendige fleksibilitet i forhold til
kandidaternes afslutningstidspunkt med henblik på at
gøre det muligt, at deltagerne kan have løbende
påstigning og afstigning i forløbet, til
videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm., om det vil påvirke
søgningen til de særlige kompetenceudvidende
forløb i negativ retning, at dimittenderne kan være
uden nogen form for forsørgelsesgrundlag i perioden mellem
uddannelsens afslutning og opstart af et udbudt forløb, til
videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm., om ministeren forventer, at der
under de foreslåede vilkår vil være en
efterspørgsel efter de nye forløb, som svarer til det
omfang, som bevillingsrammen giver mulighed for, jf. lovforslagets
bemærkninger, til videnskabsministeren, og ministerens svar
herpå |
11 | Spm. om en redegørelse for
muligheden for at søge kontanthjælp i perioden mellem
afsluttet uddannelse og påbegyndelse af det
kompetenceudvidende forløb, til videnskabsministeren, og
ministerens svar herpå |
12 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der giver mulighed for, at ikke-ECTS-givende
aktiviteter kan udløse taxameter og dermed være en del
af det kompetenceudvidende forløb, til videnskabsministeren,
og ministerens svar herpå |