Fremsat den 8. december 2009 af
transportministeren (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om anlæg af en udbygning af
Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød
§ 1.
Transportministeren bemyndiges til at anlægge en udbygning af
Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød med et ekstra
spor.
Stk. 2. Kort over
jernbanestrækningen Lejre-Vipperød og placeringen af
det nye spor fremgår af bilag 1.
§ 2.
Beskyttelsesmæssige hensyn efter naturbeskyttelsesloven og
bevaringsmæssige hensyn efter museumsloven for så vidt
angår arealer, der er nødvendige for
gennemførelsen af det i § 1 omhandlede
anlæg, varetages alene af transportministeren efter denne
lov. Kort over naturlokaliteter og kort over kulturhistoriske
forhold for så vidt angår det i § 1
omhandlede anlæg fremgår af bilag 2 og 3.
§ 3.
Transportministeren bemyndiges til ved ekspropriation at erhverve
de arealer og ejendomme m.v., der er nødvendige for
gennemførelsen af det i § 1 omhandlede
anlæg.
Stk. 2.
Ekspropriation sker efter reglerne i lov om fremgangsmåden
ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Stk. 3.
Transportministeren kan, når der foreligger særlige
personlige grunde og efter anmodning fra ejeren, ekspropriere en
ejendom, der berøres særligt indgribende af projektet,
før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.
Stk. 4.
Erstatningen fastsættes af ekspropriations- og
taksationsmyndighederne i henhold til lov om fremgangsmåden
ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
§ 4.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger |
| | | | |
Indholdsfortegnelse |
| | | | |
1. | Baggrund og
hovedindhold |
2. | Trafikale
forbedringer og muligheder |
| 2.1. | Trafik i anlægsfasen |
3. | Anlæggets
udformning og anlægsfaser |
| 3.1. | Stationer |
| 3.2. | Broer |
| 3.3. | Jernbaneoverkørsler |
| 3.4. | Tidsplan |
4. | Anlæg der
erstatter jernbaneoverkørsler |
| 4.1. | Soderup |
| 4.2. | Tølløse |
| 4.3. | Vipperød |
5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige |
6. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet |
7. | Administrative
konsekvenser for borgerne |
8. | Miljømæssige konsekvenser |
| 8.1. | Miljøredegørelsen om
VVM-analysen |
| 8.2. | Miljømæssige konsekvenser i
driftsfasen |
| | 8.2.1. | Støj og vibrationer |
| | 8.2.2. | Naturforhold |
| | | 8.2.2.1. | Ledreborg Å og Kisserup
Vandløb |
| | | 8.2.2.2. | Elverdams Å |
| | | 8.2.2.3. | Truelsbæk |
| | | 8.2.2.4. | Stenkister |
| | | 8.2.2.5. | Markfirben |
| | | 8.2.2.6. | Flagermus |
| | 8.2.3. | Kulturhistoriske forhold |
| | | 8.2.3.1. | Fredede områder |
| | | 8.2.3.2. | Arkæologiske fund og
fortidsminder |
| | | 8.2.3.3. | Fredede gravhøje |
| | | 8.2.3.4. | Beskyttede diger |
| | | 8.2.3.5. | Ældre bygværker |
| | | 8.2.3.6. | Fredede bygninger |
| | | 8.2.3.7. | Stationsbyer |
| 8.3. | Miljømæssige konsekvenser i
anlægsfasen |
| | 8.3.1. | Støj og vibrationer |
| | 8.3.2. | Naturforhold |
| | | 8.3.2.1. | Markfirben |
| | | 8.3.2.2. | Flagermus |
| | 8.3.3. | Kulturhistoriske forhold |
| 8.4. | Ekspropriationer |
9. | Forholdet til
EU-retten |
10. | Høring |
11. | Sammenfattende
skema |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
1.Baggrund
og hovedindhold
Ved lov nr. 1453 af 22. december 2004 blev transportministeren
bemyndiget til at projektere en udbygning af Nordvestbanen mellem
Lejre og Vipperød (Folketingstidende 2004/2005 Tillæg
A, s. 1213).
Dette arbejde er nu gennemført, og på denne
baggrund foreslås det, at transportministeren bemyndiges til
at anlægge et ekstra jernbanespor over en ca. 20 km
strækning på Nordvestbanen mellem Lejre og
Vipperød.
Nordvestbanen er den eneste af de store togpendlerkorridorer
til hovedstadsområdet, der i dag ikke har dobbeltspor. Efter
gennemførelsen af udbygningen vil der være dobbeltspor
hele vejen mellem Roskilde og Holbæk, og hastigheden kan
øges fra de nuværende 120 km/t til 160 km/t.
Overordnet set vil det ekstra spor forbedre muligheden for
bæredygtig transport og bidrage til at gøre jernbanen
til et attraktivt alternativ til personbilen. Overflytning af
bilture til jernbanen vil kunne reducere udledningen af CO 2 til gavn for klimaet.
I forbindelse med ombygningen vil fire offentlige
jernbaneoverkørsler mellem Lejre og Vipperød blive
nedlagt og erstattet med niveaufri passager af banen for vejtrafik
og øvrig trafik. Desuden nedlægges en privat
overkørsel i Hvalsø, og en række broer
nedrives, ombygges eller erstattes med nyanlæg. Endvidere vil
stationerne i Lejre, Hvalsø, Tølløse og
Vipperød blive ombygget.
Anlægsarbejdet udføres af Banedanmark efter
delegation fra transportministeren. Et kort med placeringen af det
ekstra spor fremgår som et bilag til loven (bilag 1).
Udbygningen forventes ibrugtaget i 2015. Kapaciteten forventes
at kunne udnyttes yderligere, når der omkring 2020 foretages
nogle få tilpasningsarbejder, hvor signalsystemet udskiftes
og sporforbindelser mellem de to hovedspor etableres i
Hvalsø. De forventede fulde trafikale forbedringer af
udbygningen af Nordvestbanen vil kunne opnås, når den
nye jernbane mellem København og Ringsted over Køge
tages i brug senest i 2018.
Det ekstra spor og opgraderingen af hastigheden vil øge
kapaciteten mellem Roskilde og Holbæk. Det giver mulighed for
rejsetidsreduktioner på op til 6 minutter, et
tilstrækkeligt antal togafgange og bedre køreplaner
med faste minuttal.
En væsentlig del af formålet med udbygningen af
Nordvestbanen er at forbedre trafikbetjeningen for de rejsende
mellem Nordvestsjælland og København.
Projektet om udbygning af Nordvestbanen indgår som en
del af jernbaneforliget af 22. oktober 2009, »En moderne
jernbane« mellem regeringen (Venstre og De Konservative),
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Liberal Alliance. I den politiske aftale
»En grøn transportpolitik« af 29. januar 2009
mellem disse partier var der enighed om at afsætte 1,3 mia.
kr. til projektet.
Projektet gennemgik i 2005-2007 en VVM-analyse med
tilhørende projektering (Folketingstidende 2007-2008, 2.
samling, TRU alm. del - bilag 553). Herigennem er alternative
udformninger af anlægget kortlagt og prissat, og der er
foretaget undersøgelser af anlæggets konsekvenser for
miljøet. Det er særligt udformningen og placeringen af
anlæg, der erstatter de eksisterende
jernbaneoverkørsler (erstatningsanlæg), der har
været genstand for den offentlige debat.
2.Trafikale
forbedringer og muligheder
Ved udbygningen af Nordvestbanen opnås en større
trafikal fleksibilitet på banestrækningen mellem
Roskilde og Holbæk. Opgraderingen af hastigheden fra 120 km/t
til 160 km/t vil betyde forbedringer af rejsetiderne med op til 6
minutter for gennemkørende tog og omkring 2 minutter for
tog, der standser på de mellemliggende stationer (stoptog).
Såvel de rejsende mellem Kalundborg og Roskilde som de
rejsende på Odsherredsbanen og Tølløsebanen
får gavn af den større trafikale fleksibilitet og de
kortere rejsetider mellem Roskilde og Holbæk.
| |
Strækning | Rejsetidsbesparelse i minutter (stoptog/gennemkørende tog) |
Roskilde-Lejre | 0 |
Roskilde-Hvalsø | 1 / 2 |
Roskilde-Tølløse | 2 / 3 |
Roskilde-Vipperød | 3 |
Roskilde-Holbæk | 3 / 6 |
Tabel 1.Forventet kortere rejsetid i minutter som
følge af udbygningen af Nordvestbanen. |
|
Udbygningen betyder bedre regularitet og større
robusthed i køreplanen, fordi den øgede kapacitet og
muligheden for højere hastighed gør det nemmere at
holde køreplanen og indhente forsinkelser.
Det ekstra spor vil endvidere give mulighed for at
tilrettelægge køreplanen med mere ensartede
intervaller mellem de enkelte tog. Den ekstra kapacitet giver
også mulighed for at øge togbetjeningen på
strækningen Roskilde-Holbæk fra de nuværende 2-3
tog pr. time i myldretiden i hver retning til 4-5 tog pr. time i
hver retning på strækningen
Roskilde-Tølløse og 5-6 tog pr. time i hver retning
på strækningen
Tølløse-Holbæk.
En trafikforøgelse til 4 tog pr. time samt en
videreførelse af regionstogene på strækningen
Slagelse-Høng-Tølløse til Holbæk en gang
i timen i hver retning vil kunne realiseres i forbindelse med
udbygningen.
Der forventes således i 2015 at kunne ske en
væsentlig udvidelse af antallet af hurtige forbindelser fra
Roskilde til Holbæk og fra Hvalsø og
Tølløse til København. De øvrige
stationer på strækningen vil ligeledes kunne opnå
væsentlige forbedringer af betjeningen med flere afgange i
myldretiderne. Derudover vil det være muligt at forbedre
kvaliteten af togafviklingen (regulariteten), idet det på en
dobbeltsporet strækning undgås, at tog i hver sin
retning skal afvente hinanden på en krydsningsstation.
Udover det ekstra spor vil der som en del af nogle få
restarbejder blive etableret et sporskifte i Hvalsø,
når det nye signalsystem etableres på Nordvestbanen
omkring 2020. Dette giver mulighed for tættere togdrift i
forbindelse med enkeltsporskørsel (2 tog pr. time i stedet
for 1 tog pr. time), hvilket vil være en fordel f. eks. i
forbindelse med sporvedligeholdelse.
Det bliver muligt at udvide togbetjeningen yderligere,
når der mellem København og Ringsted tilvejebringes
tilstrækkelig banekapacitet til, at flere tog på
Nordvestbanen kan føres videre til og fra København
med den nye jernbane i 2018, og når signalsystemet på
Nordvestbanen er udskiftet omkring 2020.
Udvidelsen af trafikeringen på Nordvestbanen vil give en
væsentlig vækst i antallet af rejser. I den
nuværende kontrakt med DSB er der forudsat 3 tog i timen pr.
retning. Øges frekvensen til f. eks. 6 tog i timen pr.
retning inklusiv udvidelse af kapaciteten mellem København
og Ringsted, viser trafikmodelberegninger en samlet vækst
på ca. 27 %, svarende til 3.700 rejser pr. dag. Det er
særligt udvidelsen af driften i myldretiderne, der vil
medføre en betydelig vækst i antallet af rejser.
2.1.Trafik i
anlægsfasen
I anlægsfasen vil togtrafikken blive påvirket af
sporspærringer, da anlæg af det ekstra spor
forudsætter udskiftning af en større forekomst af
blød bund tre steder på strækningen mellem Lejre
og Vipperød.
Der forudsættes tre perioder med totalspærring af
togtrafikken. De enkelte perioder med totalspærring varierer
i længde og kan vare op til tre måneder.
Spærringerne søges placeret i sommermånederne,
hvor pendlertrafikken er mindst, og i perioderne med
totalspærring tilbydes erstatningstransport med bus.
Totalspærringerne vil omfatte hele eller dele af
strækningen Lejre-Vipperød. Der vil fortsat kunne
køre tog mellem Kalundborg og Holbæk i
anlægsfasen. Passagerer videre mod København vil blive
transporteret i bus mellem Holbæk og Roskilde.
Udover perioder med totalspærring i byggeperioden vil
der også i vid udstrækning skulle arbejdes med
weekendspærringer, ligesom langsom kørsel under
passage af byggearbejdspladser vil forstyrre den daglige toggang i
de år, anlægsarbejdet står på.
Banedanmark vil i samarbejde med DSB sørge for, at de
berørte passagerer i god tid forinden informeres om de gener
for trafikken, der måtte være.
3.Anlæggets udformning og
anlægsfaser
Det nye spor mellem Lejre og Vipperød placeres langs
den eksisterende jernbane på sydsiden af delstrækningen
mellem Lejre og Hvalsø og på nordsiden af
delstrækningen mellem Hvalsø og Vipperød.
Efter anlægsfasen vil der være en sporforbindelse
mellem de to spor placeret nogenlunde midtvejs på
strækningen i Tølløse. I 2020 etableres
yderligere et sporskifte i Hvalsø.
3.1.Stationer
Det ekstra spor mellem Lejre og Vipperød
indebærer en ombygning af stationerne på
strækningen, idet det ekstra spor medfører en
ændring af sporforløbet og dermed også af
perronerne på stationerne. På samme måde
medfører togenes hastighed et behov for både at
ændre perronerne og at erstatte de eksisterende
perronovergange med niveaufri perronadgange.
På Lejre station ombygges de
eksisterende perroner, og der etableres sideliggende perroner til
de to hovedspor. Vest for stationsbygningen etableres en gangtunnel
under sporene med trappeløb og elevatorer på nord- og
sydsiden af sporene.
Hvalsø station ombygges med
to nye perroner placeret som sideliggende perroner til
hovedsporene. Umiddelbart øst for stationsbygningen
etableres en gangtunnel under de to spor og med trapper og
elevatorer til perronerne.
På Tølløse
station ombygges de eksisterende perroner, og der etableres
en ny gangbro med trapper og elevatorer. Den eksisterende gangbro
over sporene fjernes.
På Vipperød station
ombygges perronerne, og der etableres en gangtunnel under sporene
med trappe og elevatoradgang til perronerne. På
østsiden giver gangtunnellen adgang til boligområdet
Æblehaven.
3.2.Broer
Udvidelse af sporanlægget til dobbeltspor kræver
plads, og de fleste broer og andre bygværker er ikke bygget
med henblik på en senere udvidelse af jernbanen. Broerne vil
endvidere skulle være bygget til at modstå
påvirkningen fra togenes højere hastighed. De nye
broer vil blive bygget efter en profil, der giver plads til en
eventuel senere elektrificering af strækningen.
De broer, der ombygges på strækningen, er
følgende, jf. bilag 1 til lovforslaget:
1) Vejbroen ved
Dellingevej nær Møllesø Skov ved Lejre
nedrives, og der bygges en ny stibro, der indgår i den
nationale cykelrute og virker som forbindelse mellem rekreative
områder lokalt.
2) Banebroen ved
Kisserupvej ved Hule Mølle nedrives, og der bygges en ny og
bredere bro.
3)
Vandløbsbroen for Ledreborg Å ved Kisserupvej fjernes,
og der bygges en ny og større underføring med
banketter.
4)
Vandløbsbroen ved Kisserup vandløbet nær
Espelundgård nedrives, og der bygges en ny og større
underføring med banketter.
5) Der bygges en ny
banebro parallelt med den eksisterende banebro over Bryggervej ved
Krathuse.
6) Vejbroen ved
Krathuse nedrives (adgang til landbrugsarealer), og der etableres
en ny adgangsvej.
7) Vejbroen ved
Ravnsbjergvej umiddelbart øst for Hvalsø nedrives og
erstattes af en ny og bredere bro.
8) Banebroen ved
Kildegården, Åsen 8, nedrives, og der etableres en ny
adgangsvej via Brødledsvej i Hvalsø.
9)
Vandløbsbroen for Elverdamsåen i den høje
banedæmning ved Kildevang vest for Hvalsø bevares. For
at give plads til det nye spor fyldes der jord på nordsiden
af dæmningen. Øverst på dæmningen bygges
en sporbærende bro, der får funktion som
faunapassage.
10) Vejbroen ved
Tingerupvej nær Soderup nedrives, og der etableres en ny
adgangsvej via Ruggårdsvej, jf. nedenfor.
11) Vejbroen ved
Ruggårdsvej nedrives, og der bygges en ny og større
bro.
12) Vejbroen ved
Lunderødvej nedrives og erstattes af en ny og større
bro.
13)
Vandløbsbroen ved Truelsbæk forlænges i
forbindelse med udvidelse af banedæmningen.
14) Der bygges en
ny banebro parallelt med den eksisterende banebro over Hjortholmvej
ved Skimmede.
15) Der bygges en
ny banebro parallelt med den eksisterende bro over en markvej
umiddelbart nord for Skovvejen.
16) Banebroen over
Nybyvej tæt ved Vipperød ombygges til lukket
dæmning. Adgang til landbrugsarealer øst for banen
skal ske via den ny omfartsvej, der etableres som erstatning for
overkørslen i Vipperød.
For enkelte ejendomme vil nedrivning af broanlæg
afskære nuværende adgangsveje, og disse vil blive
erstattet af nye, længere adgangsveje.
De fire steder, hvor vej- og banebroer nedlægges og ikke
erstattes af nye, vil faunaens muligheder for passage også
blive reduceret. Faunaens muligheder for passage af banen forbedres
ved fire af vandløbene som følge af etableringen af
nye broer. Der er også eksisterende vej- og stibroer, som i
dag i et vist omfang fungerer som faunapassager for små og
større pattedyr. Samlet set forbedrer projektet forholdene
for faunaen. EU-habitatområder påvirkes ikke af
projektet.
På de lokaliteter, hvor der etableres nye adgangsveje,
anvendes disse i anlægsperioden som arbejdsveje til tunge
køretøjer. Det nødvendige areal hertil
eksproprieres.
Lejre Kommune vil frem til den 1. februar 2010 kunne
projektere en stiunderføring under jernbanebroen ved
Kildegården med henblik på, at et eventuelt projekt kan
indarbejdes i det endelige anlæg - under forudsætning
af, at kommunen afholder eventuelle merudgifter til projektering og
til anlæg af underføringen af stiforbindelsen.
3.3.Jernbaneoverkørsler
Udbygningen vil medføre en ændret og
forøget trafik på jernbaneanlægget og vil
tillige påvirke vejtrafikken, som på en række
steder passerer jernbanen ved overkørsler, jf. bilag 2 til lovforslaget.
I forbindelse med udbygningen vil de nuværende fire
offentlige overkørsler mellem Lejre og Vipperød blive
nedlagt og erstattet med niveaufri passagemuligheder. De
berørte overkørsler er: Overkørsel ved
Bukkerupvej og Tadrevej i Soderup, overkørsel ved
Kvarmløsevej/Tølløsevej i
Tølløse og overkørsel ved Asmindrupvej i
Vipperød.
Derudover vil overkørslen, der er en privat
overkørsel med adgang til en landbrugsejendom, vest for
Hvalsø ved Kildegården blive nedlagt. Den erstattes af
en ny adgangsvej langs banens nordside.
Ved ombygning af broerne og nedlæggelse af
jernbaneoverkørslerne vil det blive nødvendigt at
omlægge trafikken på de nuværende vejanlæg
i en begrænset periode. Omlægningen vil ske i
samarbejde med de berørte kommuner og politiet.
3.4.Tidsplan
I 2010-11 detailprojekteres det ekstra spor, og
anlægsarbejderne planlægges påbegyndt i 2012.
Udbygningen planlægges ibrugtaget i 2015.
Den fulde udnyttelse af kapaciteten forudsætter
gennemførelse af Banedanmarks signalprogram på
strækningen og udvidelse af kapaciteten mellem
København og Ringsted.
4.Anlæg der erstatter
jernbaneoverkørsler
Når hastigheden øges fra 120 km/t til 160 km/t,
er det ikke længere sikkerhedsmæssigt forsvarligt at
bibeholde overkørsler på strækningen. Desuden
vil den øgede trafik på strækningen betyde, at
bommene ved en overkørsel allerede med 4 tog i timen hver
vej vil være nede i gennemsnitligt 30 % af tiden. Ved at
nedlægge overkørslerne øges sikkerheden for
vejtrafikken og togtrafikken, samtidig med at det undgås, at
vejtrafikken skal afvente passage af tog.
4.1.Soderup
I Soderup vil de to eksisterende overkørsler ved hhv.
Tadrevej og Bukkerupvej blive nedlagt. I stedet anlægges en
omfartsvej og vejunderføring ved Tadrevej.
Anlægget udgøres af en forbindelsesvej i en
blød kurve mellem Bukkerupvej og Høbjærgvej syd
for Soderup og banen. Fra cirka midten af omfartsvejen
anlægges i et T-kryds en nordgående vej, som i en
tunnel føres under banen og tilsluttes Tadrevej. Tunnelen
får en frihøjde på 4,5 m, så lastbiler,
busser og udrykningskøretøjer kan køre
igennem.
Når overkørslerne nedlægges, lukkes
Bukkerupvej og Tadrevej, og størstedelen af den
nuværende trafik vil i stedet køre ad en rute syd for
banen via Åsen og Tingerupvej og den nye omfartsvej. Der vil
ske en mindre stigning i trafikken på Høbjergvej, som
derfor udvides i bredden. Trafikken gennem Soderup Øst
skønnes at falde væsentligt i forhold til i dag.
4.2.Tølløse
Nedlæggelsen af overkørslen i
Tølløse vil medføre ændrede
adgangsforhold mellem byens østlige og vestlige del.
I stedet for den oprindeligt foreslåede løsning
(Sofievejsløsningen) har Holbæk Kommune udarbejdet en
løsning, hvor udformningen af anlægget tager
udgangspunkt i Fakta-løsningen fra høringsudgaven af
VVM-redegørelsen i 2006.
Kommunen har dog foretaget tilpasninger af løsningen
bl.a. ved brug af hævede flader ved tilslutningen af
vejunderføringen til Kvarmløsevej og
Tølløsevej. Vejen bliver ført under banen i en
kurve med plads til 2 vejbaner og cykelstier og med en
frihøjde på 4,2 m, hvilket tillader kørsel med
lastbiler, busser og udrykningskøretøjer. På
den østlige side af banen føres vejen gennem en
to-benet rundkørsel, og længere op mod
Kvarmløsevej tilsluttes Teglværksvej via en ny
forbindelse.
Anlægget er i den nye udformning godkendt af kommunen
som vejmyndighed bl.a. på baggrund af en revision af
tilgængelighed og trafiksikkerhed.
4.3.Vipperød
I Vipperød vil den eksisterende
jernbaneoverkørsel ved Asmindrupvej blive nedlagt. I stedet
etableres en omfartsvej syd for byen i en afstand af 100-200 m fra
Kildevangsparken.
Vejen forløber næsten parallelt med Kildevangsvej
og forbinder Roskildevej med Nybyvej. Den vil blive ført
under banen i en tunnel med frihøjde på 4,5 m, hvilket
tillader kørsel med lastbiler, busser og
udrykningskøretøjer. Ved begge vejtilslutninger
etableres en rundkørsel.
T-krydset Asmindrupvej/Stationsvej nedlægges, og vejene
sammenføres i et blødt sving. Fra svinget etableres
stiforbindelse for gående og cyklister i Asmindrupvejs
eksisterende linjeføring. Stien føres under banen med
en tunnel, og ramperne udformes, så de kan benyttes af alle
bløde trafikanter. Stiforbindelsen kan ikke benyttes af
svært gangbesværede. Gangbesværede kan benytte
perrontunnelen ved stationen.
I VVM-processen har der været debat om udformning og
placering af de anlæg, der erstatter overkørslerne.
Der er fremlagt løsninger, der vurderes at være
nødvendige og tilstrækkelige. De statslige udgifter
til etablering af anlæg i Soderup, Tølløse og
Vipperød fremgår af tabel 2:
| |
| Banedanmarks udgifter til anlæg, der
erstatter eksisterende jernbaneoverkørsler |
Soderup | 25,5 mio. kr. |
Tølløse | 63,6 mio. kr. |
Vipperød | 33,8 mio. kr. |
Tabel 2.Statslige udgifter til anlæg, der
erstatter eksisterende jernbaneoverkørsler. |
| |
I forhold til den niveaufri passage i Tølløse
by, der erstatter jernbaneoverkørslen, etableres
anlægget henover den grund, hvor Fakta supermarked er
beliggende i dag. Holbæk Kommune har oplyst, at
meromkostninger til anlægget, udover de 63,6 mio. kr. der er
afsat til den oprindeligt foreslåede løsning
(Sofievejsløsningen), afholdes af kommunen.
5.Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget indebærer udgifter for staten til anlæg
af det ny spor, anlæg der erstatter
jernbaneoverkørsler, ombygning af stationer og til
ekspropriation af de for projektet nødvendige arealer.
Erstatning som følge af ekspropriation vil finde sted i
overensstemmelse med lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
Projektets anlægsoverslag blev oprindelig udarbejdet
efter en tidligere anvendt beregningsmetode (det successive
princip), men er efterfølgende tilpasset principperne i Ny
Anlægsbudgettering som beskrevet i aktstykke 16 af 24.
oktober 2006. Resultatet er, at
anlægsomkostningerne højst udgør
1.300 mio. kr. i 2009 priser. Fordelingen over anlægsperioden
fremgår af tabel 3:
| | | | | | | |
| 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | … | 2020 1) |
Banedanmarks udgifter i mio. kr. | 65 | 195 | 385 | 360 | 260 | … | 25 |
Tabel 3.Statslige udgifter som følge af
anlæg af det ekstra spor2) |
|
1) Udgifter i 2020 til to sporskifter og
signalsystemet European Railway Traffic Management System (ERTMS)
på det ekstra spor. 2) Såfremt der vælges
alternative løsninger for anlæg, der erstatter
jernbaneoverkørsler, vil merudgifter hertil blive afholdt af
kommunerne. Eventuelle tilvalg af stiforbindelser o.a. vil
også være kommunale tillægsudgifter. |
Banedanmark vurderer, at de gennemsnitlige
vedligeholdelsesomkostninger i levetiden andrager 4,9 mio. kr.
årligt i 2009-priser. Når anlægget på et
tidspunkt vil skulle udskiftes, vil der være omkostninger til
fornyelse.
Holbæk Kommune afholder meromkostninger til
anlægget, der erstatter overkørslen i
Tølløse, udover de 63,6 mio. kr. der var afsat til
den oprindeligt foreslåede løsning.
Lejre Kommune afholder eventuelle meromkostninger til
stiunderføring under jernbanebroen ved Kildegården,
jf. afsnit 3.2.
6.Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Projektet indgår som en del af trafikaftalen af 29.
januar 2009, »En grøn transportpolitik«, mellem
regeringen (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og
Liberal Alliance og det mellem disse partier indgåede
jernbaneforlig af 22. oktober 2009, »En moderne
jernbane«.
Projektet fremmer mulighederne for bæredygtig transport.
Forbedring af togbetjeningen på strækningen kan
øge mobiliteten for persontrafikken til gavn for
erhvervslivet. Lovforslaget medfører herudover ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
7.Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
8.Miljømæssige konsekvenser
Overordnet set vil det ekstra spor forbedre muligheden for
bæredygtig transport og bidrage til at gøre jernbanen
til et attraktivt alternativ til personbilen. Overflytning af
bilture til jernbanen vil kunne reducere udledningen af CO 2 til gavn for klimaet.
8.1.Miljøredegørelse om
VVM-analysen
Anlæggets udformning og konsekvenser for det omgivende
miljø er kortlagt i en VVM-analyse, som er afrapporteret i
miljøredegørelsen fra april 2007. Der er
indledningsvis afholdt en idéfase med inddragelse af
offentligheden. Dette er fulgt op af en proces, hvor
Trafikstyrelsen har fremlagt en række tekniske og
miljømæssige undersøgelser i offentlig
høring.
Forud herfor havde Trafikstyrelsen i efteråret 2006
sendt et udkast til miljøredegørelse i offentlig
høring. De indkomne høringssvar medførte, at
Trafikstyrelsen udsendte nye forslag til anlæg, der erstatter
jernbaneoverkørsler, i supplerende høring fra februar
til april 2007. Den endelige miljøredegørelse blev
udsendt i maj 2007.
VVM-analysen har vist, at de miljømæssige
konsekvenser ved baneudbygningen er relateret til støj,
natur og fredninger. I miljøredegørelsen
vedrørende Nordvestbanen er redegjort for de
beskyttelsesmæssige hensyn efter naturbeskyttelsesloven og de
bevaringsmæssige hensyn efter museumsloven. I de
følgende afsnit 8.2.-8.3.3. er redegjort herfor.
8.2.Miljømæssige konsekvenser i
driftsfasen
Når det ekstra spor er taget i brug, forventes dyre- og
plantelivet kun påvirket i begrænset omfang.
Støjbelastningen forventes reduceret i forhold til i dag,
ligesom der forventes en reduceret udledning af CO 2 til gavn for klimaet. I det
følgende redegøres nærmere herfor.
8.2.1.Støj og vibrationer
Støjbelastningen reduceres i forhold til i dag, selv om
trafikken øges og hastigheden sættes op. Det skyldes
indsættelse af nyere og støjsvage tog.
Der er anvendt en grænseværdi for
støjbelastningen på 60 dB(A).
Grænseværdien på 60 dB(A) er knyttet til en
tidligere beregningsmetode, hvor støjgrænsen var
baseret på en beregnet døgnmiddelværdi. I
forbindelse med de endelige beregninger vil den nu gældende
beregningsmetode blive anvendt. I forhold til den nye
beregningsmetode har Miljøstyrelsen fastlagt en
grænseværdi på 64 dB(A) baseret på en
beregnet årsdøgnmiddelværdi.
Støjberegningerne viser, at med den nuværende
køreplan og de i dag benyttede togtyper belastes 80 boliger
med jernbanestøj over grænseværdien på 60
dB(A).
Med en køreplan som opfylder den mellem DSB og
Transportministeriet indgåede aftale frem til 2014 (Gode Tog
til Alle) og ved benyttelse af nyere tog, reduceres det forventede
antal boliger, der belastes med støj over
grænseværdien, fra 80 til 13 boliger.
Ved en trafikering af de to spor efter den planlagte udbygning
i 2015 med 4 tog pr. time pr. retning og med nyere togtyper
belastes 27 boliger med støj over
grænseværdien.
Omkring 2020, hvor Banedanmarks signalprogram giver mulighed
for yderligere trafikering med f. eks. 6 tog pr. time pr. retning,
belastes 39 boliger med støj over
grænseværdien.
I forbindelse med projektet gennemføres der
støjdæmpning med udgangspunkt i den forventede
maksimale trafikmængde efter 2020.
Støjdæmpningen omfatter facadeisolering, typisk i form
af udskiftning af vinduer.
8.2.2.Naturforhold
Naturområder og plante- og dyreliv vurderes at blive
påvirket i begrænset omfang ved udbygning af banen. Der
er registreret i alt 22 naturlokaliteter langs banen mellem Lejre
og Vipperød, hvoraf 16 er udpeget som § 3
områder i henhold til naturbeskyttelsesloven. § 3
omhandler beskyttelse af bl.a. søer, vandløb, moser,
enge og overdrev.
Naturlokaliteter klassificeres i
miljøredegørelsen i fire kategorier, der beskriver
områdernes naturmæssige værdier: »Meget
betydningsfuld naturlokalitet«, »Betydningsfuld
naturlokalitet«, »Naturlokalitet« og
»Potentiel naturlokalitet«.
Syv naturlokaliteter vil blive berørt af
baneudvidelsen. Heraf vil to små lokaliteter gå tabt -
et lille vandhul ved Rugård med betegnelsen
»naturlokalitet« og en tør lavning ved
Lunderød med betegnelsen »potentiel
naturlokalitet«.
Der etableres på passende steder erstatninger for disse
to biologiske levesteder.
De øvrige fem lokaliteter vil kun i begrænset
omfang blive påvirket. Det er følgende lokaliteter:
Eng og overdrev langs Ledreborg Å, eng- og moseområde
ved Hule Mølle, engområde øst for
Glæmosegård, en lille sø ved Lunderød og
et vandhul ved Søgård.
Engområdet ved Glæmosegård er betegnet som
»betydningsfuld naturlokalitet«, mens de øvrige
er betegnet som »naturlokalitet«. De fire vigtigste
naturområder på strækningen knytter sig til
Ledreborg Å, Kisserup Vandløb, Elverdams Å og
Truelsbæk. Tre af vandløbene er udpeget som
særlige, biologiske interesseområder og biologiske
spredningskorridorer. Kisserup Vandløb har ikke denne
betegnelse, men er et beskyttet vandløb efter
naturbeskyttelseslovens § 3.
I disse biologiske områder skal mulighederne for dyrs og
planters spredning i landskabet fremmes, og på længere
sigt skal et net af levesteder sikre overlevelse af områdets
dyr og planter.
8.2.2.1.Ledreborg Å og Kisserup
Vandløb
Hvor jernbanen krydser vandløbene, er passageforholdene
for de landlevende dyr dårlige, idet de gamle
vandløbsbroer er så snævre, at dyrene ikke kan
passere dem. Større pattedyr som f.eks. rådyr må
passere over dæmning og spor med risiko for at blive
dræbt af toget.
Ved udbygning af banen etableres der ved Ledreborg Å en
ny og større vandløbsbro, som tager hensyn til
dyrelivet i området. Underføringen bygges med 2,5 m i
frihøjde og 2,4 m brede banketter langs begge sider af
vandløbet, hvilket er det teknisk mulige på
stedet.
Kisserup Vandløb føres i dag under jernbanen via
en vandløbsbro, som kun ved lav vandstand gør det
muligt for mindre pattedyr og padder at passere. Broen erstattes af
en ny med en frihøjde på tre m og med to m brede
banketter, hvilket er det teknisk mulige på stedet.
8.2.2.2.Elverdams Å
Udvidelsen af dæmningen ved Elverdamsåen
medfører en øget barriereeffekt for faunaen. Det
kompenseres der for ved i toppen af banedæmningen at etablere
en faunapassage, hvor også store dyr kan komme under
jernbanen. Der etableres endvidere ledelinjer til passagen.
8.2.2.3.Truelsbæk
Omkring Truelsbæk forlænges den eksisterende
vandløbsbro for at gøre plads til det ekstra spor.
Broen tillader kun passage for vandlevende dyr. Den forøgede
bredde på banedæmningen vil medføre en mindre,
øget barrierevirkning for de landlevende dyr.
Det vil være muligt som en foranstaltning til
naturgenopretning at etablere en tør faunapassage
i form af et rør med en diameter på 1,6 m, der sammen
med ledelinjer i hegn og bevoksning kan lede dyr såsom
ræv, grævling og mindre pattedyr under banen. Dette
ligger uden for rammerne af dette lovforslag.
8.2.2.4.Stenkister
Under jernbanen findes en række lave
underføringer (stenkister), der afleder vand fra banen og
leder vand væk fra bække og mindre søer og
moser. Stenkisterne vurderes at have stor betydning for f.eks.
ræv, grævling, odder, mindre pattedyr og padder.
Stenkisterne vil med udbygningen blive erstattet af rør med
diameter mellem 0,5 og 1,6 m, og disse kan således fungere
som faunapassager.
8.2.2.5.Markfirben
Såfremt det skønnes nødvendigt for at
opretholde en sammenhængende økologisk funktionalitet
i området, etableres der midlertidige yngledæmninger i
nærheden af banen.
Med disse forholdsregler og under forudsætning af, at
der i forbindelse med anlægsarbejderne også skabes
egnede levesteder for markfirben, kan udvidelsen af jernbanen
gennemføres så den samlede økologiske
funktionalitet for yngle- og rasteområder opretholdes.
8.2.2.6.Flagermus
Udvidelsen af jernbanen skønnes ikke at have negativ
indvirkning på flagermusenes levevilkår.
8.2.3.Kulturhistoriske forhold
De kulturhistoriske forhold vil kun i begrænset omfang
blive påvirket permanent af udvidelsen af jernbanen mellem
Lejre og Vipperød.
8.2.3.1.Fredede områder
Omkring jernbanen mellem Lejre og Hvalsø er der tre
store, sammenhængende fredede områder. Fredningen
omfatter tilsammen ca. 1800 hektar kuperet landskab, der varierer
med bl.a. skove, dyrkede marker, dybe ådale, kilder, moser og
småsøer.
Den ene fredning har en langstrakt afgrænsning mod vest
og syd omkring Ledreborg Slot. Den anden fredning omfatter
området nord og øst for Hvalsø, og i
fredningsbestemmelsen her er der taget højde for en
baneudvidelse, som derfor ikke strider imod fredningens
formål.
Fredningen ved Åstrup Gods nord for banen mellem
Hvalsø og Tølløse påvirkes ikke.
Endvidere findes en mindre arealfredning omkring Soderup
Kirke. Fredningen omfatter kirkens nære område og skal
beskytte den gamle landsby og friholde arealerne for bebyggelse og
beplantning m.v. Det fredede areal vil i begrænset omfang
blive påvirket ved udbygning af banen, da sporet placeres i
udkanten af området.
Fredningsnævnet for Vestsjælland vurderede ved
afgørelse af 7. februar 2008, at projektet ikke er i strid
med fredningen.
8.2.3.2.Arkæologiske fund og
fortidsminder
Der er registreret 27 arkæologiske fund og fortidsminder
inden for 50 meters afstand fra jernbanen. Fundene stammer
primært fra bopladser fra stenalderen og løse fund fra
bronzealderen. Nationalmuseet og Roskilde Museum gennemførte
i 1997 en arkivkontrol og arkæologisk rekognoscering af
strækningen. Museerne har i den forbindelse foreslået,
at der gennemføres prøvegravninger omkring 21
lokaliteter inden anlægsarbejdet igangsættes.
8.2.3.3.Fredede gravhøje
Der er fire fredede gravhøje i nærheden af banen.
Gravhøjene er omfattet af en 100 meters beskyttelseszone.
Udvidelsen af jernbanen vil medføre, at beskyttelseszonen
for en enkelt gravhøj, ca. 50 m fra Lejre Station,
overskrides. Gravhøjen ligger i bebygget område.
8.2.3.4.Beskyttede diger
Der er registeret 19 beskyttede diger inden for 100 meters
afstand fra banen. Det skønnes, at otte diger berøres
ved udbygning af jernbanen. Indgrebene er størst for diger,
som ligger parallelt med banen bl.a. ved Rugård og
Skimmede.
8.2.3.5.Ældre bygværker
På banestrækningen findes en række
ældre bygværker såsom jernbanebroer, vejbroer
over jernbane og vandløbsbroer. Flere af
vandløbsbroerne er fra 1874, mens en del af de
vejbærende broer er fra første halvdel af 1900-tallet.
Der nedrives 11 broer, som er ældre end 50 år.
Kulturarvsstyrelsen har vurderet bygværkerne og meddelt, at
der ikke rejses sag om bygningsfredning for
bygværkerne.
8.2.3.6.Fredede bygninger
Der er tre fredede bygninger nær banen: Dellinge
Mølle, Hule Mølle og Soderup Hospital. Baneudvidelsen
berører ikke disse bygninger. På strækningen
Lejre-Hvalsø skal gennemføres permanent
ekspropriation af et gammelt ledvogterhus nær Kisserup.
8.2.3.7.Stationsbyer
Strækningens fire stationsbyer er karakteristiske
stationsbyer. Ændringer og nyanlæg, som
gennemføres på stationsområderne, er forholdsvis
begrænsede, og forandringerne vil ikke medføre
ændret udtryk og funktion af de eksisterende
stationsmiljøer.
8.3.Miljømæssige konsekvenser i
anlægsfasen
I anlægsfasen må der i perioder forventes en
række uundgåelige overskridelser af de normalt anvendte
grænseværdier for støj fra anlægsarbejder.
Overskridelserne vil blive varslet over for naboerne til
byggepladserne. Levevilkårene for flagermus og markfirben vil
ikke blive forringet.
8.3.1.Støj og vibrationer
Generne fra støjudbredelsen under anlægsarbejdet
er for beboelsesområder vurderet i forhold til en
indsatsgrænse på 70 dB(A), der normalt anvendes som
grænseværdi for støj i dagtimerne fra
anlægsarbejder. Beregningerne viser, at der i perioder
på op til fire måneder vil være
anlægsarbejder, hvor støjen i kortere perioder
overskrider denne grænseværdi ved boliger nær
arbejdsstederne i Lejre, Hvalsø, Tølløse og
Vipperød.
Der må på denne baggrund forudses en række
uundgåelige overskridelser af indsatsgrænsen på
70 dB(A). Det forudsættes derfor, at generne søges
begrænset i forbindelse med anlægsarbejdet, bl.a. i
form af løbende informationskampagner. Hvor
anlægsarbejderne gennemføres i nærheden af
beboelse, varsles der særligt om støjende arbejde. I
særlige tilfælde kan berørte naboer tilbydes
midlertidigt ophold uden for egen adresse, f.eks. naboer
til byggepladser, hvor soveværelset vender ud til
byggepladsen, og som derfor ikke kan få tilstrækkeligt
nattero, naboer der har aften/natarbejde, og som skal sove om
dagen, eller naboer som har arbejdsplads hjemme og generes af
støj og/eller vibrationer.
Jernbanen er planlagt lukket i op til tre måneder i tre
perioder for hurtigst muligt at kunne udføre større
jordarbejder, f. eks. udskiftning af blød jordbund. Dette
giver samtidig mulighed for, at anlægsarbejdet i
større grad end ellers kan udføres i dagtimerne.
Derved reduceres generne i aften- og nattetimerne.
Typisk vil disse arbejder omfatte udgravning af jord,
etablering af sporkasser og sporbygning. Særligt
støjende arbejde vil forekomme, når der visse steder
foretages spunsning med rambuk. Varigheden af disse på
hinanden følgende processer vil være 3-5 uger pr.
proces.
Arbejdet med ombygning af stationer og med bygning af nye
vejanlæg, der erstatter de nedlagte overkørsler, vil
ligeledes belaste et antal boliger med støj. Varigheden for
hvert vejanlæg vil være op til fem måneder.
Mulighederne for at tilrettelægge anlægsarbejdet
på anden vis, f. eks. ved udførelse af færre
arbejdsprocesser samtidig eller ved at benytte en alternativ og
mindre støjende anlægsmetoder, vurderes at være
begrænsede.
For at begrænse generne fra støj under
anlægsarbejdet gennemføres der inden
anlægsperioden facadeisolering af de boliger, der i
forbindelse med projektet får tilbud om tilskud til
facadeisolering.
Anlægsarbejdet forventes ikke at give anledning til
vibrationer af en styrke, der kan medføre bygningsskader.
Der vil dog, før anlægsarbejdet starter, blive
foretaget fotoregistrering af de bygninger, som ligger helt
tæt på byggeområderne. Endvidere kan der i
særlige tilfælde etableres en løbende
overvågning af de mest udsatte bygninger, mens
anlægsarbejdet står på. Det sikrer, at eventuelle
klager over og kontrol af bygningsskader efterfølgende kan
behandles på korrekt grundlag.
8.3.2.Naturforhold
Det vurderes, at udvidelsen af jernbanen kan
gennemføres uden at levevilkårene for markfirben og
flagermus forringes. I det følgende er nærmere
redegjort herfor.
8.3.2.1.Markfirben
Der lever markfirben langs jernbanen mellem Lejre og Kisserup.
Firbenene er beskyttet efter EF-habitatsdirektivets bilag IV, som
foreskriver en forpligtelse til streng beskyttelse af en
række dyr og planter og deres levesteder overalt i
landet.
Markfirbenene lever i Danmark i udkanten af deres
udbredelsesområde, og selv på uforstyrrede
områder hænder det, at yngleforsøgene slår
fejl i dårlige somre. Under anlægsarbejdet på
denne strækning tages der særlige forholdsregler over
for markfirbenene.
Anlægsarbejde i dette område søges planlagt
med henblik på gravearbejder inden for perioden medio maj til
medio september. I denne periode er markfirbenene aktive og kan
ændre opholdssted. I resten af året er de inaktive
eller ligger i dvale, og risikoen for, at de dør under
gravearbejde, er derfor stor.
Såfremt det skønnes nødvendigt for at
opretholde en sammenhængende økologisk funktionalitet
i området, etableres der midlertidige yngledæmninger i
nærheden af banen.
Med disse forholdsregler, og under forudsætning af at
der i forbindelse med anlægsarbejderne også skabes
egnede levesteder for markfirben, kan udvidelsen af jernbanen
gennemføres så den samlede økologiske
funktionalitet for yngle- og rasteområder opretholdes.
8.3.2.2.Flagermus
Flagermus er ligeledes omfattet af EF-habitatdirektivet. Flere
arter af flagermus ynder at søge føde langs skovbryn
og i sneværnsbeplantning, som findes mange steder langs
banestrækningen. På udvalgte strækninger er
områderne gennemgået for hule træer, som benyttes
af forskellige arter af flagermus til opholdsplads, herunder
beskyttede arter. Gennemgangen af områderne viser, at der
ikke vil blive fældet hule træer i forbindelse med
anlægsarbejderne.
Anlægsfasen skønnes derfor ikke at have negativ
indvirkning på flagermusenes levevilkår.
8.3.3.Kulturhistoriske forhold
De kulturhistoriske forhold vil kun i begrænset omfang
blive påvirket under anlægsarbejdet. På baggrund
af registrerede arkæologiske fund og fortidsminder
gennemføres der prøvegravninger, inden
anlægsarbejdet igangsættes. Herved begrænses
sandsynligheden for, at der vil fremkomme hidtil ukendte
arkæologiske lag i forbindelse med
anlægsarbejdet.
Hvis der under anlægsarbejdet fremkommer
arkæologiske fund, skal anlægsmyndigheden standse
arbejdet i det omfang, det berører fortidsmindet. Fundet vil
herefter blive anmeldt til Kulturministeriet, som vil blive anmodet
om at vurdere, hvorvidt arbejdet kan fortsætte, eller om det
skal indstilles, indtil der er foretaget en nærmere
undersøgelse.
8.4.Ekspropriationer
De arealmæssige konsekvenser ved udbygningen af banen
vil være en permanent arealinddragelse langs banen i en
bredde af ca. 7 m fra banen til det ny spor. Dertil skal
lægges ca. 8 eller 10 m til midlertidige ekspropriationer i
tilknytning til anlægsarbejderne.
Det nye spor mellem Lejre og Vipperød vil
medføre total ekspropriation af fem ejendomme.
Ved nedlæggelse af overkørslen i
Tølløse vil anlægget, der etableres i stedet
for overkørslen, medføre ekspropriation af et antal
ejendomme. Anlæggene, der erstatter overkørsler i
Soderup og Vipperød, vil medføre ekspropriation af
landbrugsarealer. Der er herudover gennemført forlods
overtagelse af otte ejendomme.
I anlægsfasen gennemføres udover permanente
ekspropriationer også midlertidige ekspropriationer til
adgangsveje, arbejdspladsarealer og materialedepoter. Langs
banestrækningerne uden for byområderne etableres
arbejdsveje i ca. 8 eller 10 meters bredde på den side, hvor
det ny spor bygges. Arealer til arbejdspladser og materiale depoter
udlægges langs med banen og ved stationerne. Arealerne
udlægges efter aftale med grundejerne eller ved midlertidig
ekspropriation. Efter endt brug retableres arealerne så vidt
muligt til deres oprindelige formål og stand og leveres
tilbage til ejerne.
9.Forholdet
til EU-retten
VVM-undersøgelsen opfylder kravene i Rådets
direktiv 85/337/EØF af 27. juni 1985 om vurdering af visse
offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet (EF-Tidende 1985 nr. L 175, side 40), som
ændret ved Rådets direktiv 97/11/EF af 3. marts 1997
(EF-Tidende 1997 nr. L 73, side 5). VVM-undersøgelsen
opfylder endvidere kravene i habitatdirektivet, Rådets
direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper
samt vilde dyr og planter (EF-tidende 1992 nr. L 206 side 7-50).
Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder i henhold til
Rådets direktiver påvirkes negativt af udbygningen. Det
sikres gennem afværgeforanstaltninger og kompenserende
tiltag, at de markfirben, der er omfattet af habitatdirektivets
bilag IV, ikke påvirkes negativt af udbygningen.
10.Høring
Lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arriva Skandinavien, A/S Hads-Ning Herreders
Jernbane, BAT, Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik, CFL cargo
Danmark ApS, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Cyklist
Forbund, Dansk Erhverv, Danske Handicaporganisationer, Dansk
Handicap Forbund, Dansk Jernbaneforbund, Danske Regioner, Danske
Speditører, DB Schenker Rail Scandinavia A/S, DI Transport,
DSB, DSBFirst, DSB S-tog A/S, Fredningsnævnet for
Vestsjælland, Fredningsnævnet for
Østsjælland, Friluftsrådet, Hector Rail AB, HK
Trafik & Jernbane, Holbæk Kommune, Hovedstadens
Lokalbaner A/S, Jernbanernes Arbejdsgiverforening, Kalundborg
Kommune, Kommunernes Landsforening, Lejre Kommune, Lemvigbanen,
Lokalbanen A/S, Metroselskabet, Metro Service A/S, Midtjyske
Jernbaner, Midttrafik, Movia, NEG Niebüll GmbH, NOAH-trafik,
Nord-Ostsee-Bahn GmbH (NOB), Nordjyllands Trafikselskab, Nordjyske
Jernbaner A/S, Regionstog (Lollandsbanen), Regionstog
(Vestsjællands Lokalbaner), Regionstog (Østbanen),
Region Sjælland, Roskilde Kommune, Sund & Bælt,
Sydtrafik, Teknologisk Institut, Transport & Service Handel,
Vestbanen A/S ved Arriva og Øresundsbro Konsortiet.
|
11. Sammenfattende
skema |
Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser |
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Projektet indgår som en del af
trafikaftalen af 29. januar 2009, »En grøn
transportpolitik«, og jernbaneforliget af 22. oktober 2009,
»En moderne jernbane« og fremmer mulighederne for
bæredygtig transport. | Ja, for staten. Anlægsudgifterne
anslås til 1.300 mio. kr. i byggeårene. De
gennemsnitlige vedligeholdelsesudgifter anslås til 4,9 mio.
kr. årligt. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forbedringer af kapaciteten øger
mobiliteten, hvilket forventes at være til gavn for
erhvervslivet. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Det ekstra spor forbedrer muligheden for
bæredygtig transport, idet overflytning af bilture til
jernbanen vil kunne reducere udledningen af CO 2 . | Det bliver nødvendigt at
ekspropriere fem ejendomme langs banen og yderligere ti ejendomme i
Tølløse. Af disse er der gennemført forlods
ekspropriation af otte ejendomme. |
| | Der vil fortsat være boliger, der
belastes med støj over den vejledende
grænseværdi. Men støjbelastningen i driftsfasen
forventes reduceret i forhold til i dag, selv om trafikken
øges og hastigheden sættes op. Det skyldes
indsættelse af nyere og støjsvage tog. |
| | Konsekvenser i forhold til
naturområder er ligeledes begrænset. Ved nogle
vandløb opnås bedre passagemuligheder for dyrene i
forbindelse med anlæg af nye broer. Der henvises i
øvrigt til afsnit 8.2 og 8.3. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Den VVM-undersøgelse, der er
gennemført, opfylder kravene i Rådets direktiv 85/337/
EØF af 27. juni 1985 om vurderinger af visse offentlige og
private projekters indvirkning på miljøet (EF-tidende
1985 nr. L 175, side 40), som ændret ved Rådets
direktiv 97/11/EF af 3. marts 1997 (EF-Tidende 1997 nr. L 73, side
5). VVM-undersøgelsen opfylder endvidere kravene i
habitatdirektiv, Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj
1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter
(EF-tidende 1992 nr. L 206 s. 7-50). Ingen fuglebeskyttelses- eller
habitatområder i henhold til Rådets
direktiver påvirkes negativt af udbygningen. Det sikres
gennem afværgeforanstaltninger og kompenserende tiltag, at de
markfirben, der er omfattet af habitatdirektivets bilag IV, ikke
påvirkes negativt af udbygningen. |
| | |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Bestemmelsen bemyndiger transportministeren til at
anlægge et ekstra jernbanespor på den resterende
enkeltsporede strækning på Nordvestbanen mellem Lejre
og Vipperød. Strækningen er ca. 20 km lang. Der er
fire stationer på strækningen og fem overkørsler
i niveau. Forslaget indebærer, at overkørslerne
nedlægges og erstattes med niveaufri anlæg.
Det andet spor foreslås placeret på sydsiden af
det nuværende på strækningen mellem Lejre og
Hvalsø og på nordsiden af det nuværende spor
på strækningen mellem Hvalsø og
Vipperød.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 1-4.
Til § 2
Det nye spor vil blive placeret i umiddelbar nærhed af
det nuværende spor, og anlægget forventes derfor ikke
at få væsentlige naturbeskyttelsesmæssige eller
kulturhistoriske konsekvenser. Der henvises til lovens bilag 1 og 2
samt i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit
8.1.-8.2., 8.2.2.- 8.2.3.7. og 8.3.2.-8.3.3.
Det foreslås derfor, at transportministeren efter denne
lov vurderer de beskyttelsesmæssige hensyn efter
naturbeskyttelsesloven for så vidt angår arealer, der
er nødvendige for gennemførelse af det i
§ 1 omhandlede anlæg.
Der findes endvidere et mindre antal beskyttede diger ved
banen, som påvirkes af udbygningen. Digerne er omfattet af
museumsloven. Ingen af dem vurderes at have væsentlig
kulturhistorisk, biologisk eller landskabelig værdi. For at
undgå forsinkelser, hvis der indbringes sager efter
museumsloven, foreslås det tilsvarende, at de
bevaringsmæssige hensyn efter museumsloven varetages af
transportministeren efter denne lov.
Naturregistreringen viser, at syv naturlokaliteter i
begrænset omfang vil blive påvirket, og at to små
naturlokaliteter vil gå tabt. Konsekvenserne begrænses
blandt andet ved at der etableres erstatningsvandhuller. Ved de
fleste vandløb opnås bedre passagemuligheder for
dyrene i forbindelse med anlæg af nye broer.
Udbygningen af jernbanen vil medføre begrænsede
indgreb i to store, fredede landskaber mellem Lejre og
Hvalsø. I fredningsbestemmelserne for områderne nord
og øst for Hvalsø er der taget højde for en
udvidelse af banen. Vedrørende fredningsbestemmelserne for
fredningen vest og syd for Ledreborg Gods har Fredningsnævnet
meddelt, at der først kan tages stilling til en
dispensation, når der foreligger et endeligt projekt. Der er
indgivet ansøgning om dispensation, som imidlertid ikke
forventes afgjort inden lovforslagets behandling i
Folketinget.
Med virkning fra lovens ikrafttræden vil forslaget i
§ 2 indebære, at de frednings- og
naturbeskyttelsesmæssige hensyn vedrørende anvendelse
af arealer til de i § 1 omhandlede anlæg til en
udbygning af Nordvestbanen alene varetages efter denne lov og ikke
gennem naturbeskyttelseslovgivningen. Bestemmelsen svarer stort set
til den nuværende bestemmelse i § 14 i lov om en
Cityring, og § 12, stk. 5, i den nu ophævede
lov om Ørestaden m.v.
Der findes endvidere et mindre antal beskyttede diger ved
banen, som påvirkes af udbygningen. To af digerne ligger
isoleret og uden sammenhæng med andre diger. Ingen af dem
vurderes at have væsentlig kulturhistorisk, biologisk eller
landskabelig værdi. Digerne er omfattet af museumsloven. Der
vil i mange tilfælde kunne dispenseres, hvis diget er direkte
til hinder for offentligt anlægsarbejde. For at undgå
forsinkelser, hvis der indbringes sager efter museumsloven,
foreslås det tilsvarende, at de bevaringsmæssige hensyn
efter museumsloven varetages efter denne lov.
Med virkning fra lovens ikrafttræden vil forslaget i
§ 2 indebære, at kompetencen til at træffe
afgørelser efter naturbeskyttelsesloven og museumsloven for
så vidt angår arealer, der er nødvendige for
gennemførelse af det i § 1 omhandlede anlæg,
ophører.
Transportministeren vil i stedet efter denne lov vurdere
såvel de beskyttelsesmæssige hensyn efter
naturbeskyttelsesloven som bevaringsmæssige hensyn efter
museumsloven i forhold til de konkrete anlægsarbejder ved
udbygningen af Nordvestbanen.
Tilsvarende gælder også for arealer, der er
nødvendige for anlægsarbejderne vedrørende
udbygningen af Nordvestbanen, og hvor der verserer sager, herunder
også klagesager, efter naturbeskyttelsesloven eller
museumsloven.
Transportministeren vil desuden tilsvarende have mulighed for
at vurdere sager, hvor der allerede er sket fredninger efter
naturbeskyttelsesloven eller truffet afgørelse i henhold til
museumsloven for så vidt angår arealer, der er
nødvendige for gennemførelse af det i § 1
omhandlede anlæg. Dette gælder også eventuelle
tilfælde, hvor en eventuelt allerede meddelt dispensation fra
fredningsbestemmelserne eller bestemmelserne i museumsloven eller
vilkårene herfor medfører en uforholdsmæssig
økonomisk fordyrelse eller forsinkelse af
anlægget.
Transportministeren vil i forbindelse med anvendelsen af den
foreslåede bestemmelse inddrage de relevante instanser til
belysning af sagerne, således at de relevante interesser og
hensyn bliver inddraget i sagsbehandlingen.
Det ovenfor anførte gælder dog kun for den eller
de dele af et areal, som er nødvendige for at
gennemføre den omhandlede udbygning af Nordvestbanen. For
andre arealer, der ikke er nødvendige for anlægget, og
som evt. måtte være omfattet af beskyttelseshensyn
efter naturbeskyttelsesloven eller museumsloven, foreslås
ingen ændringer. For sådanne arealer vil det
uændret være naturbeskyttelseslovens eller
museumslovens bestemmelser, der vil være
gældende.
Det bemærkes, at transportministeren under alle
omstændigheder vil følge principperne i museumsloven
og tage hensyn til den af Nationalmuseet og Roskilde Museum i 1997
gennemførte arkivkontrol og arkæologiske
rekognoscering af strækningen. Hvis der under
anlægsarbejdet fremkommer arkæologiske fund, skal
anlægsmyndigheden standse arbejdet i det omfang, det
berører fortidsmindet. Fundet vil herefter blive anmeldt til
Kulturministeriet, som vil blive anmodet om at vurdere, hvorvidt
arbejdet kan fortsætte, eller om det skal indstilles, indtil
der er foretaget en nærmere undersøgelse.
Der udføres prøvegravninger, inden
anlægsarbejdet igangsættes. Herved begrænses
sandsynligheden for, at der vil fremkomme hidtil ukendte
arkæologiske lag i forbindelse med
anlægsarbejdet.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 indebærer, at
transportministeren gives hjemmel til at ekspropriere de for
anlægget nødvendige arealer og ejendomme. I henhold
til § 6, stk. 1, i lov nr. 1453 af 22. december 2004
om projektering af en udbygning af Nordvestbanen mellem Lejre og
Vipperød er der foretaget forlods overtagelse af
foreløbig otte ejendomme. Der forventes eksproprieret et
yderligere antal ejendomme, herunder i forbindelse med etablering
af vejanlægget, der erstatter overkørslen i
Tølløse by.
Bemyndigelsen giver ligeledes ministeren hjemmel til
midlertidigt at ekspropriere arealer til brug for adgangsvej,
arbejdsplads, materialedepot m.v. Dette forventes i et vist omfang
at blive nødvendigt i forbindelse med
anlægsarbejdernes udførelse. Når
anlægsarbejderne er færdige, retableres de midlertidigt
eksproprierede arealer så vidt muligt og leveres tilbage til
den oprindelige ejer.
Efter stk. 2 sker
ekspropriation efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 3 indebærer, at
transportministeren, før tidspunktet for de ordinære
ekspropriationer, kan ekspropriere en ejendom, der berøres
særligt indgribende af projektet, og såfremt der
foreligger særlige personlige grunde.
Ekspropriationer til jernbaneanlæg kan normalt forventes
gennemført 1½-3 år efter vedtagelsen af en
anlægslov, da ekspropriationerne først kan
gennemføres, når Banedanmark har udarbejdet et
detailprojekt, og en ekspropriationskommission har afholdt de
nødvendige besigtigelser.
Ejendomme, der skal eksproprieres i deres helhed,
eksproprieres efter ekspropriationskommissionens beslutning snarest
muligt efter detailbesigtigelsesforretningen. Hvis særlige
forhold gør sig gældende, kan kommissionen beslutte at
ekspropriere hele ejendomme efter linjebesigtigelsesforretningen.
Delekspropriationer kan først gennemføres, når
anlægget er detailprojekteret, således at
ekspropriationsindgrebet på de enkelte ejendomme
nærmere kan fastlægges.
Ejerne af nogle af disse ejendomme vil kunne være i en
situation, hvor det kan være rimeligt, at de får
mulighed for at få eksproprieret deres ejendom, før
der har været afholdt linjebesigtigelse.
F.eks. vil erhvervsvirksomheder, der ønskes
videreført, kunne have behov for nye faciliteter, som det
kræver tid at etablere, ikke mindst hvis der skal
opføres nye bygninger et andet sted. Ved at give
erhvervsvirksomheder mulighed for en tidlig ekspropriation kan det
undgås, at staten stilles over for erstatningskrav som
følge af driftstab.
Der foreslås derfor en bestemmelse, hvorefter
transportministeren i særlige tilfælde kan ekspropriere
en ejendom, der berøres særligt indgribende af
jernbaneprojektet, før tidspunktet for de ordinære
ekspropriationer.
Ved »særligt indgribende« sigtes til en
situation, hvor transportministeren vurderer, at der er en
betydelig risiko for, at den pågældende ejendom senere
vil blive totaleksproprieret.
Det vil ikke være et krav, at det forventes, at
ejendommen vil skulle totaleksproprieres. Det vil derfor kunne
komme på tale, hvis de øvrige betingelser er opfyldt,
at staten overtager et areal, selv om ejendommen kun delvist
forventes eksproprieret, eller hvis ejeren påføres
væsentlige ulemper i forbindelse med projektets
gennemførelse. Det foreslås dog, at den forventede
delvise ekspropriation eller de ulemper, som projektet
indebærer, skal have et betydeligt omfang.
Selv om kravet om, at ejendommen skal berøres
særligt indgribende af projektet, er opfyldt, kan
transportministeren kun i særlige tilfælde ekspropriere
de pågældende ejendomme før linjebesigtigelsen.
Det vil således herudover være et krav, at ejeren har
særlige personlige årsager til at ønske
ejendommen overtaget, før tidspunktet for den ordinære
ekspropriation.
Særlige personlige årsager kan f.eks. være
sygdom, alder, familieforøgelse eller andre sociale
årsager.
Erhvervsvirksomheder, der drives i selskabsform, vil i visse
tilfælde ligeledes kunne opfylde kriteriet om
»særlige personlige grunde«. De
»særlige personlige grunde« vil i sådanne
tilfælde kunne foreligge hos ledelsen af den
pågældende virksomhed. For erhvervsvirksomheder vil
kriteriet om en særlig personlig grund ligeledes kunne
opfyldes, hvis erhvervsvirksomheden lider et betydeligt
indtægtstab, hvis der ikke sker ekspropriation, før de
ordinære ekspropriationer.
En fremrykning af ekspropriationer vil kun komme på
tale, hvis ejeren af den pågældende ejendom eller
erhvervsvirksomheden anmoder herom.
Efter stk. 4 fastsættes
erstatningen efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. Det ønskes, at loven
træder i kraft så hurtigt som muligt af hensyn til
projektets fremdrift.
Bilag 1
Broer der ombygges på
strækningen
Bilag 2
Overkørsler der nedlægges
på strækningen
Bilag 1
Jernbanestrækningen
Lejre-Vipperød og placeringen af det nye spor
Bilag 2
Naturlokaliteter
Bilag 3
Kulturhistoriske forhold