Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 4. marts 2010
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget.
Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 4-8.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. december 2009 og var til 1.
behandling den 12. januar 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Lovforslaget bygger på betænkning nr. 1507/2009 om
behandling af klager over politiet. Justitsministeren sendte den
20. april 2009 betænkningen til udvalget, jf. REU alm. del -
bilag 417, folketingsåret 2008-09. Betænkningen har
været sendt i høring og den 10. december 2009 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Mediations-instituttet, Frank Norre og
en anonymiseret henvendelse.
Ministeren har over for udvalget kommenteret
henvendelserne.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 22 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Efter betænkningsafgivelse har udvalget stillet yderligere 1
spørgsmål, som udvalget forventer besvaret inden 2.
behandling.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren
stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder det positivt,
at der bliver lavet en politiklagemyndighed, som er uafhængig
af både politi og anklagemyndighed, og som skal tage sig af
selve efterforskningen i straffesager imod politiet og træffe
afgørelse ved klager over politipersonalets
adfærd.
Denne ændring skulle gerne gøre det mere
gennemskueligt for borgeren og skabe en bedre tillid til
behandlingen af klager over politiet.
DF ønsker, at der indarbejdes et gebyr for at klage,
således at grundløse klager over politiet minimeres.
Klagegebyret skal refunderes, såfremt klageren får
medhold.
DF kan se i svaret på spørgsmål 8, at
regeringen afviser at indføre et gebyr for at klage. Derfor
bør der fra politiklagemyndighedens side fortsat være
mulighed for at afvise en adfærdsklage, hvis det findes
åbenbart, at der ikke er grundlag for at indlede eller
fortsætte en undersøgelse, f.eks. hvis der er tale om
en åbenlys bagatel, eller hvis en gruppe mennesker klager
over en masseanholdelse, som kan fastslås at være helt
lovlig, og som bærer præg af chikane mod
politiet.
Ifølge lovforslaget er det fortsat statsadvokaten, der
endeligt afgør, om der skal rejses sag mod en politibetjent,
og det anser DF som fornuftigt. DF vil følge tæt,
hvordan den nye lov kommer til at virke i praksis, og vil
forbeholde sig ret til om nødvendigt at kræve en
justering af loven, hvis dette skønnes
nødvendigt.
DF udtrykker betænkelighed ved indsættelse af en
universitetslærer i retsvidenskab eller en repræsentant
fra KL (Kommunernes Landsforening) i klagerådet, men kan
på baggrund af justitsministerens tilkendegivelse af en
evaluering efter 3 år støtte forslaget.
Et andet mindretal i udvalget (S,
SF, EL og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens
medlemmer af udvalget finder, set i lyset af den vedvarende debat i
offentligheden om den nuværende politiklageordning og dens
(manglende) uafhængighed, at det er positivt, at der nu
oprettes en uafhængig politiklagemyndighed, som af egen drift
kan tage sager op og efterforske dem. Partierne finder i lighed med
udvalget bag betænkning nr. 1507/2009, at det
væsentlige argument for at ændre den nuværende
ordning er fremadrettet at kunne sikre, at den høje
tillid, som borgerne i Danmark har til politiet, fortsat kan
opretholdes, og at den fornødne tillid til behandlingen
af klagerne tilvejebringes.
Partierne konstaterer, at det nye Politiklageråd kun
får to lægmandsrepræsentanter fra offentligheden,
som udpeges af henholdsvis KL og Dansk Folkeoplysnings
Samråd. Partierne mener, at det er vigtigt med en bred
sammensætning med mange lægmænd for at kunne
styrke befolkningens tillid til Politiklagerådet, og
partierne er således af den opfattelse, at den nye ordning
svækker det læge element ved at blive reduceret til to
repræsentanter for offentligheden, ligesom partierne heller
ikke finder det velbegrundet, at den ene af to udpeges via Dansk
Folkeoplysnings Samråd. Partierne foreslår derfor, at
KL udpeger begge. Endelig er partierne betænkelige ved, at
Politiklagerådets afgørelser ikke kan påklages
til Justitsministeriet eller anden administrativ myndighed, og
finder, at der principielt bør være en sådan
mulighed alene af hensyn til at styrke befolkningens tillid til
behandlingen af klager. Partierne undrer sig derfor over, at
ministeren i et svar til Retsudvalget ikke mener, der bør
være noget til hinder for at etablere en politiklageordning
med en sådan ankemulighed, men undlader at ændre dette,
når dette kan være egnet til at højne den
fornødne tillid til systemet og såvel borgernes som
politifolkenes retssikkerhed. Partierne bifalder, at
justitsministeren er indstillet på at sende årlige
redegørelser for relevante indikatorer på
sagsbehandlingen samt en evaluering af systemet efter 3 år,
idet det er vigtigt at følge, hvordan det går
med implementeringen af og tilliden til den nye
politiklageordning.
Retssikkerhedsfonden, Det Kriminalpræventive Råd
og flere private henvendelser peger på, at
konfliktmægling bør indføres som en generel
mulighed i adfærdsklagesager. Partierne noterer sig, at der
er mulighed for, at den uafhængige politiklagemyndighed selv
kan foreslå en ordning med konfliktmægling i
adfærdsklagesager. Partierne finder imidlertid, på
baggrund af de positive erfaringer med ordningen med
konfliktråd som supplement til retssager, at Folketinget
politisk bør indikere gennem lovforslaget, at en sådan
ordning skal etableres. Partierne er overbevist om,
at konfliktmægling vil give markant bedre
løsninger for både borger og den indklagede betjent og
mindske unødvendigt ressourceforbrug på
småsager, da et faldende konfliktniveau formentligt vil
føre til færre klagesager og
sagsbehandling.
Partierne er enige med høringssvaret fra Retspolitisk
Forening, der angiver, at Politiklagemyndigheden bør kunne
pålægge politidirektøren at rejse en
disciplinærsag. Partierne stiller derfor
ændringsforslag herom.
Endelig bør det nævnes, at regeringens nye
program »Danmark 2020 - Viden, vækst, velstand,
velfærd« lægger op til, at regeringen vil styrke
borgernes tillid til de offentlige myndigheder, bl.a. gennem
ændringen af den nuværende politiklageordning.
Partierne finder, at der samtidig bør etableres forskning i
politikultur, da denne forskning kan tilvejebringe en viden og
refleksion i organisationen, som kan bidrage til at styrke
danskernes tillid til politiet yderligere. Danmark udmærker
sig ved ikke at have en etableret forskning i politikultur, og
dette forhold bør der rettes op på.
Et tredje mindretal i udvalget
(RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de i nr. 2-8 stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen. Der gøres
opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i
udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved
afstemning i Folketingssalen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af (S, EL og LA):
1) Det
i nr. 2 foreslåede § 118 b, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5.
Offentlighedsrepræsentanterne beskikkes efter indstilling fra
KL (Kommunernes Landsforening).«
[KL (Kommunernes Landsforening)
udpeger begge offentlighedsrepræsentanter i
Politiklagerådet.]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af (S, RV, EL og LA):
2) I
den i nr.7
foreslåede § 1019 m
indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Politiklagemyndigheden kan pålægge
ansættelsesmyndigheden at iværksætte
disciplinær forfølgning af den indklagede.«
[Politiklagemyndighedens adgang til
at pålægge ansættelsesmyndigheden at
iværksætte disciplinær foranstaltning over for
politipersonalet.]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af (S, RV, EL og LA):
3) I
den i nr.8
foreslåede § 1020 e
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Politiklagemyndigheden kan pålægge
ansættelsesmyndigheden at iværksætte
disciplinær forfølgning af den indklagede.«
[Politiklagemyndighedens adgang til
at pålægge ansættelsesmyndigheden at
iværksætte disciplinær foranstaltning over for
politipersonalet.]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af (S, RV, EL og LA):
Stk. 2-4 bliver herefter stk.
3-5.
[Politiklagemyndighedens adgang til
at pålægge ansættelsesmyndigheden at
iværksætte disciplinær foranstaltning over for
politipersonalet.]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
4)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 2
I lov nr. 1261 af 16.
december 2009 om Den Europæiske Politienhed (Europol)
foretages følgende ændring:
1. I
§ 6, stk. 3, ændres
»93 b og 93 d« til: »11 a og 93
b«.«
[Ændring som følge af
vedtagelsen af lov nr. 1261 af 16. december 2009 om Den
Europæiske Politienhed (Europol)]
Til § 3
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
5)
Paragraffen udgår.
[Ændring som følge af
vedtagelsen af lov nr. 1261 af 16. december 2009 om Den
Europæiske Politienhed (Europol)]
Til § 5
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
6) I
stk. 1 ændres »§§
3 og 4« til: »§§ 2 og 4«.
[Ændring som følge af
vedtagelsen af lov nr. 1261 af 16. december 2009 om Den
Europæiske Politienhed (Europol)]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
7) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3.
Medlemmerne af Politiklagerådet kan beskikkes med virkning
fra den 1. juli 2011. Direktøren for Politiklagemyndigheden
kan udnævnes med virkning fra den 1. juli 2011.
Direktøren for Politiklagemyndigheden kan med virkning fra
den 1. juli 2011 ansætte personale i
Politiklagemyndigheden.«
[Adgang til beskikkelse af
medlemmerne af Politiklagerådet, udnævnelse af
direktøren for Politiklagemyndigheden og ansættelse af
Politiklagemyndighedens personale inden lovens materielle regler
træder i kraft.]
Til § 7
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
8) I
stk. 2 ændres »§§
2-4« til: »§§ 2 og 4«.
[Ændring som følge af
vedtagelsen af lov nr. 1261 af 16. december 2009 om Den
Europæiske Politienhed (Europol)]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget vil medføre, at begge
offentlige repræsentanter indstilles af KL (Kommunernes
Landsforening).
Til nr. 2 og 3
Ændringsforslagene vil medføre, at
Politiklagemyndigheden - ud over at træffe afgørelse
vedrørende en adfærdsklage eller efterforske en
straffesag mod et politipersonale - vil skulle tage stilling til,
om den indklagede har handlet på en sådan måde,
at det giver anledning til at iværksætte
disciplinær forfølgning af den indklagede.
Til nr. 4-8
Lov nr. 1261 af 16. december 2009 om Den Europæiske
Politienhed (Europol) blev vedtaget efter fremsættelsen af
forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige
andre love (Ny politiklageordning) (L 88). Lov om Den
Europæiske Politienhed (Europol) trådte i kraft den 1.
januar 2010 og ophævede lov nr. 415 af 10. juni 1997 om
gennemførelse af Europolkonventionen.
Ved lov nr. 1435 af 22. december 2004 om ændring af lov
om gennemførelse af Europolkonventionen og lov om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence-
og forbrugerforhold på telemarkedet og lov om international
fuldbyrdelse af straf m.v. (Gennemførelse af
tillægsprotokoller til Europolkonventionen m.v.) blev der
indsat en ny bestemmelse i § 5 a i lov om
gennemførelse af Europolkonventionen. Efter bestemmelsens
stk. 3 skulle klager over Europol-ansattes adfærd under
udførelse af opgaver i Danmark efter Europolkonventionens
artikel 3 a behandles efter reglerne i retsplejelovens kapitel 93 b
om klager over politipersonalet og kapitel 93 d om
politiklagenævn. § 5 a var ikke i kraft, da
lov om Den Europæiske Politienhed (Europol) blev
vedtaget.
I forslag til lov om ændring af retsplejeloven og
forskellige andre love. (Ny politiklageordning) (L 88)
foreslås henvisningen til reglerne i retsplejelovens kapitel
93 b og d ændret til en henvisning til retsplejelovens
kapitel 11 a om Den Uafhængige Politiklagemyndighed og
kapitel 93 b om klager over politipersonalet.
På denne baggrund foreslås det, at lovforslagets
§ 2 nyaffattes, således at der bliver foretaget en
ændring i § 6, stk. 3, i lov om Den Europæiske
Politienhed (Europol) i stedet for i lov om gennemførelse af
Europolkonventionen. Endvidere foreslås det, at lovforslagets
§ 3 udgår. § 3 vedrører lov nr. 1435 af 22.
december 2004, der bl.a. ændrede lov om gennemførelse
af Europolkonventionen. Endelig foreslås § 5 (om
ikrafttrædelse) og § 7 (om lovens territoriale
gyldighed) ændret som følge af de foreslåede
ændringer vedrørende §§ 2 og 3.
Det foreslås endvidere, at lovforslagets § 5 om
ikrafttræden ændres med henblik på at sikre, at
medlemmerne af Politiklagerådet kan udpeges og begynde
planlægningen af arbejdet i rådet inden den nye
politiklageordnings ikrafttræden. Herunder skal rådet
først og fremmest ansætte en direktør for
Politiklagemyndigheden. Endvidere foreslås det, at
direktøren vil kunne ansættes inden den nye
politiklageordnings ikrafttræden, særligt med henblik
på at kunne ansætte medarbejdere ved
Politiklagemyndigheden, så myndigheden vil kunne
påbegynde sit arbejde straks ved den nye politiklageordnings
ikrafttræden. Politiklagemyndighedens personale
forudsættes som udgangspunkt først at tiltræde
den 1. januar 2012, men der vil dog kunne ansættes
administrativt personale med tiltrædelse før den 1.
januar 2012 med henblik på at assistere direktøren ved
ansættelsen af det øvrige personale.
Kim Andersen V Kristian Pihl
Lorentzen V Karsten Nonbo V Peter Skaarup DF fmd. Marlene Harpsøe DF Pia
Adelsteen DF Tom Behnke KF Vivi Kier KF
Simon Emil Ammitzbøll LA Karen Hækkerup
S Maja Panduro S Thomas Jensen S Julie Skovsby S
Anne Baastrup SF nfmd.
Karina Lorentzen Dehnhardt SF Lone Dybkjær RV
Line Barfod EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 88
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Henvendelse af 15/12-09 fra Frank
Norre |
3 | Henvendelse af 22/12-09 fra
Mediationsinstituttet |
4 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
5 | Godkendt tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
6 | Henvendelse af 25/1-10 fra Frank
Norre |
7 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
8 | 1. udkast til betænkning |
9 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
10 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren |
11 | Anonymiseret henvendelse |
12 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
13 | 2. udkast til betænkning |
14 | 3. udkast til betænkning |
15 | 4. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 88
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
15/12-09 fra Frank Norre, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
22/12-09 fra Mediationsinstituttet, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm., om ministeren vil give mulighed for,
at konfliktmægling i forbindelse med klage over politiet
også kan anvendes i andre sager end mindre
adfærdsklagesager (notitssagsbehandling) eventuelt som
forsøgsordninger, og vil ministeren sikre, at der er de
nødvendige ressourcer til at gennemføre
konfliktmægling, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm., om det er korrekt, at
Politiklagemyndighedens afgørelser ikke kan påklages.
Såfremt Politiklagemyndighedens afgørelser ikke kan
påklages, bedes ministeren redegøre for, hvorledes man
kan sikre en 2. instans' behandling, således som man kender
fra andre forvaltningsområder, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, at i dag er det sådan, at
politiklagenævnet af egen drift over for statsadvokaten kan
tilkendegive, at der efter nævnets opfattelse bør
indledes en undersøgelse efter reglerne i kapitel 93 b. Hvem
har denne mulighed efter den nye lov, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm. om begrundelsen for, hvorfor der skal
være en juraekspert fra universiteterne med i
Politiklagerådet, og om juridisk assistance til
Politiklagerådet ikke lige så godt kunne gives via en
medarbejder i Politiklagemyndigheden eller via f.eks.
konsulentbistand, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om sammensætningen af
Politiklagerådet, og hvordan man er kommet frem til netop
disse, samt en vurdering af, hvad hver enkelt af de
foreslåede medlemmer skal bidrage med i forhold til klager
over politiet, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om, hvad ministerens holdning er til,
at det f.eks. skulle koste 50 kr. at klage over politiet, så
man kan undgå grundløse klager over politiet, samt om
ministeren har gjort sig nogle overvejelser om, hvordan antallet af
grundløse klager imod politiet kan mindskes eller
undgås, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm., om ministeren har nogen forslag til,
hvordan man kan bevare folks mulighed for at klage over politiet,
samtidig med at systemet ikke misbruges med grundløse
klager, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm., om ministeren vil sikre det
nødvendige kvalificerede personale til at sikre
efterforskningen som anført af Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
11 | Spm. om, hvorledes den foreslåede
ordning adskiller sig fra Amnesty Internationals forslag, og hvad
er baggrunden herfor, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm., om ministeren mener, at tilliden til
behandlingen af dispositionsklager kan opretholdes, når det
er politiet selv, der skal undersøge dem, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om redegørelse for, hvorfor
antallet af lægfolk reduceres, når disse er
bærende for tilliden til systemet, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
14 | Spm. om, at idet det hævdes, at
nugældende ordning ændres under hensyntagen til
befolkningens tillid, vil ministeren så afsætte midler
ligeledes til forskning i politikultur, som kan øge tilliden
til politiet, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
15 | Spm., om ministeren vil tage initiativ
til, at statistik for den nye ordning bliver tilsendt til
Retsudvalget en gang årligt, således at
sagsbehandlingstider, antal klager, medhold m.v. kan følges,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm., om ministeren vil tage initiativ
til, at ordningen evalueres efter 3 år, således at vi
kan vurdere, hvordan systemet virker, og om tilliden er vokset, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm., om ministeren vil tage initiativ til
at registrere boomeranganmeldelser, således at det kan
iagttages, om der rejses sigtelser mod anmeldere, efter at de har
henvendt sig til politiklagenævnet, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
18 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, således at Politiklagemyndigheden kan
pålægge at rejse en disciplinærsag, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm. om kommentar til henvendelse af
25/1-10 fra Frank Norre, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
20 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag, der indebærer, at begge
repræsentanter for offentligheden i Politiklagerådet
beskikkes efter indstilling fra KL, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
21 | Spm. om kommentar til henvendelsen omdelt
på L 88 - bilag 11 og oversendelse af foreliggende statistisk
materiale om, i hvor mange sager, hvor politiet anklages for
politivold mod en borger, der samtidig eller efterfølgende
rejses sag om vold mod tjenestemand i funktion el.lign., til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
22 | Spm., om ministeren vil gennemføre
en undersøgelse af den karakter i repræsentative
politikredse for at få sammenhængene belyst, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |