Fremsat den 18. november 2009 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion og lov om erhvervsuddannelser
(Justering af præmie,
løntilskud og bonus, adgang til skolepraktik og til
skoleundervisning og tilskud til praktikvirksomheder)
§ 1
I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf.
lovbekendtgørelse nr. 842 af 8. september 2009, foretages
følgende ændringer:
1. § 16,
stk. 2,1. pkt., affattes
således:
»Præmien
udgør 6.000 kr. for hver 30 dage, en elev er i praktik, dog
højst 18.000 kr. pr. elevansættelse.«
2. I
§ 16 a, stk. 1, ændres
»prøvetiden« til: »de første syv
måneder af praktikaftalen«.
3. § 17,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Bonus
udgør 32.000 kr. pr. elev. Bonus udbetales i to lige store
rater. Første rate udbetales efter prøvetidens
udløb, og anden rate udbetales 90 dage efter, at den
første rate er udbetalt, såfremt uddannelsesaftalen
fortsat er i kraft. Bonus ydes ikke for elever, der er fyldt 25
år, og som udløser løntilskud til
arbejdsgiveren i henhold til § 68, stk. 2, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.«
§ 2
I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1244 af 23. oktober 2007, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1173 af 10. december 2008 og
§ 17 i lov nr. 483 af 12. juni 2009, foretages følgende
ændringer:
1. Overskriften til kapitel
7 a affattes således:
»Skolepraktik m.v.«
2. I
§ 66 a indsættes som stk. 4 :
»Stk. 4. Stk. 1,
2. pkt., finder tilsvarende anvendelse for elever, der har
gennemført et kompetencegivende trin af en uddannelse med
skolepraktik.«
3. I
§ 66 e indsættes som stk. 2 :
»Stk. 2. Stk. 1
finder tilsvarende anvendelse for elever, der uforskyldt har mistet
en uddannelsesaftale, jf. § 66 a, stk. 2, 1. pkt., inden for
en uddannelse, der ikke udbydes med skolepraktik, jf. § 66 b,
stk. 3. Den skole, som eleven er tilmeldt, jf. § 66 b, stk. 5,
optager eleven efter ansøgning. § 66 a, stk. 2, 2. og
3. pkt., § 66 c, § 66 g, stk. 2, § 66 i, stk. 1,
§ 66 j og § 66 k, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse
for disse elever.«
4. § 66 g,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Skolen
tilrettelægger skolepraktikken i samråd med det lokale
uddannelsesudvalg og kan bestemme, at en elev før
gennemførelse af den tilhørende praktikuddannelse
skal gennemføre dele af en uddannelses skoleundervisning,
bortset fra undervisning, der indeholder afsluttende
prøver.«
5. I
§ 66 k indsættes som stk. 3 :
»Stk. 3. Til
virksomheder, som indgår uddannelsesaftale med en elev, der
uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale, jf. § 66 a, stk.
2, 1. pkt., yder staten et tilskud. Tilskuddets størrelse
fastsættes på finansloven. Tilskud ydes ikke for
elever, der er fyldt 25 år, og som udløser
løntilskud til arbejdsgiveren i henhold til § 68, stk.
2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Arbejdsgivernes
Elevrefusion administrerer udbetaling af tilskud.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
udbetaling af tilskud, efterregulering, modregning og
tilbagebetaling samt om administration af ordningen i
øvrigt.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 15. december 2009.
Stk. 2. Lovens § 1
finder anvendelse på uddannelsesaftaler og praktikaftaler,
der indgås i perioden 5. november 2009 til 31. december
2010.
Stk. 3. § 66 a,
stk. 4, i lov om erhvervsuddannelser, som affattet ved denne lovs
§ 2, nr. 2, gælder for elever, der har påbegyndt
trin 1 i skolepraktik senest den 31. december 2010.
Stk. 4. § 66 e,
stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser, som affattet ved denne lovs
§ 2, nr. 3, gælder for ansøgninger om optagelse,
som skolen har modtaget senest den 31. december 2010.
Stk. 5. § 66 k,
stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser, som affattet ved denne lovs
§ 2, nr. 5, gælder for uddannelsesaftaler indgået
i perioden 5. november 2009 til 31. december 2010.
Stk. 6. Præmie,
løntilskud og bonus for uddannelsesaftaler og
praktikaftaler, der indgås i perioden 5. november 2009 til
31. december 2010, jf. denne lovs § 1, jf. stk. 2, udbetales
efter ansøgning fra arbejdsgiveren, når denne har
ansøgt Arbejdsgivernes Elevrefusion herom senest et år
efter, at arbejdsgiveren blev berettiget til disse ydelser.
§ 4
Undervisningsministeren
fremsætter forslag om revision af kapitel 6 i lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion og af § 66 a, stk. 4, § 66
e, stk. 2, og § 66 k, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser,
som affattet ved denne lovs § 2, nr. 1-3 og 5, i
folketingsåret 2010-11.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
I maj 2009 indgik regeringen (Venstre og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale
Venstre aftale om en praktikpladspakke, som blandt andet indeholdt
en omlægning af ordningen med en økonomisk
præmie fra AER til arbejdsgivere for merbeskæftigelse i
praktikpladser til nye økonomiske ydelser, til virksomheder,
der opretter nye uddannelsesaftaler til og med 2010. Aftalen blev
implementeret ved lov nr. 427 af 30. maj 2009 om ændring af
lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion.
I juni 2009 indgik regeringen (Venstre og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale
Venstre aftale om udvidelse af skolepraktikken i 2009. Denne aftale
indeholdt en øget kvote til skolepraktik på 1.500
pladser og adgang til skolepraktik på trin 2 eller derover
for egnede praktikpladssøgende elever, der har
påbegyndt skolepraktik i trin 1 i 2009 eller tidligere og har
gennemført dette.
Den 5. november 2009 indgik regeringen (Venstre og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og
Det Radikale Venstre aftale om forstærket indsats for flere
praktikpladser. Aftalen indeholder bl.a. en målsætning
om at skaffe 5.000 flere praktikpladser i 2010, som skal
tilvejebringes ved at tredoble præmie og bonus til
virksomheder, der indgår uddannelsesaftaler samt ved at
oprette flere praktikpladser i staten, kommunerne og regionerne,
flere skolepraktikpladser og ved at give bedre muligheder for
elever, der uforskyldt mister en uddannelsesaftale m.v. Aftalen er
optaget som bilag 2 til dette lovforslag.
Lovforslaget indeholder på den baggrund forslag, der
skal fremme indgåelsen af nye uddannelsesaftaler i henhold
til lov om erhvervsuddannelser og nye praktikaftaler i henhold til
lov om erhvervsgrunduddannelse m.v. og fremme mulighederne for at
gennemføre en erhvervsuddannelse i øvrigt.
Lovforslagets hovedpunkter er følgende:
- Forhøjelse
af præmie og bonus til virksomheder for indgåelse af
uddannelsesaftaler.
- Forlængelse
af udbetalingsperioden for lønrefusion for
erhvervsgrunduddannelser.
- Mulighed for at
elever, der har gennemført trin 1 af en erhvervsuddannelse
med skolepraktik, kan blive optaget i skolepraktik i
efterfølgende trin.
- Mulighed for at
elever, der uforskyldt mister en uddannelsesaftale inden for en
uddannelse, der ikke udbydes med skolepraktik, kan optages til
skoleundervisning uden at have indgået en ny
uddannelsesaftale.
- Tilskud til
praktikvirksomheder, som indgår uddannelsesaftale med en
elev, der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale.
De foreslåede ordninger er tidsbegrænsede. For at
få flere unge i gang med et uddannelsesforløb hurtigst
muligt igangsættes lovforslagets nye gunstige
tilskudsordninger allerede med virkning fra den 5. november
2009.
2. Justering af præmie,
løntilskud og bonus
2.1 Gældende ret
Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER) er en selvejende
institution, der har til formål at finansiere og administrere
refusions- og tilskudsordninger, som skal medvirke til at skaffe
det fornødne antal praktikpladser til elever. Alle private
og offentlige arbejdsgivere i Danmark betaler bidrag til AER.
Ordningerne under AER er rettet mod at øge arbejdsgivernes
incitamenter til at indgå uddannelsesaftaler. AER yder
refusion til de i § 2 i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion
nævnte arbejdsgivere, der i henhold til uddannelsesaftaler
har udbetalt løn under skoleophold til elever under
erhvervsuddannelse i overensstemmelse med lovgivningen for disse
uddannelser og til elever under uddannelser, der efter beslutning
truffet af bestyrelsen for AER kan sidestilles med
erhvervsuddannelser.
Præmie, løntilskud og bonus til arbejdsgivere,
der indgår uddannelsesaftale om erhvervsuddannelse og
praktikaftale om erhvervsgrunduddannelse, blev indført i maj
2009, jf. § 1 i lov nr. 427 af 30. maj 2009 om ændring
af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion. Efter den gældende
§ 16 i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion yder AER en
præmie i praktikperiodens prøvetid til arbejdsgivere
for elever med en erhvervsuddannelsesaftale. Præmien
udgør 2.000 kr. om måneden i prøvetiden, dvs.
op til tre gange 2.000 kr., såfremt eleven fastholdes i
prøvetiden. Endvidere yder AER efter den gældende
§ 16 a i samme lov et tilskud til løn i
praktikperiodens prøvetid til arbejdsgivere, som har elever
med praktikaftaler på erhvervsgrunduddannelsesområdet.
Endelig yder AER efter § 17 i samme lov en bonus på
10.000 kr. til arbejdsgiveren for elever med en
erhvervsuddannelsesaftale, såfremt uddannelsesaftalen fortsat
er i kraft efter prøvetidens udløb. Præmien
ydes ikke for elever, der er fyldt 25 år, og som
udløser løntilskud til arbejdsgiveren i henhold til
reglerne om voksenlærlingeordingen i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
2.2 Den foreslåede ordning
Ifølge den aktuelle praktikpladsstatistik er der
fortsat ikke sket en forbedring i antallet af nye indgåede
praktikpladsaftaler.
Det foreslås derfor at forhøje satserne for
præmie og bonus til arbejdsgivere, der indgår
uddannelsesaftale om erhvervsuddannelse, fra samlet op til 16.000
kr. til samlet op til 50.000 kr. pr. aftale. Det foreslås
således, at præmien på hidtil 2.000 kr. for hver
30 dage i de første tre måneder (prøvetiden)
forhøjes til 6.000 kr. for hver 30 dage svarende til
gennemsnitligt ca. 67 pct. af begyndelseslønnen. Det
foreslås endvidere at forhøje satsen for bonus fra
10.000 kr. til 32.000 kr., der udbetales i to lige store rater
henholdsvis efter prøvetidens udløb og 90 dage efter,
at den første rate er udbetalt, forudsat uddannelsesaftalen
fortsat er i kraft.
Det foreslås endvidere at forlænge den periode,
hvor AER yder tilskud til de i § 2, stk. 1, i lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion, nævnte arbejdsgivere, dvs.
arbejdsgivere, der er omfattet af lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension, til løn til
erhvervsgrunduddannelseselever, således at den
nuværende periode, som er prøvetiden, udvides til de
første syv måneder af praktiktiden.
Det foreslås, at ændringerne skal gælde for
uddannelsesaftaler indgået i perioden 5. november 2009 til
31. december 2010. Der vil i løbet af 2010 blive foretaget
en evaluering af ordningerne. Herefter vil der i forbindelse med
den i lovforslagets § 4 foreslåede revision blive taget
stilling til ordningerne fremover. Der henvises til lovforslagets
§ 1.
3. Adgang til skolepraktik og
skoleundervisning samt tilskud til praktikvirksomheder
3.1 Adgang til skolepraktik
3.1.1 Gældende ret
Erhvervsuddannelserne tilrettelægges efter reglerne om
den enkelte uddannelse således, at eleverne kan afslutte
forløbet på et eller flere kompetencegivende trin med
en uddannelse, som indeholder på forhånd fastsatte dele
af den samlede uddannelse, og som har et modsvar på
arbejdsmarkedet, jf. § 15, stk. 2, i lov om
erhvervsuddannelser.
Efter § 66 a, stk. 1, 2. pkt., i lov om
erhvervsuddannelser, har elever, der har gennemført et trin
med uddannelsesaftale adgang til skolepraktik i
efterfølgende trin. Det er en forudsætning for
optagelse i efterfølgende trin, at eleven opfylder
EMMA-kriterierne, jf. kapitel 16 i bekendtgørelse om
erhvervsuddannelser, jf. § 66 c, stk. 1, i lov om
erhvervsuddannelser. Ved EMMA-kriterierne forstås, at eleven
er egnet til at kunne gennemføre den ønskede
uddannelse og efter gennemført uddannelse vil kunne fungere
på arbejdsmarkedet, at eleven er geografisk og fagligt mobil,
samt at eleven er aktivt praktikpladssøgende.
Ved aktstykke nr. 181 tiltrådt af Finansudvalget den 25.
juni 2009, blev det indført, at der for resten af 2009 gives
mulighed for, at elever, der afslutter trin 1 med skolepraktik, kan
fortsætte i skolepraktik i trin 2 og eventuelt
efterfølgende trin. Det betyder, at elever, som har
påbegyndt skolepraktik i trin 1 inden udgangen af 2009 og
gennemfører trin 1, kan fortsætte i skolepraktik i
trin 2 og eventuelt efterfølgende trin, såfremt de
lever op til de generelle betingelser for at være optaget i
skolepraktik (EMMA-kriterierne).
3.1.2 Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at elever, der har påbegyndt eller
påbegynder trin 1 af en uddannelse i skolepraktik senest den
31. december 2010 og gennemfører dette med skolepraktik,
får adgang til optagelse i skolepraktik i
efterfølgende trin. Optagelse i efterfølgende trin
forudsætter, at eleven har gennemført det
forudgående trin med uddannelsesbevis og lever op til de
generelle betingelser for at være optaget i skolepraktik,
hvorved forstås, at eleven skal opfylde
EMMA-kriterierne.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 2, og
bemærkningerne hertil.
3.2 Adgang til skoleundervisning
3.2.1 Gældende ret
Efter gældende ret er optagelse i en skoleperiode i
hovedforløbet i en erhvervsuddannelse betinget af, at eleven
har indgået en uddannelsesaftale, jf. § 5, stk. 3, 2.
pkt., i lov om erhvervsuddannelser, medmindre eleven er omfattet af
lovens undtagelser. En elev, der uforskyldt mister en
uddannelsesaftale i en uddannelse, der ikke udbydes med
skolepraktik, kan ikke fortsætte sin uddannelse, før
eleven har indgået en ny uddannelsesaftale.
Praktikuddannelse og skoleundervisning veksler, når
elever er optaget i skolepraktik, på samme måde, som
når elever deltager i praktikuddannelse i en virksomhed
på grundlag af en uddannelsesaftale. Dog kan en
praktikperiode, der efter reglerne for uddannelsen er placeret
mellem grundforløbet og den første skoleperiode i
hovedforløbet, efter skolens bestemmelse i samråd med
det lokale uddannelsesudvalg, helt eller delvist placeres efter den
første skoleperiode i hovedforløbet.
3.2.2 Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at elever, der uforskyldt mister en
uddannelsesaftale inden for en uddannelse, der ikke udbydes med
skolepraktik, i 2010 kan optages til skoleundervisning uden at have
indgået en ny uddannelsesaftale. Bestemmelsen gælder
for ansøgninger om optagelse, som skolen har modtaget senest
den 31. december 2010.
Tilsvarende kan elever, der optages i skolepraktik,
følge skoleundervisning uden uddannelsesaftale.
For elever i skolepraktik kan skolen fravige reglerne om den
enkelte uddannelses struktur ved at tilrettelægge
undervisningen således, at den første skoleperiode i
hovedforløbet gennemføres før den
første praktikperiode, selvom rækkefølgen efter
reglerne om uddannelsen er den modsatte. På denne måde
udsættes tidspunktet for skolens gennemførelse af
praktikuddannelse, således at eleven og skolen i
fællesskab får bedre mulighed for at opsøge en
praktikplads både med hensyn til tidsfaktoren og med hensyn
til det forhold, at elevens arbejdsværdi for virksomheden
generelt øges.
Elever, der optages til skoleundervisning i uddannelser uden
skolepraktik, skal kunne gennemføre hele skoleundervisningen
i hovedforløbet, bortset fra undervisning, der indeholder
afsluttende prøver, hvorved disse elever får den
størst mulige tidsmæssige og arbejdsmæssige
gevinst af ordningen.
For at sidestille elever i skolepraktik med elever, der
optages til skoleundervisning uden skolepraktik, i denne henseende,
foreslås erhvervsuddannelseslovens almindelige ordning om
fravigelse af reglerne om uddannelsernes struktur for elever i
skolepraktik ændret således, at også disse elever
kan tilbydes at gennemføre al skoleundervisning bortset fra
undervisning, der indeholder afsluttende prøver, før
eleverne begynder praktikuddannelse i form af enten
virksomhedspraktik eller skolepraktik.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 3 og 4, og
bemærkningerne hertil.
3.3 Tilskud til
praktikvirksomheder
3.3.1 Gældende ret
Der ydes ikke i dag et særligt tilskud til en
virksomhed, der indgår uddannelsesaftale med en elev, der
uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale.
3.3.2 Den foreslåede
ordning
Der foreslås indført tilskud til virksomheder,
der indgår en uddannelsesaftale med en elev, der uforskyldt
har mistet en uddannelsesaftale. Tilskuddet ydes for
uddannelsesaftaler indgået i perioden 5. november 2009 til
31. december 2010. Tilskuddets størrelse udgør 60
pct. af de relevante AER-lønrefusionstakster, jf. aftalen af
5. november 2009 om forstærket indsats for flere
praktikpladser, lovforslagets bilag 2.
AER administrerer udbetaling af tilskud.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 5, og
bemærkningerne hertil.
4. Revision af ordningen
Det foreslås, at undervisningsministeren i
folketingsåret 2010-11 fremsætter forslag til revision
af kapitel 6 i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion og af § 66
a, stk. 4, § 66 e, stk. 2, og § 66 k, stk. 3, i
erhvervsuddannelsesloven, som affattet ved lovforslagets § 2,
nr. 1-3 og 5.
5. Økonomiske konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Stat, regioner og kommuner berøres som arbejdsgivere
på samme måde som private virksomheder. Arbejdsgivere
vil kunne modtage den forhøjede bonus og præmie
på grundlag af indgåelse af uddannelsesaftaler.
Offentlige arbejdsgivere, der indgår en restuddannelsesaftale
med en elev, der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale, har
endvidere mulighed for at få et løntilskud efter de
første syv måneder af aftalen. Arbejdsgiverne vil
endvidere kunne modtage løntilskud for
erhvervsgrunduddannelseselever i op til syv måneder af
praktiktiden.
AER´s samlede udgifter til forhøjelse af
præmie og bonus samt forlængelse af
løntilskudsperioden for erhvervsgrunduddannelseselever
forventes at kunne finansieres af AER´s akkumulerede
overskud. Lovforslaget indebærer ingen ændring af
satsen for arbejdsgiverbidraget.
Udgifterne i forbindelse med initiativet om løntilskud
for virksomheder, der indgår uddannelsesaftale med elever,
der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale, er lavere end
omkostningerne ved, at disse elever i stedet er i skolepraktik.
Initiativet udgør således samlet en mindreudgift for
staten.
Udgifter i forbindelse med udvidelsen af skolepraktikordningen
finansieres af Arbejdsmarkedets Feriefond, jf. det samtidigt
fremsatte lovforslag om overførsel af en del af
Arbejdsmarkedets Feriefonds formue til statskassen.
Forventede udgifter som følge af forslagene
Mio. kr.
2010-priser | 2010 | 2011 | 2012 |
Forhøjelse af præmie i
prøvetiden | 218 | 97 | - |
Forhøjelse af bonus for
videreførte eud-uddannelsesaftaler | 390 | 171 | - |
Løntilskud på 30 kr. i timen
i de første syv måneder af praktikaftalen -
egu-elever | 19 | 5 | - |
I alt - Initiativer
finansieret af AER | 627 | 273 | - |
Bedre muligheder for elever, der
uforskyldt mister en uddannelsesaftale | -25,7 | -27,7 | -1,4 |
I alt - Initiativer
finansieret inden for Undervisningsministeriets ramme | -25,7 | -27,7 | -1,4 |
Adgang til efterfølgende trin i
skolepraktik | - | 32 | 15 |
I alt - Initiativer
finansieret af Arbejdsmarkedets Feriefond | - | 32 | 15 |
6. Administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Stat, regioner og kommuner berøres som arbejdsgivere
på samme måde som private virksomheder.
Forslaget vil kunne medføre ubetydelige administrative
konsekvenser for statslige, regionale og kommunale
arbejdsgivere.
Arbejdsgivere, der indgår en restuddannelsesaftale med
en elev, der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale, har
mulighed for at få et løntilskud efter de
første syv måneder af aftalen. Elevens
uddannelsesinstitution indberetter aftalen til AER.
Lovændringen kan få mindre administrative konsekvenser
for statslige, regionale og kommunale arbejdsgivere, idet
tilskudsudbetalingerne for elever, der uforskyldt har mistet en
uddannelsesaftale, forventes at foregå under medvirken af
arbejdsgiverne.
7. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Erhvervslivet berøres som arbejdsgivere på samme
måde som offentlige arbejdsgivere. Arbejdsgivere vil kunne
modtage den forhøjede bonus og præmie på
grundlag af indgåelse af uddannelsesaftaler. Virksomheder,
der indgår en restuddannelsesaftale med en elev, der
uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale, har endvidere mulighed
for at få et løntilskud efter de første syv
måneder af aftalen. Elevens uddannelsesinstitution
indberetter aftalen til AER. Lovændringen kan få mindre
administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet
tilskudsudbetalingerne for elever, der uforskyldt har mistet en
uddannelsesaftale, forventes at foregå med aktiv
accept.
Virksomhederne vil endvidere kunne modtage løntilskud
for erhvervsgrunduddannelseselever i op til syv måneder af
praktiktiden.
Udgifter i forbindelse med udvidelsen af skolepraktikordningen
finansieres af Arbejdsmarkedets Feriefond.
Lovforslaget indebærer ingen ændring af satsen for
arbejdsgiverbidraget.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og
organisationer
I forbindelse med fremsættelsen er lovforslaget sendt
til orientering til følgende: Arbejdsgivernes Elevrefusion,
Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskoler, Danmarks
Evalueringsinstitut, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Landbrug,
Danske Erhvervsskoler - Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler -
Lederne, Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner, Datatilsynet, De
Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd,
Elevorganisation ved de grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Foreningen
af Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Forstanderkredsen for produktionsskoler og
produktionshøjskoler, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Handelsskolernes
Lærerforening, Håndværksrådet, Kommunernes
Landsforening, Kommunernes Revision, Landboungdom, Landsforeningen
af Produktionsskoleledere, Landsorganisationen i Danmark,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lederforsamlingen for
Ungdommens Uddannelsesvejledning, Produktionsskoleforeningen,
Pædagogseminariernes Rektorforsamling, Rigsrevisionen,
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser,
Rådet for Etniske Minoriteter, Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, SOSU-lederforeningen og
Uddannelsesforbundet.
12. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Statslige mindreudgifter på i alt
54,8 mio. kr. i 2010-2012 som følge af initiativ om bedre
muligheder for elever, der uforskyldt har mistet en
uddannelsesaftale. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Administrative konsekvenser for AER og
ubetydelige administrative konsekvenser for de øvrige. |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Arbejdsmarkedets Feriefond finansierer
udvidelse af skolepraktik - i alt 47 mio. kr. i 2011 og 2012. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 16, stk. 2)
Det foreslås, at præmien til de i den
gældende lovs § 2, stk. 1, nævnte arbejdsgivere
for elever, som har en uddannelsesaftale inden for de i den
gældende lovs § 4, stk. 1, nævnte uddannelser
på hidtil 2.000 kr. hæves til 6.000 kr. for hver 30
dage. Det foreslås, at ændringen får virkning for
uddannelsesaftaler indgået i perioden 5. november 2009 til
31. december 2010. Skoleperioder i løbet af praktikopholdet
indgår ikke i opgørelsen af de 30 dage.
Det er en betingelse for udbetaling af præmie, at eleven
har været ansat hele måneden. Præmie for den
sidste 30-dages-periode udbetales efter prøvetidens
udløb. Præmien på 6.000 kr. pr. måned
omfatter alle former for gyldige uddannelsesaftaler inden for
erhvervsuddannelserne, dvs.
a)
uddannelsesaftaler, hvor virksomhed og elev indgår en aftale,
der omfatter hele uddannelsesforløbet,
b)
restuddannelsesaftaler med elever, der fx har været i
skolepraktik eller i afbrudt uddannelsesforhold,
c)
kombinationsaftaler, hvor to eller flere virksomheder tilsammen
varetager et helt uddannelsesforløb for en elev,
d) korte
uddannelsesaftaler, der omfatter mindst en skoleperiode og en
praktikperiode af uddannelsens hovedforløb,
e) delaftaler med
elever i skolepraktik, og
f) ny
mesterlæreaftaler.
Hvis der optræder skoleophold i løbet af
prøvetiden, suspenderes prøvetiden efter de
gældende regler i lov om erhvervsuddannelser, og virksomheden
får som hidtil lønrefusion under skoleopholdet.
Når dette er afsluttet, genoptages prøvetiden med det
foreslåede løntilskud.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit
2.2.
Til nr. 2 (§ 16 a, stk. 1)
Det foreslås at forlænge den periode, hvor
Arbejdsgivernes Elevrefusion yder tilskud til de i § 2, stk.
1, i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, nævnte
arbejdsgivere til løn til erhvervsgrunduddannelseselever fra
den gældende prøvetidsperiode til at omfatte de
første syv måneder af praktikaftalen. Det
foreslås i lovforslagets § 3, stk. 2, at ændringen
får virkning for praktikaftaler indgået i perioden 5.
november 2009 til 31. december 2010.
For erhvervsgrunduddannelsesområdet gælder, at der
kan være tale om flere praktiksteder med varierende
prøvetid. Såfremt praktikaftalen varer seks
måneder eller mere, er de første tre måneder i
virksomhedens prøvetid. Er praktikaftalen af kortere
varighed, kan prøvetiden variere fra en til to
måneder.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit
2.2.
Til nr. 3 (§ 17, stk. 2)
Det foreslås at forhøje bonus til de i § 2,
stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, nævnte
arbejdsgivere for elever, som har en uddannelsesaftale inden for de
i lovens § 4, stk. 1, nævnte uddannelser, til et
beløb på 32.000 kr., der udbetales i to lige store
rater á 16.000 kr. Den første rate udbetales efter
udløbet af den fjerde måned af
ansættelsesforholdet og den anden rate udbetales 90 dage
efter, at den første rate er udbetalt, såfremt
uddannelsesaftalen fortsat er i kraft.
Det foreslås, at ændringen får virkning for
uddannelsesaftaler indgået i perioden 5. november 2009 til
31. december 2010. For uddannelsesaftaler, der er indgået
før den 5. november 2009, ydes præmie og bonus i
henhold til hidtil gældende regler i § 16 og § 17 i
lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit
2.2.
Til § 2
Til nr. 1 (Kapitel 7 a)
Overskriften til kapitel 7 a i lov om erhvervsuddannelser
foreslås ændret som en konsekvens af lovforslagets
§ 2, nr. 3 og 5, hvorefter der foreslås indsat
bestemmelser i kapitel 7 a, der omhandler andre forhold end
skolepraktik.
Bestemmelserne om adgang til skoleundervisning og
løntilskud for elever, der uforskyldt har mistet en
uddannelsesaftale, foreslås indsat i kapitel 7 a, fordi en
del af bestemmelserne i dette kapitel foreslås at finde
anvendelse på disse ordninger.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 3 og 5, og
bemærkningerne hertil.
Til nr. 2 (§ 66 a, stk. 4)
Det foreslås, at elever, der gennemfører trin 1
med skolepraktik, kan fortsætte i skolepraktik i trin 2 og
eventuelt efterfølgende trin.
En elev har gennemført trin 1 med skolepraktik, hvis
eleven afslutter trin 1 i skolepraktik.
Den foreslåede bestemmelse gælder for elever, der
har påbegyndt trin 1 i skolepraktik senest den 31. december
2010 og omfatter således også elever, der er omfattet
af aktstykke nr. 181 af 25. juni 2009.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit
3.1.
Til nr. 3 (§ 66 e, stk. 2)
Den foreslåede bestemmelse i § 66 e, stk. 2,
medfører, at skolerne i uddannelser, der ikke udbydes med
skolepraktik, får mulighed for at optage elever, der
uforskyldt har mistet deres uddannelsesaftale, til
skoleundervisning, uden at eleven har en uddannelsesaftale. I disse
uddannelser kan eleven i dag kun optages fra det tidspunkt, hvor
eleven har indgået en ny uddannelsesaftale som erstatning for
den mistede. Optagelsen skal ske på samme vilkår som
for skolepraktikelever, og eleverne modtager
skolepraktikydelse.
Vurderingen, af hvorvidt en elev uforskyldt har mistet en
uddannelsesaftale, svarer til den vurdering, der efter § 66 a,
stk. 2, 1. pkt., i lov om erhvervsuddannelser, skal foretages i
forbindelse med optagelse i skolepraktik.
Bestemmelsen gælder for ansøgninger om optagelse,
som skolen har modtaget senest den 31. december 2010, jf.
forslagets § 3, stk. 4.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit
3.2.
Til nr. 4 (§ 66 g, stk. 2)
Med den foreslåede bestemmelse indføres der
hjemmel til, at skolerne for elever i skolepraktik og elever, der
uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale indenfor en uddannelse,
der ikke udbydes med skolepraktik, og som er optaget til
skoleundervisning uden uddannelsesaftale, jf. § 66 e, stk. 2,
får adgang til at tilrettelægge elevernes undervisning
sådan, at skoleundervisning, bortset fra undervisning, der
indeholder afsluttende prøver, gennemføres før
gennemførelse af den tilhørende praktikuddannelse.
Det foreslås, at ordningen for skolepraktikelever ikke
gøres tidsbegrænset.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.2
og til § 2, nr. 3, samt bemærkningerne hertil.
Til nr. 5 (§ 66 k, stk. 3)
Det foreslås, at staten yder tilskud til virksomheder,
som indgår uddannelsesaftale med elever, der uforskyldt har
mistet en uddannelsesaftale.
Tilskud ydes ikke for elever, der er fyldt 25 år, og som
udløser løntilskud til arbejdsgiveren i henhold til
§ 68, stk. 2, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Tilskuddet for indgåelse af uddannelsesaftale gives
både i uddannelser, der udbydes med skolepraktik, og
uddannelser, der ikke udbydes med skolepraktik.
Den foreslåede bestemmelse skal bidrage til, at skolerne
gennem det praktikpladsopsøgende arbejde får bedre
mulighed for at kunne tilvejebringe et tilbud om en
restuddannelsesaftale til en elev som erstatning for elevens
mistede aftale.
Tilskuddets størrelse fastsættes på
finansloven til et beløb svarende til 60 pct. af de
relevante AER-lønrefusionstakster, og kan udbetales efter de
første syv måneder af aftalen. De nærmere
regler, der skal fastsættes om tilskuddet, vil blandt andet
skulle indeholde, at tilskuddet ydes efter den periode, hvor
virksomheden i forvejen kan modtage præmie og bonus for
aftalen, jf. forslagets § 1, nr. 1 og 3, og at tilskuddet ikke
ydes til virksomheden under elevens skoleophold, da virksomheden
under skoleopholdet modtager lønrefusion, jf. § 4, stk.
1, i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion.
Tilskudsordningen vil blive administreret af AER i forbindelse
med administration af de øvrige tilskuds- og
refusionsordninger m.v. for elever i erhvervsuddannelser.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit
3.3.
Til § 3
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 15. december 2009.
Det foreslås i stk. 2, at
lovens § 1 finder anvendelse på uddannelsesaftaler og
praktikaftaler, der indgås i perioden 5. november 2009 til
31. december 2010.
Det forslås med bestemmelsen i stk.
3, at § 66 a, stk. 4, i erhvervsuddannelsesloven, som
affattet ved denne lovs § 2, nr. 2, skal gælde for
elever, der har påbegyndt trin 1 i skolepraktik senest den
31. december 2010.
I stk. 4, foreslås det, at
§ 66 e, stk. 2, i erhvervsuddannelsesloven, som affattet ved
denne lovs § 2, nr. 3, skal gælde for ansøgninger
om optagelse til en skoleperiode i hovedforløbet, som er
modtaget af skolen senest den 31. december 2010.
Med bestemmelsen i stk. 5,
foreslås det, at § 66 k, stk. 3, i
erhvervsuddannelsesloven, som affattet ved denne lovs § 2, nr.
5, skal gælde for uddannelsesaftaler indgået i perioden
5. november 2009 til 31. december 2010.
Det foreslås i stk. 6, at
præmie, løntilskud og bonus for uddannelsesaftaler og
praktikaftaler, der indgås i perioden 5. november 2009 til
31. december 2010, udbetales efter ansøgning fra
arbejdsgiveren, når denne har ansøgt AER herom senest
et år efter, at arbejdsgiveren blev berettiget til disse
ydelser.
Til § 4
Det foreslås, at undervisningsministeren i
folketingsåret 2010-11 fremsætter forslag til revision
af kapitel 6 i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion og af § 66
a, stk. 4, § 66 e, stk. 2, og § 66 k, stk. 3, i
erhvervsuddannelsesloven, som affattet ved lovforslagets § 2,
nr. 1-3 og 5. Det bemærkes, at der i lov nr. 427 af 30. maj
2009 er fastsat en tilsvarende revisionsbestemmelse
vedrørende de ved denne lov affattede bestemmelser i kapitel
6 i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion.
Bilag 1
Lovforslag sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf.
lovbekendtgørelse nr. 842 af 8. september 2009, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 16. (…) Stk. 2.
Præmien udgør 2.000 kr. for hver 30 dage, en elev er i
praktik, dog højst 6.000 kr. pr. elevansættelse.
Skoleperioder i løbet af praktikopholdet indgår ikke i
opgørelsen af de 30 dage. Ophører uddannelsesaftalen,
inden eleven har været 30 dage i praktik, udbetales ikke
præmie for denne periode. Præmie for den sidste
30-dages-periode udbetales efter prøvetidens
udløb. | | 1.§ 16, stk. 2,1.
pkt., affattes således: »Præmien udgør 6.000
kr. for hver 30 dage, en elev er i praktik, dog højst 18.000
kr. pr. elevansættelse.« |
| | |
§ 16 a. Arbejdsgivernes
Elevrefusion yder til de i § 2, stk. 1, nævnte
arbejdsgivere tilskud til løn i prøvetiden for
elever, som har praktikaftaler i henhold til lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v. | | 2. I § 16 a, stk. 1, ændres
»prøvetiden« til: »de første syv
måneder af praktikaftalen«. |
| | |
§ 17. (…) Stk. 2. Bonus
udgør 10.000 kr. pr. elev. Bonus udbetales efter
prøvetidens udløb. Bonus ydes ikke for elever, der er
fyldt 25 år, og som udløser løntilskud til
arbejdsgiveren i henhold til § 68, stk. 2, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. | | 3.§ 17, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Bonus udgør 32.000 kr. pr. elev. Bonus udbetales i to lige
store rater. Første rate udbetales efter prøvetidens
udløb, og anden rate udbetales 90 dage efter, at den
første rate er udbetalt, såfremt uddannelsesaftalen
fortsat er i kraft. Bonus ydes ikke for elever, der er fyldt 25
år, og som udløser løntilskud til
arbejdsgiveren i henhold til § 68, stk. 2, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.« |
| | |
| | § 2 I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1244 af 23. oktober 2007, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1173 af 10. december 2008 og
§ 17 i lov nr. 483 af 12. juni 2009, foretages følgende
ændringer: |
| | |
| | 1.Overskriften til kapitel
7 a affattes således: »Skolepraktik m.v.« |
| | |
§ 66 a. Skolepraktik skal
tilbydes egnede praktikpladssøgende elever, som 2
måneder efter at have afsluttet et adgangsgivende
grundforløb, jf. § 5, stk. 3, ikke har eller
har haft en uddannelsesaftale, jf. dog stk. 2. I trindelte
uddannelser, jf. § 15, stk. 2, skal skolepraktik dog
tillige tilbydes elever, der har gennemført et
kompetencegivende trin af en uddannelse med
uddannelsesaftale. Stk. 2 -
3. | | 2. I § 66 a indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Stk. 1, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse for elever, der har
gennemført et kompetencegivende trin af en uddannelse med
skolepraktik.« |
| | |
§ 66 e. Elever, der er optaget
til skolepraktik, kan gennemføre skoleperioderne i
hovedforløbet, uanset at skoleperioderne ikke er omfattet af
en uddannelsesaftale. | | 3. I § 66 e indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for elever, der uforskyldt har
mistet en uddannelsesaftale, jf. § 66 a, stk. 2, 1. pkt.,
inden for en uddannelse, der ikke udbydes med skolepraktik, jf.
§ 66 b, stk. 3. Den skole, som eleven er tilmeldt, jf. §
66 b, stk. 5, optager eleven efter ansøgning. § 66 a,
stk. 2, 2. og 3. pkt., § 66 c, § 66 g, stk. 2, § 66
i, stk. 1, § 66 j og § 66 k, stk. 1, finder tilsvarende
anvendelse for disse elever.« |
| | |
§ 66 g. (…) Stk. 2.
Skolen tilrettelægger skolepraktikken i samråd med det
lokale uddannelsesudvalg og kan bestemme, at praktik, der efter
reglerne for en uddannelse er placeret mellem grundforløbet
og den første skoleperiode i hovedforløbet, helt
eller delvis placeres efter den første skoleperiode i
hovedforløbet. | | 4.§ 66 g, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Skolen tilrettelægger skolepraktikken i samråd med det
lokale uddannelsesudvalg og kan bestemme, at en elev før
gennemførelse af den tilhørende praktikuddannelse
skal gennemføre dele af en uddannelses skoleundervisning,
bortset fra undervisning, der indeholder afsluttende
prøver.« |
| | |
| | 5. I § 66 k indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
Til virksomheder, som indgår uddannelsesaftale med en elev,
der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale, jf. § 66 a,
stk. 2, 1. pkt., yder staten et tilskud. Tilskuddets
størrelse fastsættes på finansloven. Tilskud
ydes ikke for elever, der er fyldt 25 år, og som
udløser løntilskud til arbejdsgiveren i henhold til
§ 68, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Arbejdsgivernes Elevrefusion administrerer udbetaling af tilskud.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
udbetaling af tilskud, efterregulering, modregning og
tilbagebetaling samt om administration af ordningen i
øvrigt.« |
| | |
| | § 3 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 15. december 2009. Stk. 2. Lovens
§ 1 finder anvendelse på uddannelsesaftaler og
praktikaftaler, der indgås i perioden 5. november 2009 til
31. december 2010. Stk. 3. §
66 a, stk. 4, i lov om erhvervsuddannelser, som affattet ved denne
lovs § 2, nr. 2, gælder for elever, der har
påbegyndt trin 1 i skolepraktik senest den 31. december
2010. Stk. 4. §
66 e, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser, som affattet ved denne
lovs § 2, nr. 3, gælder for ansøgninger om
optagelse, som skolen har modtaget senest den 31. december
2010. Stk. 5. §
66 k, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser, som affattet ved denne
lovs § 2, nr. 5, gælder for uddannelsesaftaler
indgået i perioden 5. november 2009 til 31. december
2010. Stk. 6.
Præmie, løntilskud og bonus for uddannelsesaftaler og
praktikaftaler, der indgås i perioden 5. november 2009 til
31. december 2010, jf. denne lovs § 1, jf. stk. 2, udbetales
efter ansøgning fra arbejdsgiveren, når denne har
ansøgt Arbejdsgivernes Elevrefusion herom senest et år
efter, at arbejdsgiveren blev berettiget til disse ydelser. |
| | |
| | § 4 Undervisningsministeren fremsætter
forslag om revision af kapitel 6 i lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion og af § 66 a, stk. 4, § 66 e, stk. 2, og
§ 66 k, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser, som affattet ved
denne lovs § 2, nr. 1-3 og 5, i folketingsåret
2010-11. |
Bilag 2
Bilag 3. Forstærket indsats for flere
praktikpladser
I maj 2009 indgik regeringen, Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti og Radikale Venstre aftale om en praktikpladspakke, som
blandt andet indeholdt en omlægning af
AER-præmieringsordningen til virksomheder, der opretter nye
uddannelsesaftaler til og med 2010.
I juni 2009 indgik regeringen, Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti og Radikale Venstre aftale om udvidelse af
skolepraktikken i 2009 med en øget kvote til skolepraktik
på 1.500 ekstra pladser i 2009.
Staten har desuden under ét besluttet at øge
elevindtaget i 2009 med 10 pct. i forhold til elevindtaget i 2008,
og det indgår i kommuneaftalen for 2010, at kommuner og
regioner har en fælles forpligtelse til at oprette flere
praktikpladser.
Aftaleparterne er indstillede på ekstraordinært at
afsætte i alt ca. 1,35 mia. kr. i 2010-2012 på
praktikpladsområdet til at skaffe op til 5.000 flere nye
praktikpladser i 2010 i lyset af konjunkturerne og det faldende
antal praktikpladser, jf. tabel 1. Tredoblingen af præmie og
bonus til virksomheder, der indgår nye uddannelsesaftaler i
2010, finansieres af opsparede midler fra AER, mens de resterende
initiativer finansieres af opsparede midler fra Arbejdsmarkedets
Feriefond.
Tabel 1 |
Etablering af 5.000
ekstra praktikpladser i 2010 |
|
| | 2010 | 2011 | 2012 | I alt | |
| 1.650 ekstra alm. praktikpladser ved
tredobling af præmie og bonus til virksomhederne | 627 | 273 | - | 900 | |
| 1.500 ekstra skolepraktikpladser, 1.650
praktikpladser i kommuner og regioner, 200 praktikpladser i staten
samt øvrige initiativer * | 200 | 171 | 80 | 451 | |
| I alt | 827 | 444 | 80 | 1.351 | |
| Note: Årsagen til, at der er
udgifter til de op til 5.000 nye praktikpladser i 2010, som
først falder i årene efter 2010, er, at mange
uddannelsesaftaler har en varighed over flere år. *De 1.650 ekstra praktikpladser i kommuner
og regioner skal forhandles med KL og Danske Regioner | |
Aftaleparterne er enige om at følge udviklingen
på praktikpladsområdet, herunder på det
kommunale, regionale og statslige område, tæt. Den
samlede indsats på praktikpladsområdet evalueres i
foråret 2010, hvor effekterne af initiativerne i
indeværende ungepakke samt fra praktikpladspakkerne fra
foråret 2009 kan vurderes, samt i lyset af den aktuelle
udvikling på praktikpladsområdet i øvrigt.
Aftaleparterne kan således på det tidspunkt vurdere, om
der er behov for en yderligere justeret indsats på
praktikpladsområdet, herunder i forhold til f.eks.
skolepraktik eller præmieringsordningen.
Nedenfor følger en kort beskrivelse af de enkelte
initiativer, jf. tabel 1.
1) 1.650 ekstra alm. praktikpladser ved
tredobling af præmie og bonus til virksomhederne
I maj 2009 blev der indgået aftale om Praktikpladspakke
I, som blandt andet indebar en omlægning af AER
præmieringsordningen, så der samlet udløses et
tilskud på op til 16.000 kr. pr. ny uddannelsesaftale til og
med 2010. Præmien består af et løntilskud
på 2.000 kr. pr. måned i prøvetiden (3 mdr.) og
10.000 kr. i bonus for aftaler videreført efter
prøvetiden.
Der er med de seneste tal fra praktikpladsstatistikken endnu
ikke tegn på en vending i antallet af nye indgåede
uddannelsesaftaler. Samtidig indikerer AER-fondens seneste
opgørelser af indbetalinger og udbetalinger, at der må
formodes at være en akkumuleret opsparing i AER-fonden, som
muliggør et økonomisk råderum til at øge
omfanget af den præmieringsmodel, der blev aftalt i maj 2009,
med henblik på yderligere at styrke virksomhedernes
økonomiske incitament til at indgå nye
uddannelsesaftaler.
Konkret er aftaleparterne således enige om at
forhøje satserne for præmie og bonus i
præmieringsordningen til i alt ca. det tredobbelte op til i
alt 50.000 kr. pr. aftale. Ordningen udformes således, at
udbetalingen af den forhøjede bonus sker i to omgange med to
lige store rater á 16.000 kr., den første efter 4
måneder og den anden efter 7 måneder. Præmien
på hidtil 2.000 kr. pr. måned i de tre første
måneder (prøvetiden) hæves til 6.000 kr. pr.
måned, svarende til ca. 67 pct. af
begyndelseslønnen.
For at forhøjelsen af præmie og bonus ikke skal
skabe uhensigtsmæssig konkurrence i forhold til
praktikpladsindgåelsen på egu-området,
forlænges den periode, egu-elever berettiger
praktikvirksomheden til løntilskud fra kun at omfatte
prøveperioden til at omfatte de første 7
måneder af praktiktiden.
Ordningerne foreslås ved ændring af AER-loven at
få virkning for uddannelsesaftaler indgået i tidsrummet
fra finanslovsaftalens offentliggørelse til og med den 31.
december 2010.
Det vurderes, at forhøjelsen af præmieringen for
indgåelse af uddannelsesaftaler vil øge antallet af
ordinære praktikpladser og som følge deraf mindske
behovet for skolepraktikpladser. Konkret vurderes, at ordningen kan
føre til op mod 1.650 yderligere aftaler i forhold til det
hidtil forventede niveau.
2) 1.500 ekstra
skolepraktikpladser
På baggrund af den fortsatte nedgang i antallet af
indgåede uddannelsesaftaler er aftaleparterne enige om at
åbne for ekstra optag for skolepraktikpladser i 2010 i 8 af
de 9 uddannelser, der nu har adgangsbegrænsning til
skolepraktik. Desuden flyttes i 2010 uddannelsen til
anlægsstruktør, bygningsstruktør og
brolægger fra negativlisten (uddannelser der udbydes uden
skolepraktik) og tilgangen til skolepraktik i denne uddannelse
dimensioneres (adgangsbegrænses).
Udvidelsen af skolepraktikken følger i det
væsentlige en indstilling fra Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser for så vidt
angår de uddannelser, hvor pladsantallet udvides. Antallet af
skolepraktikpladser i de enkelte uddannelser udvides dog kun med
lidt over halvdelen af, hvad rådet har indstillet, idet
forslaget om en forhøjelse af AER-præmieringen til
virksomheder, der indgår nye uddannelsesaftaler, forventes at
reducere behovet for skolepraktikpladser i fht. det anslåede
af REU.
Samlet oprettes 1.500 ekstra skolepraktikpladser i 2010
på de dimensionerede områder, jf. tabel 2. Det svarer
til det antal ekstra skolepraktikpladser, der blev aftalt for 2009,
men fordelingen på uddannelser er ændret efter
indstilling fra rådet.
Tabel 2: Oversigt over aftalte kvoter
Uddannelse | Mulighed for skolepraktik i 2009 | Beregnet optag til skolepraktik i
2009 (antal elever) | Kvote for
2010 (antal
elever) | Kvote for 2010 (pct. beregnet på
baggrund af antal uddannelsesaftaler i 2008) |
Anlægsstruktør,
bygningsstruktør og brolægger | Nej | 0 | 50 elever | 12 pct. |
Data og kommunikation | Kvote på 0 pct. | | 100 elever | 18 pct. |
Elektriker | Kvote på 0 pct. | | 270 elever | 18 pct. |
Elektronik og svagstrøm | Kvote på 0 pct. | | 25 elever | 25 pct. |
Kontoruddannelse med speciale | Kvote på 8,5 pct. | 349 elever | 325 elever | 8 pct. |
Mekaniker | Kvote på 35 pct. | 496 elever | 270 elever | 20 pct. |
Snedker | Kvote på 0 pct. | | 50 elever | 30 pct. |
Teknisk designer | Kvote på 0 pct. | | 30 elever | 5 pct. |
Træfagenes byggeuddannelse | Kvote på 25 pct. | 644 elever | 380 elever | 18 pct. |
I alt | | 1.489
elever | 1.500
elever | |
Parallelt med forslaget om en midlertidig udvidelse af optaget
til skolepraktikken i 2010 forlænges med virkning for 2010
muligheden fra 2009 for, at elever, der afslutter trin 1 i
skolepraktik, kan fortsætte i skolepraktik i trin 2 og
eventuelt efterfølgende trin. Det betyder, at elever, som
har påbegyndt trin 1 i skolepraktik inden udgangen af 2010,
under forudsætning af at eleven har fuldført trin 1
med uddannelsesbevis og dermed opnået erhvervskompetence, kan
optages i skolepraktik til trin 2 eller højere. Eleven skal
fortsat være aktivt søgende efter en uddannelsesaftale
til trin 2 eller højere inden evt. påbegyndelse af
dette trin i skolepraktik og i øvrigt leve op til
betingelserne (EMMA-kriterierne) for at være i
skolepraktik.
3) 1.650 ekstra praktikpladser i kommuner
og regioner
Det fremgår af aftalerne om den kommunale og regionale
økonomi for 2010, at de offentlige arbejdsgivere har en
fælles forpligtelse til at oprette flere praktikpladser, og
at regeringen og KL og Danske Regioner på den baggrund i
efteråret 2009 vil drøfte en plan for at øge
antallet af praktikpladser. Aftaleparterne er indstillede på,
at denne plan skal udmønte sig i mindst 1.650 nye
praktikpladser i kommuner og regioner i 2010. Planen skal
forhandles med kommunerne og regionerne snarest muligt med henblik
på forpligtende aftaler om målopfyldelsen.
4) 200 ekstra praktikpladser i
staten
Det foreslås, at der oprettes 200 ekstra praktikpladser
i staten i 2010. Oprettelsen af 200 ekstra praktikpladser i staten
kan ske ved en forhøjelse af de ministerfordelte
kvoter.
5) Øvrige initiativer til bedre
muligheder for elever for at få uddannelses- og restaftaler,
øget kvalitet i skolepraktik m.v.
Aftaleparterne er enige om at iværksætte en
række yderligere initiativer mhp. at forbedre vilkårene
på praktikpladsområdet.
A. Bedre muligheder for elever, der uforskyldt
mister en uddannelsesaftale
Finanskrisen har betydet, at flere elever end tidligere
uforskyldt mister deres uddannelsesaftale f.eks. pga.
virksomhedskonkurs. Aftaleparterne er derfor enige om, at der
skabes en ordning gældende for 2010, hvor disse elever kan
få en ny chance for at færdiggøre en
erhvervsuddannelse med mindst muligt tab af uddannelsestid. Konkret
iværksættes følgende sammenhængende og
tidsbegrænsede ordninger:
I uddannelser, der ikke udbydes med skolepraktik, får
skolerne mulighed for at optage elever, der uforskyldt har mistet
deres uddannelsesaftale, i uddannelsens skoledele uden at eleven
har en uddannelsesaftale. I disse uddannelser kan eleven i dag kun
optages fra det tidspunkt, hvor eleven har indgået en ny
uddannelsesaftale som erstatning for den mistede. Optagelsen skal
ske på samme vilkår som for skolepraktikelever, dvs.
med krav om opfyldelse af EMMA-kriterierne og med
skolepraktikydelse, men uden praktikuddannelse på skolen, og
derfor til almindelig skoleundervisningstakst.
Skolerne får desuden mulighed for at yde tilskud til
virksomheder, som indgår uddannelsesaftaler med elever, der
uforskyldt har mistet deres uddannelsesaftale. Tilskuddet gives
både i uddannelser, der udbydes med skolepraktik og
uddannelser, der ikke udbydes med skolepraktik. Initiativet skal
bidrage til, at skolerne gennem det praktikpladsopsøgende
arbejde får bedre mulighed for at kunne tilvejebringe et
tilbud om en restuddannelsesaftale til eleven som erstatning for
elevens mistede aftale. Tilskuddets størrelse udgør
60 pct. af de relevante AER-lønrefusions-takster, og kan
udbetales efter den periode på 7 måneder, hvor
virksomheden i forvejen kan modtage præmie og bonus for
aftalen, jf. den foreslåede AER-præmieringsmodel.
Initiativet foreslås ved ændring af lov om
erhvervsuddannelser at få virkning for uddannelsesaftaler
indgået i tidsrummet fra finanslovsaftalens
offentliggørelse til og med den 31. december 2010.
Kan skolen mod forventning ikke tilvejebringe et relevant
praktikpladstilbud, tilbydes eleven indenfor de nuværende
rammer et overgangskursus til anden uddannelse med skolepraktik
inden for indgangen, hvorved eleven har sikkerhed for at kunne
gennemføre en erhvervsuddannelse.
Skolerne skal iværksætte lokale
informationsordninger for virksomheder, elever og Ungdommens
uddannelsesvejledning for at gøre opmærksom på
de eksisterende muligheder for at fremrykke skoleperioder og at
tilbyde elever overgangskurser, og skolerne skal anvende disse
muligheder aktivt så eleverne fastholdes i uddannelse.
B. Udbygning af supplerende
grundforløbsundervisning i karensperioden
Gældende for 2010 indføres der et krav om, at
elever skal vælge at gennemføre supplerende
grundforløbsundervisning til en uddannelse med gode
praktikpladsmuligheder, før elever kan optages i
skolepraktik efter et afsluttet grundforløb. Initiativet
afgrænses til 2010 og til at omfatte udvalgte uddannelser,
hvor der er en høj andel af praktikpladssøgende
elever i forhold til andelen af indgåede
uddannelsesaftaler.
Formålet med initiativet er på de omfattede
uddannelser at øge elevernes faglige mobilitet og
gøre eleverne egnede til at kunne begynde på flere
hovedforløb og derved forbedre mulighederne for, at de
opnår en uddannelsesaftale. Hvis eleven på trods heraf
ikke har kunnet opnå at indgå en uddannelsesaftale i
løbet af karensperioden, vil eleven være berettiget
til at blive optaget i skolepraktik, hvis eleven i øvrigt
opfylder betingelserne herfor. Initiativet omfatter således
elever på de omfattede uddannelser, som vil kunne gøre
brug af skolepraktik som uddannelsesgaranti. Elever, som
fravælger obligatorisk supplerende
grundforløbsundervisning, fravælger samtidig retten
til at blive optaget i skolepraktik.
C. Kvalitet i skolepraktik og styrket
efterlevelse af EMMA-kriterierne
Med henblik på at undgå en uhensigtsmæssig
brug af skolepraktik styrkes EMMA-kriterierne (dvs. kravene til
elevernes egnethed, faglige og geografiske mobilitet og aktive
praktikpladssøgning) gennem præciseringer i reglerne
på bekendtgørelsesniveau, således at reglerne
bliver utvetydige.
I sammenhæng med dette foreslås det at styrke
skolernes vejledning af elever om praktikpladssøgning og
kontrol med søgningsaktiviteterne. Vejledningen i
grundforløbet styrkes i forbindelse med udarbejdelse af
elevens uddannelsesplan, og elevernes faktiske faglige mobilitet
øges ved at der stilles krav om, at eleven angiver mindst
tre uddannelsesønsker ved grundforløbets start, hvis
eleven ønsker at kunne komme i skolepraktik på et
senere tidspunkt. Vejledningen i karensperioden og kontrollen med
søgningsaktiviteterne styrkes ved at udvide elevens
personlige uddannelsesplan med et særligt afsnit om
aktiviteter i tidsrummet fra eleven har afsluttet
grundforløbet til eleven har indgået en
uddannelsesaftale. Indsatsen understøttes gennem en
videreudvikling af det elektroniske værktøj
Elevplan.
Herudover iværksættes følgende initiativer
med henblik på, at styrke kvaliteten i skolepraktikken:
Skolepraktikken skal afspejle fagets praksis.
Bedre nøgletalsinformation til skolerne og
ledelserne.
Tydeliggørelse af skolens udbud af skolepraktik.
Tydeliggørelse af regler om kvalitetsarbejde i
uddannelserne.
Information om rammerne for tilsyn med skolepraktik.
Kollegial standard for skolernes arbejde med
skolepraktik.
Redegørelse for økonomien i
skolepraktikken.
På baggrund af bl.a. det aftalte forsøgs- og
udviklingsarbejde, der blev anbefalet af Udvalget om
fremtidssikring af erhvervsuddannelserne, jf. bemærkningerne
til lov nr. 561 af 6. juni 2007 om ændring af
erhvervsuddannelsesloven, foretages en erfaringsindsamling med
skolernes praksis på området evt. sammenlignet med
produktionsskolernes tilsvarende praksis og en formidling af denne
praksis. Projektet skal tillige indeholde en udredning af de
konkurrenceretlige barrierer for skolepraktikproduktion med salg
for øje. Skolerne og arbejdsmarkedets parter inddrages i
projektet.
Initiativerne følger med enkelte modifikationer forslag
fra Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser samt DA og LO.
D. Opfølgning
Aftaleparterne er enige om i løbet af foråret
2010 at drøfte forståelsen af uddannelsesgarantien som
fastsat på grundlag af aftale mellem aftaleparterne i lov nr.
561 af 6. juni 2007 om ændring af erhvervsuddannelsesloven.
Derudover drøftes erfaringerne med trindelingen på de
enkelte uddannelser. Drøftelserne skal ske med inddragelse
af de faglige udvalgs udviklingsredegørelser for 2009 samt
på baggrund af indspil fra REU og høring af Ungdommens
Uddannelsesvejledning og de organisationer og foreninger, der er
repræsenteret i REU, med henblik på afklaring af, om
trinnene lever op til erhvervslivets kompetencebehov og behovet hos
de uddannelsessøgende, som ønsker en korterevarende
erhvervsrettet uddannelse.
Aftaleparterne vil endvidere drøfte vilkårene for
adgangen til trin 2 og efterfølgende trin på
skolepraktik samt i hvilket omfang, der sker en tilfredsstillende
efterlevelse af EMMA-kriterierne og de uddannedes
beskæftigelsesperspektiver. Endvidere følges op
på initiativer til forbedring af kvaliteten i
skolepraktik.
Finansieringen af eventuelle justeringer som følge
heraf drøftes og aftales mellem parterne bag aftale om
globaliseringspuljen inden for globaliseringspuljens eksisterende
rammer.