Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 8. april 2010
1. Ændringsforslag
Der er stillet 11 ændringsforslag til lovforslaget.
Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2 og 8-11.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 3-7.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. december 2009 og var til 1.
behandling den 26. januar 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Lovforslaget bygger på betænkning om
gennemførelse af det nye forbrugerkreditdirektiv.
Justitsministeren sendte den 11. september 2009 betænkningen
til udvalget, jf. REU alm. del - bilag 762 (2008-09).
Betænkningen har været sendt i høring, og den
23. december 2009 og den 12. januar 2010 sendte justitsministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Finans og Leasing,
Finansrådet,
Forbrugerrådet og
Realkreditrådet og Realkreditforeningen.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret
henvendelserne.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 18 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF
og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren
stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget vil på baggrund
af besvarelserne af spm. 3 og 9, at sms-lån siden 1. marts
2009 er dækket af Forbrugerombudsmandens retningslinjer for
markedsføring af kortfristede eller mindre lån
indgået som fjernsalgsaftaler og nu også af denne lov.
Det giver et højt forbrugerbeskyttelsesniveau med bl.a.
fortrydelsesret. Med lovforslaget sikres dette høje
forbrugerbeskyttelsesniveau med bl.a. en
14-dages-fortrydelsesret.
Samtidig er det vigtigt, at der gives forbrugerne brugbare og
relevante oplysninger i forbindelse med optagelse af
realkreditlån, og DF støtter derfor forslaget om, at
anvendelse af ESIS-oplysningsskemaet i lidt ændret form kan
fortsætte og ikke obligatorisk erstattes af oplysningsskemaet
i bilag 2 til lovforslaget.
Et mindretal i udvalget (S, SF, RV
og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Mindretallet så gerne, at loven også omfattede
indberetningspligten, ansvarlig långivning, klageadgang,
betænkningstid ved sms-lån og tilsvarende
kreditaftaler.
Et af hovedformålene med det nye
forbrugerkreditdirektivet er at bremse uansvarlig långivning.
Derfor indeholder direktivet en pligt til at kreditvurdere
forbrugerne. Imidlertid lader direktivet det være op til den
enkelte medlemsstat, hvordan man vil overvåge at ansvarlige
kreditvurderinger finder sted, og hvordan man vil straffe for
overtrædelser.
I det foreliggende lovforslag har regeringen undladt at tage
stilling til, hvordan man vil overvåge efterlevelse af
kreditvurderingsforpligtelsen. Der er i Danmark ingen offentlige
myndigheder, der ligger inde med oplysninger om antallet af
misligholdte lån eller andre oplysninger, der kan
fortælle noget om virksomhedernes kreditvurderingspraksis
(undtagen for sms-lån, hvor der nu er en indberetningspligt
til Forbrugerombudsmanden). I Sverige indberettes oplysninger om
misligholdte lån til den offentlige myndighed Kronofogden.
På den måde har de svenske myndigheder mulighed for at
følge udviklingen og gribe ind over for virksomheder, som
skiller sig negativt ud ved at have særligt mange kunder, som
får problemer med tilbagebetalingen. I Danmark ligger
kreditvurderingsbureauet RKI inde med nogle af disse oplysninger,
men vil ikke åbne op for deres data af
forretningsmæssige årsager.
Mindretallet mener, at det er en underimplementering af
direktivet, hvis man ikke tager stilling til, hvordan man vil
overvåge virksomhedernes kreditvurderingspraksis. Det er et
vigtigt spørgsmål, fordi man med direktivet i praksis
har forbudt mange af de forretningsmodeller, som findes på
det danske lånemarked i dag.
Mindretallet havde også gerne set en styrkelse af
kreditvurderingsforpligtelsen for at sikre, at der ikke ydes
lån, der står i misforhold til låntagers
økonomiske situation. Der er altid en risiko for, at en
kreditaftale resulterer i betalingsmisligholdelse. Med det nye
direktiv er det bestemt, at denne risiko ikke må være
for stor. Hvorvidt risikoen i forbindelse med en konkret
kreditaftale har været for stor, vil altid bero på en
konkret vurdering ved f.eks. de finansielle ankenævn eller
domstolene.
Mindretallet finder det uhensigtsmæssigt, at hensigten
med kreditvurderingsforpligtelsen alene fremgår af forslagets
bemærkninger. En af indvendingerne mod at lade hensigten med
kreditvurderingsforpligtelsen fremgå af lovteksten har
været, at en sådan bestemmelse er for uklar. Imidlertid
vrimler dansk lovgivning med sådanne bestemmelser - et
eksempel fra kreditaftaleloven er den gældende § 22, som
har følgende ordlyd:
»§ 22. Er det beløb, som forbrugeren efter
aftalen skal betale som vederlag eller omkostninger, urimeligt,
skal det nedsættes til, hvad der skønnes rimeligt.
Medmindre andet bestemmes af retten, sker afkortningen i det eller
de sidste beløb, der skal betales efter aftalen. Er der
afkrævet forbrugeren et urimeligt vederlag for at give den
pågældende henstand eller andre lempelser i de aftalte
vilkår, sker afkortningen på samme
måde.«
En anden indvending har været, at kreditgiver jo har en
egeninteresse i ikke at yde lån, der står i misforhold
til låntagerens økonomiske situation. Denne indvending
beror i bedste fald på en manglende forståelse af
lånemarkedet. Når man i Sverige i 2009 registrerede
35.000 misligholdte sms-lån, så var det ikke et
tilfælde, men fordi højrisikabel långivning er
en del af forretningsmodellen.
Mindretallet vil derfor gerne bemyndige økonomi- og
erhvervsministeren til at fastsætte nærmere regler om
»god skik« ved kreditvurderinger. Bestemmelsen, som den
ser ud nu, kan ikke stå alene.
Klageadgang
Mindretallet opfatter det som en mangel ved det
nuværende ankenævnssystem, at der ikke kan klages over
de risikofyldte lån som sms-lån, de dyre lån, der
optages i detailhandelen eller over internettet, eller f.eks.
boliglån hos deciderede lånehajer.
Heldigvis følger det af direktivets artikel 24, at
medlemsstaterne skal sikre »at der findes egnede, effektive
procedurer for udenretslig bilæggelse af forbrugertvister
vedrørende kreditaftaler, hvor det er relevant, ved
anvendelsen af eksisterende organer.« Mindretallet finder det
derfor helt oplagt at give adgang til, at klager over lån i
finansieringsselskaber skal kunne indbringes for f.eks.
Forbrugerklagenævnet. Det har imidlertid været et
mål for et flertal i arbejdsgruppen om gennemførelsen
af forbrugerkreditdirektivet at gennemføre så få
ændringer som overhovedet muligt i forbindelse med
direktivimplementeringen. Således har flertallet i
arbejdsgruppen henvist til, at der findes en ny
»retsmæglingsordning«, som man jo bare kan bruge,
hvis man ikke kan klage til et klage- eller ankenævn.
Mindretallet har således bemærket , at
Forbrugerrådet dissentierede med følgende
argumentation:
»Mindretallet finder ikke, at muligheden for
retsmægling ved forbrugertvister vedrørende disse
kreditaftaler opfylder artiklens krav. Effektiv behandling af
forbrugertvister vedrørende kreditaftaler forudsætter
specialviden om produkter, regulering og praksis på de
forskellige dele af lånemarkedet. En sådan specialviden
findes i dag i Forbrugerklagenævnet,
Pengeinstitutankenævnet og Realkreditankenævnet. Det er
efter mindretallets opfattelse kun i disse organer, at der findes
egnede, effektive procedurer for udenretslig bilæggelse af
forbrugertvister vedrørende kreditaftaler. Mindretallet
finder derfor, at alle klager vedrørende kreditaftaler skal
kunne indbringes for et af disse klage- eller
ankenævn.«
Retsmægling er en frivillig måde at løse
konflikter på, hvor en mægler hjælper sagens
parter til selv at finde frem til en løsning på deres
problem. Retsmægleren er en dommer eller en advokat, som har
gennemgået en særlig uddannelse i retsmægling.
Mægleren kan ikke træffe afgørelse i sagen, og
det, som foregår under retsmæglingen, er fortroligt.
Der er altså tale om folk, der ikke har nogen særlig
viden om låneområdet, og som heller ikke kan
træffe afgørelser. Det er svært at se, hvordan
dette skulle kunne blive effektivt. Desuden er der ikke nogen, der
kender ordningen. Endvidere skal retten først vurdere, om
sagen egner sig til retsmægling. Man kan altså heller
ikke være sikker på at få sin sag prøvet
på denne måde.
Mindretallet mener derfor, at der også her er tale om
underimplementering af direktivet.
Betænkningstid for
sms-lån og tilsvarende kreditaftaler
Princippet om betænkningstid følger allerede af
direktivets artikel 5 (lovforslagets § 7 a): »I god tid
før en forbruger bindes af en kreditaftale eller et
kredittilbud, giver kreditgiveren og i givet fald kreditformidleren
[…] forbrugeren de oplysninger, der er nødvendige for
at sammenligne forskellige tilbud, så der kan træffes
en informeret beslutning om indgåelsen af en kreditaftale.
Oplysningerne gives på papir eller på et andet varigt
medium ved hjælp af formularen i lovens bilag 2«.
I bemærkningerne til forslaget står der:
»Det følger af direktivets artikel 5, stk. 1, at
oplysningerne skal gives i god tid inden forbrugeren bindes af en
kreditaftale eller et kredittilbud. Formuleringen »i god
tid« er ikke medtaget i lovforslaget, men det
forudsættes, at forbrugeren får tilstrækkelig tid
til at sætte sig ind i de udleverede oplysninger, inden der
indgås en bindende aftale. Bestemmelsen tilsigter ikke at
hindre, at der på forbrugerens foranledning kan indgås
en kreditaftale umiddelbart efter, at forbrugeren i
fornødent omfang har haft lejlighed til at sætte sig
ind i de udleverede oplysninger. Det tidsrum, som skal
forløbe mellem udlevering af oplysningerne efter § 7 a og indgåelse af en
kreditaftale, vil således afhænge af en konkret
vurdering.«
I Sverige har man registreret 35.000 misligholdte
sms-lån i 2009, og svenske undersøgelser viser, at
mange unge fortryder deres lån og ikke ville have taget dem,
hvis der havde været en betænkningsperiode på 24
timer eller mere. Begge forhold taler for, at det tidsrum, som skal
forløbe mellem udlevering af oplysningerne efter § 7 a
og indgåelse af en kreditaftale, med fordel kunne
fastsættes til f.eks. 24 timer for disse lån.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af (S, RV og EL):
1)
Ordene »og lov om markedsføring« ændres
til: », lov om markedsføring og lov om finansiel
virksomhed«.
[Konsekvensændring]
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af
udvalget:
2) I
den i nr. 7 foreslåede § 7 a indsættes som stk. 10:
»Stk. 10. For
så vidt angår lån mod pant i fast ejendom, der
ydes på baggrund af obligationsudstedelse, kan kreditgiveren
i stedet for formularen i lovens bilag 2 anvende et andet
oplysningsskema, som er godkendt af justitsministeren.«
[Undtagelse fra pligten til at
bruge formularen i bilag 2, for så vidt angår lån
mod pant i fast ejendom ydet på baggrund af
obligationsudstedelse]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af (S, RV og EL):
3) I
den under nr. 7 foreslåede § 7 c indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke:
»Stk. 2.
Kreditgiveren må ikke medvirke til indgåelse af
kreditaftaler, der står i misforhold til forbrugerens
økonomi.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter til stk. 3 og 4.
[Forbud mod kreditaftaler, der
står i misforhold til forbrugerens økonomi]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af (S, RV og EL):
4) Nr. 9
affattes således:
»9. §§ 11-15 ophæves, og i stedet
indsættes:
»Kapitel 2 a
Loft over årlige omkostninger i
procent
§ 15
a. De årlige omkostninger i procent i forbindelse med
kreditaftaler omfattet af denne lov må ikke overstige den
fastsatte referencesats med et tillæg på 15 pct. Som
referencesats, jf. 1. pkt., anses den officielle udlånsrente,
som Nationalbanken har fastsat henholdsvis pr. 1. januar og 1. juli
det pågældende år.«
[Indførelse af loft over
årlige omkostninger i procent (ÅOP) på 15 pct.
over diskontoen]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af (S, RV og EL):
5) I
den i nr. 12 foreslåede
affattelse af kapitel 3 indsættes
efter § 19:
Ȥ 19
a. For kreditaftaler, der indgås ved tekstbeskeder,
der sendes til og fra en mobiltelefon, må kreditgiver
tidligst stille lånebeløbet til rådighed for
forbrugeren 24 timer efter kreditaftalens indgåelse.
Forbrugeren kan i denne periode træde tilbage fra aftalen
uden omkostninger.«
[Betænkningstid]
Til § 2
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af (S, RV og EL):
6)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter § 24
indsættes:
Ȥ 24
a. Medmindre kreditgiveren er et godkendt pengeinstitut,
realkreditinstitut eller kreditinstitut, skal kreditgiveren
indberette oplysninger om kreditaftaler med forbrugere til
Forbrugerombudsmanden.
Stk. 2. Økonomi-
og erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om,
hvilke oplysninger der skal indberettes, og hvordan indberetning
skal ske.«
[Indberetningspligt]
Ny paragraf
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af (S, RV og EL):
7)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ
01
I lov om finansiel virksomhed, jf. lovbekendtgørelse
nr. 793 af 20. august 2009, som ændret senest ved § 1 i
lov nr. 1273 af 16. december 2009, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 43 indsættes:
Ȥ 43
a. Kreditgivere, der er finansielle virksomheder, skal
indberette oplysninger om kreditaftaler med forbrugere til
Finanstilsynet.
Stk. 2. Økonomi-
og erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om,
hvilke oplysninger der skal indberettes, og hvordan indberetning
skal ske.«
[Indberetningspligt]
Til § 3
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
8) I
stk. 1 ændres »11. juni
2010« til: »1. november 2010, jf. dog stk.
2«.
[Udskudt ikrafttræden af dele
af loven]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
9)
Efter stk. 1 indsættes som nye stykker:
»Stk. 2. §
19, stk. 1 og 4-7, i lov om kreditaftaler som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 12, træder i kraft den 11. juni 2010.
Stk. 3. Indtil
ikrafttræden af § 8 i lov om kreditaftaler som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 8, løber den periode, hvori
fortrydelsesretten efter § 19, stk. 1, i lov om kreditaftaler
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 12, kan udøves,
fra
1) den dag, hvor
kreditaftalen er indgået, eller
2) den dag, hvor
forbrugeren modtager oplysninger om fortrydelsesretten, herunder
oplysninger efter stk. 4, hvis dette tidspunkt er senere end
tidspunktet efter nr. 1.
Stk. 4. Indtil
ikrafttræden af § 8 i lov om kreditaftaler som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 8, har forbrugeren ret til inden
aftaleindgåelsen at modtage oplysning om fristen for
udøvelse af fortrydelsesretten og andre betingelser for
udøvelsen heraf, herunder oplysninger om forbrugerens
forpligtelse til at tilbagebetale den udnyttede kapital med renter
i overensstemmelse med § 19, stk. 4, i lov om kreditaftaler
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 12, og det
rentebeløb, der påløber pr. dag.
Stk. 5. Indtil
ikrafttræden af § 3, stk. 1, nr. 7, i lov om
kreditaftaler som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, finder
§ 19 i lov om kreditaftaler som affattet ved denne lovs §
1, nr. 12, ikke anvendelse på kreditaftaler, ifølge
hvilke kreditgiveren og forbrugeren aftaler henstand med betalingen
eller aftaler, hvorledes kreditten tilbagebetales. Dette
gælder dog kun, hvis forbrugeren allerede har misligholdt den
oprindelige kreditaftale, og hvor sådanne ordninger kan
forventes at afværge en retssag om den pågældende
misligholdelse, og forbrugeren ikke dermed stilles ringere end som
fastsat i den oprindelige kreditaftale.
Stk. 6. Indtil
ikrafttræden af § 3, stk. 2, i lov om kreditaftaler som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, finder § 19 i lov om
kreditaftaler som affattet ved denne lovs § 1, nr. 12, ikke
anvendelse på kreditaftaler i form af kassekredit, hvor
kreditten skal betales tilbage på anfordring eller inden 3
måneder. Ved kassekredit som nævnt i 1. pkt.
forstås en udtrykkelig kreditaftale, hvorved en kreditgiver
stiller midler til rådighed for en forbruger, som overstiger
den løbende saldo på forbrugerens løbende
konto.
Stk. 7. Uanset den
gældende § 3, stk. 1, nr. 1, i lov om kreditaftaler,
finder indtil ikrafttræden af § 3, stk. 1, nr. 2, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, og § 19 i lov om
kreditaftaler som affattet ved denne lovs § 1, nr. 12,
anvendelse på kreditaftaler, ifølge hvilken kreditten
skal betales tilbage inden 3 måneder, når kreditaftalen
ikke kun er forbundet med ubetydelige omkostninger.«
Stk. 2-4 bliver herefter til stk. 8-10.
[Ikrafttræden af regler om
fortrydelsesret]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
10) I
stk. 3 ændres »nr. 9, 10,
17 og 18« til: »nr. 8 og 17-19«.
[Korrektion]
Til bilag 2 og 3
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
11) Bilag
2 og 3 affattes som
anført i bilag 1 og 2 i denne betænkning.
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringen er en konsekvens af ændringsforslag nr.
7.
Til nr. 2
Efter det foreslåede stk. 10
i § 7 a i kreditaftaleloven får kreditgivere, for
så vidt angår lån mod pant i fast ejendom, der
ydes på baggrund af obligationsudstedelse, mulighed for at
anvende et andet oplysningsskema end den formular, der er optrykt
som bilag 2. Det alternative oplysningsskema skal være
godkendt af justitsministeren.
Det forudsættes, at justitsministeren alene kan godkende
et alternativt oplysningsskema, som for det første lever op
til kravene ifølge »Europæisk aftale om
frivillig adfærdskodeks for information om boliglån
forud for kontraktindgåelse« (ESIS), der er en aftale
indgået mellem de europæiske foreninger af
forbrugersammenslutninger og kreditinstitutter, og som for det
andet indeholder de eventuelle supplerende oplysninger, som det
efter den foreslåede § 7 a i kreditaftaleloven som
affattet ved lovforslagets § 1, nr. 7, påhviler
kreditgivere, der yder lån mod pant i fast ejendom på
baggrund af obligationsudstedelse, at give.
Til nr. 3
Det foreslåede stk. 2 i § 7 c i kreditaftaleloven
indfører en forpligtelse for kreditgivere til ikke at
indgå kreditaftaler, der står i misforhold til
forbrugerens økonomi. Hvornår en kreditaftale vil
stå i misforhold til forbrugerens økonomi, må
bero på en konkret vurdering, hvor forbrugerens aktuelle
indkomst og løbende udgifter, herunder udgifter
vedrørende anden gæld, må indgå som de
væsentligste elementer. Kreditgiveren kan ved vurderingen som
udgangspunkt lægge de oplysninger om forbrugerens
økonomi til grund, som forbrugeren oplyser til
kreditgiveren.
Til nr. 4
Den foreslåede nye § 15 a i kreditaftaleloven
medfører, at de årlige omkostninger i procent
(ÅOP) i forbindelse med kreditaftaler omfattet af loven
maksimalt må udgøre den fastsatte referencesats med et
tillæg på 15 pct. Som referencesats anses den
officielle udlånsrente, som Nationalbanken har fastsat
henholdsvis pr. 1. januar og 1. juli det pågældende
år.
Hvis de årlige omkostninger i procent overstiger det
fastsatte maksimum, vil den foreslåede bestemmelse
indebære, at de relevante aftalevilkår normalt vil
kunne tilsidesættes helt eller delvis i medfør af
aftalelovens generelle bestemmelser om urimelige aftalevilkår
(§§ 36 og 38 c). Der vil endvidere efter
omstændighederne kunne foreligge en overtrædelse af
reglerne om god markedsføringsskik i
markedsføringsloven.
Det bemærkes, at den gældende bestemmelse i §
22 i kreditaftaleloven (generalklausulen), som ikke foreslås
ændret, fortsat vil finde anvendelse ved siden af den
foreslåede nye bestemmelse i § 15 a i kreditaftaleloven.
Det følger af § 22, at det beløb, som
forbrugeren efter aftalen skal betale som vederlag eller
omkostninger, skal nedsættes til, hvad der skønnes
rimeligt, når det omhandlede beløb er urimeligt. Den
foreslåede nye bestemmelse i § 15 a i kreditaftaleloven
indebærer således ikke, at det forhold, at de
årlige omkostninger i procent ikke overstiger diskontoen med
et tillæg på 15 pct., automatisk vil medføre, at
de årlige omkostninger i procent må anses for
rimelige.
Til nr. 5
Bestemmelsen indfører en periode på 24 timer,
før kreditaftaler indgået ved hjælp af sms m.v.
må effektueres. Kreditgiveren må i denne periode ikke
stille det lånte beløb til disposition for
forbrugeren. Hvis kreditgiveren alligevel stiller det lånte
beløb til rådighed for forbrugeren inden for de 24
timer, kan der efter omstændighederne foreligge en
overtrædelse af reglerne om god markedsføringsskik i
markedsføringsloven. Endvidere følger det af
forslaget, at forbrugeren i givet fald inden for
betænkningsperioden kan træde tilbage fra aftalen uden
omkostninger.
Til nr. 6
Den foreslåede § 24 a,
stk. 1, i markedsføringsloven
indfører en indberetningspligt for kreditgivere, der ikke er
omfattet af lov om finansiel virksomhed. Indberetningspligten
omfatter alene lån til forbrugere.
I stk. 2 bemyndiges
økonomi- og erhvervsministeren til at fastsætte
nærmere regler om indberetningens form og indhold. Det vil
kunne fastsættes, at indberetning f.eks. skal ske for hvert
kvartal, og at indberetninger bl.a. skal indeholde oplysninger om
antal og størrelse af lånene opdelt i passende
intervaller, antallet af misligholdte lån, aldersfordelingen
på låntagere og antallet af kreditaftaler, hvor
fortrydelsesfristen er blevet udnyttet.
Til nr. 7
Den foreslåede § 43 a, stk. 1, i lov om finansiel
virksomhed indfører en indberetningspligt for kreditgivere,
der er omfattet af lov om finansiel virksomhed.
Indberetningspligten omfatter alene lån til forbrugere.
I stk. 2 bemyndiges
økonomi- og erhvervsministeren til at fastsætte
nærmere regler om indberetningens form og indhold. Det vil
kunne fastsættes, at indberetning f.eks. skal ske for hvert
kvartal og bl.a. indeholde oplysninger om antal og størrelse
af lånene opdelt i passende intervaller, antallet af
misligholdte lån, aldersfordelingen på låntagere
og antallet af kreditaftaler, hvor fortrydelsesfristen er blevet
udnyttet.
Til nr. 8 og 9
Den foreslåede ændring af stk. 1 indebærer, at loven - bortset
fra de foreslåede regler om fortrydelsesret, jf. § 19 i
lov om kreditaftaler som affattet ved lovforslagets § 1, nr.
12 - træder i kraft den 1. november 2010.
Om baggrunden for den foreslåede udsættelse af
lovens ikrafttrædelsestidspunkt kan Justitsministeriet
oplyse, at Finansrådet ved brev af 17. marts 2010 har rettet
henvendelse til Justitsministeriet og gjort opmærksom
på, at en stor del af organisationens medlemsvirksomheder
på trods af store anstrengelser ikke vil kunne have
grundlaget for at overholde de foreslåede nye regler på
plads allerede den 11. juni 2010, og Finansrådet har på
den baggrund anmodet Justitsministeriet om at udskyde lovens
ikrafttræden til den 1. januar 2011.
Finansrådet har i den forbindelse bl.a. anført,
at bankerne har op til 100 forskellige produkter, hvilket f.eks.
betyder, at der for hvert udlånsprodukt skal udarbejdes
særskilte oplysningsskemaer. Der skal endvidere udarbejdes
nye forretningsbetingelser og laves formler for flere forskellige
typer af opgørelser over årlige omkostninger i procent
(ÅOP). Som led i implementeringsarbejdet skal der endvidere
foretages en omfattende dataanalyse af de nye krav og
ændringer, og der skal udvikles brugbare it-systemer, der
bl.a. sikrer, at der på et hvilket som helst tidspunkt i
låneperioden kan udarbejdes en amortiseringsplan, ligesom der
skal kunne overføres oplysninger fra et system til et andet,
herunder f.eks. overførsel af prækontraktuelle
oplysninger til selve kreditaftalen. Sidst men ikke mindst skal
bankernes personale uddannes i brugen af de nye dokumenter og i den
rådgivning, der skal ydes kunderne.
Endelig fremgår det af henvendelsen, at danske
forbrugere efter Finansrådets opfattelse allerede efter de
gældende regler har gode muligheder for at sammenligne
bankernes priser og gebyrer i forbindelse med lånoptagelse.
Således skal alle banker ifølge
prisoplysningsbekendtgørelsen skilte med deres priser i
forretningslokalet og på deres hjemmeside, ligesom
Finansrådet i samarbejde med Forbrugerrådet har
etableret en prissammenligningsportal (pengepriser.dk), hvor
forbrugerne kan sammenligne priser på bankernes produkter.
Også andre lånudbydere er forpligtet til at oplyse
prisen på et lån det sted, hvor lånet udbydes,
jf. bekendtgørelse om information til forbrugere om priser
på låne- og kredittilbud og valutakurser.
Justitsministeriet har afholdt et møde med
Finansrådet, Realkreditrådet og Finans og Leasing om
sagen. Realkreditrådet og Finans og Leasing oplyste på
dette møde, at disse organisationers medlemsvirksomheder i
vidt omfang har samme problemer som Finansrådets
medlemmer.
Som følge af de meget betydelige vanskeligheder, som de
tre organisationer har anført at der vil være for
kreditgiverne med at leve op til de nye oplysningsforpligtelser
m.v. allerede fra den 11. juni 2010, herunder behovet for
uddannelse af personalet, finder Justitsministeriet, at
vægtige grunde taler for, at lovens
ikrafttrædelsestidspunkt udskydes.
Som anført af Finansrådet har forbrugerne
allerede efter gældende ret, jf. bekendtgørelse nr.
193 af 1. marts 2007 om information til forbrugere om priser
på låne- og kredittilbud og valutakurser samt
bekendtgørelse nr. 44 af 24. januar 2006 om information til
forbrugere om priser m.v. i pengeinstitutter, gode muligheder for
at få oplysning om prisen på lån, ligesom
forbrugerne via hjemmesiden pengepriser.dk har mulighed for at
sammenligne prisen på lån ydet af danske banker samt
spare- og andelskasser.
Justitsministeriet har ikke fundet grundlag for at udskyde
lovens ikrafttrædelsestidspunkt helt til den 1. januar 2011.
Implementeringsfristen ifølge forbrugerkreditdirektivet er
den 11. juni 2010, og Justitsministeriet finder, at yderligere ca.
4 måneder til at sikre den fornødne implementering af
de nye regler bør være tilstrækkeligt for
kreditgiverne.
Det foreslåede stk. 2
indebærer, at § 19 om fortrydelsesret i lov om
kreditaftaler som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12,
sættes i kraft den 11. juni 2010. Der er tale om en
væsentlig bestemmelse, som efter Justitsministeriets
opfattelse ikke i samme grad som direktivets
oplysningsforpligtelser vil nødvendiggøre et
omfattende implementeringsarbejde, og som derfor bør kunne
sættes i kraft i overensstemmelse med direktivets
gennemførelsesfrist.
Som en konsekvens af forslaget om at sætte bestemmelsen
om fortrydelsesret i kraft den 11. juni 2010 foreslås det i
stk. 3 og 4, at det tidspunkt, som fortrydelsesfristen
løber fra, skal svare til direktivets ordning, og at
kreditgiver i overensstemmelse med direktivets ordning vil
være forpligtet til at oplyse forbrugeren om
fortrydelsesretten m.v. De foreslåede bestemmelser i stk. 3
og 4 er en konsekvens af, at der i § 19, stk. 2, nr. 2, og
stk. 3, i lov om kreditaftaler som affattet ved lovforslagets
§ 1, nr. 12, er henvist til § 8 i lov om kreditaftaler
som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 8, og som
ifølge ændringsforslaget foreslås sat i kraft
den 1. november 2010.
Som en konsekvens af, at reglerne om fortrydelsesret efter den
foreslåede § 3, stk. 1, nr. 7, i lov om kreditaftaler
som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 3, ikke finder
anvendelse på visse kreditaftaler, ifølge hvilke
kreditgiveren og forbrugeren aftaler henstand med betalingen eller
aftaler, hvorledes kreditten tilbagebetales, foreslås det i
stk. 5, at disse aftaler heller ikke i
perioden frem til ikrafttræden af det samlede lovforslag den
1. november 2010 skal være omfattet af reglerne om
fortrydelsesret.
Som en konsekvens af, at reglerne om fortrydelsesret efter den
foreslåede § 3, stk. 2, i lov om kreditaftaler som
affattet ved lovforslagets § 1, nr. 3, ikke finder anvendelse
på kreditaftaler i form af kassekredit, hvor kreditten skal
betales tilbage på anfordring eller inden 3 måneder,
foreslås det i stk. 6, 1. pkt. ,
at disse aftaler heller ikke i perioden frem til ikrafttræden
af det samlede lovforslag den 1. november 2010 skal være
omfattet af reglerne om fortrydelsesret. I stk. 6,2 pkt. ,
foreslås det - i overensstemmelse med direktivet - fastsat,
hvad der skal forstås ved en kassekredit.
Af forslaget til § 3, stk. 1, nr. 2, i lov om
kreditaftaler som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 3,
fremgår, at loven ikke finder anvendelse på
kreditaftaler, ifølge hvilken kreditten skal betales tilbage
inden 3 måneder, og som kun er forbundet med ubetydelige
omkostninger. Af bemærkningerne til bestemmelsen
fremgår bl.a., at det i modsætning til den
gældende kreditaftalelov er et krav, at kreditaftalen kun er
forbundet med ubetydelige omkostninger, for at den er undtaget
efter bestemmelsen. I stk. 7
foreslås det, at reglerne om fortrydelsesret i den
foreslåede § 19 i lov om kreditaftaler som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 12, i perioden indtil
ikrafttræden af det samlede lovforslag også skal
gælde for disse kreditaftaler, som i dag er undtaget fra
lovens anvendelsesområde, men som efter forslaget vil blive
omfattet. Hvorvidt der vil være tale om ubetydelige
omkostninger, vil - som det er tilfældet, når § 3,
stk. 1, nr. 2, i lov om kreditaftaler som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 3, træder i kraft den 1. november
2010 - bero på en konkret vurdering, hvori både den
absolutte størrelse af omkostningerne og omkostningerne set
i forhold til kredittens størrelse skal indgå.
Til nr. 10
Det er tale om en lovteknisk korrektion, således at der
er overensstemmelse mellem de anførte paragraffer og de
numre, der henvises til.
Til 11
I forbindelse med konvertering af direktivets bilag har det
vist sig, at to af felterne i direktivets bilag II i det fremsatte
lovforslag var flettet sammen, ligesom typografien på
visse punkter afveg fra direktivets bilag II og III. Den
foreslåede nyaffattelse indebærer, at bilagene nu
stemmer overens med direktivets bilag.
Der foreslås endvidere en ændring, således
at feltet »Tilknyttede omkostninger« under punkt 3 i
bilag 2 mere tydeligt fremstår som en overskrift og
således, at »manglende betalinger«, erstattes af
»forsinkede betalinger« i sidste felt til højre
under pkt. 3 i bilag 2. Baggrunden herfor er en meddelelse udsendt
af Europa-Kommissionen, hvoraf det fremgår, at
Europa-Kommissionen vil anmode Rådet om et udsende en
berigtigelse med dette indhold.
Kim Andersen V Kristian Pihl
Lorentzen V Karsten Nonbo V Peter Skaarup DF fmd. Marlene Harpsøe DF Pia
Adelsteen DF Tom Behnke KF Vivi Kier KF
Simon Emil Ammitzbøll LA Karen Hækkerup
S Maja Panduro S Mogens Jensen S Julie Skovsby S
Anne Baastrup SF nfmd.
Karina Lorentzen Dehnhardt SF Lone Dybkjær RV
Per Clausen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | | |
Bilag 1
Bilag 2
Standardiserede
europæiske forbrugerkreditoplysninger
1. Navn og kontaktoplysninger for
kreditgiver/kreditformidler
Kreditgiver Adresse Tlf.nr.(*) E-mail(*) Fax-nr.(*) Websted(*) | [Navn] [Fysisk adresse, der skal anvendes af
forbrugeren] |
Hvis relevant Kreditformidler Adresse Tlf.nr.(*) E-mail(*) Fax-nr.(*) Websted(*) | [Navn] [Fysisk adresse, der skal anvendes af
forbrugeren] |
(*) Disse oplysninger er valgfri for
kreditgiver. |
Når »hvis relevant« er angivet, skal
kreditgiver udfylde rubrikken, hvis oplysningerne er relevante for
kreditproduktet, eller slette de pågældende oplysninger
eller hele rækken, hvis oplysningerne ikke er relevante for
den kredittype, der overvejes.
Teksten i skarp parentes er en forklaring til kreditgiver og
skal erstattes af de pågældende oplysninger.
2. Beskrivelse af de vigtigste karakteristika ved
kreditproduktet
Kredittype | |
Det samlede kreditbeløb Der menesloftet for eller summen af alle beløb,
der stilles til disposition i henhold til en
kreditaftale. | |
Betingelserne for at udnytte
kreditmuligheden Der menes, hvordan og
hvornår De vil få pengene. | |
Kreditaftalens løbetid | |
Afdrag og, hvis det er relevant, i hvilken
rækkefølge afdragene vil blive fordelt | De skal betale følgende: [Størrelse, antal og hyppighed af
de betalinger, der skal foretages af forbrugeren] Renter og/eller omkostninger betales
på følgende måde: |
Det samlede beløb, De skal
betale Der menes den
lånte kapital plus renter og eventuelle omkostninger i
forbindelse med Deres kredit. | [Sum af det samlede kreditbeløb og
de samlede omkostninger i forbindelse med kreditten] |
Hvis relevant Kreditten ydes i form af henstand med
betalingen for varer eller tjenesteydelser eller er knyttet til
levering af specifikke varer eller tjenesteydelser Navn på vare/tjenesteydelse Kontantpris | |
Hvis relevant Den sikkerhedsstillelse, som
kræves Dette er en
beskrivelse af den sikkerhed, De skal stille i forbindelse med
kreditaftalen. | [Type sikkerhedsstillelse] |
Hvis relevant Tilbagebetaling
fører ikke til en omgående amortisation af
kapitalen. | |
3. Kreditomkostninger
Debitorrenten eller, hvis det er relevant,
de forskellige debitorrenter, der gælder for
kreditaftalen | [% - fast eller - variabel (med det indeks eller den
referencesats, der skal anvendes på den oprindelige
debitorrente) - perioder] |
De årlige omkostninger i procent
(ÅOP) Dette er de samlede
omkostninger udtrykt i procent pr. år af det samlede
kreditbeløb. ÅOP
anføres for at hjælpe Dem med at sammenligne
forskellige tilbud. | [% Her anføres et
repræsentativt eksempel, som angiver alle de antagelser, der
er lagt til grund ved beregningen af satsen] |
Er man for at opnå kreditten eller
for at opnå kreditten på de annoncerede vilkår og
betingelser forpligtet til at - tegne en forsikring
vedrørende kreditten, eller - indgå aftale om en anden
accessorisk tjenesteydelse. Hvis kreditgiver ikke
kender omkostningerne i forbindelse med disse tjenesteydelser,
indgår de ikke i ÅOP. | Ja/nej [hvis ja, angiv hvilken
forsikring] Ja/nej [hvis ja, angiv hvilken accessorisk
tjenesteydelse] |
Tilknyttede
omkostninger |
Hvis relevant Forvaltning af en eller flere konti til
registrering af både betalingstransaktioner og udnyttelser af
kreditmuligheden er påkrævet | |
Hvis relevant Omkostninger ved anvendelse af et
specifikt betalingsmiddel (f.eks. et kreditkort) | |
Hvis relevant Eventuelle andre omkostninger i
forbindelse med kreditaftalen | |
Hvis relevant Betingelserne for ændring af
ovennævnte omkostninger i forbindelse med kreditaftalen | |
Hvis relevant Betingelse om betaling af
notarialgebyr | |
Morarenter Manglende betalinger
kan have alvorlige følger for Dem (f.eks. tvangsauktion) og
gøre det vanskeligere at opnå kredit. | De vil blive pålagt […
(gældende rentesats og måden, denne sats tilpasses
på og, hvis relevant, misligholdelsesomkostninger)] for
forsinkede betalinger |
4. Andre vigtige retlige aspekter
Fortrydelsesret De har ret til at
fortryde kreditaftalen inden for en periode på 14
kalenderdage. | Ja/nej |
Førtidig tilbagebetaling De har ret til helt
eller delvis at tilbagebetale kreditbeløbet før
tiden. | |
Hvis relevant Kreditgiver har ret til kompensation i
tilfælde af førtidig tilbagebetaling | [Fastsættelse af kompensation
(beregningsmetode) i overensstemmelse med
gennemførelsesbestemmelserne for artikel 16 i direktiv
2008/48/EF] |
Søgning i en database Kreditgiver skal
straks og gratis underrette Dem om resultatet af en søgning
i en database, hvis en anmodning om kredit afslås på
grundlag af en sådan søgning. Dette gælder ikke,
hvis en sådan underretning er forbudt i henhold til
fællesskabsretten eller strider mod den offentlige orden
eller den offentlige sikkerhed. | |
Ret til et udkast til kreditaftale De har ret til efter
anmodning gratis at modtage en kopi af udkastet til kreditaftale.
Denne bestemmelse finder ikke anvendelse, hvis kredit-giveren
på tidspunktet for anmodningen ikke er villig til at
indgå kreditaftalen med Dem. | |
Hvis relevant Hvor længe oplysningerne forud for
aftaleindgåelsen er bindende for kreditgiveren | Disse oplysninger er gyldige fra ... til
... |
Hvis relevant
5. Supplerende oplysninger i tilfælde af fjernsalg af
finansielle tjenesteydelser
a) om kreditgiver | |
Hvis relevant Kreditgivers repræsentant i den
medlemsstat, hvor De bor Adresse Tlf.nr.(*) E-mail(*) Fax-nr.(*) Websted(*) | [Navn] [Fysisk adresse, der skal anvendes af
forbrugeren] |
Hvis relevant Registrering | [Det handelsregister, hvori kreditgiver er
opført, og vedkommendes registreringsnummer eller
tilsvarende identifikationssymbol i dette register] |
Hvis relevant Tilsynsmyndigheden | |
b) om kreditaftalen | |
Hvis relevant Udøvelse af
fortrydelsesretten | [Praktiske anvisninger om udøvelse
af fortrydelsesretten, bl.a. den periode, hvor denne ret kan
udøves; til hvilken adresse en meddelelse vedrørende
udøvelse af fortrydelsesretten skal sendes, og
konsekvenserne af ikke at udøve denne ret] |
Hvis relevant De retsregler, kreditgiver har valgt at
lægge til grund for etableringen af forbindelserne med Dem
forud for kreditaftalens indgåelse | |
Hvis relevant Vilkår i aftalen om, hvilken
lovgivning der skal anvendes på aftalen, og/eller om, hvilken
domstol der er kompetent | [De relevante vilkår gengives
her] |
Hvis relevant Sprogordning | Oplysninger og aftalevilkår gives
på [det specifikke sprog]. Hvis De er indforstået
hermed, vil vi kommunikere på [det/de specifikke sprog] i
kreditaftalens løbetid. |
c) om klageadgang | |
Hvorvidt der findes, og hvordan man
får klageadgang og adgang til udenretslig bilæggelse af
tvister | [En eventuel klageadgang og adgang til
udenretslig bilæggelse af tvister for den forbruger, der er
part i fjernsalgskontrakten, og, hvis dette er tilfældet,
hvorledes forbrugeren kan gøre brug heraf] |
(*) Disse oplysninger er valgfri for
kreditgiver. |
Bilag 2
Bilag 3
Europæiske
forbrugerkreditoplysninger med henblik på kassekredit og
gældsomlægning
1. Kreditgivers/kreditformidlers navn og
kontaktoplysninger
Kreditgiver Adresse Tlf.nr.(*) E-mail(*) Fax-nr.(*) Websted(*) | [Navn] [Fysisk adresse, der skal anvendes af
forbrugeren] |
Hvis relevant Kreditformidler Adresse Tlf.nr.(*) E-mail(*) Fax-nr.(*) Websted(*) | [Navn] [Fysisk adresse, der skal anvendes af
forbrugeren] |
(*) Disse oplysninger er valgfri for
kreditgiveren. |
Når »hvis relevant« er angivet, skal
kreditgiver udfylde rubrikken, hvis oplysningerne er relevante for
kreditproduktet, eller slette de pågældende oplysninger
eller hele rækken, hvis oplysningerne ikke er relevante for
den kredittype, der overvejes.
Teksten i skarp parentes er en forklaring til kreditgiver og
skal erstattes af de pågældende oplysninger.
2. Beskrivelse af de vigtigste karakteristika ved
kreditproduktet
Kredittypen | |
Det samlede kreditbeløb Der menes loftet for eller summen af alle
beløb, der stilles til disposition i henhold til en
kreditaftale. | |
Kreditaftalens løbetid | |
Hvis relevant De kan til enhver tid blive anmodet om at
betale hele kreditbeløbet tilbage på anfordring | |
3. Kreditomkostninger
Debitorrenten eller, hvis det er relevant,
de forskellige debitorrenter, der gælder for
kreditaftalen | [% - fast eller - variabel (med det indeks eller den
referencesats, der skal anvendes på den oprindelige
debitorrente)] |
Hvis det er relevant De årlige omkostninger i procent
(ÅOP)(*) Dette er de samlede
omkostninger i forbindelse med kreditten udtrykt i procent pr.
år af det samlede kreditbeløb. ÅOP
anføres for at hjælpe Dem med at sammenligne
forskellige tilbud. | [% Her anføres et
repræsentativt eksempel, som angiver alle de antagelser, der
er lagt til grund ved beregningen af satsen] |
Hvis relevant Omkostninger Hvis relevant Betingelserne for ændring af disse
omkostninger | [Omkostninger, der påløber
fra kreditaftalens indgåelse] |
Morarenter | De vil blive pålagt [...
(gældende rentesats og måden, denne sats tilpasses
på og, hvis det er relevant, misligholdelsesomkostninger)]
for manglende betalinger |
(*) Finder ikke anvendelse for
Europæiske forbrugerkreditoplysninger med henblik på
kassekredit i de medlemsstater, der i henhold til artikel 6, stk.
2, i direktiv 2008/48/EF beslutter, at ÅOP ikke skal oplyses
for kassekredit. |
4. Andre vigtige retlige aspekter
Opsigelse af kreditaftalen | [Betingelserne og proceduren for opsigelse
af kreditaftalen] |
Søgning i en database Kreditgiveren skal
straks og gratis underrette Dem om resultatet af en søgning
i en database, hvis en anmodning om kredit afslås på
grundlag af en sådan søgning. Dette gælder ikke,
hvis en sådan underretning er forbudt i henhold til
fællesskabsretten eller strider mod den offentlige orden
eller den offentlige sikkerhed. | |
Hvis relevant Hvor længe oplysningerne forud for
aftaleindgåelsen er bindende for kreditgiveren | Disse oplysninger er gyldige fra ...
til... |
Hvis relevant
5. Supplerende oplysninger, som skal gives, hvis oplysningerne
forud for aftaleindgåelse tilbydes i forbindelse med en
forbrugerkredit med henblik på
gældsomlægning
Afdrag og, hvis det er relevant, i hvilken
rækkefølge afdragene vil blive fordelt. | De skal betale følgende: [Et repræsentativt eksempel på
en afdragsoversigt med angivelse af beløb, antal og
hyppighed af de betalinger, forbrugeren skal foretage] |
Det samlede beløb, De skal
betale | |
Førtidig tilbagebetaling De har ret til helt
eller delvis at tilbagebetale kreditbeløbet før
tiden. Hvis relevant Kreditgiver har ret til kompensation i
tilfælde af førtidig tilbagebetaling | [Fastsættelse af kompensation
(beregningsmetode) i overensstemmelse med
gennemførelsesbestemmelserne for artikel 16 i direktiv
2008/48/EF] |
Hvis relevant
6. Supplerende oplysninger, som skal gives i tilfælde af
fjernsalg af finansielle tjenesteydelser
a) om kreditgiver | |
Hvis relevant Kreditgivers repræsentant i den
medlemsstat, hvor De bor Adresse Tlf.nr.(*) E-mail(*) Fax-nr.(*) Websted(*) | [Navn] [Fysisk adresse, der skal anvendes af
forbrugeren] |
Hvis relevant Registrering | [Det handelsregister, hvori kreditgiver er
opført, og vedkommendes registreringsnummer eller
tilsvarende identifikationssymbol i dette register] |
Hvis relevant Tilsynsmyndighed | |
b) om kreditaftalen | |
Fortrydelsesret De har ret til at
fortryde kreditaftalen inden for en periode på 14
kalenderdage. Hvis relevant Udøvelse af
fortrydelsesretten | Ja/nej [Praktiske anvisninger om udøvelse
af fortrydelsesretten, bl.a. til hvilken adresse en meddelelse
vedrørende udøvelse af fortrydelsesretten skal
sendes, og konsekvenserne af ikke at udøve denne ret] |
Hvis relevant De retsregler, kreditgiver har valgt at
lægge til grund for etableringen af forbindelserne med Dem
forud for kreditaftalens indgåelse | |
Hvis relevant Vilkår om, hvilken lovgivning der
skal anvendes på aftalen, og/eller om, hvilken domstol der er
kompetent | [De relevante vilkår gengives
her] |
Hvis relevant Sprogordning | Oplysninger og aftalevilkår gives
på [det specifikke sprog]. Hvis De er indforstået
hermed, vil vi kommunikere på [det/de specifikke sprog] i
kreditaftalens løbetid |
c) om klageadgang | |
Hvorvidt der findes, og hvordan man
får klageadgang og adgang til udenretslig bilæggelse af
tvister | [En eventuel klageadgang og adgang til
udenretslig bilæggelse af tvister for den forbruger, der er
part i fjernsalgskontrakten, og, hvis dette er tilfældet,
hvorledes forbrugeren kan gøre brug heraf] |
(*) Disse oplysninger er valgfri for
kreditgiver. |
Bilag 3
Oversigt over
bilag vedrørende L 91
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Revideret høringsnotat, fra
justitsministeren |
3 | Henvendelse af 15/1-10 fra
Realkreditrådet og Realkreditforeningen |
4 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
5 | Godkendt tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
6 | Henvendelse af 2/2-10 fra Finans og
Leasing |
7 | Henvendelse af 2/2-10 fra
Finansrådet m.fl. |
8 | Henvendelse af 2/2-10 fra
Finansrådet |
9 | 1. udkast til betænkning |
10 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
11 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
12 | Henvendelse af 1/3-10 fra
Forbrugerrådet m.fl. |
13 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren |
14 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
15 | 2. udkast til betænkning |
16 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
17 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren |
18 | 3. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 91
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
15/1-10 fra Realkreditrådet og Realkreditforeningen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm., om reglerne om fortrydelsesret er
baseret på erfaringer fra andre lande, og hvilke erfaringer
disse lande i givet fald har haft, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvilke overvejelser ministeren
har gjort sig om, at der indføres en
betænkningsperiode på 24 timer i forbindelse med
optagelsen af sms-lån og tilsvarende kreditaftaler, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, i hvilket omfang kreditgivere
ikke må kræve betaling for oplysninger, som skal
leveres efter bestemmelserne i direktivet, og om ministeren mener
der skal være begrænsninger for dette, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm., om ministeren mener, at det
bør sikres i lovforslaget L 91, at klager over lån
optaget hos finansieringsselskaber kan indbringes for et klage-
eller ankenævn, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om, hvorfor man ved lån med
pant i fast ejendom ikke skal bruge ESIS-skemaet, som
Realkreditrådet og Realkreditforeningen ønsker, da det
er et velfungerende skema, der er specielt tilrettet lån med
pant i fast ejendom, og som er omdrejningspunktet for EU's arbejde
omkring oplysninger til forbrugere, der skal optage boliglån,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om hvad ministerens holdning er til,
at lovforslaget bygger på et totalharmoniseringsdirektiv og
ikke bygger på minimumsstandarder, som ville gøre, at
Danmark kunne være forgangsland på visse områder,
hvilket vi ikke kan ved totalharmoniseringsdirektiver, samt vil
ministeren forsøge at få ændret direktivet til
at dreje sig om minimumsstandarder, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvilke overvejelser ministeren
har gjort omkring, at der indføres en bagatelgrænse
for kreditgivers krav på kompensation i forbindelse med
førtidig tilbagebetaling, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. om teknisk assistance til
udarbejdelse af ændringsforslag, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
10 | Spm. om fremsendelse af en analyse af
hensigtsmæssigheden ved at undtage pengeinstitutter,
realkreditinstitutter og kreditinstitutter fra bestemmelserne i
lovforslagets § 8, stk. 6 og 7, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
11 | Spm. om kommentar til
Forbrugerrådets høringssvar og de anbefalinger
rådet kommer med i høringssvaret, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om udarbejdelse af et
ændringsforslag om valgfrihed, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
13 | Spm. om indhentelse af
Forbrugerrådets holdning til Realkreditrådets og
Realkreditforeningens henvendelse til retsudvalget, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om kommentar til henvendelse af
2/2-10 fra Finans og Leasing, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
15 | Spm. om kommentar til henvendelse af
2/2-10 fra Finansrådet m.fl., til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
16 | Spm. om kommentar til henvendelse af
2/2-10 fra Finansrådet, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
17 | Spm. om kommentar til henvendelse af
1/3-10 fra Forbrugerrådet m.fl., til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
18 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der indfører et loft over ÅOP
på 15 pct. over diskontoen, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |