Betænkning afgivet af
Uddannelsesudvalget den 8. december 2009
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. november 2009 og var til 1.
behandling den 24. november 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og undervisningsministeren
sendte den 10. september 2009 dette udkast til udvalget, jf. UDU
alm. del - bilag 423, folketingsåret 2008-09. Den 18.
november 2009 sendte undervisningsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 18 spørgsmål til
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret. Spørgsmålene til undervisningsministeren og
dennes svar herpå er optrykt som bilag til
betænkningen.
2. Indstillinger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Sophie Løhde V
Britta Schall Holberg V Malou Aamund V
Anne-Mette Winther Christiansen V nfmd. Troels Christensen V
Marlene Harpsøe DF fmd. Hans Kristian Skibby DF
Henrik Rasmussen KF Villum Christensen LA
Christine Antorini S Carsten Hansen S Kim Mortensen
S Julie Skovsby S Pernille Vigsø Bagge SF
Nanna Westerby SF Marianne Jelved RV
Johanne Schmidt-Nielsen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) Enhedslisten (EL) | 9 4 | | Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
| | | | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 76
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra undervisningsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af forslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
forslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 76
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm., om ministeren kan dokumentere, at
den aftalte besparelse er til stede, inden man indhenter den
såkaldte effektiviseringsgevinst, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om begrundelsen for at lave en
besparelse allerede fra 1/1-10, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm., om det er i overensstemmelse med den
indgåede aftale at starte med at hente gevinsten, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm., om der er sat penge af til
vejledning og information af brugerne af den nye digitale
tilmelding, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om, hvor stor en reduktion af
taksterne på AMU ministeren påregner at tage forlods,
inden der er effektiviseringsgevinster at hente, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvorfor man ikke venter med at
indhente effektiviseringsgevinsten, til systemet er indkørt,
til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm., om der skal afholdes
lønudgifter på skolerne til tilmelding til
AMU-systemet, efter at taksreduktionerne er trådt i kraft,
til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm., om alle eksisterende opgaver skal
videreføres. sideløbende med at det nye system
igangsættes, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om, hvornår ministeren
forventer at systemet fungerer og er fuldt implementeret, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om at vente med at reducere
taksterne, til det digitale tilmeldingssystem har vist sit
værd, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
11 | Spm. om gradvis indkøring af
systemet, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. om plan for indfasning i takt med
løsningsmodellens implementering, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om information og vejledning om det
nye digitale tilmeldingssystem, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
14 | Spm. om mindre takstreduktionen som
følge af, at der forsat er behov for at tilmelde sig uden om
det digitale system, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå |
15 | Spm. om foretagne tilmeldinger til AMU for
1. halvår af 2010, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
16 | Spm., om kort tid til implementering af et
meget kompliceret it-system er realistisk, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om bemyndigelse til at gøre
tilmeldingen til det digitale system obligatorisk for enkelte
personer, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
18 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
det nye digitale system er klart og brugbart, inden det tages i
brug, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
| |
Bilag 2
Udvalgets spørgsmål til
undervisningsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål 1-18 og undervisningsministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra S.
Spørgsmål 1:
Kan ministeren dokumentere, at den aftalte besparelse er til
stede, inden man indhenter den såkaldte
effektiviseringsgevinst?
Svar:
Effektiviseringsgevinsten er dokumenteret i en omfattende
analyse foretaget af Deloitte Business Consulting:
»Digitalisering af VEU-administrationen«, 22. september
2008. Deloitte har indgående analyseret skolernes
arbejdsgange og herudfra beregnet, i hvilken grad skolernes
administration lettes arbejdsmæssigt ved digitaliseringen.
Effektiviseringsgevinsten indhentes i takt med
idriftsættelsen, jf. nedenstående tabel.
Tabel 2. Finansiering af aftale om styrkelse af
politiet:
Mio. kr., 2009-pl | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | I alt |
Energibesparelser i staten | 49,0 | 119,0 | 119,0 | 119,0 | 406,0 |
Digitalisering af
VEU-administrationen | -11,6 | 27,5 | 39,0 | 55,1 | 110,0 |
Indkøb (3.fase) - staten | 54,0 | 58,0 | 63,0 | 63,0 | 238,0 |
Forbrug af videreførsler | 89,3 | - | - | - | 89,3 |
I alt | 180,7 | 204,5 | 221,0 | 237,1 | 843,3 |
Kilde: Aftaler om finansloven for 2009.
Spørgsmål 2:
Hvad er begrundelsen for at lave en besparelse allerede fra
1/1-10, inden de aftalte it-løsninger er sat i
værk?
Svar:
Første fase af it-løsningen idriftsættes
pr. 1. januar 2010, og den indhentede effektiviseringsgevinst fra
1. januar 2010 svarer til den effektiviseringsgevinst, der er
dokumenteret i Deloittes rapport, jf. mit svar på
spørgsmål 1.
Spørgsmål 3:
Er det med henvisning til bemærkningerne om, at
takstreduktionerne først vil blive indfaset fra 2010 i takt
med løsningsmodellens implementering, dvs. at
løsningsmodellen skal implementeres, inden man henter
gevinsten, i overensstemmelse med den indgåede aftale at
starte med at hente gevinsten?
Svar:
Ifølge aftalen vil takstreduktionerne blive indfaset
løbende fra 2010 og i takt med løsningsmodellens
implementering. Med løsningsmodellens implementering
henvises til idriftsættelse af den digitale løsning,
hvilket sker i tre faser. For så vidt angår
kursustilmelding sker idriftsættelse den 1. januar 2010.
Digitaliseringen og indhentning af effektiviseringsgevinsten sker
således i overensstemmelse med aftalen.
Spørgsmål 4:
Er der sat penge af til vejledning og information af brugerne
af den nye digitale tilmelding?
Svar:
Undervisningsministeriet har afsat 1 mio. kr. til information
af skoler og virksomheder i forbindelse med fase 1. Ministeriet har
ligeledes afsat 1 mio. kr. til information i henholdsvis fase 2 og
3. Provenuberegningen tager højde for, at der fortsat ligger
en vejlednings- og informationsopgave hos skolerne.
UNI-C varetager en supportfunktion overfor skolerne. Denne
funktion er finansieret under projektets driftsbudget.
Spørgsmål 5:
Hvor stor en reduktion af taksterne på AMU
påregner ministeren at tage forlods, inden der er
effektiviseringsgevinster at hente?
Svar:
Der tages ikke effektiviseringsgevinster forlods, men
udelukkende i takt med at de enkelte faser af it-løsningen
sættes i drift, jf. mit svar på udvalgets
spørgsmål 3.
Spørgsmål 6:
Hvorfor venter man ikke som aftalt med at indhente
effektiviseringsgevinsten til systemet er indkørt, dvs. fra
sommeren 2010 eller fra 1. januar 2011?
Svar:
Som nævnt i mit svar på spørgsmål 3
idriftsættes systemet i tre faser. Der er således ikke
tale om, at systemet først er indkørt sommeren 2010.
Fase 1 af systemet tages i brug 1. januar 2010, og det er alene
effektiviseringsgevinsten fra denne fase, der indhentes fra 1.
januar, jf. Aftale om gennemførelse af politireformen og
styrkelse af politiindsatsen.
Spørgsmål 7:
Er det korrekt, at der skal afholdes lønudgifter
på skolerne til tilmelding til AMU systemet, efter at
takstreduktionerne er trådt i kraft?
Svar:
Ja. Brug af tilmeldingssystemet er alene obligatorisk for
virksomheder og selvstændige erhvervsdrivende, men
enkeltpersoner har mulighed for at benytte det. Den gruppe, der
fortsat vil tilmelde sig uden om det digitale system,
håndteres ved, at kursussekretærerne indtaster
tilmeldingsoplysningerne i kursusportalen. Denne gruppe forventes
at udgøre ca. 4 pct., og der er taget hensyn til skolernes
fortsatte lønudgifter til disse opgaver ved
opgørelsen af effektiviseringsgevinsten.
Spørgsmål 8:
Er det korrekt, at alle eksisterende opgaver skal
videreføres sideløbende med, at det nye system
igangsættes, og er der i givet fald afsat midler til denne
opgave?
Svar:
Ja. Alle opgaver videreføres, men en meget stor del af
opgaverne digitaliseres, herunder først og fremmest
virksomhedernes kursustilmeldinger. Som nævnt under
besvarelsen af spørgsmål 7, er der ved beregningen af
skolernes lønudgifter og effektiviseringsgevinsten taget
højde for at det manuelle tilmeldingssystem fortsætter
for en lille gruppe.
Spørgsmål 9:
Hvornår forventer ministeren, at systemet fungerer og er
fuldt implementeret?
Svar:
Fase 1, der omfatter online kursuskatalog og digital
tilmelding, sættes i drift 1. januar 2010. Fase 2, der blandt
andet omfatter onlinebetaling, sættes i drift 1. juli 2010,
og fase 3, der blandt andet omfatter digital ansøgning om
VEU-godtgørelse og befordringstilskud, sættes i drift
1. juli 2011. Den første del af systemet fungerer
således fra 1. januar 2010, og systemet er fuldt udbygget 1.
juli 2011, hvilket såvel beregningen af
effektiviseringsgevinsten som takten for takstreduktioner tager
højde for.
Spørgsmål 10:
Hvorfor lytter ministeren ikke til VEU rådet, der
anbefaler, at man venter med at reducere taksterne til det digitale
tilmeldingssystem har vist sit værd?
Svar:
Jeg har fulgt forudsætningen i den politiske aftale om,
at indhentning af effektiviseringsgevinsten sker i
forlængelse af idriftsættelsen af it-systemet (fase 1)
den 1. januar 2010.
Spørgsmål 11:
Hvorfor lytter ministeren ikke til VEU rådet anbefaling
om, at der sker en gradvis indkøring af systemet, og at der
tidligst sker reduktioner efter et år?
Svar:
Som jeg har nævnt i mine svar på
spørgsmål 3 og spørgsmål 9, er der tale
om en gradvis indkøring af systemet, idet det sker i tre
faser. Hvad angår effektiviseringsgevinsten, har jeg fulgt
forudsætningen i den politiske aftale, nemlig at
effektiviseringsgevinsten indhentes i takt med idriftsættelse
af systemet.
Spørgsmål 12:
Vil ministeren oplyse, hvad det konkret betyder, når der
i høringsnotatet står, at »Det fremgår af
lovforslaget, at provenuet forbindelse med digitaliseringen
indfases i takt med løsningsmodellens implementering«,
og foreligger der en konkret plan herfor, som kan oversendes til
udvalget?
Svar:
Jeg henviser til mit svar på spørgsmål
3.
Spørgsmål 13:
Hvem påhviler det at sikre tilstrækkelig
information og vejledning om det nye digitale tilmeldingssystem, og
hvem betaler for denne indsats?
Svar:
Undervisningsministeriet informerer og vejleder skolerne om
brugen af systemet dels vis informationsmateriale, der udsendes
primo december 2009, dels via orienteringsmøder, der
afholdes 10. december og 11. december 2009. Som jeg nævnte i
mit svar på spørgsmål 4, er der afsat 1 mio. kr.
til denne orienterings- og vejledningsopgave. Derudover etableres
en supportfunktion, der forankres hos UNI-C.
Det er skolernes opgave at orientere virksomhederne om
systemet, men Undervisningsministeriet stiller vejlednings- og
orienteringsmateriale til rådighed herfor, herunder en
instruktionsvideo på portalen Efteruddannelse.dk.
Herudover vil jeg nævne, at der i udviklingsfasen er
brugt store ressourcer på systemets brugervenlighed gennem
inddragelse af skoler og virksomheder.
Spørgsmål 14:
Vil ministeren oplyse, hvor meget mindre takstreduktionen
bliver som følge af, at der forsat er behov for at tilmelde
sig uden om det digitale system?
Svar:
Den gruppe, der fortsat vil tilmelde sig uden om det digitale
system, håndteres ved, at kursussekretærerne indtaster
tilmeldingsoplysningerne i kursusportalen. Denne gruppe forventes
at udgøre 4 pct., hvilket der også er taget
højde for i beregningen af effektiviseringsgevinsten i
forbindelse med fase 1.
Spørgsmål 15:
Når der nu stort set er sket tilmelding til AMU for 1.
halvår af 2010, hvorfor venter man så ikke med at
reducere i taxameterne til 1/7-10?
Svar:
Det er en del af Aftale om gennemførelse af
politireformen og styrkelse af politiindsatsen, at
effektiviseringsgevinsten skal indfases løbende fra 2010 og
i takt med løsningsmodellens implementering.
Spørgsmål 16:
Er ministeren enig i, at 2 måneder er meget kort tid til
implementering af et meget kompliceret it-system, og at det set ud
fra erfaringer med andre implementeringer af store it-systemer ikke
er realistisk, at det kan ske på den korte tid?
Svar:
Udviklingen af systemet har været i gang siden
tiltrædelsen af Aktstykke 105 af 26. februar 2009. Der er
tale om en stor opgave, der netop også derfor er opdelt i tre
faser med henblik på at mindske risikoen. Derudover er det
afgørende, at løsningen udnytter det administrative
system, der allerede anvendes på skolerne. Som i besvarelsen
af spørgsmål 13 vil jeg nævne, at der i
udviklingsfasen er brugt store ressourcer på systemets
brugervenlighed gennem inddragelse af skoler og virksomheder.
Spørgsmål 17:
Hvorfor har ministeren brug for en bemyndigelse til at
gøre tilmeldingen til det digitale system obligatorisk for
enkelte personer, når alle peger på, at der
særligt blandt AMU deltagere er en række brugere, der
ikke har de fornødne it-kundskaber til selvstændigt at
kunne tilmelde sig via et digitalt system?
Svar:
Bemyndigelsen skal ses som en fremtidssikring, som jeg
først vil tage i brug, når og hvis det kan forventes,
at de potentielle brugere af systemet har de fornødne
it-kundskaber. I øvrigt kan jeg nævne, at
VEU-rådet vil blive bedt om at afgive udtalelse herom,
før bemyndigelsen tages i brug.
Spørgsmål 18:
Hvordan ministeren vil sikre, at det nye digitale system er
klart og brugbart, inden det tages i brug?
Svar:
Der er foretaget omfattende test i forbindelse med udvikling
af systemet. I foråret 2009 er der gennemført test af
det overordnede koncept samt design. Derudover er der
gennemført »usability-test« for kursister,
virksomheder og skoler.
I efteråret 2009 er der gennemført
leverandørtest og kundetest, herunder test med inddragelse
af EASY A-konsulenter og »usability-test« under
medvirken af to virksomheder, der er udpeget af Dansk Industri og
Dansk Erhverv.
Testene er forløbet fint og har vist, at brugerne
umiddelbart forstår den digitale tilmeldingsprocedure, og at
de tekniske mangler og fejl, som de har anskueliggjort,
forholdsvist let kan rettes.
I begyndelsen af december 2009 gennemføres
afleveringsprøven.