L 78 Forslag til lov om ændring af byggeloven.

(Energikrav til bygningsdele, bygherreansvar m.v.).

Af: Økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen (KF)
Udvalg: Boligudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 26-01-2010

Afgivet: 26-01-2010

Betænkning afgivet af Boligudvalget den 26. januar 2010

20091_l78_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Boligudvalget den 26. januar 2010

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 25. november 2009 og var til 1. behandling den 8. december 2009. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Boligudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og økonomi- og erhvervsministeren sendte den 9. oktober 2009 dette udkast til udvalget, jf. BOU alm. del - bilag 4. Den 25. november 2009 sendte økonomi- og erhvervsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 18 spørgsmål til økonomi- og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Desuden har udvalget stillet 1 spørgsmål til økonomi- og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som forventes besvaret inden 2. behandling.


2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.


Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget skal bemærke, at potentialet for energibesparelser i den eksisterende bolig- og bygningsmasse er meget stort, og at der er åbenlyse fordele ved at nedsætte spildet af energi fra boliger og bygninger - fordele for klimaet, erhvervsudviklingen, indeklimaet i den enkelte bygning, den enkeltes økonomi og bygningens værdi. Og der bliver behov for videreuddannelse af bygningsarbejdere, som skal renovere, så bygninger bruger et minimum af energi. Derfor støtter partierne lovforslaget.


Partierne havde dog gerne set en mere ambitiøs udmøntning. For det første er rentabilitetsberegningen for svag og for kortsigtet. Beregningen svarer til beregningen i energimærket, hvor der først sættes en faktor 1,33 på forholdet mellem besparelser gange driftsår divideret med investering. Det indebærer en overbelønning på 33 pct. i forhold til en simpel tilbagebetalingstid. Simpel tilbagebetalingstid er desuden let at forstå i modsætning til den i lovforslaget anvendte metode. Partierne mener derfor, at faktor 1,33 bør nedsættes til faktor 1,00.


For det andet giver det ikke et reelt billede af besparelsen, når der regnes med dagens energipriser. Alle ved godt, at priserne vil stige.  Det gælder også IEA (Det Internationale Energiagentur), som Danmark normalt refererer til, men som også er meget forsigtigt i sine udmeldinger. Som eksempel kan nævnes, at IEA i 2003 forudsagde en langsigtet oliepris på 22 dollar pr. tønde. IEA's nuværende forudsigelse om samme er 100-120 dollar pr. tønde. For at give et mere reelt billede af besparelsen bør der derfor lægges stigende energipriser ind i forudsætningerne for komponentkravene. En rimelig stigning er på 5-10 pct. årligt i komponentens levetid.


For det tredje er det en forudsætning for at sikre den fulde effekt af energibesparelser, at de håndværkere, som skal stå for den praktiske brug af byggekomponenterne, har de rette og opdaterede forudsætninger for overholdelsen af komponentkravene og brugen af dem i samspil med andre håndværksfag, og at der derfor løbende prioriteres uddannelse og efteruddannelse af håndværkere.


For det fjerde er det særdeles vigtigt, at man tager de seneste års kraftige stigning i indeklimaproblemer som f.eks. skimmelsvampsager alvorligt. Forkert eller uigennemtænkt opsætning af energibesparende foranstaltninger kan for bygninger, der er bygget efter andre tiders krav til byggestandard eller mangel på samme, få den effekt, at der opstår indeklimaproblemer og dermed helbredsproblemer for dem, der opholder sig i bygningerne. Det er derfor vigtigt, at Folketinget med de gode intentioner om energibesparelser ikke skaber nye sundhedsproblemer.


Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget skal bemærke, at lovforslaget er en del af regeringens strategi for reduktion af energiforbruget i bygninger, som følger op på den energipolitiske aftale af 21. februar 2008, hvori fremgår, at bruttoenergiforbruget skal falde med 4 pct. frem til 2020 i forhold til 2006. Energikravene til nybyggeri strammes derfor væsentligt.


Formålet med lovforslaget er at nedbringe energiforbruget i eksisterende bygninger i takt med den almindelige renovering og vedligeholdelse af disse bygninger. Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, vil der blive fastsat nye skærpede energikrav (komponentkrav) til bygningsdele og installationer, der skiftes ud i forbindelse med løbende vedligeholdelse og renoveringer.


Endvidere fremgår, at komponentkravene vil være privatøkonomisk rentable, hvilket vil sige, at renoveringer og vedligeholdelsesarbejder tjenes hjem ved den energibesparelse, forbrugeren opnår over komponentens levetid.


Af »Strategi for reduktion af energiforbruget i bygninger« fremgår, at Danmark i dag samlet set har verdens strammeste energikrav til nye bygninger. Den langsigtede vision er, at alle nye bygninger skal være plus energi-bygninger. Dansk Folkeparti er enig i, at danskerne skal spare på energien.


Men Dansk Folkeparti ønsker også sikkerhed for, at det sundhedsmæssige og beboernes trivsel i lavenergihuse 2 og 1 opfylder kravene til dette, da der intet materiale foreligger om det i sagen. Ved besvarelse af spørgsmål under udvalgsbehandlingen, kan vi se, der allerede er bygget en del lavenergihuse 2 og 1, men vi kunne have ønsket en betydelig bedre undersøgelse, før man igangsatte byggerierne. Dansk Folkeparti håber, at ministeren vil sørge for, at der sker sundhedsmæssige undersøgelser af indeklima m.v. før iværksættelse af byggeri 2020.


Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


Troels Christensen V nfmd. Louise Schack Elholm V Søren Pind V Eyvind Vesselbo V Michael Aastrup Jensen V Anita Knakkergaard DF Hans Kristian Skibby DF Tage Leegaard KF Naser Khader KF Yildiz Akdogan S Bjarne Laustsen S Lennart Damsbo-Andersen S Thomas Jensen S Nanna Westerby SF fmd. Karsten Hønge SF Jørgen Poulsen RV Frank Aaen EL

Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
25
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
1
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 78


Bilagsnr.


Titel


1
Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og erhvervsministeren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Udkast til betænkning over L 78
5
Henvendelse af 6/11-09, genfremsendt 19/1-10, fra Rejsearbejdere.dk vedr. statsgaranterede lån til klimarenovering af boliger
6
Revideret høringsnotat af 22/1-10
7
Henvendelse af 27/1-10 fra Rejsearbejdere.dk vedr. L 78
  


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 78


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om den privatøkonomiske rentabilitet og, om der er taget højde for svingende energipriser, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om kommunernes kontrol af krav til komponenter, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om ministerens sikring af, at der ikke pålægges lejere huslejestigninger, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om antallet af boliger i lavenergiklasse 1 og 2, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om beboernes trivsel, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om beboernes sundhedsmæssige tilstand, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om huse med små vinduer, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om stigning i maksimumsbeløb for alment byggeri, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om privatøkonomisk rentabilitet, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om stigning i m2-prisen for nybyggeri som følge af krav 2010-2015-2020, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. om fjernvarmeprisen, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen fra Rejsearbejdere.dk, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om sikring af, at gode tiltag til reduktion af energiforbruget ikke skaber andre problemer, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om kommunernes mulighed for at sikre kontrol af energieffektive komponenter, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. om sikring af boligejeres viden om komponentkrav, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om kvaliteten af komponentkrav, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. om initiativer til testning af indeklima i lavenergihuse, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. om huslejestigning som følge af energiforbedrende foranstaltninger, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm. om ministerens yderligere kommentarer til henvendelsen af 27/1-10 fra Rejsearbejdere.dk