L 84 Forslag til lov om hold af malkekvæg og afkom af malkekvæg.

Af: Justitsminister Brian Mikkelsen (KF)
Udvalg: Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 21-04-2010

Afgivet: 21-04-2010

Betænkning afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 21. april 2010

20091_l84_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 21. april 2010

1. Ændringsforslag

Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 3-6. Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 7 og 8.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 2. december 2009 og var til 1. behandling den 11. december 2009. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring. Den 30. november 2009 sendte justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Ekspertmøde

Udvalget har den 14. april 2010 holdt et ekspertmøde om lovforslaget med deltagelse af repræsentanter for Danske Slagtekalveproducenter, Margit Bak Jensen, DJF, og Lars Larsen, DTU.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Danske Slagtekalveproducenter.


Justitsministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.


Samråd

Udvalget har stillet 2 spørgsmål til justitsministeren til mundtlig besvarelse. Ministeren har besvaret spørgsmålene i et samråd med udvalget den 23. marts 2010. Ministeren har i forlængelse af samrådet overgivet udvalget det talepapir, der lå til grund for ministerens besvarelse af spørgsmålene.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 20 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret med undtagelse af 1 spørgsmål, som forventes besvaret inden 2. behandling.


Tre af udvalgets spørgsmål og justitsministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.


3. Indstillinger

Et mindretal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de under nr. 1, 2, 7 og 8 stillede ændringsforslag.


Et andet mindretal i udvalget (S) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de under nr. 7 og 8 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de under nr. 1-6 stillede ændringsforslag.


Et tredje mindretal i udvalget (SF) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de under nr. 1, 2, 7 og 8 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de under nr. 3-6 stillede ændringsforslag.


Et fjerde mindretal i udvalget (RV) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.


Et femte mindretal i udvalget (EL og Christian H. Hansen (UFG)) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.


Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Ny paragraf

Af et mindretal (EL), tiltrådt af et mindretal (SF, RV og Christian H. Hansen (UFG)):

1) Efter § 26 indsættes i kapitel 3 som ny paragraf:

»§ 01 . Køer skal have adgang til græsarealer i mindst 150 dage i mindst 6 timer dagligt i perioden fra den 15. april til og med den 31. oktober, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Køerne kan holdes på stald,

1) hvis det er nødvendigt for at beskytte dyrene mod unormale vejrforhold,

2) hvis det er nødvendigt for at beskytte marken mod skader ved unormale vejrforhold,

3) hvis det er nødvendigt for at beskytte dyrene mod alvorlige insekt- eller parasitangreb,

4) hvis dyret skal insemineres, dog højst i 30 døgn, eller

5) hvis dyret skal undersøges eller behandles af veterinære årsager på en måde, der nødvendiggør, at dyret ikke opholder sig udendørs.



Stk. 3. Der skal for den enkelte ko ske registrering af,

1) hvilke datoer den enkelte ko har haft adgang til græsarealer, og

2) datoerne for påbegyndelse og afslutning af opstaldning som følge af de grunde, der er nævnt i stk. 2.«



[Krav om afgræsning for køer]

Ny paragraf

Af et mindretal (EL), tiltrådt af et mindretal (SF, RV og Christian H. Hansen (UFG)):

2) Efter § 32 indsættes i kapitel 5 som ny paragraf:

»§ 02 . Besætningens kvier skal samlet set have adgang til græsarealer i mindst 120 dage pr. kvie i mindst 6 timer dagligt i perioden fra den 15. april til og med den 31. oktober.

Stk. 2. Der skal for den enkelte kvie ske registrering af, hvilke datoer kvien har haft adgang til græsarealer i mindst 6 timer.«

[Krav om afgræsning for kvier]

Til § 38

Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af S og SF):

3) I stk. 2 ændres »§§ 28 og 30« til: »§§ 28, 30 og 34«.

[Ændring af overgangsbestemmelse]

Til § 39

Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af S og SF):

4) Stk. 3, 1. pkt., affattes således:

»For bedrifter som nævnt i stk. 1 finder § 13, stk. 1, 2. pkt., og stk. 3, § 24, stk. 2, § 25, stk. 1, 3. pkt., § 27, stk. 1-3, og §§ 28, 30 og 34 først anvendelse fra den 1. juli 2024.«


[Ændring af overgangsbestemmelse]

Til § 40

Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af S og SF):

5) I stk. 1 ændres »§§ 28 og 30« til: »§§ 28, 30 og 34«.

[Ændring af overgangsbestemmelse]

Til § 41

Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af S og SF):

6) I stk. 1 ændres »indtil den 1. juli 2024« til: »indtil den 1. juli 2022«.

[Afkortning af udfasningsperiode for bindestalde]

Til § 42

Af et mindretal (S), tiltrådt af et mindretal (SF, RV, EL og Christian H. Hansen (UFG)):

7) Paragraffen affattes således:

»§ 42. Køer og kvier, der opstaldes under staldforhold, der ikke opfylder lovens krav til staldindretning, skal have adgang til græsarealer i mindst 150 dage i mindst 6 timer dagligt i perioden fra den 15. april til og med den 31. oktober, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Kreaturerne kan holdes på stald,

1) hvis det er nødvendigt for at beskytte dyrene mod unormale vejrforhold,

2) hvis det er nødvendigt for at beskytte marken mod skader ved unormale vejrforhold,

3) hvis det er nødvendigt for at beskytte dyrene mod alvorlige insekt- eller parasitangreb,

4) hvis dyrene skal insemineres, dog højst i 30 døgn, eller

4) hvis dyrene skal undersøges eller behandles af veterinære årsager på en måde, der nødvendiggør, at dyrene ikke opholder sig udendørs.



Stk. 3. Der skal for det enkelte kreatur ske registrering af,

1) hvilke datoer det enkelte kreatur har haft adgang til græsarealer, og

2) datoerne for påbegyndelse og afslutning af opstaldning som følge af de grunde, der er nævnt i stk. 2.«



[Krav om afgræsning for køer og kvier]

Til § 43

Af et mindretal (S), tiltrådt af et mindretal (SF, RV, EL og Christian H. Hansen (UFG)):

8) Paragraffen udgår.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7]

Bemærkninger

Til nr. 1

Den foreslåede bestemmelse opstiller et krav om afgræsning for alle malkekøer. I det foreslåede stk. 1 fastsættes krav om, at køer skal have adgang til græsarealer i mindst 150 dage i mindst 6 timer dagligt i perioden fra den 15. april til og med den 31. oktober.


Kravet om afgræsning gælder ikke, hvis en af de grunde til at holde dyrene på stald, som er opregnet i det foreslåede stk. 2, er opfyldt. Det er således tilfældet, hvis det er nødvendigt for at beskytte dyrene mod unormale vejrforhold, hvis det er nødvendigt for at beskytte marken mod skader ved unormale vejrforhold, hvis det er nødvendigt for at beskytte dyrene mod alvorlige insekt- eller parasitangreb, hvis dyret skal insemineres, dog højst i 30 døgn, eller hvis dyret skal undersøges eller behandles af veterinære årsager på en måde, der nødvendiggør, at dyret ikke opholder sig udendørs.


Med henblik på at sikre overholdelsen af kravet om afgræsning skal der ifølge det foreslåede stk. 3 for den enkelte ko ske registrering af, hvilke datoer den enkelte ko har haft adgang til græsarealer, og af datoerne for påbegyndelse og afslutning af opstaldning som følge af grundene nævnt i stk. 2.


Til nr. 2

Den foreslåede bestemmelse opstiller et krav om afgræsning for kvier. I det foreslåede stk. 1 fastsættes krav om, at en besætnings kvier samlet set skal have adgang til græsarealer i mindst 120 dage pr. kvie i mindst 6 timer dagligt i perioden fra den 15. april til og med den 31. oktober. Den 15. april og den 31. oktober medregnes i afgræsningsperioden.


Bestemmelsen indeholder mulighed for, at en del af kvierne er på græs, mens en anden del kan blive på stald. Den ansvarlige for bedriften kan vælge, hvilke kvier der skal på græs, og den ansvarlige for bedriften kan dermed tage hensyn til de kvier, hvis vækstforløb er i konflikt med de naturlige græsningsperioder. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis kvien er for ung, hvis kvien skal insemineres, eller hvis kvien skal påbegynde kælvningsforberedelse. I praksis vil modellen indebære, at der kan være kvier, som ikke kommer på græs.


Med henblik på at sikre overholdelsen af kravet om afgræsning skal der ifølge det foreslåede stk. 2 for den enkelte kvie ske registrering af, hvilke datoer kvien har haft adgang til græsarealer i mindst 6 timer.


Til nr. 3

Der foreslås indsat en overgangsbestemmelse for kravet om modtagerafsnit for nyankomne kalve, idet kravet foreslås fastsat i loven i stedet for som anbefalet af arbejdsgruppen i regler udstedt i medfør af loven. Der er derfor behov for at fastsætte en overgangsbestemmelse i loven.


Til nr. 4

Der foreslås indsat en overgangsbestemmelse for kravene til græsningsarealers beskaffenhed og kravet om modtagerafsnit for nyankomne kalve, idet kravene foreslås fastsat i loven i stedet for som anbefalet af arbejdsgruppen i regler udstedt i medfør af loven. Der er derfor behov for at fastsætte en overgangsbestemmelse i loven.


Til nr. 5

Der foreslås indsat en overgangsbestemmelse for kravet om modtagerafsnit for nyankomne kalve, idet kravet foreslås fastsat i loven i stedet for som anbefalet af arbejdsgruppen i regler udstedt i medfør af loven. Der er derfor behov for at fastsætte en overgangsbestemmelse i loven.


Til nr. 6

Efter forslaget til lov om hold af malkekvæg og afkom af malkekvæg som fremsat den 2. december 2009 finder loven indtil den 1. juli 2024 ikke anvendelse på stalde, hvor kreaturer står opbundet (bindestalde). Med ændringsforslaget foreslås det, at udfasningsperioden for bindestalde fastsættes til 12 år. Det indebærer, at loven allerede fra den 1. juli 2022 vil finde anvendelse på bindestalde.


Baggrunden for ændringsforslaget er, at Justitsministeriet - bl.a. i lyset af, at der ikke fastsættes krav om afgræsning i udfasningsperioden - finder det rimeligt at forkorte udfasningsperioden for bindestalde.


Til nr. 7

Den foreslåede bestemmelse opstiller et krav om afgræsning for malkekøer og kvier, der opstaldes under staldforhold, der ikke lever op til lovens krav til staldindretning. Efter det foreslåede stk. 1 skal køer og kvier, der opstaldes under staldforhold, der ikke lever op til lovens krav til staldindretning, have adgang til græsarealer i mindst 150 dage i mindst 6 timer dagligt i perioden fra den 15. april til og med den 31. oktober. Bestemmelsen indebærer således, at der indføres krav om afgræsning, indtil der på bedriften er etableret staldforhold, der opfylder lovens krav. Bestemmelsen indebærer endvidere, at der for bedrifter, der allerede ved lovens ikrafttræden opfylder lovens krav til staldindretning, ikke stilles krav om afgræsning.


Kravet om afgræsning gælder ikke, hvis en af de grunde til at holde dyrene på stald, som er opregnet i det foreslåede stk. 2, er opfyldt. Det er således tilfældet, hvis det er nødvendigt for at beskytte dyrene mod unormale vejrforhold, hvis det er nødvendigt for at beskytte marken mod skader ved unormale vejrforhold, hvis det er nødvendigt for at beskytte dyrene mod alvorlige insekt- eller parasitangreb, hvis dyrene skal insemineres, dog højst i 30 døgn, eller hvis dyrene skal undersøges eller behandles af veterinære årsager på en måde, der nødvendiggør, at dyrene ikke opholder sig udendørs.


Med henblik på at sikre overholdelsen af kravet om afgræsning skal der ifølge det foreslåede stk. 3 for det enkelte kreatur ske registrering af, hvilke datoer det enkelte kreatur har haft adgang til græsarealer, og af datoerne for påbegyndelse og afslutning af opstaldning som følge af grundene nævnt i stk. 2.


Til nr. 8

Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 7.


Torsten Schack Pedersen V nfmd. Louise Schack Elholm V Erling Bonnesen V Jens Kirk V Eyvind Vesselbo V René Christensen DF fmd. Bent Bøgsted DF Christian H. Hansen UFG Tage Leegaard KF Bjarne Laustsen S Ole Vagn Christensen S Vibeke Grave S Benny Engelbrecht S Kristen Touborg SF Pia Olsen Dyhr SF Bente Dahl RV Per Clausen EL

Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
2
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 84

Bilagsnr.


Titel


1
Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
1. udkast til betænkning
4
Ændringsforslag fra justitsministeren
5
2. udkast til betænkning
6
Henvendelse af 10/3-10 fra Danske Slagtekalveproducenter
7
3. udkast til betænkning
8
Økonomiske beregninger på forskellige slagtekalvestalde fra Danske Slagtekalveproducenter
9
Materiale fra mødet 14/10-10 med Margit Bak Jensen, DJF, og Lars Larsen, DTU, og repræsentanter for Danske Slagtekalveproducenter


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 84


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, som sikrer køernes adgang til at komme på græs, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om de økonomiske konsekvenser ved at indføre regler om, at køer og/eller kvier skal på græs i sommerhalvåret, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om, hvilke forhold der vanskeliggør opfyldelsen af eventuelle regler om afgræsning for kvier, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om, hvordan de 14 mia. kr., som Venstres ordfører under 1. behandling sagde, det koster landbruget at gennemføre lovforslaget, fordeler sig på forskellige investeringer over årene, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om oversendelse af et notat, der redegør for de forskellige gulvtypers beskaffenhed sammenholdt med de dyrevelfærdsmæssige fordele, de giver, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om, hvilke økonomiske konsekvenser det vil have for landbrugserhvervet, hvis bindestalde forbydes/udfases tidligere end det, der er lagt op til i lovforslaget, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag om krav om afgræsning for kvier, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om udfasning bindestalde 2 år tidligere end foreslået, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om, hvor mange stalde der allerede i dag opfylder de krav til staldindretning, som lovforslaget stiller, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om, hvor mange stalde der ikke i dag opfylder de krav til staldindretning, som lovforslaget stiller, og hvor mange køer/kvier, der opstaldes i dem, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der stiller krav om, at de køer/kvier, der i dag opstaldes under staldforhold, der ikke lever op til kravene i lovforslaget, skal på græs, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om kommentar til henvendelse af 10/3-10 fra Danske Slagtekalveproducenter, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om redegørelse for kalvenes konkurrencesituation omkring patteautomaterne, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om redegørelse for medicinforbrug og dødelighed i henholdsvis små og større grupper af kalve, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm., om arbejdsgruppen har besøgt slagtekalveproducenter i forbindelse med arbejdet med rapporten, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om oversendelse af det talepapir, der lå til grund for besvarelsen af samrådsspm. A og B, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm., om større gruppestørrelser kan imødekommes, hvis særlig gode dyrevelfærdsmæssige forhold kan dokumenteres, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm., om større gruppestørrelser kan tillades, hvis særlig gode dyrevelfærdsmæssige forhold kan dokumenteres, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, der fastsætter regler om større gruppestørrelser, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm. om, hvor mange kvæg der årligt køres til destruktion, til justitsministeren


Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 84


Samråds-spm.nr.
Titel
A
Samrådsspm. om de dyrevelfærdsmæssige fordele ved opstaldning af kalve parvis eller i små grupper, til justitsministeren
B
Samrådsspm. om tilladelse til opstaldning af kalve i grupper større end 12, til justitsministeren


Bilag 2

Tre af udvalgets spørgsmål og ministerens svar herpå


Spørgsmålene og svarene er optrykt efter ønske fra udvalget.


Spørgsmål 17:

Vil ministeren redegøre for en model, hvor slagtekalveproducenternes ønske om større gruppestørrelser kan imødekommes, hvis særlige gode dyrevelfærdsmæssige forhold kan dokumenteres?


Svar:

Forslag til lov om hold af malkekvæg og afkom af malkekvæg bygger som bekendt på en rapport afgivet i februar 2009 af Justitsministeriets arbejdsgruppe om hold af malkekvæg. Arbejdsgruppen anbefaler, at der fastsættes en række mindstekrav til hold af malkekvæg. Mindstekravene, som præsenteres i rapporten, vedrører navnlig de fysiske rammer for hold af malkekvæg. Arbejdsgruppen anfører i den forbindelse, at gode fysiske rammer vil bidrage til at løfte dyrevelfærden, men selv de bedste rammer er ikke tilstrækkelige til at garantere en høj dyrevelfærd i alle besætninger. Dette underbygges af, at videnskabelige undersøgelser og praktiske erfaringer peger på, at der er en stor spredning i niveauet af dyrevelfærd blandt besætninger, hvor rammerne er relativt ens. Denne spredning hænger bl.a. sammen med forskellen i færdigheder og omhu hos de landmænd og medarbejdere, der har ansvaret for pasningen af dyrene.


Arbejdsgruppen anbefaler derfor i rapporten, at reglerne vedrørende de fysiske rammer for hold af malkekvæg suppleres med regler, der sikrer, at der bliver holdt øje med dyrenes velfærd, og at der bliver grebet ind, hvis indikatorer vedrørende den enkelte besætning viser et uacceptabelt niveau af problemer, herunder i forekomsten af lidelsesvoldende sygdomme. Samtidig erkender arbejdsgruppen, at systemer til vurdering af dyrevelfærden på besætningsniveau både forskningsmæssigt og som redskab for myndighedernes velfærdskontrol endnu ikke er færdigudviklede.


Arbejdsgruppen anbefaler, at der foreløbigt arbejdes med at udvikle dødelighed, slagtefund og klovlidelser som indikatorer for velfærden på besætningsniveau, og at gennemførelsen af et dyrebaseret indikatorprogram bør ske i forbindelse med det igangværende arbejde vedrørende indførsel af egenkontrol med dyrevelfærd.


Der henvises til rapportens kapitel 12.


Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at justitsministeren med hjemmel i dyreværnslovens § 4 b kan fastsætte regler om gennemførelse af egenkontrol med dyrevelfærd i landbrugsbesætninger. Justitsministeriet har til hensigt inden for kort tid at udstede en bekendtgørelse om egenkontrol, som vil gælde for større svine- og kvægbesætninger. Bekendtgørelsen pålægger den ansvarlige for besætningen pligt til at sørge for, at der udføres egenkontrol, der sikrer, at lovgivningen på dyrevelfærdsområdet og forskrifter, der udstedes i medfør heraf, opfyldes. Bekendtgørelsen vil i første omgang ikke indeholde regler om registrering og indberetning af velfærdsindikatorer, da disse endnu ikke er færdigudviklede. Justitsministeriet arbejder dog i samarbejde med Fødevarestyrelsen og branchen på at udvikle indikatorer, som vil kunne indgå i egenkontrollen, herunder indikatorer, som vil kunne finde anvendelse på kvægbesætninger.


Da der således endnu ikke er udviklet anvendelige redskaber til at måle dyrevelfærden på besætningsniveau, kan der ikke på nuværende tidspunkt opstilles en model, hvor den tilladte størrelse af grupper af kalve på op til otte uger afhænger af, hvor gode dyrevelfærdsmæssige forhold den besætningsansvarlige kan dokumentere. En sådan model vil dog på sigt kunne udvikles i forlængelse af arbejdet med udvikling af velfærdsindikatorer, der som nævnt pågår i et samarbejde mellem Justitsministeriet, Fødevarestyrelsen og branchen.


Det er i den forbindelse Justitsministeriets opfattelse, at modellen i givet fald bør opbygges således, at der som udgangspunkt ikke fastsættes krav til størrelsen af grupper af kalve, men at et krav om mindre grupper af kalve kan være et led i en handlingsplan, som en besætningsansvarlig pålægges at udarbejde, hvis der f.eks. er en høj dødelighed på en besætning som følge af en høj forekomst af smitsomme sygdomme.


Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 18 vedrørende lovforslaget.


Spørgsmål 18:

Vil ministeren give tilsagn til at anvende en model, hvor større gruppestørrelser kan tillades, hvis særlig gode dyrevelfærdsmæssige forhold kan dokumenteres, i den kommende bekendtgørelse?


Svar:

Som det fremgår af pkt. 6.1.3 og 6.2 i de almindelige bemærkninger til forslag til lov om hold af malkekvæg og afkom af malkekvæg - og som det er anført ved besvarelsen af spørgsmål nr. 12 vedrørende lovforslaget - har Justitsministeriet hidtil haft til hensigt i medfør af den vedtagne lov at udstede en regel om, at størrelsen af grupper, såfremt kalve gruppeopstaldes, ikke må overstige 12 kalve, indtil kalvene er 8 uger gamle.


Under behandlingen af lovforslaget er der imidlertid fremkommet oplysninger om opstaldningen af kalve, herunder navnlig i den specialiserede slagtekalveproduktion, som giver Justitsministeriet anledning til at genoverveje spørgsmålet. Det er bl.a. kommet frem, at der pågår en strukturudvikling på området i retning af opstaldning af kalve i større grupper, og at der derfor findes staldbygninger, som kun vanskeligt kan ombygges, således at bygningerne på en hensigtsmæssig måde kan anvendes til små grupper af kalve. Ombygningen vil desuden kunne have betydelige økonomiske konsekvenser for ejerne. Der er endvidere fremkommet oplysninger, der umiddelbart tyder på, at besætninger, hvor kalvene holdes i større grupper, kan drives på en sådan måde, at kalvedødeligheden og kalvenes tilvækst er uforandret sammenlignet med besætninger, hvor kalvene holdes i mindre grupper.


Justitsministeriet vil på den baggrund ikke fastsætte en regel om den maksimale størrelse af grupper, såfremt kalve gruppeopstaldes, i de regler, der fastsættes i medfør af den vedtagne lov om hold af malkekvæg og afkom af malkekvæg. Justitsministeriet vil derimod arbejde for, at der på sigt udvikles velfærdsindikatorer, som kan anvendes til at måle dyrevelfærden på bl.a. besætninger med slagtekalve. Et krav om mindre grupper af kalve vil i den forbindelse kunne være et led i en handlingsplan, som en besætningsansvarlig pålægges at udarbejde, hvis der f.eks. er en høj dødelighed på besætningen som følge af en høj forekomst af smitsomme sygdomme.


Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 17 vedrørende lovforslaget.


Spørgsmål 19:

Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der fastsætter regler om at større gruppestørrelser kan imødekommes, hvis særlig gode dyrevelfærdsmæssige forhold kan dokumenteres?


Svar:

Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 17 vedrørende lovforslaget, kan der ikke på nuværende tidspunkt opstilles en model, hvor den tilladte størrelse af grupper af kalve på op til otte uger afhænger af, hvor gode dyrevelfærdsmæssige forhold den besætningsansvarlige kan dokumentere. Det skyldes, at der endnu ikke er udviklet anvendelige redskaber til at måle dyrevelfærden på besætningsniveau.


Som oplyst ved den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 18 vedrørende lovforslaget har Justitsministeriet på baggrund af oplysninger, der er fremkommet under behandlingen af lovforslaget, fundet anledning til at genoverveje spørgsmålet om gruppeopstaldning af kalve. Justitsministeriet vil således ikke fastsætte en regel om den maksimale størrelse på grupper, såfremt kalve gruppeopstaldes, i de regler, der udstedes i medfør af den vedtagne lov om hold af malkekvæg og afkom af malkekvæg. Justitsministeriet vil derimod arbejde for, at der på sigt udvikles velfærdsindikatorer, som kan anvendes til at måle dyrevelfærden på bl.a. besætninger med slagtekalve. Et krav om mindre grupper af kalve vil i den forbindelse kunne være et led i en handlingsplan, som en besætningsansvarlig pålægges at udarbejde, hvis der f.eks. er en høj dødelighed på besætningen som følge af en høj forekomst af smitsomme sygdomme.