Tillægsbetænkning afgivet af
Retsudvalget den 29. april 2010
1. Ændringsforslag
Det Radikale Venstres medlem af udvalget har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. december 2009 og var til 1.
behandling den 26. januar 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget. Udvalget afgav
betænkning den 8. april 2010. Lovforslaget var til 2.
behandling den 13. april 2010, hvorefter det blev henvist til
fornyet behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet dette i 2 møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget
modtaget skriftlige henvendelser fra:
Finans og Leasing,
Finansrådet og
Bjarne Astrup Jensen.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret
henvendelserne.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget
stillet 5 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
5 af udvalgets spørgsmål og justitsministerens
svar herpå er optrykt som bilag 2 til
tillægsbetænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF
og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori det
foreligger efter 2. behandling.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget har noteret sig justitsministerens svar
på spørgsmål nr. 20, hvori det anføres,
at den foreslåede affattelse af § 16, stk. 1 og 2, i lov
om kreditaftaler svarer til den danske udgave af direktivets
artikel 19, stk. 1, og at den foreslåede affattelse af
bestemmelsen af hensyn til en korrekt gennemførelse af
direktivet bør fastholdes. V, DF og KF lægger
endvidere vægt på, at ændringsforslagets
formulering ikke har været genstand for nærmere
overvejelse i det sagkyndige udvalg, som har forberedt
direktivgennemførelsen. Hertil kommer, at den definition af
de årlige omkostninger i procent, som foreslås med
ændringsforslaget, tilsyneladende anvender begrebet
debitorrente på en anden måde end begrebet er defineret
i direktivet og i lovforslaget. V, DF og KF kan på den
baggrund ikke støtte ændringsforslaget.
Et mindretal i udvalget (S, SF, RV
og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget udtaler som
baggrund for ændringsforslaget, at lovforslagets § 16,
stk. 1, i den foreslåede form er uden faglig mening og ikke
afspejler indholdet af den matematiske formel, som der henvises til
i stk. 2 og i lovens bilag. Den i lovforslaget foreslåede
formulering stammer fra en direkte forkert oversættelse af
direktivets engelsksprogede tekst. Ændringsforslaget
repræsenterer en korrekt oversættelse.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for
tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(RV), tiltrådt af S, SF og EL:
1) I
den under nr. 10 foreslåede
affattelse af § 16 affattes stk. 1 således:
»De årlige
omkostninger i procent er den rentesats, der anvendt som
diskonteringsrente giver samme nutidsværdi af debitors
tilbagebetalingsydelser som de af debitor modtagne
låneydelser. De årlige omkostninger i procent svarer
til låneaftalens effektive debitorrente.«
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at ordlyden af § 16, stk. 1,
ændres således, at den afspejler indholdet af den
matematiske formel, der henvises til i den foreslåede §
16, stk. 2, og i bilaget til lovforslaget og derved bliver
bestemmelsen fagligt meningsfuld.
Kim Andersen V
Kristian Pihl Lorentzen V Karsten Nonbo V
Peter Skaarup DF fmd.
Marlene Harpsøe DF Pia Adelsteen DF
Tom Behnke KF Vivi Kier KF
Simon Emil Ammitzbøll LA Karen Hækkerup
S Maja Panduro S Mogens Jensen S Julie Skovsby S
Anne Baastrup SF nfmd.
Karina Lorentzen Dehnhardt SF Lone Dybkjær RV
Line Barfod EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 91
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
19 | Betænkning afgivet den 8. april
2010 |
20 | Henvendelse af 9/4-10 fra Finans og
Leasing |
21 | Henvendelse af 4/3-10 fra Bjarne Astrup
Jensen |
22 | Henvendelse af 13/4-10 fra
Finansrådet |
23 | 1. udkast til
tillægsbetænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 91
Spm.nr. | Titel |
19 | Spm. om kommentar til henvendelse af
9/4-10 fra Finans og Leasing, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
20 | Spm. om kommentar til henvendelse af
4/3-10 fra Bjarne Astrup Jensen, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
21 | Spm. om kommentar til henvendelse af
13/4-10 fra Finansrådet, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
22 | Spm. om forbrugerdirektivets artikel 24,
hvorefter medlemsstaterne skal sikre, at der findes egnede
effektive procedurer for udenretlig bilæggelse af
forbrugertvister vedrørende kreditaftaler, er
underimplementeret, når der i lovforslaget henvises til
retsmægling, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
23 | Spm. om vil ministeren vil se på
muligheden for at indføre en form for
mærkningsordning, der vil kunne give forbrugerne et vink om
den grad af risiko, der kan være ved de enkelte
låntyper, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
Bilag 2
5 af udvalgets
spørgsmål til justitsministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmålene og justitsministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 19:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. april 2010 fra
Finans og Leasing, jf. L 91 - bilag 20.
Svar:
Finans og Leasing anfører i henvendelsen, at
definitionen af kassekredit i den foreslåede § 4, nr. 4,
i lov om kreditaftaler, som affattet ved lovforslagets § 1,
nr. 3, og bemærkningerne til denne bestemmelse kan give
anledning til en forkert fortolkning af begrebet.
Finans og Leasing anfører i den forbindelse, at man -
ifølge oplysninger fra den europæiske brancheforening
Eurofinas - i andre lande på baggrund af navnlig den engelske
udgave af forbrugerkreditdirektivet er af den opfattelse, at
begrebet kassekredit alene angår overtræksmulighed
knyttet til forbrugerens lønkonto i modsætning til
kontokort- eller kreditkortordninger, der ikke er knyttet direkte
til forbrugerens lønkonto.
Justitsministeriet kan oplyse, at definitionen af kassekredit
i den foreslåede § 4, nr. 4, i lov om kreditaftaler, som
affattet ved lovforslagets § 1, nr. 3, er en ordret gengivelse
af direktivets artikel 3, litra d. Bestemmelsen har følgende
ordlyd:
»4) Kassekredit: En udtrykkelig kreditaftale, hvorved en
kreditgiver stiller midler til rådighed for en forbruger, som
overstiger den løbende saldo på forbrugerens
løbende konto.«
Af bemærkningerne til bestemmelsen fremgår
følgende:
»Den foreslåede § 4 indeholder definitioner
af de centrale begreber, der anvendes i
kreditaftaleloven…
Nr. 4, der definerer begrebet
kassekredit, svarer til forbrugerkreditdirektivets artikel 3, litra
d. Definitionen af kassekredit indebærer, at begrebet i
kreditaftaleloven vil have en bredere betydning end det
traditionelle danske begreb, idet eksempelvis også visse
former for kontokort vil kunne falde ind under definitionen. En
kassekredit efter den foreslåede §
4,nr. 4, vil således have
en række lighedspunkter med en kreditaftale med variabelt
lånebeløb efter den gældende § 10 i
kreditaftaleloven.«
Justitsministeriet finder, at den omhandlede bestemmelse og
bemærkningerne hertil ikke kan give anledning til en
fortolkning, der ikke er i overensstemmelse med direktivet.
Justitsministeriet er således ikke enig med Finans og
Leasing i, at begrebet kassekredit alene omfatter en
overtræksmulighed knyttet til forbrugerens lønkonto.
Der er således efter Justitsministeriets opfattelse ikke
holdepunkter i direktivet eller i øvrigt for at antage, at
begrebet »current account«, der i den engelske
sprogversion er anvendt i direktivets artikel 3 litra d, og som i
den danske sprogversion af direktivet defineres som
»løbende konto«, alene skulle dække over
forbrugerens lønkonto.
Det er dog samtidig væsentlig at bemærke, at det
ikke følger af hverken den foreslåede bestemmelse
eller bemærkningerne hertil, at alle kontokortordninger pr.
automatik omfattes af definitionen.
Vurderingen af, om en bestemt kontokortordning omfattes af
definitionen af en kassekredit i direktivets artikel 3, litra d, og
§ 4, nr. 4, i lov om kreditaftaler, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 3, må bero på en konkret
vurdering af den enkelte kreditaftale, hvor det afgørende
er, om kreditgiveren ved en udtrykkelig kreditaftale herom stiller
midler til rådighed for en forbruger, som overstiger den
løbende saldo på forbrugerens løbende
konto.
Konsekvensen af, at en bestemt kontokortordning er omfattet af
definitionen på en kassekredit, er bl.a., at de årlige
omkostninger i procent (ÅOP) skal beregnes på baggrund
af de antagelser, som der gælder for kassekreditter. Dette
medfører, at de årlige omkostninger i procent
(ÅOP) for den pågældende kontokortordning kan
sammenlignes direkte med opgørelsen af de årlige
omkostninger i procent (ÅOP) forbundet med en traditionel
kassekredit.
Spørgsmål 20:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. marts 2010 fra
Bjarne Astrup Jensen, jf. L 91 - bilag 21.
Svar:
Bjarne Astrup Jensen anfører i henvendelsen bl.a., at
den foreslåede § 16, stk. 1 og 2, i lov om
kreditaftaler, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 10,
sprogligt ikke giver mening.
Justitsministeriet skal hertil bemærke, at den
foreslåede affattelse af de omhandlede bestemmelser svarer
til forbrugerkreditdirektivets artikel 19, stk. 1, således
som bestemmelsen er formuleret i den danske udgave af
direktivet.
Justitsministeriet finder, at hensynet til en korrekt
gennemførelse af direktivet medfører, at direktivets
formulering for så vidt angår de årlige
omkostninger i procent bør fastholdes.
Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at det af
bemærkningerne til § 16, stk. 1 og 2, i lov om
kreditaftaler, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 10,
bl.a. fremgår, at de årlige omkostninger defineres som
nutidsværdien på årsbasis af alle fremtidige
eller eksisterende forpligtelser i form af udnyttede
kreditmuligheder, tilbagebetalinger og omkostninger, der er aftalt
mellem kreditgiveren og forbrugeren, og at dette
indholdsmæssigt svarer til den gældende definition. Det
fremgår endvidere, at de årlige omkostninger i procent
skal beregnes ud fra den matematiske formel, der indgår i det
foreslåede bilag 1 til loven, og at formlen er matematisk
identisk med den formel, der findes i det hidtil gældende
bilag til kreditaftaleloven.
Bjarne Astrup Jensen anfører endvidere i henvendelsen,
at det i relation til variabelt forrentede låneaftaler er i
modstrid med formålet om forbrugerbeskyttelse at
forudsætte, at de markedsforhold, som gælder på
tidspunktet for aftalens indgåelse, fortsætter
uforandret gennem hele lånets løbetid.
Justitsministeriet skal hertil bemærke, at
bestemmelserne om udregning af de årlige omkostninger i
procent, jf. den foreslåede § 16 og bilag 1 i lov om
kreditaftaler, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 10 og
27, gennemfører forbrugerkreditdirektivets artikel 19 og
bilag 1, der bygger på totalharmonisering, hvilket vil sige,
at der ikke nationalt kan fastsættes regler, der afviger fra
direktivets ordning.
Spørgsmål 21:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 13. april 2010 fra
Finansrådet, jf. L 91 - bilag 22.
Svar:
Der henvises til Justitsministeriets besvarelse af
spørgsmål nr. 19 vedrørende lovforslaget.
Spørgsmål 22:
Ministeren bedes vurdere, om forbrugerkreditdirektivets
artikel 24, hvorefter medlemsstaterne skal sikre, at der findes
egnede effektive procedurer for udenretslig bilæggelse af
forbrugertvister vedrørende kreditaftaler, er
underimplementeret, når der i lovforslaget henvises til
retsmægling. I forlængelsen heraf bedes det oplyst, om
ministeren er bekendt med andre lande, der har implementeret denne
bestemmelse på samme måde som der lægges op til i
lovforslaget, og hvilke lande der i givet fald har gjort
dette.
Svar:
Efter forbrugerkreditdirektivets artikel 24 skal
medlemsstaterne sikre, at der findes egnede, effektive procedurer
for udenretslig bilæggelse af forbrugertvister
vedrørende kreditaftaler, hvor det er relevant ved
anvendelse af eksisterende organer.
Justitsministeriet kan indledningsvis oplyse, at ministeriet
ikke er i besiddelse af oplysninger om, hvordan andre lande har
gennemført direktivets artikel 24.
Som det fremgår af pkt. 2.17 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget er Justitsministeriet enig med
arbejdsgruppens flertal i, at de eksisterende muligheder for at
indbringe klager for klage- og ankenævn samt muligheden for
retsmægling opfylder direktivets krav om udenretslig
bilæggelse af tvister. I langt de fleste sager har
forbrugerne således mulighed for at indbringe sager
vedrørende overtrædelse af kreditaftaleloven for
Pengeinstitutankenævnet, Realkreditankenævnet eller
Forbrugerklagenævnet. For så vidt angår sager
disse nævn ikke kan behandle, er der endvidere mulighed for
at benytte den landsdækkende ordning med
retsmægling.
På den anførte baggrund finder
Justitsministeriet, at der allerede i dag findes egnede, effektive
procedurer for udenretslig bilæggelse af forbrugertvister
vedrørende kreditaftaler i overensstemmelse med
forbrugerkreditdirektivets artikel 24, og at der således ikke
er tale om »underimplementering« af den omhandlede
bestemmelse.
Spørgsmål 23:
Af hensyn til forbrugerbeskyttelsen vil ministeren da se
på muligheden for at indføre en form for
mærkningsordning, der vil kunne give forbrugerne et vink om
den grad af risiko, der kan være ved de enkelte
låntyper?
Svar:
Det fremgår af den foreslåede § 14 a i lov om
markedsføring, som affattet ved lovforslagets § 2, nr.
3, at enhver markedsføring af kreditaftaler, der angiver en
rentesats eller talstørrelser vedrørende
omkostningerne i forbindelse med forbrugerkredit, skal indeholde
oplysninger om bl.a. debitorrenten, det samlede kreditbeløb,
de årlige omkostninger i procent (ÅOP), kreditaftalens
løbetid og det samlede beløb, som skal betales af
forbrugeren, og raternes størrelse.
Det fremgår endvidere af den foreslåede § 7
a, stk. 1, i lov om kreditaftaler, som affattet ved lovforslagets
§ 1, nr. 7, at kreditgiveren før en forbruger bindes af
et kredittilbud, skal give forbrugeren de oplysninger, der er
nødvendige for at sammenligne forskellige tilbud, så
der kan træffes en informeret beslutning om indgåelsen
af en kreditaftale.
De oplysninger, som forbrugeren efter den nævnte
bestemmelse bl.a. skal oplyses om, er debitorrenten, herunder
betingelser og procedurer for ændring af debitorrenten, og
oplysning om følgerne af manglende betalinger.
Efter den foreslåede § 7 a, stk. 8, i lov om
kreditaftaler, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 7, skal
kreditgiveren desuden give forbrugeren fyldestgørende
forklaringer, således at forbrugeren er i stand til at
vurdere, om den foreslåede kreditaftale passer til
vedkommendes behov og finansielle situation.
Dette skal, hvor det er relevant, ske ved at forklare de
oplysninger, der skal gives forud for aftaleindgåelsen, og
ved at forklare de foreslåede produkters vigtigste
karakteristika og de specifikke konsekvenser, disse produkter kan
få for forbrugeren, herunder konsekvenserne af forbrugerens
betalingsmisligholdelse.
De nævnte bestemmelser varetager efter
Justitsministeriets opfattelse på en hensigtsmæssig
måde hensynet til, at forbrugeren, før en kreditaftale
indgås, bliver informeret om de vigtigste karakteristika ved
det kreditprodukt, som forbrugeren bliver tilbudt, herunder en
mulighed for forbrugeren for at vurdere risikoen ved det
pågældende kreditprodukt.
Justitsministeriet finder derfor ikke anledning til at
overveje en mærkningsordning.