Betænkning afgivet af Udvalget for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 21. april 2010
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget.
Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 3-6.
Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 2. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 7 og 8.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. december 2009 og var til 1.
behandling den 11. december 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udvalget for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring. Den 30. november 2009 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Ekspertmøde
Udvalget har den 14. april 2010 holdt et ekspertmøde om
lovforslaget med deltagelse af repræsentanter for Danske
Slagtekalveproducenter, Margit Bak Jensen, DJF, og Lars Larsen,
DTU.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra Danske Slagtekalveproducenter.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse til udvalget.
Samråd
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til
justitsministeren til mundtlig besvarelse. Ministeren har besvaret
spørgsmålene i et samråd med udvalget den 23.
marts 2010. Ministeren har i forlængelse af samrådet
overgivet udvalget det talepapir, der lå til grund for
ministerens besvarelse af spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 20 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret
med undtagelse af 1 spørgsmål, som forventes besvaret
inden 2. behandling.
Tre af udvalgets spørgsmål og justitsministerens
svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger
Et mindretal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de under nr. 1,
2, 7 og 8 stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (S)
vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til
lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de under nr. 7 og 8
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod de under nr. 1-6 stillede ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget
(SF) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de under nr. 1, 2, 7 og 8
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod de under nr. 3-6 stillede ændringsforslag.
Et fjerde mindretal i udvalget
(RV) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et femte mindretal i udvalget (EL
og Christian H. Hansen (UFG)) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen. Der gøres opmærksom på, at
et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et
flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Ny paragraf
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF, RV og Christian H. Hansen (UFG)):
1)
Efter § 26 indsættes i kapitel
3 som ny paragraf:
»§ 01 . Køer skal
have adgang til græsarealer i mindst 150 dage i mindst 6
timer dagligt i perioden fra den 15. april til og med den 31.
oktober, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Køerne
kan holdes på stald,
1) hvis det er
nødvendigt for at beskytte dyrene mod unormale
vejrforhold,
2) hvis det er
nødvendigt for at beskytte marken mod skader ved unormale
vejrforhold,
3) hvis det er
nødvendigt for at beskytte dyrene mod alvorlige insekt-
eller parasitangreb,
4) hvis dyret skal
insemineres, dog højst i 30 døgn, eller
5) hvis dyret skal
undersøges eller behandles af veterinære årsager
på en måde, der nødvendiggør, at dyret
ikke opholder sig udendørs.
Stk. 3. Der skal for den
enkelte ko ske registrering af,
1) hvilke datoer
den enkelte ko har haft adgang til græsarealer, og
2) datoerne for
påbegyndelse og afslutning af opstaldning som følge af
de grunde, der er nævnt i stk. 2.«
[Krav om afgræsning for
køer]
Ny paragraf
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF, RV og Christian H. Hansen (UFG)):
2)
Efter § 32 indsættes i kapitel
5 som ny paragraf:
Ȥ 02 .
Besætningens kvier skal samlet set have adgang til
græsarealer i mindst 120 dage pr. kvie i mindst 6 timer
dagligt i perioden fra den 15. april til og med den 31.
oktober.
Stk. 2. Der skal for den
enkelte kvie ske registrering af, hvilke datoer kvien har haft
adgang til græsarealer i mindst 6 timer.«
[Krav om afgræsning for
kvier]
Til § 38
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af S og
SF):
3) I
stk. 2 ændres »§§
28 og 30« til: »§§ 28, 30 og 34«.
[Ændring af
overgangsbestemmelse]
Til § 39
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af S og
SF):
4) Stk. 3, 1.
pkt., affattes således:
»For bedrifter som nævnt i stk. 1 finder §
13, stk. 1, 2. pkt., og stk. 3, § 24, stk. 2, § 25, stk.
1, 3. pkt., § 27, stk. 1-3, og §§ 28, 30 og 34
først anvendelse fra den 1. juli 2024.«
[Ændring af
overgangsbestemmelse]
Til § 40
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af S og
SF):
5) I
stk. 1 ændres »§§
28 og 30« til: »§§ 28, 30 og 34«.
[Ændring af
overgangsbestemmelse]
Til § 41
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af S og
SF):
6) I
stk. 1 ændres »indtil den
1. juli 2024« til: »indtil den 1. juli 2022«.
[Afkortning af udfasningsperiode
for bindestalde]
Til § 42
Af et mindretal (S),
tiltrådt af et mindretal (SF, RV,
EL og Christian H. Hansen (UFG)):
7)
Paragraffen affattes således:
»§ 42. Køer og
kvier, der opstaldes under staldforhold, der ikke opfylder lovens
krav til staldindretning, skal have adgang til græsarealer i
mindst 150 dage i mindst 6 timer dagligt i perioden fra den 15.
april til og med den 31. oktober, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Kreaturerne kan
holdes på stald,
1) hvis det er
nødvendigt for at beskytte dyrene mod unormale
vejrforhold,
2) hvis det er
nødvendigt for at beskytte marken mod skader ved unormale
vejrforhold,
3) hvis det er
nødvendigt for at beskytte dyrene mod alvorlige insekt-
eller parasitangreb,
4) hvis dyrene skal
insemineres, dog højst i 30 døgn, eller
4) hvis dyrene skal
undersøges eller behandles af veterinære årsager
på en måde, der nødvendiggør, at dyrene
ikke opholder sig udendørs.
Stk. 3. Der skal for det
enkelte kreatur ske registrering af,
1) hvilke datoer
det enkelte kreatur har haft adgang til græsarealer, og
2) datoerne for
påbegyndelse og afslutning af opstaldning som følge af
de grunde, der er nævnt i stk. 2.«
[Krav om afgræsning for
køer og kvier]
Til § 43
Af et mindretal (S),
tiltrådt af et mindretal (SF, RV,
EL og Christian H. Hansen (UFG)):
8)
Paragraffen udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 7]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse opstiller et krav om
afgræsning for alle malkekøer. I det foreslåede
stk. 1 fastsættes krav om, at køer skal have adgang
til græsarealer i mindst 150 dage i mindst 6 timer dagligt i
perioden fra den 15. april til og med den 31. oktober.
Kravet om afgræsning gælder ikke, hvis en af de
grunde til at holde dyrene på stald, som er opregnet i det
foreslåede stk. 2, er opfyldt. Det er således
tilfældet, hvis det er nødvendigt for at beskytte
dyrene mod unormale vejrforhold, hvis det er nødvendigt for
at beskytte marken mod skader ved unormale vejrforhold, hvis det er
nødvendigt for at beskytte dyrene mod alvorlige insekt-
eller parasitangreb, hvis dyret skal insemineres, dog højst
i 30 døgn, eller hvis dyret skal undersøges eller
behandles af veterinære årsager på en måde,
der nødvendiggør, at dyret ikke opholder sig
udendørs.
Med henblik på at sikre overholdelsen af kravet om
afgræsning skal der ifølge det foreslåede stk. 3
for den enkelte ko ske registrering af, hvilke datoer den enkelte
ko har haft adgang til græsarealer, og af datoerne for
påbegyndelse og afslutning af opstaldning som følge af
grundene nævnt i stk. 2.
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse opstiller et krav om
afgræsning for kvier. I det foreslåede stk. 1
fastsættes krav om, at en besætnings kvier samlet set
skal have adgang til græsarealer i mindst 120 dage pr. kvie i
mindst 6 timer dagligt i perioden fra den 15. april til og med den
31. oktober. Den 15. april og den 31. oktober medregnes i
afgræsningsperioden.
Bestemmelsen indeholder mulighed for, at en del af kvierne er
på græs, mens en anden del kan blive på stald.
Den ansvarlige for bedriften kan vælge, hvilke kvier der skal
på græs, og den ansvarlige for bedriften kan dermed
tage hensyn til de kvier, hvis vækstforløb er i
konflikt med de naturlige græsningsperioder. Det kan f.eks.
være tilfældet, hvis kvien er for ung, hvis kvien skal
insemineres, eller hvis kvien skal påbegynde
kælvningsforberedelse. I praksis vil modellen indebære,
at der kan være kvier, som ikke kommer på
græs.
Med henblik på at sikre overholdelsen af kravet om
afgræsning skal der ifølge det foreslåede stk. 2
for den enkelte kvie ske registrering af, hvilke datoer kvien har
haft adgang til græsarealer i mindst 6 timer.
Til nr. 3
Der foreslås indsat en overgangsbestemmelse for kravet
om modtagerafsnit for nyankomne kalve, idet kravet foreslås
fastsat i loven i stedet for som anbefalet af arbejdsgruppen i
regler udstedt i medfør af loven. Der er derfor behov for at
fastsætte en overgangsbestemmelse i loven.
Til nr. 4
Der foreslås indsat en overgangsbestemmelse for kravene
til græsningsarealers beskaffenhed og kravet om
modtagerafsnit for nyankomne kalve, idet kravene foreslås
fastsat i loven i stedet for som anbefalet af arbejdsgruppen i
regler udstedt i medfør af loven. Der er derfor behov for at
fastsætte en overgangsbestemmelse i loven.
Til nr. 5
Der foreslås indsat en overgangsbestemmelse for kravet
om modtagerafsnit for nyankomne kalve, idet kravet foreslås
fastsat i loven i stedet for som anbefalet af arbejdsgruppen i
regler udstedt i medfør af loven. Der er derfor behov for at
fastsætte en overgangsbestemmelse i loven.
Til nr. 6
Efter forslaget til lov om hold af malkekvæg og afkom af
malkekvæg som fremsat den 2. december 2009 finder loven
indtil den 1. juli 2024 ikke anvendelse på stalde, hvor
kreaturer står opbundet (bindestalde). Med
ændringsforslaget foreslås det, at udfasningsperioden
for bindestalde fastsættes til 12 år. Det
indebærer, at loven allerede fra den 1. juli 2022 vil finde
anvendelse på bindestalde.
Baggrunden for ændringsforslaget er, at
Justitsministeriet - bl.a. i lyset af, at der ikke fastsættes
krav om afgræsning i udfasningsperioden - finder det rimeligt
at forkorte udfasningsperioden for bindestalde.
Til nr. 7
Den foreslåede bestemmelse opstiller et krav om
afgræsning for malkekøer og kvier, der opstaldes under
staldforhold, der ikke lever op til lovens krav til
staldindretning. Efter det foreslåede stk. 1 skal køer
og kvier, der opstaldes under staldforhold, der ikke lever op til
lovens krav til staldindretning, have adgang til græsarealer
i mindst 150 dage i mindst 6 timer dagligt i perioden fra den 15.
april til og med den 31. oktober. Bestemmelsen indebærer
således, at der indføres krav om afgræsning,
indtil der på bedriften er etableret staldforhold, der
opfylder lovens krav. Bestemmelsen indebærer endvidere, at
der for bedrifter, der allerede ved lovens ikrafttræden
opfylder lovens krav til staldindretning, ikke stilles krav om
afgræsning.
Kravet om afgræsning gælder ikke, hvis en af de
grunde til at holde dyrene på stald, som er opregnet i det
foreslåede stk. 2, er opfyldt. Det er således
tilfældet, hvis det er nødvendigt for at beskytte
dyrene mod unormale vejrforhold, hvis det er nødvendigt for
at beskytte marken mod skader ved unormale vejrforhold, hvis det er
nødvendigt for at beskytte dyrene mod alvorlige insekt-
eller parasitangreb, hvis dyrene skal insemineres, dog højst
i 30 døgn, eller hvis dyrene skal undersøges eller
behandles af veterinære årsager på en måde,
der nødvendiggør, at dyrene ikke opholder sig
udendørs.
Med henblik på at sikre overholdelsen af kravet om
afgræsning skal der ifølge det foreslåede stk. 3
for det enkelte kreatur ske registrering af, hvilke datoer det
enkelte kreatur har haft adgang til græsarealer, og af
datoerne for påbegyndelse og afslutning af opstaldning som
følge af grundene nævnt i stk. 2.
Til nr. 8
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 7.
Torsten Schack Pedersen
V nfmd.
Louise Schack Elholm V Erling Bonnesen V
Jens Kirk V Eyvind Vesselbo V
René Christensen DF fmd. Bent Bøgsted DF
Christian H. Hansen UFG Tage Leegaard KF
Bjarne Laustsen S Ole Vagn Christensen S
Vibeke Grave S Benny Engelbrecht S Kristen Touborg
SF Pia Olsen Dyhr SF Bente Dahl RV Per Clausen
EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
84
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | 1. udkast til betænkning |
4 | Ændringsforslag fra
justitsministeren |
5 | 2. udkast til betænkning |
6 | Henvendelse af 10/3-10 fra Danske
Slagtekalveproducenter |
7 | 3. udkast til betænkning |
8 | Økonomiske beregninger på
forskellige slagtekalvestalde fra Danske
Slagtekalveproducenter |
9 | Materiale fra mødet 14/10-10 med
Margit Bak Jensen, DJF, og Lars Larsen, DTU, og
repræsentanter for Danske Slagtekalveproducenter |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 84
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse
af ændringsforslag, som sikrer køernes adgang til at
komme på græs, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
2 | Spm. om de økonomiske konsekvenser
ved at indføre regler om, at køer og/eller kvier skal
på græs i sommerhalvåret, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvilke forhold der
vanskeliggør opfyldelsen af eventuelle regler om
afgræsning for kvier, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
4 | Spm. om, hvordan de 14 mia. kr., som
Venstres ordfører under 1. behandling sagde, det koster
landbruget at gennemføre lovforslaget, fordeler sig på
forskellige investeringer over årene, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om oversendelse af et notat, der
redegør for de forskellige gulvtypers beskaffenhed
sammenholdt med de dyrevelfærdsmæssige fordele, de
giver, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvilke økonomiske
konsekvenser det vil have for landbrugserhvervet, hvis bindestalde
forbydes/udfases tidligere end det, der er lagt op til i
lovforslaget, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse
af ændringsforslag om krav om afgræsning for kvier, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om udfasning bindestalde 2 år
tidligere end foreslået, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvor mange stalde der allerede i
dag opfylder de krav til staldindretning, som lovforslaget stiller,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvor mange stalde der ikke i dag
opfylder de krav til staldindretning, som lovforslaget stiller, og
hvor mange køer/kvier, der opstaldes i dem, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm., om ministeren vil yde teknisk
bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der stiller
krav om, at de køer/kvier, der i dag opstaldes under
staldforhold, der ikke lever op til kravene i lovforslaget, skal
på græs, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. om kommentar til henvendelse af
10/3-10 fra Danske Slagtekalveproducenter, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om redegørelse for kalvenes
konkurrencesituation omkring patteautomaterne, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om redegørelse for
medicinforbrug og dødelighed i henholdsvis små og
større grupper af kalve, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
15 | Spm., om arbejdsgruppen har besøgt
slagtekalveproducenter i forbindelse med arbejdet med rapporten,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om oversendelse af det talepapir, der
lå til grund for besvarelsen af samrådsspm. A og B, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm., om større
gruppestørrelser kan imødekommes, hvis særlig
gode dyrevelfærdsmæssige forhold kan dokumenteres, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm., om større
gruppestørrelser kan tillades, hvis særlig gode
dyrevelfærdsmæssige forhold kan dokumenteres, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse
af ændringsforslag, der fastsætter regler om
større gruppestørrelser, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
20 | Spm. om, hvor mange kvæg der
årligt køres til destruktion, til
justitsministeren |
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
84
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. om de
dyrevelfærdsmæssige fordele ved opstaldning af kalve
parvis eller i små grupper, til justitsministeren |
B | Samrådsspm. om tilladelse til
opstaldning af kalve i grupper større end 12, til
justitsministeren |
Bilag 2
Tre af udvalgets
spørgsmål og ministerens svar herpå
Spørgsmålene og svarene er optrykt efter
ønske fra udvalget.
Spørgsmål 17:
Vil ministeren redegøre for en model, hvor
slagtekalveproducenternes ønske om større
gruppestørrelser kan imødekommes, hvis særlige
gode dyrevelfærdsmæssige forhold kan
dokumenteres?
Svar:
Forslag til lov om hold af malkekvæg og afkom af
malkekvæg bygger som bekendt på en rapport afgivet i
februar 2009 af Justitsministeriets arbejdsgruppe om hold af
malkekvæg. Arbejdsgruppen anbefaler, at der fastsættes
en række mindstekrav til hold af malkekvæg.
Mindstekravene, som præsenteres i rapporten, vedrører
navnlig de fysiske rammer for hold af malkekvæg.
Arbejdsgruppen anfører i den forbindelse, at gode fysiske
rammer vil bidrage til at løfte dyrevelfærden, men
selv de bedste rammer er ikke tilstrækkelige til at garantere
en høj dyrevelfærd i alle besætninger. Dette
underbygges af, at videnskabelige undersøgelser og praktiske
erfaringer peger på, at der er en stor spredning i niveauet
af dyrevelfærd blandt besætninger, hvor rammerne er
relativt ens. Denne spredning hænger bl.a. sammen med
forskellen i færdigheder og omhu hos de landmænd og
medarbejdere, der har ansvaret for pasningen af dyrene.
Arbejdsgruppen anbefaler derfor i rapporten, at reglerne
vedrørende de fysiske rammer for hold af malkekvæg
suppleres med regler, der sikrer, at der bliver holdt øje
med dyrenes velfærd, og at der bliver grebet ind, hvis
indikatorer vedrørende den enkelte besætning viser et
uacceptabelt niveau af problemer, herunder i forekomsten af
lidelsesvoldende sygdomme. Samtidig erkender arbejdsgruppen, at
systemer til vurdering af dyrevelfærden på
besætningsniveau både forskningsmæssigt og som
redskab for myndighedernes velfærdskontrol endnu ikke er
færdigudviklede.
Arbejdsgruppen anbefaler, at der foreløbigt arbejdes
med at udvikle dødelighed, slagtefund og klovlidelser som
indikatorer for velfærden på besætningsniveau, og
at gennemførelsen af et dyrebaseret indikatorprogram
bør ske i forbindelse med det igangværende arbejde
vedrørende indførsel af egenkontrol med
dyrevelfærd.
Der henvises til rapportens kapitel 12.
Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at
justitsministeren med hjemmel i dyreværnslovens § 4 b
kan fastsætte regler om gennemførelse af egenkontrol
med dyrevelfærd i landbrugsbesætninger.
Justitsministeriet har til hensigt inden for kort tid at udstede en
bekendtgørelse om egenkontrol, som vil gælde for
større svine- og kvægbesætninger.
Bekendtgørelsen pålægger den ansvarlige for
besætningen pligt til at sørge for, at der
udføres egenkontrol, der sikrer, at lovgivningen på
dyrevelfærdsområdet og forskrifter, der udstedes i
medfør heraf, opfyldes. Bekendtgørelsen vil i
første omgang ikke indeholde regler om registrering og
indberetning af velfærdsindikatorer, da disse endnu ikke er
færdigudviklede. Justitsministeriet arbejder dog i samarbejde
med Fødevarestyrelsen og branchen på at udvikle
indikatorer, som vil kunne indgå i egenkontrollen, herunder
indikatorer, som vil kunne finde anvendelse på
kvægbesætninger.
Da der således endnu ikke er udviklet anvendelige
redskaber til at måle dyrevelfærden på
besætningsniveau, kan der ikke på nuværende
tidspunkt opstilles en model, hvor den tilladte størrelse af
grupper af kalve på op til otte uger afhænger af, hvor
gode dyrevelfærdsmæssige forhold den
besætningsansvarlige kan dokumentere. En sådan model
vil dog på sigt kunne udvikles i forlængelse af
arbejdet med udvikling af velfærdsindikatorer, der som
nævnt pågår i et samarbejde mellem
Justitsministeriet, Fødevarestyrelsen og branchen.
Det er i den forbindelse Justitsministeriets opfattelse, at
modellen i givet fald bør opbygges således, at der som
udgangspunkt ikke fastsættes krav til størrelsen af
grupper af kalve, men at et krav om mindre grupper af kalve kan
være et led i en handlingsplan, som en
besætningsansvarlig pålægges at udarbejde, hvis
der f.eks. er en høj dødelighed på en
besætning som følge af en høj forekomst af
smitsomme sygdomme.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 18 vedrørende lovforslaget.
Spørgsmål 18:
Vil ministeren give tilsagn til at anvende en model, hvor
større gruppestørrelser kan tillades, hvis
særlig gode dyrevelfærdsmæssige forhold kan
dokumenteres, i den kommende bekendtgørelse?
Svar:
Som det fremgår af pkt. 6.1.3 og 6.2 i de almindelige
bemærkninger til forslag til lov om hold af malkekvæg
og afkom af malkekvæg - og som det er anført ved
besvarelsen af spørgsmål nr. 12 vedrørende
lovforslaget - har Justitsministeriet hidtil haft til hensigt i
medfør af den vedtagne lov at udstede en regel om, at
størrelsen af grupper, såfremt kalve gruppeopstaldes,
ikke må overstige 12 kalve, indtil kalvene er 8 uger
gamle.
Under behandlingen af lovforslaget er der imidlertid
fremkommet oplysninger om opstaldningen af kalve, herunder navnlig
i den specialiserede slagtekalveproduktion, som giver
Justitsministeriet anledning til at genoverveje
spørgsmålet. Det er bl.a. kommet frem, at der
pågår en strukturudvikling på området i
retning af opstaldning af kalve i større grupper, og at der
derfor findes staldbygninger, som kun vanskeligt kan ombygges,
således at bygningerne på en hensigtsmæssig
måde kan anvendes til små grupper af kalve. Ombygningen
vil desuden kunne have betydelige økonomiske konsekvenser
for ejerne. Der er endvidere fremkommet oplysninger, der
umiddelbart tyder på, at besætninger, hvor kalvene
holdes i større grupper, kan drives på en sådan
måde, at kalvedødeligheden og kalvenes tilvækst
er uforandret sammenlignet med besætninger, hvor kalvene
holdes i mindre grupper.
Justitsministeriet vil på den baggrund ikke
fastsætte en regel om den maksimale størrelse af
grupper, såfremt kalve gruppeopstaldes, i de regler, der
fastsættes i medfør af den vedtagne lov om hold af
malkekvæg og afkom af malkekvæg. Justitsministeriet vil
derimod arbejde for, at der på sigt udvikles
velfærdsindikatorer, som kan anvendes til at måle
dyrevelfærden på bl.a. besætninger med
slagtekalve. Et krav om mindre grupper af kalve vil i den
forbindelse kunne være et led i en handlingsplan, som en
besætningsansvarlig pålægges at udarbejde, hvis
der f.eks. er en høj dødelighed på
besætningen som følge af en høj forekomst af
smitsomme sygdomme.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 17 vedrørende lovforslaget.
Spørgsmål 19:
Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et
ændringsforslag, der fastsætter regler om at
større gruppestørrelser kan imødekommes, hvis
særlig gode dyrevelfærdsmæssige forhold kan
dokumenteres?
Svar:
Som det fremgår af den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 17 vedrørende lovforslaget, kan
der ikke på nuværende tidspunkt opstilles en model,
hvor den tilladte størrelse af grupper af kalve på op
til otte uger afhænger af, hvor gode
dyrevelfærdsmæssige forhold den
besætningsansvarlige kan dokumentere. Det skyldes, at der
endnu ikke er udviklet anvendelige redskaber til at måle
dyrevelfærden på besætningsniveau.
Som oplyst ved den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 18 vedrørende lovforslaget har
Justitsministeriet på baggrund af oplysninger, der er
fremkommet under behandlingen af lovforslaget, fundet anledning til
at genoverveje spørgsmålet om gruppeopstaldning af
kalve. Justitsministeriet vil således ikke fastsætte en
regel om den maksimale størrelse på grupper,
såfremt kalve gruppeopstaldes, i de regler, der udstedes i
medfør af den vedtagne lov om hold af malkekvæg og
afkom af malkekvæg. Justitsministeriet vil derimod arbejde
for, at der på sigt udvikles velfærdsindikatorer, som
kan anvendes til at måle dyrevelfærden på bl.a.
besætninger med slagtekalve. Et krav om mindre grupper af
kalve vil i den forbindelse kunne være et led i en
handlingsplan, som en besætningsansvarlig
pålægges at udarbejde, hvis der f.eks. er en høj
dødelighed på besætningen som følge af en
høj forekomst af smitsomme sygdomme.