Fremsat den 18. november 2009 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
(Digital tilmelding og framelding ved
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og adgang til
arbejdsmarkedsuddannelser m.v.)
§ 1
I lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 190 af 18. marts 2008, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1173 af 10. december 2008,
lov nr. 49 af 28. januar 2009, § 6 i lov nr. 478 af 12.
juni 2009 og § 10 i lov nr. 482 af 12. juni 2009,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 10 indsættes:
Ȥ 10
a. Personer med fast bopæl eller beskæftigelse i
Danmark har adgang til arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der
er optaget i en fælles kompetencebeskrivelse, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere betingelser
for adgang til arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er
optaget i en fælles kompetencebeskrivelse.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
adgangen til arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er optaget
i en fælles kompetencebeskrivelse, for personer med fast
bopæl eller beskæftigelse på
Færøerne eller i Grønland, som ikke er omfattet
af stk. 1, herunder om, at der kan opkræves fuld
deltagerbetaling og ydes kost og logi som
indtægtsdækket virksomhed.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan i regler, der fastsættes i
medfør af stk. 3, fravige §§ 20 og
21.«
2.
Efter § 18 indsættes:
»Kapitel 5 a
Tilmelding og framelding ved
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
§ 18
a. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
digital tilmelding til og framelding fra arbejdsmarkedsuddannelser
og enkeltfag, der er optaget i en fælles
kompetencebeskrivelse, herunder om
1) at
uddannelsesinstitutionerne skal informere om digital tilmelding og
framelding og yde vejledning og bistand i forbindelse hermed,
2) indhold og
udformning af ansøgningsskemaer,
3) frister for
ansøgning,
4) frister for
framelding og
5) betaling ved
udeblivelse eller framelding.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter regler om, i hvilke
tilfælde tilmelding til og framelding fra
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er optaget i en
fælles kompetencebeskrivelse, kan ske på anden
måde end i digital form.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om,
hvilke oplysninger om deltageren, herunder dennes CPR-nr., der skal
oplyses ved digital tilmelding til og framelding fra
arbejdsmarkedsuddannelse og enkeltfag, der er optaget i en
fælles kompetencebeskrivelse.«
§ 2
I lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 952 af 2.
oktober 2009:
1.
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 2
a. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
digital tilmelding til og framelding fra erhvervsrettede
uddannelser omfattet af § 2, stk. 1, herunder om
1) at
uddannelsesinstitutionerne skal informere om digital tilmelding og
framelding og yde vejledning og bistand i forbindelse hermed,
2) indhold og
udformning af ansøgningsskemaer,
3) frister for
ansøgning,
4) frister for
framelding og
5) betaling ved
udeblivelse eller framelding.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter regler om, i hvilke
tilfælde tilmelding til og framelding fra erhvervsrettede
uddannelser omfattet af § 2, stk. 1, kan ske
på anden måde end i digital form.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om,
hvilke oplysninger om deltageren, herunder dennes CPR-nr., der skal
oplyses ved digital tilmelding til og framelding fra
erhvervsrettede uddannelser omfattet af § 2,
stk. 1.«
2. I
§ 6, stk. 11,
ændres »Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og
Efteruddannelse« til: »Rådet for Voksen- og
Efteruddannelse«.
§ 3
Loven træder i kraft
den 1. januar 2010.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| | | |
Indholdsfortegnelse |
| | | |
1. | Indledning |
2. | Lovforslagets
indhold |
| 2.1. | Digital tilmelding
til erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse |
| | 2.1.1. | Gældende
ret |
| | 2.1.2. | Undervisningsministeriets overvejelser |
| | 2.1.3. | Den foreslåede
ordning |
| 2.2. | Adgang til
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., herunder adgang for personer med
fast bopæl eller beskæftigelse på
Færøerne og i Grønland |
| | 2.2.1. | Gældende
ret |
| | 2.2.2. | Den foreslåede
ordning |
3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og
regioner |
4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet |
5. | Administrative
konsekvenser for borgerne |
6. | Miljømæssige konsekvenser |
7. | Forholdet til
EU-retten |
8. | Høring |
9. | Sammenfattende
skema |
1. Indledning
Som led i finanslovaftalerne for 2009 indgik regeringen
(Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti,
Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
»Aftale om gennemførelse af politireformen og
styrkelse af politiindsatsen«. Det er i den forbindelse
aftalt, at aftalen bl.a. finansieres ved at etablere et samlet
koncept for en digital administration af erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, VEU-administrationen. Det er samtidig
anført, at digitaliseringen vil betyde mindre tidsforbrug
hos virksomheder, kursister og uddannelsesinstitutioner samt en
bedre service.
Det er hensigten med lovforslaget, at tilmelding til
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i en fælles
kompetencebeskrivelse og tilmelding til visse erhvervsrettede
uddannelser omfattet af lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. som udgangspunkt skal ske
digitalt. Enkeltfag, der er optaget i den fælles
kompetencebeskrivelse, er enkeltfag på uddannelser udbudt
efter lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., dvs. enkeltfag på
erhvervsuddannelserne, der indgår i en fælles
kompetencebeskrivelse og individuel kompetencevurdering efter lov
om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Der henvises til afsnit 2.1.
Forslaget udgør første fase af
lovgivningsarbejdet i forbindelse med digitaliseringen af
VEU-administrationen. Den anden fase indebærer, at
ansøgning om godtgørelse i forbindelse med deltagelse
i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse efter lov om
godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og administrationen i forbindelse hermed
tilsvarende skal ske digitalt. Lovforslag herom forventes fremsat i
indeværende folketingssamling.
Lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 190 af 18. marts 2008, indeholder i
dag ikke regler om, hvem der har adgang til
arbejdsmarkedsuddannelsessystemet. Regler herom er med hjemmel i
lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse fastsat i
bekendtgørelse om fælles kompetencebeskrivelser for
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og om
arbejdsmarkedsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 951 af
2. oktober 2009 og bekendtgørelse nr. 802 af 29. juni 2007.
Reglerne indebærer overordnet, at alene personer med fast
bopæl eller beskæftigelse i Danmark har adgang til
arbejdsmarkedsuddannelser. Lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Færøernes hjemmestyre og Grønlands
selvstyre har udtalt ønske om, at personer med fast
bopæl eller beskæftigelse på
Færøerne eller i Grønland, som ikke opfylder
kravet om fast bopæl eller beskæftigelse i Danmark, kan
få adgang til at deltage på ordinære hold
på danske arbejdsmarkedsuddannelser mod fuld
deltagerbetaling.
Lovforslaget indeholder på den baggrund forslag om, at
der indføjes regler i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
om, hvem der har adgang til arbejdsmarkedsuddannelsessystemet, og
at undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om adgang til
arbejdsmarkedsuddannelsessystemet for personer med fast bopæl
eller beskæftigelse på Færøerne og i
Grønland. Der henvises til afsnit 2.2.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Digital tilmelding til erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse
2.1.1. Gældende ret
I dag er det den enkelte uddannelsesinstitution, der selv
fastlægger den nærmere tilmeldingsprocedure i
forbindelse med optagelse på arbejdsmarkedsuddannelser
m.v.
Lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. indeholder således
ikke regler om tilmelding til arbejdsmarkedsuddannelser og
enkeltfag optaget i en fælles kompetencebeskrivelse og giver
ikke mulighed for at kræve, at tilmelding til og framelding
fra arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i en
fælles kompetencebeskrivelse sker digitalt.
2.1.2. Undervisningsministeriets overvejelser
I foråret 2007 igangsatte Finansministeriet,
Undervisningsministeriet og Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling en digitaliseringsanalyse på SU-området,
herunder for den del af VEU-administrationen, som vedrører
behandling af ansøgninger om VEU-godtgørelse for
ikke-forsikrede kursister, det vil sige de kursister, som ikke er
medlemmer af A-kasser. Analysens konklusion for VEU-området
var overordnet set, at der var et væsentligt ressourceforbrug
hos institutionerne inden for den samlede VEU-administration, og at
store dele af VEU-administrationen enten sker manuelt eller gennem
utilstrækkelig it-understøttelse, hvorfor potentialet
for at gennemføre digitaliseringsinitiativer blev vurderet
til at være væsentligt.
På den baggrund iværksatte Finansministeriet og
Undervisningsministeriet i efteråret 2007 en analyse af
digitaliseringspotentialet for den samlede administration af
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, VEU-administrationen.
Analysen »Digitalisering af VEU-administrationen« blev
foretaget af Deloitte Business Consulting A/S og forelå i
endelig form i september 2008. Rapporten er tilgængelig
på www.uvm.dk
VEU-administrationen blev i denne sammenhæng
afgrænset til administrationen af
VEU-godtgørelsesberettigede kurser, dvs. kurser der kan
berettige deltageren til godtgørelse efter lov om
godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse. Analysen omfatter forløbet, fra en deltager
tilmelder sig uddannelsen, der berettiger til godtgørelse,
til deltageren modtager godtgørelsen.
Analysen indeholder en løsningsmodel for digitalisering
af VEU-administrationen. Løsningsmodellen strækker sig
over tre faser:
- Første
fase: Digital kursustilmelding og online kursuskatalog i form af en
VEU-portal
- Anden fase:
Online kursusbetaling og online registrering af fravær
- Tredje fase:
Digital ansøgning om godtgørelse og
befordringstilskud.
Løsningsmodellen baserer sig på en digital
portal, EfterUddannelse.dk, hvor borgere og virksomheder ved
digital selvbetjening kan tilgå et online kursus-katalog og
gennemføre digital kursustilmelding, online kursusbetaling
og afgive digital ansøgning om godtgørelse og
befordringstilskud. Portalen vil kunne tilgås fra
internettet, herunder fra www.virk.dk.
En fuld digitalisering af VEU-administrationen vil være
meget kompleks. Derfor er løsningsmodellen baseret på,
at det nye digitale system i første omfang alene
indføres på uddannelsesinstitutioner, som anvender det
studieadministrative system EASY-A. Dette studieadministrative
system anvendes af AMU-centre og erhvervsskoler, der afholder 90-95
pct. af uddannelsesaktiviteten på området.
Professionshøjskoler, universiteter og private udbydere
anvender andre systemer. SOSU-skoler forventes at overgå til
samme system den 1. april 2010.
Både for brugerne og uddannelsesinstitutionerne vil
digitaliseringen af VEU-administrationen betyde mindre tidsforbrug
og bedre service. Bl.a. vil uddannelsesinstitutionernes behov for
manuel sagsbehandling, herunder indtastning, blive reduceret som
følge af selvbetjeningsmulighederne.
Løsningsmodellen for digitalisering af
VEU-administrationen forventes at være fuldt implementeret i
2012.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at undervisningsministeren bemyndiges til
at fastsætte regler om digital tilmelding til og framelding
fra arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i en
fælles kompetencebeskrivelse samt uddannelser efter lov om
åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.. Det
foreslås samtidig, at undervisningsministeren bemyndiges til
at fastsætte regler om, i hvilke tilfælde tilmelding
fortsat kan ske på anden måde, f.eks. i
papirform.
Det er i første omgang hensigten at fastsætte
regler, som indebærer, at selvstændige erhvervsdrivende
og arbejdsgivere, der tilmelder deltagere til kurser, skal foretage
tilmeldingen digitalt, hvis tilmeldingen sker på en
uddannelsesinstitution, som anvender det studieadministrative
system EASY-A.
Pligten til digital tilmelding vil gælde for
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er optaget i en
fælles kompetencebeskrivelse efter lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og visse erhvervsrettede
uddannelser, der er omfattet af § 2, stk. 1, i lov
om åben uddannelse. I andre tilfælde end de
nævnte vil selvstændige erhvervsdrivende og
arbejdsgivere i første omfang ikke blive forpligtet til
digital tilmelding.
I helt særlige tilfælde vil selvstændige
erhvervsdrivende og arbejdsgivere, som er forpligtede til at
tilmelde sig digitalt, kunne undtages fra forpligtelsen efter
skriftlig ansøgning til undervisningsministeriet, hvori den
selvstændige eller arbejdsgiveren anfører, hvorfor
forpligtelsen til at tilmelde sig digitalt ikke kan ske, f.eks.
fordi den fornødne teknologi ikke er til rådighed.
Undervisningsministeren vil udfærdige nærmere regler
herom.
Det er endvidere hensigten at fastsætte regler om, at
borgere, der selv tilmelder sig arbejdsmarkedsuddannelser m.v., kan
tilmelde sig på anden måde, f.eks. i papirform, da
eventuelt manglende digitale kundskaber ikke skal kunne afholde
borgere fra at tilmelde sig uddannelserne.
Med bemyndigelsen til at fastsætte regler om, i hvilke
tilfælde tilmelding fortsat skal kunne ske på anden
måde end i digital form, har undervisningsministeren mulighed
for på et senere tidspunkt at udvide målgruppen for
kravet om digital tilmelding. Der vil således f.eks. kunne
stilles krav om, at borgere, der selv tilmelder sig
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., skal tilmelde sig digitalt,
når de digitale kundskaber hos målgruppen vurderes at
være tilstrækkelige hertil. Ligesom for
selvstændige erhvervsdrivende og arbejdsgivere vil
undervisningsministeren udfærdige nærmere regler, hvis
borgere forpligtes til digital tilmelding, således at
borgerne kan undtages fra forpligtelsen i særlige
tilfælde, hvor der f.eks. ikke er internetadgang eller
personlige forhold hindrer digital tilmelding.
Det foreslås endvidere, at undervisningsministeren
bemyndiges til at kunne fastsætte regler om, at
uddannelsesinstitutionerne skal informere om digital tilmelding og
yde vejledning og bistand i forbindelse hermed, om indhold og
udformning af ansøgningsskemaer, om frister for
ansøgninger om tilmelding, frister for framelding og om
betaling ved udeblivelse eller framelding.
Der forventes at blive fastsat nærmere regler om
administrationen i tilknytning til den digitale tilmelding i det
omfang, de almindelige bestemmelser om f.eks. betaling ved
udeblivelse eller framelding i lov om åben uddannelse
vurderes ikke at være tilstrækkelige.
Det foreslås endvidere, at undervisningsministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om, hvilke
oplysninger om deltageren, herunder dennes personnummer, der skal
oplyses ved digital tilmelding til arbejdsmarkedsuddannelser
m.v.
Der er endnu ikke fuldt overblik over, hvilke oplysninger det
vil være nødvendigt at indhente digitalt i den samlede
digitalisering af VEU-administrationen, herunder på hvilket
tidspunkt i forløbet, fra en deltager tilmelder sig
uddannelse, der berettiger til godtgørelse, til deltageren
modtager godtgørelsen, oplysningerne mest
hensigtsmæssigt indhentes. Bemyndigelsen vil på den
baggrund blive anvendt til at fastsætte regler, som er i
overensstemmelse med reglerne om udveksling af personoplysninger i
lov om behandling af personoplysninger, og som sikrer, at det
samlede digitale system for VEU-administrationen kan fungere
hensigtsmæssigt.
Den foreslåede indførelse af digital tilmelding
ændrer ikke uddannelsesinstitutionernes nuværende
pligter og ansvar, herunder til at foretage visitation af
deltagerne og kontrollere, at deltagerne opfylder betingelserne for
adgang til arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og til uddannelserne
under åben uddannelse.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og
§ 2, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
2.2. Adgang til arbejdsmarkedsuddannelser m.v., herunder
adgang for personer med fast bopæl eller beskæftigelse
på Færøerne eller i Grønland
2.2.1. Gældende ret
Lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. indeholder i dag ikke
regler om, hvem der har adgang til arbejdsmarkedsuddannelser og
enkeltfag optaget i en fælles kompetencebeskrivelse. Loven
indeholder heller ikke en bemyndigelse for undervisningsministeren
til at fastsætte sådanne regler.
Lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
§ 1, stk. 2, nr. 2, bemyndiger
undervisningsministeren til at fastsætte regler om adgang til
uddannelserne. Herved forstås de uddannelser, som udbydes
på institutioner omfattet af loven, dvs. erhvervsrettet
grund-, efter- og videreuddannelse. Bestemmelsen anvendes i
tilfælde, hvor uddannelseslovgivningen ikke indeholder en
tilsvarende bemyndigelsesbestemmelse.
Med hjemmel i institutionslovens § 1, stk. 2,
nr. 2, er det i § 8, stk. 2, i bekendtgørelse
nr. 802 af 22. september 2003 om fælles
kompetencebeskrivelser for erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og om arbejdsmarkedsuddannelser,
AMU-bekendtgørelsen, som ændret ved
bekendtgørelse nr. 806 af 29. juni 2007, fastsat som
overordnet krav for adgang til arbejdsmarkedsuddannelser, at
personen har fast bopæl eller beskæftigelse i Danmark
på uddannelsestidspunktet. Personer, der ikke har fast
bopæl eller beskæftigelse i Danmark, har således
ikke almindelig adgang til arbejdsmarkedsuddannelsessystemet.
I AMU-bekendtgørelsens § 8 er der fastsat
nærmere betingelser for adgangen til
arbejdsmarkedsuddannelsessystemet, herunder at ansøgeren
opfylder eventuelle adgangskrav fastsat som led i myndighedskrav,
hvor der udstedes certifikat for uddannelse, og at ansøgeren
kan pålægges at gennemføre en test i
undervisningssproget.
Personer med fast bopæl eller beskæftigelse
på Færøerne eller i Grønland, som ikke
opfylder kravet om fast bopæl eller beskæftigelse i
Danmark, har ikke almindelig adgang til
arbejdsmarkedsuddannelsessystemet, men alene adgang i henhold til
reglerne om indtægtsdækket virksomhed, hvor
hovedprincippet for prisfastsættelsen følger reglerne
i Finansministeriets budgetvejledning, blandt andet med krav om
adskillelse fra øvrige aktiviteter og fuld
omkostningsdækning.
Hjemmestyret på Færøerne og selvstyret i
Grønland har udtalt ønske om, at personer med fast
bopæl eller beskæftigelse på
Færøerne eller i Grønland kan få adgang
til at deltage på ordinære hold på danske
arbejdsmarkedsuddannelser mod fuld deltagerbetaling.
2.2.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at det fastsættes i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., at personer med fast bopæl
eller beskæftigelse i Danmark har adgang til
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i en fælles
kompetencebeskrivelse, og at undervisningsministeren i samme lov
bemyndiges til at fastsætte nærmere betingelser for
denne adgang.
Den gældende bemyndigelseshjemmel i § 1,
stk. 2, nr. 2, i lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse foreslås ikke ophævet, da bestemmelsen
omfatter andre uddannelser end arbejdsmarkedsuddannelser og
enkeltfag optaget i en fælles kompetencebeskrivelse.
Det foreslås endvidere, at undervisningsministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om adgang
til arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i en
fælles kompetencebeskrivelse for personer, som ikke har fast
bopæl eller beskæftigelse i Danmark, men fast
bopæl eller beskæftigelse på
Færøerne eller i Grønland.
Undervisningsministeren kan i den forbindelse bl.a. fastsætte
nærmere regler om deltagerbetaling og ydelse af kost og logi
som indtægtsdækket virksomhed, som følger
reglerne om indtægtsdækket virksomhed i
Finansministeriets budgetvejledning.
Det foreslås samtidig, at undervisningsministeren i de
fastsatte regler om adgang for personer med fast bopæl eller
beskæftigelse på Færøerne eller i
Grønland til arbejdsmarkedsuddannelsessystemet kan fravige
lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. § 20 om tilskud til
uddannelsesinstitutionerne efter lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og § 21 om
mulighed for at opnå tilskud til kost og logi ved
indkvartering og til dækning af udgifter til befordring ved
deltagelse i bl.a. arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i
en fælles kompetencebeskrivelse.
Det er hensigten at fastsætte nærmere regler om,
at personer med fast bopæl eller beskæftigelse på
Færøerne og i Grønland, som ikke opfylder
hovedkravet om fast bopæl eller beskæftigelse i
Danmark, har adgang til arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag
optaget i en fælles kompetencebeskrivelse mod fuld
deltagerbetaling.
Der vil være tale om deltagelse i uddannelse på
ordinære hold med bevis for deltagelse i
arbejdsmarkedsuddannelse m.v. og mod en betaling, der svarer til
det taxametertilskud inklusiv deltagerbetaling, der gælder
for aktiviteten afholdt for deltagere med bopæl eller
beskæftigelse i Danmark.
Med den foreslåede ordning svarer deltagerbetalingen for
kurserne til den pris, institutionerne oppebærer for
tilsvarende kursister med fast bopæl og beskæftigelse i
Danmark. Ordningen er mere fordelagtig for personer med fast
bopæl eller beskæftigelse på
Færøerne eller i Grønland end den hidtidige
ordning, da den giver adgang til ordinære hold på
arbejdsmarkedsuddannelser med stor fleksibilitet i udbuddet af
uddannelser.
Adgangen vil omfatte såvel danske statsborgere på
Færøerne og i Grønland som andre personer med
fast bopæl eller beskæftigelse på
Færøerne og i Grønland.
Ordningen tilrettelægges således, at de
pågældende personer vil kunne deltage i
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i en fælles
kompetencebeskrivelse mod fuld deltagerbetaling og uden mulighed
for godtgørelse eller tilskud til kost, logi og
befordring.
Det er hensigten at fastsætte nærmere regler om,
at uddannelsesstederne kan tilbyde personer, omfattet af ordningen,
kost og logi efter reglerne om indtægtsdækket
virksomhed.
Der er på den baggrund behov for at kunne fravige de
gældende regler om tilskud til institutionen for afholdelse
af arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og tilskud til kost og
logi.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
3.1. Digital tilmelding til arbejdsmarkedsuddannelser og
enkeltfag optaget i en fælles
kompetencebeskrivelse
Deloitte Business Consulting A/S's analyse viser, at der kan
realiseres en digitaliseringsgevinst på 70,4 mio. kr.
årligt fra 2012 og frem, når hele den foreslåede
løsningsmodel er fuldt implementeret. Dette udgør dog
efter korrektion for overflytningen af ansvaret for ledige med ret
til seks ugers selvvalgt uddannelse til
Beskæftigelsesministeriet 63,4 mio. kr. i 2009 pris- og
lønniveau. Herfra skal trækkes løbende drifts-
og vedligeholdelsesomkostninger på 8,2 mio. kr. årligt
samt renter og afdrag af de investerede implementeringsomkostninger
på i alt 55,3 mio. kr. Deloitte angiver en usikkerhed med
hensyn til implementeringsomkostningerne på +/- 22 pct.
Når hele løsningsmodellen er fuldt indfaset i
2012, vil ca. 140 årsværk være frigjort på
uddannelsesinstitutionerne. Digitaliseringsgevinsten vil blive
udmøntet som effektiviseringskrav via taksterne
hovedsageligt på arbejdsmarkedsuddannelsesområdet.
Takstreduktionerne vil først blive indfaset løbende
fra 2010 og i takt med løsningsmodellens implementering, jf.
følgende tabel.
| | | | |
Digitalisering af
VEU-administrationen, mio. kr., 2010-pris-og
lønniveau |
| 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
Digitaliseringsgevinst | 0,0 | 35,1 | 50,9 | 64,3 |
Implementeringsomkostninger, herunder
renter og afdrag samt udviklingsomkostninger | -8,7 | -5,9 | -8,2 | -6,8 |
Vedligehold og drift | -3,0 | -6,5 | -8,2 | -8,2 |
Nettoprovenu | -11,7 | 22,7 | 34,5 | 49,3 |
| | | | |
Note: Det bemærkes, at den valgte
finansieringsmodel indebærer, at de investerede
implementeringsomkostninger på i alt 55,3 mio. kr.
medfører udgifter til renter og afdrag i en længere
periode, end hvad der fremgår af ovenstående tabel,
hvorfor rækken med »Implementeringsomkostninger,
herunder renter og afdrag samt udviklingsomkostninger« ikke
summerer til 55,3 mio. kr. |
| | | | |
Det bemærkes, at ovenstående vurdering af de
økonomiske konsekvenser omfatter digitaliseringsprojektets
samlede økonomi og dermed således også den
samlede økonomi i dette lovforslag og det kommende
lovforslag vedrørende ansøgning om godtgørelse
ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.
Omkostninger og provenu ved digitaliseringen er indbudgetteret
på finansloven for 2009.
Der henvises til almindelige bemærkninger, afsnit
1.
Det skønnes, at kommunernes administrative omkostninger
vil kunne reduceres med ca. 6 mio. kr. årligt ved fuld
indfasning af digitaliseringsprojektet.
3.2. Adgang til arbejdsmarkedsuddannelser m.v., herunder
adgang for personer med fast bopæl eller beskæftigelse
på Færøerne eller i Grønland
Den foreslåede adgang for personer med fast bopæl
eller beskæftigelse på Færøerne eller i
Grønland til det danske arbejdsmarkedsuddannelsessystem
indebærer, at deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser og
enkeltfag optaget i en fælles kompetencebeskrivelse vil ske
mod fuld deltagerbetaling. Forslaget har således ikke
økonomiske konsekvenser for staten, kommuner eller
regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
4.1. Digitalisering af administrationen af erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering har fået foretaget en vurdering af de
administrative konsekvenser for private virksomheder ved en
digitalisering af VEU-området som foreslået. I
forbindelse hermed er det estimeret, at virksomhedernes
administrative omkostninger årligt vil reduceres med ca. 22
mio. kr. ved implementering af digitaliseringsprojektet.
Det skønnes, at ca. 2/3 af kursisterne på
området er beskæftiget i det private erhvervsliv.
Samlet set vil en digitalisering betyde mindre tidsforbrug hos
private virksomheder og privatansatte kursister.
4.2. Adgang til arbejdsmarkedsuddannelser m.v., herunder
adgang for personer med fast bopæl eller beskæftigelse
på Færøerne eller i Grønland
Forslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne. Det bemærkes, at forslaget om pligt til digital
tilmelding til arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i en
fælles kompetencebeskrivelse og erhvervsrettede uddannelser
omfattet af § 2, stk. 1, i lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., i første
omfang ikke vil omfatte borgere, der selv tilmelder sig
sådanne uddannelser.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Bestyrelsesforeningen for professionshøjskoler,
Bestyrelsesforeningen for social- og sundhedsskoler, Danmarks
Evalueringsinstitut, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
El-Forbund, Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings Samråd,
Dansk Metal, Danske Erhvervsskoler - bestyrelserne, Danske
Erhvervsskoler - lederne, Danske Produktionshøjskolers
lærerforening, Danske Regioner, Datatilsynet, De
landsdækkende oplysningsforbund, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Det centrale Handicap Råd, DI -
Organisation for erhvervslivet, Fagligt Fælles Forbund - 3F,
FOA - Fag og arbejde, Forbundet Træ-Industri-Byg i Danmark,
Foreningen af Daghøjskoler, Foreningen af direktører
og forstandere ved AMU-centrene, Foreningen af ledere ved
danskuddannelserne, Forstanderkredsen for produktionsskoler og
produktionshøjskoler, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF),
Handelsskolernes Lærerforening, HK/Danmark, KL (Kommunernes
Landsforening), Landorganisationen i Danmark (LO), Lederforeningen
for VUC, Ledernes Hovedorganisation, Nærings- og
Nydelsesmiddelarbejderforbundet, Produktionsskoleforeningen,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Rigsrevisionen,
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
(REU), Rådet for erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, Rådet for Voksen- og
Efteruddannelse (VEU-rådet), Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, SOSU-lederforeningen, TEKNIQ,
Uddannelsesforbundet og Færøernes og Grønlands
landsstyrer.
9. Sammenfattende skema
| | |
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Når digitaliseringen af
VEU-administrationen er fuldt implementeret fra 2012 og frem, vil
der være en digitaliseringsgevinst på 64,3 mio. kr.
årligt. Endvidere vil kommunernes administrative omkostninger
kunne reduceres med estimeret ca. 6 mio. kr. årligt. | Når digitaliseringen af
VEU-administrationen er fuldt implementeret fra 2012 og frem, vil
der være løbende drifts- og
vedligeholdelsesomkostninger på 8,2 mio. kr. årligt
samt renter og afdrag af de investerede implementeringsomkostninger
på i alt 55,3 mio. kr., som finansieres af
digitaliseringsgevinsten. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Digitaliseringen vil betyde mindre
tidsforbrug. | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet af digitaliseringen. | Når digitaliseringen af
VEU-administrationen er fuldt implementeret fra 2012 og frem, vil
virksomhedernes administrative omkostninger årligt kunne
reduceres med estimeret ca. 22 mio. kr. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Digitaliseringen vil betyde mindre
tidsforbrug. | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 10 a)
Det foreslås med bestemmelsen i § 10 a, stk. 1, at personer
med fast bopæl eller beskæftigelse i Danmark har adgang
til arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i en
fælles kompetencebeskrivelse.
Det foreslås med bestemmelsen i § 10 a, stk. 2, at
undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere betingelser for adgang til arbejdsmarkedsuddannelser
og enkeltfag optaget i en fælles kompetencebeskrivelse.
Regler om adgang til arbejdsmarkedsuddannelserne har hidtil
været fastlagt i medfør af bemyndigelsen i
§ 1, stk. 2, nr. 2, i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse. Bemyndigelsen er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 802 af 22. september 2003 om fælles
kompetencebeskrivelser for erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og om arbejdsmarkedsuddannelser,
AMU-bekendtgørelsen, som ændret ved
bekendtgørelse nr. 806 af 29. juni 2007, hvis § 8,
stk. 2, fastsætter, at kun personer, som har fast
bopæl eller beskæftigelse i Danmark, har adgang til
arbejdsmarkedsuddannelser. Bemyndigelsen foreslås med
bestemmelsen i § 10 a, stk. 2, videreført i
lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
De gældende betingelser for adgang til AMU-uddannelser,
som er fastlagt i AMU-bekendtgørelsens § 8,
består bl.a. i, at ansøgeren skal opfylde enten
bopælskravet eller beskæftigelseskravet på
uddannelsestidspunktet og opfylde eventuelle adgangskrav fastsat
som led i myndighedskrav, hvor der udstedes certifikat for
uddannelse. Ansøgeren kan endvidere pålægges at
gennemføre en test i undervisningssproget. De nærmere
betingelser for adgang til AMU-uddannelser vil fremover blive
fastsat med hjemmel i den foreslåede bestemmelse i
§ 10 a, stk. 2.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.2.1.
Det foreslås med bestemmelsen i § 10 a, stk. 3, at
undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om adgang til arbejdsmarkedsuddannelser og
enkeltfag optaget i en fælles kompetencebeskrivelse for
personer med fast bopæl eller beskæftigelse på
Færøerne eller i Grønland, som ikke er omfattet
af den foreslåede bestemmelse i § 10 a,
stk. 1, herunder regler om deltagerbetaling og ydelse af kost
og logi som indtægtsdækket virksomhed efter reglerne i
Finansministeriets budgetvejledning.
Deltagerbetalingen vil svare til det taxametertilskud inklusiv
deltagerbetaling, der gælder for aktiviteten afholdt for
deltagere med fast bopæl eller beskæftigelse i Danmark.
Der vil blive anført nærmere retningslinjer for
deltagerbetalingen i Undervisningsministeriets takstkatalog.
Kravet om fast bopæl eller beskæftigelse på
Færøerne eller i Grønland vil blive
præciseret nærmere efter drøftelse med
landsstyrerne på Færøerne og i Grønland
ligesom kravet om fast bopæl eller beskæftigelse i
Danmark vil blive præciseret ved tvivl om, hvornår man
har fast bopæl eller beskæftigelse i Danmark som
forudsætning for at blive optaget på
arbejdsmarkedsuddannelser. Den faste bopæl eller
beskæftigelsen skal kunne dokumenteres over for den
pågældende uddannelsesinstitution ved tilmelding til
uddannelsen.
Det foreslås med bestemmelsen i § 10 a, stk. 4, at
undervisningsministeren bemyndiges til i de regler, der
fastsættes efter § 10 a, stk. 3, at kunne
fravige § 20 i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. om
tilskud til uddannelsesinstitutionerne efter lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og § 21
om mulighed for at opnå tilskud til kost og logi ved
indkvartering og til dækning af udgifter til befordring ved
deltagelse i bl.a. arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i
en fælles kompetencebeskrivelse.
Det er hensigten at fravige §§ 20 og 21
således, at personer fra Grønland og
Færøerne ikke kan opnå tilskud.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.2.2.
Til nr. 2 (§ 18 a)
Med de foreslåede bestemmelser i § 18 a, stk. 1, nr. 1-5, gives
undervisningsministeren bemyndigelse til at kunne fastsætte
regler om digital tilmelding til og framelding fra
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er optaget i en
fælles kompetencebeskrivelse, herunder om at
uddannelsesinstitutionerne skal informere og vejlede om digital
kursustilmelding og yde vejledning og bistand i forbindelse hermed,
om indhold og udformning af ansøgningsskemaer, om frister
for ansøgninger om tilmelding, frister for framelding og om
betaling ved udeblivelse eller framelding.
Ministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler om administrationen i tilknytning til den digitale
tilmelding og framelding. Der forventes således fastsat
regler om, hvordan potentielle deltagere skal orienteres om det nye
digitale tilmeldingssystem, herunder hvordan
uddannelsesinstitutionernes hjemmesider kan integreres til den
digitale portal EfterUddannelse.dk. Herudover forventes der at
blive fastsat nærmere regler om administrationen i
tilknytning til den digitale tilmelding, i det omfang de
almindelige bestemmelser om f.eks. betaling ved udeblivelse eller
framelding i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v. ikke vurderes at være
tilstrækkelige.
I den foreslåede § 18 a,
stk. 2, bemyndiges undervisningsministeren til at
fastsætte regler om, i hvilke tilfælde tilmelding til
og framelding fra arbejdsmarkedsuddannelse og enkeltfag, der er
optaget i en fælles kompetencebeskrivelse, kan ske på
anden måde end i digital form. Bemyndigelsen forventes i
første omgang anvendt således, at selvstændige
erhvervsdrivende og arbejdsgivere, der tilmelder ansatte til
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i en fælles
kompetencebeskrivelse, AMU, skal foretage tilmeldingen
digitalt.
Kravet om digital tilmelding vil omfatte tilmelding til
uddannelser efter lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., som
udbydes på uddannelsesinstitutioner, som anvender det
studieadministrative system EASY-A. Uddannelsesinstitutioner, der
anvender andre systemer, vil i første omgang ikke være
omfattet af ordningen. Uddannelsesinstitutionerne skal fortsat
foretage visitation af deltagerne, herunder kontrollere, at den
pågældende opfylder betingelserne for adgang til
AMU.
Det digitale tilmeldingskrav vil omfatte samtlige
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag på uddannelser udbudt
efter lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., dvs. enkeltfag på
erhvervsuddannelserne, EUD, der indgår i en fælles
kompetencebeskrivelse, FKB, og individuel kompetencevurdering efter
lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Borgere, der selv tilmelder sig arbejdsmarkedsuddannelser
m.v., kan foretage tilmeldingen digitalt. Det er imidlertid
hensigten i første omgang at fastsætte regler om, at
borgere, der selv tilmelder sig arbejdsmarkedsuddannelser m.v., vil
kunne tilmelde sig på anden måde, f.eks. i
papirform.
Bemyndigelsen i § 18 a, stk. 2, giver endvidere
undervisningsministeren mulighed for på et senere tidspunkt
at udvide målgruppen for kravet om digital tilmelding. Der
vil således på sigt kunne stilles krav om, at borgere,
der selv tilmelder sig arbejdsmarkedsuddannelser m.v., skal
foretage tilmeldingen digitalt.
Den foreslåede bestemmelse i § 18 a, stk. 3, giver
undervisningsministeren bemyndigelse til at fastsætte regler
om, hvilke oplysninger om deltageren, herunder dennes personnummer,
der skal oplyses ved digital tilmelding til og framelding fra
arbejdsmarkedsuddannelse og enkeltfag, der er optaget i en
fælles kompetencebeskrivelse.
I dag opbevares deltageroplysninger i
uddannelsesinstitutionernes studieadministrative system, EASY-A,
der lever op til bestemmelserne om beskyttelse af fortrolige
oplysninger i lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af
personoplysninger. Dette system er anmeldt til Datatilsynet. Der er
endnu ikke fuldt overblik over, hvilke oplysninger det vil
være nødvendigt at indhente digitalt i den samlede
digitalisering af VEU-administrationen, herunder på hvilket
tidspunkt i forløbet, fra en deltager tilmelder sig
uddannelse, der berettiger til godtgørelse, til deltageren
modtager godtgørelsen, oplysningerne mest
hensigtsmæssigt indhentes.
Bemyndigelsen vil på den baggrund blive anvendt til at
fastsætte regler, som er i overensstemmelse med reglerne om
udveksling af personoplysninger i lov om behandling af
personoplysninger, og som sikrer, at det samlede digitale system
for VEU-administrationen kan fungere hensigtsmæssigt.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnittene
2.1.1. og 2.1.2.
Til § 2
Til nr. 1 (§ 2 a)
Den foreslåede bestemmelse i § 2 a giver undervisningsministeren
bemyndigelse til at fastsætte regler om digital tilmelding
til og framelding fra uddannelser efter lov om åben
uddannelse.
De typer af uddannelser, der i henhold til lov om åben
uddannelse er omfattet af reglerne om digital tilmelding og
framelding, er defineret som erhvervsrettede uddannelser i lov om
åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.,
§ 2 stk. 1. Det er deltidsuddannelser,
heltidsuddannelser tilrettelagt på deltid, enkeltfag,
fagspecifikke kurser, korte kurser og særligt tilrettelagte
uddannelsesforløb.
Bestemmelsen svarer i øvrigt til § 18 a i lov
om arbejdsmarkedsuddannelser, som affattet ved lovforslagets
§ 1, nr. 2.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, med de
tilhørende bemærkninger.
Til nr. 2 (§ 6, stk. 11)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
lov nr. 1173 af 10. december 2008, som bl.a. ændrede navnet
for Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse til
Rådet for Voksen- og Efteruddannelse.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
januar 2010.
Med lovens ikrafttrædelse 1. januar vil personer med
fast bopæl eller beskæftigelse på
Færøerne eller i Grønland, som tilmelder sig
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i en fælles
kompetencebeskrivelse efter 1. januar 2010, være omfattet af
den nye ordning. Personer, som tilmelder sig en uddannelse
før 1. januar 2010, vil som hidtil blive omfattet af
reglerne om indtægtsdækket virksomhed.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 190 af 18. marts 2008, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1173 af 10. december 2008
og lov nr. 49 af 28. januar 2009, foretages følgende
ændring: |
| | |
| | 1. Efter
§ 10 indsættes: |
| | Ȥ 10
a. Personer med fast bopæl eller beskæftigelse i
Danmark har adgang til arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der
er optaget i en fælles kompetencebeskrivelse, jf. dog
stk. 2. |
| | Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere betingelser
for adgang til arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er
optaget i en fælles kompetencebeskrivelse. |
| | Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
adgangen til arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er optaget
i en fælles kompetencebeskrivelse, for personer med fast
bopæl eller beskæftigelse på
Færøerne eller i Grønland, som ikke er omfattet
af stk. 1, herunder om, at der kan opkræves fuld
deltagerbetaling og ydes kost og logi som
indtægtsdækket virksomhed. |
| | Stk. 4.
Undervisningsministeren kan i regler, der fastsættes i
medfør af stk. 3, fravige §§ 20 og
21« |
| | |
| | 2. Efter
§ 18 indsættes: |
| | »Kapitel 5 a Tilmelding og framelding ved
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse § 18
a. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
digital tilmelding til og framelding fra arbejdsmarkedsuddannelser
og enkeltfag, der er optaget i en fælles
kompetencebeskrivelse, herunder om |
| | 1) at uddannelsesinstitutionerne skal
informere om digital tilmelding og framelding og yde vejledning og
bistand i forbindelse hermed, 2) indhold og udformning af
ansøgningsskemaer, 3) frister for ansøgning, 4) frister for framelding og 5) betaling ved udeblivelse eller
framelding. |
| | Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter regler om, i hvilke
tilfælde tilmelding til og framelding fra
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er optaget i en
fælles kompetencebeskrivelse, kan ske på anden
måde end i digital form. |
| | Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om,
hvilke oplysninger om deltageren, herunder dennes CPR-nr., der skal
oplyses ved digital tilmelding til og framelding fra
arbejdsmarkedsuddannelse og enkeltfag, der er optaget i en
fælles kompetencebeskrivelse.« |
| | |
| | § 2 I lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 952 af 2. oktober 2009: |
| | |
| | 1. Efter
§ 2 indsættes: |
| | Ȥ 2
a. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
digital tilmelding til og framelding fra erhvervsrettede
uddannelser omfattet af § 2, stk. 1, herunder
om |
| | 1) at uddannelsesinstitutionerne skal
informere om digital tilmelding og framelding og yde vejledning og
bistand i forbindelse hermed, 2) indhold og udformning af
ansøgningsskemaer, 3) frister for ansøgning, 4) frister for framelding og 5) betaling ved udeblivelse eller
framelding. |
| | Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter regler om, i hvilke
tilfælde tilmelding til og framelding fra erhvervsrettede
uddannelser omfattet af § 2, stk. 1, kan ske
på anden måde end i digital form. |
| | Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om,
hvilke oplysninger om deltageren, herunder dennes CPR-nr., der skal
oplyses ved digital tilmelding til og framelding fra
erhvervsrettede uddannelser omfattet af § 2,
stk. 1.« |
§ 6
(…) Stk. 2-10
(…) | | |
Stk. 11.
Undervisningsministeren kan betinge tilskud til konkrete
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er optaget i en
fælles kompetencebeskrivelse efter lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., af, at uddannelsesinstitutionerne
bringer udførelse af nærmere bestemte dele af
uddannelsen eller uddannelsesaktiviteten i offentligt udbud.
Ministeren kan efter udtalelse fra Rådet for Erhvervsrettet
Voksen- og Efteruddannelse fastsætte nærmere regler om
den i 1. pkt. nævnte ordning, herunder om udbud og
udfordring. Reglerne kan give nævnet efter § 12
beføjelser i forhold til konflikter mellem
uddannelsesinstitutioner og private initiativtagere om udbud og
udfordring og kan bestemme, at der ud over de i § 12,
stk. 2, nævnte medlemmer deltager et eller flere
sagkyndige medlemmer ved afgørelsen af disse sager. | | 2. I § 6, stk. 11, ændres
»Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og
Efteruddannelse« til: »Rådet for Voksen- og
Efteruddannelse«. |
| | |
| | § 3 Loven træder i kraft den 1. januar
2010. |
| | |