Fremsat den 25. november 2009 af
økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af byggeloven
(Energikrav til bygningsdele, bygherreansvar
m.v.)
§ 1
I byggeloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
452 af 24. juni 1998, som ændret senest ved § 8 i lov
nr. 1404 af 27. december 2008, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, litra d, ændres
»bebyggelse.« til: »bebyggelse,«.
2. I
§ 2, stk. 1, indsættes som
litra e:
»e. ombygninger og
andre forandringer i bestående bebyggelse, som har betydning
for energiforbruget i bygningen.«
3.
Efter § 4 B indsættes:
Ȥ 4
C . Økonomi- og erhvervsministeren kan
fastsætte nærmere regler om, at bygningsreglementets
tekniske bestemmelser finder anvendelse ved ombygninger og andre
forandringer i bestående bebyggelse omfattet af § 2,
stk. 1, litra e.«
4.
Efter § 5 indsættes:
Ȥ 5
A. En bygherre, der som led i sit erhverv udfører
byggeri, er erstatningsansvarlig efter dansk rets almindelige
regler for tab som følge af, at byggeriet ikke
udføres i overensstemmelse med
bygningsreglementet.«
5. I
§ 23, stk. 3, ændres
»De Samvirkende Invalideorganisationer« til:
»Danske Handicaporganisationer«.
6.
Efter § 30 indsættes:
Ȥ 30
A. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om anerkendelsesordningen for statikere.
§ 30
B. Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter
nærmere regler om gennemførelse af Rådets
direktiv 92/43/EØF om bevaring af naturtyper samt vilde dyr
og planter.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juni 2010.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål
Formålet med lovforslaget er at sikre, at
energiforbruget i den eksisterende bygningsmasse reduceres i takt
med den almindelige vedligeholdelse af bygningerne. Med
lovforslaget sikres hjemmel til at stille krav om, at bygningsejere
skal anvende de mest energieffektive rentable løsninger,
når de alligevel bygger om, renoverer eller skifter
bygningsdele og installationer ud. For at sikre at kravene i
bygningsreglementet overholdes, sker der endvidere en
tydeliggørelse af, hvem der har ansvaret for, at
bygningsreglementet overholdes.
1.2. Lovforslagets baggrund og
hovedindhold
Det fremgår af den energipolitiske aftale af 21. februar
2008, at bruttoenergiforbruget skal falde med 4 pct. frem til 2020
i forhold til 2006. Aftalen blev indgået af regeringen
(Venstre og Det Konservative Folkeparti) med Socialdemokraterne,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og
Ny Alliance. Aftalen skal desuden bidrage til at sikre, at Danmarks
CO2-udledning fra de ikke
kvotebelagte områder frem mod 2020 reduceres med 20 pct. i
forhold til 2005-niveauet.
Da bygningsdriften tegner sig for 40 pct. af det samlede
danske energiforbrug, spiller reduktion af energiforbruget i
bygninger en vigtig rolle for opfyldelsen af målene i den
energipolitiske aftale. Det gælder både nybyggeri og
eksisterende byggeri. I regeringens strategi for reduktion af
energiforbruget i bygninger, som følger op på den
energipolitiske aftale, foreslås det, at energikravene til
nybyggeri strammes væsentligt samtidig med, at der
sættes ind for at mindske energiforbruget i den eksisterende
bygningsmasse. Det sker for at nå målene i den
energipolitiske aftale om at reducere energiforbruget i nye
bygninger med mindst 25 pct. i 2010, mindst 25 pct. i 2015 og
mindst 25 pct. i 2020, i alt mindst 75 pct. i 2020.
For eksisterende byggeri stilles der ikke tilsvarende krav til
reduktion af energiforbruget som i nye bygninger. Det er dog
afgørende, at der også sker en indsats i forhold til
eksisterende bygninger, hvis målet i den energipolitiske
aftale om at reducere bruttoenergiforbruget med 4 pct. skal
nås. Hovedformålet med lovforslaget er at nedbringe
energiforbruget i eksisterende bygninger. Det skal ske i takt med
den almindelige renovering og vedligeholdelse af den eksisterende
bygningsmasse.
En stor del af den danske bygningsmasse er opført
før 1979, hvor der for første gang blev stillet
reelle krav til nye bygningers energiforbrug. Derfor indeholder
strategien for reduktion af energiforbruget i bygninger en
række initiativer, der skal nedbringe energiforbruget i den
eksisterende bygningsmasse. Lovforslaget sikrer, at der kan stilles
krav om, at bygningsejere skal anvende energieffektive bygningsdele
og installationer (komponenter), når disse skiftes ud.
Energiforbruget i den eksisterende bygningsmasse vil herved blive
formindsket i takt med den almindelige vedligeholdelse af
bygningerne.
Hvis lovforslaget vedtages, vil der blive fastsat nye og
skærpede energikrav (komponentkrav) til bygningsdele og
installationer, der skiftes ud i forbindelse med løbende
vedligeholdelse og renoveringer. De nye krav vil blive fastsat i
medfør af den foreslåede hjemmel til økonomi-
og erhvervsministeren, hvorefter denne kan fastsætte regler
om, at bygningsreglementet finder anvendelse ved ombygninger og
andre forandringer i bestående bebyggelse. Kravene vil blive
stillet til de enkelte bygningsdele og installationer og
gælder for de konkrete bygningsdele og installationer, der
udskiftes.
Komponentkravene vil være privatøkonomisk
rentable. Det vil dog ikke kunne udelukkes, at der i helt
særlige tilfælde kan være bygninger, hvis
specielle konstruktion eller anvendelse medfører, at en
opfyldelse af komponentkravene ikke vil være rentabel.
På samme måde kan der være tilfælde, hvor
forbrugeren har adgang til energi til en særlig lav pris, fx
ved egenproduktion af brænde.
For at sikre at kravene i bygningsreglementet overholdes og
får den ønskede effekt, herunder også
energikravene, er det vigtigt, at der sættes øget
fokus på, hvem der har ansvaret for, at et byggeri
udføres i overensstemmelse med reglerne i
bygningsreglementet. Derfor præciseres det i lovforslaget, at
den professionelle bygherre er erstatningsansvarlig efter dansk
rets almindelige regler for tab som følge af, at byggeriet
ikke udføres i overensstemmelse med bygningsreglementet. Det
vil fortsat være bygningsejeren, der er ansvarlig over for
kommunen for overholdelse af reglerne. Der henvises herom i
øvrigt til punkt 2.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Habitatdirektivet (Rådets direktiv 92/43/EØF om
bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter) stiller bl.a.
krav om, at der forud for alle planer eller projekter, der kan
påvirke et internationalt naturbeskyttelsesområde
(Natura 2000-område) væsentligt, skal foretages en
vurdering af virkningen på området. Vurderingen kan
have betydning for, om tilladelse kan gives. Det er dog
nødvendigt med en formel hjemmel i lovgivningen, som kan
danne grundlag for at fastsætte mere præcise regler til
gennemførelse af habitatdirektivet, herunder pligten til at
foretage en habitatvurdering.
Direktivet om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer (Rådets direktiv 2005/36/EF om anerkendelse
af erhvervsmæssige kvalifikationer) er, for så vidt
angår anerkendte statikere, gennemført i dansk ret ved
bekendtgørelse nr. 1040 af 28. oktober 2008
om ændring af bekendtgørelse om
offentliggørelse af bygningsreglementet 2008 (BR08)og
optaget som bilag 3 til bygningsreglement 2008 (BR08). Med henblik
på at skabe større klarhed over hjemmelsgrundlaget,
foreslås der i byggeloven indsat en bestemmelse, hvorefter
økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om anerkendelsesordningen for statikere.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Krav til bygningsdele
Energiforbedringer er billigst, hvis de udføres som led
i renoveringer. Når bygningsejere alligevel bygger om,
renoverer eller udskifter bygningsdele og installationer,
foreslås der derfor indført en forpligtelse til at
vælge de mest energieffektive løsninger. Energikravene
vil gælde de bygningsdele eller installationer, der alligevel
udskiftes.
I bygningsreglementet, jf. byggelovens § 3, er der i dag
kun fastsat bestemmelser om krav til bygningsdelenes energiforbrug,
når der foretages større ombygninger, renoveringer
eller løbende vedligeholdelse af bebyggelsen. Ligeledes er
der energikrav ved udskiftning af enkelte større
bygningsdele, fx oliekedler og facadevis udskiftning af
vinduer.
Hvis energiforbruget skal nedbringes betydeligt i de
eksisterende bygninger, er det nødvendigt, at der stilles
krav til flere bygningsdeles og installationers energieffektivitet,
og at kravene også gælder ved mindre renoveringer og
vedligeholdelsesarbejder.
Lovforslaget bemyndiger derfor økonomi- og
erhvervsministeren til i bygningsreglementet at stille nye og
skærpede energikrav (komponentkrav) til bygningsdele og
installationer, der skiftes ud i forbindelse med renovering,
ombygning og løbende vedligeholdelse, uanset omfanget af det
arbejde, der udføres. Kravene vil således gælde
for de konkrete bygningsdele og installationer, der udskiftes. Fx
vil der gælde energikrav for det enkelte vindue, der
udskiftes, mens energikravene til vinduer i dag kun træder i
kraft, når alle vinduer i en facade udskiftes. Kravene vil
være privatøkonomisk rentable. Det kan dog ikke
udelukkes, at der i helt særlige tilfælde kan
være bygninger, hvis specielle konstruktion eller anvendelse
medfører, at en opfyldelse af kravene ikke vil være
rentabel.
Derudover vil antallet af de bygningsdele og installationer,
der stilles energikrav til, blive udvidet. Arbejder udført
som led i udbedring af forsikringsskader vil også være
omfattet af lovforslaget.
Komponentkravene vil blive fastsat under hensyn til at sikre
en fortsat priskonkurrence til gavn for forbrugerne. Det vil sige,
at kravene i bygningsreglementet vil blive fastsat, så flere
producenter vil kunne opfylde kravene. Endvidere vil der være
en overgangsperiode, før kravene træder i kraft, hvor
producenterne får mulighed for at tilpasse deres produkter
til de nye krav. Kravene til bygningsdelenes og installationernes
energieffektivitet kan bidrage til innovation og produktudvikling
hos danske byggevareproducenter og dermed bidrage til en
konkurrencemæssig gevinst på eksportmarkederne.
De komponentkrav, der opstilles i bygningsreglementet med den
nye hjemmel, vil være privatøkonomisk rentable,
hvorved en eventuel meromkostning ved at anvende den energirigtige
komponent vil tjene sig hjem, når der tages hensyn til bl.a.
omkostninger, energipriser og komponenternes levetid. Herudover vil
fastsættelsen af komponentkravene ske under hensyn til, at
kravene skalmedvirke til at sikre et sundt og behageligt indeklima
samt bygninger af høj æstetisk kvalitet.
Komponentkravene vil rette sig mod den enkelte komponent, der
udskiftes. Lovforslaget stiller således ikke krav om, at
udskiftning af en komponent vil føre til krav om andre
energiforbedringer i bygningsmassen, så som fx udskiftning af
samtlige vinduer i bygningen eller krav om efterisolering.
Lovforslaget ændrer ikke på reglerne i
bygningsreglementet om, at fredede bygninger m.m. fortsat vil
være undtaget fra bygningsreglementets energikrav ved
renoveringer, og dermed også fremtidige komponentkrav. Det
vil derfor fortsat være således, at bl.a.
bevaringsværdige bygninger, der er omfattet af en bevarende
byplansvedtægt, bevarende lokalplan, tinglyst
bevaringsdeklaration eller bygninger udpeget i kommuneplanerne som
bevaringsværdige, er undtaget energikravene.
2.2. Bygherreansvar
Hvis de strammere energikrav skal have den tilsigtede virkning
på energiforbruget, er det afgørende, at reglerne
overholdes. Der tilsigtes ikke ændringer i den
nuværende retstilstand, men der skabes med lovforslaget
øget fokus på den professionelle bygherres
erstatningsansvar som følge af byggeriets manglende
overensstemmelse med bygningsreglementet.
Bestemmelsen medfører således ingen
ændringer i og heller ingen udvidelse af den professionelle
bygherres ansvar for udførelsen af byggeri, herunder for
byggeri som en forbruger selv ønsker at stå for
udførelsen af. Bestemmelsen vil heller ikke medføre
nogen ændringer i fagentreprenørers eller
totalentreprenørers ansvar for udførelsen af
byggeri.
Det offentligretlige ansvar (dvs. ansvaret over for kommunen)
for overholdelse af byggeloven og bygningsreglementet
påhviler fortsat den enkelte bygningsejer, som over for
kommunen er ansvarlig for, at reglerne er overholdt. Kommunerne
skal således fortsat henvende sig til bygningsejeren i
lovliggørelsessager.
For så vidt angår det civilretlige ansvar (det vil
sige erstatningsansvaret), tydeliggør lovforslaget, at en
professionel bygherre, som indgår aftale om en byggeopgave,
er erstatningsansvarlig efter dansk rets almindelige regler for tab
som følge af, at byggeriet ikke udføres i
overensstemmelse med bygningsreglementet. Er der handlet
ansvarspådragende, kan der kræves erstatning efter
dansk rets almindelige regler.
Lovforslaget vedrører den bygherre, der som led i sit
erhverv udfører en byggeopgave. Dermed skabes der
sammenhæng med reglerne i byggelovens § 25A, stk.
3.
2.3. Implementering af direktiver
Habitatdirektivet (Rådets direktiv 92/43/EØF om
bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter) stiller bl.a.
krav om, at alle planer eller projekter, der ikke er direkte
forbundet med eller nødvendige for et internationalt
naturbeskyttelsesområdes forvaltning, men som i sig selv
eller i forbindelse med andre planer eller projekter kan
påvirke et internationalt naturbeskyttelsesområde
væsentligt, skal vurderes med hensyn til deres virkninger
på lokaliteten under hensyn til
bevaringsmålsætningerne for dette (artikel 6, stk. 3).
Denne vurdering skal foretages, inden myndigheden giver
tilladelsen. Hvis det ikke kan udelukkes, at planen eller projektet
vil påvirke et internationalt naturbeskyttelsesområde
negativt, må myndigheden ikke give sin tilslutning til
projektet eller planen. Beskyttelsen kan kun fraviges, hvis der
foreligger bydende nødvendige hensyn til væsentlige
samfundsinteresser, og hvor der ikke er alternativer (artikel 6,
stk. 4). Direktivet indeholder endvidere i artikel 6, stk. 2,
bestemmelser om at undgå forringelser af naturtyper og
levesteder for arter samt betydelige forstyrrelser af arter, som
kan have betydning i forhold til igangværende, lovlige
aktiviteter.
Direktivet er allerede implementeret i dansk ret ved bl.a.
bekendtgørelse nr. 408 af 1. maj 2007 om udpegning og
administration af internationale naturbeskyttelsesområder
samt beskyttelse af visse arter (habitatbekendtgørelsen)
på Miljøministeriets område samt i en
række sektorlove på andre ministeriers områder.
Europa-Kommissionen har ved flere lejligheder rejst tvivl om,
hvorvidt direktivets bestemmelser i forhold til internationale
naturbeskyttelsesområder med tilstrækkelig klarhed
fremgår af dansk lovgivning, herunder at danske myndigheder
har pligt til at foretage en vurdering af samtlige planer og
projekter i habitatområder. Pligten til at foretage en
habitatvurdering skal således fremgå direkte af
lovgivningen og skal gælde for alle myndigheder.
Der foreslås på denne baggrund indsat en hjemmel i
byggeloven, hvorefter økonomi- og erhvervsministeren
fastsætter nærmere regler om gennemførelse af
habitatdirektivet. Konkret vil det ske ved, at det administrativt
vil blive fastsat i bygningsreglementet, at såfremt
kommunerne ikke efter den øvrige lovgivning, som kommunerne
i henhold til bygningsreglementets kapitel 1 skal påse i
byggesagsbehandlingen, har foretaget en tilstrækkelig
habitatvurdering, som kan lægges til grund i
sagsbehandlingen, påhviler der ved byggemyndighedernes
administration af byggeloven en pligt til at foretage en
habitatvurdering i overensstemmelse med habitatdirektivets artikel
6.Hvis skade på et internationalt
naturbeskyttelsesområde på baggrund heraf ikke kan
afvises, kan der ikke gives tilladelse.
Der er i Danmark 252 internationale
naturbeskyttelsesområder, fx Grenen (Skagen), Råbjerg
Mile og en række geografisk afgrænsede heder,
klitplantager, strande, åer, skove, moser og
søer.
Direktivet om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer) er, for så vidt angår anerkendte
statikere, gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse
nr. 1040 af 28. oktober 2008 om ændring af
bekendtgørelse om offentliggørelse af
bygningsreglement 2008 (BR08) og optaget som bilag 3 til
bygningsreglement 2008 (BR08). Formålet med lovforslaget er
at sikre den fornødne klarhed over hjemmelsgrundlaget for
ordningen.
3. Økonomiske konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Forslaget forventes ikke at have nogen økonomisk
konsekvens for kommunerne, idet det er vurderingen, at kommunerne i
praksis foretager den nødvendige habitatvurdering, der har
relevans i forhold til byggesager.
4. Administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Det vurderes, at kommunerne i vid udstrækning i
forbindelse med anden lovgivning foretager den nødvendige
habitatvurdering, der har relevans i forhold til byggesager. Selvom
det kommer til at fremgå af lovgivningen, at danske
myndigheder har pligt til at foretage en habitatvurdering, vil det
således i praksis ikke medføre offentlige
administrative konsekvenser.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Med lovforslaget indføres hjemmel til at stille krav i
bygningsreglementet til bygningsdeles og installationers
energieffektivitet, når disse skiftes ud i forbindelse med
renovering, ombygning eller almindelig vedligeholdelse. Dermed
sikres det, at der kan gennemføres reduktioner i det
eksisterende byggeris energiforbrug i takt med den løbende
vedligeholdelse af den danske bygningsmasse.
Forslaget vil endvidere medvirke til at sikre, at byggeri ikke
opføres i strid med beskyttelseshensynene i forhold til
internationale naturbeskyttelsesområder.
8. Forholdet til EU-retten
Komponentkravene i bygningsreglementet vil i medfør af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF af 22. juni
1998 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske standarder
og forskrifter blive notificeret over for Kommissionen.
Lovforslaget indfører hjemmel til at fastsætte
regler om gennemførelse af bestemmelserne i Rådets
direktiv 92/43/EØF om bevaring af naturtyper og vilde dyr og
planter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Følgende myndigheder, organisationer m.fl. har
været hørt over udkastet til lovforslaget:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademisk
Arkitektforening, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Arkitektforbundet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BAT-Kartellet, BIPS -
byggeri, informationsteknologi, produktivitet og samarbejde,
Beredskabsstyrelsen, Boligselskabernes Landsforening,
Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter,
Byfornyelse Danmark, By- og Landskabsstyrelsen, Byggecentrum,
Byggefagenes Kooperative Landssammenslutning, Byggeskadefonden,
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse, Byggesocietetet,
Bygherreforeningen i Danmark, Byggeriets Evalueringscenter,
Danmarks Lejerforeninger, Danmarks Tekniske Universitet, Danmark
Tekniske Universitet - byg, Dansk Byggeri, Dansk
Bygningsinspektørforening, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Industri, Dansk Standard,
Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske
Handicaporganisationer, Datatilsynet, Den Danske
Landinspektørforening, Det Centrale Handicapråd, DI
Byggematerialer, Ejendomsforeningen Danmark, Energitjenesten,
Energistyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, ETA-Danmark A/S
godk.org. Byggevarer, Finansministeriet, Finanstilsynet, Fonden
Realdania, Forbrugerstyrelsen, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, F.R.I, Forbrugerrådet, Forsikring og
Pension, Forsvaret, Håndværksrådet, Indenrigs- og
Socialministeriet, Ingeniørforeningen i Danmark, Jydske
Grundejerforeninger, Kommunernes Landsforening, Kommunalteknisk
Chefforening, Konkurrencestyrelsen, Konstruktørforeningen,
Landsbyggefonden, Landbrug og Fødevarer, Lejernes
Landsorganisation, Lejeorganisationen BOSAM - Boligforeningernes
sammenslutning i DK, Miljøministeriet,
Miljøstyrelsen, Parcelhusejernes Landsforening,
Praktiserende Landinspektørers Forening,
Realkreditrådet, Sikkerhedsstyrelsen, Skatteministeriet,
Slots- og Ejendomsstyrelsen, Statens Byggeforskningsinstitut,
Statsministeriet, SBB - Sammenslutningen af bygningssagkyndige,
Sundhedsstyrelsen, Tekniq, Installatørernes organisation,
Teknologisk Institut, Transport- og Energiministeriet,
Træbranchens Oplysningsråd, Universitets- og
Bygningsstyrelsen, Veltek VVS og El-tekniske leverandørers
brancheforening.
10. Vurdering af konsekvenser af
lovforslag
Vurdering af konsekvenser af
lovforslag | Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Idet der sikres hjemmel til at stille krav
til bygningsdeles energieffektivitet, sikres reduktion af
energiforbruget i takt med, at bygningsmassen renoveres og
vedligeholdes. Reglerne til gennemførelse af
habitatdirektivet vil modvirke, at byggeri opføres i strid
med beskyttelseshensynene i internationale
naturbeskyttelsesområder. | |
Forholdet til EU-retten | Komponentkravene i bygningsreglementet vil
blive notificeret over for Kommissionen. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ændringen er en konsekvens af, at der indsættes et
nyt litra e i § 2, stk. 1.
Til nr. 2
Med det foreslåede litra e sikres det, at byggeloven
finder anvendelse også ved ikke-væsentlige ombygninger
og forandringer i bebyggelsen, når der er tale om ombygninger
og forandringer, der har betydning for bygningens energiforbrug.
Med referencen til "energiforbruget i bygningen" opretholdes
væsentlighedskriteriet i relation til de øvrige
bestemmelser i bygningsreglementet.
Til nr. 3
Formålet med bestemmelsen er at bemyndige
økonomi- og erhvervsministeren til at fastsætte
nærmere krav i bygningsreglementet til komponenter
(bygningsdele og installationer), der udskiftes i forbindelse med
ombygning, renovering og løbende vedligeholdelse af
eksisterende byggeri, så de altid overholder de
gældende bestemmelser i bygningsreglementet, uanset omfanget
af det arbejde, der udføres. I bygningsreglementet, jf.
byggelovens § 3, er der i dag kun fastsat bestemmelser om krav
til bygningsdelenes energiforbrug, når der foretages
større ombygninger, renoveringer eller løbende
vedligeholdelse af bebyggelsen. Ligeledes er der energikrav ved
udskiftning af enkelte større bygningsdele, fx oliekedler og
facadevis udskiftning af vinduer.
Kravene vil blive stillet til de enkelte bygningsdele og
installationer og gælde for de konkrete bygningsdele og
installationer, der udskiftes. Udskiftning af et vindue vil
således ikke medføre krav om at gennemføre
andre energiforbedringer i bygningen.
De konkrete komponentkrav vil blive fastsat i
bygningsreglementet. Der kan skelnes mellem to typer af
komponentkrav. Den ene type vedrører bygningsdele og
installationer som vinduer, kedler, varmepumper m.m., hvor der vil
blive stillet et fast, landsdækkende krav til komponentens
energieffektivitet. Komponentkravene vil være
privatøkonomisk rentable. Det vil sige, at meromkostningen
ved den energieffektive løsning tjenes hjem ved den
energibesparelse, forbrugeren opnår. Det kan dog ikke
udelukkes, at der i helt særlige tilfælde kan
være bygninger, hvis specielle konstruktion eller anvendelse
medfører, at en opfyldelse af komponentkravene ikke vil
være rentabel. På samme måde kan der være
tilfælde, hvor forbrugeren har adgang til energi til
særlig lav pris, fx egenproduceret brænde. For disse
enkeltstående undtagelser fra rentabiliteten vil
komponentkravene desuagtet være gældende. Uanset om det
er rentabelt at anvende komponentkravene, vil disse være
gældende. Det er i lighed med det, der gælder for de
nuværende komponentkrav i bygningsreglementet.
Den anden type krav vedrører efterisolering.
Bygningsreglementet indeholder allerede i dag krav til
efterisolering i forbindelse med større renoveringer og
ombygninger, fx efterisolering af tag ved udskiftning. Hjemlen
giver mulighed for, at der også stilles krav til
efterisolering ved mindre vedligeholdelsesarbejder, fx udskiftning
af badeværelsesgulv. Her er den privatøkonomiske
rentabilitet afhængig af den isolering, der allerede findes i
bygningen, samt den enkelte bygnings konstruktion. Hvis fx en
konstruktion er indrettet således, at der skal fjernes
lægter, gamle spær og lignende for at få plads
til at efterisolere et tag, skal omkostningerne til at fjerne disse
regnes med, når den privatøkonomiske rentabilitet
vurderes. I mange tilfælde vil det betyde, at det ikke vil
være rentabelt at foretage efterisoleringen, og der vil
således ikke være krav om at foretage efterisolering.
Som en hjælp til bygherrerne vil bygningsreglementet
indeholde vejledning og eksempler på, hvordan kravet kan
efterleves.
Til nr. 4
Bestemmelsen foreslås indsat i byggeloven, som i
øvrigt regulerer bygherrens forpligtelser i forbindelse med
udførelse af byggeri, for at øge opmærksomheden
om den professionelle bygherres erstatningsansvar som følge
af byggeriets manglende overensstemmelse med bygningsreglementet.
Der er ikke med bestemmelsen tilsigtet ændringer i den
gældende retstilstand.
Bestemmelsen omhandler ikke forbrugerens erstatningsansvar som
bygherre, jf. i øvrigt byggelovens § 25 A, stk. 3,
hvorefter en erhvervsdrivende i visse tilfælde skal anses som
bygherre, når der med en forbruger er indgået aftale om
opførelse af byggeri.
Til nr. 5
Ved årsskiftet 2007/2008 skiftede "De Samvirkende
Invalideorganisationer" navn til "Danske Handicaporganisationer".
Byggelovens § 23, stk. 3, henviser i dag til "De Samvirkende
Invalideorganisationer". Der foretages en ændring i
byggeloven som konsekvens heraf.
Til nr. 6
Med den foreslåede § 30 A bemyndiges
økonomi- og erhvervsministeren til at fastsætte
nærmere regler om anerkendelsesordningen for statikere i
byggeloven. Den foreslåede ændring skaber en
større klarhed om hjemmelsgrundlaget for ordningen.
Med den foreslåede § 30 B bemyndiges
økonomi- og erhvervsministeren til at fastsætte
nærmere regler om gennemførelse af Rådets
direktiv 92/43/EØF om bevaring af naturtyper samt vilde dyr
og planter (habitatdirektivet). Reglerne vil fremgå af
bygningsreglementets kapitel 1 (administrative bestemmelser) og
indebærer en pligt for kommunerne til at foretage en
habitatvurdering efter habitatdirektivets artikel 6.Hvis skade
på et internationalt naturbeskyttelsesområde på
baggrund heraf ikke kan afvises, kan der ikke gives
tilladelse.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni
2010.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lovgivning
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
§ 2 Loven finder anvendelse ved: a. opførelse af ny bebyggelse og
tilbygning til bebyggelse, b. ombygning af og andre forandringer i
bebyggelse, som er væsentlige i forhold til bestemmelser i
loven eller de i medfør af loven udfærdige
bestemmelser, c. Ændringer i benyttelse af
bebyggelse, som er væsentlige i forhold til bestemmelser i
loven eller i medfør af loven udfærdige
bestemmelser, d. Nedrivning af bebyggelse. | | § 1 I byggeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 452 af 24. juni 1998, som ændret senest ved § 8 i
lov nr. 1404 af 27. december 2008, foretages følgende
ændringer: I § 2, stk. 1, litra d, ændres
»bebyggelse.« til: »bebyggelse,« I § 2, stk. 1, indsættes som
litra e: »e. ombygninger og andre
forandringer i bestående bebyggelse, som har betydning for
energiforbruget i bygningen.« Efter § 4 B indsættes: »§ 4 C. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om, at
bygningsreglementets tekniske bestemmelser finder anvendelse ved
ombygninger og andre forandringer i bestående bebyggelse
omfattet af § 2, stk. 1, litra e.« Efter § 5 indsættes: »§ 5 A. En bygherre, der som
led i sit erhverv udfører byggeri, er erstatningsansvarlig
efter dansk rets almindelige regler for tab som følge af, at
byggeriet ikke udføres i overensstemmelse med
bygningsreglementet.« |
§ 23. Kommunalbestyrelsens afgørelser
vedrørende forhold, der er omfattet af denne lov, jf. dog
§ 12, stk. 7, § 16 A, stk. 4 og § 18 A, stk. 4 kan,
for så vidt angår retlige spørgsmål
påklages til statsamtet, i Københavns og Frederiksberg
kommuner til bolig- og byministeren. Stk.2. Kommunalbestyrelsens
afgørelser kan i øvrigt ikke påklages til anden
administrativ myndighed. Statsamtets afgørelser efter stk. 1
kan ikke påklages til anden administrativ myndighed. Stk. 3. Kommunalbestyrelsens
afgørelser kan påklages af afgørelsens adressat
og andre, der har en individuel, væsentlig interesse i sagens
udfald. De Samvirkende Invalideorganisationer og
medlemsorganisationer heraf er tillige berettiget til at
påklage kommunalbestyrelsens afgørelser
vedrørende handicapforhold. Stk. 4. Bolig- og byministeren kan
fastsætte bestemmelser om, at påklage ikke kan ske i
sager vedrørende bestemmelser af underordnet eller mindre
indgribende betydning. | | I § 23, stk. 3, 2. pkt., ændres
»De Samvirkende Invalideorganisationer« til:
»Danske Handicaporganisationer«. Efter § 30 indsættes: »§ 30 A. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
anerkendelsesordningen for statikere.« »§ 30 B. Økonomi- og
erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om
gennemførelse af Rådets direktiv 92/43/EØF om
bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter.« § 2. Loven træder i kraft den 1. juni
2010. |