L 76 Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.

(Digital tilmelding og framelding ved erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og adgang til arbejdsmarkedsuddannelser m.v.).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 08-12-2009

Afgivet: 08-12-2009

Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 8. december 2009

20091_l76_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 8. december 2009

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 18. november 2009 og var til 1. behandling den 24. november 2009. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og undervisningsministeren sendte den 10. september 2009 dette udkast til udvalget, jf. UDU alm. del - bilag 423, folketingsåret 2008-09. Den 18. november 2009 sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 18 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Spørgsmålene til undervisningsministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag til betænkningen.


2. Indstillinger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


Sophie Løhde V Britta Schall Holberg V Malou Aamund V Anne-Mette Winther Christiansen V nfmd. Troels Christensen V Marlene Harpsøe DF fmd. Hans Kristian Skibby DF Henrik Rasmussen KF Villum Christensen LA Christine Antorini S Carsten Hansen S Kim Mortensen S Julie Skovsby S Pernille Vigsø Bagge SF Nanna Westerby SF Marianne Jelved RV Johanne Schmidt-Nielsen EL

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
25
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
9
4
 
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
     


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 76


Bilagsnr.


Titel


1
Høringsnotat og høringssvar, fra undervisningsministeren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af forslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af forslaget
4
1. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 76


Spm.nr.
Titel
1
Spm., om ministeren kan dokumentere, at den aftalte besparelse er til stede, inden man indhenter den såkaldte effektiviseringsgevinst, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om begrundelsen for at lave en besparelse allerede fra 1/1-10, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm., om det er i overensstemmelse med den indgåede aftale at starte med at hente gevinsten, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm., om der er sat penge af til vejledning og information af brugerne af den nye digitale tilmelding, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om, hvor stor en reduktion af taksterne på AMU ministeren påregner at tage forlods, inden der er effektiviseringsgevinster at hente, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om, hvorfor man ikke venter med at indhente effektiviseringsgevinsten, til systemet er indkørt, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm., om der skal afholdes lønudgifter på skolerne til tilmelding til AMU-systemet, efter at taksreduktionerne er trådt i kraft, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm., om alle eksisterende opgaver skal videreføres. sideløbende med at det nye system igangsættes, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om, hvornår ministeren forventer at systemet fungerer og er fuldt implementeret, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om at vente med at reducere taksterne, til det digitale tilmeldingssystem har vist sit værd, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. om gradvis indkøring af systemet, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om plan for indfasning i takt med løsningsmodellens implementering, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om information og vejledning om det nye digitale tilmeldingssystem, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om mindre takstreduktionen som følge af, at der forsat er behov for at tilmelde sig uden om det digitale system, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. om foretagne tilmeldinger til AMU for 1. halvår af 2010, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm., om kort tid til implementering af et meget kompliceret it-system er realistisk, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. om bemyndigelse til at gøre tilmeldingen til det digitale system obligatorisk for enkelte personer, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at det nye digitale system er klart og brugbart, inden det tages i brug, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
  


Bilag 2

Udvalgets spørgsmål til undervisningsministeren og dennes svar herpå

Spørgsmål 1-18 og undervisningsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra S.


Spørgsmål 1:

Kan ministeren dokumentere, at den aftalte besparelse er til stede, inden man indhenter den såkaldte effektiviseringsgevinst?


Svar:

Effektiviseringsgevinsten er dokumenteret i en omfattende analyse foretaget af Deloitte Business Consulting: »Digitalisering af VEU-administrationen«, 22. september 2008. Deloitte har indgående analyseret skolernes arbejdsgange og herudfra beregnet, i hvilken grad skolernes administration lettes arbejdsmæssigt ved digitaliseringen. Effektiviseringsgevinsten indhentes i takt med idriftsættelsen, jf. nedenstående tabel.


Tabel 2. Finansiering af aftale om styrkelse af politiet:


Mio. kr., 2009-pl
2009
2010
2011
2012
I alt
Energibesparelser i staten
49,0
119,0
119,0
119,0
406,0
Digitalisering af VEU-administrationen
-11,6
27,5
39,0
55,1
110,0
Indkøb (3.fase) - staten
54,0
58,0
63,0
63,0
238,0
Forbrug af videreførsler
89,3
-
-
-
89,3
I alt
180,7
204,5
221,0
237,1
843,3


Kilde: Aftaler om finansloven for 2009.


Spørgsmål 2:

Hvad er begrundelsen for at lave en besparelse allerede fra 1/1-10, inden de aftalte it-løsninger er sat i værk?


Svar:

Første fase af it-løsningen idriftsættes pr. 1. januar 2010, og den indhentede effektiviseringsgevinst fra 1. januar 2010 svarer til den effektiviseringsgevinst, der er dokumenteret i Deloittes rapport, jf. mit svar på spørgsmål 1.


Spørgsmål 3:

Er det med henvisning til bemærkningerne om, at takstreduktionerne først vil blive indfaset fra 2010 i takt med løsningsmodellens implementering, dvs. at løsningsmodellen skal implementeres, inden man henter gevinsten, i overensstemmelse med den indgåede aftale at starte med at hente gevinsten?


Svar:

Ifølge aftalen vil takstreduktionerne blive indfaset løbende fra 2010 og i takt med løsningsmodellens implementering. Med løsningsmodellens implementering henvises til idriftsættelse af den digitale løsning, hvilket sker i tre faser. For så vidt angår kursustilmelding sker idriftsættelse den 1. januar 2010. Digitaliseringen og indhentning af effektiviseringsgevinsten sker således i overensstemmelse med aftalen.


Spørgsmål 4:

Er der sat penge af til vejledning og information af brugerne af den nye digitale tilmelding?


Svar:

Undervisningsministeriet har afsat 1 mio. kr. til information af skoler og virksomheder i forbindelse med fase 1. Ministeriet har ligeledes afsat 1 mio. kr. til information i henholdsvis fase 2 og 3. Provenuberegningen tager højde for, at der fortsat ligger en vejlednings- og informationsopgave hos skolerne.


UNI-C varetager en supportfunktion overfor skolerne. Denne funktion er finansieret under projektets driftsbudget.


Spørgsmål 5:

Hvor stor en reduktion af taksterne på AMU påregner ministeren at tage forlods, inden der er effektiviseringsgevinster at hente?


Svar:

Der tages ikke effektiviseringsgevinster forlods, men udelukkende i takt med at de enkelte faser af it-løsningen sættes i drift, jf. mit svar på udvalgets spørgsmål 3.


Spørgsmål 6:

Hvorfor venter man ikke som aftalt med at indhente effektiviseringsgevinsten til systemet er indkørt, dvs. fra sommeren 2010 eller fra 1. januar 2011?


Svar:

Som nævnt i mit svar på spørgsmål 3 idriftsættes systemet i tre faser. Der er således ikke tale om, at systemet først er indkørt sommeren 2010. Fase 1 af systemet tages i brug 1. januar 2010, og det er alene effektiviseringsgevinsten fra denne fase, der indhentes fra 1. januar, jf. Aftale om gennemførelse af politireformen og styrkelse af politiindsatsen.


Spørgsmål 7:

Er det korrekt, at der skal afholdes lønudgifter på skolerne til tilmelding til AMU systemet, efter at takstreduktionerne er trådt i kraft?


Svar:

Ja. Brug af tilmeldingssystemet er alene obligatorisk for virksomheder og selvstændige erhvervsdrivende, men enkeltpersoner har mulighed for at benytte det. Den gruppe, der fortsat vil tilmelde sig uden om det digitale system, håndteres ved, at kursussekretærerne indtaster tilmeldingsoplysningerne i kursusportalen. Denne gruppe forventes at udgøre ca. 4 pct., og der er taget hensyn til skolernes fortsatte lønudgifter til disse opgaver ved opgørelsen af effektiviseringsgevinsten.


Spørgsmål 8:

Er det korrekt, at alle eksisterende opgaver skal videreføres sideløbende med, at det nye system igangsættes, og er der i givet fald afsat midler til denne opgave?


Svar:

Ja. Alle opgaver videreføres, men en meget stor del af opgaverne digitaliseres, herunder først og fremmest virksomhedernes kursustilmeldinger. Som nævnt under besvarelsen af spørgsmål 7, er der ved beregningen af skolernes lønudgifter og effektiviseringsgevinsten taget højde for at det manuelle tilmeldingssystem fortsætter for en lille gruppe.


Spørgsmål 9:

Hvornår forventer ministeren, at systemet fungerer og er fuldt implementeret?


Svar:

Fase 1, der omfatter online kursuskatalog og digital tilmelding, sættes i drift 1. januar 2010. Fase 2, der blandt andet omfatter onlinebetaling, sættes i drift 1. juli 2010, og fase 3, der blandt andet omfatter digital ansøgning om VEU-godtgørelse og befordringstilskud, sættes i drift 1. juli 2011. Den første del af systemet fungerer således fra 1. januar 2010, og systemet er fuldt udbygget 1. juli 2011, hvilket såvel beregningen af effektiviseringsgevinsten som takten for takstreduktioner tager højde for.


Spørgsmål 10:

Hvorfor lytter ministeren ikke til VEU rådet, der anbefaler, at man venter med at reducere taksterne til det digitale tilmeldingssystem har vist sit værd?


Svar:

Jeg har fulgt forudsætningen i den politiske aftale om, at indhentning af effektiviseringsgevinsten sker i forlængelse af idriftsættelsen af it-systemet (fase 1) den 1. januar 2010.


Spørgsmål 11:

Hvorfor lytter ministeren ikke til VEU rådet anbefaling om, at der sker en gradvis indkøring af systemet, og at der tidligst sker reduktioner efter et år?


Svar:

Som jeg har nævnt i mine svar på spørgsmål 3 og spørgsmål 9, er der tale om en gradvis indkøring af systemet, idet det sker i tre faser. Hvad angår effektiviseringsgevinsten, har jeg fulgt forudsætningen i den politiske aftale, nemlig at effektiviseringsgevinsten indhentes i takt med idriftsættelse af systemet.


Spørgsmål 12:

Vil ministeren oplyse, hvad det konkret betyder, når der i høringsnotatet står, at »Det fremgår af lovforslaget, at provenuet forbindelse med digitaliseringen indfases i takt med løsningsmodellens implementering«, og foreligger der en konkret plan herfor, som kan oversendes til udvalget?


Svar:

Jeg henviser til mit svar på spørgsmål 3.


Spørgsmål 13:

Hvem påhviler det at sikre tilstrækkelig information og vejledning om det nye digitale tilmeldingssystem, og hvem betaler for denne indsats?


Svar:

Undervisningsministeriet informerer og vejleder skolerne om brugen af systemet dels vis informationsmateriale, der udsendes primo december 2009, dels via orienteringsmøder, der afholdes 10. december og 11. december 2009. Som jeg nævnte i mit svar på spørgsmål 4, er der afsat 1 mio. kr. til denne orienterings- og vejledningsopgave. Derudover etableres en supportfunktion, der forankres hos UNI-C.


Det er skolernes opgave at orientere virksomhederne om systemet, men Undervisningsministeriet stiller vejlednings- og orienteringsmateriale til rådighed herfor, herunder en instruktionsvideo på portalen Efteruddannelse.dk.


Herudover vil jeg nævne, at der i udviklingsfasen er brugt store ressourcer på systemets brugervenlighed gennem inddragelse af skoler og virksomheder.


Spørgsmål 14:

Vil ministeren oplyse, hvor meget mindre takstreduktionen bliver som følge af, at der forsat er behov for at tilmelde sig uden om det digitale system?


Svar:

Den gruppe, der fortsat vil tilmelde sig uden om det digitale system, håndteres ved, at kursussekretærerne indtaster tilmeldingsoplysningerne i kursusportalen. Denne gruppe forventes at udgøre 4 pct., hvilket der også er taget højde for i beregningen af effektiviseringsgevinsten i forbindelse med fase 1.


Spørgsmål 15:

Når der nu stort set er sket tilmelding til AMU for 1. halvår af 2010, hvorfor venter man så ikke med at reducere i taxameterne til 1/7-10?


Svar:

Det er en del af Aftale om gennemførelse af politireformen og styrkelse af politiindsatsen, at effektiviseringsgevinsten skal indfases løbende fra 2010 og i takt med løsningsmodellens implementering.


Spørgsmål 16:

Er ministeren enig i, at 2 måneder er meget kort tid til implementering af et meget kompliceret it-system, og at det set ud fra erfaringer med andre implementeringer af store it-systemer ikke er realistisk, at det kan ske på den korte tid?


Svar:

Udviklingen af systemet har været i gang siden tiltrædelsen af Aktstykke 105 af 26. februar 2009. Der er tale om en stor opgave, der netop også derfor er opdelt i tre faser med henblik på at mindske risikoen. Derudover er det afgørende, at løsningen udnytter det administrative system, der allerede anvendes på skolerne. Som i besvarelsen af spørgsmål 13 vil jeg nævne, at der i udviklingsfasen er brugt store ressourcer på systemets brugervenlighed gennem inddragelse af skoler og virksomheder.


Spørgsmål 17:

Hvorfor har ministeren brug for en bemyndigelse til at gøre tilmeldingen til det digitale system obligatorisk for enkelte personer, når alle peger på, at der særligt blandt AMU deltagere er en række brugere, der ikke har de fornødne it-kundskaber til selvstændigt at kunne tilmelde sig via et digitalt system?


Svar:

Bemyndigelsen skal ses som en fremtidssikring, som jeg først vil tage i brug, når og hvis det kan forventes, at de potentielle brugere af systemet har de fornødne it-kundskaber. I øvrigt kan jeg nævne, at VEU-rådet vil blive bedt om at afgive udtalelse herom, før bemyndigelsen tages i brug.


Spørgsmål 18:

Hvordan ministeren vil sikre, at det nye digitale system er klart og brugbart, inden det tages i brug?


Svar:

Der er foretaget omfattende test i forbindelse med udvikling af systemet. I foråret 2009 er der gennemført test af det overordnede koncept samt design. Derudover er der gennemført »usability-test« for kursister, virksomheder og skoler.


I efteråret 2009 er der gennemført leverandørtest og kundetest, herunder test med inddragelse af EASY A-konsulenter og »usability-test« under medvirken af to virksomheder, der er udpeget af Dansk Industri og Dansk Erhverv.


Testene er forløbet fint og har vist, at brugerne umiddelbart forstår den digitale tilmeldingsprocedure, og at de tekniske mangler og fejl, som de har anskueliggjort, forholdsvist let kan rettes.


I begyndelsen af december 2009 gennemføres afleveringsprøven.