L 93 Forslag til lov om ændring af lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer, ligningsloven og skattekontrolloven.

(Fredning af landskabsarkitektoniske værker, systematisk fredningsgennemgang, statslig overtagelse, fradrag for udgifter m.v.).

Af: Kulturminister Carina Christensen (KF)
Udvalg: Kulturudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 16-12-2009

Fremsættelse: 16-12-2009

Skriftlig fremsættelse (16. december 2009)

20091_l93_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (16. december 2009)

Kulturministeren (Carina Christensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer, ligningsloven og skattekontrolloven (Fredning af landskabsarkitektoniske værker, systematisk fredningsgennemgang, statslig overtagelse, fradrag for udgifter m.v.)

(Lovforslag nr. L 93).

Lovforslaget tilsigter at gennemføre en række anbefalinger, som udvalget om bygningsbevaring har afgivet i august 2009, og som forudsætter ændringer i bygningsfredningsloven. Udvalget om bygningsbevaring blev nedsat den 13. september 2007 af kulturministeren på baggrund af en beretning fra Folketingets Kulturudvalg den 21. februar 2007 om bevaringsindsatsen i Danmark og en plan for fremtiden.


Herudover foreslås gennemført en mindre ændring i ligningsloven, hvorved de gældende fradragsregler for vedligeholdelsesudgifter vedrørende fredede bygninger mv. udvides til også at omfatte den fredede bygnings umiddelbare omgivelse, som er omfattet af fredningen. Endelig lovfæstes den gældende fradragsordning vedrørende de fredede bygninger mv. Som en konsekvens af ændringerne i ligningsloven foreslås ændringer i skattekontrolloven.


Med ændringen af bygningsfredningsloven foreslås det, at der skal foretages en systematisk gennemgang af alle fredede bygninger i Danmark med henblik på at beskrive de bærende fredningsværdier i hver enkelt bygning, og udarbejde en vejledende handlingsplan for bygningens bevaring. Formålet med at beskrive de bærende fredningsværdier i bygningerne er at styrke retssikkerheden for ejere af fredede bygninger og at effektivisere administrationen af bygningsfredningsloven.


Med lovforslaget præciseres det endvidere, at det er et selvstændigt formål at formidle bygningskulturarven, og det foreslås, at det bliver muligt at frede selvstændige landskabsarkitektoniske værker.


Der ophæves en bestemmelse om, at der i visse tilfælde som betingelse for modtagelse af økonomisk støtte til bygningsarbejder på en fredet bygning, tinglyses en bevaringsdeklaration, hvorefter ejeren frasiger sig en ret til at forlange, at staten, under visse betingelser, skal overtage ejendommen mod erstatning. Bestemmelsen foreslås erstattet af en ny bestemmelse om, at hvis staten er forpligtet til at overtage en ejendom, skal der ved erstatningens fastsættelse fradrages økonomisk støtte modtaget i henhold til loven.


Endelig foreslås en udvidelse af bestemmelsen om Kulturarvsstyrelsens adgang til fredede bygninger, så adgang kan opnås i forbindelse med gennemførelsen af den systematiske fredningsgennemgang.


Med ædringen i ligningsloven lovfæstes en gældende fradragsordning (forfald pr. år) for ejere af fredede bygninger, som i dag fremgår af ligningsvejledningen, og fradragsreglerne udvides til ikke kun at gælde udgifter vedrørende selve bygningen, men også bygningens umiddelbare omgivelser, når disse er omfattet af en fredningsbeslutning.


Det foreslås, at ændringerne i bygningsfredningsloven træder i kraft den 1. marts 2010.


Ændringerne i ligningsloven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende og får virkning fra og med indkomståret 2009. Ændringerne i skattekontrolloven træder i kraft 1. januar 2011.


Idet jeg henviser til lovforslaget med bemærkninger, anbefaler jeg forslaget til Folketingets velvillige behandling.