Fremsat den 26. november 2009 af
fødevareministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om jordfordeling og
offentligt køb og salg af fast ejendom til
jordbrugsmæssige formål m.m. (jordfordelingsloven) og
lov om påligningen af indkomstskat til staten
(ligningsloven)
(Forenkling af kendelsessystemet ved
jordfordelinger m.v.)
§ 1
I lov nr. 535 af 24. juni 2005 om jordfordeling
og offentligt køb og salg af fast ejendom til
jordbrugsmæssige formål m.m. (jordfordelingsloven), som
ændret ved § 4 i lov nr. 536 af 24. juni 2005, § 65
i lov nr. 538 af 8. juni 2006, § 1 i lov nr. 1553 af 20.
december 2006 og § 54 i lov nr. 1336 af 19. december 2008,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1 , ændres
»§§ 2-9« til: »§§ 2-4 og
6-9«.
2. § 2,
stk. 2-4, affattes således:
»Stk. 2.
Ministeren nedsætter en jordfordelingskommission i hvert af
de områder, der dækkes af en jordbrugskommission.
Jordfordelingskommissionen består af 7 medlemmer. For hvert
medlem udpeges en suppleant.
Stk. 3. Formanden skal
være dommer. Ét medlem, der er kyndig i vurdering af
landbrugsejendomme og repræsenterer realkredit- og
pengeinstitutter, udpeges efter indstilling fra økonomi- og
erhvervsministeren. De øvrige 5 medlemmer er medlemmerne af
områdets jordbrugskommission.
Stk. 4. Sager om
jordfordeling behandles af jordfordelingskommissionerne og
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri eller den,
ministeren bemyndiger dertil. Anmodning om rejsning af en
jordfordelingssag indgives til ministeren eller den, ministeren
bemyndiger dertil.«
3. I
§ 2 indsættes som stk.
5:
»Stk. 5.
Ministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, stiller
sekretariatsbistand til rådighed for
jordfordelingskommissionerne. Ministeren fastsætter regler om
jordfordelingskommissionernes virksomhed, sekretariatsbetjening af
jordfordelingskommissionerne og om gennemførelse af
jordfordelingssager.«
4. § 3,
stk. 1, affattes således:
»Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri eller den, ministeren
bemyndiger dertil, kan beslutte, at der på grundlag af en
anmodning efter § 2, stk. 4, skal udarbejdes en plan for en
hensigtsmæssig jordfordeling inden for et fastlagt
område.«
5. I
§ 3, stk. 2 , ændres
»Direktoratet indkalder« til: »Ministeren eller
den, ministeren bemyndiger dertil, kan indkalde«.
6. I
§ 3 ophæves stk. 3 og 4.
7. I
§ 3, stk. 5, der bliver til stk.
3, ændres »Direktoratet« til: »Ministeren
eller den, ministeren bemyndiger dertil,«.
8. § 4,
stk. 1, affattes således:
Ȥ 4 . Den samlede
jordfordelingsplan forelægges på et offentligt
møde, hvor jordfordelingskommissionen afgør, om
planen kan godkendes. Lodsejere, panthavere og berettigede i
henhold til leje- eller forpagtningskontrakter underrettes af
jordfordelingskommissionen ved brev med 14 dages varsel om tid og
sted for mødet, hvori kendelse, jf. stk. 4, afsiges. Med
samme varsel sker der indkaldelse i Statstidende og dagspressen af
alle rettighedshavere i ejendommene.«
9. I
§ 4, stk. 2-4 , ændres
»Jordbrugskommissionen« til:
»Jordfordelingskommissionen«.
10. I
§ 4, stk. 2, § 23, stk. 5 og
to steder i § 23, stk. 2 ,
ændres »jordbrugskommissionen« til:
»jordfordelingskommissionen«.
11. I
§ 4, stk. 4, og § 7, stk. 1 ,
ændres »Den udvidede jordbrugskommission« til:
»Jordfordelingskommissionen«.
12. I
§ 4, stk. 4 , udgår
»foreløbig«.
13. I
§ 4 stk. 5 , ændres
»Jordbrugskommissionens« til:
»Jordfordelingskommissionens«.
14. I
§ 4, stk. 5 , udgår
»foreløbige« og », indtil den endelige
kendelse tinglyses«.
15. §
5 ophæves.
16. I
§ 6, stk. 1, 1. pkt. ,
indsættes efter »den udvidede
jordbrugskommission«: », jf. dog § 8«.
17. I
§ 6, stk. 1-3, § 7, stk. 2 ,
og § 27, stk. 2 , og to steder i
§ 6, stk. 4 , ændres
»den udvidede jordbrugskommission« til:
»jordfordelingskommissionen«.
18. §
8 affattes således:
»§ 8. Såfremt
jordfordelingen ikke kan noteres i matriklen eller tinglyses,
afsiger jordfordelingskommissionen tillæg til kendelse, som
sikrer at dette sker. Såfremt en panthaver efter
kendelsesmødet modsætter sig, at et areal udgår
af pantet, eller en lodsejer gør indsigelse mod regulering
af kontante vederlag eller mod fordeling af skatter og afgifter
m.v., tager jordfordelingskommissionen stilling hertil ved
tillægskendelse, som har samme retsvirkning som kendelse, jf.
§ 4, stk. 4.
Stk. 2. Formanden for
jordfordelingskommissionen beslutter, om spørgsmål i
henhold til stk. 1 skal behandles af jordfordelingskommissionen, og
i givet fald om spørgsmålene kan behandles af
formanden på jordfordelingskommissionens vegne.«
19. § 9,
stk. 2 , ophæves.
20. I
§ 12, stk. 3, nr. 5 , udgår
»erhververen opfylder betingelserne i §§ 12 og 13 i
lov om landbrugsejendomme og«.
21. I
§ 23, stk. 2 , ændres
»§§ 2-6« til: »§§ 2-4, 6 og
8«.
22. I
§ 23, stk. 5 , udgår
», herunder af de tiltrædende medlemmer,«.
23. I
§ 25, stk. 1 , indsættes
efter »jordbrugskommissionerne,«:
»jordfordelingskommissionerne,«.
24. I
§ 26 udgår
»Direktoratet for Fødevareerhvervs«.
25. I
§ 26 ændres »§ 2,
stk. 4, og § 3, stk. 2-5« til: »§ 2, stk. 5,
og § 3«.
26. I
§ 27, stk. 2 , ændres
»§§ 4-6 og 8« til: »§§ 4, 6
og 8«.
27. I
§ 27, stk. 3 , ændres
»§ 25, stk. 1,« til: »stk. 1,«.
§ 2
I lov om påligningen af indkomstskat til
staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 176 af 11.
marts 2009, som ændret senest ved § 12 i lov nr. 525 af
12. juni 2009, foretages følgende ændring:
1. § 7F,
stk. 1, nr. 6, ophæves.
Nr. 7-14 bliver herefter nr. 6-13.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2010 og har virkning for
jordfordelingssager, hvor anmodning om rejsning af en
jordfordelingssag er modtaget efter lovens ikrafttræden.
Stk. 2. Skattefrihed for
tilskud efter ligningslovens § 7 F, stk. 1, nr. 6, i
lovbekendtgørelse nr. 176 af 11. marts 2009 bevares for
tilskud meddelt i tilsagn forud for lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger |
Indholdsfortegnelse: |
|
1. | Indledning |
2. | Baggrund for forslaget |
3. | Gældende ret |
4. | Lovforslagets indhold |
5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner |
6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
7. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for borgerne |
8. | Miljømæssige
konsekvenser |
9. | Forholdet til EU-retten |
10. | Hørte myndigheder og
organisationer |
11. | Skematisk oversigt over konsekvenser af
forslaget |
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes med henblik på
ændring af lov nr. 535 af 24. juni 2005 om jordfordeling og
offentligt køb og salg af fast ejendom til
jordbrugsmæssige formål m.m. (jordfordelingsloven),
samt lov om påligningen af indkomstskat til staten
(ligningsloven) jf. lovbekendtgørelse nr. 176 af 11. marts
2009.
Hovedformålet med forslaget er at forenkle og
effektivisere jordfordelingsproceduren. Dels ved indførelse
af en jordfordelingskommission i hvert af de områder, der
dækkes af en jordbrugskommission, og dels ved
indførelse at et generelt en-kendelsessystem i
jordfordelingssager.
Jordfordelingskommissionerne får kompetence til endeligt
at afgøre alle indsigelser og krav i forbindelse med en
jordfordelingssag ved afsigelse af en jordfordelingskendelse. Det
foreslås, at jordfordelingskommissionerne sammensættes
på samme måde som de udvidede jordbrugskommissioner i
gældende jordfordelingslov. Det geografiske område som
dækkes af en jordfordelingskommission, skal være
sammenfaldende med det område, der dækkes af en
jordbrugskommission.
Forslaget indeholder indførelse at et generelt
en-kendelsessystem, hvorved det gældende system med
både foreløbig og endelig kendelse erstattes af et
system med kun én kendelse. Det er med dette forslag
hensigten at forenkle og effektivisere
jordfordelingsproceduren.
Som konsekvens af indførelsen af et generelt
en-kendelsessystem foreslås bestemmelsen i ligningsloven om
fritagelse for beskatning af tilskud til jordfordelinger med et
begrænset antal ejendomme ophævet. Ligeledes
foreslås der en konsekvensændring i
jordfordelingslovens bestemmelser om administration af statens
forkøbsret på frijord.
2. Baggrund for forslaget
Jordfordelinger har siden midten af 1900-tallet været
gennemført for at forbedre arronderingen og tilpasse
landbrugsstrukturen. Herved er landbrugstransporten på
offentlige veje mindsket, og landbrugets effektivitet, produktion
og indtjening er øget. Siden begyndelsen af 1990'erne og
senest ved Vandmiljøplan II og III har jordfordeling
været anvendt til gennemførelse af offentligt
initierede arealkrævende natur- og miljøtiltag.
Procedurerne i jordfordelingsloven er gennem de seneste
årtier kun i mindre omfang blevet tilpasset og udviklet til
anvendelse i jordfordelinger til realisering af arealkrævende
projekter i det åbne land.
Lovforslaget har til hensigt at forenkle og effektivisere
jordfordelingsproceduren til realisering af blandt andet
vådområdeprojekter under Grøn
Vækst-initiativet og andre natur- og miljøtiltag under
det danske landdistriktsprogram.
3. Gældende ret
Lov nr. 535 af 24. juni 2005 om jordfordeling og offentligt
køb og salg af fast ejendom til jordbrugsmæssige
formål m.m. (jordfordelingsloven) trådte i kraft den 1.
juli 2005.
Jordfordeling er en samlet koordineret procedure for
forhandling og berigtigelse af arealomlægninger mellem flere
landbrugsejendomme på en fastlagt skæringsdag. Det er
FødevareErhverv og den udvidede jordbrugskommission, der er
myndighed på jordfordelingsområdet. Private
aktørers varetagelse af opgaver i jordfordelinger er
løbende tilpasset forskellige typer af jordfordelinger og
aftales i de enkelte sager konkret med
jordfordelingsmyndigheden.
Anmodninger om rejsning af jordfordelingssager skal indgives
til FødevareErhverv, som er en styrelse under ministeriet
for fødevarer, landbrug og fiskeri. En anmodning
imødekommes, hvis FødevareErhverv vurderer, at den
indeholder potentiale til gennemførelse af en
hensigtsmæssig omlægning af de deltagende lodsejeres
arealer i forhold til jordfordelingens formål. Herefter
rejses en jordfordelingssag ved et offentligt møde
(indledende møde). Indkaldelse sker ved annoncering i
dagspressen eller på anden hensigtsmæssig måde.
På mødet fastlægges jordfordelingens
skæringsdag, som er den dato, hvor ejendomsretten
overgår til den nye ejer. Der tages endvidere beslutning om
planområdets afgrænsning. Afgræsningen er vigtig,
da den anvendes i forbindelse med efterfølgende annoncering
efter fortrinsstillede i henhold til landbrugsloven. Endvidere
nedsættes der et lodsejerudvalg på det indledende
møde. Lodsejerudvalget har bl.a. til opgave at rådgive
og vejlede planlæggeren under dennes arbejde i sagen.
Jordfordelingens forhandlinger gennemføres af en
planlægger, som efter forhandlinger med de enkelte lodsejere
indhenter skriftlige tilbud fra lodsejerne om køb og/eller
salg af arealer og om vilkår herfor. Tilbudene udgør
en sammenhængende plan, og det skal sikres, at alle
arealomlægninger kan gennemføres efter anden
lovgivning, f.eks. landbrugsloven, planloven og
udstykningsloven.
Planen fremlægges for lodsejerne og
jordbrugskommissionen på et offentligt møde med
henblik på afsigelse af foreløbig kendelse.
Jordfordelingsplanen skal godkendes af den stedlige
jordbrugskommission, som udvides med tiltrædelse af en
byretsdommer og et kreditkyndigt medlem, når der skal afsiges
foreløbig kendelse. Byretsdommeren overtager formandskabet i
den udvidede jordbrugskommission og skal være dommer i en
retskreds beliggende helt eller delvis indenfor
jordbrugskommissionens geografiske område. Ved den
foreløbige kendelse, som afsiges inden skæringsdagen,
tager den udvidede jordbrugskommission stilling til indsigelser fra
lodsejere og beslutter hvilke panthavere, der skal høres,
inden et vederlag kan udbetales til lodsejerne. Den
foreløbige kendelse er bindende for samtlige lodsejere og
ejendommenes rettighedshavere.
Efter afsigelse af den foreløbige kendelse tinglyser
FødevareErhverv denne som byrde på de deltagende
ejendomme, indtil den endelige tinglysningsmæssige
berigtigelse finder sted. Der indhentes accept fra panthavere til
udbetaling af salgssummer, der foretages ud- og indbetalinger af
vederlag, jordfordelingssagen sendes til omvurdering hos SKAT og
der fortages refusion af skatter og afgifter.
Arealomlægningerne opmåles af en praktiserende
landinspektør.
Efter opmåling berigtiges sagen endeligt ved, at den
udvidede jordbrugskommission afsiger en endelig kendelse. Til den
endelige kendelse indvarsles alle lodsejere, panthavere,
berettigede i henhold til leje- og forpagtningskontrakter samt
øvrige rettighedshavere i de berørte ejendomme. Ved
den endelige kendelse afgør den udvidede jordbrugskommission
endeligt alle overfor kommissionen fremsatte indsigelser og krav.
FødevareErhverv sikrer, at jordfordelingen kan noteres i
matriklen og tinglyses, samt at deltagende lodsejere og panthaverne
i de deltagende ejendomme får besked om jordfordelingens
endelige afslutning.
I jordfordelinger med et begrænset antal ejendomme,
hvilket normalt er mellem 5 og 10 ejendomme, kan jordfordelinger
gennemføres efter en forenklet procedure med bl.a. afsigelse
af kun én kendelse.
4. Lovforslagets indhold
Formålet med lovforslaget er at forenkle og
effektivisere jordfordelingsproceduren.
Ved lovforslaget oprettes en jordfordelingskommission i hvert
af de områder, der dækkes af en jordbrugskommission.
Jordfordelingskommissionerne får kompetence til endeligt at
afgøre alle indsigelser og krav ved afsigelse af en
jordfordelingskendelse. Sammensætningen i de nye
jordfordelingskommissioner svarer til sammensætningen i de
udvidede jordbrugskommissioner, der i dag afsiger kendelser.
Med lovforslaget indføres et generelt
en-kendelsessystem således, at der i alle jordfordelingssager
uanset antallet af deltagende ejendomme fremover kun afsiges
én jordfordelingskendelse. Der stilles forslag om, at det
nuværende system, hvor der almindeligvis afsiges både
en foreløbig og en endelig kendelse, ændres. Forslaget
indebærer endvidere, at der i særlige tilfælde
kan afsiges en tillægskendelse, hvis der er behov herfor i
forbindelse med jordfordelingens matrikulære og
tinglysningsmæssige berigtigelse og til afgørelse af
spørgsmål vedrørende relaksation, regulering af
kontante vederlag og fordeling af skatter og afgifter.
Ligningslovens bestemmelse om at fritage tilskud til
jordfordelinger med et begrænset antal ejendomme for
beskatning forslås ophævet som konsekvens af, at den
gældende jordfordelingslovs bestemmelser om jordfordelinger
med et begrænset antal ejendomme foreslås
ophævet.
Med henblik på at tilpasse jordfordelingslovens
bestemmelser om administration af statens forkøbsret
på frijord til administrativ praksis foreslås det
endvidere, at henvisningen til landbrugslovens bestemmelser
ophæves.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Forslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner, idet det
bemærkes at honorering og kørselsgodtgørelse
til kommissionens medlemmer for deltagelse i endelig
kendelsesmøde bortfalder ved lovforslagets
gennemførelse.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslagets ændring og tilpasning af procedureregler
indebærer ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet, idet erfaringerne viser, at de
deltagende lodsejere ofte udebliver fra det endelige
kendelsesmøde efter den nugældende procedure med to
kendelser.
Lovforslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer, at forslaget ikke indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen direkte miljømæssige
konsekvenser, men lovforslaget vil medvirke til at effektivisere
realiseringen af natur- og miljørelaterede projekter i det
åbne land.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været i høring hos
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Gartneri, Dansk Handel og
Service, Dansk Industri, Dansk landbrugs Realkreditfond, Dansk
landbrugsrådgivning - landscentret, Dansk Ornitologisk
Forening, Dansk Planteskoleejerforening, Dansk Skovforening, Dansk
Vand- og Spildevandsforening, Danske Andelsselskaber, Dansk
Økologileverandørforening, Danske Biavleres
Landsforening, Danske Regioner, Danske Småøer, De
danske Skovdyrkerforeninger, Den danske Dommerforening, Den danske
Landinspektørforening, DLR Kredit, Det økologiske
Råd, Domstolsstyrelsen, Dyrenes Beskyttelse,
Dyreværnsforeningernes Fællesråd, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering,
Finansministeriet, Finansrådet, Foreningen af Danske
Landbrugskonsulenter, Foreningen Registrerede Revisorer, Foreningen
af vandværker i Danmark, Foreningen af Statsautoriserede
revisorer, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug,
Friluftsrådet, Fugleværnsfonden, HedeDanmark,
Jordbrugsakademikernes Forbund, Kommunernes Landsforening,
Konkurrencestyrelsen, Kyst, Land og Fjord, Københavns
Energi, LandboUngdom, Landbrug & Fødevarer,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af Frie
Bønder - Levende Land, Landsforeningen Økologisk
Jordbrug, Landsorganisationen i Danmark, Mejeriforeningen, Nordea
Kredit, Nykredit, Nærings- og
Nydelsesmiddelarbejderforbundet, Orbicon, Realkredit Danmark,
Realkreditrådet, Danske Godser og Herregårde,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger,
Sammenslutningen af danske Småøer,
Skovdyrkerforeningen, Skov- og Naturstyrelsen, Verdensnaturfonden,
Økonomistyrelsen, Aage V. Jensen Fonde, Aalborg
Universitetscenter og samtlige jordbrugskommissioner.
|
11. Skematisk
oversigt over konsekvenser af forslaget |
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | Forslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner, idet
bemærkes at honorering og kørselsgodtgørelse
til kommissionens medlemmer for deltagelse i endelig
kendelsesmøde bortfalder ved lovforslagets
gennemførelse. | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Lovforslaget har ingen direkte
miljømæssige konsekvenser, men lovforslaget vil
medvirke til at effektivisere realiseringen af natur- og
miljørelaterede projekter i det åbne land. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser |
Til § 1
Til nr. 1
Ændringen er en konsekvens af, at den nugældende
bestemmelse i § 5 foreslås ophævet, jf.
lovforslagets § 1, nr. 15.
Til nr. 2
(§ 2, stk. 2)
Den foreslåede bestemmelse er ny. Jordfordelingsplaner
godkendes efter de gældende regler af den stedlige
jordbrugskommission, hvorefter jordbrugskommissionen udvides med
tiltrædelse af en byretsdommer og et kreditkyndigt medlem,
når der skal afsiges kendelse. Byretsdommeren varetager
formandskabet i den udvidede jordbrugskommission.
Ved lovforslaget foreslås det, at der nedsættes en
jordfordelingskommission i hvert af de områder, som
dækkes af en jordbrugskommission. I de regioner, hvor der er
mere end en jordbrugskommission, nedsættes der en
jordfordelingskommission for hver jordbrugskommission.
Jordfordelingskommissionens sammensætning svarer som
udgangspunkt til den udvidede jordbrugskommission i lovens
nuværende udformning, jf. bemærkningerne nedenfor til
den foreslåede § 2, stk. 3.
(§ 2, stk. 3)
Den foreslåede bestemmelse er ny.
Jordfordelingskommissionen skal bestå af syv medlemmer,
nemlig en byretsdommer, som varetager formandsopgaven og ét
medlem, der er kyndig i vurdering af landbrugsejendomme, og hvis
tilstedeværelse sikrer varetagelse af panthavernes interesser
og at der ikke sker nogen forringelse af pantesikkerheden for
fortsat indestående pantehæftelser. Endvidere
foreslås det, at samtlige medlemmer af områdets
jordbrugskommission som hidtil skal udgøre de resterende fem
medlemmer i jordfordelingskommissionen. Den udpegede dommer
behøver ikke som hidtil være dommer i en retskreds
beliggende helt eller delvis inden for jordbrugskommissionens
område, men kan være dommer i andre retskredse. Som en
konsekvens heraf kan en dommer som noget nyt bestride
formandshvervet for flere jordfordelingskommissioner. I
medfør af retsplejelovens § 47 a, stk. 3, skal
udpegning af en dommer til medlem af et offentligt nævn
foretages af vedkommendes retspræsident. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri udpeger det vurderingskyndige
medlem efter indstilling fra Økonomi- og
Erhvervsministeren.
(§ 2, stk. 4)
Den forslåede bestemmelse er en videreførelse af
gældende lovs § 2, stk. 2, således, at
jordbrugskommissionen erstattes af jordfordelingskommissionen, jf.
bemærkningerne ovenfor til den foreslåede § 2,
stk. 2.
Endvidere erstattes Direktoratet for FødevareErhverv af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri eller den,
ministeren bemyndiger dertil. Der er med forslaget ikke for tiden
tilsigtet nogen ændring af den nuværende
opgavevaretagelse, idet ministeren kan bemyndige
FødevareErhverv til at varetage denne opgave som
hidtil.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse er ny. Bestemmelsen giver
mulighed for, at ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri kan fastsætte regler for
jordfordelingskommissionernes virksomhed og for
sekretariatsbetjening af jordfordelingskommissionerne. Disse
bemyndigelser svarer i det væsentlige til gældende
bemyndigelser i bestemmelsen i § 2, stk. 4. Endvidere
foreslås en ny bemyndigelse til ministeren til at
fastsætte regler om gennemførelse af
jordfordelingssager, bl.a. om behandling af ansøgninger,
annoncering og afholdelse af møder, fastlæggelse af
jordfordelingsområde og skæringsdag, indhold i
kendelsen og krav til jordfordelingsplanen. Ministeren har hidtil
benyttet hjemmelen til at fastsætte regler for
jordbrugskommissionernes virke i jordfordelingssager.
Til nr. 4
Den foreslåede bestemmelse er en videreførelse af
den gældende § 3, stk. 1, med den ændring, at
Direktoratet for FødevareErhverv erstattes af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri eller den, ministeren
bemyndiger dertil. Der er med forslaget ikke tilsigtet nogen
ændring af den nuværende opgavevaretagelse, idet
ministeren kan bemyndige FødevareErhverv til at varetage
denne opgave som hidtil.
Endvidere indeholder den foreslåede bestemmelse en
konsekvensændring som følge af, at § 3, stk. 3 og
4, om afholdelse af vurderingsforretninger, foreslås
ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr. 6.
Til nr. 5
Den foreslåede bestemmelse er en videreførelse af
den gældende lovs § 3, stk. 2, med den ændring, at
det ikke længere er et krav, at der skal afholdes et
lodsejermøde (indledende møde), men at ministeren
eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan beslutte, om der skal
afholdes et indledende møde. Denne ændring sikrer, at
proceduren bliver mere fleksibel og kan tilpasses formålet
med jordfordelingen herunder til projektjordfordelinger, hvor der
ofte er tale om en begrænset deltagerkreds.
I tilfælde hvor der ikke afholdes indledende
møde, foretages fastlæggelsen af jordfordelingens
skæringsdag og planområdets udstrækning i
forbindelse med behandlingen af anmodning om rejsning af en
jordfordelingssag.
Til nr. 6
Det foreslås, at gældende lovs § 3, stk. 3 og
4, ophæves. Den gældende lovs § 3, stk. 3 og 4
indeholder regler om varsel, frister, deltagere og procedurer for
afholdelse af eventuel vurderingsforretning til fastsættelse
af jordernes ombytnings- og beliggenhedsværdi. For tiden
anvendes den i gældende lov fastsatte procedure for
vurderingsforretninger stort set ikke i praksis, da jordernes
værdi normalt fastsættes efter en procedure, der er
tilpasset den enkelte jordfordeling og efter konkret forhandling
med lodsejerne. Som konsekvens af at vurderingsreglerne normalt
ikke anvendes, foreslås bestemmelsen ophævet for at
forenkle regelsættet.
Til nr. 7
Gældende lovs § 3, stk. 5, bliver til stk. 3, og
"Direktoratet" foreslås ændret til "Ministeren eller
den, ministeren bemyndiger dertil". Denne formulering er i
overensstemmelse med formuleringen i lovens øvrige
kapitler.
Til nr. 8
Den foreslåede bestemmelse er ny. Bestemmelsen forenkler
jordfordelingsproceduren ved, at det hidtidige to-kendelsessystem
erstattes af et en-kendelsessystem, og som konsekvens heraf
afholdes der kun ét kendelsesmøde.
I henhold til gældende lov er det den stedlige
jordbrugskommission, der skal godkende jordfordelingsplanen, og det
er den udvidede jordbrugskommission, der afsiger kendelsen.
Proceduren foreslås forenklet derved, at jordfordelingsplanen
ikke længere først skal behandles af den stedlige
jordbrugskommission, men at det er den nye
jordfordelingskommission, der både godkender planen og
afsiger kendelsen.
Det foreslås at indkaldelse til kendelsesmødet
sker med et varsel på 14 dage, hvilket svarer til varslet
forud for endelig kendelse, jf. gældende lovs § 5, stk.
3.
Til nr. 9
Den foreslåede bestemmelse er en generel
konsekvensændring således, at "Jordbrugskommissionen"
overalt i loven ændres til
"Jordfordelingskommissionen".
Til nr. 10
Den foreslåede bestemmelse er en generel
konsekvensændring således, at "jordbrugskommissionen"
overalt i loven ændres til
"jordfordelingskommissionen".
Til nr. 11
Den foreslåede bestemmelse er en generel
konsekvensændring således, at "Den udvidede
jordbrugskommission" overalt i loven ændres til
"Jordfordelingskommissionen".
Til nr. 12
Med bestemmelsen foreslås det, at der ikke længere
skal afsiges foreløbig kendelse med efterfølgende
endelig kendelse, men alene én kendelse i hver
jordfordeling.
Ifølge den gældende jordfordelingslov skal der
som udgangspunkt afsiges to kendelser. Dels en foreløbig
kendelse, der afsiges før jordfordelingens
skæringsdag, og dels en endelig kendelse, når
jordfordelingen er opmålt og skal noteres i matriklen og
tinglyses.
Sammensmeltningen af to kendelser til én er kendt fra
den gældende procedure for jordfordelinger med et
begrænset antal ejendomme, jf. den gældende lovs §
8. Der er positive erfaringer med gennemførelse af disse
jordfordelinger efter en forenklet procedure med kun én
kendelse.
Forslaget betyder, at der fremover kun skal afsiges én
kendelse uanset antallet af ejendomme, der deltager i
jordfordelingen (en-kendelsessystemet). Ved kendelsen træffer
jordfordelingskommissionen afgørelse om ejendommens
fremtidige jordtilliggender. Kendelsen er retligt bindende for
samtlige deltagende lodsejere og disses pant- og rettighedshavere.
Den afsagte kendelse er jordfordelingskommissionens accept af
lodsejernes tilbud om køb og salg i henhold til den
underskrevne overenskomst. Jordfordelingskommissionen sender
meddelelse til alle lodsejere om, at planen er godkendt, og
på skæringsdagen overtager lodsejerne den fysiske
råderet over deres nye arealer, med mindre andet er
særskilt aftalt i forbindelse med de enkelte
jordomlægninger.
Til nr. 13
Den foreslåede bestemmelse er en konsekvensændring
således, at "Jordbrugskommissionens" ændres til
"Jordfordelingskommissionens".
Til nr. 14
Ændringen er en konsekvens af, at der fremover kun skal
afsiges én kendelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 12,
således at det kun er jordfordelingskendelsen, der
tinglyses.
Til nr. 15
Det foreslås, at den gældende bestemmelse i §
5 ophæves. Forslaget skal ses i lyset af indførelsen
af en-kendelsessystemet, jf. lovforslagets § 1, nr. 12.
Til nr. 16
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at
jordfordelingskommissionen i tilfælde hvor det findes
fornødent, kan afsige tillægskendelse i medfør
af bestemmelserne i den foreslåede § 8. Dette er
begrundelsen for, at der indsættes en henvisning til den
foreslåede nye § 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 18
om afsigelse af en tillægskendelse.
Den gældende bestemmelse i § 6, stk. 1,
fastslår den udvidede jordbrugskommissions kompetence og
pligt til ved kendelse at træffe afgørelse om alle
krav og indsigelser fremsat forud for eller på
kendelsesmødet eller efterfølgende i forbindelse med
panthaverhøring, fordeling af skatter og afgifter samt
vederlagsregulering.
Med lovforslaget er det således de foreslåede
jordfordelingskommissioners ansvar at sikre, at jordfordelingen
gennemføres på bedste og smidigste måde
også i forhold til de indsigelser og krav, som måtte
blive fremsat i forbindelse med jordfordelingen.
Med lovforslaget er det således også de
foreslåede jordfordelingskommissioners ansvar at sikre,
både i forbindelse med kontante udbetalinger og i det hele
taget som en konsekvens af en ejendoms deltagelse i jordfordeling,
at der ikke finder en forringelse af pantesikkerheden sted for de i
ejendommen indestående pantehæftelser. Der skal som
hidtil foretages såkaldt panthaverhøring, før
der udbetales kontante vederlag til en lodsejer, medmindre der er
tale om ubetydelige formindskelser i forhold til ejendommens
værdi. Ved panthaverhøring forstås den
skriftlige henvendelse som panthaverne i ejendomme, hvis
panteforhold af kommissionen skønnes forringede, modtager
fra jordfordelingsmyndigheden som led i jordfordelingsplanens
gennemførelse.
I henhold til gældende lov foretages
panthaverhøring i perioden mellem de to
kendelsesmøder, efter at det på det foreløbige
kendelsesmøde er besluttet hvilke panthavere, som skal
høres. Panthavernes eventuelle indsigelser bliver derved
først behandlet af kommissionen, når det endelige
kendelsesmøde finder sted.
I konsekvens af det foreslåede en-kendelsessystem vil
jordfordelingsmyndigheden fremover orientere panthaverne om
jordfordelingens konsekvenser for deres pant, samtidig med at
panthaverne modtager orientering om kendelsesmødet, jf.
lovforslagets § 1, nr. 8. Dermed har panthaverne på
kendelsesmødet mulighed for at gøre indsigelse mod
jordfordelingen, hvorved panthavernes retssikkerhed er
tilgodeset.
Samtykke fra panthaverne vil blive indhentet efter, at
kendelsen er afsagt. Såfremt en panthaver i forbindelse med
panthaverhøringen gør indsigelse mod, at et areal
udgår af pantet og altså ikke lader sig nøje
med, at det kontante vederlag anvendes til nedbringelse af den
samlede gæld i ejendommen, afgøres indsigelsen af
jordfordelingskommissionen i henhold til den foreslåede
§ 8.
Til nr. 17
Den foreslåede bestemmelse er en generel
konsekvensændring således, at "den udvidede
jordbrugskommission" overalt i loven ændres til
"jordfordelingskommissionen".
Til nr. 18
Den gældende lovs § 8 foreslås ophævet
som konsekvens af, at en-kendelsessystemet foreslås
indført, jf. lovforslagets § 1, nr. 12.
Den foreslåede § 8 er ny og omhandler muligheden
for at afsige tillægskendelser. Bestemmelsen har til
formål at sikre, at jordfordelingskommissionen afklarer
spørgsmål, som hindrer den endelige berigtigelse af
jordfordelingen. Dette kan være spørgsmål, som
ikke er afklaret i jordfordelingskendelsen eller
spørgsmål opstået efter afsigelse af kendelse.
Bestemmelsen har endvidere til hensigt at sikre, at
jordfordelingskommissionen tager stilling til krav fra panthavere,
indsigelse mod regulering af kontante vederlag og indsigelse mod
fordeling af skatter og afgifter m.v. Bestemmelsen er
nødvendig, fordi systemet med to kendelser foreslås
afskaffet. I den gældende procedure bliver krav og
indsigelser opgjort i perioden mellem de to kendelser og bliver
behandlet i forbindelse med den endelige kendelse. Det er endvidere
hensigten, at de spørgsmål, som i dag behandles af den
udvidede jordbrugskommission i henhold til den gældende lovs
§ 6, stk. 1, efter formandens skøn også kan
behandles af jordfordelingskommissionen.
Muligheden for behandling af krav og indsigelser ved afsigelse
af tillægskendelse sikrer samme retssikkerhed for lodsejere,
panthavere og øvrige rettighedshavere som efter den
gældende lov.
(§ 8, stk. 1)
Den foreslåede bestemmelse er ny og sikrer, at forhold,
der ikke var kendte på kendelsestidspunktet, kan blive
behandlet og afgjort af jordfordelingskommissionen på et
senere tidspunkt, jf. bemærkningerne nedenfor til den
foreslåede § 8, stk. 2. Begrundelsen herfor er, at der
kan opstå forhold i forbindelse med den matrikulære
sagsbehandling, i forbindelse med høring af panthaverne
eller ved regulering af kontante vederlag samt fordeling af skatter
og afgifter, som nødvendiggør, at der tages stilling
til disse spørgsmål. Jordfordelingskommissionen
træffer afgørelse om de opståede forhold i form
af et tillæg til den afsagte kendelse. Bestemmelsen kan
anvendes, indtil sagen er noteret i matriklen og tinglyst.
(§ 8, stk. 2)
Den foreslåede bestemmelse er ny, og bemyndiger
formanden for jordfordelingskommissionen til at beslutte, om og
hvordan kommissionen skal behandle de opståede forhold, jf.
bemærkningerne ovenfor til den foreslåede § 8,
stk. 1. Bestemmelsen giver formanden mulighed for at træffe
afgørelse på kommissionens vegne. Her tænkes
navnlig på spørgsmål om regulering af kontante
vederlag og fordeling af skatter og afgifter m.v. Det vil i
bekendtgørelsesform blive nærmere præciseret
efter hvilke retningslinier denne bemyndigelse kan benyttes, idet
formålet med bestemmelsen dels er at sikre en smidig
behandling af spørgsmål og tvister som måtte
opstå efter afsigelse af kendelse, dels at sikre den bedst
mulige udnyttelse af de øvrige medlemmers særlige
ekspertise.
Tillæg til kendelse kan tinglyses og har samme
retsvirkning som den oprindeligt afsagte kendelse. Det vil i
bekendtgørelsen blive nærmere bestemt, i hvilke
tilfælde tillæg til kendelse skal eller kan tinglyses,
idet spørgsmål uden konsekvenser for jordfordelingen
eller som alene vedrører en enkelt lodsejer, ikke skal
tingslyses på samtlige deltagende ejendomme.
Med forslaget sikres således en fleksibel procedure for
afslutning af jordfordelinger i tilfælde, hvor nye forhold
stiller sig hindrende i vejen for notering i matriklen og
tinglysning, eller der foreligger panthaverkrav eller
lodsejerindsigelser, der kræver afklaring.
Til nr. 19
Ændringen er en konsekvens af, at den gældende
bestemmelse i § 8 foreslås ophævet, jf.
lovforslagets § 1, nr. 18, og der således ikke
længere skelnes mellem almindelige jordfordelingssager og
jordfordelingssager med deltagelse af et begrænset antal
ejendomme.
Til nr. 20
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at
§§ 12 og 13 i landbrugsloven ikke længere
indeholder de forskrifter, hvorefter forkøbsrettens
undtagelser administreres, og at bestemmelsens overordnede
intention alene er at sikre, at såkaldte "frijorder"
sammenlægges eller samdrives med en landbrugsejendom og
derved undergives landbrugspligt. Der er således ikke behov
for nogen eksplicit henvisning til landbrugslovens
bestemmelser.
Til nr. 21
Ændringen er en konsekvens af, at den gældende
bestemmelse i § 5 foreslås ophævet, jf.
lovforslagets § 1, nr. 15. Samtidig foreslås indsat en
henvisning til den foreslåede § 8, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 18, således at ministeren bemyndiges til at
dække eventuelle krav i henhold til en
tillægskendelse.
Til nr. 22
Ændringen er en konsekvens af, at
"jordbrugskommissionen" (den udvidede jordbrugskommission)
foreslås ændret til "jordfordelingskommissionen", jf.
lovforslagets § 1, nr. 2, således at der ikke
længere er tale om en jordbrugskommission med
tiltrædende medlemmer, men om fuldt gyldige medlemmer.
Til nr. 23
Ændringen er en konsekvens af, at der foreslås
oprettet jordfordelingskommissioner til behandling af
jordfordelingssager, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 24
"Direktoratet for Fødevareerhvervs" foreslås
slettet som følge af, at lovforslaget generelt
foreslår, at det er ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri, eller den som ministeren bemyndiger dertil, som
varetager opgaver efter loven, jf. lovforslagets § 1, nr.
2.
Til nr. 25
Ændringen er en konsekvens af den foreslåede
ændring af den nugældende bestemmelse i § 2, jf.
lovforslagets § 1 nr. 2 og 3 samt af den foreslåede
ophævelse af bestemmelserne i § 3, stk. 3 og 4, jf.
lovforslagets § 1, nr. 6. Det er ikke med forslaget hensigten
at ændre på den hidtidige praksis, hvorefter det er
Fødevareerhverv, som udfører opgaverne som
jordfordelingsmyndighed.
Til nr. 26
Ændringen er en konsekvens af, at den nugældende
bestemmelse i § 5 foreslås ophævet, jf.
lovforslagets § 1, nr. 15.
Til nr. 27
Den foreslåede ændring giver ministeren mulighed
for at fastsætte regler om, at også afgørelser
truffet af en institution under ministeriet skal være
endelige, hvilket hidtil kun har været gældende for
afgørelser truffet af jordbrugskommissionerne, kommunale
myndigheder, jordkøbsnævn og
Økonomistyrelsen.
Til § 2
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 1, nr. 17, som ophæver
jordfordelingslovens § 9, stk. 2. Der henvises til denne
bestemmelse i den gældende affattelse af nr. 6 i
ligningslovens § 7 F, stk. 1, hvorefter visse indtægter
ikke medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst.
I den gældende affattelse af ligningslovens § 7 F,
stk. 1, nr. 6, henvises der desuden til "tilskud, som i
medfør af § 9, stk. 2, i lov om jordfordeling mellem
landejendomme ydes til udgifter, som afholdes af lodsejerne, jf.
§ 28, stk. 3, i jordfordelingsloven."
Lov om jordfordeling mellem landejendomme er ophævet,
jf. ophævelsesbestemmelsen i jordfordelingslovens § 29,
stk. 1, nr. 1. Efter jordfordelingslovens § 28, stk. 3, 2.
pkt., behandles jordfordelingssager, der har skæringsdag til
og med den 31. december 2005, dog efter nævnte lov, jf.
lovbekendtgørelse nr. 318 af 25. april 1996.
Jordfordelingslovens § 28, stk. 3, 2. pkt., har ikke
længere noget reelt indhold. Derfor har henvisningen til
jordfordelingslovens § 28, stk. 3, i ligningslovens § 7
F, stk. 1, nr. 6, heller ikke længere noget reelt
indhold.
På denne baggrund foreslås det, at ligningslovens
§ 7 F, stk. 1, nr. 6, ophæves.
Til § 3
Loven foreslås at træde i kraft den 1. juli
2010.
Til stk. 1
Loven har virkning for jordfordelingssager, hvor anmodning om
rejsning af jordfordelingssager er modtaget efter lovens
ikrafttræden. Jordfordelingssager, som er påbegyndt
før lovens ikrafttræden, behandles efter de hidtil
gældende regler, indtil de er endeligt afsluttede.
Til stk. 2
Da der fortsat er uafsluttede jordfordelingssager, hvori der
er meddelt tilsagn om tilskud, opretholdes skattefriheden i
medfør af ligningslovens § 7 F, stk. 1, nr. 6 for
sådanne tilskud indtil udbetalingen har fundet sted og
såfremt tilsagnet er meddelt før lovens
ikrafttræden.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Jordfordelingsloven
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov nr. 535 af 24. juni 2005 om
jordfordeling og offentligt køb og salg af fast ejendom til
jordbrugsmæssige formål m.m. (jordfordelingsloven), som
ændret ved § 4 i lov nr. 536 af 24. juni 2005, § 65
i lov nr. 538 af 8. juni 2006, § 1 i lov nr. 1553 af 20.
december 2006 og § 54 i lov nr. 1336 af 19. december 2008,
foretages følgende ændringer: |
§ 2.
Jordfordeling gennemføres ved, at samtlige
arealomlægninger mellem de deltagende lodsejere berigtiges
samtidig på en fastsat skæringsdag ved kendelse efter
reglerne i §§ 2-9. | | 1.I § 2, stk. 1, ændres
»§§ 2-9« til: »§§ 2-4 og
6-9«. |
| | 2.§ 2, stk. 2-4, affattes
således: |
Stk. 2. Sager
om jordfordeling behandles i samarbejde mellem
jordbrugskommissionen og Direktoratet for Fødevareerhverv.
Anmodning om rejsning af en jordfordelingssag indgives til
direktoratet. Stk. 3. Ved
afsigelse af kendelse udvides jordbrugskommissionen, idet den
tiltrædes af en byretsdommer, der beskikkes af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri. Byretsdommeren skal
være dommer i en retskreds beliggende helt eller delvis inden
for jordbrugskommissionens område. Dommeren overtager
formandskabet i jordbrugskommissionen. Endvidere tiltrædes
jordbrugskommissionen af et medlem, der repræsenterer
realkredit- og pengeinstitutter. Ministeren beskikker medlemmet
efter forhandling med økonomi- og erhvervsministeren. Stk. 4.
Direktoratet kan fungere som sekretariat for
jordbrugskommissionerne. Ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri fastsætter nærmere regler for
jordbrugskommissionernes virksomhed og for direktoratets
sekretariatsbistand. | | »Stk. 2.
Ministeren nedsætter en jordfordelingskommission i hvert af
de områder, der dækkes af en jordbrugskommission.
Jordfordelingskommissionen består af 7 medlemmer. For hvert
medlem udpeges en suppleant. Stk. 3.
Formanden skal være dommer. Et medlem, der er kyndig i
vurdering af landbrugsejendomme og repræsenterer realkredit-
og pengeinstitutter, udpeges efter indstilling fra Økonomi-
og Erhvervsministeren. De øvrige 5 medlemmer er medlemmerne
af områdets jordbrugskommission. Stk. 4. Sager
om jordfordeling behandles af jordfordelingskommissionerne og
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri eller den,
ministeren bemyndiger dertil. Anmodning om rejsning af en
jordfordelingssag indgives til ministeren eller den, ministeren
bemyndiger dertil.« |
| | 3. I § 2 indsættes som stk. 5: »Stk. 5.
Ministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, stiller
sekretariatsbistand til rådighed for
jordfordelingskommissionerne. Ministeren fastsætter regler om
jordfordelingskommissionernes virksomhed, sekretariatsbetjening af
jordfordelingskommissionerne og om gennemførelse af
jordfordelingssager.« |
| | 4.§ 3, stk. 1, affattes
således: |
§ 3.
Direktoratet for Fødevareerhverv kan beslutte, at der
på grundlag af en anmodning efter § 2, stk. 2, skal
udarbejdes en plan til en hensigtsmæssig jordfordeling inden
for et fastlagt område, eventuelt med fastsættelse af
de deltagende jorders værdi ved afholdelse af
vurderingsforretning efter stk. 3 og 4. | | »Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan
beslutte, at der på grundlag af en anmodning efter § 2,
stk. 4, skal udarbejdes en plan for en hensigtsmæssig
jordfordeling inden for et fastlagt område.« |
Stk. 2.
Direktoratet indkalder til et lodsejermøde, hvor der
redegøres for sagen, og hvor flertallet af de
fremmødte lodsejere vælger et lodsejerudvalg.
Indkaldelse til mødet sker ved meddelelse i dagspressen,
gennem postvæsenet eller på anden hensigtsmæssig
måde med 8 dages varsel. Lodsejerudvalget repræsenterer
lodsejerfællesskabets interesser. På mødet
fastlægges sagens skæringsdag og planområdets
udstrækning, ligesom dato for planlægningens afslutning
aftales. | | 5. I § 3, stk. 2, ændres
»Direktoratet indkalder« til: »Ministeren eller
den, ministeren bemyndiger dertil, kan indkalde«. |
Stk. 3.
Eventuel vurderingsforretning til fastsættelse af jordernes
ombytnings- og beliggenhedsværdi foretages efter
forudgående indvarsling af ejeren med mindst 8 dages varsel
af to lokalkendte, landbrugskyndige personer, valgt af lodsejerne,
samt af direktoratet, der leder vurderingsforretningen. Stk. 4.
Værdifastsættelserne fremlægges efter
fornøden bekendtgørelse til offentligt eftersyn i 14
dage med tilkendegivelse af, at indsigelser mod
vurderingsforretningen og værdiansættelsen
fremsættes skriftligt over for direktoratet inden 14 dage fra
sidste fremlæggelsesdag. Værdiansættelsen vil
blive lagt til grund for jordfordelingsplanen.
Jordbrugskommissionen bestemmer, om en indsigelse imod
værdiansættelsen kan tages til følge, og om
den ændrede værdiansættelse skal fremlægges
til fornyet eftersyn. | | 6. I § 3 ophæves stk. 3 og 4. |
Stk. 5.
Direktoratet udarbejder efter forhandling med den enkelte lodsejer
forslag til en hensigtsmæssig jordfordelingsplan med
oplysning om vilkår, kontante vederlag og øvrige
betingelser for planens gennemførelse. | | 7. I § 3, stk. 5, der bliver stk. 3,
ændres »Direktoratet« til: »Ministeren
eller den, ministeren bemyndiger dertil«. |
| | 8.§ 4, stk. 1, affattes
således: |
§ 4.
Den samlede jordfordelingsplan forelægges for lodsejerne og
jordbrugskommissionen på et offentligt møde, hvor
jordbrugskommissionen afgør, om planen kan godkendes.
Indkaldelse til mødet sker ved meddelelse i dagspressen,
gennem postvæsenet eller på anden hensigtsmæssig
måde med 8 dages varsel. | | »§ 4. Den samlede
jordfordelingsplan forelægges på et offentligt
møde, hvor jordfordelingskommissionen afgør, om
planen kan godkendes. Lodsejere, panthavere og berettigede i
henhold til leje- eller forpagtningskontrakter underrettes af
jordfordelingskommissionen ved brev med 14 dages varsel om tid og
sted for mødet, hvori kendelse, jf. stk. 4, afsiges. Med
samme varsel sker der indkaldelse i Statstidende og dagspressen af
alle rettighedshavere i ejendommene.« |
Stk. 2.
Jordbrugskommissionen kan beslutte, at særskilt beliggende
ubebyggede lodder, som udgør en mindre del af den samlede
ejendom, og som hverken danner væsentligt grundlag for
ejerens erhvervsvirksomhed eller er af tilsvarende væsentlig
økonomisk betydning for denne, ved kendelse inddrages helt i
jordfordelingen. Afståelsessummen fastsættes i så
tilfælde af jordbrugskommissionen. Stk. 3.
Jordbrugskommissionen kan bestemme, at anden fast ejendom end
landbrugsejendomme kan inddrages under jordfordelingen, i det
omfang det er påkrævet til gennemførelse af en
hensigtsmæssig plan. | | 9. I § 4, stk. 2-4, ændres
»Jordbrugskommissionen« til:
»Jordfordelingskommissionen«. | | 10. I § 4, stk. 2, § 23, stk. 5 og to
steder i § 23, stk. 2,
ændres »jordbrugskommissionen« til:
»jordfordelingskommissionen«. |
|
Stk. 4. Den
udvidede jordbrugskommission afsiger foreløbig kendelse om,
at jordfordelingsplanen skal gennemføres efter
foranstående bestemmelser. Kendelsen er bindende for samtlige
af planen omfattede lodsejere og rettighedshavere i ejendommene.
Jordbrugskommissionen foranlediger kontante vederlag betalt og
arealerne opmålt og afsat i marken. | | 11. I § 4, stk. 4, og § 7, stk. 1,
ændres »Den udvidede jordbrugskommission« til:
»Jordfordelingskommissionen«. | | 12. I § 4, stk. 4, udgår
»foreløbig«. |
|
Stk. 5.
Jordbrugskommissionens foreløbige kendelse tinglyses som
byrde på ejendommene. Det kan i kendelsen bestemmes, at den
skal tinglyses pantstiftende med et for hver ejendom angivet
beløb og forrentning heraf til sikkerhed for kontante
vederlag, indtil den endelige kendelse tinglyses. | | 13. I § 4, stk. 5, ændres
»Jordbrugskommissionens« til:
»Jordfordelingskommissionens«. | 14. I § 4, stk. 5, udgår
»foreløbige« og », indtil den endelige
kendelse tinglyses«. |
|
§ 5.
Jordfordelingen berigtiges ved endelig kendelse, når
opmåling og afsætning, jf. § 4, stk. 4, er
foretaget. Stk. 2.
Jordbrugskommissionens kendelse har gyldighed over for de
deltagende lodsejere samt pant- og andre rettighedshavere. Stk. 3.
Lodsejere og panthavere samt berettigede i henhold til leje- eller
forpagtningskontrakter underrettes af jordbrugskommissionen ved
brev med 14 dages varsel om tid og sted for mødet, hvori
kendelse afsiges. Med samme varsel sker indkaldelse i Statstidende
af alle rettighedshavere i ejendommene. Stk. 4.
Kendelsen skal indeholde beskrivelse af de af jordfordelingen
berørte ejendomme med redegørelse for
jordomlægningerne samt ejendoms- og
behæftelsesforholdene efter jordfordelingen. | | 15.§ 5 ophæves. |
§ 6.
Ved kendelsen afgøres endeligt alle indsigelser og krav, der
som følge af jordomlægningerne måtte være
fremsat over for den udvidede jordbrugskommission. Denne
træffer endvidere afgørelse om udbetaling af kontante
vederlag og om fordeling af skatter og afgifter m.v. på de
omlagte arealer. Stk. 2.
Medfører jordfordelingen, at der fra en ejendom fraskilles
et grundstykke, for hvilket der i henseende til ejendommens
økonomiske udnyttelse ikke eller kun delvis ydes vederlag i
jord, skal fornødent samtykke foreligge fra panthaverne til
grundstykkets frigørelse for hæftelserne. Gives
samtykket ikke, kan den udvidede jordbrugskommission dog ved
kendelse bestemme, at jordfordelingen alligevel skal finde sted.
Panthavernes krav imødekommes i så fald i
prioritetsorden, så langt vederlaget rækker. Der
må ikke ske nogen forringelse af pantesikkerheden for de
fortsat indestående pantehæftelser. Disse rykker op, i
det omfang foranstående pantehæftelser helt eller
delvis indfries. Stk. 3.
Samtykke fra panthavere, jf. stk. 2, er dog ikke nødvendigt,
hvis jordfordelingen alene bevirker en ubetydelig formindskelse af
ejendommen i forhold til dennes værdi og den udvidede
jordbrugskommission i kendelsen efter enstemmig vedtagelse
udtrykkeligt erklærer, at udskillelsen af det jordstykke, der
afgives eller ombyttes ved jordfordelingen, kan ske uden fare for
pantesikkerheden, og at pantehæftelserne kan slettes for det
udskilte stykkes vedkommende. Stk. 4. Hvis
en lodsejer ikke har tinglyst adkomst til det areal, denne
afstår i jordfordelingen, kan den udvidede
jordbrugskommission, når lodsejerens ejendomsret til arealet
er sandsynliggjort, bestemme, at lodsejeren må anses som
rette adkomsthaver. Der skal foretages indkaldelse af eventuelle
adkomstberettigede efter regler svarende til reglerne i
tinglysningslovens § 20. Ligeledes kan den udvidede
jordbrugskommission bestemme, at et areal beliggende i
jordfordelingsområdet, og hvortil ingen gør
ejendomsret gældende, indgår i jordfordelingsplanen
på de heri fastsatte vilkår. § 7.
Den udvidede jordbrugskommission foranlediger, at de
jordomlægninger m.v., der er omfattet af kendelsen, bliver
noteret i matriklen og tinglyst med til- og fraskrivning for hver
ejendom af tinglyste hæftelser og byrder, jf.
tinglysningslovens §§ 21-23. Stk. 2.
Når tinglysning har fundet sted, underretter den udvidede
jordbrugskommission hver enkelt lodsejer og panthaver om
matrikelbetegnelse m.v. for de omlagte arealer. | | 16. I § 6, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »den udvidede jordbrugskommission«: », jf.
dog § 8«. | | 17. I § 6, stk. 1-3, § 7, stk. 2, og
§ 27, stk. 2, og to steder i § 6, stk. 4, ændres »den
udvidede jordbrugskommission« til:
»jordfordelingskommissionen«. |
|
| | 18.§ 8 affattes således: |
§ 8.
Direktoratet for Fødevareerhverv kan beslutte, at en
anmodning om jordomlægninger mellem et begrænset antal
ejendomme kan gennemføres ved én kendelse. Sagerne
fremmes i så fald til jordbrugskommissionens godkendelse uden
iagttagelse af bestemmelserne i § 3. Stk. 2. For
kendelsen gælder bestemmelserne i § 5,
stk. 2-4, og §§ 6, 7 og 10. | | »§ 8. Såfremt
jordfordelingen ikke kan noteres i matriklen eller tinglyses,
afsiger jordfordelingskommissionen tillæg til kendelse, som
sikrer at dette sker. Såfremt en panthaver efter
kendelsesmødet modsætter sig, at et areal udgår
af pantet, eller en lodsejer gør indsigelse mod regulering
af kontante vederlag eller mod fordeling af skatter og afgifter
m.v., tager jordfordelingskommissionen stilling hertil ved
tillægskendelse, som har samme retsvirkning som kendelse, jf.
§ 4, stk. 4. Stk. 2.
Formanden for jordfordelingskommissionen beslutter, om
spørgsmål i henhold til stk. 1 skal behandles af
jordfordelingskommissionen, og i givet fald om
spørgsmålene kan behandles af formanden på
jordfordelingskommissionens vegne.« |
§ 9. I
sager, som rejses af lodsejere efter § 3 i denne lov, afholdes
udgifterne af lodsejerne. Ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri kan bestemme, at der skal ydes tilskud til de
omkostninger, som afholdes af lodsejerne. | | |
Stk. 2. I
sager, som rejses af lodsejere efter § 8 i denne lov, afholdes
udgifterne af lodsejerne. Ministeren kan bestemme, at der skal ydes
tilskud til en del af de omkostninger, som afholdes af
lodsejerne. | | 19.§ 9, stk. 2, ophæves. |
§ 12… | | |
Stk. 3.
Forkøbsretten gælder ved enhver erhvervelse af
ejendommen eller en del af denne. En forkøbsret, der er
pålagt med henblik på fremskaffelse af jord til de
formål, der er nævnt i § 1, nr. 1-5, kommer dog
ikke til anvendelse, 1) … 5) når erhververen opfylder
betingelserne i §§ 12 og 13 i lov om
landbrugsejendomme og arealet i forbindelse med handelen
sammenlægges med en af erhverver ejet landbrugsejendom. Stk.
4… | | 20. I § 12, stk. 3, nr. 5, udgår
»erhververen opfylder betingelserne i §§ 12 og 13 i
lov om landbrugsejendomme og«. |
§ 23… | | |
Stk. 2.
Ministeren kan af statens midler anvende de fornødne
beløb dels til opfyldelse af krav, som anerkendes af
jordbrugskommissionen efter bestemmelsen i § 6, stk. 1, og som
ikke dækkes af andre, dels som tilskud til særlige
foranstaltninger, der anbefales af jordbrugskommissionen, og som
undtagelsesvis er påkrævet til gennemførelse af
en hensigtsmæssig plan efter §§ 2-6. Stk.
3… Stk.
4… | | 21. I § 23, stk. 2, ændres
»§§ 2-6« til: »§§ 2-4, 6 og
8«. |
Stk. 5.
Ministeren fastsætter regler om betaling for det arbejde, der
udføres af jordbrugskommissionen, herunder af de
tiltrædende medlemmer, og af lodsejerudvalget. | | 22. I § 23, stk. 5, udgår »,
herunder af de tiltrædende medlemmer,«. |
§ 25.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
henlægge sine beføjelser til jordbrugskommissionerne,
kommunale og amtskommunale myndigheder, regionale
jordkøbsnævn samt - efter aftale med finansministeren
- Økonomistyrelsen. Stk.
2… | | 23. I § 25, stk. 1, indsættes efter
»jordbrugskommissionerne,«:
»jordfordelingskommissionerne,«. |
§ 26.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at Direktoratet for
Fødevareerhvervs opgaver i henhold til denne lovs § 2,
stk. 4, og § 3, stk. 2-5, kan lægges ud til
private. | | 24. I § 26 udgår »Direktoratet for
Fødevareerhvervs«. | | 25. I § 26 ændres »§ 2, stk.
4, og § 3, stk. 2-5« til: »§ 2, stk. 5, og
§ 3«. |
|
§ 27… | | |
Stk. 2.
Afgørelse truffet af den udvidede jordbrugskommission, jf.
§§ 4-6 og 8, kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed. | | 26. I § 27, stk. 2, ændres
»§§ 4-6 og 8« til: »§§ 4, 6
og 8«. |
Stk.3
Ministeren kan fastsætte regler om adgangen til at klage over
afgørelser truffet af de i § 25, stk. 1, anførte
myndigheder, herunder at klage ikke skal kunne indbringes for anden
administrativ myndighed, og om myndighedens adgang til at genoptage
en sag, efter at der er indgivet klage. | | 27. I § 27, stk. 3, ændres »§
25, stk. 1,« til: »stk. 1,«. |
Ligningsloven
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 2 |
| | I lov om påligningen af indkomstskat
til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 176 af
11. marts 2009, som ændret senest ved § 12 i lov nr. 525
af 12. juni 2009, foretages følgende ændring: |
§ 7 F
Til den skattepligtige indkomst medregnes ikke: … 6) Tilskud, som i medfør af §
9, stk. 2, i lov om jordfordeling og offentligt køb og salg
af fast ejendom til jordbrugsmæssige formål m.m.
(jordfordelingsloven) ydes tilskud til udgifter, som afholdes af
lodsejerne, samt tilskud, som i medfør af § 9, stk. 2 i
lov om jordfordeling mellem landejendomme ydes til udgifter, som
afholdes af lodsejerne, jf. § 28, stk. 3, i
jordfordelingsloven, 7) … | | 1.§ 7F, stk. 1, nr. 6,
ophæves. Nr. 7-14 bliver herefter nr. 6-13. |
Ikrafttrædelse
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 3 |
| | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2010 og har virkning for
jordfordelingssager, hvor anmodning om rejsning af en
jordfordelingssag er modtaget efter lovens
ikrafttræden. Stk. 2.
Skattefrihed for tilskud efter ligningslovens § 7 F, stk. 1,
nr. 6, i lovbekendtgørelse nr. 176 af 11. marts 2009 bevares
for tilskud meddelt i tilsagn forud for lovens
ikrafttræden. |