Fremsat den 26. november 2009 af
miljøministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om udstykning og salg af visse
sommerhusgrunde tilhørende staten
§ 1.
De dele af matr. nr. 148 m og 90 a Sdr. Nissum Mark, Sdr. Nissum,
matr. nr. 61 b, 90 u og 92 c Hune By, Hune, og matr. nr. 1 a og 7 a
Nr. Bratbjerg, Tranum, der fremgår af lovens bilag 1, kan ved
udstykning opdeles i individuelle ejendomme eller i større
ejendomme. Der vil dog maksimalt kunne udstykkes én ejendom
for hvert sommerhus, der var opført ved lovens
ikrafttræden.
§ 2.
Udstykning efter loven er ikke omfattet af udstykningsforbuddene i
§ 8 i lov om naturbeskyttelse og i § 12 i lov
om skove.
Stk. 2. Udstykning
efter loven kan gennemføres uden, at der skal tilvejebringes
en lokalplan efter reglerne i lov om planlægning.
Bestemmelser i eksisterende lokalplaner, der forbyder udstykning af
statsligt ejede arealer, ophæves for så vidt
angår udstykning efter loven.
Stk. 3. Udstykning
efter loven foretages i øvrigt efter reglerne i
udstykningsloven.
§ 3.
Miljøministeren kan sælge de ejendomme, der er
udstykket efter loven til ejerne af de sommerhuse, der er
opført herpå, eller en juridisk person ejet af disse,
uden offentligt udbud.
§ 4.
Loven træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Lovtidende.
Bilag 1
Bjerghuse
Holstebro Kommune,
Sdr. Nissum Mark, Sdr. Nissum
Del af matr. nr. 90 a
Matr. nr. 148 m
[- - - ] Område, hvor der gælder udstykningsforbud
efter naturbeskyttelseslovens § 8 eller skovlovens §
12.
Blokhus
Jammerbugt Kommune
Hune By, Hune
Del af matr. nr. 61 b
[- - - ] Område, hvor der gælder udstykningsforbud
efter naturbeskyttelseslovens § 8 eller skovlovens §
12.
Ejstrup Strand
Jammerbugt Kommune
Nr. Bratbjerg, Tranum
Del af matr. nr. 7 a
[- - - ] Område, hvor der gælder udstykningsforbud
efter naturbeskyttelseslovens § 8 eller skovlovens §
12.
Rødhus - Nordlig del
Jammerbugt Kommune
Hune By, Hune
Del af matr. nr. 92 c
[- - - ] Område, hvor der gælder udstykningsforbud
efter naturbeskyttelseslovens § 8 eller skovlovens §
12.
[. _ . _ . ] Område, hvor der gælder
udstykningsforbud efter lokalplan.
Rødhus - Sydlig del
Jammerbugt Kommune
Hune By, Hune
Del af matr. nr. 90 u
[- - - ] Område, hvor der gælder udstykningsforbud
efter naturbeskyttelseslovens § 8 eller skovlovens §
12.
[. __ .__ . ] Område, hvor der gælder
udstykningsforbud efter lokalplan.
Tranum Strand
Jammerbugt Kommune
Nr. Bratbjerg, Tranum
Del af matr. nr. 1 a
[- - - ] Område, hvor der gælder udstykningsforbud
efter naturbeskyttelseslovens § 8 eller skovlovens §
12.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.Indledning
1.1 Lovforslagets
hovedindhold
Lovforslaget vil give sommerhusejere mulighed for at
købe de sommerhusgrunde langs den jyske vestkyst, som deres
hus ligger på, og som de nu lejer af staten. Med henblik
herpå giver forslaget hjemmel til udstykning af statens
sommerhusgrunde på klitfredede og fredskovspligtige arealer,
som efter naturbeskyttelsesloven og skovloven er underlagt
udstykningsforbud.
1.2 Baggrund for
lovforslaget
Det er regeringens opfattelse, at udlejning af sommerhusgrunde
ikke er en statslig opgave. Af de i alt 568 sommerhusgrunde, som
staten ejer eller har ejet, og som for næsten alles
vedkommende er beliggende i lokalplanlagte sommerhusområder,
er ca. 282 solgt eller sat til salg, eller salg er under
forberedelse. Det gælder f.eks. ca. 70 sommerhusgrunde i
Rødhus Klit, som efter seneste gennemgang af fredskovens
udstrækning ikke er omfattet af fredskovspligt, men som er
omfattet af lokalplanens udstykningsforbud. De resterende ca. 286
sommerhusgrunde er beliggende på arealer, som ikke
umiddelbart kan udstykkes og sælges. Det drejer sig for
størstedelens vedkommende om arealer med fredskovspligt og
for ca. 50 sommerhusgrundes vedkommende med klitfredning.
Sommerhusgrundene er beliggende langs den jyske vestkyst ved
Blokhus Klitplantage, Rødhus Klit, Tranum/Ejstrup Strand og
Bjerghuse ved Fjand.
Forslaget gør det muligt at udstykke disse 286
sommerhusgrunde, der er omfattet af fredskovspligt eller
klitfredning, og som er omfattet af lovens bilag 1. Endvidere
gøres det muligt at udstykke ovennævnte 70
sommerhusgrunde i Rødhus Klit, som er omfattet af
udstykningsforbud i lokalplanen.
2.Hovedpunkter i lovforslaget
2.1 Gældende ret
Ved udstykning forstås i henhold til udstykningsloven,
at det registreres i matriklen, at et areal fraskilles en eller
flere samlede faste ejendomme og fremtidig udgør en ny
samlet fast ejendom.
Skovloven indeholder i § 12 et forbud mod udstykning
eller formindskelse ved arealoverførsel af
sammenhængende fredskovspligtige arealer. Ifølge
skovlovens § 38 kan miljøministeren dispensere fra
bestemmelsen, når særlige grunde taler for det. Efter
praksis gives der dispensation til udstykning af fredskovspligtige
arealer, hvis der er tale om dele på mindst 50 ha på
gode jorder og 200-300 ha på ringere jorder. Desuden gives
under nærmere betingelser dispensation til udstykning af
mindre parceller som f.eks. nedlagte skovtjenestesteder mv.
Naturbeskyttelsesloven indeholder i § 8 et forbud
mod at foretage ændring i tilstanden af klitfredede arealer.
Der må bl.a. ikke opføres bebyggelse, tilplantes,
hegnes, mv., og det fremgår direkte, at der ikke må
foretages udstykning, matrikulering eller arealoverførsel,
hvorved der fastlægges skel. Efter naturbeskyttelseslovens
§ 65 kan forbuddet fraviges i særlige
tilfælde.
Efter fast og langvarig praksis dispenseres kun fra
naturbeskyttelseslovens § 8, når der foreligger en
ganske særlig begrundelse herfor, herunder at der ikke ved en
dispensation skabes præcedensvirkning i strid med
bestemmelsens generelle formål.
For begge bestemmelsers vedkommende gælder, at der ikke
er etableret en praksis, der dækker udstykninger, som dette
forslag muliggør.
Hovedparten af de arealer, der er bebygget med sommerhuse er
lokalplanlagt og udlagt til sommerhusområde. Lokalplanerne
indeholder udstykningsforbud i overensstemmelse med bestemmelserne
i skovloven og naturbeskyttelsesloven. De på lovens kortbilag
viste arealer kan derfor kun udstykkes, hvis lokalplanerne
ændres på dette punkt. Endvidere vil udstykning
omfattet af § 1 i visse tilfælde kunne være
omfattet af lokalplanpligten efter planlovens § 13,
stk.2.
Statens ejendomme udbydes som hovedregel til salg ved
offentligt udbud. De bevilgende myndigheder kan dog give
tilslutning til, at denne regel i særlige tilfælde
fraviges.
Sommerhusgrundene er lejet ud til lejerne på kontrakter,
der fastsætter lejestørrelse m.v. Lejerne har mulighed
for at indgå 30-årige kontrakter.
Sommerhusgrundene, der lejes ud er ikke opmålt, men
størrelsen er fastsat som grundlag for kontrakterne i
størrelsesordener på 3.000 m2, 2.500 m2, 2000 m2 eller mindre. Ud over
lejefastsættelse indeholder kontrakterne almindelige
bestemmelser om opsigelse fra lejers side, mulighed for
overdragelse af lejemålet med samtykke fra udlejer,
bestemmelser om vejadgang, anvendelse og fremleje herunder at
bygningen må benyttes til privat fritidsbeboelse og ikke
må fremlejes erhvervsmæssigt, jf. lov om sommerhuse og
camping.
Kontrakterne indeholder bestemmelser om bygningerne, herunder
at bygningernes ydre kun må ændres med udlejers
tilladelse, bebyggelsen størrelse, arealernes anvendelse mv.
Kontrakternes bestemmelse om bygningernes indretning og udseende er
i overensstemmelse med gældende lokalplaner. Kontrakterne
indeholder tillige ordensbestemmelser, bestemmelser om at bygninger
skal fjernes ved lejemålets ophør og almindelige
misligholdelsesbestemmelser og bestemmelser i forbindelse med
pantsætning af bygningen.
2.2 Den foreslåede
ordning
Den foreslåede ordning skal muliggøre
privatisering og frasalg af statens sommerhusgrunde til ejerne af
de sommerhuse, der findes på grundene, uden at slække
på de hensyn til natur og landskab, der ligger bag de
generelle udstykningsforbud i skovloven og
naturbeskyttelsesloven.
Forslaget omfatter derfor alene udstykningsmulighederne for de
konkrete statslige arealer, der for hovedpartens vedkommende ved
lokalplan er udlagt som sommerhusområder, og som gennem mange
år har været bebygget med sommerhuse i privat eje. Den
nuværende anvendelse og zonestatus ændres ikke.
I lovforslaget afgrænses de arealer, der kan udstykkes i
individuelle parceller eller i større områder bebygget
med flere af de eksisterende sommerhuse, hvis sommerhusejerne
ønsker det. Forslaget fastsætter alene bestemmelser om
udstykningsmulighederne, mens klitfredning og fredskovspligt i
øvrigt opretholdes.
Nogle af arealerne er omfattet af naturbeskyttelseslovens
§ 3 om beskyttede naturtyper. Efter
naturbeskyttelseslovens § 3 er det ikke tilladt at
ændre tilstanden af de beskyttede arealer, men bestemmelsen
er ikke til hinder for fastlæggelse af nye skel. Med
lovforslaget vil der ikke ske ændring i den nuværende
anvendelse, og bestemmelsen i naturbeskyttelseslovens § 3
opretholdes uændret.
Enkelte af arealerne er beliggende i Natura 2000-områder
eller op ad sådanne områder. Lovforslaget vil ikke
ændre beskyttelsesniveauet for områderne, jf. pkt.
6.
Det vil blive sikret i forbindelse med salget, at
offentligheden skal kunne færdes i området som hidtil,
ved at Miljøministeriet tinglyser deklarationer på de
enkelte sommerhusgrunde om offentlighedens adgang og oprettelse af
grundejerforening mv. Adgangen kan også sikres ved
lokalplanlægning.
Det foreslås, at udstykning omfattet af lovforslagets
§ 1 skal kunne gennemføres uden tilvejebringelse
af en lokalplan, og at udstykningsforbuddene i de eksisterende
lokalplaner for udstykninger omfattet af § 1
ophæves.
I Rødhus Klit er en del af statens areal ikke omfattet
af fredskovspligt men alene af lokalplanens udstykningsforbud. Det
skyldes, at lokalplanen ikke er blevet ajourført efter den
seneste gennemgang af fredskovspligten i området.
Disse sommerhusgrunde foreslås derfor undtaget fra
lokalplanens udstykningsforbud ligesom de
fredskovspligtige sommerhusgrunde i området.
Hvorvidt de enkelte sommerhusgrunde, som ikke er omfattet af
fredskovspligt, skal kunne udstykkes yderligere efter at
de er overgået til privat eje, vil der efterfølgende
blive taget stilling til i ny lokalplan eller ved deklarationer for
de omfattede sommerhusgrunde.
Den nødvendige udstykning indebærer, at salg
først kan gennemføres nogen tid efter lovens
vedtagelse.
Skov- og Naturstyrelsen vil forestå de konkrete
udstykninger. Det matrikulære arbejde vil blive udført
af en landinspektør i overensstemmelse med bestemmelserne i
lov om udstykning og anden registrering i matriklen. Grundene vil
blive udstykket i forskellig størrelse alt efter
naturforholdene og placering af husene. Det vil blive
tilstræbt at opnå sammenhængende privatejede
områder.
Det foreslås, at sommerhusgrundene kan tilbydes
sommerhusejerne uden offentligt udbud i lighed med, hvad der er
sket i forbindelse med de tidligere salg af statens
sommerhusgrunde. Salgene vil blive gennemført på
almindelige salgsvilkår i øvrigt, jf.
budgetvejledningen og cirkulære om salg af statens faste
ejendomme.
Det vil være frivilligt for lejerne, om de vil
købe eller fortsætte som lejere. Lejemålet kan
fortsættes på de hidtidige vilkår.
Lejemålet kan også fortsættes som efter hidtidig
praksis f.eks. i tilfælde af arv og ved salg af sommerhuset.
Skov- og Naturstyrelsen vil tilbyde nye lejere at købe
sommerhusgrunden. Hvis lejerne ikke har mulighed for at købe
på det tidspunkt, hvor de tilbydes køb, vil de
få mulighed for at købe sommerhusgrunden inden for en
5-årsperiode efter fornyet vurdering.
3.De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Det er skønnet under meget betydelig usikkerhed, at
sommerhusgrundene p.t. kan indbringe 800.000 kr. i gennemsnit. Ved
salg af alle 286 grunde vil staten således kunne opnå
en indtægt på 228,8 mio. kr. Det er usikkert, hvor
mange lejere der vil benytte sig af et tilbud om at købe.
Set i lyset af de tilkendegivelser, der p.t. er om køb af
andre af statens sommerhusgrunde, og den usikre situation, den
økonomiske krise har skabt på ejendomsmarkedet, vil et
skøn ud fra den nuværende situation være at
maksimalt 25-50 % af lejerne vil købe.
Under ovennævnte forudsætninger forventes et
salgsprovenu på ca. 110 mio. kr. over en 6 års periode.
Staten vil samtidig miste lejeindtægter på ca. 4,0 mio.
kr. årligt.
For de sommerhusgrunde, der ikke bliver solgt, vil staten
skulle betale en højere ejendomsskat. Det kan ikke på
nuværende tidspunkt siges, hvor meget skatten vil stige, da
det afhænger af vurderingen, af beskatningsforhold i den
pågældende kommune og andre forhold.
I forbindelse med forberedelse af og gennemførelse af
de konkrete salg vil der være administrative udgifter for
staten, herunder udgifter til ejendomsmæglervurderinger,
landinspektører m.v. Udgifterne er skønnet til 1,5
mio. kr. årligt i perioden 2010-14. Ligeledes i 2010-14
skønnes det, at salgsarbejdet vil medføre et
statsligt merpersonaleforbrug på ca. 1 årsværk
pr. år.
4.De
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5.De
administrative konsekvenser for borgere
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
Lejere af sommerhusgrunde får dog mulighed for at købe
den grund, som deres hus ligger på.
6.De
miljømæssige konsekvenser
Miljøministeriet har foretaget en screening hos
berørte myndigheder for indvirkning på miljøet
af lovforslaget efter bestemmelserne i lov om miljøvurdering
af planer og programmer. Det er ministeriets vurdering, at
forslaget ikke har væsentlige miljømæssige
konsekvenser, idet sommerhusgrundene har været bebygget med
sommerhuse i mange år, og den arealmæssige beskyttelse
i form af klitfredning og fredskovspligt opretholdes. Der vil ikke
blive tale om fysiske ændringer i terrænet. Det enkelte
lejemål vil blot blive erstattet af ejerskab til
sommerhusgrunden, hvis og når en sommerhusejer vælger
at købe.
Ved screeningen har en høringspart gjort
opmærksom på, at der op til eller inden for nogle af
arealerne findes nationale naturinteresser i form af arter på
habitatdirektivets bilag II og IV samt habitatnaturtyper, ligesom
der er sjældne fugle.
Miljøministeriet er helt opmærksom på
naturinteresserne i områderne, men det er ministeriets
vurdering, at miljøeffekten af lovforslaget vil være
marginal, da lovforslaget alene skal muliggøre ændring
af ejerforholdene og ikke vil ændre beskyttelsesniveauet for
de områder, hvor habitatreglerne har relevans. Ministeriet
har derfor besluttet, at der ikke skal ske miljøvurdering af
lovforslaget.
Offentlighedens fortsatte adgang til områderne vil blive
sikret ved tinglysning af deklarationer, som det har været
tilfældet ved salg af sommerhusgrunde, der ikke er omfattet
af fredskovspligt og klitfredning.
7.Forholdet
til EU-retten
Forslaget har ikke EU-retlige konsekvenser.
8.Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Lovforslaget har været sendt i høring til:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Campingrådet, Danmarks Cykle Union, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Sportsfiskerforbund, Dansk Botanisk Forening, Dansk Cyklistforbund,
Dansk Land- og Strandjagtforening, Danske Landskabsarkitekter,
Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Skovforening, Danske Regioner,
Dansk Rideforbund, Dansk Entomologisk Forening, Den Danske
Landinspektørforening, Det Økologiske Råd &
Selskab, Dyrenes Beskyttelse, Forbrugerrådet, Foreningen
regnskovsgruppen Nepenthes, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Friluftsrådet, Fritidshusejernes
Landsforening, Greenpeace Danmark, Hedeselskabet, Holstebro
Kommune, Håndværksrådet,
Ingeniørforeningen i Danmark, Jammerbugt Kommune, KL,
Kommunalteknisk Chefforening, Landbrug & Fødevarer,
Miljøpartiet De Grønne, Natur og Ungdom, NOAH, Skov
og Landskab, Skovdyrkerforeningerne, Skovrådet,
Småskovforeningen i Danmark, Vildtforvaltningsrådet,
Visit Denmark, WWF-Verdensnaturfonden, Blokhus lejerforening,
Ejstrup Strand Lejerforening, Fjand Sommerhusforening,
Rødhus Klit Lejerforening, Tranum Strand Lejeforening,
Samarbejdende lejerforeninger i Vestkystens Klitplantager,
Beskæftigelsesministeriet, Finansministeriet,
Forsvarsministeriet, Indenrigs- og Socialministeriet,
Kirkeministeriet, Klima- og Energiministeriet, Kulturministeriet,
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet
for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Skatteministeriet,
Transportministeriet og Økonomi- og
Erhvervsministeriet.
| | |
| | |
| | |
| | |
9. Sammenfattende
skema | | |
| | |
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Staten vil få en indtægt
på ca. 110 mio. kr. | Staten vil få administrative
omkostninger på ca. 6 mio. kr. ved salg af grundene. Staten
vil derudover tabe ca. 4 mio. kr. årligt i
lejeindtægter |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Staten vil få administrative opgaver
i forbindelse med udstykning af grundene, information af lejerne af
grundene m.v. |
Økonomiske konsekvenser for
Erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. Lejere af
sommerhusgrunde får dog mulighed for at
købe den grund, som deres hus ligger på. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget har ikke EU-retlige
konsekvenser |
| | |
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede § 1 afgrænser lovens
geografiske anvendelsesområde. Forslaget gør det
muligt at udstykke de arealer i sommerhusområder langs den
jyske vestkyst, som staten ejer, og som er udlejet til ejerne af de
private sommerhuse, der er opført på arealerne.
Forslaget afgrænser de arealer, der kan udstykkes efter
bestemmelserne i denne lov. De er vist på lovens bilag
1.
Forslaget fastslår endvidere, at loven kun gælder
for udstykning, der opdeler ejendommene i individuelle parceller
eller større områder med maksimalt én parcel
for hvert sommerhus.
Det betyder, at der vil kunne udstykkes i større
enheder, hvor ejerne af et antal huse opretter en forening eller
lignende og køber arealet i fællesskab. Det vil
være muligt senere at udstykke området i individuelle
parceller. Der må blot ikke udstykkes i flere parceller, end
der er sommerhuse ved lovens vedtagelse, og der kan ikke udstykkes
bygningsløse parceller.
Lovforslagets § 2 indebærer en fravigelse af
skovlovens og naturbeskyttelseslovens udstykningsforbud for
udstykninger af arealer omfattet af § 1 under
forudsætning af, at der på hver ny samlet fast ejendom
ligger mindst ét sommerhus, der var opført ved lovens
ikrafttræden. I overensstemmelse med terminologien i
udstykningslovens § 6 udgør de ved udstykningen
fraskilte arealer nye samlede faste ejendomme. Ved udstykning af de
arealer, som er vist på lovens kortbilag, fremkommer en
restejendom, som staten beholder. Restejendommen udgør ikke
en ny samlet fast ejendom, og kravet om, at der på hver ny
samlet fast ejendom skal ligge mindst et sommerhus, der var
opført ved lovens ikrafttræden, gælder
således ikke for restejendommen.
Den restejendom, som fremkommer, når de udlejede
sommerhusgrunde er frastykket, er ikke omfattet af lovforslaget,
herunder fravigelse af gældende regler i
naturbeskyttelsesloven og skovloven om forbud mod udstykning.
Eventuel udstykning vil forudsætte, at der opnås
dispensation fra disse regler. Det samme gælder udstykning
fra de nye sommerhusgrunde, f.eks. opdeling ved udstykning af en
bebygget grund i flere parceller med henblik på
opførelse af et yderligere sommerhus. Sådanne
ansøgninger om dispensation kan efter praksis ikke forventes
imødekommet.
Til § 2
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 fraviger udstykningsforbuddet
på de klitfredede arealer i naturbeskyttelseslovens
§ 8. Den foreslåede undtagelse fra
udstykningsforbuddet gælder kun for udstykning af ejendommene
således, at der kan udstykkes maksimalt én parcel for
hvert sommerhus, der er bygget på ejendommene,
jf.§ 1.
Forslaget betyder, at der kan fastsættes skel, så
ejerne af de sommerhuse, der findes på ejendommene, får
mulighed for at købe grundene, således som de
måtte blive udstykket.
Naturbeskyttelseslovens forbud mod ændring af tilstanden
af klitfredede arealer opretholdes uændret, dvs. der bliver
ikke yderligere mulighed for at opsætte hegn eller
opføre ny bebyggelse, end der er i dag efter de
gældende regler.
Dispensationspraksis er restriktiv, således som det har
været forudsat i naturbeskyttelsesloven, og de kommende ejere
af ejendommene kan ikke forvente dispensation til udvidelse af
sommerhuse mv. ud over i de helt begrænsede situationer, som
det er Naturklagenævnets praksis i dag.
Forslaget fraviger endvidere udstykningsforbuddet på de
fredskovspligtige arealer. Den foreslåede undtagelse fra
udstykningsforbuddet gælder kun for udstykning af ejendommene
således, at der kan udstykkes maksimalt én parcel for
hvert sommerhus, der på tidspunktet for lovens vedtagelse er
bygget på ejendommene, jf. § 1.
Andre udstykninger, f.eks. opdeling af en bebygget grund i 2
parceller med henblik på opførelse af et yderligere
sommerhus, følger de gældende regler i skovloven, og
ansøgninger om dispensation hertil kan efter praksis ikke
forventes imødekommet. Også den restriktive praksis
for ændringer i eksisterende bebyggelse på
fredskovpligtige arealer vil fortsat gælde for
områderne.
Formålet med den foreslåede bestemmelse i stk. 2 er, at en udstykning omfattet af
lovforslagets § 1, skal kunne gennemføres uden
tilvejebringelse af en lokalplan, uanset at udstykningerne i nogle
af lokalplanerne måtte være større og dermed
omfattet af lokalplanpligten efter planlovens § 13,
stk. 2.
Bestemmelsen om lokalplanpligt i planlovens § 13,
stk. 2, har til formål at sikre, at der bliver foretaget
en planlægningsmæssig vurdering af konsekvenserne af
større udstykninger og større bygge- og
anlægsarbejder. Bestemmelsen har tillige til formål at
sikre inddragelsen af offentligheden og berørte myndigheder
i planlægningen gennem planlovens høringsregler.
De planlægningsmæssige konsekvenser af
udstykningerne er vurderet i forbindelse med udarbejdelsen af dette
lovforslag. De udstykninger, som lovforslaget muliggør,
fører ikke til nye byggemuligheder, men er først og
fremmest af matrikulær betydning. Hensynet til
offentlighedens inddragelse varetages gennem lovgivningsprocessen,
herunder den offentlige høring af udkastet til lovforslag.
Det bemærkes, at den foreslåede bestemmelse ikke
fratager de berørte kommunalbestyrelser retten til at
tilvejebringe lokalplaner for de arealer, der er nævnt i
lovforslagets § 1.
Inden for de i § 1 nævnte arealer eksisterer
der følgende lokalplaner:
Lokalplan nr. 45 for det eksisterende sommerhusområde
Bjerghuse.
Lokalplan nr. 200 for et sommerhusområde i Blokhus
Klitplantage syd for Blokhus By.
Lokalplan nr. 201 for et sommerhusområde i Rødhus
Klitplantage.
Lokalplan nr. 3 for et sommerhusområde ved Tranum
Strand/Lerup Strand.
Der er i flere af de eksisterende lokalplaner bestemmelser om
forbud mod eller begrænsninger for udstykning i individuelle
sommerhusparceller af statens arealer, der er bebygget med
privatejede sommerhuse.
Flere af lokalplanerne vedrører også andre
arealer end de statslige arealer, nemlig privatejede bebyggede
sommerhusgrunde. Lokalplanernes forbud mod udstykning i
individuelle sommerhusgrunde gælder kun de statsejede
arealer, der er udlejet til ejerne af sommerhusene.
Lokalplanernes udstykningsforbud for statens arealer er
formentlig en følge af lovgivningens udstykningsforbud
på fredskovsarealer og klitfredede arealer. Det er
formentlig også tilfældet i Rødhus Klit, men her
er der siden truffet beslutning om grænserne for det
fredskovspligtige areal, uden at lokalplanen er blevet
ændret tilsvarende. Derfor foreslås det, at dette
løses ved at ophæve udstykningsforbuddet på hele
det statsejede areal med private sommerhuse. Med lovforslaget er
det tanken at gøre det muligt at udstykke arealerne i
individuelle sommerhusgrunde, sådan at der kan dannes
højst én ejendom for hvert af de eksisterende
sommerhuse.
I forlængelse af, at den foreslåede bestemmelse i
stk.1 fraviger udstykningsforbuddene i skovloven og
naturbeskyttelsesloven, ophæver den foreslåede
bestemmelse i stk. 2 udstykningsforbuddene i de eksisterende
lokalplaner for udstykninger omfattet af § 1. De
berørte kommuner vil blive inddraget i forbindelse med de
konkrete udstykninger.
Til § 3
Statens ejendomme udbydes som hovedregel til salg ved
offentligt udbud, jf. cirkulære nr. 158 af 13. december 2002
om salg af statens faste ejendomme, hvorefter de bevilgende
myndigheder dog kan give tilslutning til, at denne regel i
særlige tilfælde fraviges.
Et salg ved offentligt udbud i de enkelte tilfælde, hvor
lejerne ejer husene på de statsejede arealer, ville stille
lejerne i en uhensigtsmæssig situation, da lejernes
sommerhusgrunde ville kunne sælges til tredjemand, hvilket
ikke har været hensigten. Under hensyntagen hertil
foreslås det, at grundene sælges til lejerne uden
offentligt udbud, men efter de regler, der i øvrigt
gælder for salg af statens faste ejendomme.
Det forudsættes, at sommerhusgrundenes konkrete
handelspris vurderes af et antal ejendomsformidlere, og at SKAT
godkender handelsvilkårene, herunder handelspriserne, jf.
budgetvejledningen og cirkulære om salg af statens faste
ejendomme. Salgene vil blive gennemført på almindelige
salgsvilkår i øvrigt.
Til § 4
Ikrafttrædelsestidspunktet er fastsat således, at
udstykninger og salg kan sættes i gang med det samme efter
lovens vedtagelse.