Betænkning afgivet af Kulturudvalget
den 14. april 2010
1. Ændringsforslag
Kulturministeren har stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. december 2009 og var til 1.
behandling den 22. januar 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og kulturministeren sendte den
9. oktober 2009 dette udkast til udvalget, jf. KUU alm. del - bilag
10. Den 20. januar 2010 sendte kulturministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Bygnings Frednings Foreningen, BYFO,
Bygningskultur Danmark,
Danske Godser og Herregårde,
Dansk Skovforening,
Foreningen Straatag,
Poul Himmelstrup, Dragør,
Landsforeningen for bygnings- og landsskabskultur,
Tolvmandssektionen i Landbrug & Fødevarer og
Æstetisk Raad.
Kulturministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget:
Bygnings Frednings Foreningen, BYFO,
Bygningskultur Danmark,
Foreningen Straatag,
Landsforeningen for bygnings- og landskabskultur og
Æstetisk Raad.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 36 spørgsmål til
kulturministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Udvalget har noteret sig notatet fra Kulturarvsstyrelsen om de
initiativer, styrelsen har iværksat i forhold til kommunerne
vedrørende bygningskulturen.
Notatet er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 4
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 1 ændres »1. marts
2010« til: »1. juni 2010«.
[Ændringen udsætter
lovens ikrafttrædelsesdato 3 måneder]
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) I
stk. 4 ændres »28. februar
2010« til: »31. maj 2010«.
[Ændringen af denne
overgangsbestemmelse er en konsekvens af udsættelsen af
lovens ikrafttrædelsesdato i 3 måneder]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den
1. juni 2010.
Til nr. 2
Det foreslås, at anmodninger om statslig overtagelse i
henhold til § 12 i lov om bygningsfredning og bevaring af
bygninger og bymiljøer, som er modtaget i
Kulturarvsstyrelsen senest 31. maj 2010, behandles efter de hidtil
gældende regler.
Troels Christensen V
Ellen Trane Nørby V
Flemming Damgaard Larsen V Preben Rudiengaard V
nfmd. Karin Nødgaard
DF fmd. Pia Kjærsgaard
DF Henrik Rasmussen KF Steen Konradsen KF
Simon Emil Ammitzbøll LA Mogens Jensen S
Lise von Seelen S Leif Lahn Jensen S
Yildiz Akdogan S Pernille Frahm SF
Holger K. Nielsen SF Erika Lorentsen RV
Per Clausen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 93
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og kommenteret
høringsnotat, fra kulturministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Henvendelse af 27/1-10 fra Poul
Himmelstrup, Dragør |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | Henvendelse af 5/2-10 fra Landsforeningen
for bygnings- og landskabskultur |
6 | Henvendelse af 8/2-10 fra Bygnings
Frednings Foreningen, BYFO |
7 | Materiale, som Landsforeningen for
bygnings- og landskabskultur anvendte i forbindelse med deres
foretræde for udvalget den 10/2-10 |
8 | Ændringsforslag fra
kulturministeren |
9 | Henvendelse af 15/2-10 fra Æstetisk
Raad |
10 | Henvendelse af 11/2-10 fra Bygnings
Frednings Foreningen, BYFO |
11 | Henvendelse af 22/2-10 fra Foreningen
Straatag |
12 | Henvendelse af 8/3-10 fra
Tolvmandssektionen i Landbrug og Fødevarer m.fl. |
13 | Henvendelse af 16/3-10 fra Bygningskultur
Danmark |
14 | Henvendelse af 18/3-10 fra Æstetisk
Raad |
15 | Ændringsforslag (til erstatning af
tidligere fremsendte ændringsforslag), fra
kulturministeren |
16 | Henvendelse af 21/3-10 fra Æstetisk
Raad |
17 | Henvendelse af 22/3-10 fra Poul
Himmelstrup, Dragør |
18 | 1. udkast til betænkning |
19 | Notat fra Kulturarvsstyrelsen om de
initiativer, styrelsen har iværksat i forhold til kommunerne,
fra kulturministeren |
20 | 2. udkast til betænkning |
| |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 93
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om lovforslagets formål i
relation til affredning, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om lovforslagets bemærkninger
om et forventet skatteprovenu i kommunerne som resultat af
affredning, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om et forventet skøn fra
Kulturarvsstyrelsen over antallet af forventede affredninger, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om fleksibilitet i
fredningsbestemmelserne, f.eks. diffenrentierede fredninger som
alternativ til affredning, til kulturministeren, og ministerens
svar herpå |
5 | Spm. om, hvad affredninger vil betyde for
kommunernes ansvar i forhold til bevaringsværdige bygninger,
til kulturministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om erfaringerne med, hvorvidt
kommunerne lever op til deres ansvar og udarbejder bevarende
lokalplaner, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm., om vejlende handlingsplaner er
afgørende i forhold til at kunne modtage tilskud til
vedligeholdelse m.v., til kulturministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om, hvorfor ejere af fredede
ejerlejligheder ikke kan fradrage vedligeholdelsesudgifter, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvorfor lovforslaget ikke giver
mulighed for fredning af hele bygningsmiljøer, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvorfor bygningsfredningslovens
værkbegreb ikke er præciseret i den foreslåede
lovændring, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå |
11 | Spm., om der er forskel på
økonomiske og restaureringsmæssige bindinger for
henholdsvis en bevaringsværdig ejendom og en fredet ejendom,
til kulturministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om mulighed for særlige
tilskudsordninger for ejere af fredede huse, som ikke kan betale
for vedligeholdelse, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om, hvordan forholdet er mellem
fredninger af »almindelige huse« - landhuse og
bindingsværkshuse og større bygninger -
herregåde og slotte, til kulturministeren, og ministerens
svar herpå |
14 | Spm. om en uddybning af den forkortede
sagsbehandlingstid i Kulturarvsstyrelsen, der er nævnt i
lovforslagets bemærkning, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå |
15 | Spm. om gamle træskibe kan fredes i
henhold til bygningsfredningsloven, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå |
16 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
27/1-10 fra Poul Himmelstrup, Dragør, til kulturministeren,
og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
5/2-10 fra Landsforeningen for bygnings- og landskabskultur, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
8/2-10 fra Bygnings Frednings Foreningen, BYFO, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
15/2-10 fra Æstetisk Raad, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå |
20 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
11/2-10 fra Bygnings Frednings Foreningen, BYFO, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå |
21 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
22/2-10 fra Foreningen Straatag, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå |
22 | Spm., om det vil være
hensigtsmæssigt at sikre et formaliseret og forpligtigende
samarbejde mellem Kulturarvsstyrelsen og kommunerne, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå |
23 | Spm. om at udarbejde et
ændringsforslag, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå |
24 | Spm., om det vil have retslig betydning
for beskyttelsen af en bygning, hvis Kulturarvsstyrelsen i
forbindelse med en affredning indstiller, at bygningen udpeges som
bevaringsværdig, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå |
25 | Spm. om at udarbejde et
ændringsforslag, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå |
26 | Spm., om en omhyggelig affatning af
fredningsbeskrivelserne for enkelte bygninger vil kunne sikre en
retslig beskyttelse af samspillet med omgivelserne, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå |
27 | Spm., om Kulturarvsstyrelsen kan
pålægge en kommune at udarbejde en bevarende lokalplan,
hvis en fredet bygning indgår i en væsentlig helhed med
andre bygninger, som ikke er fredede, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå |
28 | Spm., om ministeren har overvejet, om
anbefalingen fra Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur
om obligatoriske kommunale Lokale Bevaringsråd skal
indgå i lovændringen, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå |
29 | Spm. om kommentar til henvendelse af
8/3-10 fra Tolvmandssektionen i Landbrug og Fødevarer m.fl.,
til kulturministeren, og ministerens svar herpå |
30 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
16/3-10 fra Bygningskultur Danmark, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå |
31 | Spm. om kommentar til henvendelse af
18/3-10 fra Æstetisk Raad, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå |
32 | Spm. om regneeksempler på, hvad
fritagelsen for betaling af grundskyld for fredede bygninger har af
betydning rent økonomisk, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå |
33 | Spm., om der er mulighed for at
kræve grundskylden tilbagebetalt af ejere, der ikke
overholder deres forpligtelse til at vedligeholde en fredet
bygning, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå |
34 | Spm. om en model, hvor den ikkeindbetalte
grundskyld skal anvendes til at vedligeholde fredede bygninger, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå |
35 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
21/3-10 fra Æstetisk Raad, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå |
36 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
22/3-10 fra Poul Himmelstrup, Dragør, til kulturministeren,
og ministerens svar herpå |
Bilag 2
Notat fra Kulturarvsstyrelsen om de
initiativer, styrelsen har iværksat i forhold til
kommunerne
Notater er optrykt efter ønske fra udvalget
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
13. april 2010
Efter aftale på møde den 9. april 2010 i
Kulturministeriet om forslag til lov om ændring af lov om
bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer,
ligningsloven og skattekontrolloven (L 93), fremsendes hermed notat
fra Kulturarvsstyrelsen om de initiativer, styrelsen har
iværksat i forhold til kommunerne.
Per Stig Møller
12 APRIL 2010
KULTURARVSSTYRELSEN
NOTAT
initiativer med kommunerne om bygningskultur
Kommunerne fik overdraget hovedansvaret for bevaringen af
kulturarven i forbindelse med kommunalreformen i 2007, da
kommunerne fik hovedansvaret for den fysiske planlægning.
Kulturarvsstyrelsen vurderer, at der ligger et stort potentiale for
kommunerne i at anvende kulturarven som strategisk ressource ved at
integrere kulturarven i den fysiske planlægning. Derved kan
den bruges aktivt og offensivt i forbindelse med kommunens
udvikling. Kulturarven kan skabe identitet og bidrage til at sikre
kvalitet i omgivelserne.
Kulturarvsstyrelsen har, i samarbejde med kommunerne,
iværksat en række initiativer. Det er styrelsens
opfattelse, at bygningskulturen generelt opprioriteres i kommunerne
efter kommunalreformen, og at de iværksatte initiativer
understøtter denne udvikling.
- Bygningskultur
2015. Kulturarvsstyrelsen, Realdania, Kommunernes Landsforening og
Landsforeningen for Bygningskultur og Landskabskultur
gennemfører i 2010-2015 et koordineret initiativ, der skal
forny viden om og interessen for bygningskulturarv både
blandt ejere, kommuner og offentligheden med fokus på de
fredede- og bevaringsværdige bygninger, helheder og bebyggede
strukturer. Til at understøtte dette initiativ vil der
være en tværgående forskning og formidling.
Samlet bevilling ca. 71 mio. kr.
-
Industrisamfundets Kulturarv. I 2004-2007 satte Kulturarvsstyrelsen
fokus på industrisamfundets kulturarv med udpegningen af 25
nationale industriminder og 161 regionale industriminder. De 25
nationale industriminder beskriver samlet den industrielle
udvikling i Danmark gennem de sidste 150 år.
Kulturarvsstyrelsen arbejder i dag gennem dialog og partnerskab med
virksomhederne og offentlige myndigheder med at udvikle
industriminderne til en aktiv kulturarvsressource til glæde
for virksomheden, borgeren og turisten, f.eks. udviklingen af en
hel ny bydel på Carlsberg-grunden i København. I
december 2009 lancerede Kulturarvsstyrelsen websitet
www.25fantastiske.dk, som gennem lyd, billede og tekst formidler de
25 væsentlige danske industrier.
-
Industrisamfundets havne. I de senere år har der været
et stort fokus på en ændret anvendelse af havnene i
Danmark. Derfor har Kulturarvsstyrelsen i 2008 lavet en
undersøgelse af bygninger, miljøer og
bevaringsværdier på danske havne. De mange bygninger og
anlæg i de større danske erhvervshavne udgør
væsentlige dele af kulturarven, som med fordel kan
indgå i den fremtidige planlægning og udvikling af
havnene. I 2009 udgav Kulturarvsstyrelsen en analyse af 6 danske og
4 udenlandske havne som eksempler på, hvordan kulturarven har
givet værdi til den fornyede havn.
- Kortlægning
af bevaringsværdier. Databasen »Fredede og
Bevaringsværdige Bygninger« -
www.kulturarv.dk/fbb
indeholder samtlige
fredede - og bevaringsværdige bygninger i Danmark. Databasen
er tilgængelig for alle borgere og myndigheder. Databasen
udvikles løbende. P.t. udvikles den i samarbejde med fire
kommuner med henblik på, at databasen kan rumme større
helheder.
- Publikationen
»Turisme og verdensarv«: I 2009 arrangerede
Kulturarvsstyrelsen en seminarrække for de centrale
aktører knyttet til de danske verdensarvssteder. Kommunerne
spiller sammen med ejerne, turismefolk og museer en central rolle
for etableringen af stærke samarbejder, der giver muligheder
for ny og større værdiskabelse i forbindelse med
turismeerhvervet. Publikationen dokumenterer erfaringer med
samarbejdet om kulturarvsturisme, til inspiration for andre
kommuner.
- Den 5. maj 2010
lancerer Kulturarvsstyrelsen et stort borgerinddragende website om
væsentlig dansk kulturarv, »1001 fortællinger om
Danmark«. Fortællingerne på websitet
spænder vidt, fra kongeslotte til sindssygeanstalter. Alle
landets kommuner er repræsenteret med fortællinger
på websitet. Alle kan tilføje nye fortællinger,
billeder, video til websitet eller kommentere på de
eksisterende steder. Websitet giver hermed kommunerne en unik
mulighed for at synliggøre de kulturtilbud, oplevelser og
den kulturarv, som findes i kommunen for borgerne og for
potentielle turister.
- »Kulturarv
- en værdigfuld ressource for kommunernes udvikling«.
Kulturarvsstyrelsen og Realdania gennemførte i 2005 en
landsdækkende undersøgelse, hvor resultaterne
sætter fokus på de fordele, som kommunerne kan
opnå ved at inddrage kulturarven mere aktivt i deres kommende
kommuneplaner. Undersøgelsen viste store potentialer i at
udnytte kulturarv til udvikling af kommunernes profil,
tiltrækning af borgere, erhverv og turisme.
-
Kulturarvskommuner. 54 af landets 98 kommuner ville gerne
være med i Realdanias og Kulturarvsstyrelsens næste
projekt. Haderslev, Hvidovre, Hjørring og Aalborg blev de
første kulturarvskommuner i 2006-2008. Erfaringerne fra
deres arbejde blev så positive, at kommunerne indarbejdede
kulturarven i deres planstrategier og hvordan man kan arbejde
udviklingsorienteret med kulturarven i planlægningen. I
2008-2010 er der udnævnt fire nye kommuner, Mariagerfjord,
Halsnæs, Vordingborg samt »Det Sydfynske
Øhav« (samarbejde mellem Faaborg-Midtfyn,
Ærø, Langeland og Svendborg kommuner).
- Kulturarven som
ressource i den strategiske og fysiske planlægning. I 2008
har Dansk Byplanlaboratorium og Kulturarvsstyrelsen afholdt det
første kursusforløb om kulturarv og
planlægning. Formålet var at styrke samarbejdet om
kulturarven mellem kommunens planlæggere, kulturmedarbejdere
og de lokale museer.
-
Kulturarvsstyrelsen har taget flere særlige initiativer over
for kommunerne til at inddrage kulturarven som et aktiv i
kommunernes udvikling og byplanlægning. I 2010 blev der
lanceret en elektronisk eksempelsamling om bevarende lokalplaner,
ligesom styrelsen er ved at udarbejde en guide til kommunerne med
forskellige metoder, argumenter og eksempler på kulturarvens
betydning i den fysiske planlægning og byudviklingen.
- Kommuneatlas -
kulturmiljøatlas - kulturarvsatlas. Fra 1987 og indtil 2007
har Kulturarvsstyrelsen i samarbejde med kommunerne lavet
kommuneatlas med registrering og kortlægning af
bevaringsværdier i byer og i bygninger, opført
før 1940. Fra 2002 udvides arbejdet til også at
omfatte bygningshelheder - kulturmiljøatlas med Langeland,
Bornholm, Gentofte og Morsø. Fra 2005 udvides arbejdet med
kulturarvsatlas til at omfatte en kortlægning af en kommunes
eller en større regions faste kulturarvsværdier med
bygninger, fortidsminder, kulturmiljøer, byer og
kulturlandskaber, med Møn og Vadehavet (4 kommuner). Indtil
i dag er der udgivet 90 atlas, omfattende omtrent samtlige byer og
større landbebyggelser i Danmark.
Steen Hvass
Direktør