Betænkning afgivet af Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik den 16. marts 2010
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. december 2009 og var til 1.
behandling den 19. januar 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge-
og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og integrationsministeren sendte
den 28. oktober 2009 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del -
bilag 15. Den 17. december 2009 sendte integrationsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra Den Katolske Kirke i Danmark.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 16 spørgsmål til
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret. Spørgsmål 2 og 12 og integrationsministerens
svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, S, DF,
SF og KF) indstiller forslaget til vedtagelse
uændret.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget er tilfredse med de nødvendige justeringer af
indvandringsprøven, som lovforslaget medfører, og
minder om, at indvandringsprøven oprindelig blev
indført i 2007 som følge af et forlig mellem V, KF og
DF. Formålet med prøven er at styrke den
enkelte udlændings muligheder for en vellykket og hurtig
integration i det danske samfund. De udlændinge, der nu
skal bestå indvandringsprøven,
vil ifølge V og KF være bedre rustet til at
deltage i integrationsforløbet og blive integreret i det
danske samfund. Modsat må de, der ikke kan bestå
indvandringsprøven, antages at have meget vanskeligt ved at
gennemføre integrationsforløbet og blive integreret i
Danmark. Indvandringsprøven er og skal ifølge V og DF
være en forberedelse, der sikrer forudsætningerne for
succesfuld integration i form af den danskuddannelse og det
introduktionsprogram, som allerede eksisterer.
V og KF noterer sig også, at justeringerne af
asylsystemet, som lovforslaget medfører, sker på
baggrund af en rapport fra et ekspertudvalg (Rapport fra
ekspertudvalget vedrørende forholdene for
asylansøgere i andre lande, juni 2009). Dette ekspertudvalg
blev nedsat af regeringen som opfølgning på
regeringsgrundlaget »Mulighedernes samfund« fra 2007,
og udvalget konkluderer i sin rapport, at forholdene i de danske
asylcentre er mindst lige så gode som i en række andre
europæiske lande. Men det konkluderes også i rapporten,
at der er enkelte områder, hvor der kan justeres, bl.a. i
forhold til uledsagede flygtningebørn. Disse ændringer
gennemføres nu med lovforslagets vedtagelse.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget er optaget af, at de, der kommer her til Danmark, uanset
om det er som indvandrere, flygtninge eller
familiesammenførte, får en god modtagelse, en
ordentlig behandling og en reel mulighed for at blive en del af og
bidrage til det danske samfund via en ordentlig introduktion til,
hvad det vil sige at være i Danmark, og hvad der forventes af
dem.
Det er ifølge S og SF afgørende for
integrationen og for det enkelte menneskes mulighed for at blive en
del af det danske samfund, at man ikke er totalt afhængig af
den ægtefælle, man er familiesammenført med,
eller hans eller hendes familie. S og SF ser på den baggrund
indvandringsprøven som en klar beskyttelse af de
ægtefællesammenførte.
Derfor vælger S og SF med baggrund i debatten ved 1.
behandling af lovforslaget og svarene på de under
udvalgsbehandlingen stillede spørgsmål at
støtte forslaget i sin helhed.
Dog vil S og SF følge udviklingen meget nøje i
forhold til ansøgernes udgifter ved at gå op til
indvandringsprøven og ligeledes imødese ministerens
redegørelse 1 år efter lovforslagets
ikrafttræden om, hvorvidt loven virker efter hensigten,
når det gælder udlændinges muligheder for at
bestå indvandringsprøven uden særlige
skolemæssige forudsætninger, jf.
integrationsministerens svar på spørgsmål
16.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at det
oprindelig blev aftalt mellem regeringen og DF, at
indvandringsprøven skulle aflægges, inden
de omfattede udlændinge kom her til landet. Denne model
for afvikling af prøven har vist sig at være urimeligt
besværlig og dyr. Derfor er det ifølge DF fornuftigt
at indføre en ny type nationalt begrænset visum af
kortere varighed, som giver mulighed for, at udlændinge
kan komme ind i landet og aflægge prøven. Det
foreslås bl.a., at de omfattede udlændinge
først skal kunne aflægge prøven, når
Udlændingeservice har vurderet, at en række
øvrige betingelser for opholdstilladelse er opfyldt. Dette
tiltag finder DF fornuftigt.
DF har med tilfredshed noteret sig ministerens besvarelser af
både mundtlige og skriftlige spørgsmål
vedrørende hjemsendelse af afviste asylansøgere, der
er i gang med en ungdomsuddannelse. Ministeren udtalte bl.a. under
1. behandling af lovforslaget følgende: »Så
udgangspunktet er, at man selvfølgelig på ingen
måde kan forlænge sit ophold i Danmark ved at komme
under uddannelse.« Dette mundtlige svar sammenholdt med
ministerens skriftlige besvarelse på spørgsmål
12 hilser DF velkommen.
Endelig mener DF, at det er en god idé at stramme
reglerne for at ramme dem, der misbruger au pair-ordningen.
Et mindretal i udvalget (RV og EL)
indstiller forslaget til forkastelse
ved 3. behandling.
Det Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget
mener ikke, at det er et rimeligt forlangende at kræve en
bestået indvandringsprøve, der tilmed skal
aflægges i Danmark, uanset hvor i verden ansøgeren til
ægtefællesammenføring kommer fra. Der eksisterer
ifølge RV og EL ikke reelle tilbud om hjælp til
forberedelse af testen og, som bl.a. Institut for
Menneskerettigheder påpeger i sit høringssvar af 2.
december 2009, vil der være en stor risiko for
diskrimination, idet det primært vil være
udlændinge med en akademisk baggrund, der har mulighed for at
tilegne sig de sproglige færdigheder, det kræver at
bestå prøven. Dansk er et svært sprog at
lære, og ønsker man, at udlændinge, der kommer
til Danmark, skal blive bedre til dansk, bør man forbedre
mulighederne for danskundervisning frem for at indføre en
test, som man ikke lærer dansk af. At lære dansk
gør man langt bedre ved at leve i Danmark. Dette er
bl.a. grunden til, at vi i Danmark anbefaler vores unge at
tage noget af deres uddannelse i et andet land.
RV og EL bemærker, at der også er positive tiltag
i lovforslaget. Bl.a. er det positivt, at uledsagede børn,
der søger asyl, kan få en advokat beskikket, som
barnet kan beholde, i tilfælde af at der bliver givet afslag
på ansøgningen om asyl. De positive elementer opvejer
imidlertid ikke kravet om indvandringsprøven, hvorfor RV og
EL er imod lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Karsten Lauritzen V
Irene Simonsen V fmd.
Eyvind Vesselbo V Troels Christensen V Peter Skaarup
DF Martin Henriksen DF Jesper Langballe DF
Carina Christensen KF Naser Khader KF
Henrik Dam Kristensen S Maja Panduro S
Ole Hækkerup S Sophie Hæstorp Andersen S
Astrid Krag SF Anne Baastrup SF nfmd. Marianne Jelved RV
Johanne Schmidt-Nielsen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 87
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra integrationsministeren |
2 | Henvendelse af 14/1-10 fra Den Katolske
Kirke i Danmark |
3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | 1. udkast til betænkning |
6 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 87
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
14/1-10 fra Den Katolske Kirke i Danmark, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm., om ministeren vil redegøre
for den politiske begrundelse for det oprindelige lovforslag nr. L
93, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm., om ministeren er indstillet på
at dele lovforslaget i to, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, hvad det ville koste at afvikle
indvandringsprøven i ansøgernes oprindelseslande,
eksempelvis i Tyrkiet, Pakistan, USA og Thailand, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvad det koster at udstede den
nye type nationalt begrænsede visum, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvordan afholdelsen af
indvandringsprøven kommer til at foregå, og hvordan
det computerbaserede testsystem er bygget op, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om, hvorfor en prøvedeltager
skal betale samme gebyr, hvis vedkommende flere gange skal
tilmeldes indvandringsprøven, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvorfor ministeren ikke
ønsker at give mulighed for, at udlændinge, der rejser
til Danmark for at aflægge indvandringsprøven, kan
deltage i sprogundervisning i Danmark, til integrationsministeren,
og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvor mange personer der
årligt forventes at rejse til Danmark for at aflægge
indvandringsprøven, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvilke udgifter der årligt
ville være forbundet med at lade de udlændinge, som
forventes at rejse til Danmark for at aflægge
indvandringsprøven, deltage i sprogundervisning på
modul 1, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
11 | Spm., om ministeren vil medvirke til at
finde en praktisk løsning, der gør det muligt for en
ung asylansøger at færdiggøre en
ungdomsuddannelse med lønnet praktik, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm., om ministeren vil præcisere,
hvad der ligger i udtrykket kort tid i lovforslagets
bemærkninger under punkt 5.2, som omhandler
fastsættelse af udsendelsestidspunktet for unge
asylansøgere under uddannelse, til integrationsministeren,
og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om, hvad der skal til, for at kravet
om en bestået indvandringsprøve administreres i
overensstemmelse med den europæiske
menneskerettighedskonventions artikel 8, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om, på hvilket grundlag det
vurderes, at lovforslaget ikke er i strid med Danmarks
internationale forpligtelser, jf. høringsnotat side 10-11,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm., om der er nogle grupper eller
personer, der stilles økonomisk dårligere på
grund af de i lovforslaget foreslåede ændringer om en
forenkling af ydelsessystemet, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
16 | Spm., om ministeren i 2011 vil give en
redegørelse for om det ét år efter
lovforslagets vedtagelse kan konstateres, at
indvandringsprøven er udarbejdet på en sådan
måde, at udlændinge uden særlige
skolemæssige forudsætninger kan bestå den, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
| |
Bilag 2
To af udvalgets spørgsmål til
integrationsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål 2 og integrationsministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra V og KF.
Spørgsmål 2:
Vil ministeren redegøre for den politiske begrundelse
for det oprindelige lovforslag L 93 (folketingsåret 06-07),
som ligger til grund for dette lovforslag, og bekræfte, at
samme begrundelse stadig er gældende for indførelsen
af indvandringsprøven.
Svar:
Indvandringsprøven blev indført ved lov nr. 379
af 25. april 2007 om ændring af udlændingeloven og lov
om aktiv socialpolitik (Indvandringsprøve,
integrationseksamen, opholdstilladelse med henblik på at
søge beskæftigelse mv.). Loven gennemførte
regeringens aftale af 20. juni 2006 med Dansk Folkeparti om
fremtidig indvandring, som blev indgået i tilknytning til
Velfærdsaftalen.
Af lovens forarbejder, jf. bemærkningerne til lovforslag
nr. L 93 af 29. november 2006, afsnit 2.2.1 Krav om bestået prøve i dansk og viden
om Danmark og det danske samfund, fremgår
følgende:
»Særligt med hensyn til
ægtefællesammenføring er formålet med
indvandringsprøven at styrke den enkelte udlændings
muligheder for en vellykket og hurtig integration i det danske
samfund. Det må antages, at udlændinge, der
består indvandringsprøven, vil være bedre rustet
til at deltage i integrationsforløbet og blive integreret i
det danske samfund. Udlændinge, der ikke kan bestå
indvandringsprøven, må antages at have meget
vanskeligt ved at gennemføre integrationsforløbet og
blive integreret i Danmark. Indvandringsprøven vil
være et supplement til den danskuddannelse og det
introduktionsprogram, der gives her i landet.
Indvandringsprøven vil medvirke til at sikre, at den enkelte
udlænding, der ønsker opholdstilladelse i Danmark,
på et tidligt tidspunkt tager ansvaret for sin egen
integration, og at den pågældende kan dokumentere at
have motivation til og et ønske om at blive en del af det
danske samfund.
Med hensyn til religiøse forkyndere m.v. vil en
bestået prøve medvirke til en øget
forståelse af samspillet mellem den pågældendes
religiøse virke og det danske samfund. Religiøse
forkyndere, der ikke kan bestå indvandringsprøven,
må antages at have meget vanskeligt ved at forstå de
samfundsmæssige rammer for udøvelse af
religiøst liv i Danmark«.
Lovforslag nr. L 87, som jeg fremsatte for Folketinget den 10.
december 2009, indeholder forslag om ændring af reglerne om
prøven på nogle punkter. Lovforslaget ændrer
ikke ved grundlaget for eller formålet med
indvandringsprøven, som den allerede er vedtaget af
Folketinget.
Spørgsmål 12 og integrationsministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra DF.
Spørgsmål 12:
I bemærkningerne til lovforslaget står der under
pkt. 5.2 om asylsøgeres mulighed for at deltage i en
ungdomsuddannelse: »Det har ikke betydning for
udrejsefristen, at en afvist asylansøger er under
ungdomsuddannelse.« Efterfølgende står der
imidlertid også: »I forbindelse med tvangsmæssig
udsendelse, f.eks. af en familie, hvor et barn er i gang med en
ungdomsuddannelse, vil politiet tage hensyn hertil ved
fastsættelsen af udsendelsestidspunktet, hvis der er kort tid
tilbage af uddannelsesforløbet.« Vil ministeren - i
overensstemmelse med sit svar under 1. behandlingen af lovforslaget
- præcisere, hvad der ligger i udtrykket »kort
tid«. Herunder bedes ministeren redegøre for, om det
betyder, at den unge står midt i en prøve og har
færdiggjort den i løbet af nogle få dage, eller
om det betyder f.eks. 2 måneder eller et halvt
år.
Svar:
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget
pkt. 5.2., har det ikke betydning for udrejsefristen, at en afvist
asylansøger er under ungdomsuddannelse. Den
pågældende har således pligt til at udrejse af
Danmark i overensstemmelse med udrejsefristen. Som det gælder
i alle sager, vil den pågældende skulle udsendes
tvangsmæssigt af politiet, hvis udrejsen ikke sker
frivilligt.
En asylansøger kan således ikke forlænge
sit ophold i Danmark ved at påbegynde en
ungdomsuddannelse.
Som det videre fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, vil politiet i forbindelse med tvangsmæssig
udsendelse, f.eks. af en familie, hvor et barn er i gang med en
ungdomsuddannelse, tage hensyn hertil ved fastsættelsen af
udsendelsestidspunktet, hvis der er kort tid tilbage af
uddannelsesforløbet.
Det er ikke muligt at give en præcis angivelse for, hvor
kort tid der skal være tilbage af ungdomsuddannelsen, men det
vil f.eks. være tilfældet, hvis der er tale om en
eksamensperiode eller en læseferie umiddelbart op til
eksamensperioden.