Fremsat den 8. oktober 2009 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
erhvervsuddannelser, lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, lov om erhvervsgrunduddannelse m.v. og lov om
produktionsskoler
(Tilskud til udlændinges deltagelse i
erhvervsuddannelse, Tvistighedsnævnets kompetence,
omlægning af finansieringsmodellen for
erhvervsgrunduddannelse, permanentgørelse af
produktionsskoleforsøg for elever fra Sydslesvig m.v.)
§ 1
I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1244 af 23. oktober 2007, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1173 af 10. december 2008 og
§ 17 i lov nr. 483 af 12. juni 2009, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 5, stk. 6, ændres
»social- og sundhedshjælperuddannelsen og den
pædagogiske grunduddannelse« til: »social- og
sundhedsuddannelsens trin 1 og den pædagogiske
assistentuddannelse«.
2. I
§ 6, stk. 3, og § 43, stk. 4, ændres
»social- og sundhedshjælperuddannelsen, social- og
sundhedsassistentuddannelsen og den pædagogiske
grunduddannelse« til: »social- og sundhedsuddannelsen
og den pædagogiske assistentuddannelse«.
3. I
§ 19 indsættes efter stk. 1
som nye stykker:
»Stk. 2.
Udenlandske elever kan kun indgå i beregningen efter stk. 1,
hvis
1) de er meddelt
tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset
opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark,
2) de er meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
som medfølgende barn af en udlænding, som dels er
statsborger i et land, der ikke er tilsluttet Den Europæiske
Union eller omfattet af EØS-aftalen, dels er meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, jf. dog
stk. 3,
3) de er udvekslet
med danske elever efter aftale mellem institutionen og en
institution i udlandet, eller
4) de efter
EU-retten, herunder EØS-aftalen, eller internationale
aftaler, som Danmark har indgået, har krav på
ligestilling med danske statsborgere.
Stk. 3. En udenlandsk
elev er omfattet af stk. 2, nr. 2, uanset at forælderens
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a
ophører efter tidspunktet for påbegyndelsen af
uddannelsen.
Stk. 4. Institutionens
udbud af uddannelse til andre udenlandske elever end dem, der er
nævnt i stk. 2 og 3, sker som indtægtsdækket
virksomhed.«
Stk. 2-8 bliver herefter stk. 5-11.
4. § 19 a,
stk. 1 , affattes således:
»Skoleundervisningen
er vederlagsfri, jf. dog § 19, stk. 4.«
5. I
§ 35, stk. 1, nr. 10, ændres
»§ 19, stk. 6« til: »§ 19, stk.
9«, og »§ 19, stk. 7, 2. pkt« ændres
til: »§ 19, stk. 10, 2. pkt«.
6. I
§ 43, stk. 5, ændres:
"social- og sundhedshjælperuddannelsen og til social- og
sundhedsassistentuddannelsen" til: "social- og
sundhedsuddannelsen".
7. I
§ 47, stk. 2 , ændres
»dommer« til: »landsdommer«.
8. § 63,
stk. 4 , ophæves.
9. I
§ 64, stk. 1 , ændres
»dommer« til: »landsdommer«.
10. § 69
a affattes således:
Ȥ 69 a. Ministeren for sundhed og
forebyggelse kan fastsætte regler om udøvelse af
virksomhed inden for social- og sundhedsuddannelsens område,
der er nødvendige til gennemførelse og
udmøntning af EU-retlige forpligtelser eller forpligtelser,
der følger af aftaler mellem Danmark og andre
lande.«
§ 2
I lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 938 af 22. september
2008, som ændret ved § 2 i lov nr. 289 af 15. april
2009, § 22 i lov nr. 516 af 12. juni 2009, § 6 i lov nr.
537 af 12. juni 2009 og § 5 i lov nr. 590 af 26. juni 2009,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 15, stk. 5, indsættes
efter »Udenlandske deltagere i«:
»erhvervsuddannelser og«.
2. § 15,
stk. 6 , affattes således:
»Stk. 6. En
udenlandsk deltager er omfattet af stk. 5, nr. 2, uanset at
forælderens opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a ophører efter tidspunktet for påbegyndelsen
af uddannelsen.«
3. I
§ 15, stk. 7, indsættes
efter »Institutionernes udbud af«:
»erhvervsuddannelser og«.
§ 3
I lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1321 af 27. november 2007, som
ændret ved § 38 i lov nr. 106 af 26. februar 2008,
foretages følgende ændringer:
1. § 5,
stk. 3, 2. pkt., ophæves.
2. I
§ 5 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4.
Skoleydelsen udgør 592 kr. pr. uge for elever under 18
år og 1.419 kr. pr. uge for elever, der er fyldt 18 år.
De angivne beløb er fastsat i 2009-niveau og reguleres fra
og med 2010 én gang årligt den 1. januar med 2,0 pct.
tillagt eller fratrukket en tilpasningsprocent for det
pågældende finansår, jf. § 3, stk. 1, i lov
om en satsreguleringsprocent. Tilpasningsprocenten tillægges
eller fratrækkes, afhængigt af, om den
lønudvikling, der ligger til grund for beregning af
tilpasningsprocenten, er højere eller lavere end 2 pct.
Reguleringen sker på grundlag af de på
reguleringstidspunktet gældende beløb. De regulerede
beløb afrundes til nærmeste
kronebeløb.«
Stk. 4-6 bliver herefter stk. 5-7.
3. § 5,
stk. 4 , der bliver stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Skoleydelsen udgør for ledige dagpengeberettigede under 25
år et beløb svarende til ydelsen i aktiveringstilbud
til denne gruppe, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.«
4.
Efter § 13 indsættes:
Ȥ 13 a. Kommunalbestyrelsens udgifter til
skoleydelse, jf. § 5, stk. 3 og 4, refunderes af staten med 65
pct., jf. dog stk. 4.
Staten refunderer
50 pct. af kommunalbestyrelsens udgifter til
uddannelsesforløb op til en takst pr. årselev. Taksten
fastsættes på de årlige finanslove. Refusionen
omfatter udgifter til undervisning, jf. § 13, stk. 1, 1. pkt.,
og udgifter til særlige undervisningsforløb på
statsligt finansierede uddannelsesinstitutioner, jf. § 13,
stk. 2, jf. dog stk. 4.
Stk. 3. Staten
refunderer op til en takst pr. elev pr. år 50 pct. af
kommunalbestyrelsens udgifter til supplerende tilskud, jf. §
13, stk. 1, 2. pkt., jf. dog stk. 4. Taksten fastsættes
på de årlige finanslove.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsens udgifter til skoleydelse, der gives under
praktikforløb på værkstedsskoler efter § 3,
stk. 3, og udgifter i øvrigt, der afholdes i forbindelse med
uddannelsesforløb på værkstedsskole, er ikke
omfattet af statslig refusion.
Stk. 5.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
opgørelse og indberetning af aktivitet og udgifter med
henblik på refusion af kommunalbestyrelsens udgifter, jf.
stk. 1-4, herunder om betingelserne for tilskud, frister,
opgørelse og indberetning af aktiviteten, udbetaling af
tilskuddene samt revision af kommunalbestyrelsens opgørelse
og indberetning af aktiviteten.«
§ 4
I lov om produktionsskoler,
jf. lovbekendtgørelse nr. 785 af 6. juli 2006, som
ændret ved § 1 i lov nr. 593 af 24. juni 2005, § 2
i lov nr. 558 af 6. juni 2007, § 38 i lov nr. 311 af 30. april
2008 og § 1 i lov nr. 1173 af 10. december 2008, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 6, indsættes efter
1. pkt.: »For deltagere, der er udgået fra en dansk
skole i Sydslesvig, vurderer kommunalbestyrelsen i
produktionsskolens beliggenhedskommune gennem Ungdommens
Uddannelsesvejledning, om den unge er omfattet af
produktionsskolens målgruppe.«
2. I
§ 13, stk. 1, 1. pkt. ,
indsættes efter »som finansloven
vedrører«: », jf. dog stk. 2«
3. I
§ 13 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Kommunerne betaler ikke bidrag til staten for den aktivitet
på produktionsskoler, der vedrører
erhvervsgrunduddannelseselever, jf. stk. 1.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
4. § 17,
stk. 1, 2. pkt.,ophæves.
5. I
§ 17 indsættes som nyt stk.
2:
»Stk. 2.
Skoleydelsen udgør 592 kr. pr. uge for elever under 18
år og 1.419 kr. pr. uge for elever, der er fyldt 18 år.
De angivne beløb er fastsat i 2009-niveau og reguleres fra
og med 2010 én gang årligt den 1. januar med 2,0 pct.
tillagt eller fratrukket en tilpasningsprocent for det
pågældende finansår, jf. § 3, stk. 1, i lov
om en satsreguleringsprocent. Tilpasningsprocenten tillægges
eller fratrækkes, afhængigt af, om den
lønudvikling, der ligger til grund for beregning af
tilpasningsprocenten, er højere eller lavere end 2 pct.
Reguleringen sker på grundlag af de på
reguleringstidspunktet gældende beløb. De regulerede
beløb afrundes til nærmeste
kronebeløb.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2010.
Stk. 2. § 19, stk.
2-4, i lov om erhvervsuddannelser, som affattet ved § 1, nr.
3, i denne lov, og § 15, stk. 5-7, i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, som affattet ved § 2, nr. 1-3, i
denne lov, finder anvendelse på udenlandske
uddannelsessøgende, der påbegynder en
erhvervsuddannelse efter lovens ikrafttræden.
Stk. 3.
Tvistighedsnævnets kompetence vedrørende social- og
sundhedsuddannelsen, den pædagogiske assistentuddannelse og
landbrugsuddannelsen omfatter tvistigheder, der er opstået
efter lovens ikrafttræden, i forbindelse med
uddannelsesaftaler påbegyndt den 1. juli 2008 eller
senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget omfatter ændringer af lov om
erhvervsuddannelser, lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, lov om erhvervsgrunduddannelse m.v. og lov om
produktionsskoler.
Formålet med lovforslaget er at ændre
retstilstanden således, at udlændinge ikke i utilsigtet
omfang kan deltage i erhvervsuddannelser med statstilskud.
Lovforslaget indebærer således, at taxametertilskuddet
for tredjelandes statsborgere på erhvervsuddannelserne som
udgangspunkt bortfalder, og at institutionernes udbud af uddannelse
til disse uddannelsessøgende skal ske som
indtægtsdækket virksomhed.
Formålet er endvidere, at Tvistighedsnævnets
kompetence udvides til også at omfatte social- og
sundhedsuddannelsen, den pædagogiske assistentuddannelse og
landbrugsuddannelsen, således at disse uddannelser som de
øvrige erhvervsuddannelser vil blive omfattet af
Tvistighedsnævnets kompetence. Yderligere foreslås det,
at formanden for Tvistighedsnævnet og Ankenævnet
vedrørende Praktikvirksomheder fremover skal være
landsdommer.
Desuden foreslås erhvervsgrunduddannelsesloven
ændret som følge af, at finansieringsmodellen for
erhvervsgrunduddannelsen (egu) omlægges, og der ønskes
foretaget konsekvensrettelser i erhvervsgrunduddannelsesloven og
produktionsskoleloven som følge af, at nogle ordninger med
hjemmel i tekstanmærkninger til finansloven mere
hensigtsmæssigt får hjemmel i uddannelseslovene.
Endelig foreslås det, at en forsøgsmæssig
ordning, der har indebåret en fravigelse fra
produktionsskoleloven, permanentgøres i loven.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tilskud til udlændinges
deltagelse i erhvervsuddannelse
2.1.1. Gældende ordning
Ved lov nr. 334 af 18. maj 2005 om ændring af
forskellige love på Undervisningsministeriets område
blev det fastsat, at der som hovedregel ikke længere gives
statstilskud til institutioner for undervisning i de
videregående uddannelser af studerende fra tredjelande. Ved
tredjelande forstås lande, der ikke er medlem af Den
Europæiske Union og lande, som ikke er omfattet af
EØS-aftalen. Under lovforberedelsen blev en tilsvarende
ændring på erhvervsuddannelsesområdet overvejet.
En sådan ændring blev dog skønnet
unødvendig, bl.a. fordi der kun var konstateret optagelse af
udenlandske elever i et meget beskedent omfang på dette
område.
Siden 2005 er aktiviteten på
erhvervsuddannelsesområdet, navnlig inden for
landbrugsuddannelserne, imidlertid steget, hvilket blandt andet har
givet anledning til et særligt tilsyn med seks
landbrugsskoler i 2008 - 2009. I en af Undervisningsministeriet
udarbejdet rapport om tilsynet med de seks landbrugsskolers
undervisning af udenlandske elever, som undervisningsministeren
sendte til Folketingets Uddannelsesudvalg den 8. april 2009 (UDU
alm. del - Bilag 283), er det bl.a. anført, at antallet af
udenlandske elever på landbrugsskolerne aktualiserer et behov
for en tydeliggørelse af reglerne, herunder navnlig behovet
for, at betingelserne for optagelse af udlændinge på
uddannelserne præciseres i loven. Overvejelserne om, hvordan
dette nærmere bør ske, har desuden omfattet
overvejelser om eventuelt behov for en ændring af de
gældende tilskudsregler.
Udenlandske elever i erhvervsuddannelserne kan efter
gældende praksis indgå i tilskudsgrundlaget for en
skole, hvis de ved optagelsen kan forventes at gennemføre
uddannelsen inden for den normerede tid og inden for den tid, de
kan opholde sig lovligt i landet som deltagere i uddannelsen.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at taxametertilskuddet for tredjelandes
statsborgere på erhvervsuddannelserne som udgangspunkt
bortfalder, og at institutionernes udbud af uddannelse til disse
uddannelsessøgende skal ske som indtægtsdækket
virksomhed.
Lovforslaget er møntet på
uddannelsessøgende, der kommer til Danmark for at få
en erhvervsuddannelse, og på uddannelsessøgende, der
deltager i en erhvervsuddannelse på en dansk
uddannelsesinstitution, hvor undervisningen er tilrettelagt som
fjernundervisning. Forslaget tilsigter ingen ændringer i
reglerne vedrørende de videregående uddannelser. Med
forslaget afskæres som udgangspunkt muligheden for, at
uddannelsessøgende fra tredjelande kan få en gratis
erhvervsuddannelse i Danmark, samtidig med at institutionerne
får mulighed for at tiltrække betalende
uddannelsessøgende fra disse lande.
Lovforslaget indebærer, at deltagerbetaling som noget
nyt som udgangspunkt skal opkræves af
uddannelsessøgende fra tredjelande, der optages i
erhvervsuddannelser. Udbuddet af uddannelse til de
pågældende uddannelsessøgende kan ikke
udløse statstilskud til institutionen, uanset om de opholder
sig her i landet eller ej, herunder når de deltager i
fjernundervisning.
Betalingsordningen vil ikke omfatte de
uddannelsessøgende, som 1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark, eller 2) er meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
som medfølgende barn af en udlænding, som dels er
statsborger i et land, der ikke er tilsluttet Den Europæiske
Union eller omfattet af EØS-aftalen, dels er meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, eller 3)
er udvekslet med danske uddannelsessøgende efter aftale
mellem en dansk institution og en institution i udlandet, eller 4)
efter EU-retten, herunder EØS-aftalen, særlige
konventioner og udvekslingsaftaler m.v. har ret til ligebehandling
med danske statsborgere ved optagelse på de
pågældende hele eller dele af hele uddannelser.
Udlændinge med opholdstilladelse efter asyl- eller
familiesammenføringsreglerne vil således ikke blive
omfattet af betalingsordningen.
Det forudsættes, at hver udenlandsk elev, der kommer til
Danmark i henhold til en udvekslingsaftale, modsvares af en dansk
elev, der er rejst til udlandet for en tilsvarende periode.
Efter lovforslaget vil en institution, der er godkendt til at
udbyde en erhvervsuddannelse med tilskud, uden tilskud kunne udbyde
denne uddannelse til udenlandske uddannelsessøgende omfattet
af betalingsordningen og udstede deltagerbevis og uddannelsesbevis
for deltagelse i eller gennemførelse af uddannelsen. Det er
naturligvis en forudsætning for udstedelse af deltagerbevis
og uddannelsesbevis til de pågældende
uddannelsessøgende, at uddannelsen fuldt ud er i
overensstemmelse med den uddannelse, der er givet godkendelse til,
og som for andre uddannelsessøgende normalt vil være
tilskudsudløsende for institutionen.
Med hjemmel i lov om erhvervsuddannelser § 19, stk. 8, og
lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse § 15, stk.
4, vil der administrativt blive fastsat krav om, hvad skolerne skal
sikre sig i forhold til dokumentation for, at eleverne kan optages
med tilskud.
Lovforslaget indebærer ingen ændringer i forhold
til reglerne om statens uddannelsesstøtte (SU).
De administrativt fastsatte, gældende regler om tilskud
til kostafdelinger forventes ændret efter lovforslagets
vedtagelse således, at indkvartering på kostafdelinger
af udenlandske studerende skal ske som indtægtsdækket
virksomhed i det omfang, de udenlandske studerende ikke er
berettiget til SU, jf. SU-reglerne, idet indkvartering på
kostafdeling med tilskud anses for studiestøtte.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3, og
bemærkningerne hertil.
2.2. Formanden for
Tvistighedsnævnet og Ankenævnet vedrørende
Praktikvirksomheder
Formandsposten for Tvistighedsnævnet og Ankenævnet
vedrørende Praktikvirksomheder har siden nævnenes
oprettelse den 1. januar 1991 været bestridt af
landsdommere.
Med virkning fra den 1. januar 2007 har det fremgået af
retsplejelovens § 47 a, stk. 2, at hverv som medlem af et
offentligt eller privat råd eller nævn kun må
varetages af højesteretsdommere, landsdommere og
præsidenten og vicepræsidenterne for Sø- og
Handelsretten, hvis det er bestemt ved lov eller godkendt af
Bibeskæftigelsesnævnet, at hvervet skal varetages af en
sådan dommer. Nævnets godkendelse kan begrænses
til at gælde for en bestemt dommer eller for et bestemt
tidsrum.
Bibeskæftigelsesnævnet har godkendt, at den
nuværende formand for indeværende beskikkelsesperiode,
der udløber den 1. august 2012, for begge nævn er
landsdommer, men har samtidig tilkendegivet, at det vil være
hensigtsmæssigt at regulere spørgsmålet ved
lov.
Tvistighedsnævnets afgørelser involverer
betydelige interesser og omfatter ikke sjældent
spørgsmål af principiel karakter vedrørende de
særlige ansættelsesretlige forhold for praktikelever,
herunder navnlig disse særlige reglers forhold til de
almindelige regler i lovgivningen og kollektive overenskomster,
idet nævnet dog kun tager stilling til spørgsmål
om fortolkning af en kollektiv overenskomst, hvis der er enighed
herom blandt nævnets faste medlemmer. Dette taler for, at
formanden bør være dommer fra en overordnet ret. Da
Tvistighedsnævnets og Ankenævnet vedrørende
Praktikvirksomheders virksomhed er tilknyttet samme
uddannelseslovgivning, og begge nævn domineres af
arbejdsmarkedets parter, er det af væsentlig betydning, at
formandshvervene bestrides af samme dommer.
Det foreslås derfor, at det fastsættes i
erhvervsuddannelsesloven, at formanden for Tvistighedsnævnet
og Ankenævnet vedrørende Praktikvirksomheder skal
være landsdommer.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 7 og 9, og
bemærkningerne hertil.
2.3. Tvistighedsnævnets
kompetence
Ved lov nr. 561 af 6. juni 2007, der trådte i kraft den
1. august 2007, blev erhvervsuddannelserne, de grundlæggende
social- og sundhedsuddannelser og landbrugsuddannelserne samlet i
erhvervsuddannelsesloven. Lov om grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser og lov om landbrugsuddannelser blev samtidig
ophævet. Lov om grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser omfattede uddannelserne til social- og
sundhedshjælper, social- og sundhedsassistent og den
pædagogiske grunduddannelse.
På tidspunktet for fremsættelsen af lovforslaget
(L 173, fremsat den 28. februar 2007) verserede en retssag for
Højesteret om fortolkningen af erhvervsuddannelseslovens
§ 64, stk. 2, hvorefter nævnet for hver sag
tiltrædes af to medlemmer udpeget af de
forhandlingsberettigede organisationer. Det kunne på det
tidspunkt ikke udelukkes, at udfaldet af retssagen kunne få
betydning for den fremtidige ordning for behandling af tvistigheder
mellem elever og praktikvirksomheder.
Tvistighedsnævnet fik derfor ikke på
daværende tidspunkt kompetence i forhold til de
grundlæggende social- og sundhedsuddannelser, herunder den
pædagogiske grunduddannelse, og landbrugsuddannelserne.
På disse områder opretholdtes således den forud
for sammenlægningen gældende retstilstand
angående tvistigheder mellem elever og praktiksteder af
ansættelsesretlig karakter, hvorefter disse tvistigheder ikke
kunne indbringes for et særligt klageorgan, men kunne
indbringes for domstolene.
Højesteret afsagde dom i sagen den 9. maj 2008. Det
følger bl.a. af dommen, at de to medlemmer af nævnet,
der skal udpeges til hver enkelt sag for at bistå
nævnets fem faste medlemmer, udpeges af de organisationer,
der i kraft af deres medlemsdækning og
overenskomstdækning på uddannelsesområdet og i
kraft af deres medvirken ved elevuddannelsernes
tilrettelæggelse repræsenterer den ønskede
sagkundskab indenfor det pågældende
uddannelsesområde. Højesterets afgørelse var i
overensstemmelse med nævnets praksis, og den gav derfor ikke
anledning til at ændre den gældende ordning for de
uddannelsesområder, der hidtil har været omfattet af
Tvistighedsnævnets kompetence. Derfor er der nu anledning til
at tage stilling til, om social- og sundhedsuddannelserne og
uddannelsen til faglært landmand skal omfattes af
Tvistighedsnævnets kompetence.
Den usikkerhed om nævnets sammensætning i sager,
der angår parter, som ikke er medlemmer af organisationer med
forbindelse til DA og LO, som forelå før
Højesterets dom, foreligger ikke efter dommen.
Siden den 1. juli 2008 har de grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser, herunder den pædagogiske
grunduddannelse, og uddannelsen til faglært landmand
været reguleret af regler fastsat i henhold til lov om
erhvervsuddannelser. Uddannelsernes navne er ændret til
social- og sundhedsuddannelsen, den pædagogiske
assistentuddannelse og landbrugsuddannelsen. Uddannelserne har
siden den 1. juli 2008 været så styringsmæssigt
velintegrerede i erhvervsuddannelsesområdet, at det efter
Undervisningsministeriets opfattelse vil være mest
hensigtsmæssigt at lade dem være omfattet af
Tvistighedsnævnets kompetence.
Det foreslås derfor, at reglen om, at social- og
sundhedsuddannelsen, den pædagogiske assistentuddannelse og
landbrugsuddannelsen i modsætning til de øvrige
erhvervsuddannelser ikke er omfattet af Tvistighedsnævnets
kompetence, ophæves.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 8, og
bemærkningerne hertil.
2.4. Omlægning af
finansieringsmodellen for erhvervsgrunduddannelsen (egu) og
kommunale bidrag for egu-elever på produktionsskoler
Egu henvender sig til unge under 30 år, der ikke
umiddelbart kan gennemføre en anden kompetencegi-vende
uddannelse. De enkelte kommunalbestyrelser er forpligtet til at
oprette egu for denne målgruppe.
De kommunale udgifter til egu, bortset fra udgifter til
vejledning, administration, elevløn mv., har tidligere
været omfattet af den kommunale budgetgaranti, hvilket
indebar, at kommunerne under ét fik dækket afholdte
udgifter til uddannelsen. De kommuner, der ikke oprettede
elevpladser, eller som oprettede relativt få pladser, fik
herved andel i den samlede kompensation til kommunerne, der
oversteg deres faktiske udgifter, mens de kommuner, der oprettede
relativt mange elevpladser, samlet set ikke fik fuld kompensation
for deres udgifter. Ordningen medførte, at den enkelte
kommune havde et begrænset økonomisk incitament til at
sætte unge i gang med et egu-forløb.
I forhold til realisering af regeringens 95 pct.
målsætning, jf. regeringens globaliseringsstrategi af
april 2006 og aftalen af 2. november 2006 mellem regeringen
(Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokraterne,
Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om udmøntning af
globaliseringspuljen, har aktiviteten på egu været for
lav. Globaliseringsforligskredsen besluttede derfor i foråret
2009 at iværksætte en analyse af mulighederne for at
forbedre kommunernes incitamenter til at oprette egu.
Som opfølgning på analysen indgik regeringen
(Venstre og Det Konservative Folkeparti) den 7. maj 2009 aftale med
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om en
praktikpladspakke. Det indgik i aftalen, at finansieringsmodellen
for egu med virkning fra den 1. juli 2009 skulle omlægges til
en delvis refusionsordning, hvor den enkelte kommune fremover
modtager et aktivitetsafhængigt tilskud, der er baseret
på kommunens faktiske antal egu-elever og en del af de
afholdte udgifter hertil. De kommunale udgifter, der ikke
refunderes, indgår fortsat i budgetgarantien.
Det indgik endvidere i aftalen som hovedregel, at
kommunalbestyrelsens udgifter til skoleydelse refunderes af staten
med 65 pct., og at staten refunderer 50 pct. af
kommunalbestyrelsens udgifter til undervisning og særlige
undervisningsforløb på statsligt finansierede
uddannelsesinstitutioner op til et beløb pr. elev, der
fastsættes på de årlige finanslove.
Kommunale udgifter til undervisning og skoleydelse i
forbindelse med tilbud på værkstedsskoler, der
erstatter egentlige praktikforløb, omfattes ikke af
refusionsordningen.
Kommunernes udgifter til vejledning, administration og
tilrettelæggelse af egu var ikke tidligere omfattet af
budgetgarantien og omfattes derfor heller ikke af
refusionsordningen.
Herudover er det en del af den politiske aftale, at kommunerne
fritages for betaling af bidrag til staten for den aktivitet
på produktionsskoler, der vedrører egu-elever. Det
kommunale bidrag blev i 2000 indført for at sikre en
aktivitetsudvikling på produktionsskolerne, der
understøttede ønsket om at uddanne frem for at
aktivere. For at styrke kommunernes incitamenter til at oprette
egu-pladser samt for at undgå unødigt
betalings-kredsløb, kommunal bidragsbetaling og
efterfølgende statslig refusion, bør kommunerne
fritages for kommunalt bidrag til staten for den aktivitet på
produktionsskoler, der vedrører egu-elever.
Finansieringsomlægningen vil for 2009 blive optaget
på forslag til lov om tillægsbevilling for 2009 som
tekstanmærkning i henhold til Aktstykke 160 tiltrådt af
Finansudvalget 18. juni 2009. Det blev forudsat ved Finansudvalgets
behandling af sagen, at ordningens videreførelse fra 2010
indarbejdes i den materielle lovgivning.
Det foreslås, at finansieringsomlægningen
vedrørende egu, som er gennemført for 2009 ved
aktstykke nr. 160, videreføres i
erhvervsgrunduddannelsesloven og produktionsskoleloven, og at
kommunerne fritages for kommunalt bidrag til staten for den
aktivitet på produktionsskoler, der vedrører
egu-elever.
Der henvises til lovforslagets § 3, nr. 4, og § 4,
nr. 2 og 3, og bemærkningerne hertil.
2.5. Optagelse af
produktionsskoleelever fra danske skoler i Sydslesvig
En produktionsskole kan efter de gældende regler som
udgangspunkt kun optage deltagere med tilskud, hvis
kommunalbestyrelsen i den unges bopælskommune gennem
Ungdommens Uddannelsesvejledning vurderer, at den unge er omfattet
af produktionsskolens målgruppe. Deltagere, der er
udgået fra en dansk skole i Sydslesvig, kan indgå i den
årselevopgørelse, der berettiger til statstilskud til
produktionsskolerne. Disse deltagere har imidlertid ingen dansk
bopælskommune, hvorfor lovens nuværende betingelse om
målgruppevurdering ikke umiddelbart kan opfyldes.
Enkelte produktionsskoler i Syddanmark har ønsket at
optage deltagere, der er udgået fra en dansk skole i
Sydslesvig, og Undervisningsministeriet har på denne baggrund
i perioden 2005 til marts 2010 med hjemmel i produktionsskolelovens
bestemmelser om forsøg dispenseret fra udgangspunktet,
således at målgruppevurderingen i stedet foretages af
produktionsskolen selv eller af Ungdommens Uddannelsesvejledning i
produktionsskolens beliggenhedskommune.
Det foreslås, at forsøget permanentgøres
på den måde, at kommunalbestyrelsen gennem Ungdommens
Uddannelsesvejledning i produktionsskolens beliggenhedskommune skal
vurdere, om en ung, der er udgået fra en dansk skole i
Sydslesvig, er omfattet af produktionsskolens
målgruppe.
Der henvises til lovforslagets § 4, nr. 1, og
bemærkningerne hertil.
2.6. Skoleydelse i
erhvervsgrunduddannelsen og på produktionsskoler
Størrelsen af skoleydelsen i erhvervsgrunduddannelsen
og på produktionsskoler fastsættes efter de
gældende regler på finansloven, hvilket indebærer
årlige fastsættelser som tekstanmærkninger
på finansloven.
Af ordensmæssige grunde foreslås
tekstanmærkningerne overført til materiel lov.
Der henvises til lovforslagets § 3, nr. 1-3, og § 4,
nr. 4 og 5, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommune og regioner
Med den foreslåede finansieringsomlægning
ændres den kompensation kommunerne får for afholdte
udgifter til egu fra 100 pct. bloktilskudskompensation
(budgetgaranti) til en kombination af direkte statslig refusion og
bloktilskudskompensation. Ved uændret aktivitet vil
omlægningen være udgiftsneutral, idet bevillingen til
udbetaling af refusion til kommunerne finansieres ved modregning i
budgetgarantien. Der forventes imidlertid en stigning i tilgangen
til egu fra ca. 950 elever i 2008 til ca. 1.200 elever årligt
fra 2009. I forhold til det beløb, som blev forudsat i den
fremadrettede budgetgaranti 2008, medfører denne
aktivitetsstigning en samlet merudgift til egu på ca. 11,2
mio. kr. i 2009, 27,5 mio. kr. i 2010 og 33,0 mio. kr. i 2011 (2009
prisniveau). Stigende aktivitet skal finansieres af
globaliseringspuljen.
De samlede økonomiske konsekvenser af
finansieringsomlægningen, der er tiltrådt af
Finansudvalget ved aktstykke nr. 160 af 18. juni 2009, er
følgende:
Mio. kr. (2009-prisniveau) | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
Udgifter til egu ved uændret
aktivitet | 93,4 | 93,4 | 93,4 | 93,4 |
Udgifter til egu ved forudsat
aktivitetsforøgelse | 104,6 | 120,9 | 126,4 | 126,4 |
Merudgifter ved
aktivitetsforøgelse | 11,2 | 27,5 | 33,0 | 33,0 |
De samlede kommunale udgifter er fordelt
således på kompensationsområde: |
Udgifter omfattet af statslig
refusion | 28,7 | 66,8 | 70,0 | 70,0 |
Udgifter omfattet af bloktilskud
(budgetgaranti) | 75,9 | 54,1 | 56,4 | 56,4 |
Finansieringsomlægningen er udgiftsneutral for
kommunerne under ét, men ændringen vil indebære
en omfordeling mellem kommunerne, således at kompensationen i
højere grad bliver i overensstemmelse med de enkelte
kommuners faktiske udgifter.
Som en del af finansieringsomlægningen foreslås,
at kommunerne fritages for betaling af bidrag til staten for
egu-aktivitet på produktionsskoler. Ved en årlig
tilgang på 1200 elever fra 2009 vil det give en kommunal
mindreudgift og en tilsvarende statslig mindreindtægt
på 0,9 mio. kr. i 2010 og 1,9 mio. kr. fra 2011.
Ændringen har først bevillingsmæssige
konsekvenser fra 2010, da det kommunale bidrag afregnes på
grundlag af den faktiske aktivitet i året før
finansåret og med bidragstakster fastsat for året
før finansåret. Beløbet berører ikke
ovenstående aktivitetsbestemte merudgift til egu, men er en
forskydning af udgiftsfordelingen fra kommunerne til staten.
Ved reguleringen af det kommunale bloktilskud i 2009, jf.
aktstykke nr. 180 tiltrådt af Finansudvalget 25. juni 2009,
er der taget højde for de samlede kommunaløkonomiske
konsekvenser af lovforslaget, herunder den ændrede
bidragsbetaling, og ovennævnte beløb er således
afstemt med KL.
Da forslaget vedrørende optagelse af
produktionsskoledeltagere fra danske skoler i Sydslesvig er en
permanentgørelse af et igangværende forsøg,
vurderes ændringen ikke at have økonomiske
konsekvenser for staten. Aktiviteten har hidtil været under
50 elever om året og forventes ikke at stige som følge
af ændringen. Forslaget vurderes derfor ikke at have
økonomiske konsekvenser.
Lovforslaget har ingen yderligere økonomiske
konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
Finansieringsomlægningen indebærer en helt
marginal administrativ opgave i form af kommunale
refusionsindberetninger til Undervisningsministeriet, hvilket ikke
giver anledning til yderligere reguleringer.
Lovforslaget indeholder ingen administrative konsekvenser for
stat og regioner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget indeholder ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget indeholder ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Det bemærkes, at forslaget om betaling for visse
udenlandske elever ikke vil omfatte elever omfattet af EU-retten,
herunder EØS-aftalen. Disse elever indgår fortsat ved
beregningen af taxametertilskud og kan ikke optages som betalende
heltidsstuderende.
8. Høring
Lovforslaget har været sendt i høring hos
følgende organisationer m.v.:
Ankenævnet vedrørende Praktikvirksomheder,
Arbejdsgivernes Elevrefusion, Bestyrelsesforeningen for Social- og
Sundhedsskoler, Danmarks Evalueringsinstitut, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Landbrug, Danske Erhvervsskoler, Danske
Landbrugsskoler, Danske Regioner, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd,
Elevorganisationen ved de grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Erhvervsskolelederne i Danmark, Erhvervsskolernes
Bestyrelsesforening, Foreningen af Registrerede Revisorer,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forstanderkredsen for
produktionsskoler og produktionshøjskoler,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Handelsskolernes Lærerforening,
Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening,
Landboungdom, Landsforeningen af Produktionsskoleledere,
Landsorganisationen i Danmark, Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever, Lederforsamlingen for Ungdommens
Uddannelsesvejledning, Produktionsskoleforeningen,
Pædagogseminariernes Rektorforsamling, Rigsrevisionen,
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser,
Rådet for Etniske Minoriteter, Sammenslutningen af
landbrugets Arbejdsgiverforeninger, SOSU-Lederforeningen,
Tvistighedsnævnet og Uddannelsesforbundet.
9. Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenser af
lovforslag
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Statslige merudgifter som følge af
finansieringsomlægningens forudsatte aktivitetsstigning:egu:
27,5 mio. kr. i 2010 og 33,0 mio. kr. årligt fra 2011. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommune og regioner | Ingen | Kommunale refusionsindberetninger til
Undervisningsministeriet. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgere | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 5, stk. 6)
Social- og sundhedshjælperuddannelsen og social- og
sundhedsassistentuddannelsen har ændret navn til "social- og
sundhedsuddannelsen", som indeholder to trin: "social- og
sundhedshjælper" (trin 1) og "social- og sundhedsassistent"
(trin 2). I konsekvens heraf ændres navnet "social- og
sundhedshjælperuddannelsen" til "social- og
sundhedsuddannelsens trin 1" i loven.
Den pædagogiske grunduddannelse har ændret navn
til "den pædagogiske assistentuddannelse". I konsekvens heraf
ændres navnet også i loven.
Til nr. 2 (§ 6, stk. 3, og § 43, stk. 4)
Social- og sundhedshjælperuddannelsen og social- og
sundhedsassistentuddannelsen har ændret navn til "social- og
sundhedsuddannelsen", som indeholder to trin: "social- og
sundhedshjælper" (trin 1) og "social- og sundhedsassistent"
(trin 2). I konsekvens heraf ændres navnene også i
loven.
Om den pædagogiske assistentuddannelse henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 1.
Til nr. 3 (§ 19, stk. 2-4)
Forslaget svarer til bestemmelserne indført ved lov nr.
334 af 18. maj 2005 om ændring af forskellige love på
Undervisningsministeriets område og lov nr. 590 af 26. juni
2009 om ændring af forskellige love på
Undervisningsministeriets område med de tilpasninger, som er
nødvendige for at kunne finde anvendelse i
erhvervsuddannelsessystemet. Forslaget har derfor tilsvarende
ordlyd og skal forstås på samme måde som
bestemmelserne i ovennævnte love.
Den foreslåede bestemmelse til § 19, stk. 2, medfører, at
udenlandske elever kun kan udløse statstilskud, hvis de 1)
er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse eller
tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt
ophold i Danmark, eller 2) er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som medfølgende
barn af en udlænding, som dels er statsborger i et land, der
ikke er tilsluttet Den Europæiske Union eller omfattet af
EØS-aftalen, dels er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a, eller 3) er udvekslet med danske
uddannelsessøgende efter aftale mellem en dansk institution
og en institution i udlandet, eller 4) efter EU-retten, herunder
EØS-aftalen, eller internationale aftaler, herunder
konventioner og udvekslingsaftaler m.v., har krav på
ligebehandling med danske statsborgere ved optagelse på de
pågældende hele eller dele af hele uddannelser.
Den i den foreslåede § 19, stk. 2, nr. 2,
nævnte gruppe omfatter børn af en forælder med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a. Efter
denne bestemmelse kan der gives opholdstilladelse på grundlag
af beskæftigelse eller selvstændig erhvervsvirksomhed.
Der kan blandt andet gives opholdstilladelse til udlændinge,
der er omfattet af greencardordningen, positivlisten eller
beløbsordningen eller er meddelt koncernopholdstilladelse.
Der kan endvidere gives opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a til udlændinge, hvis
oprindelige opholdstilladelse nægtes forlænget eller
inddrages, når udlændingen er i fast
ansættelsesforhold af længere varighed eller gennem en
længere periode har drevet selvstændig
erhvervsvirksomhed, og beskæftigelsesmæssige eller
erhvervsmæssige hensyn taler derfor. Endelig kan der meddeles
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, hvis
væsentlige beskæftigelsesmæssige eller
erhvervsmæssige hensyn i øvrigt taler herfor.
For yderligere beskrivelse af afgrænsningen af
persongruppen omfattet af den foreslåede § 19, stk. 2,
nr. 2, henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 3,
til forslag nr. L 142 af 26. februar 2009 til lov om ændring
af forskellige love på Undervisningsministeriets område
(Fritagelse for betalingskravet på videregående
uddannelse for børn af visse udenlandske arbejdstagere i
Danmark), som er trådt i kraft den 1. juli 2009 som lov nr.
590 af 26. juni 2009, og som indebærer, at den samme
persongruppe, som foreslås omfattet af den foreslåede
§ 19, stk. 2, nr. 2, er fritaget for betaling på
videregående uddannelser under Undervisningsministeriets
ressortområde.
Det foreslås med bestemmelsen i § 19, stk. 3, at en elev, der, jf.
§ 19, stk. 2, nr. 2, er tilskudsberettiget, fortsat vil
indgå ved beregningen af Undervisningsministeriets tilskud
til uddannelsesinstitutionen i den resterende del af den
påbegyndte uddannelse, uanset at forælderen efter
tidspunktet for barnets optagelse på uddannelsen forlader sin
beskæftigelse eller selvstændige erhvervsvirksomhed og
rejser ud af landet eller i øvrigt ophører med at
have opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a.
Eleven får dermed mulighed for at færdiggøre
uddannelsen uden betalingskrav. "Ophører" betyder i denne
sammenhæng, at den pågældende ikke længere
har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a.
Udover ophør efter udlændingelovens § 17, kan der
således fx også være tale om tilfælde, hvor
opholdstilladelsen er inddraget.
Det er i givet fald en forudsætning for elevens
fortsatte ophold i Danmark og dermed videreførelse af sin
uddannelse på en dansk uddannelsesinstitution, at den
pågældende opnår selvstændig
opholdstilladelse.
Der kan alene gives opholdstilladelse med henblik på at
deltage i en ungdomsuddannelse for højst ét år.
Efter udlændingemyndighedernes praksis vil der alene blive
meddelt opholdstilladelse, såfremt uddannelsen eller en del
heraf kan afsluttes indenfor den tidsmæssige ramme. Den
omtalte mulighed for at færdiggøre uddannelsen
gælder således alene, hvor uddannelsen (eller en del
heraf) kan afsluttes indenfor et år.
En elev, der efter forælderens udrejse af Danmark,
ønsker at påbegynde en ny erhvervsuddannelse i
Danmark, vil blive omfattet af kravet om betaling og skal
opnå selvstændig opholdstilladelse, jf. ovenfor.
En erhvervsuddannelse anses for påbegyndt ved
uddannelsesaftalens eller skoleopholdets
begyndelsestidspunkt.
Det foreslås i bestemmelsen til § 19, stk. 4, at institutionernes udbud
af uddannelse til de udenlandske elever til deltagelse i den
almindelige undervisning og prøver, og som ikke
længere vil være tilskudsberettigede, sker som
indtægtsdækket virksomhed. Disse elever vil kunne
optages enten enkeltvis eller på hold, der er særligt
tilrettelagt af for eksempel de pågældendes elevers
hjemland, en udenlandsk eller dansk virksomhed eller en udenlandsk
eller dansk organisation.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.1.
Til nr. 4 (§ 19 a, stk. 1)
Som konsekvens af forslaget i § 1, nr. 3, (den
foreslåede ændring af § 19, stk. 2-4, i lov om
erhvervsuddannelser), indsættes en henvisning til undtagelsen
for reglen om vederlagsfri undervisning.
Til nr. 5 (§ 35, stk. 1)
Ændringen er en konsekvensrettelse som følge af
lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 6 (§ 43, stk. 5)
Social- og sundhedshjælperuddannelsen og social- og
sundhedsassistentuddannelsen har ændret navn til "social- og
sundhedsuddannelsen", som indeholder to trin: "social- og
sundhedshjælper" (trin 1) og "social- og sundhedsassistent"
(trin 2). I konsekvens heraf ændres navnene også i
loven.
Til nr. 7 (§ 47, stk. 2)
Det foreslås, at formanden for Ankenævnet
vedrørende Praktikvirksomheder skal være landsdommer.
Derved lovfæstes den administrative praksis, som har
været gældende siden 1991, hvorefter Ankenævnet
vedrørende Praktikvirksomheder og Tvistighedsnævnet
har haft samme landsdommer som formand. Der henvises til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.2., og til
bemærkningerne til § 1, nr. 9.
Til nr. 8 (§ 63, stk. 4)
Det foreslås, at reglen om, at social- og
sundhedsuddannelsen, den pædagogiske assistentuddannelse og
landbrugsuddannelsen ikke er omfattet af Tvistighedsnævnets
kompetence, ophæves.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.3.
Til nr. 9 (§ 64, stk. 1)
Det foreslås, at formanden for Tvistighedsnævnet
skal være landsdommer. Derved lovfæstes den
administrative praksis, som har været gældende siden
1991, hvorefter Tvistighedsnævnets formand har været
landsdommer. Forslaget er nærmere begrundet i, at
Undervisningsministeriet finder, at nævnets afgørelser
i betydeligt omfang omfatter principielle spørgsmål og
på anden måde involverer betydelige interesser, jf. de
almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.
Til nr. 10 (§ 69 a)
Ved kongelig resolution af 23. november 2007 blev det
besluttet at oprette et Ministerium for Sundhed og Forebyggelse,
således at der til dette ministerium fra det tidligere
Indenrigs- og Sundhedsministerium er overført opgaver
vedrørende sundhedsområdet. Med lovforslaget bringes
lovtekstens myndighedsbetegnelse i overensstemmelse hermed.
Den tidligere uddannelsesbetegnelse for de grundlæggende
social- og sundhedsuddannelser på bistands-, pleje- og
omsorgsområdet dækkede over social- og
sundhedshjælperuddannelsen og social- og
sundhedsassistentuddannelsen. Uddannelsesbetegnelsen er nu
ændret til "social- og sundhedsuddannelsen", jf.
bemærkningerne til § 1, nr. 2.
Bestemmelsen er indholdsmæssigt en uændret
videreførelse af den hidtidige bemyndigelse.
Til § 2
Til nr. 1 (§ 15, stk. 5)
Forslaget udvider bestemmelsen således, at udenlandske
elever i erhvervsuddannelser nu også indgår i
tilskudsberegningen efter samme regler, som har været
gældende hidtil for udenlandske elever på
videregående uddannelser. Erhvervsuddannelser er uddannelser
oprettet i medfør af lov om erhvervsuddannelser.
Til nr. 2 (§ 15, stk. 6)
Efter gældende ret er det afgørende tidspunkt
'tidspunktet for den studerendes optagelse på uddannelsen'.
Med forslaget ændres det afgørende tidspunkt til
'tidspunktet for påbegyndelsen af uddannelsen'. Baggrunden
for ændringen er, at erhvervsuddannelserne er
vekseluddannelser, som en elev kan påbegynde med praktik
på grundlag af en uddannelsesaftale uden at være
optaget på skole. Denne optagelse finder i så fald sted
efterfølgende. For disse elever påbegyndes uddannelsen
ved uddannelsesaftalens begyndelsestidspunkt.
Elever kan også begynde uddannelsen med
skoleundervisning uden uddannelsesaftale. For disse elever begynder
uddannelsen med skoleundervisningens begyndelsestidspunkt.
Det fremgår af forarbejderne til den gældende
bestemmelse, at optagelsestidspunktet i de videregående
uddannelser fremgår af det brev om tilbud om optagelse, som
den studerende får fra den pågældende
institution, og som skal bekræftes af den studerende.
Optagelsestidspunktet vil normalt være 1. september eller 1.
februar.
Da optagelsestidspunktet på de videregående
uddannelser og påbegyndelsestidspunktet på
erhvervsuddannelser i henhold til ovenstående er
sammenfaldende, tilsigtes ingen materielle ændringer
vedrørende de videregående uddannelser.
Til nr. 3 (§ 15, stk. 7)
Forslaget er en konsekvens af forslagene i § 2, nr. 1 og
2, hvorefter udenlandske elever i erhvervsuddannelser nu også
indgår i tilskudsberegningen efter samme regler, som har
været gældende hidtil for udenlandske studerende
på videregående uddannelser.
Til § 3
Til nr. 1-3 (§ 5, stk. 3-5)
Størrelsen af skoleydelsen i erhvervsgrunduddannelsen
reguleres i dag på Finansloven. Forslaget indebærer, at
skoleydelsens størrelse fremover bliver reguleret i lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v.
Lovforslagets § 3, nr. 1-3, har således til
formål at afløse tekstanmærkning nr. 112 ad
§ 20, jf. Finanslov for finansåret 2009, for så
vidt angår skoleydelsen til elever under
erhvervsgrunduddannelse.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.6.
Til nr. 4 (§ 13 a)
Den foreslåede bestemmelse udgør en
lovfæstelse i egu-loven af en videreførelse af den
finansieringsomlægning, der med virkning fra den 1. juli 2009
fandt sted ved Aktstykke 160 tiltrådt af Finansudvalget den
18. juni 2009, som udmøntning af Aftale mellem regeringen
(Venstre og Konservative) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti
og det Radikale Venstre om en praktikpladspakke af 7. maj
2009.
Finansieringsomlægningen indebærer, at kommunerne
får en statslig refusion for 65 pct. af udgifter til
skoleydelse. Omlægningen indebærer desuden, at
kommunerne får refusion for driftsudgifter inden for et
beløb pr. elev fastsat til 50 pct. af de faktiske afholdte
udgifter vedrørende undervisning, supplerende tilskud samt
særlige undervisningsforløb.
De resterende kommunale udgifter til skoleydelse,
undervisning, supplerende tilskud samt særlige
undervisningsforløb vil fortsat være omfattet af
budgetgarantien.
Udgifter til undervisning og skoleydelse i forbindelse med
tilbud på værkstedsskoler, der erstatter egentlige
praktikforløb, omfattes ikke af statslig refusion og skal
derfor uændret indgå fuldt ud i budgetgarantien.
Udbetalingen af refusion til kommunerne sker på grundlag
af den enkelte kommunes indberetning af afholdte udgifter til
henholdsvis skoleydelse, undervisning og supplerende tilskud til
refusion i Under-visningsministeriet.
Bevillingen og refusionsordningen udmøntes på
følgende måde, idet der foretages en præcisering
af de aftalte forudsætninger for refusionsudbetalingen,
så de svarer til tilskudsforudsætningerne i
egu-loven:
- Af bevillingen ydes refusion
på 65 pct. af kommunens udgifter til skoleydelse i
forbindelse med egu.
- Af bevillingen ydes refusion
på 50 pct. af kommunens udgifter til undervisning, jf.
egu-lovens § 13, stk. 1, 1. pkt., samt særlige
undervisningsforløb, jf. egu-lovens § 13, stk. 2, dog
højst op til et beløb pr. årselev, der i 2010
udgør 53.090 kr. En egu-årselev svarer til en elev,
der deltager fuldtid i undervisningen i 200 dage.
- Af bevillingen ydes refusion
på 50 pct. af udgifter til de supplerende tilskud, som
kommunen kan yde i henhold til egu-lovens § 13, stk. 1, 2.
pkt., dog højst op til et beløb pr. elev pr.
år, der i 2010 udgør 10.400 kr.
Det foreslås med bestemmelsen i § 13 a, stk. 5, at
undervisningsministeren tillægges bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om opgørelse og
indberetning af aktivitet og udgifter med henblik på refusion
af kommunens udgifter. Der er blandt andet behov for at kunne
fastsætte regler om betingelserne for tilskud, frister,
opgørelse og indberetning af aktiviteten, udbetaling af
tilskuddene, samt om revision af kommunens opgørelse og
indberetning af aktiviteten, herunder at aktivitetsindberetningen
skal være revisorattesteret.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.4., samt lovforslagets § 4, nr. 2 og 3, og
bemærkningerne hertil.
Til § 4
Til nr. 1 (§ 1, stk. 6)
Forslaget om ændring af produktionsskoleloven er en
formalisering af et forsøg fra 2005 om
målgruppevurdering af elever fra Sydslesvig ved optagelse
på en dansk produktionsskole.
Forsøget har indebåret en dispensation med
hjemmel i produktionsskolelovens § 21, stk. 3, hvorefter
undervisningsministeren kan fravige bestemmelserne i
produktionsskoleloven i forbindelse med forsøgs- og
udviklingsarbejder. Dispensationsadgang er imidlertid efter sin
ordlyd ikke egnet som hjemmel for en permanent ordning, og det
foreslås derfor, at reglerne formuleres, således at der
indføres en klar bestemmelse om, at
målgruppevurderingen af deltagere på produktionsskoler,
der er udgået fra en dansk skole i Sydslesvig, skal foretages
af kommunalbestyrelsen gennem Ungdommens Uddannelsesvejledning i
produktionsskolens beliggenhedskommune.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.5.
Til nr. 2 og 3 (§ 13, stk. 1 og 2)
Det fremgår af produktionsskolelovens § 13, stk. 1,
at for hver deltager, der udløser statstilskud til en
produktionsskole, betaler hjemstedskommunen bidrag til staten pr.
årselev med beløb, hvis størrelse
fastsættes på de årlige finanslove, for
aktiviteten i det finansår, som finansloven
vedrører.
Med lovforslagets § 4, nr. 3, vil det kommunale bidrag
ikke omfatte erhvervsgrunduddannelseselever, hvis skoleundervisning
foregår på en produktionsskole i henhold til
produktionsskoleloven, jf. de almindelige bemærkninger,
afsnit 2.4.
Forslaget til § 4, nr. 2, er en konsekvens af den
foreslåede ændring i forslagets § 4, nr. 3.
Forslagene er led i finansieringsomlægningen af
erhvervsgrunduddannelsen, jf. lovforslagets § 3, nr. 4, og
bemærkningerne hertil.
Til nr. 4 (§ 17, stk. 1)
Den foreslåede ændring er en konsekvens af den
foreslåede ændring af § 17, stk. 2, i lov om
produktionsskoler, jf. bemærkningerne til lovforslagets
§ 4, nr. 5.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.4.
Til nr. 5 (§ 17, stk. 2)
Størrelsen af skoleydelsen på produktionsskoler
reguleres i dag på Finansloven. Forslaget indebærer, at
skoleydelsens størrelse fremover bliver reguleret i lov om
produktionsskoler.
Lovforslagets § 4, nr. 5, har således til
formål at afløse tekstanmærkning nr. 112 ad
§ 20, jf. Finanslov for finansåret 2009, for så
vidt angår skoleydelsen til deltagere på
produktionsskoler. I konsekvens heraf foreslås lovens
gældende § 17, stk. 1, justeret, jf. lovforslagets
§ 4, nr. 4.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, jf. afsnit
2.6.
Til § 5
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
januar 2010.
Til stk. 2
§ 19, stk. 2-4, i lov om erhvervsuddannelser, som
affattet ved lovforslagets § 1, nr. 3, og § 15, stk. 5-7,
i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, som affattet
ved lovforslagets § 2, nr. 1-3, finder anvendelse på
udenlandske uddannelsessøgende, der påbegynder en
erhvervsuddannelse efter lovens ikrafttræden.
Der henvises til bemærkningerne til § 2, nr. 2, med
hensyn til, hvornår en erhvervsuddannelse anses for
påbegyndt.
Til stk. 3
Tvistighedsnævnets kompetence vedrørende social-
og sundhedsuddannelsen, den pædagogiske assistentuddannelse
og landbrugsuddannelsen omfatter tvistigheder, der er opstået
efter lovens ikrafttræden, i forbindelse med
uddannelsesaftaler påbegyndt den 1. juli 2008 eller
senere.
Tvistigheden anses for opstået på tidspunktet for
den begivenheds indtræden, som begrunder tvistigheden.
Skæringsdagen den 1. juli 2008 foreslås som
følge af, at reglerne om de nye uddannelser på de
berørte uddannelsesområder trådte i kraft denne
dato.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1244 af 23. oktober 2007, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1173 af 10. december 2008 og
§ 17 i lov nr. 483 af 12. juni 2009, foretages følgende
ændringer: |
§ 5.
(…) Stk. 2-5.
(…) Stk. 6.
Offentlige og private arbejdsgivere kan ansætte elever til
social- og sundhedshjælperuddannelsen og den
pædagogiske grunduddannelse ud over de elever, der er optaget
af uddannelsesinstitutionen, i et antal svarende til højst
halvdelen af det antal praktikpladser, som regionsrådet
henholdsvis kommunalbestyrelsen har stillet til rådighed for
institutionerne i regionen, jf. § 43, stk. 4. | | 1. I § 5, stk. 6, ændres "social- og
sundhedshjælperuddannelsen og den pædagogiske
grunduddannelse" til: "social- og sundhedsuddannelsens trin 1 og
den pædagogiske assistentuddannelse". |
§ 6.
(…) Stk. 2.
(…) Stk. 3.
Institutioner, der er godkendt til at udbyde social- og
sundhedshjælperuddannelsen, social- og
sundhedsassistentuddannelsen og den pædagogiske
grunduddannelse, fordeler de elever, der er optaget i medfør
af stk. 1, mellem de offentlige arbejdsgivere, der har stillet
praktikpladser, herunder praktikpladser i private virksomheder, til
rådighed, jf. § 43, stk. 4, og formidler, at
ansættelsesforholdet mellem den enkelte elev og arbejdsgiver
kommer i stand. Arbejdsgivere, der har stillet praktikpladser til
rådighed, har, medmindre særlige omstændigheder
gør sig gældende, pligt til at ansætte de
elever, der er henvist af institutionen. § 43.
(…) Stk. 2-3.
(…) Stk. 4.
Regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen skal stille
praktikpladser til rådighed for de institutioner, som er
godkendt til at udbyde social- og sundhedshjælperuddannelsen,
social- og sundhedsassistentuddannelsen og den pædagogiske
grunduddannelse i regionen. Antallet af praktikpladser skal
modsvare behovet for færdiguddannede i regionen. Stk. 5.
(…) | | 2. I § 6, stk. 3, og § 43, stk. 4, ændres "social- og
sundhedshjælperuddannelsen, social- og
sundhedsassistentuddannelsen og den pædagogiske
grunduddannelse" til: "social- og sundhedsuddannelsen og den
pædagogiske assistentuddannelse". |
§ 19.
Staten yder tilskud til dækning af de direkte
undervisningsudgifter fraregnet indtægter ved
skoleundervisning efter denne lov. Tilskuddet ydes ud fra antal
årselever og en takst pr. årselev. For elever, der har
indgået uddannelsesaftale, der omfatter grundlæggende
praktisk oplæring i praktikvirksomheden, jf. § 12, stk.
1, 2. pkt., ydes endvidere et tilskud pr. elev. Taksten og
tilskuddet pr. elev fastsættes på de årlige
finanslove for grupper af grund- og hovedforløb samt
øvrige uddannelseselementer. Stk. 2. Til
institutioner, der er godkendt efter lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse eller lov om professionshøjskoler
for videregående uddannelser, ydes tilskud efter denne lov
ikke til dækning af udgifter til betaling af udgifter i
henhold til momsloven. Stk. 3.
Undervisningsministeren kompenserer institutionerne for udgifter
til betaling af udgifter i henhold til momsloven, som efter
momsloven ikke kan fradrages ved en virksomheds opgørelse af
afgiftstilsvaret (ikkefradragsberettiget købsmoms), og som
institutionerne afholder ved køb af varer og
tjenesteydelser, til hvilke der ydes tilskud efter denne lov. Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
kompensationen efter stk. 3 og kan herunder beslutte, at der skal
etableres en a conto-ordning for momskompensationen til
institutionerne. Stk. 5.
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
afgiver indstilling til ministeren om kriterier for
henføring af grund- og hovedforløb til taksterne, jf.
stk. 1. Undervisningsministeren kan i løbet af
finansåret henføre nye uddannelser til eksisterende
takster. Stk. 6.
Undervisningsministeren kan fastsætte særlige
tilskudsregler for uddannelser med lille elevtilgang, hvis det ud
fra erhvervsmæssige hensyn er vigtigt at bevare uddannelsen
som selvstændig uddannelse på en eller flere skoler i
landet. Undervisningsministeren træffer efter indstilling fra
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
beslutning om, hvilke uddannelser der er omfattet af reglerne, og
hvilke skoler der kan tilbyde uddannelserne i henhold til
reglerne. Stk. 7.
Tilskuddet i henhold til stk. 1, 5 og 6 ydes til institutioner
godkendt efter lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
og til andre skoler, institutioner og virksomheder, som er godkendt
til at meddele erhvervsuddannelse, jf. § 18. Stk. 8.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om tilskud efter
stk. 1, herunder om aktivitetsindberetninger, udbetaling af
tilskud, opgørelse af årselever samt tilbagebetaling
og kontrol af udbetalte tilskud. | | 3. I § 19 indsættes efter stk. 1 som
nye stykker: »Stk. 2.
Udenlandske elever kan kun indgå i beregningen efter stk. 1,
hvis 1) de er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark, 2) de er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som medfølgende
barn af en udlænding, som dels er statsborger i et land, der
ikke er tilsluttet Den Europæiske Union eller omfattet af
EØS-aftalen, dels er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a, jf. dog stk. 3, 3) de er udvekslet med danske elever efter
aftale mellem institutionen og en institution i udlandet,
eller 4) de efter EU-retten, herunder
EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har
indgået, har krav på ligestilling med danske
statsborgere. Stk. 3. En
udenlandsk elev er omfattet af stk. 2, nr. 2, uanset at
forælderens opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a ophører efter tidspunktet for påbegyndelsen
af uddannelsen. Stk. 4.
Institutionens udbud af uddannelse til andre udenlandske elever end
dem, der er nævnt i stk. 2 og 3, sker som
indtægtsdækket virksomhed.« Stk. 2-8 bliver herefter stk. 5-11. |
§ 19 a.
Skoleundervisningen er vederlagsfri. Stk. 2-9.
(…) | | 4.§ 19 a, stk. 1, affattes
således: »Skoleundervisningen er
vederlagsfri, jf. dog § 19, stk. 4.« |
§ 35.
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
rådgiver på overordnet niveau undervisningsministeren
om de grundlæggende erhvervsrettede uddannelser på
undervisningsministerens område. På
erhvervsuddannelsesområdet afgiver rådet indstilling
til undervisningsministeren om: 1) - 9) (…) 10) Kriterier for henføring af
grund- og hovedforløb til takster, jf. § 19, stk. 6, og
afgørelser om, hvilke uddannelser der er omfattet af
særlige tilskudsregler for uddannelser med lille elevtilgang,
jf. § 19, stk. 7, 2. pkt. (11-24) (…) Stk. 2-6.
(…) | | 5.I § 35, stk. 1, nr. 10, ændres
»§ 19, stk. 6« til: »§ 19, stk.
9«, og »§ 19, stk. 7, 2. pkt« ændres
til: »§ 19, stk. 10, 2. pkt«. |
§ 43.
(…) Stk. 2-4.
(…) Stk. 5. Finder
undervisningsministeren, at forpligtelsen efter stk. 4 ikke er
opfyldt, kan ministeren efter udtalelse fra vedkommende faglige
udvalg, jf. § 37, pålægge regionsrådet og
kommunalbestyrelserne i regionen hver at stille et årligt
mindste antal praktiksteder til social- og
sundhedshjælperuddannelsen og til social- og
sundhedsassistentuddannelsen til rådighed for
institutionerne. | | 6. I § 43, stk. 5 ændres: "social- og
sundhedshjælperuddannelsen og til social- og
sundhedsassistentuddannelsen" til: "social- og
sundhedsuddannelsen". |
§ 47.
(…) Stk. 2.
Ankenævnet nedsættes af undervisningsministeren.
Formanden skal være dommer. 1 medlem beskikkes efter
indstilling fra Dansk Arbejdsgiverforening og 1 medlem efter
indstilling fra Landsorganisationen i Danmark. Der beskikkes
tillige 1 medlem efter fælles indstilling fra Kommunernes
Landsforening og Regionerne i Danmark, samt 1 medlem efter
indstilling fra Finansministeriet. Formanden og medlemmerne
beskikkes for 4 år. Stk. 3-4.
(…) | | 7. I § 47, stk. 2, ændres
»dommer« til: »landsdommer«. |
§ 63.
(…) Stk. 2. Hvis
der ikke kan opnås forlig efter stk. 1, kan tvistigheden
indbringes for Tvistighedsnævnet, jf. § 64. Stk. 3.
Tvistigheder kan ikke indbringes for domstolene eller i
øvrigt for andre myndigheder end dem, der er nævnt i
stk. 1 og 2, jf. dog § 65. Stk. 4. Stk. 2
og 3 finder ikke anvendelse for tvistigheder mellem elever og
praktikvirksomheder inden for uddannelserne til social- og
sundhedshjælper, social- og sundhedsassistent, faglært
landmand og den pædagogiske grunduddannelse. | | 8.§ 63, stk. 4, ophæves. |
§ 64.
Tvistighedsnævnet nedsættes af undervisningsministeren
og består af en formand, der skal være dommer, og 4
faste medlemmer, hvoraf 2 beskikkes efter indstilling fra Dansk
Arbejdsgiverforening og 2 efter indstilling fra Landsorganisationen
i Danmark. Formanden og de 4 faste medlemmer beskikkes for 4
år. For medlemmerne beskikkes stedfortrædere. Stk. 2-4.
(…) | | 9. I § 64, stk. 1, ændres
»dommer« til: »landsdommer«. |
§ 69 a.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om
udøvelse af virksomhed inden for de grundlæggende
social- og sundhedsuddannelser på bistands-, pleje-, og
omsorgsområdet, der er nødvendige til
gennemførelse og udmøntning af EU-retlige
forpligtelser eller forpligtelser, der følger af aftaler
mellem Danmark og andre lande. | | 10.§ 69 a affattes således: »§ 69
a. Ministeren for sundhed og forebyggelse kan
fastsætte regler om udøvelse af virksomhed inden for
social- og sundhedsuddannelsens område, der er
nødvendige til gennemførelse og udmøntning af
EU-retlige forpligtelser eller forpligtelser, der følger af
aftaler mellem Danmark og andre lande.« |
| | § 2 I lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 938 af 22. september
2008, som ændret ved § 2 i lov nr. 289 af 15. april
2009, § 22 i lov nr. 516 af 12. juni 2009, § 6 i lov nr.
537 af 12. juni 2009 og § 5 i lov nr. 590 af 26. juni 2009,
foretages følgende ændringer: |
§ 15.
(…) Stk. 2-4.
(…) Stk. 5.
Udenlandske deltagere i videregående uddannelser kan kun
indgå i beregningen efter stk. 2 og 3 og § 19, stk. 4,
hvis de 1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark, 2) er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som medfølgende
barn af en udlænding, som dels er statsborger i et land, der
ikke er tilsluttet Den Europæiske Union eller omfattet af
EØS-aftalen, dels er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a, jf. dog stk. 6, 3) er udvekslet med danske deltagere efter
aftale mellem institutionen og en institutionen i udlandet
eller 4) efter EU-retten, herunder
EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har
indgået, har krav på ligestilling med danske
statsborgere. | | 1. I § 15, stk. 5, indsættes efter
»Udenlandske deltagere i«: »erhvervsuddannelser
og«. |
Stk. 6. En
udenlandsk studerende er omfattet af stk. 5, nr. 2, uanset at
forælderens opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a ophører efter tidspunktet for den studerendes
optagelse på uddannelsen. | | 2.§ 15, stk. 6, affattes
således: »Stk. 6.
En udenlandsk deltager er omfattet af stk. 5, nr. 2, uanset at
forælderens opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a ophører efter tidspunktet for påbegyndelsen
af uddannelsen.« |
Stk. 7.
Institutionens udbud af videregående uddannelse til andre
udenlandske deltagere end dem, der er nævnt i stk. 5 og 6,
sker som indtægtsdækket virksomhed. | | 3. I § 15, stk. 7, indsættes efter
»Institutionernes udbud af«: »erhvervsuddannelser
og«. |
| | § 3 I lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1321 af 27. november 2007, som
ændret ved § 38 i lov nr. 106 af 26. februar 2008,
foretages følgende ændringer: |
§ 5.
(…) Stk. 2.
(…) Stk. 3. I
skoleperioderne modtager eleven skoleydelse, der udbetales af
kommunen. Skoleydelsens størrelse fastsættes på
de årlige finanslove. Eleverne modtager skoleydelsen
månedsvis bagud. | | 1.§ 5, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves. |
Stk. 4.
Skoleydelsen, jf. stk. 3, kan for ledige dagpengeberettigede under
25 år fastsættes til et beløb svarende til
ydelsen i aktiveringstilbud til denne elevgruppe. Ydelsens
størrelse fastsættes på de årlige
finanslove. | | 2. I § 5 indsættes efter stk. 3 som nyt
stykke: »Stk. 4.
Skoleydelsen udgør 592 kr. pr. uge for elever under 18
år og 1.419 kr. pr. uge for elever, der er fyldt 18 år.
De angivne beløb er fastsat i 2009-niveau og reguleres fra
og med 2010 én gang årligt den 1. januar med 2,0 pct.
tillagt eller fratrukket en tilpasningsprocent for det
pågældende finansår, jf. § 3, stk. 1, i lov
om en satsreguleringsprocent. Tilpasningsprocenten tillægges
eller fratrækkes, afhængigt af, om den
lønudvikling, der ligger til grund for beregning af
tilpasningsprocenten, er højere eller lavere end 2 pct.
Reguleringen sker på grundlag af de på
reguleringstidspunktet gældende beløb. De regulerede
beløb afrundes til nærmeste
kronebeløb.« Stk. 4-6 bliver herefter stk. 5-7. |
Stk. 5.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
skoleydelsen, herunder om, at denne ikke skal udbetales til visse
grupper af deltagere. Stk. 6.
(…) | | 3.§ 5, stk. 4, der bliver stk. 5, affattes
således: »Stk. 5.
Skoleydelsen udgør for ledige dagpengeberettigede under 25
år et beløb svarende til ydelsen i aktiveringstilbud
til denne gruppe, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.« |
| | 4. Efter §
13 indsættes: »§ 13
a. Kommunalbestyrelsens udgifter til skoleydelse, jf. §
5, stk. 3 og 4, refunderes af staten med 65 pct., jf. dog stk.
4. Stk. 2. Staten
refunderer 50 pct. af kommunalbestyrelsens udgifter til
uddannelsesforløb op til en takst pr. årselev. Taksten
fastsættes på de årlige finanslove. Refusionen
omfatter udgifter til undervisning, jf. § 13, stk. 1, 1. pkt.,
og udgifter til særlige undervisningsforløb på
statsligt finansierede uddannelsesinstitutioner, jf. § 13,
stk. 2, jf. dog stk. 4. Stk. 3. Staten
refunderer op til en takst pr. elev pr. år 50 pct. af
kommunalbestyrelsens udgifter til supplerende tilskud, jf. §
13, stk. 1, 2. pkt., jf. dog stk. 4. Taksten fastsættes
på de årlige finanslove. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsens udgifter til skoleydelse, der gives under
praktikforløb på værkstedsskoler efter § 3,
stk. 3, og udgifter i øvrigt, der afholdes i forbindelse med
uddannelsesforløb på værkstedsskole, er ikke
omfattet af statslig refusion. Stk. 5.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
opgørelse og indberetning af aktivitet og udgifter med
henblik på refusion af kommunalbestyrelsens udgifter, jf.
stk. 1-4, herunder om betingelserne for tilskud, frister,
opgørelse og indberetning af aktiviteten, udbetaling af
tilskuddene samt revision af kommunalbestyrelsens opgørelse
og indberetning af aktiviteten.« |
| | § 4 I lov om produktionsskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 785 af 6. juli 2006, som ændret
ved § 1 i lov nr. 593 af 24. juni 2005, § 2 i lov nr. 558
af 6. juni 2007, § 38 i lov nr. 311 af 30. april 2008 og
§ 1 i lov nr. 1173 af 10. december 2008, foretages
følgende ændringer: |
§ 1.
(…) Stk. 2-5.
(…) Stk. 6. En
produktionsskole kan kun optage deltagere med tilskud efter lovens
kapitel 3, når kommunalbestyrelsen i den unges
bopælskommune gennem Ungdommens Uddannelsesvejledning
vurderer, at den unge er omfattet af produktionsskolernes
målgruppe efter stk. 1. Vurderer Ungdommens
Uddannelsesvejledning, at den unge er omfattet af målgruppen,
kan den unge umiddelbart og i op til 6 måneder herefter
optages og begynde på en produktionsskole med tilskud efter
lovens kapitel 3. | | 1. I § 1, stk. 6, indsættes efter 1.
pkt.: »For deltagere, der er udgået fra en dansk skole
i Sydslesvig, vurderer kommunalbestyrelsen i produktionsskolens
beliggenhedskommune gennem Ungdommens Uddannelsesvejledning, om den
unge er omfattet af produktionsskolens
målgruppe.« |
§ 13. For
hver deltager, der udløser statstilskud til en
produktionsskole, jf. § 11, stk. 1, betaler hjemstedskommunen
bidrag til staten pr. årselev med beløb, hvis
størrelse fastsættes på de årlige
finanslove, for aktiviteten i det finansår, som finansloven
vedrører. Ved hjemstedskommune forstås den kommune, i
hvilken deltageren ifølge CPR havde bopæl den 5.
september i kalenderåret forud for det finansår, hvor
aktiviteten afholdes. | | 2. I § 13, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »som finansloven vedrører«: », jf.
dog stk. 2« |
Stk. 2. Efter
hvert kvartal foretager produktionsskolen en særskilt
beregning af de bidragsmæssige konsekvenser for de enkelte
kommuner, der ifølge skolens oplysning skal betale bidrag
efter stk. 1, så det fremgår, hvor mange
årselever på henholdsvis under og over 18 år
kommunen skal betale bidrag for. Beregningen foretages efter
reglerne for beregningen af statstilskud. Skolerne indtaster
oplysningerne i en elevdatabase (Elevbasen) senest den 10. i den
måned, der følger efter kvartalets udløb,
hvorefter Undervisningsministeriet orienterer kommunerne om
aktivitetsudviklingen på produktionsskolerne og de forventede
bidragsmæssige konsekvenser heraf, dels for kommunerne under
et, dels for den enkelte kommune. Stk. 3-4.
(…) | | 3. I § 13 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2.
Kommunerne betaler ikke bidrag til staten for den aktivitet
på produktionsskoler, der vedrører
erhvervsgrunduddannelseselever, jf. stk. 1.« Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. |
§ 17.
Produktionsskolerne udbetaler en skoleydelse til de deltagere, der
udløser statstilskud, herunder for den tid, de følger
undervisning efter § 2, stk. 7, uanset de i medfør af
§ 11, stk. 4, ikke udløser statstilskud i den tid.
Skoleydelsen størrelse pr. uge fastsættes på de
årlige finanslove. | | 4.§ 17, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves. |
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
skoleydelsen, herunder om, at denne ikke skal udbetales til visse
grupper af deltagere og skal nedsættes forholdsmæssigt
for deltagere, der uden lovlig grund kommer for sent til eller
udebliver fra produktionsskoleaktiviteten, ikke aktivt deltager i
udfærdigelse, justering og opfyldelse af den individuelle
forløbsplan eller ikke aktivt deltager i
praktikforløb, som skolen skønner bidrager til
opfyldelse af forløbsplanen. | | 5. I § 17 indsættes som nyt stk.
2: »Stk. 2.
Skoleydelsen udgør 592 kr. pr. uge for elever under 18
år og 1.419 kr. pr. uge for elever, der er fyldt 18 år.
De angivne beløb er fastsat i 2009-niveau og reguleres fra
og med 2010 én gang årligt den 1. januar med 2,0 pct.
tillagt eller fratrukket en tilpasningsprocent for det
pågældende finansår, jf. § 3, stk. 1, i lov
om en satsreguleringsprocent. Tilpasningsprocenten tillægges
eller fratrækkes, afhængigt af, om den
lønudvikling, der ligger til grund for beregning af
tilpasningsprocenten, er højere eller lavere end 2 pct.
Reguleringen sker på grundlag af de på
reguleringstidspunktet gældende beløb. De regulerede
beløb afrundes til nærmeste
kronebeløb.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. |