Fremsat den 18. november 2009 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om midlertidig
udskydelse af betalingsfristerne for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag samt moms
(Forlængelse af ordning om midlertidig
udskydelse af betalingsfristerne for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag)
§ 1
I lov nr. 175 af 12. marts 2009 om midlertidig
udskydelse af betalingsfristerne for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag samt moms, som ændret ved lov nr. 526 af
12. juni 2009, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1,
ændres »16. december« til: »22.
december«.
2. I
§ 1, stk. 1,
indsættes som 6.-17. pkt.:
»Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for december 2009 forfalder den 1. januar 2010
og skal indbetales senest den 22. januar 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for januar 2010 forfalder den 1. februar 2010
og skal indbetales senest den 22. februar 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for februar 2010 forfalder den 1. marts 2010
og skal indbetales senest den 22. marts 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for marts 2010 forfalder den 1. april 2010 og
skal indbetales senest den 22. april 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for april 2010 forfalder den 1. maj 2010 og
skal indbetales senest den 25. maj 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for maj 2010 forfalder den 1. juni 2010 og
skal indbetales senest den 22. juni 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for juni 2010 forfalder den 1. juli 2010 og
skal indbetales senest den 22. juli 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for juli 2010 forfalder den 1. august 2010 og
skal indbetales senest den 23. august 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for august 2010 forfalder den 1. september
2010 og skal indbetales senest den 22. september 2010. Indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for september 2010 forfalder den 1.
oktober 2010 og skal indbetales senest den 22. oktober 2010.
Indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for oktober 2010 forfalder
den 1. november 2010 og skal indbetales senest den 22. november
2010. Indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for november 2010
forfalder den 1. december 2010 og skal indbetales senest den 16.
december 2010.«
3. I
§ 2, stk. 1,
ændres »7. december« til: »14.
december«.
4. I
§ 2, stk. 1,
indsættes efter 5. pkt.:
»Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for december 2009 forfalder den 1. januar 2010
og skal indbetales senest den 12. januar 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for januar 2010 forfalder den 1. februar 2010
og skal indbetales senest den 12. februar 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for februar 2010 forfalder den 1. marts 2010
og skal indbetales senest den 12. marts 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for marts 2010 forfalder den 1. april 2010 og
skal indbetales senest den 12. april 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for april 2010 forfalder den 1. maj 2010 og
skal indbetales senest den 12. maj 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for maj 2010 forfalder den 1. juni 2010 og
skal indbetales senest den 14. juni 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for juni 2010 forfalder den 1. juli 2010 og
skal indbetales senest den 12. juli 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for juli 2010 forfalder den 1. august 2010 og
skal indbetales senest den 12. august 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for august 2010 forfalder den 1. september
2010 og skal indbetales senest den 13. september 2010. Indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for september 2010 forfalder den 1.
oktober 2010 og skal indbetales senest den 12. oktober 2010.
Indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for oktober 2010 forfalder
den 1. november 2010 og skal indbetales senest den 12. november
2010. Indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for november 2010
forfalder den 1. december 2010 og skal indbetales senest den 6.
december 2010.«
5. I
§ 2, stk. 1,
ændres »2.-5. pkt.« til: »2.-17.
pkt.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter vedtagelsen.
Bemærkninger til lovforslaget
| |
Indholdsfortegnelse |
| |
1. | Indledning |
2. | Lovforslagets formål og
baggrund |
3. | Gældende ret |
4. | Lovforslaget |
5. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige |
6. | Administrative konsekvenser for det
offentlige |
7. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet |
8. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet |
9. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
10. | Miljømæssige
konsekvenser |
11. | Forholdet til EU-retten |
12. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. |
13. | Sammenfattende skema |
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er en del af aftalen om finansloven for 2010
mellem regeringen og Dansk Folkeparti. Formålet med
lovforslaget er at give virksomhederne en yderligere
forlængelse af de midlertidigt udskudte betalingsfrister for
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.
2. Lovforslagets formål og baggrund
Selvom forholdene på de finansielle markeder er
forbedret, er forholdene endnu ikke normaliseret. Derfor er
likviditeten i erhvervslivet fortsat presset på grund af
finanskrisen. I forbindelse med årets finanslovsforhandlinger
har regeringen og Dansk Folkeparti derfor vurderet, at der er behov
for at forlænge den midlertidige udskydelse af
betalingsfristerne for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag.
Den gradvise afvikling af de forlængede
betalingsfrister, som blev indført med lov nr. 526 af 12.
juni 2009, medfører, at virksomhederne på
nuværende tidspunkt har ca. 12 dages længere kredittid
med indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag end normalt. Med
forlængelsen af ordningen for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag fastholdes kredittiden for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag på det nuværende niveau i et
år. Herefter udfases ordningen gradvis over 2 måneder.
Der er således tale om, at der vil ske en langsommere gradvis
tilbagevenden til de sædvanlige frister.
Ved en forlængelse af fristerne for betaling af
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, men ikke moms,
målrettes forlængelsen af den midlertidige ordning mod
beskæftigelsen og eksporterhvervene.
3. Gældende ret
Betalingsfristerne for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag er i foråret 2009 to gange blevet
midlertidigt forlænget. Ved lov nr. 175 af 12. marts 2009
blev fristerne for betaling af indeholdt A-skat,
arbejdsmarkedsbidrag samt moms midlertidig forlænget med en
måned i perioden februar til juli 2009. Ved lov nr. 526 af
12. juni 2009 blev den midlertidige forlængelse af
betalingsfristerne yderligere forlænget, samtidig med at der
blev indført en gradvis afvikling af de forlængede
betalingsfrister for indeholdt A-skat, arbejdsmarkedsbidrag samt
moms med henblik på en lempeligere tilbagevenden til de
sædvanlige betalingsfrister. Denne gradvise afvikling af den
midlertidige forlængelse af betalingsfristerne er nu delvist
gennemført således, at virksomhederne har ca. 12 dages
længere betalingsfrist for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag end
efter de sædvanlige frister. For moms vil forlængelsen
af betalingsfristerne være afviklet pr. 1. december
2009.
For store virksomheder skal indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for november 2009 betales senest den 7.
december 2009. Betalingen af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for december 2009 skal ske inden for de
sædvanlige frister, dvs. sidste bankdag i december. Ved store
virksomheder forstås virksomheder, hvis årlige tilsvar
af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag overstiger 1 mio. kr.
henholdsvis 250.000 kr.
For små virksomheder skal indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for november 2009 betales senest den 16.
december 2009. Indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for
december 2009 skal betales til de sædvanlige frister, dvs.
den 18. januar 2009. Betalingen af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for december måned følger en
særlig regel om årsafslutning, som forlænger den
sædvanlige betalingsfrist fra den 10. til den 17. januar. Ved
små virksomheder forstås virksomheder, hvis
årlige tilsvar af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
udgør henholdsvis 1 mio. kr. og 250.000 kr. eller
derunder.
4. Lovforslaget
Det foreslås at forlænge betalingsfristerne for
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i perioden frem til
december 2010. Forlængelsen sker ved en fastfrysning af
kredittiderne på niveauet for oktober 2009. Herefter udfases
ordningen gradvis over 2 måneder. Virksomhederne får
herved ca. 12 dages længere kredittid end normalt.
De foreslåede regler indebærer, at den gradvise
afvikling af de forlængede kredittider for A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag sættes i bero i perioden frem til og med
tilsvaret for oktober 2010. Herefter udfases de forlængede
kredittider over de to følgende måneder, således
at betalingen af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for
december måned sker til de sædvanlige frister.
Efter lovforslaget sker der alene en forlængelse af den
midlertidige ordning med længere betalingsfrister for A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag. Betalingsfristerne for moms ændres
ikke ved dette lovforslag, men udfases som fastsat i lov nr. 526 af
12. juni 2009.
I nedenstående skema vises betalingsfristerne for store
virksomheder efter gældende regler og efter forslaget med
angivelse af, hvor meget betalingsfristerne efter forslaget er
forlænget i forhold til de sædvanlige frister.
|
Store
virksomheder |
Afregningsperiode | Betalingsfrist efter
gældende regler | Betalingsfrist efter
forslaget | Kredittid ud over de
sædvanlige regler |
Oktober 2009 | 12. november 2009 | 12. november 2009 | 12 dage |
November 2009 | 7. december 2009 | 14. december 2009 | 14 dage |
December 2009 | 30. december 2009 | 12. januar 2010 | 13 dage |
Januar 2010 | 29. januar 2010 | 12. februar 2010 | 14 dage |
Februar 2010 | 26. februar 2010 | 12. marts 2010 | 14 dage |
Marts 2010 | 31. marts 2010 | 12. april 2010 | 12 dage |
April 2010 | 29. april 2010 | 12. maj 2010 | 13 dage |
Maj 2010 | 31. maj 2010 | 14. juni 2010 | 14 dage |
Juni 2010 | 30. juni 2010 | 12. juli 2010 | 12 dage |
Juli 2010 | 30. juli 2010 | 12. august 2010 | 13 dage |
August 2010 | 31. august 2010 | 13. september 2010 | 13 dage |
September 2010 | 30. september 2010 | 12. oktober 2010 | 12 dage |
Oktober 2010 | 29. oktober 2010 | 12. november 2010 | 14 dage |
November 2010 | 30. november 2010 | 6. december 2010 | 6 dage |
December 2010 | 30. december 2010 | 30. december 2010 | 0 dage |
| | | |
I nedenstående skema vises betalingsfristerne for
små virksomheder efter gældende regler og efter
forslaget med angivelse af, hvor meget betalingsfristerne efter
forslaget er forlænget i forhold til de sædvanlige
frister.
|
Små
virksomheder |
Afregningsperiode | Betalingsfrist efter
gældende regler | Betalingsfrist efter
forslaget | Kredittid ud over de
sædvanlige regler |
Oktober 2009 | 23. november 2009 | 23. november 2009 | 13 dage |
November 2009 | 16. december 2009 | 22. december 2009 | 12. dage |
December 2009 | 18. januar 2010 | 22. januar 2010 | 4 dage |
Januar 2010 | 10. februar 2010 | 22. februar 2010 | 12 dage |
Februar 2010 | 10. marts 2010 | 22. marts 2010 | 12 dage |
Marts 2010 | 12. april 2010 | 22. april 2010 | 10 dage |
April 2010 | 10. maj 2010 | 25. maj 2010 | 15 dage |
Maj 2010 | 10. juni 2010 | 22. juni 2010 | 12 dage |
Juni 2010 | 12. juli 2010 | 22. juli 2010 | 10 dage |
Juli 2010 | 10. august 2010 | 23. august 2010 | 13 dage |
August 2010 | 10. september 2010 | 22. september 2010 | 12 dage |
September 2010 | 11. oktober 2010 | 22. oktober 2010 | 11 dage |
Oktober 2010 | 10. november 2010 | 22. november 2010 | 12 dage |
November 2010 | 10. december 2010 | 16. december 2010 | 6 dage |
December 2010 | 17. januar 2011 | 17. januar 2011 | 0 dage |
| | | |
Med lovforslaget er det alene betalingsfristerne for indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som forlænges. Oplysningerne
om de ansattes løn skal fortsat indberettes til
indkomstregistret til de sædvanlige frister. Det er
nødvendigt for at sikre, at oplysningerne i
indkomstregistret er opdateret med, hvad de ansatte har tjent i de
enkelte måneder. Hermed kan indkomstregistret fortsat danne
de korrekte elektroniske skattetrækkort, og ordningen med
lønindeholdelse over det elektroniske skattetrækkort
kan tilsvarende fungere uden ændringer som følge af
lovforslaget.
5. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Den forslåede forlængelse af den midlertidige
udskydelse af betalingsfristerne for indbetaling af A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag vil primært medføre et
umiddelbart rentetab for det offentlige. Hertil kommer, at
forslaget må forventes at medføre en beskeden
forøgelse af statens tab på debitorer ud over den
stigning i tabene, der må påregnes som følge af
den aktuelle konjunktur- og likviditetssituation.
I de seneste måneder har den midlertidige udskydelse
udgjort ca. 22 mia. kr., fordelt med 19,25 mia. kr.
vedrørende store virksomheder og 2,75 mia. kr.
vedrørende små virksomheder. I 2010 skønnes de
månedlige indbetalinger omfattet af ordningen at falde med
0,75 mia. kr. til 21,25 mia. kr. med baggrund i blandt andet
skattelettelserne i Forårspakke 2.0.
Det samlede rentetab skønnes at udgøre 525 mio.
kr., hvoraf de 25 mio. kr. vedrører 2009 og der resterende
500 mio. kr. vedrører 2010. Rentetabet vedrører alene
staten.
Den varige virkning af forslaget skønnes til et
rentetab på ca. 10 mio. kr. årligt.
Forlængelsen medfører, at virksomhederne sparer
renteudgifter eller opnår større renteindtægter,
hvilket umiddelbart forøger deres skattegrundlag, ligesom
der på sigt fremkommer forøgede aktionærskatter
og øgede forbrugsafgifter. Herved reduceres det varige
provenutab til ca. 4 mio. kr.
Forslaget medfører, at store virksomheders betaling
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag vedrørende december 2009
udskydes fra 30. december 2009 til 12. januar 2010. Herved
reduceres statens indtægter i finansåret 2009 med ca.
19,25 mia. kr. og forøges tilsvarende i finansåret
2010. Af de ca. 19,25 mia. kr. skønnes de 15,75 mia. kr. at
vedrøre A-skat og 3,5 mia. kr. at vedrøre
arbejdsmarkedsbidrag.
6. Administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes at medføre administrative
omkostninger for SKAT på 775.000 kr. Beløbet går
til dækning af systemændringer samt kommunikation -
herunder udsendelse af nyhedsbreve og mails fra TastSelv Erhverv
systemet.
7. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
For virksomheder med ansatte betyder forslaget, at
likviditetsbelastningen i forbindelse med aftrapning af den
gældende forlængelse af betalingsfristerne for
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i den resterende del af
2009 formindskes, samt at de tilføres likviditet i en stor
del af 2010.
8. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
9. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
10. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
EF-traktatens regler om statsstøtte gælder fuldt
ud på skatteområdet. Dette betyder, at det ved
anvendelsen af skatteinstrumenter skal vurderes, om anvendelsen af
instrumentet er foreneligt med traktatens statsstøtteregler,
afledte regler og retspraksis.
Af Europa-Kommissionens meddelelse om anvendelsen af
statsstøttereglerne på foranstaltninger
vedrørende direkte beskatning af virksomhederne
fremgår det, at en foranstaltning udgør
statsstøtte, hvis den - helt eller delvist - fritager
bestemte virksomheder, sektorer eller regioner fra de byrder, som
følger af normal anvendelse af det almindelige system, uden
at denne fritagelse berettiges ved dette systems karakter eller
forvaltning.
Den foreslåede ordning om midlertidig udskydelse af
betalingsfristerne for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
ydes til alle virksomheder, som indeholder A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag i Danmark. Der er tale om en
videreførelse af de eksisterende regler på
området for betaling af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag. Ordningen er således af generel natur
og vil ikke udgøre statsstøtte i EF-traktatens
artikel 87 (1) forstand.
12. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslaget er sendt i høring hos Advokatrådet,
Danske Advokater, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Dansk Landbrug og Landbrugsrådet,
Håndværksrådet, Finansrådet, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer, FTF
og SKAT.
| | |
13. Sammenfattende
skema |
| | |
Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget |
| | |
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Afledte virkninger i form af øgede
indkomstskatter m.v. giver på sigt en indtægt på
6 mio. kr. om året. | Udskydelsen af afviklingen af den
midlertidige forlængelse af kredittiderne skønnes at
medføre et umiddelbart rentetab for staten på ca.
0,525 mia. kr. samt et beskedent tab på forøgede tab
på debitorer. Det varige provenutab udgør ca. 10 mio.
kr. Finansårsvirkningen i 2009 er et mindreprovenu på
ca. 19,25 mia. kr. og et tilsvarende merprovenu i finansåret
2010. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | Omkostninger på 775.000 kr. til
systemtilretning og kommunikation. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | For virksomheder med ansatte betyder
forslaget, at likviditetsbelastning i forbindelse med aftrapning af
den gældende forlængelse af betalingsfristerne for
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i den resterende del af 2009
formindskes, samt at de tilføres likviditet i en stor del af
2010. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget udgør ikke
statsstøtte i henhold til EF-traktaten. |
| |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 1 i lov om midlertidig udskydelse af
betalingsfristerne for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
samt moms skal små virksomheder indbetale indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for november 2009 senest den 16. december
2009. Det foreslås at udskyde denne frist til den 22.
december 2009. Herved får virksomhederne 6 dages
længere kredittid.
Indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for november 2009
skal efter de gældende regler indberettes til
indkomstregistret senest den 10. december 2009. Med forslaget
ændres der ikke på indberetningsfristen. Indberetningen
af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for november 2009 skal
således fortsat ske senest den 10. december 2009.
Til nr. 2
Efter § 2, stk. 5 i opkrævningsloven skal
små virksomheder indbetale indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag senest den 10. i måneden efter
afregningsperiodens udløb. For december er fristen dog den
17. januar. Hvis sidste rettidige betalingsdag falder på en
lørdag, søndag eller en helligdag, anses den
nærmest følgende hverdag som rettidig
betalingsdag.
Det foreslås at forlænge kredittiden for betaling
af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for månederne
december 2009 til og med oktober 2010 med gennemsnitlig 12 dage.
For november 2010 foreslås det at forlænge kredittiden
med 6 dage. Ved fastsættelsen af de foreslåede nye
betalingsfrister er der taget højde for lørdage,
søndage og helligdage, således at de foreslåede
betalingsfrister alle falder på hverdage. Der henvises til
almindelige bemærkninger afsnit 4, hvor der er indsat et
skema, der viser de konkrete datoer for sidste rettidige
betalingsfrist for små virksomheders betaling af indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.
Fristen for indberetning af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag foreslås ikke forlænget. Små
virksomheder skal fortsat indberette indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag seneste den 10. i måneden efter
afregningsperiodens udløb. Ved små virksomheder
forstås virksomheder, hvis årlige tilsvar af indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag udgør henholdsvis 1 mio. kr.
og 250.000 kr. eller derunder.
Til nr. 3
Efter § 2 i lov om midlertidig udskydelse af
betalingsfristerne for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
samt moms skal store virksomheder indbetale indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for november 2009 senest den 7. december 2009.
Det foreslås at udskyde denne frist til den 14. december
2009. Herved får virksomhederne 7 dages længere
kredittid.
Indberetningen af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for
november 2009 skal efter de gældende regler indberettes til
indkomstregistret senest den sidste hverdag (bankdag) i november
2009. Med forslaget ændres der ikke på
indberetningsfristen. Indberetningen af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for november 2009 skal således fortsat
ske senest den 30. november 2009.
Til nr. 4
Efter § 2, stk. 6 i opkrævningsloven skal
store virksomheder indbetale og indberette indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for december 2009 og senere måneder
senest den sidste hverdag (bankdag) i den måned, som
indkomsten vedrører. Hvis sidste rettidige betalingsdag
falder på en lørdag, søndag eller en helligdag,
anses den nærmest følgende hverdag ikke som rettidig
betalingsdag. Betalingsfristen fastholdes til den sidste hverdag
(bankdag) i den måned, som indkomsten vedrører.
Det foreslås at forlænge kredittiden for betaling
af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for månederne
december 2009 til og med oktober 2010 med gennemsnitlig 12 dage pr.
måned. For november 2010 foreslås det at forlænge
kredittiden med 6 dage. Ved fastsættelsen af de
foreslåede nye betalingsfrister er der taget højde for
lørdage, søndage og helligdage, således at de
foreslåede betalingsfrister alle falder på hverdage.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 4, hvor
der er indsat et skema, der viser de konkrete datoer for sidste
rettidige betalingsfrist for små virksomheders betaling af
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.
Fristen for at indberette indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag til indkomstregistret forlænges ikke.
Det betyder, at indberetningerne fortsat skal ske senest den sidste
hverdag (bankdag) i den måned, som indkomsten
vedrører.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
lovforslaget § 1, nr. 4. Ændringen sikrer, at store
virksomheder i hele perioden med udskudte betalingsfrister skal
betale rente fra den første i den måned, hvor
beløbet skulle have været betalt, hvis virksomheden
ikke betaler rettidigt. Det vil sige, hvis virksomheden ikke
indbetaler inden for de udskudte frister. Dette svarer til, hvad
der gælder for små virksomheder.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende, og at lovforslaget kan
stadfæstes straks efter vedtagelsen. Hermed kan loven
nå at blive sat i kraft, så den kan anvendes på
store virksomheders betaling af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for november 2009, som efter gældende
regler skal betales den 7. december 2009.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
§ 1.
Forfaldstidspunktet efter opkrævningslovens § 2,
stk. 5, for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for
månederne februar 2009 til og med juli 2009 udskydes til den
1. i den anden måned efter udløbet af
afregningsperioden, mens den sidste rettidige indbetalingsdag
udskydes til den 10. i den anden måned efter udløbet
af afregningsperioden, jf. dog stk. 2. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for august 2009 forfalder den 1. september
2009 og skal indbetales senest den 5. oktober 2009. Indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for september 2009 forfalder den 1.
oktober og skal indbetales senest den 28. oktober 2009. Indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for oktober 2009 forfalder den 1.
november 2009 og skal indbetales senest den 23. november 2009.
Indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for november 2009
forfalder den 1. december 2009 og skal indbetales senest den 16.
december 2009. | | § 1 I lov nr. 175 af 12. marts 2009 om
midlertidig udskydelse af betalingsfristerne for indeholdt A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag samt moms, som ændret ved lov nr. 526
af 12. juni 2009, foretages følgende ændringer: 1. I § 1, stk. 1, ændres
» 16. december« til: »22. december« 2. I § 1, stk. 1, indsættes
som 6.-17. pkt.: »Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for december 2009 forfalder den 1. januar 2010
og skal indbetales senest den 22. januar 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for januar 2010 forfalder den 1. februar 2010
og skal indbetales senest den 22. februar 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for februar 2010 forfalder den 1. marts 2010
og skal indbetales senest den 22. marts 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for marts 2010 forfalder den 1. april 2010 og
skal indbetales senest den 22. april 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for april 2010 forfalder den 1. maj 2010 og
skal indbetales senest den 25. maj 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for maj 2010 forfalder den 1. juni 2010 og
skal indbetales senest den 22. juni 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for juni 2010 forfalder den 1. juli 2010 og
skal indbetales senest den 22. juli 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for juli 2010 forfalder den 1. august 2010 og
skal indbetales senest den 23. august 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for august 2010 forfalder den 1. september
2010 og skal indbetales senest den 22. september 2010. Indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for september 2010 forfalder den 1.
oktober 2010 og skal indbetales senest den 22. oktober 2010.
Indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for oktober 2010 forfalder
den 1. november 2010 og skal indbetales senest den 22. november
2010. Indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for november 2010
forfalder den 1. december 2010 og skal indbetales senest den 16.
december 2010.« |
| | |
§ 2.
Forfaldstidspunktet efter opkrævningslovens § 2,
stk. 6, for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for
månederne februar 2009 til og med juli 2009 udskydes til den
sidste hverdag (bankdag) i den første måned efter den
måned, indkomsten vedrører. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for august 2009 forfalder den 1. september
2009 og skal indbetales senest den 24. september 2009. Indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for september 2009 forfalder den 1.
oktober 2009 og skal indbetales senest den 19. oktober 2009.
Indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for oktober 2009 forfalder
den 1. november 2009 og skal indbetales senest den 12. november
2009. Indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for november 2009
forfalder den 1. december 2009 og skal indbetales senest den 7.
december 2009. Betales beløb efter 2.-5. pkt. ikke
rettidigt, finder opkrævningslovens § 7,
stk. 1, 1. pkt., anvendelse. | | 3. I § 2, stk. 1, ændres
»7. december« til: »14. december«. 4. I § 2, stk. 1, indsættes
efter 5. pkt.: »Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for december 2009 forfalder den 1. januar 2010
og skal indbetales senest den 12. januar 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for januar 2010 forfalder den 1. februar 2010
og skal indbetales senest den 12. februar 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for februar 2010 forfalder den 1. marts 2010
og skal indbetales senest den 12. marts 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for marts 2010 forfalder den 1. april 2010 og
skal indbetales senest den 12. april 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for april 2010 forfalder den 1. maj 2010 og
skal indbetales senest den 12. maj 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for maj 2010 forfalder den 1. juni 2010 og
skal indbetales senest den 14. juni 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for juni 2010 forfalder den 1. juli 2010 og
skal indbetales senest den 12. juli 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for juli 2010 forfalder den 1. august 2010 og
skal indbetales senest den 12. august 2010. Indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag for august 2010 forfalder den 1. september
2010 og skal indbetales senest den 13. september 2010. Indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for september 2010 forfalder den 1.
oktober 2010 og skal indbetales senest den 12. oktober 2010.
Indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for oktober 2010 forfalder
den 1. november 2010 og skal indbetales senest den 12. november
2010. Indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for november 2010
forfalder den 1. december 2010 og skal indbetales senest den 6.
december 2010.« |
| | |
| | 5. I § 2, stk. 1, ændres
»2.-5. pkt.« til: »2.-17. pkt.« |
| | |
| | § 2 Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende. Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter vedtagelsen. |