Skriftlig fremsættelse (9. december
2009)
Justitsministeren
(Brian Mikkelsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
retsplejeloven og forskellige andre love (Ny politiklageordning
m.v.)
(Lovforslag nr. L 88).
Formålet med lovforslaget er at gennemføre en
revision af retsplejelovens regler om behandling af klager over
politipersonale og om behandling af straffesager mod
politipersonale. Lovforslaget bygger på betænkning nr.
1507/2009 om behandling af klager over politiet og bygger på
betænkningens lovudkast. Betænkningen er afgivet af et
bredt sammensat udvalg, som har haft til opgave at foretage en
gennemgang og vurdering af den gældende ordning med
behandling af klager over politiet og af straffesager mod
politipersonale med henblik på at vurdere, om der er behov
for at foretage ændringer af klageordningen.
Justitsministeriet er enig med udvalget i, at den
gældende politiklageordning overordnet set må anses for
at være velfungerende, men at det bl.a. i lyset af den
kritik, der har været af ordningen, er vigtigt fremadrettet
både hos befolkningen og politiet at sikre grundlaget for en
almindelig tillid til, at behandlingen af politiklager
foregår korrekt, objektivt og retssikkerhedsmæssigt
forsvarligt.
Det foreslås på denne baggrund, at der oprettes en
ny myndighed - Den Uafhængige Politiklagemyndighed
(Politiklagemyndigheden) - der skal overtage statsadvokaternes
opgaver med at undersøge og træffe afgørelse i
sager om politipersonalets adfærd i tjenesten
(adfærdsklager). Den nye Politiklagemyndighed skal endvidere
overtage statsadvokaternes opgave med at efterforske strafbare
forhold begået af politipersonale i tjenesten samt sager om
personer, der er afgået ved døden eller er kommet
alvorligt til skade som følge af politiets indgriben, eller
mens den pågældende var i politiets varetægt.
Efter lovforslaget vil et politiklageråd med en dommer som
formand og med offentlighedsrepræsentanter få det
overordnede ansvar for Politiklagemyndighedens virksomhed.
Det vil efter lovforslaget fortsat være den almindelige
anklagemyndighed (statsadvokaterne og Rigsadvokaten), der tager
stilling til selve tiltalespørgsmålet i straffesager
om forhold begået af politipersonale i tjenesten, og som i
givet fald møder i retten som anklager. Justitsministeriet
lægger ligesom udvalget bl.a. vægt på, at
tiltalespørgsmålet i straffesager mod politipersonale
af principielle grunde bør afgøres efter de samme
retningslinjer som i andre straffesager, idet politipersonale med
hensyn til "rollen" som tiltalt i en straffesag bør
behandles som alle andre borgere i forhold til retssystemet.
Tiltalespørgsmålet - i modsætning til
efterforskningen - bør således behandles af den
myndighed, som har en bred generel anklagerfaglig ekspertise og
erfaring fra en lang række andre sagskategorier,
således at der sikres en ensartet tiltalepraksis i
straffesager.
Justitsministeriet er enig med udvalget i, at den
foreslåede overordnede model for sagsbehandlingen
indebærer, at retssikkerhedsgarantierne for alle implicerede
i politiklagesagerne - der ofte er af indgribende betydning for
parterne - bevares og udbygges. Det vil således være
den særlige Politiklagemyndighed - som er uafhængig af
både politi og anklagemyndighed - der skal varetage
efterforskningen af straffesager mod politipersonale samt behandle
og træffe afgørelse i anledning af klager over
politipersonalets adfærd. Samtidig vil det være den
almindelige anklagemyndighed, der skal tage stilling til
spørgsmålet om tiltalerejsning i straffesager mod
politipersonale, hvilket som nævnt vil kunne sikre en
tiltalepraksis i sager mod politipersonale, som svarer til
tiltalepraksis i andre tilsvarende straffesager. Modellen vil
endvidere sikre en ensartet behandling af klagerne over
politipersonalets adfærd hos én myndighed
(Politiklagemyndigheden) og vil kunne sikre en høj faglig
kompetence hos de personer, som skal forestå og udføre
efterforskningen i straffesager mod politipersonale.
Politiklagemyndighedens uafhængighed vil også kunne
bidrage til øget borgertilgængelighed og bedre
informationsformidling og give befolkningen bedre indsigt i
behandlingen af politiklagesager, hvilket er vigtigt for tilliden
til klageordningen og dermed dens legitimitet.
Politiets særlige forenklede sagsbehandling i mindre
adfærdsklagesager (den såkaldte notitssagsbehandling),
der er blevet etableret i praksis, foreslås lovfæstet
og udvidet. Notitssagsbehandlingen indebærer, at mindre
adfærdsklagesager, hvis klageren er indforstået, kan
afsluttes med en samtale mellem en overordnet politimand og
klageren og en efterfølgende notits til
Politiklagemyndigheden. Notitssagsbehandlingen kan således
være med til at sikre en hurtig og fleksibel
gennemførelse af sagsbehandlingen i mindre klagesager og
samtidig frigive ressourcer til behandling af bl.a. mere tunge
adfærdsklagesager.
Det foreslås, at Politiklagemyndigheden ikke skal
efterforske sager om politipersonales overtrædelse af
færdselslovens hastighedsbestemmelser i tjenesten, hvis den
pågældende erkender sig skyldig,
hastighedsovertrædelsen ikke skønnes at ville
medføre anden sanktion end bøde eller betinget
frakendelse af førerretten, og hastighedsovertrædelsen
ikke involverer tredjemand. I disse sager, som afgøres meget
skematisk, er der ikke behov for, at sagen efterforskes af
Politiklagemyndigheden, og de nævnte sager vil efter
forslaget blive behandlet af politiet.
Politiklagemyndigheden vil efter forslaget som udgangspunkt
ikke skulle behandle klager over politiets dispositioner, f.eks.
klager over politiets bortvisning af en person fra en lokalitet,
anbringelse i detentionen eller indsættelse af politihunde.
Der er tale om et meget stort antal sager, hvor der i vidt omfang
indgår et betydeligt politifagligt og ledelsesmæssigt
skøn, som ikke er egnet til at indgå i
politiklagesystemet. Klagen vil normalt heller ikke angå
magtmisbrug mv. fra politiets eller en enkelt politimands side, men
skulle dette være tilfældet, vil sagen i givet fald
skulle behandles af Politiklagemyndigheden efter reglerne om
adfærdsklager eller eventuelt straffesager mod
politipersonale. Efter forslaget vil de rene dispositionsklager
således ligesom i dag som udgangspunkt skulle behandles af
anklagemyndigheden (inden for strafferetsplejen) eller af
politidirektørerne og Rigspolitiet (uden for
strafferetsplejen).
Det foreslås endvidere, at det udtrykkeligt kommer til
at fremgå af retsplejeloven, at der skal træffes
afgørelse i adfærdsklagesager inden rimelig tid.
Herudover foreslås en pligt for Politiklagemyndigheden til at
underrette klager og indklagede i adfærdsklagesager, hvis der
ikke er truffet afgørelse inden for 6 måneder. I
straffesager foreslås en pligt til at underrette anmelder
samt de personer, der skal underrettes om statsadvokatens eller
Politiklagemyndighedens afgørelse (typisk sigtede og
forurettede), hvis der ikke inden for 12 måneder efter
anmeldelsen er truffet afgørelse om indstilling af
efterforskning, påtaleopgivelse mv. Der skal både i
adfærdsklagesager og straffesager gives underretning på
ny, hvis der ikke 6 måneder efter den seneste underretning er
truffet afgørelse.
Endelig foreslås det, at den forenklede procedure for
behandling af erstatningskrav i retsplejelovens kapitel 93 a om
erstatning i anledning af strafferetlig forfølgning
også skal kunne anvendes ved erstatningskrav i sager om
personer, der er afgået ved døden eller kommet
alvorligt til skade som følge af politiets indgriben, eller
mens den pågældende var i politiets varetægt.
Dette indebærer bl.a., at der vil være en særlig
nem adgang til domstolsprøvelse i disse sager med
beskikkelse af en advokat for den erstatningssøgende.
Idet jeg i øvrigt tillader mig at henvise til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.