Fremsat den 25. november 2009 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven
(Fradrag for udgifter til plantning af
flerårige energiafgrøder)
§ 1
I lov om påligningen af indkomstskat til
staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 176 af 11.
marts 2009, som ændret senest ved § 12 i lov nr.
525 af 12. juni 2009, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 8 K indsættes efter
stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4. Ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan udgifter til
plantning af flerårige energiafgrøder i form af ask,
el, elefantgræs, hassel, pil, poppel og
præriegræs fradrages fuldt ud i den skattepligtige
indkomst for det indkomstår, hvori udgiften er afholdt. Det
er en betingelse, at den skattepligtiges areal med planter af de
arter, som er nævnt i 1. pkt., i ren eller blandet bestand er
på mindst 0,30 hektar. Der kan dog ikke opnås fradrag
for udgifter, der afholdes til plantning af flerårige
energiafgrøder uden for EU/EØS, Grønland og
Færøerne.«
Stk. 4-7 bliver herefter stk. 5-8.
2. I
§ 8 K, stk. 4, som
bliver stk. 5, ændres »stk. 1-3« til:
»stk. 1-4«.
3. I
§ 8 K, stk. 5, som
bliver stk. 6, ændres »Stk. 1-4« til:
»Stk. 1-5«.
4. I
§ 8 K, stk. 6, som
bliver stk. 7, ændres »stk. 1-4« til:
»stk. 1-5«.
5. I
§ 8 K, stk. 7, som
bliver stk. 8, ændres »stk. 1-3« til:
»stk. 1-4«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven har
virkning fra og med den 1. januar 2010.
Bemærkninger til lovforslaget
| | |
Almindelige
bemærkninger |
| | |
1. | Indledning |
2. | Lovforslagets formål og
baggrund |
3. | Gældende ret |
| 3.1. | Forskellige former for plantning |
| 3.2. | Etårige afgrøder |
| 3.3. | Flerårige afgrøder |
| 3.4. | Fredskov, juletræer,
frugttræer, læhegn m.v. |
4. | Lovforslaget |
5. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige |
6. | Administrative konsekvenser for det
offentlige |
7. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet |
8. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet |
9. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
10. | Miljømæssige
konsekvenser |
11. | Forholdet til EU-retten |
12. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. |
13. | Sammenfattende skema |
| | |
1. Indledning
Efter dette lovforslag indføres der fradragsret for
udgifter, der den 1. januar 2010 eller senere afholdes til
plantning af flerårige energiafgrøder.
Forslaget er et element i aftale om Grøn Vækst,
som regeringspartierne (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og
Dansk Folkeparti har indgået den 16. juni 2009.
Aftalen om Grøn Vækst »skal sikre, at et
højt niveau af miljø-, natur- og klimabeskyttelse
går hånd i hånd med en moderne og
konkurrencedygtig landbrugs- og fødevareproduktion.
Der er tale om en ambitiøs og langsigtet plan for
både miljø- og naturpolitikken og for
landbrugserhvervets vækstvilkår, hvor der investeres i
alt 13,5 mia. kr. i Grøn Vækst frem til 2015. Der er
tale om en stigning i investeringerne på ca. 50 pct. i
forhold til den hidtidige indsats.
Indsatsen vil sikre, at Danmark fuldt ud lever op til sine
miljøforpligtelser og samtidig styrke vækst og
beskæftigelse.
Aftalen om Grøn Vækst indeholder:
- En Miljø-
og Naturplan Danmark frem mod 2020. Planen skal sikre bedre
miljø og klima samt mere natur af høj kvalitet, der
er tilgængelig for alle. Med planen lever Danmark op til sine
forpligtelser i EU's Vandrammedirektiv og Natura 2000-direktiverne,
ligesom planen følger op på Vandmiljøplan III
og Pesticidplan 2004-2009. Det er forudsat, at indsatsen godkendes
af EU-Kommissionen.
- En Strategi for
et grønt landbrugs- og fødevareerhverv i vækst.
Der gennemføres en samlet og fokuseret indsats for at skabe
bedre rammer for et selvbærende landbrugserhverv, der
udvikler sig på markedsvilkår, beskytter miljøet
og naturen og leverer grøn energi.«
Som et led i Strategi for et grønt landbrugs- og
fødevareerhverv i vækst har parterne indgået
aftale om at gennemføre en række initiativer, som skal
styrke landbrugets rolle som leverandør af grøn
energi. Det drejer sig bl.a. om initiativer, som skal fremme
dyrkning af flerårige energiafgrøder:
»Parterne er enige om at fremme dyrkning af
flerårige energiafgrøder gennem følgende
initiativer:
- Plantning af
flerårige energiafgrøder gøres
skattemæssigt fradragsberettiget.
- Ændring af
afstandskravene til vandløb og søer i
naturbeskyttelsesloven, så dyrkning af flerårige
energiafgrøder bliver muligt inden for
beskyttelseslinjen.
- Tilskudsordning
til tilplantning af flerårige afgrøder på 32
mio. kr. årligt i 2010-2012. Tilskud kan gives på
arealer i almindelig omdrift, hvor tilplantningen giver stor
kvælstofreduktion, og hvor arealet er beliggende, så
kvælstofeffekten kan indgå i opfyldelsen af
Vandrammedirektivet. Der forventes at kunne ydes tilskud på
op til 40 pct. af landmandens tilplantningsomkostninger.«
De aftalte initiativer til fremme af dyrkning af
flerårige energiafgrøder skal ses på baggrund af
de gavnlige klima- og miljømæssige virkninger af at
anvende disse afgrøder til produktion af energi. Der kan i
den forbindelse henvises til rapporten »Landbrug og klima -
analyse af landbrugets virkemidler til reduktion af drivhusgasser
og de økonomiske konsekvenser«, december 2008.
Analysen er foretaget af Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet,
Aarhus Universitet, og Fødevareøkonomisk Institut,
Københavns Universitet, for Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og offentliggjort på
dette ministeriums hjemmeside: www.fvm.dk/Publikationer. I det
følgende kaldes rapporten »Landbrug og
klima«.
Forskningsinstitutionerne bag rapporten ser i de
flerårige energiafgrøder et hidtil næsten
uudnyttet potentiale, som bør kunne bruges i
bestræbelserne på at erstatte fossile brændsler
som kul, naturgas og olie med vedvarende energikilder, som er
mindre skadelige for klima og miljø.
De vigtigste gevinster ved at anvende flerårige
energiafgrøder til produktion af energi er:
- Der bliver sat
yderligere gang i produktionen af vedvarende energi fra landbruget.
Dermed kan der skabes vækst i landbruget samtidig med, at der
spares kuldioxid (CO2).
- Udledningen af
lattergas reduceres. Lattergas (N2O)
er en drivhusgas, der bidrager til den globale opvarmning ligesom
drivhusgassen CO2.
- Der sker en
øget lagring af kulstof.
- Udvaskningen af
kvælstof fra landbruget reduceres, da udvaskningen fra
flerårige energiafgrøder ligger på linje med
udvaskningen fra skov.
- Dyrkning af
flerårige energiafgrøder reducerer brugen af
pesticider i forhold til tilsvarende arealer med dyrkning af
etårige afgrøder som korn.
Ud over i sig selv at bidrage til at forbedre klima og
miljø vil dyrkning og anvendelse af flerårige
energiafgrøder til produktion af energi bidrage til, at
Danmark kan overholde sin forpligtelse til efter EU's klima- og
energipakke at reducere udledningen af drivhusgasser i de
ikke-kvotebelagte sektorer, herunder landbruget, med 20 pct. i 2020
i forhold til 2005.
Der er i Danmark på nuværende tidspunkt etableret
ca. 3.500 hektar, hvorpå der dyrkes flerårige
energiafgrøder. Det forventes, at dette areal forøges
med ca. 1.000 hektar inden udgangen af 2009. I »Landbrug og
klima« vurderes det, at der er et potentiale for en
vækst i arealet med dyrkning af flerårige
energiafgrøder på op til 100.000 hektar frem til 2020,
overvejende på marginaljorder uden alternativ
landbrugsmæssig anvendelse, f.eks. på vandlidende
arealer langs åer og søer.
2. Lovforslagets formål og baggrund
Formålet med lovforslaget er at fremme dyrkning af
flerårige energiafgrøder for at udnytte de klima- og
miljømæssige fordele, der er forbundet med at anvende
disse afgrøder til produktion af energi.
Formålet er også skattemæssigt at ligestille
flerårige energiafgrøder med øvrige
landbrugsafgrøder, jf. punkt 3 nedenfor om gældende
ret. Dette er i overensstemmelse med, at flerårige
energiafgrøder fra 2010 også sidestilles med
øvrige landbrugsafgrøder i enkeltbetalingsordningen,
som er en EU-finansieret støtteordning for
landbrugere.
Der er i dag ikke hjemmel til at fradrage eller afskrive
udgifter til nyplantning af flerårige energiafgrøder
som f.eks. pil og popler, da der skattemæssigt er tale om
ikke-fradragsberettigede etableringsomkostninger. Udgifter til
såning af etårige landbrugsafgrøder som f.eks.
korn og raps kan derimod efter gældende ret fradrages som
driftsomkostninger.
Det er nødvendigt med en højere rentabilitet i
de flerårige energiafgrøder end i de etårige
landbrugsafgrøder, da dyrkning af flerårige
energiafgrøder typisk binder jorden til denne afgrøde
i 20-25 år. Desuden er etablering af flerårige
energiafgrøder omkostningstung, da indtægten normalt
først vil indtræde efter 2-3 år, hvor den
første høst kan begynde.
Set i dette perspektiv kan den manglende fradragsret for
etableringsudgifter til plantning af flerårige
energiafgrøder virke som en barriere for dyrkning af disse
afgrøder, der som nævnt kan bidrage positivt til
reduktionen i udledningen af drivhusgasser, kvælstof og
pesticider.
På denne baggrund foreslås, at der indføres
ret til at fradrage udgifter til plantning af flerårige
energiafgrøder, så disse med hensyn til fradragsret
sidestilles med udgifter til såning af etårige
landbrugsafgrøder.
3. Gældende ret
3.1. Forskellige former for plantning
Der sondres mellem nyplantning, vedligeholdelsesplantning og
genplantning.
Nyplantning foreligger, når et areal beplantes, og dette
ikke sker til erstatning for et tilsvarende areal på samme
ejendom. Udgifter til nyplantning betragtes som udgangspunkt som
ikke-fradragsberettigede etableringsudgifter. Det følger af
statsskattelovens § 6, stk. 2, hvorefter der ikke er
fradragsret for udgifter, der afholdes for at tilvejebringe et nyt
indkomstgrundlag. Dette indebærer, at der alene kan
indrømmes fradrag for udgifter til nyplantning af
træer, hvis der er lovfæstet særskilte regler
herom.
Vedligeholdelsesplantning foreligger, når beplantningen
sker til erstatning for et eller flere træer plantet i
tidligere år, og disse træer er blevet syge eller er
døde. Udgifter til vedligeholdelsesplantning betragtes som
udgangspunkt som fradragsberettigede driftsudgifter efter
statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, dvs.
udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve,
sikre og vedligeholde indkomsten.
Genplantning foreligger, når et areal beplantes til
erstatning for et tilsvarende areal på samme ejendom. Dette
gælder, selv om der plantes en anden art træer. Det er
dog en forudsætning for, at en tilplantning kan betragtes som
genplantning, at tilplantningen ikke i stedet må betragtes
som overgang til en anden driftsform. Er dette tilfældet,
må tilplantningsudgifterne betragtes som
ikke-fradragsberettigede udgifter til nyplantning, dvs.
etableringsudgifter, jf. ovenfor. Udgifter til genplantning
betragtes som udgangspunkt som fradragsberettigede driftsudgifter
efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
3.2. Etårige afgrøder
Udgifter til såning af frø til etårige
afgrøder som korn, raps m.v. kan fradrages i den
skattepligtige indkomst for det indkomstår, hvori de er
afholdt. Dette følger af statsskattelovens § 6,
stk. 1, litra a, hvorefter der er fradragsret for
driftsudgifter, dvs. udgifter, som i årets løb er
anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.
3.3. Flerårige afgrøder
Udgifter til nyplantning af flerårige afgrøder
som pil, popler m.v. behandles skattemæssigt som udgifter til
nyplantning af træer. Sådanne udgifter anses som
etableringsudgifter. Disse kan ikke fradrages, medmindre der er
lovfæstet særskilte regler herom, jf. punkt 3.1
ovenfor.
Der er i dag ikke særskilte regler om ret til fradrag
for udgifter til nyplantning af træer som f.eks. pil og
popler, der kan anvendes som flerårige energiafgrøder.
Efter gældende ret er der således ikke hjemmel til at
fradrage sådanne udgifter. Dette gælder, uanset om
planterne anvendes til produktion af energi eller til andre
formål.
Udgifter til vedligeholdelsesplantning og genplantning af
flerårige afgrøder kan fradrages som driftsudgifter,
jf. punkt 3.1 ovenfor.
3.4. Fredskov, juletræer, frugttræer, læhegn
m.v.
Der er særskilte regler i ligningslovens § 8
K, som positivt fastslår fradragsret for følgende
udgifter:
- udgifter til
nyplantning og genplantning af fredskov, jf. § 8 K,
stk. 1
- udgifter til
plantning og genplantning af juletræer eller
pyntegrønt, jf. § 8 K, stk. 2
- udgifter til
plantning af frugttræer, jf. § 8 K, stk. 2
- udgifter til
anlæg af læhegn samt supplerende lægivende
løvtræsplantning, jf. § 8 K, stk. 3
Disse regler blev vedtaget af Folketinget i 1991 med virkning
fra og med indkomståret 1992. De var elementer i den
daværende regerings initiativer for at stimulere
væksten i erhvervslivet, jf. lov nr. 887 af 21. december 1991
om ændring af forskellige skattelove
(Vækstfremmeinitiativer).
Efter ligningslovens § 8 K, stk. 1, 1. pkt.,
kan udgifter til nyplantning af fredskov fradrages i den
skattepligtige indkomst med indtil 20 pct. årligt. Hvis
udgifterne ikke overstiger 25.000 kr. pr. år pr. ejendom, kan
beløbet dog fradrages straks, dvs. i det indkomstår,
hvori udgiften er afholdt, jf. § 8 K, stk. 1, 2.
pkt. Udgifter til genplantning kan fradrages straks, jf.
§ 8 K, stk. 1, 5. pkt. Hvis ejendommen
afhændes, kan udgifter, der endnu ikke er fradraget efter
§ 8 K, stk. 1, 1. pkt., fradrages i samme
indkomstår, som ejendommen afhændes, jf. § 8
K, stk. 1, 3. pkt. Hvis det tilplantede areal ryddes efter
brand, kan restbeløbet tilsvarende fradrages, jf.
§ 8 K, stk. 1, 4. pkt.
Efter ligningslovens § 8 K, stk. 2, 1. pkt.,
kan udgifter til nyplantning af træer bestemt til
erhvervsmæssig anvendelse som juletræer eller
pyntegrønt i kort omdrift samt frugttræer og
frugtbuske fradrages med indtil 20 pct. årligt. Hvis
udgifterne ikke overstiger 25.000 kr. pr. år pr. ejendom, kan
beløbet dog fradrages straks, dvs. i det indkomstår,
hvori udgiften er afholdt, jf. § 8 K, stk. 2, 2.
pkt. Udgifter til genplantning i skov af træer, der er
bestemt til erhvervsmæssig anvendelse som juletræer
eller pyntegrønt, kan dog uanset § 8 K,
stk. 1, 1. pkt., fradrages straks, jf. § 8 K,
stk. 2, 3. pkt. Hvis ejendommen afhændes, eller det
beplantede areal ryddes, kan udgifter, der endnu ikke er fradraget
efter § 8 K, stk. 2, 1. pkt., fradrages i samme
indkomstår, som ejendommen afhændes, eller rydningen
sker, jf. § 8 K, stk. 2, 4. pkt.
Efter ligningslovens § 8 K, stk. 3, 1. pkt.,
kan hele udgiften, der afholdes til anlæg af læhegn,
fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for
det indkomstår, hvori udgiften er afholdt. Det er en
betingelse, at der er tale om læhegn, som etableres efter lov
om læhegn og tilskud til læplantning. Disse regler
omfatter også udgifter til supplerende lægivende
løvtræsplantninger, som er beplantninger af
overvejende løvfældende træer og buske, der
etableres samtidig med og i tilknytning til anlæg af
læhegn. Tilskud til læplantning medregnes til den
skattepligtige indkomst i samme indkomstår, som den
skattepligtige afholder sin udgift til læplantningen, jf.
§ 8 K, stk. 3, 2. pkt.
I det omfang, der i ovenstående tilfælde ikke er
fastsat regler om fradrag for udgifter til genplantning og
vedligeholdelsesplantning i ligningslovens § 8 K, kan
disse udgifter fradrages som driftsomkostninger efter
statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, jf. punkt
3.1 ovenfor.
Udgifter, der er fratrukket efter fradragsreglerne for
fredskov, juletræer, frugttræer, læhegn m.v. i
ligningslovens § 8 K, stk. 1-3, medregnes ikke til
anskaffelsessummen ved opgørelsen af skattepligtig
fortjeneste eller tab ved afståelse af fast ejendom, jf.
§ 8 K, stk. 6.
Uanset reglerne i ligningslovens § 8 K,
stk. 1-3, kan udgifter til anskaffelse af maskiner, inventar
og lignende driftsmidler samt fast ejendom alene fradrages eller
afskrives efter lov om skattemæssige afskrivninger m.v., jf.
§ 8 K, stk. 7.
4. Lovforslaget
Det foreslås, at der med virkning fra og med den 1.
januar 2010 indføres fradragsret for udgifter til plantning
af flerårige energiafgrøder. Kriteriet for fradragsret
er, at plantearterne har en høj grad af
genvæksthastighed efter høst, hvorved der sikres en
høj produktion af biomasse. Det drejer sig om
følgende plantearter: Ask, el, elefantgræs, hassel,
pil, poppel og præriegræs.
Der foreslås fradragsret for udgifter til plantning af
planter i ren såvel som i blandet bestand, så
længe der er tale om de arter, som er nævnt ovenfor.
Muligheden for også at opnå fradraget for blandede
beplantninger skal ses på baggrund af, at et areal kan
indeholde forskellige jordbundstyper. Jordbunden kan f.eks.
være mere eller mindre vandlidende. Derfor kan der være
et ønske om at have f.eks. både pil og el i en
beplantning.
Det er dog en betingelse, at den skattepligtiges areal med
planter af de nævnte arter i ren eller blandet bestand er
på mindst 0,30 hektar. Dette svarer til arealkravet for at
opnå støtte efter enkeltbetalingsordningen under
EU-landbrugsstøtteordningerne.
Der kan ikke opnås fradrag for udgifter, der afholdes
til plantning af flerårige energiafgrøder uden for
EU/EØS, Grønland og Færøerne.
Det er til gengæld ikke et krav, at udgifterne til
plantning af flerårige energiafgrøder skal være
afholdt som led i aktiviteter, der i skattemæssig forstand er
erhvervsmæssig virksomhed. Fradraget kan også benyttes
af f.eks. en lønmodtager med såkaldt hobbyvirksomhed.
Enhver, der investerer i plantning af flerårige
energiafgrøder i EU/EØS, i Grønland og
på Færøerne, kan fradrage udgifterne hertil,
også i f.eks. lønindtægt, hvis det objektive
krav til arealets størrelse på 0,30 hektar er opfyldt.
Dette må forventes at fremme »pionerånden«
på dette område, som fortsat er i sin vorden.
Produktionen af flerårige energiafgrøder vil
formentlig gennemgå en rivende udvikling i de kommende
år. Det kan derfor ikke afvises, at der kan være behov
for ændringer i lovgivningen med hensyn til, hvilke
plantearter der er omfattet af reglerne om fradrag for udgifter til
plantning af flerårige energiafgrøder. Ved
ændring af bestemmelsen skal der tages hensyn til, at den
ikke kommer til at omfatte arter, som optræder på
Miljøministeriets lister over invasive arter, dvs. planter
eller dyr, der af mennesket, bevidst eller ubevidst, er flyttet fra
deres naturlige levested til nye områder, hvor de
fortrænger det oprindelige plante- eller dyreliv.
Reguleringer af adgangen til at etablere flerårige
energiafgrøder i forhold til miljø-, landskabs- og
naturforhold sker uden for skattelovgivningen.
Efter lovforslaget ligestilles udgifter til plantning af
flerårige energiafgrøder fradragsmæssigt med
etårige landbrugsafgrøder, hvilket også er i
overensstemmelse med, at EU fra 2010 i enkeltbetalingsordningen
ligestiller flerårige energiafgrøder med øvrige
landbrugsafgrøder.
Som det fremgår af beskrivelsen af gældende ret i
punkt 3 ovenfor, falder flerårige energiafgrøder i dag
fradragsmæssigt mellem »to stole«, hvorved der
ikke er fradragsret for udgifter til etablering af disse
afgrøder i modsætning til, hvad der gælder for
udgifter til etablering af tilgrænsende plantearter som
etårige afgrøder, juletræer, frugttræer,
træer i fredskov m.v. Denne retstilstand er
uhensigtsmæssig set i forhold til den klima- og
miljømæssige fordel ved at fremme anvendelsen af
flerårige energiafgrøder til produktion af energi.
Hvis lovforslaget vedtages, fjernes denne uhensigtsmæssighed
med virkning for udgifter, der afholdes til etablering af disse
afgrøder fra og med den 1. januar 2010.
Fradragsretten for sådanne etableringsudgifter afviger
som nævnt fra de generelle regler i skattelovgivningen,
således at forslaget medfører en skatteudgift.
5. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
I »Landbrug og klima« anser
forskningsinstitutionerne bag rapporten det for realistisk at regne
med en forøgelse af arealet med dyrkning af energipil og
andre flerårige energiafgrøder med 100.000 hektar frem
til 2020.
Under denne forudsætning skønnes det umiddelbare,
isolerede provenutab ved at indføre fradrag for
etableringsudgifter til plantning af energipil og andre
flerårige energiafgrøder at være ca. 20 mio. kr.
årligt frem til 2020. Heraf vedrører godt 10 mio. kr.
de kommunale skatter. Der er her regnet med en jævn
tilplantning på ca. 10.000 hektar årligt fra de
nuværende 3.500 hektar. I skønnet er det lagt til
grund, at de berørte skatteydere, som antages altovervejende
at være fysiske personer, har en marginalskatteprocent
på gennemsnitlig ca. 40, og at plantningsudgifterne
udgør gennemsnitlig ca. 5.000 kr. pr. hektar (2010-niveau).
Der er hermed ikke taget hensyn til ændret indtjening som
følge af ændret anvendelse af jorden.
Finansårsvirkningen anslås til et provenutab
på ca. 15 mio. kr. i 2010 og ca. 20 mio. kr. årligt i
de følgende år.
Det årlige provenutab efter tilbageløb i form af
afledte indtægter fra moms og afgifter m.v. anslås til
ca. 15 mio. kr. frem til 2020. Det samlede provenutab
skønnes at være ca. 200 mio. kr. (2010-niveau)
før tilbageløb og ca. 150 mio. kr. efter
tilbageløb. Den varige virkning af forslaget efter
tilbageløb skønnes at udgøre ca. 3 mio. kr.
årligt. Det er her forudsat, at der kun i et ubetydeligt
omfang afholdes etableringsudgifter til plantning af
flerårige energiafgrøder efter 2020, hvor arealet med
dyrkning af flerårige energiafgrøder skønnes at
være udvidet med et areal som forudsat i rapporten
»Landbrug og klima«.
Skatteudgiften ved forslaget svarer til provenutabet.
6. Administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget skønnes ikke at have administrative
konsekvenser af betydning for det offentlige.
7. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Tilplantningsomkostningerne er en betydelig post i forbindelse
med flerårige energiafgrøder, og den første
høst vil ikke kunne ske før to eller tre år
efter tilplantningen.
Det skønnes, at indførelse af fradrag for
udgifter til plantning af flerårige energiafgrøder vil
forbedre økonomien i dyrkning af flerårige
energiafgrøder med et engangsbeløb på ca. 2.000
kr. pr. nybeplantet hektar. Ved en forventet omdriftsperiode
på 20 år vil det ved et simpelt gennemsnit svare til
100 kr. pr. hektar pr. år. Den umiddelbart væsentligste
effekt af fradraget er derfor likviditetsmæssig.
Det vurderes, at den likviditetsmæssige effekt af at
indføre det foreslåede fradrag vil kunne bidrage til,
at landbrugserhvervet i højere grad end i dag vil investere
i erhvervsmæssig anvendelse af især marginaljorderne,
hvilket alt andet lige vil bidrage til økonomisk vækst
i erhvervet, jf. rapporten »Landbrug og klima«. Heraf
fremgår netop, at dyrkning af flerårige
energiafgrøder primært vil være
konkurrencedygtig på marginaljorder.
8. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer, at forslaget ikke indeholder
administrative konsekvenser, og det bør derfor ikke
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel.
9. Administrative konsekvenser for
borgerne
Det vurderes, at forslaget ikke har administrative
konsekvenser af betydning for borgerne.
10. Miljømæssige konsekvenser
Dyrkning af flerårige energiafgrøder vil have en
positiv klimaeffekt i forhold til reduktion af landbrugets
udledning af drivhusgasser. Det skyldes, at den reduktion i
udvaskningen af kvælstof, som dyrkningen af disse
afgrøder vil medføre (se herom nedenfor), har en
afledt effekt på udledningen af lattergas (N2O). Lattergas er en drivhusgas, der
bidrager til den globale opvarmning ligesom drivhusgassen kuldioxid
(CO2).
I rapporten »Landbrug og klima« vurderes det, at
lattergasudledningen vil reduceres med, hvad der svarer til 0,732
tons CO2-ækvivalenter pr.
hektar, der omlægges fra korndyrkning til f.eks. energipil.
En CO2-ækvivalent er den
enhed, der anvendes, når andre drivhusgasser end CO2 - f.eks. lattergas og metan - omregnes
til den mængde CO2, der har
tilsvarende opvarmningsvirkning.
Derudover vil overgangen fra korndyrkning til dyrkning af
f.eks. energipil have en positiv klimaeffekt i form af en
øget lagring af kulstof. I »Landbrug og klima«
vurderes denne klimaeffekt til at være på 1,565 tons
CO2-ækvivalenter pr. hektar,
der dyrkes med energipil.
Hvis det antages, at der kommer 100.000 hektar med
flerårige energiafgrøder, og at halvdelen af
afgrøderne udlægges på arealer, hvor effekten er
lille eller tæt på nul (vedvarende græs, brak),
kan reduktionen i udvaskningen af kvælstof i
vandmiljøet skønnes til ca. 750 tons
kvælstof.
Den forurenende virkning af et bekæmpelsesmiddel
måles i form af såkaldt behandlingshyppighed, som er
udtryk for, hvor mange gange et landbrugsareal i gennemsnit skal
behandles med et bekæmpelsesmiddel, der anvendes i normal
dosis.
Behandlingshyppigheden for arealer med dyrkning af f.eks.
energipil forventes at være gennemsnitlig 0,5. Til
sammenligning var behandlingshyppigheden i 2007 i vintersæd
(korn) 2,4, i vårsæd (korn) 1,7, i majs 1,0 og på
græsmarker 0,1.
Pesticidforbruget reduceres således, hvis
flerårige energiafgrøder erstatter etårige
afgrøder som korn, raps og majs.
Dyrkning af flerårige energiafgrøder på
erosionstruede arealer vil også have en positiv effekt
på fosforudledningen ved at reducere denne med 0,06-0,25 kg
fosfor pr. hektar om året.
Dyrkning af flerårige energiafgrøder på
tidligere intensivt dyrkede arealer vil som beskrevet oven for
generelt medføre mindre udvaskning af næringsstoffer
(kvælstof og fosfor) og pesticider til vandmiljøet.
Dette vil alt andet lige gavne biodiversiteten, dvs. den biologiske
mangfoldighed. Flerårige energiafgrøder kan desuden
fungere som skjule- eller levested for visse insekter og pattedyr,
f.eks. rådyr. Visse arter vil dog kunne blive påvirket
negativt. Det drejer sig f.eks. om vadefugle, ænder og
gæs, som i dag søger føde på åbne
marker. Hvis der er tale om tilplantning med flerårige
energiafgrøder på tidligere ekstensivt drevne arealer
eller naturarealer, vil virkningen for biodiversiteten samlet set
være overvejende negativ, idet sådanne områder
generelt indeholder større biodiversitet end arealer med
flerårige energiafgrødekulturer eller andre
monokulturer.
11. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige konsekvenser, da det fra 2010
fradragsmæssigt blot ligestiller flerårige
energiafgrøder med etårige landbrugsafgrøder.
Dette er som nævnt i punkt 4 ovenfor i overensstemmelse med,
at disse afgrøder fra 2010 også ligestilles med
øvrige landbrugsafgrøder i enkeltbetalingsordningen
under EU-landbrugsstøtteordningen.
12. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslaget har været i høring hos
følgende organisationer m.v.:
Advokatrådet, AErådet, agroSkat as,
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, CEPOS - Center for
Politiske Studier, Cevea - centrum-venstre akademiet, Danmarks
Miljøundersøgelser (DMU), Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Energi,
Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Industri,
Dansk Iværksætterforening, Dansk
Juletræsdyrkerforening, Danske Regioner, Dansk
Landbrugsrådgivning Landscentret, Dansk Skovforening, Danske
Advokater, DANVA, Den Danske Landinspektørforening, Den
Danske Skatteborgerforening, De Danske Skovdyrkerforeninger, Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet, Det
Økologiske Råd, dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ,
DONG Energy, EC-Power, Energi Danmark, Energiforum Danmark,
Energinet.dk, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen - Center for Kvalitet
i Erhvervsregulering, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen Danske
Revisorer, Foreningen for Danske Biogasanlæg, Foreningen
Registrerede Revisorer, Fødevareøkonomisk Institut,
Københavns Universitet, Greenpeace Danmark,
Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening,
Konkurrencestyrelsen, Landbrug & Fødevarer, Ledernes
Hovedorganisation, Noah, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi,
Organisationen for Vedvarende Energi (OVE), Risø DTU -
Nationallaboratoriet for Bæredygtig Energi, Sammenslutningen
af Danske Elforbrugere, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, Samvirkende Energi- og
Miljøforeninger, SKAT, Skatterevisorforeningen,
Småskovsforeningen, WWF Verdensnaturfonden, Økologisk
Landsforening.
| | |
13. Sammenfattende
skema |
| | |
Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget |
| | |
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | Under forudsætning af en
tilvækst i arealet med dyrkning af flerårige
energiafgrøder med 10.000 hektar årligt frem til 2020
skønnes et umiddelbart, isoleret provenutab på ca. 20
mio. kr. årligt frem til 2020. Finansårsvirkningen i
2010 udgør et provenutab på ca. 15 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | Ingen. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Økonomisk vækst i landbruget,
alt afhængigt af omfanget af tilvæksten i arealet med
marginaljorder, hvorpå der dyrkes flerårige
energiafgrøder. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. |
Miljømæssige
konsekvenser | Vil reducere udledningen af drivhusgasser,
kvælstof, pesticider og fosfor til gavn for klima og
miljø. Vil dermed som udgangspunkt også have en
gavnlig virkning på den biologiske mangfoldighed. | Kan under visse omstændigheder have
en negativ virkning på den biologiske mangfoldighed. |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ikke EU-retlige
konsekvenser. |
| |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der foreslås indsat et nyt stk. 4 i ligningslovens
§ 8 K.
Det foreslås, at udgifter til plantning af
flerårige energiafgrøder kan fradrages i den
skattepligtige indkomst for det indkomstår, hvori udgiften
afholdes. Efter den foreslåede bestemmelse drejer det sig om
udgifter til plantning af ask, el, elefantgræs, hassel, pil,
poppel og præriegræs. Det er en betingelse for
fradraget, at den skattepligtiges areal med planter af den art, der
er nævnt i bestemmelsen, i ren eller blandet bestand er
på mindst 0,30 hektar. Der kan dog ikke opnås fradrag
for udgifter, der afholdes til plantning af flerårige
energiafgrøder uden for EU/EØS, Grønland og
Færøerne.
De plantearter, der er nævnt i den foreslåede
bestemmelse, er udtømmende.
Det er ikke et krav, at udgifterne til etablering af
flerårige energiafgrøder skal være afholdt som
led i aktiviteter, der skattemæssigt anses som
erhvervsmæssig virksomhed. For eksempel indebærer
dette, at personer, hvis virksomhed skattemæssigt anses som
hobbyvirksomhed, under betingelserne som nævnt i bestemmelsen
kan fradrage udgifterne til plantning af flerårige
energiafgrøder i en eventuel lønindtægt, hvis
udgifterne ikke kan rummes i indtægterne fra
hobbyvirksomheden.
Den foreslåede bestemmelse om fradrag for udgifter til
plantning af flerårige energiafgrøder omfatter
hovedsagelig udgifter til stiklingsmateriale. Øvrige
udgifter til plantning af flerårige energiafgrøder kan
f.eks. være udgifter til arbejdskraft og lignende.
Sådanne udgifter kan efter gældende ret fradrages som
driftsomkostninger.
Udgifter til vedligeholdelsesplantning og genplantning kan
allerede efter gældende ret fradrages som driftsomkostninger,
jf. de almindelige bemærkninger, punkt 3.1 og 3.3. Den
foreslåede nye bestemmelse i ligningslovens § 8 K,
stk. 4, om fradrag for plantning af flerårige
energiafgrøder omfatter efter sin ordlyd også
vedligeholdelsesplantning og genplantning. For erhvervsmæssig
virksomhed er det således i realiteten alene fradrag for
udgifter til nyplantning af flerårige energiafgrøder,
der indføres ved den foreslåede bestemmelse.
For hobbyvirksomhed indebærer bestemmelsen om fradrag
for udgifter til plantning af flerårige energiafgrøder
imidlertid også en udvidelse af gældende ret for den
skattemæssige behandling af udgifter til
vedligeholdelsesplantning og genplantning af de flerårige
energiafgrøder, som er nævnt i bestemmelsen. For
hobbyvirksomhed vil disse to former for plantningsudgifter under
betingelserne som nævnt i bestemmelsen også kunne
fradrages i en eventuel lønindtægt, hvis udgifterne
ikke kan rummes i indtægterne fra hobbyvirksomheden.
Reguleringer af adgangen til at etablere flerårige
energiafgrøder i forhold til miljø-, landskabs- og
naturforhold forudsættes at ske i regler uden for
skattelovgivningen.
Det vil ikke være en hindring for fradraget, hvis det
senere viser sig, at der ikke kan findes afsætning for en
afgrøde til anvendelse til produktion af energi, eller hvis
afgrøden anvendes til andre formål end produktion af
energi. I sådanne tilfælde skal der således ikke
ske genoptagelse af skatteansættelsen.
Hvis den flerårige afgrøde anvendes til
fremstilling af energi eller varme til producentens eget private
forbrug, skal der skattemæssigt ske
indtægtsføring af den udgift, der er blevet fradraget
i forbindelse med fremstillingen af den anvendte
afgrøde.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, punkt 1-4.
Til nr. 2-5
Der er tale om konsekvensændringer som følge af
forslaget i § 1, nr. 1.
Efter konsekvensændringerne foreslås bl.a., at
fradraget også skal gælde for udgifter til plantning af
flerårige energiafgrøder på lejet eller
forpagtet grund.
Det foreslås også, at udgifter til plantning af
flerårige energiafgrøder, der er fradraget, ikke
medregnes til anskaffelsessummen ved opgørelsen af
skattepligtig fortjeneste eller tab ved afståelse af fast
ejendom.
Desuden vil bl.a. gælde, at uanset indførelse af
fradrag for udgifter til plantning af flerårige
energiafgrøder, vil udgifter til anskaffelse af maskiner,
inventar og lignende driftsmidler og fast ejendom alene kunne
fradrages eller afskrives efter lov om skattemæssige
afskrivninger m.v.
Reglerne ovenfor gælder i dag for udgifter til plantning
af fredskov, juletræer, frugttræer, læhegn m.v.,
jf. de almindelige bemærkninger, punkt 3.4.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende, og at loven har virkning fra
den 1. januar 2010. Det vil sige, at loven har virkning for
udgifter til plantning af flerårige energiafgrøder,
der afholdes den 1. januar 2010 eller senere.
Udgangspunktet er, at lovgivning vedtages fremadrettet.
Undtagelsesvis kan der fastsættes et virkningstidspunkt,
som ligger før tidspunktet for vedtagelsen af et lovforslag.
Dette vil formentlig være tilfældet med dette
lovforslag, som næppe kan forventes vedtaget før det
foreslåede virkningstidspunkt.
Begrundelsen for det foreslåede virkningstidspunkt er,
at aftalen om Grøn Vækst som udgangspunkt skal have
virkning fra den 1. januar 2010. Dertil kommer, at der er tale om
et forslag om en begunstigende ændring af
skattelovgivningen.
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende for, at virkningstidspunktet
skal ligge så tæt på
ikrafttrædelsestidspunktet som muligt.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov om påligningen af indkomstskat
til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 176 af
11. marts 2009, som ændret senest ved § 12 i lov nr. 525
af 12. juni 2009, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 8 K.
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan udgifter,
der afholdes til nyplantning af fredskov, fradrages med indtil 20
pct. årligt. Overstiger udgifterne ikke 25.000 kr. pr.
år pr. ejendom, kan beløbet dog fradrages i det
indkomstår, hvori udgiften er afholdt. Såfremt
ejendommen sælges eller det tilplantede areal ryddes efter
brand, kan udgifter, der endnu ikke er fradraget efter 1. pkt.,
fratrækkes i det indkomstår, hvori salget eller
rydningen sker. Det er en betingelse for fradrag, at det
tilplantede areal pålægges fredskovspligt efter
skovlovens bestemmelser herom, og at fredskovspligten
registreres i matrikelregisteret og på matrikelkortet.
Udgifter til genplantning af skov kan fradrages straks. | | |
Stk. 2.
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan udgifter
til plantning af træer, der er bestemt til
erhvervsmæssig anvendelse som juletræer eller
pyntegrønt i kort omdrift, samt frugttræer og
frugtbuske fradrages med indtil 20 pct. årligt. Overstiger
udgifterne ikke 25.000 kr. pr. år pr. ejendom, kan
beløbet dog fradrages i det indkomstår, hvori udgiften
er afholdt. Udgifter til genplantning i skov af træer, der er
bestemt til erhvervsmæssig anvendelse som juletræer
eller pyntegrønt, kan dog uanset 1. pkt. fradrages straks.
Såfremt ejendommen sælges, eller det tilplantede areal
ryddes, kan udgifter, der endnu ikke er fradraget efter 1. pkt.,
fratrækkes i det indkomstår, hvori salget eller
rydningen sker. | | |
Stk. 3.
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan udgifter,
der afholdes til anlæg af læhegn samt supplerende
lægivende løvtræplantning, jf. lov om
læhegn og tilskud til læplantning, fradrages fuldt ud i
den skattepligtige indkomst i det indkomstår, hvori udgiften
er afholdt. Tilskud til læplantning ydet efter lov om
læhegn medregnes i den skattepligtige indkomst i samme
indkomstår, hvori udgifter efter 1. pkt. afholdes. | | 1. I § 8 K indsættes efter
stk. 3 som nyt stykke: »Stk. 4. Ved opgørelsen af
den skattepligtige indkomst kan udgifter til plantning af
flerårige energiafgrøder i form af ask, el,
elefantgræs, hassel, pil, poppel og præriegræs
fradrages fuldt ud i den skattepligtige indkomst for det
indkomstår, hvori udgiften er afholdt. Det er en betingelse,
at den skattepligtiges areal med planter af de arter, som er
nævnt i 1. pkt., i ren eller blandet bestand er på
mindst 0,30 hektar. Der kan dog ikke opnås fradrag for
udgifter, der afholdes til plantning af flerårige
energiafgrøder uden for EU/EØS, Grønland og
Færøerne.« |
| | |
Stk. 4.
Anskaffelsessummer og afståelsessummer for træer m.v.
omfattet af stk. 1-3 omregnes til kontantværdi. | | 2. I § 8 K, stk. 4, som bliver
stk. 5, ændres »stk. 1-3« til:
»stk. 1-4«. |
Stk. 5.
Stk. 1-4 finder tilsvarende anvendelse på udgifter til
plantning på lejet eller forpagtet jord. Det gælder dog
ikke adgangen til straksfradrag for udgifter, der ikke overstiger
25.000 kr. pr. år pr. ejendom, jf. stk. 1, 2. pkt., og
stk. 2, 2. pkt., samt adgangen til at fratrække
udgifter, der endnu ikke er fradraget ved salg af ejendommen, jf.
stk. 1, 3. pkt., og stk. 2, 4. pkt. Ophører et
leje- eller forpagtningsforhold, kan lejeren eller forpagteren
fratrække udgifter, der endnu ikke er fradraget efter
stk. 1 eller stk. 2, 1. pkt., i det år, hvori leje-
eller forpagtningsforholdet ophører. | | 3. I § 8 K, stk. 5, som bliver
stk. 6, ændres »Stk. 1-4« til:
»Stk. 1-5«. |
Stk. 6.
Udgifter, der er fratrukket efter stk. 1-4, medregnes ikke til
anskaffelsessummen ved opgørelsen af skattepligtig
fortjeneste eller tab ved afståelse af fast ejendom. | | 4. I § 8 K, stk. 6, som bliver
stk. 7, ændres »stk. 1-4« til:
»stk. 1-5«. |
Stk. 7.
Uanset stk. 1-3 kan udgifter til anskaffelse af maskiner,
inventar og lignende driftsmidler og fast ejendom kun fradrages
eller afskrives efter lov om skattemæssige afskrivninger
m.v. | | 5. I § 8 K, stk. 7, som bliver
stk. 8, ændres »stk. 1-3« til:
»stk. 1-4«. |